VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: T-ONE på mars 08, 2012, 23:50:02 pm



Tittel: T1 1969. full restaurering.
Skrevet av: T-ONEmars 08, 2012, 23:50:02 pm
Da er det duket for oppussing av min første boble ;D planen er vel slik som alle andre vil, få den 100% fri for rust. Igrunn var både bunnplate og karosseri svært rustet så det blir en del sveising, men det hører med ;) skal bytte høyre side på bunnplaten samt sandblåse hele bunnplaten. håper på gode tips utover oppussingen ;). bilder kommer.


Tittel: Sv: T1 1969. full restaurering.
Skrevet av: T-ONEmars 10, 2012, 16:48:58 pm
her er bobla ned plukket og klar for fjerne møkk og lort til sveising. tok bare sandblåsing siden jeg skal bruke det når jeg er ferdig med sveisinga for å nå ned til metallet før lakk.[attachment=1]

forskjell kan du si :p
[attachment=2]


Tittel: Sv: T1 1969. full restaurering.
Skrevet av: T-ONEmars 11, 2012, 15:46:33 pm
Da var forstillingen og girkassen sin tur til å bli plukket ifra bunnplaten. [attachment=1]
[attachment=2]


Noen som vet hva dette brukes til ? en maken en på andre siden.
[attachment=3]


Tittel: Sv: T1 1969. full restaurering.
Skrevet av: vwsollimars 11, 2012, 16:31:12 pm
Lykke til med restaureringen, Åssen så bilen ut når du startet.Hel liksom


Tittel: Sv: T1 1969. full restaurering.
Skrevet av: Gullikmars 11, 2012, 16:37:50 pm
Kan det være gjennomføringen til wire for å regulere åpning på varmepottene du lurer på?
Gullik


Tittel: Sv: T1 1969. full restaurering.
Skrevet av: T-ONEmars 11, 2012, 18:41:43 pm
takker, håper jeg ikke møter på stor hindringer. Jeg kjøpte bilen ifjor sent på året. bilen var hel, ingen deler som manglet, setene foran var to gamle golf seter :/ men ellers bra :D  Rust fulgte med på alle typiske steder... men takgrind og skistativ fulgte med :DDD  Mekanisk var girkassen og motoren kjempe bra, men bremsene var ikke mye å skryte av. Bremsene blir jo totalt overhalt uansett, mens 1300 motor skal byttes med t4 1700 så det var girkassen som var viktig.

det høres svært sannsynlig ut, på den andre siden sitter det igjen en liten bit av en rustet wire. er dette viktig å få fikset eller kan åpningen på varmepottene bare stilles manuelt?


Tittel: Sv: T1 1969. full restaurering.
Skrevet av: -ESPEN-mars 11, 2012, 20:20:13 pm
Så bra! Jeg holder på med samme jobb, samme type bil. :)

Spjeldene på varmeboksene styres via hendelen på venstre side av handbrekket. Det koster fint lite å kjøpe nye wire, og det er jo veldig tilgjengelig for fiks slik bilen ser ut nå. Artig å ha dette i orden, og det funker kjempebra hvis resten av systemet er i orden. Hendelen på høyre side av handbrekket regulerer om varmen skal komme ut under baksetet eller fortsette framover i kupeen. (mener det var slik, eller så var det omvendt..?)

Har du en plan for å få rengjort inni tunnelen på bunnplata? Ligger mye skitt der inne på mi...

Lykke til videre!!

mvh


Tittel: Sv: T1 1969. full restaurering.
Skrevet av: loveherbiemars 11, 2012, 20:50:49 pm
 Lykke til med prosjektet :)

Får håpe du ikke støter på noen store overraskelser da. Ikke ofte en hører at man kjøper ei boble uten rust :P Men det er jo en gammel (eldre) bil  ;D


Lykke til videre !! :)


Tittel: Sv: T1 1969. full restaurering.
Skrevet av: T-ONEmars 11, 2012, 22:54:26 pm
Ja det høres ut som det er verdt å fikse dette, svært lett når alt er plukket ned  ;D  har ikke sett inn i tunnelen enda, men har min mistanke om det finnes mye rart der  :-\  kan prøve å finne ut en måte for å få rengjort inni. legg ut en tråd her inne slik at vi andre kan følge med ;) 
hadde truffet jackpot hvis jeg hadde funnet ei rustfri boble ja : ) men rust hører jo med ;D
takker, og lykke til videre begge to :)


Tittel: Sv: T1 1969. full restaurering.
Skrevet av: Tistlomars 12, 2012, 00:15:10 am
eit triks for rustbeskyttelse av tunnelen innvendig er å fylla inn eindel liter med spillolja. forutsetter att det er bra tett mellom pedal og tunell, og at det er tett på lokket framme, samt at du har propp i dreneringsholet under tunnelen bak(og inntakte gommimuffer på dei wirerøyrene som er omtalt over her)

det mest kritiska på bunnplato er rust i rammehovudet, og det finn du ut av ved å sjå inn i inspeksjonsluko framme. er da mykje rust inni der bør gjerne bunnplato til rammehovudet bytast,  men er du heldig slepp du under dette..


Tittel: Sv: T1 1969. full restaurering.
Skrevet av: T-ONEmars 14, 2012, 17:39:07 pm
Da er bunnplaten strippet og lagt inn i garasjen  ;D, men skal fjerne høyre side noe som jeg aldri har gjort før. har kjøpt punkt bor. men er det noen som har tips før jeg begynner? takker på forhånd  ;) kanskje noen som vet om en tråd der jeg kan se bilder av dette ;D


Tittel: Sv: T1 1969. full restaurering.
Skrevet av: Tistlomars 14, 2012, 22:47:04 pm
her ifrå og ut eit stykke finn du gjedna nokon tips: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,12621.msg132831.html#msg132831
men om du ikkje skal behalda golvplata til seinare  bruk so er da ikkje nødvendig å bruka masse tid på å borra opp sveisane..for da tar mykje tid:) eg pleier då, som på linken. å kappa med vinkelslipar langs kanten på falsen inn mot tunnellen(du ser den frå undersida) og etterpå meisla vekk restane. so slipa reint tilslutt. mykje meir effektivt ivertfall


Tittel: Sv: T1 1969. full restaurering.
Skrevet av: T-ONEmars 14, 2012, 22:53:55 pm
Ja, siden er så dårlig at den er ikke noe mye å spare på. tru jeg velger din måte ja, så litt mørkt på å bore opp alle punktene :P
for legge ut innlegg om dette senere når jeg har bilder ;D takker for tipset Tistlo :)