VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Jan-Henrik på mai 19, 2012, 16:57:20 pm



Tittel: Hvilket gasserstag er best? Si din mening her!
Skrevet av: Jan-Henrikmai 19, 2012, 16:57:20 pm
Hvilke gasserstag er best, av/til hvilket merke og hvorfor?

Legg ut bilde og si din mening her!!


Tittel: Sv: Hvilket gasserstag er best? Si din mening her!
Skrevet av: Erlend / bug66mai 19, 2012, 17:29:49 pm
Til?


Tittel: Sv: Hvilket gasserstag er best? Si din mening her!
Skrevet av: Jeemai 19, 2012, 17:37:24 pm
Ut ifra stagsatser jeg selv har, og har hatt, på motorer. Er det billigste ofte det beste.

Hex bar eller cross bar som ikke har forskyving på gasser, er de beste både på kald og varm motor.

Bellcrank fra CSP er meget bra. Men på enkelte motorer har jeg opplevd at synkroniskeringen på tomgang blir forandret på kald og varm motor.

Værst er det dyreste alternativet. Berg! Ser kult ut. Men sitter boltet i viftehuset, som lever sitt eget liv i temperatursvingningene. Med dette må du regne med å justere synkronisering hver 20 mils kjøring  ;D



Tittel: Sv: Hvilket gasserstag er best? Si din mening her!
Skrevet av: Jan-Henrikmai 19, 2012, 18:24:27 pm
Takk!

Hvorfor er det så vanvittig mer deler på csp`s crossbar enn ballcrank?


Tittel: Sv: Hvilket gasserstag er best? Si din mening her!
Skrevet av: Erlend / bug66mai 19, 2012, 18:25:58 pm
ballcrank er bra, funker fint ved varm og kald (iallefall min) relativt grei pris, og ett ålreit utseende.



Tittel: Sv: Hvilket gasserstag er best? Si din mening her!
Skrevet av: oyvinlamai 19, 2012, 19:32:27 pm
Jeg har CB sitt hexbar til type 4. problemet hos meg er at det ikke er tatt hensyn til at gasserne ikke står rett ovenfor hverandre. det gjør at staget står skjevt og den gir ikke like mye gass på gasserne. Jeg ser det også er å få tak i noen filterholdere hvor det høyre festet til staget er flyttet litt nærmere svinghjulet. med denne vil jeg tro det skal bli rett. ellers virker det som det er stødig og lite slark. har sett noen har klaget på måten det er opplagret, hvor de har laget noe greier med kulelager i hver ende, men jeg har ikke merket noe til det enda.

Jeg ser også at det finnes no sync link greier hvor det er vaierstyring, men det har jeg ingen erfaring med. hadde vært gøy å prøvd, men først skal jeg se om jeg får fiksa det jeg har.


Tittel: Sv: Hvilket gasserstag er best? Si din mening her!
Skrevet av: Jærvamai 19, 2012, 20:32:13 pm
Har selv prøvd både hex-bar og bellcrank på både type 1 og type 4 og jeg er ikke i tvil. Minst tull med bellcrank stagsats. Det fra CSP er enkelt og fungerer fint.

Og takk til JEE som TØR å si at Berg-staget kun ser tøft ut. Tror det er litt å putte finger´n i vepsbolet til noen "IDA-fans" her inne  :D

(Ikke misforstå meg, IDA-gasserne er gull til sitt bruk)


Tittel: Sv: Hvilket gasserstag er best? Si din mening her!
Skrevet av: RZR-Andymai 20, 2012, 11:49:11 am
Volksworld testet stag i et nummer for ikke så lenge siden, de konkluderte vel om jeg ikke husker feil med CSP sitt bellcrank som best i klassen i forhold til pris/kvalitet/passform/vedlikehold ++.


Tittel: Sv: Hvilket gasserstag er best? Si din mening her!
Skrevet av: Der_Butzelmannmai 21, 2012, 19:15:31 pm
Holder en knapp på Wiretrekk, alà BMW Boxer MC, men nå var det spørsmål om hvilket stag man foretrakk :)
Hvor får man forresten kjøpt ferdig sett go kvalitets wiretrekk til VW Motor, som ikke må modifiseres før bruk?

mvh
Arild


Tittel: Sv: Hvilket gasserstag er best? Si din mening her!
Skrevet av: Dallandmai 21, 2012, 19:32:40 pm
Her har man det "kuleste" og mest trolig det mest nøyaktige på markedet.
http://www.aircooledtechnology.com/store/product.php?productid=16957&cat=383&page=1


Tittel: Sv: Hvilket gasserstag er best? Si din mening her!
Skrevet av: GraffsT1mai 21, 2012, 19:43:56 pm
Går for hjemmelaget til min T1. Brutter er finmekaniker og har tatt i  mot bestillingen med "glede". Legger ut et bilde når det er ferdig og montert  ;)


Tittel: Sv: Hvilket gasserstag er best? Si din mening her!
Skrevet av: Roy Grellandmai 21, 2012, 20:13:20 pm
ut fra de jeg har prøvd har jeg vært mest fornøyd med CSP sitt bellcrank system, men endte opp med denne løsningen selv:


Tittel: Sv: Hvilket gasserstag er best? Si din mening her!
Skrevet av: Der_Butzelmannmai 21, 2012, 22:12:43 pm
Her har man det "kuleste" og mest trolig det mest nøyaktige på markedet.
http://www.aircooledtechnology.com/store/product.php?productid=16957&cat=383&page=1

Ja, du har rett i at det var kult, men det var jaggu prisen å gitt ::) Joda, er sikkert verdt penga, men da jeg er tilnærmet blakk så.....
Vet du om andre alternativer, siden du nevner dette som "trolig det mest nøyaktige på markedet"?

Vi er jo fremdeles "on topic" her :)

-Arild-


Tittel: Sv: Hvilket gasserstag er best? Si din mening her!
Skrevet av: Dallandmai 21, 2012, 22:18:11 pm
I forhold til Gene Berg staget så er det jo billig og ikke så mye ifra komplett bellcrank stag.

Om en ikke ønsker å kjøpe nytt stag så kan man fint oppgradere det vanlige som folk pleier å bruke men da med nålelager og skikkelige pasninger i opplagringen, da blir det nok rikelig bra nok. ;)

Men seff bare de kuleste gutta lager fra bunn av selv.... ::) ;D


Tittel: Sv: Hvilket gasserstag er best? Si din mening her!
Skrevet av: 1303SSmai 22, 2012, 06:37:29 am
Er veldig fornøyd med csp sitt bellcrank,har kjørt i mange år nå og kan anbefales.


Tittel: Sv: Hvilket gasserstag er best? Si din mening her!
Skrevet av: magsmai 22, 2012, 07:06:21 am
Bæste er nok Jkm Bell crank Linkage deretter CSP.
Tysk Kvalitet.


Tittel: Sv: Hvilket gasserstag er best? Si din mening her!
Skrevet av: BERGERmai 22, 2012, 08:48:58 am
Bæste er nok Jkm Bell crank Linkage deretter CSP.
Tysk Kvalitet.

Hva er bedre på JKM?


Tittel: Sv: Hvilket gasserstag er best? Si din mening her!
Skrevet av: Squarebackmai 22, 2012, 09:07:01 am
"Leerlaufentkopplung" kanskje?


http://www.jkm-tuning.com/pi1/pd1.html


Tittel: Sv: Hvilket gasserstag er best? Si din mening her!
Skrevet av: Ed Némethmai 22, 2012, 09:08:39 am
"Leerlaufentkopplung" kanskje?


http://www.jkm-tuning.com/pi1/pd1.html


At den frikobler på tomgang.


Tittel: Sv: Hvilket gasserstag er best? Si din mening her!
Skrevet av: Squarebackmai 22, 2012, 09:15:51 am
Og "hemmeligheten" er her:

http://www.jkm-tuning.com/pi6/pd19.html

Denne løsningen kan jo sikkert også brukes på CSP-sitt (og andre "trekke" løsninger)

Hvor stor fordel denne detaljen gir er jeg jo usikker på.


Tittel: Sv: Hvilket gasserstag er best? Si din mening her!
Skrevet av: BeetleBugmai 22, 2012, 09:18:34 am
Kontakt Magnus på extremebug74@hotmail.com og kjøp hans wire opplegg for IDA. Kr 1390 SEK - 1180 NOK.



Tittel: Sv: Hvilket gasserstag er best? Si din mening her!
Skrevet av: Hot Owlmai 22, 2012, 09:55:51 am
Har selv prøvd både hex-bar og bellcrank på både type 1 og type 4 og jeg er ikke i tvil. Minst tull med bellcrank stagsats. Det fra CSP er enkelt og fungerer fint.

Og takk til JEE som TØR å si at Berg-staget kun ser tøft ut. Tror det er litt å putte finger´n i vepsbolet til noen "IDA-fans" her inne  :D

(Ikke misforstå meg, IDA-gasserne er gull til sitt bruk)

Virker som du pirker i eget vepsebol... det var dessverre Porsche som oppfant den dritten, på 356'n...  heldigvis kan Berg's løsning skrus av og kastes! Verre med Porsches...
(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/609564.jpg)
Har man ikke skrudd sammen motoren sin slik vw gjorde så sitter ikke viftehuset godt nok for berg stag...

Ellers:
Det de fleste stagene feiler på er hvor bra wiren treffer selve staget... vet ikke hvor mange oppsagede gennomføringer og viftehus!! jeg har sett.
Jeg foretrekker CSP's løsning, og kvaliteten er ok.

Det beste er nok wire på full sirkel hjul, men da bør det brukes sirkel innfestning også på gasspedalen. En wire fra pedal til en "fordeler" bak, med en videre til hver side gir nok det mest presise systemet.
Usynk er roten til alt ondt  :)


Tittel: Sv: Hvilket gasserstag er best? Si din mening her!
Skrevet av: Der_Butzelmannmai 22, 2012, 11:15:00 am
Kontakt Magnus på extremebug74@hotmail.com og kjøp hans wire opplegg for IDA. Kr 1390 SEK - 1180 NOK.



Vet du om noen bilder på dette, slik at gubben slipper ørten mailer om folk som ønsker å se hvordan det ser ut? Hva gjør det spesielt til IDA kontra bruk på andre gassere, som feks. 44 IDF? Festeplata til wire`n på innsuga kansje? Kunne godt tenkt meg et sånnt opplegg, på mine 44 IDF, men hadde vært fint å sett hvordan det så ut først :)


Bra tråd forresten! ;D

-Arild-



Tittel: Sv: Hvilket gasserstag er best? Si din mening her!
Skrevet av: Jærvamai 22, 2012, 17:41:13 pm
Har selv prøvd både hex-bar og bellcrank på både type 1 og type 4 og jeg er ikke i tvil. Minst tull med bellcrank stagsats. Det fra CSP er enkelt og fungerer fint.

Og takk til JEE som TØR å si at Berg-staget kun ser tøft ut. Tror det er litt å putte finger´n i vepsbolet til noen "IDA-fans" her inne  :D

(Ikke misforstå meg, IDA-gasserne er gull til sitt bruk)

Virker som du pirker i eget vepsebol... det var dessverre Porsche som oppfant den dritten, på 356'n...  heldigvis kan Berg's løsning skrus av og kastes! Verre med Porsches...
(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/609564.jpg)
Har man ikke skrudd sammen motoren sin slik vw gjorde så sitter ikke viftehuset godt nok for berg stag...

Ellers:
Det de fleste stagene feiler på er hvor bra wiren treffer selve staget... vet ikke hvor mange oppsagede gennomføringer og viftehus!! jeg har sett.
Jeg foretrekker CSP's løsning, og kvaliteten er ok.

Det beste er nok wire på full sirkel hjul, men da bør det brukes sirkel innfestning også på gasspedalen. En wire fra pedal til en "fordeler" bak, med en videre til hver side gir nok det mest presise systemet.
Usynk er roten til alt ondt  :)

Har aldri påstått at Porsche 356 motorer er noe bra, heller tvert i mot. Bare les på mine tidligere innlegg jeg har skrevet om porsche industri-motorer. Type 1 motor er en bedre motor enn 356. Ikke skjønner jeg hvorfor folk går mann av huse for å kjøpe slike porsche-brannpumper, da det må gjøres en del med dem for i det hele tatt få 70-80 hk, holdbarhet er dårligere enn type 1 og priser på deler er jo rådyrt i forhold til type 1. Ergo : Jeg har aldri vært i nærheten av å mene at 356-motorer er bra, heller motsatt! Er selvfølgelig helt enig i at den stag-løsningen på viftehuset er en dårlig løsning, det som sitter standard på type 3 -motorer er en mye bedre løsning. ;)