VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: stompavang på juni 05, 2012, 19:09:33 pm



Tittel: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: stompavangjuni 05, 2012, 19:09:33 pm
Tenkte eg skule prøve og se hvor mye eg klarer og få ut av t1 motor 1600 med data sprut og turbo og kjøre de på max noen som har noen teorier


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Erlend / bug66juni 05, 2012, 19:16:26 pm
Mer enn du skulle tro.

Kjør med smidd 1641 sats og CW-veiv.



eller skal du ha helt standard med std kam?



Godt satt opp: over 350hk


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Rikardjuni 05, 2012, 19:19:47 pm
Du kan nok få ut en god del, men i utgangspunktet mener ihvertfall jeg at type 1 er ubrukelig for motor som skal trimmes vesentlig.
Alt for bløtt, og lite solid.

Type 4 eller bygge om vannboxer er tingen ;)


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Erlend / bug66juni 05, 2012, 19:21:30 pm
Tullpreik. Prøv å få ut over 400hk!  ;D


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: stompavangjuni 05, 2012, 19:31:42 pm
Oki så aliminiumen i bloka er for bløt?!?? Fines de noe som ikke koster sjorta i erstatning vil holde meg under 1700 ccm men skal vere til t1 slik at eg kan ha de litt turtals moro


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Rikardjuni 05, 2012, 19:36:54 pm
Det er ikke aluminium. Det er Magnesium. Derfor den er ubrukelig til vesentlig trim.
Type 4 derimot er aliminum og er mye bedre.  ;)


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Erlend / bug66juni 05, 2012, 19:46:13 pm
det finnes da mange 200hk NA T1 motorer som går og går og går.

Turbo:

Mindre statisk komp, lavere turtall, mer power.

Kjør med sleeves i løfterforingene og motvektsveiv.

40-35 ventiler og massiv turbo. Burde fint klare mye effekt!


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: JSjuni 05, 2012, 19:46:13 pm
Det er ikke aluminium. Det er Magnesium. Derfor den er ubrukelig til vesentlig trim.
Type 4 derimot er aliminum og er mye bedre.  ;)

Helt enig!


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: stompavangjuni 05, 2012, 20:10:12 pm
Mmmmm fant ei titanium blokk da men da prater vi dollar i masevis


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: H-MEKjuni 05, 2012, 20:31:43 pm
Det er ikke aluminium. Det er Magnesium. Derfor den er ubrukelig til vesentlig trim.
Type 4 derimot er aliminum og er mye bedre.  ;)

Helt enig!


Rart det egentlig er deler å få kjøpt til type1 hvis det bare er brask..


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Sonicjuni 05, 2012, 21:26:54 pm
Drar ut drøyt 500 HK i min T-1 Alu/mag/ blokk , Av T-4én  rundt 200 Hk  ;D ;D
Sef mulig å dra det samme og sikkert mer av T-4 èn ...men dyrt blir det . Kan vel telle på
2 fingre de som har gjort det samme med T-4 her inne ... Litt av problemet med T-4 , om enn sterk, er vekten på roterende deler kontra T-1  ;)
Kan godt bygge en turbo-T-4 til deg på 500 HK til rundt 120 000,- (forklar det til banken , kona du  :))

Mvh


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Rikardjuni 05, 2012, 21:32:01 pm
Det er ikke aluminium. Det er Magnesium. Derfor den er ubrukelig til vesentlig trim.
Type 4 derimot er aliminum og er mye bedre.  ;)

Helt enig!


Rart det egentlig er deler å få kjøpt til type1 hvis det bare er brask..

Henning har alltid en artig vinkling. Les hva jeg skriver. "Vesentlig trim"
Men, dette vil vell være en evig diskujon, måtte du/dere gjerne mene noe annet  ;)


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Erlend / bug66juni 05, 2012, 21:54:30 pm
Hva er vesentlig? Jeg vil nå si at 4-5 ganger org. effekt er syyykt på en NA motor.. Gjør det med en 40 år gammel amerikaner, annen europeer eller lignede..


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: BeetleBugjuni 06, 2012, 07:27:25 am
Så lenge man har kontroll på tenning og blanding så er det lite som skal tilsi at en original blokk ikke skal vare med balanserte deler og normalt turtall.

Ta CSP ghiaen som et eksempel på det ekstreme, 500 hk, original blokk, og til tider 12000+ omdr. Det er også vanskelig å snakke om grenser uten å nevne 1641 motoren fra Turbo Town (Västerås)

394 hk ved 7000 omdr med følgende deler:

- Original veiv uten motvekter
- Original blokk
- Mahle sylindre og stempler
- Topper med original størrelse på ventiler og doble fjører

- E85
- Holset HX35

Og 2.8 bar med trykk!

Du kan også lese om lignende turboprosjekt her hvis du fortsatt er i tvil: http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,13628.0.html

-BB-


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2juni 06, 2012, 08:21:48 am
Rikard, du er opp for kritikk når du kan si noe slikt uten å ha "vesentlig" erfaring.  ;)

Ting som blir nevnt her kan også være uviktig iforhold til mye hester.
En NA motor må ta ut hestene oppover i turtallsregisteret.
En turbo motor trenger ikke gå så høyt om innsugstrykket økes mye istedenfor.
Magnesiumen er ikke problemet i utgangspunktet, det er fordelen, det er derfor det er sagt at AS21 blokkene med kun 20% aluminium er best, problemet er at dette ble sagt for snart 40 år siden og da var blokkene nye, nå er de gamle og Magnesium forvitrer raskt i forhold til Aluminium. Derfor er ikke en 30-35år gammel blokk like god som ny. Men dæven så mye de tåler alikevel.

Har du ei ny blokk eller ei i bra stand, bør ikke dette være en grunn til å endre til f.eks Type 4

Beste grunnen til å bruke f.eks WBX blokk på store luftkjølte bygg, er at vi må fjerne mye metall på viktige plasser inne i en orginalblokk for å få mye kubikk. samt at de ofte er nyere. og har bedre innfesting mellom veiv og svinghjul enn type 1.

Når det gjelder 1600, så er jo blokka orginal og har all sin styrke intakt. Det er ikke større og tyngre deler som drar i blokka, og er den sammenskrudd skikkelig, og med balanserte deler tåler den det utroligste.
Det som evt gjør at den raser er ikke deler som har noe med blokka i seg selv å gjøre, det er evt motorstyring, eller mangel på styring, og eventuelle svakere ledd, som f.eks råder, stempler, topper og sylindre.

Det er såpass mange som kjører mye hk med type 1, så å si noe slikt at type 1 blokka ikke er brukendes med "vesentlig" trim er reint PISSPREIK!!! Ikke ta det ille opp Rikard  ;)

Niklas som BB nevnte 400hk og dragrace kjøring
CSP Ghia 500hk og dragrace kjøring
Pluss ett par på forumet her som kjører høyt trykk når skiltene plukkes av.

Derfor vil jeg påstå at grensa er hvertfall ikke nådd ved 500 hk, ettersom CSP Ghia'n bruker oldscholl US oppsett med forgasser og sugeturbosystem. Hadde dem brukt ett skikkelig DATASPRUT og intercooler hadde de hatt mer HK og mer kontroll. Alikevel er det DET ORGINALE VW GIRKASSE HUSET som har vist seg å være det svakeste leddet, og IKKE DEN ORGINALE VW TYPE 1 BLOKKA.


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2juni 06, 2012, 08:25:17 am
det finnes da mange 200hk NA T1 motorer som går og går og går.

Turbo:

Kjør med sleeves i løfterforingene og motvektsveiv.



Erlend, her må jeg diskutere med deg,

Ved lavt turtall er hverken sleeves eller motvektsveiv nødvendig. Det er ved høye ventilløft og høyt turtall at sleeves og motvektsveiv kommer inn i bildet.


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2juni 06, 2012, 08:27:17 am
Kjør på ! Men skal det være noe poeng i å forske må du forske på over 400, ellers begynner det å bli slik plagiat som dissa doktorgrad folka på BI driver med  ;D ;D ;D ;D

Erte opp til å gå for mye gamp...


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Erlend / bug66juni 06, 2012, 08:28:13 am
For å presisere meg selv..  ;D

Om man er av den oppfatningen at alt vi gjør er farlig og verden kommer til å gå under om man bikker 200hk i en T1 motor.. Så er det sikkert smart å sleeve og motvektsveive  ::)


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Hot Owljuni 06, 2012, 08:34:19 am
det finnes da mange 200hk NA T1 motorer som går og går og går.

Turbo:

Kjør med sleeves i løfterforingene og motvektsveiv.



Erlend, her må jeg diskutere med deg,

Ved lavt turtall er hverken sleeves eller motvektsveiv nødvendig. Det er ved høye ventilløft og høyt turtall at sleeves og motvektsveiv kommer inn i bildet.


Gunnar, her må jeg diskutere med deg,

Det er ikke bare høye løft som krever sleves, det er mer bratte ramper, dvs dreimoment på lavt turtall... Det spiser løfterborringer.


Ellers, jeg vi si at 2 ganger effekten er vesentlig trimming, så også 3 gangen og firegangen... Men etter det må du nok til med turbo.


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2juni 06, 2012, 08:40:10 am
JHU, jo det er sant, sjelden interessant.. hehe. regner med du tenker på type 4 kammer.. ;)
Har du forslag til kam man bør holde seg unna i det segmentet? Bortsett fra å bare se å få kjøpt seg en Raptor...


Med JHU's ord i minne, alt av trimming over 108hk er vesentlig trimming, rart det holder..... vi burde nok begynne å bruke andre motorer som det er UMULIG å få mer enn 2 ganger orginaleffekten ut av.  ;D ;D ;D


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Erlend / bug66juni 06, 2012, 08:47:02 am
JHU, jo det er sant, sjelden interessant.. hehe. regner med du tenker på type 4 kammer.. ;)
Har du forslag til kam man bør holde seg unna i det segmentet? Bortsett fra å bare se å få kjøpt seg en Raptor...


Med JHU's ord i minne, alt av trimming over 108hk er vesentlig trimming, rart det holder..... vi burde nok begynne å bruke andre motorer som det er UMULIG å få mer enn 2 ganger orginaleffekten ut av.  ;D ;D ;D


Spør Jens Kristian om løfterforinger  ;D

Det var vel en FK 46/47 eller noe som spiste opp blokken hans.



Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: stompavangjuni 06, 2012, 08:57:12 am
Mmmmm her komer de mye bra 1640 ccm de er standar  blokk ja? For og kjøpe blokk er ikke så dyrt men de er alt de andre som koster penger!!!! Vist std blokk holder mål skal vi jo klare no vanvitigt me hk.


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Erlend / bug66juni 06, 2012, 09:03:20 am
Få tak i en AS21 blokk og kjør på!


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: stompavangjuni 06, 2012, 09:08:33 am
Trur eg skal starte en prosjekt tråd og se hva vi får til satse på 600+ da kansje


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: BeetleBugjuni 06, 2012, 09:11:28 am
Trur eg skal starte en prosjekt tråd og se hva vi får til satse på 600+ da kansje

AH!!! Refreshing å se noen som satser! Stå på og hold oss gjerne oppdatert.


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Erlend / bug66juni 06, 2012, 09:13:52 am
Trur eg skal starte en prosjekt tråd og se hva vi får til satse på 600+ da kansje

HOLY MOLY

Som Kalle ville sagt... Hold på hatten  ;D


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2juni 06, 2012, 09:17:32 am
Det er jo bare 12 ganger orginaleffekt...  ;D

Det er bra noen har lyst og vilje.

BB kan vel si noe om utfordringene...

Jeg kan nevne ventilstørrelser som en utfordring. Det ER trangt med mer enn 40x35 ventiler.


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Hot Owljuni 06, 2012, 09:22:45 am
JHU, jo det er sant, sjelden interessant.. hehe. regner med du tenker på type 4 kammer.. ;)
Har du forslag til kam man bør holde seg unna i det segmentet? Bortsett fra å bare se å få kjøpt seg en Raptor...

Helt ærlig så skjønte jeg ikke denne delen av innlegget, men hvis jeg skal skyte fra hofta, tilpass kjørestilen etter holdbarheten du ønsker.

Med JHU's ord i minne, alt av trimming over 108hk er vesentlig trimming, rart det holder..... vi burde nok begynne å bruke andre motorer som det er UMULIG å få mer enn 2 ganger orginaleffekten ut av.  ;D ;D ;D

I så måte er Porsche 356 motoren fin...  På sammenbruddets rand ved 2 x

[/quote]


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Hot Owljuni 06, 2012, 09:24:36 am
Trur eg skal starte en prosjekt tråd og se hva vi får til satse på 600+ da kansje

HOLY MOLY

Som Kalle ville sagt... Hold på hatten  ;D

Han burde nok sagt; vær klar til å gire :o


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2juni 06, 2012, 09:40:39 am
JHU, kan du gi eksempel på kammer som er av slik karakter, at de spiser løfterborringer.

Og er virkelig 356 motorene så dårlige?


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: BeetleBugjuni 06, 2012, 10:09:29 am
1641ccm og 600hk. La oss drøse litt rundt det:

1641ccm, lav komp, sterke deler, bra bygd og 80 hk grunnmotor:

80 x 1 bar = 160 hk
160 x 1 bar til = 320 hk
320 x 1 bar til = 480 hk
480 x 1 bar til = 640 hk

Men nå er du på 3.5 - 4 bar og da snakker vi ihvertfall E85 og kanskje også metanol og custom high $ shit som bortsett fra å være dyrt også har laaaaaaang bestillingstid. Jeg tror heller ikke at originale topper takler slike trykk. Hyper Bug i USA (søk på youtube) kjører grisefort med 1641 og de sleit med å få toppene sine til å holde og endte til slutt opp med å cnc frese sine egne og problemet var løst.

100 hk grunnmotor er heller ikke lett men mulig:

100 x 1 bar = 200 hk
200 x 1 bar = 400 hk
400 x 1 bar = 600 hk

3 bar / 100 hk grunnmotor = 600hk.

Det vil åpenbart være rimeligere og mer effektivt å bygge en større motor og som JHU sier, man må være en jævel til å gire! Det er krevende å kjøre en liten motor med et slikt register og havner man under trykkområdet så er det gjort.


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Speed-Demonjuni 06, 2012, 10:15:59 am
Veldig krappe ramper på kammen kombinert med høyt turtall og litt slækk i ventilmekanismen (cro mo støtstenger) kan ødelegge løftergalleriet i blokka. FK47 er et eksempel på en kam som kan være litt i røffeste laget. Men dæven så rå kam!!


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: stompavangjuni 06, 2012, 10:36:26 am
Ja må satse for og komme framover her i livet om motoren sprenges i benken da har vi lert noe og hat de moro så lenge de varte. Men trur eg komer til og klø meg noe frykteli i hode underveis godt me inspill sån har noe og følge eter


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2juni 06, 2012, 10:38:34 am
Siden det med kammen er vel Off Topic, bør vi kasnkje ta det til en egen tråd om noen gidder å si noe? Viktig informasjon for mange kanskje, det er en jungel å lese igjennom for en stakkar som har bestemt seg for å bygge motor. Og når de kammene det er snakk om virker som "the best of both worlds" kan det være greit å vite.


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2juni 06, 2012, 10:40:40 am
Ikke bare må man være en jævel til å gire, man bør jammen ha flere gir også, for ellers er det tomt for gir tidlig.


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Rikardjuni 06, 2012, 20:56:18 pm
Klart jeg er opp for kritikk! Får som regel det jeg, når "jyplingen" er ute og slenger ut noen bastante setninger.
Og nei, jeg er kanskje uten vesentlig erfaring, men nok til å se at jeg selv ihvertfall ikke ville brukt type 1 til noe særlig over 100-120HK  ;)


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: stompavangjuni 07, 2012, 10:04:51 am
Påenget med dete for meg er og teste ut om vi klarer 600+ om den varer 15 min er målet mitt nåd og de er og se hva som holder og va som ikke holder på  en 1600-1641 ccm  og så eventuelt gå ned på efekt eter de men klarer eg verdens sterkeste t1 motor så må eg vel vere meget fornøyd og stolt. Den som inte våger inte viner


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjuni 07, 2012, 10:16:22 am
1641ccm og 600hk. La oss drøse litt rundt det:

1641ccm, lav komp, sterke deler, bra bygd og 80 hk grunnmotor:

80 x 1 bar = 160 hk
160 x 1 bar til = 320 hk
320 x 1 bar til = 480 hk
480 x 1 bar til = 640 hk



matematikken her  stemmer vel ikke..?

det er jo "80 HK" du må doble, tre og fire doble.
selvom du får 160 hk ved 1 bar , så får du ikke  160 hk extra ved å øke til 2 bar men du får 80hk til


80 x 1 bar = 160 hk (80x2)
160 x 1 bar til = 240hk (80x3)
320 x 1 bar til = 320 hk (80x4)
480 x 1 bar til = 400 hk (80x4)
 


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: BeetleBugjuni 07, 2012, 10:17:58 am

matematikken her  stemmer vel ikke..?

det er jo "80 HK" du må doble, tre og fire doble.
selvom du får 160 hk ved 1 bar , så får du ikke  160 hk extra ved å øke til 2 bar men du får 80hk til


80 x 1 bar = 160 hk (80x2)
160 x 1 bar til = 240hk (80x3)
320 x 1 bar til = 320 hk (80x4)
480 x 1 bar til = 400 hk (80x4)
 

Du har HELT rett. Takk for at du passer på.

Dette betyr : MER trykk  8)


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2juni 07, 2012, 10:21:10 am
Rikard, hva baserer du det på?

Virker som du har veldig dårlig erfaring med noe som vi andre ikke har.

Kanskje vi kan hjelpe deg på rett vei.


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Hot Owljuni 07, 2012, 10:40:15 am
Påenget med dete for meg er og teste ut om vi klarer 600+ om den varer 15 min er målet mitt nåd og de er og se hva som holder og va som ikke holder på  en 1600-1641 ccm  og så eventuelt gå ned på efekt eter de men klarer eg verdens sterkeste t1 motor så må eg vel vere meget fornøyd og stolt. Den som inte våger inte viner

Om du låser svinghjulet på 1600'n og skrur inn en trykknippel i toppen og slipper på 7 bar så ser du fort hva som ikke holder (Statisk). Grei måte å plukke av de første barnesykdommene? 


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjuni 07, 2012, 10:44:01 am
bør vel opp i 20 ganger mer trykk
 sylindertrykk på 140bar er vel ikke uvanlig


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Hot Owljuni 07, 2012, 10:49:51 am
Hehe ja sant det, syntes det hørtes litt slapt ut når jeg skrev det.
150 hester pr syl tilsvarer hvor mye sylindertrykk?

Kanskje man får se klassikeren "snekkertvinge fra topp til topp" ;D ;D


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2juni 07, 2012, 11:22:10 am
Syntes det var en grei måte å teste ting på, få tak i en dykkerflaske og peise på... Varskoher!!!
Anbefaler vernebriller og hørselvern....


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: BeetleBugjuni 07, 2012, 11:31:01 am
På 80 tallet hadde F1 1.5 liters motorer med 1200 - 1600hk. Alt er mulig, det handler bare om tid og penger.

Jeg digger prosjektet og ideen din! Stå på!

Mine tanker går til;

- Stålplater og pinnebolter
- Custom CNC topper
- Custom råder
- Moran veiv
- Siamesiske sylindre
- Metanol
- NOS

og

- Skinne custom turbo

-BB-

 


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: stompavangjuni 07, 2012, 11:49:39 am
Hva er en moran veiv??


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Erlend / bug66juni 07, 2012, 11:54:13 am
En latterlig dyr en...  8)


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: BeetleBugjuni 07, 2012, 11:54:52 am
Hva er en moran veiv??

Mike Moran Racing, de lager den veiva du vil ha.


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Erlend / bug66juni 07, 2012, 11:55:54 am
(https://www.moranmotorsports.com/sites/moranmotorsports.com/files/imagecache/product_full/sites/proloanmods.com/files/crankl.jpg)


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: stompavangjuni 07, 2012, 12:04:06 pm
Vist ho der er med så da bestiler eg ne hehe


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Erlend / bug66juni 07, 2012, 12:13:40 pm
Veiven er til litt mange sylindre, men det gjør ikke noe :p


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: stompavangjuni 07, 2012, 13:29:25 pm
Er de noe stål som er bedre en noe anet tenkte på frese ut egne sylyndere med kjøleriber


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjuni 07, 2012, 13:38:43 pm
slikt stål er det visst noen som har laget sylindere av

(http://www.featurepics.com/FI/Thumb300/20101004/Tank-Cannon-Close-1660745.jpg)


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: GeirHjuni 07, 2012, 13:42:54 pm
Det må bli noe som dette det da.
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=826619


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjuni 07, 2012, 13:51:14 pm
jepp der har du dem :)


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2juni 07, 2012, 14:34:18 pm
BMW F1 motorene var jo ett likt prosjekt, de brukte gamle slitne blokker som hadde tålt 100000km alt. Og latterlig høyt turtall og ladetrykk. Og dette var før sofistikerte ting som bankesensor, ladetrykksregulering..... Bare mate på med trykkk og fuel til det ryker.
Helt samme opplegget med andre ord. Men de hadde ikke orginal topp da...
http://racingotaku.wordpress.com/2009/06/08/best-f1-engine/


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: HenrikFjuni 08, 2012, 19:44:32 pm
150 hester pr syl tilsvarer hvor mye sylindertrykk?

47 bar effektivt middeltrykk fra 1,6 l slagvolum ved 7000 rpm ;D


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: MrKreosot/ Arnejuni 08, 2012, 21:05:09 pm
Er de noe stål som er bedre en noe anet tenkte på frese ut egne sylyndere med kjøleriber

Onkelen min bygger seg Porschemotor. Han laget egne kjøleribber og brukte John Deere sylinderforinger som han tilpasset. Dog er dette til en 4,0 sekser.  :o


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: JSjuni 08, 2012, 21:47:24 pm
JHU, kan du gi eksempel på kammer som er av slik karakter, at de spiser løfterborringer.

Jeg har kjøpt min siste FK46...


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: stompavangjuni 08, 2012, 22:58:49 pm
Da blir de ny as blokk da. Har trua eg men eter mye tenking så de som bekymrer meg mest er overtryk som kan få de i ubalangse så bloka retogslet revner så her må ting gå på mikro gram og få noen til og balangsere i exstremt høy omdregninger 


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: stompavangjuni 08, 2012, 23:09:11 pm
Ser folk rekner på bar og i forhold til ccm. Dete blir helt feil så lenge man ikke har komp i utgangspunktet og ventil/kamm størelser er fryktelig mye som spiler in som slaglengde kan ga langt slag med småe templer eler omvendt dete er teorier og da viser teorien at ting ikke er mulig men man må bøye lover og regler til ytergrensene av de som er mulig så da får vi se


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Dallandjuni 09, 2012, 08:17:05 am
Ser folk rekner på bar og i forhold til ccm. Dete blir helt feil så lenge man ikke har komp i utgangspunktet og ventil/kamm størelser er fryktelig mye som spiler in som slaglengde kan ga langt slag med småe templer eler omvendt dete er teorier og da viser teorien at ting ikke er mulig men man må bøye lover og regler til ytergrensene av de som er mulig så da får vi se

Grunnen til at folk ser på trykk og volum her er fordi vi enda er kun på det tidligste teoretiske så nå er det kun leking med kalkulatoren. (husk effekten ut er et trykk/volum arbeid).
Så når vi eks tenker at du har en 1640 motor og vil ha ca 130 hk utav den til å begynne med så vet vi automatisk at dette svarer til ca 7000 rpm med en Bmep på 13 bar.
150hk per syl som ga 47 bar middeltrykk kan lett regnes om og vise at her her har vi et trykk forhold på fire!

Når målet er valgt ferdig så kan man begynne å tenke på ventil størrelser, kam valg, turbo, IC, osv.
Motorer er matematikk, mener man noe annet så kan man bare ikke matten. ;)

Men ang oppsettet ditt, å lade opp mot 4 bar på en stakkars 1640 vil eg uten tvil unngått, i så fall gå heller for en 1600 da du må prøve å beholde mest mulig sylinder vegger. Kan selvfølgelig sette på noen støttehylser på sylinderne mot toppene.
Skal du først bygge høy effekt 1600 så må du nok uten tvil opp i turtall også, eg stemmer for 7-8000 rpm og 3 bar trykk! :)
Lykke til i alle fall. ;)


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: stompavangjuni 09, 2012, 08:32:43 am
Motor er matte men ingen ting er umuligt. Men de eneste eg skal gjøre med bloka er og sjeke linjene og svakheter i den + skifte ut boltene de er eventuelt der eg kan få de største probleme og endene der veiva ligg om eg har nokk gods elers trur eg blokka holder


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjuni 09, 2012, 08:38:30 am
sakset fra SDS sider.

Brake Mean Effective Pressure/ Peak Cylinder Pressures

BMEP is defined as the average effective combustion pressure occuring in a cycle. It can be calculated by using the formula:
792,000 X BHP divided by (engine displacement in cubic inches X RPM).

This figure is useful in comparing different engines operating on different fuels and the highest figure occurs at torque peak. The average range for atmo engines is 150 to 225 psi. Turbocharged race engines may exceed 1000 psi.

Peak cylinder pressure (PCP)is the maximum chamber pressure achieved during the combustion process. This figure would normally be in the 600 to 2000 psi range.


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: stompavangjuni 16, 2012, 13:32:48 pm
Så da har eg forsøkt meg på en orginal 1600as motor dobeltporta topper klarte 3,2bar 388hk for de smalt skikelig var moro da men nå vet eg hva som ikkee holder så nå er de bare og handle


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: BeetleBugjuni 16, 2012, 16:15:03 pm
Så da har eg forsøkt meg på en orginal 1600as motor dobeltporta topper klarte 3,2bar 388hk for de smalt skikelig var moro da men nå vet eg hva som ikkee holder så nå er de bare og handle

Bilder og mer info mottas med stor takk! Hva ga opp først?


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: Jeejuni 16, 2012, 22:42:05 pm
He he.. Aprilspøk i Juni dette tror jeg.  :D

Dette tror jeg ikke noe på før det ligger noen mer fakta på bordet.

Så da har eg forsøkt meg på en orginal 1600as motor dobeltporta topper klarte 3,2bar 388hk for de smalt skikelig var moro da men nå vet eg hva som ikkee holder så nå er de bare og handle



Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjuni 16, 2012, 23:53:44 pm
NIcklas har jo bevist noe av det samme :)
men som dem sier  "pic's or it didn't happen"


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: stompavangjuni 17, 2012, 07:31:29 am
Skal lege in bilder men med iphon får man ikke gjort en dritt før man er på pcn komet. Hade problemer først med toppene at di ikke klarte tryket og bynte og lekke og så ble de en kjempe sprek i bloka ved svingjulet tredje og siste nådestøtet var da ene stemple havarerte ringene på og tryke i bloka ble så stort at de blåste hull blilder komer


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: BeetleBugjuni 17, 2012, 08:43:34 am
Vinstra er kjent for å være en Turbo byen i Norge med flere spreke biler så mulighetene er der vel. Det jeg finner utrolig er at du fikk 388hk ut av originale sylindre og stempler når andre sliter med å komme over 200hk før de svikter.

Takk for rapporten Stompa, jeg gleder meg til å se bilder og TOMMEL opp for at faktisk gjorde det!

-BB-


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjuni 17, 2012, 09:53:19 am
og gjerne litt spec på turbo , sprut ,drivstoff etc!


Tittel: Sv: Hvor mye tåler en t1 motor
Skrevet av: BeetleBugjuni 19, 2012, 20:54:05 pm
Stompa, vi venter i spenning på bilder og rapport. Håper du ikke har glemt oss. Hvis du har problemer med å poste bilder så send meg gjerne en PM så kan jeg legge dem ut for deg.

Mvh
BB