VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: HansO på mai 13, 2008, 20:29:49 pm



Tittel: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: HansOmai 13, 2008, 20:29:49 pm
Bobla har endret seg mye og ofte siden den ble lansert, og mange av endringene fra årsmodell til årsmodell er kjente for mange. De fleste endringene forblir også noen år før de endres igjen. Har derfor lyst til å lage en oversikt over hvilke endringer som kun har eksistert det ene året, hvis dere forstår. Mulig en "stick" dette. Jeg kan ikke mange slike "one year only - detaljer" så her er det bare å fylle på.
Noen få jeg kjenner til: ( Rett meg hvis jeg tar feil)

1954: Eneste år for oval med profilerte dører.
1958: Eneste år med dreneringsrør i motorrom.
1967: Eneste år med den type dører.
1967: Eneste år med 4*130 boltsirkel og liggende frontlykter (Denne er jeg meget usikker på)


Fyll på folkens!!


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Panmai 13, 2008, 22:13:32 pm
1967: Unik bakplate, motorlokk og skiltlysholder.


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: SplitManmai 13, 2008, 22:19:04 pm
Artig tema og vinkling....men hvert eneste år blir jo akkurat sånn om du bare fremstiller detaljene riktig...og om du skal bli detaljert nok så må du jo dele opp i måneder og ikke år, om du skjønner...

Man kan lett skrive det slik:

1953: Eneste år med Oval og askebeger uten håndtak og 3 posisjoner på interiørlyset
1954: Eneste år med Oval og håndtak på askebeger og hjertebaklys uten dreneringshull
1955: Eneste år med Oval og hjertebaklys med dreneringshull og luftfilter uten "strap"

...sånn kan du forstette og definere hvert eneste år med hundrevis av detaljer om du vil. Blir litt vanskelig å gjøre det enkelt.... det blir vanskelig å definere hvert år med en eneste detalj... men om du sa kombinasjonen av to detaljer, kunne du definere hvert eneste år

1960: Eneste år med hvite blinklys på framskjermene
1961: Eneste år med "tulipan-ratt" ("dypt" og med fine splines) og små baklys
1962: Eneste år med bensinmåler og stoff taktrekk
1963: Eneste år med "smal skiltnese" og hullete vinyltaktrekk
1964: Eneste år med bredt skiltlys og små vinduer

(Og - profilerte dører var vel med fra tidenes morgen og inn til midt i 55 .... og de dreneringsrørene du skriver om skjønner jeg ikke helt...)


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: SplitManmai 13, 2008, 22:23:17 pm
Rettelse: Nå forstår jeg hva du mener...beklager. Du vil liste opp den ene detaljen som varte akkurat bare ett eneste år, og ikke noe annet. Skjønner.

Opp til 1955 så ble i utgangspunktet ingen detaljer begrenset til hverken modellår eller kalenderår - selv om noen detaljer varte i en veldig begrenset tidsperiode. For eksempel Zwitter-modellen - Okt52-Mars53. Eller isjaslukene som gikk fra midten av 51 til midten av 52.. Det blir veldig vanskelig å finne detaljer som definerer en årsmodell siden dette var veldig flytende.

Det blir kanskje lettere utover mot slutten av 50-tallet da man ble mer konsekvent, men likevel - ting som bare eksisterte ett eneste modellår er ikke mye.


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Hot Owlmai 13, 2008, 23:13:01 pm
1964: Motorlokk med "vrier" og bred skiltnese


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: HansOmai 14, 2008, 06:03:04 am
Her er det plass til både onyear only enklet detalj og kombinasjoner. Det er rett som dere sier; at det er vel så mange one year only-kombinasjoner. Jeg gleder meg til fortsettelsen. 8)


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: T2manmai 14, 2008, 06:47:30 am
Bobla har endret seg mye og ofte siden den ble lansert, og mange av endringene fra årsmodell til årsmodell er kjente for mange. De fleste endringene forblir også noen år før de endres igjen. Har derfor lyst til å lage en oversikt over hvilke endringer som kun har eksistert det ene året, hvis dere forstår. Mulig en "stick" dette. Jeg kan ikke mange slike "one year only - detaljer" så her er det bare å fylle på.
Noen få jeg kjenner til: ( Rett meg hvis jeg tar feil)

1954: Eneste år for oval med profilerte dører.     Rettelse: Var også på oval som kom i mars 53 og på 55 modellen (frem til aug. da 56 mod. kom).
1958: Eneste år med dreneringsrør i motorrom.
1967: Eneste år med den type dører.
1967: Eneste år med 4*130 boltsirkel og liggende frontlykter (Denne er jeg meget usikker på)


Fyll på folkens!!






Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: BeetleBugmai 14, 2008, 08:09:53 am
1967 - unike innvendige dørhåndtak og bremseveskebeholder


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Superbeetlemai 14, 2008, 09:30:28 am
1971 - 1302

Eneste året med lave seter og to lufteriller på motorluke..
Eneste året med hvit plast rundt ventilasjonen på insiden av bakruten..(iallefall den typen plast)


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: hazmai 14, 2008, 09:37:04 am
1972 (samt andre år?) Spare kafer - uten pyntelist nedover panser, uten lufteriller mellom panser og frontrute, gamle smale fangere, gamle "ovale" baklys, men stående frontlykter. Se f.eks på prosjektet til thomas s før mods..(ser at han hadde liggende frontlykter på 1.bilde...) Det ble gjort mye rare komboer her, men vet bare om 72 modeller, ble de laget andre år også? Gennial tanke, spare boble.. Noen som har kilder her? linker?


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenmai 14, 2008, 10:52:26 am
Oktober 1952 - ut desember 1953: Unik bensinpumpe levert med 6mm gjenger. Samme design som tidligere år bortsett fra gjengene og VW-logoen på toppen av pumpa.


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenmai 14, 2008, 11:21:27 am

1953: Eneste år med Oval og askebeger uten håndtak og 3 posisjoner på interiørlyset


Dette stemmer ikke helt..
 1. Oval levert i 53 hadde håndtak på askebegeret, men ikke kromring rundt askebegeret. Dette håndtaket er unikt fra mars 1953 - ut desember samme år. Januar 1954 kom et nytt håndtak som ser ganske likt ut. Oval levert i 53 samme år, hadde også et spesielt panserhåndtak i bronse.
 
2.Zwitteren okt 52 - mars 53, eller oval-dash-split som jeg liker å kalle den (...), hadde ikke askebegerhåndtak. Zwitteren hadde også et spesielt panserhåndtak levert i alu.

3. 65 er vel eneste årsmodell med stooooore vinduer kombinert med kingbolt forstilling??  64-65 hadde heller ikke halv tutring, men bare trykkbar "bøyle".



Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: HansOmai 14, 2008, 11:56:38 am
Mange fine opplysninger her :D :D

Gleder meg til fortsettelsen!!


Når det gjelder 1965 modell er det jo flere ting: Eneste  med kingbolt og stort skiltlys.


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Hot Owlmai 14, 2008, 12:27:34 pm
Mange fine opplysninger her :D :D

Gleder meg til fortsettelsen!!


Når det gjelder 1965 modell er det jo flere ting: Eneste  med kingbolt og stort skiltlys.

Nope, det har 64 modellen også...


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: HansOmai 14, 2008, 13:46:32 pm
Nå klusser jeg det til. Blir det bedre om jeg sier at 1964 mod er eneste modell med små vinduer og stort skiltlys. (Tar jeg feil her gir jeg opp og lar andre gjøre jobben! He he...)


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Hot Owlmai 14, 2008, 14:01:21 pm
Det er ikke feil, men det er nevnt i post 3...  ;)

1965 Eneste året med firkantet trykk-knapp på dørhåndtaket og håndtak kledd i rustfritt?


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Jærvamai 14, 2008, 16:23:15 pm
12 v klistremerke i motor-rom var oxo kun et år, men husker ikke hvilket(kanskje noen som vet..)... tror det var 67 eller 68 mod.


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: SplitManmai 14, 2008, 17:33:25 pm

1953: Eneste år med Oval og askebeger uten håndtak og 3 posisjoner på interiørlyset


Dette stemmer ikke helt..
 1. Oval levert i 53 hadde håndtak på askebegeret, men ikke kromring rundt askebegeret. Dette håndtaket er unikt fra mars 1953 - ut desember samme år. Januar 1954 kom et nytt håndtak som ser ganske likt ut. Oval levert i 53 samme år, hadde også et spesielt panserhåndtak i bronse.
 
2.Zwitteren okt 52 - mars 53, eller oval-dash-split som jeg liker å kalle den (...), hadde ikke askebegerhåndtak. Zwitteren hadde også et spesielt panserhåndtak levert i alu.

3. 65 er vel eneste årsmodell med stooooore vinduer kombinert med kingbolt forstilling??  64-65 hadde heller ikke halv tutring, men bare trykkbar "bøyle".




I LOVE IT! Vintage ruler!


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Adax (Buskebil)mai 14, 2008, 20:11:51 pm
67 hadde vel også litt spessielle knotter  til lys og slikt, med slike innover bulker istede for lansgående riller (var det noen som forstod den?)

67 (us mod) stående lykter, horngriller og den gamle fangeren.


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Bj?rnmai 14, 2008, 21:34:46 pm
Nydelig tråd!  ;D


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: anders.mai 14, 2008, 22:12:17 pm
67 panser , små hull til list
så noe jeg er litt usikker på 1500cc luftfilter 67, det er jo masse med den 67 modellen men kommer ikke på no mer nå


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)mai 14, 2008, 22:48:55 pm
1964: Motorlokk med "vrier" og bred skiltnese

Jeg har foresten et slikt lokk med komplett lykt og vrider (uten nøkkel) Rustfritt!! Send pm hvis det kan friste.


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Rocket-Racingmai 14, 2008, 23:01:17 pm
Liker 61-modeller. Eneste året med klassiske ting som små baklys, bensinkran og stofftaktrekk kombinert med forbedringer som 34 hk, fullsynkronisert girkasse og styredemper.
1968 er eneste året med utsparring for åpning av utvendig bensinlokk (åpnes innenfra på 69 og nyere).
1966 er eneste året med lyse interiørdetaljer som dasknotter osv kombinert med sort ratt.
1967 har så mange unike detaljer at det krever en egen tråd..

Det er et hav av forskjeller hele veien, hadde vært artig og satt opp en mest mulig detaljert oversikt i kronologisk rekkefølge. Vet det er gjort mange ganger før, men de er alltid ufullstendige eller fulle av feil..


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenmai 15, 2008, 07:57:57 am
Correct me if i am wrong - er ikke 57 modellen eneste oval med friskluftsuttak 20 cm lengre bak ved pedalene, slik som nyere??


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Oval57mai 15, 2008, 08:03:21 am
Correct me if i am wrong - er ikke 57 modellen eneste oval med friskluftsuttak 20 cm lengre bak ved pedalene, slik som nyere??


Selvsagt. Det er også den eneste ovalen de lyktes med. De gav seg mens de var på topp ;D


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenmai 15, 2008, 08:15:43 am
Correct me if i am wrong - er ikke 57 modellen eneste oval med friskluftsuttak 20 cm lengre bak ved pedalene, slik som nyere??


Selvsagt. Det er også den eneste ovalen de lyktes med. De gav seg mens de var på topp ;D


Jeg tror heller det var pga at brukerundersøkelser viste at mange - gjennom flere år - klaget på den lille ruta. Det ble påtide med modellforandring rett og slett.. Vi snakker jo tross alt om ett år som er faretruende nært 60tallet  :P


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: BeetleBugmai 15, 2008, 08:25:04 am
"Jeg tror heller det var pga at brukerundersøkelser viste at mange - gjennom flere år - klaget på den lille ruta."

Eller de to små rutene;



Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenmai 15, 2008, 08:40:56 am

Øi!
Ikke diss splittbobla. Den er hellig ;)


"Jeg tror heller det var pga at brukerundersøkelser viste at mange - gjennom flere år - klaget på den lille ruta."

Eller de to små rutene;




Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Hot Owlmai 15, 2008, 09:24:39 am

Øi!
Ikke diss splittbobla. Den er hellig ;)


"Jeg tror heller det var pga at brukerundersøkelser viste at mange - gjennom flere år - klaget på den lille ruta."

Eller de to små rutene;



Jeg er temmelig sikker på at det ble valgt delt rute siden bøyd glass var dyrt... splitt = nødløsning...
Type 1 av gamletypen ble ikke fullendt før i August 63... på høyde med det beste fra utlandet!?
All ære til dere som tar vare på de første forsøkene på å få det riktig...



Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: LOBOmai 15, 2008, 09:31:59 am
Correct me if i am wrong - er ikke 57 modellen eneste oval med friskluftsuttak 20 cm lengre bak ved pedalene, slik som nyere??


Selvsagt. Det er også den eneste ovalen de lyktes med. De gav seg mens de var på topp ;D


Jeg tror heller det var pga at brukerundersøkelser viste at mange - gjennom flere år - klaget på den lille ruta. Det ble påtide med modellforandring rett og slett.. Vi snakker jo tross alt om ett år som er faretruende nært 60tallet  :P

Jeg har et svensk motor-blad fra 1955 som jeg kjøpte på vänertreffet. Der er det 2 sider om hva bobleeierne synes om bilen sin. De fleste ønsket seg større bakrute ja. Samt større frontvindu og mer bagasjeplass. Det var mange som klaget på blindsonen. Ellers var de kjempefornøyde, og den luftkjølte motoren og den flotte og fleksible girkassa var vel det som fikk mest skryt. Artig med slike gamle artikler :)


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Oval57mai 15, 2008, 09:34:46 am
1937-modeller - eneste "året" helt uten bakrute?
1952 - eneste "splitt-året" med viftehus uten søm.
1952 - eneste splitten uten inspeksjonsluke over girkasse
1952 - eneste splitten som kom rett før Zwitter  :D
1957 - eneste oval med likt soltak som 57-63

og sånn går no dagan. Ingen blir ekspert på dette, men vi kan merke oss de store endringer.

Men trådstarter (tror jeg) var ute etter de STORE forskjeller som man kan finne raskt ut av.

Eks. Kjøper du en aug. 64 VW så kan du banne på at den har store vinduer all-over!


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenmai 15, 2008, 09:37:28 am
Correct me if i am wrong - er ikke 57 modellen eneste oval med friskluftsuttak 20 cm lengre bak ved pedalene, slik som nyere??


Selvsagt. Det er også den eneste ovalen de lyktes med. De gav seg mens de var på topp ;D


Jeg tror heller det var pga at brukerundersøkelser viste at mange - gjennom flere år - klaget på den lille ruta. Det ble påtide med modellforandring rett og slett.. Vi snakker jo tross alt om ett år som er faretruende nært 60tallet  :P

Jeg har et svensk motor-blad fra 1955 som jeg kjøpte på vänertreffet. Der er det 2 sider om hva bobleeierne synes om bilen sin. De fleste ønsket seg større bakrute ja. Samt større frontvindu og mer bagasjeplass. Det var mange som klaget på blindsonen. Ellers var de kjempefornøyde, og den luftkjølte motoren og den flotte og fleksible girkassa var vel det som fikk mest skryt. Artig med slike gamle artikler :)

Jeg har noen brukerundersøkelser utført en gang rundt 1951. Der "truet" mange med å kjøpe annen bil neste gang hvis ikke den fordø.... girkassa snart skulle bli synkroniskert. Tror 24% av de som ble spurt hadde problemer med å gire fra 3. til 2. uten å skrape  :)


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenmai 15, 2008, 09:39:45 am

Øi!
Ikke diss splittbobla. Den er hellig ;)


"Jeg tror heller det var pga at brukerundersøkelser viste at mange - gjennom flere år - klaget på den lille ruta."

Eller de to små rutene;



Jeg er temmelig sikker på at det ble valgt delt rute siden bøyd glass var dyrt... splitt = nødløsning...
Type 1 av gamletypen ble ikke fullendt før i August 63... på høyde med det beste fra utlandet!?
All ære til dere som tar vare på de første forsøkene på å få det riktig...



Tror bøyd glass-teorien stemmer. Men det gjør vel ikke bilen mindre hellig av den grunn 8)


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Hot Owlmai 15, 2008, 09:47:46 am
1964 Deluxe eneste året med små ruter og stål soltak.... 


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Knechtenmai 15, 2008, 09:57:33 am
Jeg er temmelig sikker på at det ble valgt delt rute siden bøyd glass var dyrt... splitt = nødløsning...
Type 1 av gamletypen ble ikke fullendt før i August 63... på høyde med det beste fra utlandet!?
All ære til dere som tar vare på de første forsøkene på å få det riktig...

Hvorfor stoppet de ikke opp i 64 da? Med den "perfekte" bilen? Men det er godt å se at vi er enige om at toppen ble nådd mens den fortsatt hadde 6 volts anlegg  ;D (Forøvrig et MEGET viktig skille i 67)


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: BeetleBugmai 15, 2008, 10:03:42 am
Jeg er temmelig sikker på at det ble valgt delt rute siden bøyd glass var dyrt... splitt = nødløsning...
Type 1 av gamletypen ble ikke fullendt før i August 63... på høyde med det beste fra utlandet!?
All ære til dere som tar vare på de første forsøkene på å få det riktig...

Hvorfor stoppet de ikke opp i 64 da? Med den "perfekte" bilen? Men det er godt å se at vi er enige om at toppen ble nådd mens den fortsatt hadde 6 volts anlegg  ;D (Forøvrig et MEGET viktig skille i 67)

De stoppet ikke opp i 64 fordi de hadde som mål å lage den perfekte bobla senere - og den kom i 1967!


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Hot Owlmai 15, 2008, 10:06:44 am
Hvorfor stoppet de ikke opp i 64 da? Med den "perfekte" bilen?

Jeg synes på sett og vis at utviklingen stoppet opp for dem der...  ;D Det var vel ikke før 67 at de fikk noen dreis på de nyere.


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Panmai 15, 2008, 10:09:18 am
Jeg tror egentlig at Bobla opprinnelig hadde delt bakrute av den enkle grunn at kurva sikkerhetsglass rett og slett ikke var oppfunnet ennå den gangen før krigen. :) Hadde kurva sikkerhetsglass som ikke bøyde lys i alle mulige retninger vært oppfunnet den gangen, så hadde neppe frontruta vært flat, med tanke på aerodynamikken.


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Knechtenmai 15, 2008, 10:16:06 am
Noe av sjarmen ble borte når bakelitt, ull og asbest forsvant... Noen som kan slå fast når?


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Eldiablomai 18, 2008, 08:16:25 am
One year only 12 volts friskluftsvifte på 1967 VW Ambulanse, fint tilbehør for en stakkar med en -65 pickup ombygd til 12 volt  ;)


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Varjmai 20, 2008, 02:49:06 am
Vet ikke helt om dette telles som one-year-only, men 58 og 59 er de eneste med
diamantmønster i dørpaneltrekka.


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenmai 20, 2008, 07:56:55 am
Det ble levert et såkalt "non-seamed-fanshroud" viftehus uten søm, men allikevel til 25 hk i en kortere periode fra ca mars/april 1952 til ut året 1953. Dette ble vel kanskje også nevnt i en av de første postene i denne tråden.

Den sjeldne såkalte "Jacketed-K-manifold" (første manifold med alu krage) ble også levert fra midten av året 1950 til ut måneden september 1952 ca.

Speedometeret levert fra mars 1953 - ut desember samme året var det eneste som tilsynelatende er helt likt nyere oval, men hvor de røde girstrekene var plassert litt annerledes pga at bilen ble levert med 25hk- og ikke 30hk motor.

 


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: HansOmai 20, 2008, 08:05:19 am
Deilige detaljer her! Kanskje vi etterhvert kan lage en låst tråd og arkivere opplysningene?

 8) 8) 8)


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Oval57mai 20, 2008, 08:27:15 am
1968-modell T1 - eneste året med "fingergrepsuthuling" ved bensinlokket. Det vil si at 68-modellen ikke har tankåpner innvendig. 1969 og oppover til 1302 (?) hadde uten.
1968 modellen har også pyntelist på dashbord, den forsvant midt i 69 en gang. 68-modellen har også åpning til panser på samme måte som de eldre, til venstre for rattet. På 69 og nyere er det som kjent inni hanskerommet. 1968 og 1969 har vevde ulltepper, mens sept. 69 og nyere har filt med kantsøm i gråhvitt. Dvs. at om du finner en bil som har filttepper, rette lykter, innv. bensinlokkåpning, og panseråpning i hanskerommet - da er det ganske sikkert en 70-mod. i fra sept. 69 og nyere. 70-modell er enste 1300 levert med sølvgrå felger.
Det aner meg at dette er en udda modell, midt i mellom 1300 og 1302. En slags moderne Zwitter:)
1968-modell - eneste modell med rette frontlykter som kunne bli levert med beige stigtrinnsgummi. (De lærde strides også her, men Boblehue har bilder).

Dette er noe av det jeg har lært av Boblehue.


Medio mars 1958 er første måneden med 13 mm KAMAX-hode. (Ikke akkurat only men). Det satte en standard i vaffal.

På Oval57: fra sept. 56 er one-year-only med svartlakkert VW-merke i hjulkapsel.





Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenmai 20, 2008, 08:42:31 am
Fra midten av året 1949 til 1950 har ikke speedometeret røde girstreker som nyere, samt at tallene i telleverket satt tettere enn 1951-1952.

1. august 1951 kom den første håndbrekkbelgen som ble levert helt frem til Zwitter-perioden. Belgen forsvant antageligvis rett etter introduksjonen av Zwitter.

I midten av februar 1953 kommer muligheten for å justere platen til dørlåsene på B-stolpen.


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Påljanuar 17, 2009, 03:21:32 am
Denne tråden har død ut. På tide å ta den opp igjen? Artig å lese hvor mye så mange kan om dette.

Forskjellene er ofte små. Men de er der :)


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Lundbyjanuar 17, 2009, 09:09:54 am
Hadde 67 "one year"felger også?


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Påljanuar 17, 2009, 09:27:57 am
Hadde 67 "one year"felger også?

Ja, hadde den ikke det? 5 bolt med huller


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Lundbyjanuar 17, 2009, 09:50:51 am
Hadde 67 "one year"felger også?

Ja, hadde den ikke det? 5 bolt med huller

Og flat kapsel


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Jærvajanuar 17, 2009, 10:22:07 am
1975, eneste året hvor du fikk tannstang-styring samtidig med ordentlig tak.  :P


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Rocket-Racingjanuar 17, 2009, 12:37:43 pm
Hadde 67 "one year"felger også?

5-bolt felgene med huller og flat kapsel ble brukt både i 66 og 67..


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Reieljanuar 17, 2009, 17:35:43 pm
Men Fun Run bilen min er også en raring:

Den har utvendig utseende som 68 modellen men invendig er den som en 67 modell.Tenker da på dørtrekk, seter ol...
Den er reg første gang 7.september 67...

Sikkert ikke no spess med den men har ikke sett sånt før bare ;)


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Bj?rnjanuar 17, 2009, 18:43:51 pm
VW 1303 1974 - Eneste Hard top 1303 med trekant-gjennomforinger for støtfanger med blinklys på skjermen  :)


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Hot Owljanuar 18, 2009, 20:10:37 pm

Hvorfor stoppet de ikke opp i 64 da? Med den "perfekte" bilen? Men det er godt å se at vi er enige om at toppen ble nådd mens den fortsatt hadde 6 volts anlegg  ;D (Forøvrig et MEGET viktig skille i 67)
Sjekk siderutene på Mexikanske Taxi bobler fra nittitallet og senere... små og pene...


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenjanuar 18, 2009, 21:38:14 pm

Hvorfor stoppet de ikke opp i 64 da? Med den "perfekte" bilen? Men det er godt å se at vi er enige om at toppen ble nådd mens den fortsatt hadde 6 volts anlegg  ;D (Forøvrig et MEGET viktig skille i 67)
Sjekk siderutene på Mexikanske Taxi bobler fra nittitallet og senere... små og pene...

Deilig deilig :) Dessa mexicanerane har god smak :)


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Lynetjanuar 18, 2009, 23:16:24 pm
-67 Eneste som har støtfangerfeste bak av lang, tynn type, men med forsterkningsribbe. Se TomR's Tectyl-innlegg for et flott eksempel.

-71 1302 eneste med 'liten' bakrute som ble introdusert med 65-modellen.

-65 eneste året med kombinasjonen Bahama-blå lakk og stripete grå/turkise seter. Noen som har ett sett slike seter forresten?

-72 T2 eneste året med low-flasher front og nye, høye baklys

-71 T2 eneste året med skivebremser og motorrom kun for T1 motor


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Hot Owljanuar 19, 2009, 00:00:32 am
-73 1303 eneste år med vrier på hanskeroms lokket og mange små slisser som frontrute defroster.


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Syncronautjanuar 19, 2009, 10:27:29 am
-72 T2 eneste året med low-flasher front og nye, høye baklys
...Og kombinasjonen gamle støtfangere og nye baklykter samt de nye luftinntakene på sidene bak...


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Brezelkäferjanuar 19, 2009, 12:20:10 pm
-Speedometeret levert fra oktober 1952  til mars 1953 hadde adskilt indikatorpil til blinkelysene.
-Varmejusteringsrattet hadde A-Z (Auf - Zu) inngravert fra oktober 1952 til november 1953.
-Fra oktober 1952 til mars 1953 aluminiumslist rund splittvinduene


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Bj?rnjanuar 19, 2009, 15:59:13 pm
Masse fine detaljer, bra med bilder også, så får man se forskjellen skikkelig  ;D


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Påljanuar 19, 2009, 19:45:17 pm
Dette er artig lesestoff.

Noen som har noe på 59' T1??


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenjanuar 19, 2009, 20:49:39 pm
Interessant spørsmål! Umiddelbart tenkte jeg - var det i det heletatt noen endringer det året.... Selvfølgelig en totalt idiotisk tanke fra min side.... SELVFØLGELIG var det NOE.

Fant en sentral endring i 1959. Konstruksjonen av rammehodet ble endret for å bedre stabiliteten til bilen. Fant dessverre ikke noe dato eller ch.nr for endringen.



Dette er artig lesestoff.

Noen som har noe på 59' T1??


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Påljanuar 19, 2009, 21:04:45 pm
Fant noen flere; Forsillinga fikk nålelager, stabstag ble std foran, forbedret vifterem og kraftigere clutchfjær.


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Brezelkäferjanuar 19, 2009, 21:15:48 pm
-Det kom  også nytt ratt i 1959 med hornknappen dypere inn i rattet.
-Dørene kunne åpnes med trykknapp fra 6.8.59.
-Ny polstret solskjerm fra 19.1.59


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Kjell Roarjanuar 19, 2009, 23:01:53 pm
Fant noen flere; Forsillinga fikk nålelager, stabstag ble std foran, forbedret vifterem og kraftigere clutchfjær.
Dette kom på 60 modellen, fra 6.8.59. Så hvis din er produsert høsten 58, er ikke dette med.
Samme med ratt og dørlås.


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Påljanuar 19, 2009, 23:11:40 pm
-Ny polstret solskjerm fra 19.1.59

aha, da var det rette solskjermene som fulgte med. Trodde det skulle være sånn i akrylplast


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Kjell Roarjanuar 19, 2009, 23:21:25 pm
-Ny polstret solskjerm fra 19.1.59

aha, da var det rette solskjermene som fulgte med. Trodde det skulle være sånn i akrylplast
Den skal nok være i akrylplast. Den polstrede kom 11.8.59 (60 mod) på bobla.
Den 19.1.59 var det type 131 som fikk polstret solskjerm står det i boka, regner med at det er en trykkfeil og at de mener 141 (KG cab).

Men nå skjærer vi litt ut, linken sier one year only.


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Brezelkäferjanuar 19, 2009, 23:32:21 pm
Vanskelig å finne noe som bare var i 1959 ser det ut til da ;)


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Kjell Roarjanuar 20, 2009, 00:09:08 am
Vanskelig å finne noe som bare var i 1959 ser det ut til da ;)
Bare små detaljer som kom i 59 på 60 modellen, 60 modellen fikk andre fester for styredemperen, de nye dørklinkene fikk en oppgradering, sikkert noen småforbedringer til, men,men.


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Lundbyjanuar 20, 2009, 08:57:00 am
Fant noen flere; Forsillinga fikk nålelager, stabstag ble std foran, forbedret vifterem og kraftigere clutchfjær.

VolksWorld har noen sider om dette nå og da,vet jeg har bladet med 59 endringer.

Farger blir ikke nevnt i noen av innleggene men de byttes jo ved div årsmod.


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenjanuar 20, 2009, 13:50:37 pm
Dette begynner å ligne noe :) En skikkelig forfriskende originaldiskusjon!
Det varmer godt om et Sechs volt-hjerte.


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: wide5januar 21, 2009, 21:03:42 pm
1960 T-1 har et one year only fremre girkassefeste.
Petter'n.


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: nkjanuar 22, 2009, 21:53:28 pm
68 var ikke den eneste som hadde fingergrepsuthuling til tanklokket. Dette kom igjenn senere på 70tallet.


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: fatzyjanuar 22, 2009, 22:44:13 pm
Hadde 67 "one year"felger også?

Ja, hadde den ikke det? 5 bolt med huller

Og flat kapsel

'67 1500 har 4-hulls, skivebremser og 6V anlegg (med flate frontlys), one year only.


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Lundbyjanuar 23, 2009, 19:09:18 pm
Hadde 67 "one year"felger også?

Ja, hadde den ikke det? 5 bolt med huller

Og flat kapsel

Både ja og nei.67 kommer i 2 "utgaver"

'67 1500 har 4-hulls, skivebremser og 6V anlegg (med flate frontlys), one year only.


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Påljanuar 23, 2009, 19:43:07 pm
61' T1 har vel en one year only vindusspulerbryter/pumpe.

Arrester meg om jeg tar feil


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Mr. Empiboyjanuar 23, 2009, 21:37:39 pm
61' T1 har vel en one year only vindusspulerbryter/pumpe.

Arrester meg om jeg tar feil


Ikke nødvendig å arrestere deg. Du har helt riktig!


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Tistlojanuar 24, 2009, 00:06:37 am
Kva skiller den bryter/pumpa frå andre? når det vert sagt, så kan eg ikkje hugsa att eg har fått spylaren til å virka på 61en!?


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Hot Owljanuar 24, 2009, 12:20:27 pm
Det er vel også 61 modellen som har "bastard" motoren. Den nye blokka med de gamle typen varmepotter?
Om noen skulle være i beita så har jeg en komplett.


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Mr. Empiboyjanuar 25, 2009, 20:07:29 pm
Kva skiller den bryter/pumpa frå andre? når det vert sagt, så kan eg ikkje hugsa att eg har fått spylaren til å virka på 61en!?


Det sitter en liten gummibelg på baksiden av bryteren. Først så drar du bryteren ut for å starte viskerene. Når du drar videre på knotten og pumper så er meningen at det skal komme spylerveske på vinduet! Fatter har en NOS bryter av denne typen i sin 61 modell. Og jeg må vel kunne si at denne patenten ikke er spesielt fantastisk ;D


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Mr. Empiboyjanuar 25, 2009, 20:11:56 pm
Det er vel også 61 modellen som har "bastard" motoren. Den nye blokka med de gamle typen varmepotter?
Om noen skulle være i beita så har jeg en komplett.

Det er nok også utrolig riktig. Ved en opprydning i låven der fatters bil ble funnet så fant vi faktisk bilens orginale motor med matching number og alt. Og denne hadde som JHU sier de gamle pottene på en "ny" blokk med løs dynamofot. Så nå er planen å plukke ut den nyborra og 95% perfekte detaljerte motoren å bytte med denne. Syke mann!


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Tistlojanuar 25, 2009, 20:23:59 pm
Det sitter en liten gummibelg på baksiden av bryteren. Først så drar du bryteren ut for å starte viskerene. Når du drar videre på knotten og pumper så er meningen at det skal komme spylerveske på vinduet! Fatter har en NOS bryter av denne typen i sin 61 modell. Og jeg må vel kunne si at denne patenten ikke er spesielt fantastisk ;D

Så det må pumpast manuelt?


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Mr. Empiboyjanuar 26, 2009, 06:20:24 am
Jepp. Bare å pumpe for livet ;)


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Pålapril 06, 2009, 17:54:06 pm
Denne tråden kan ikke dø ut igjen. Noen flere one year only detaljer må det være?


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenapril 06, 2009, 21:02:58 pm
Oktober 1952 - ut desember 1953: Eneste boble levert med kombinasjonen 25hk motor, (1131ccm) og forgasser med akselerasjonspumpe.


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenapril 06, 2009, 21:18:45 pm
Manifold levert bare deler av året i 1954 (129 501c). Denne forveksles gjerne med "cold climate" manifolden (129 501b).


Starten av 1954:
(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/505150.jpg)

Cold climate versjonen:
(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/257954.jpg)


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenapril 06, 2009, 21:35:38 pm
Som vi også har lært på thesamba i det siste, hadde bobla i 1938 - som eneste år - 24 x 2 kjøleribber under bakrutene. Senere ble dette endret til 21 x 2 ribber.   


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Pålfebruar 28, 2011, 23:59:59 pm
En real bump :)

Fargen på min 59' T1 er one year only, L14 Mognonet.


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Notch67mars 01, 2011, 00:28:40 am
I likhet med bobla har type 3 67 mod en del one year only deler.
Dørene er one year only, det samme er vindussveiven.

i tillegg er 68 mod T3 høyre forskjerm one year only pga bensinlokk m/inv. åpning


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: vw1961mars 01, 2011, 07:42:56 am
Kva skiller den bryter/pumpa frå andre? når det vert sagt, så kan eg ikkje hugsa att eg har fått spylaren til å virka på 61en!?


Det sitter en liten gummibelg på baksiden av bryteren. Først så drar du bryteren ut for å starte viskerene. Når du drar videre på knotten og pumper så er meningen at det skal komme spylerveske på vinduet! Fatter har en NOS bryter av denne typen i sin 61 modell. Og jeg må vel kunne si at denne patenten ikke er spesielt fantastisk ;D

Her må jeg arrestere empigutten for villedende informasjon. Vindusspyleren virker som nevnt ved at knotten dras utover og gummibelgen fungerer som ei pumpe. For å skru på vindusviskerne skal knotten i inntrykt posisjon vris en kvart omdreining mot venstre, eller var det høyre.... husker ikke. brukes jo aldri.


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Toremars 01, 2011, 09:05:00 am
Det er vel også 61 modellen som har "bastard" motoren. Den nye blokka med de gamle typen varmepotter?
Om noen skulle være i beita så har jeg en komplett.

Det er nok også utrolig riktig. Ved en opprydning i låven der fatters bil ble funnet så fant vi faktisk bilens orginale motor med matching number og alt. Og denne hadde som JHU sier de gamle pottene på en "ny" blokk med løs dynamofot. Så nå er planen å plukke ut den nyborra og 95% perfekte detaljerte motoren å bytte med denne. Syke mann!

Tror det er 62 modellen som har denne motoren. Har 2 stk 62' og begge har gamle typen varmepotter.
Kjenner ikke 61 modellene så godt men hvis de har det også så er det vel sånn "two years only"  :)


Tittel: Sv: "One Year Only" Oversiktstråd.
Skrevet av: Kjell Roarmars 01, 2011, 20:16:50 pm
Skikkelig one year only er soltaket på 56-modellen. Da kom 2 folderen istedenfor 3 folderen, men de var tydeligvis ikke helt fornøyd med de 2 første utgavene.

Den første versjonen kom i august 55 (firkantet hjørne bak, runde foran, canvas topp), ny utgave i november 55 (fortsatt samme hjørnene, litt lengre pga ny oppbygging, nå i vinyl) mens den "endelige" versjonen (med 4 runde hjørner og justeringsmuligheter i taket i bakkant) kom i mai 56 og varte ut levetida (med unntak av nytt håndtak i 63).