VWNorge

Forum => Type 1 1958-1967 => Emne startet av: TommyL på juni 23, 2012, 18:35:58 pm



Tittel: vw 1200 64mod, bytte motor..
Skrevet av: TommyLjuni 23, 2012, 18:35:58 pm
hei, vurderer å sette i 1500 eller 1600, må jeg ha ny gearkasse å?


Tittel: Sv: vw 1200 64mod, bytte motor..
Skrevet av: Rikardjuni 23, 2012, 18:59:25 pm
Nei, men du må bytte svinghjul og hvis du skal ha inn 1600 må du bygge om den til 6v. Coil, Dynamo, fordeler.
1500en kan du være heldig å finne en 6v motor, men mulig du må bygge om den også ;)


Tittel: Sv: vw 1200 64mod, bytte motor..
Skrevet av: TommyLjuni 23, 2012, 20:28:15 pm
okey,kan jeg ta svinghjul fra 1200? men kassene er vel ikke like i utveksling? og noen er sterkere enn andre? eller er det bare i 1302\3 serien som kassa er annerledes?


Tittel: Sv: vw 1200 64mod, bytte motor..
Skrevet av: Rikardjuni 23, 2012, 20:49:31 pm
Du kan ta svinhjulet fra 1200en ja. Nei utvekslinga er ikke lik, men 1600 på 1200 kasse går fint det, gir god akselerasjon. Dog litt høyt turtall i høy fart.
Det er kun 1302/1303 som har IRS ja, og annerledes girkasse av bobblene riktignok ;)


Tittel: Sv: vw 1200 64mod, bytte motor..
Skrevet av: TommyLjuni 23, 2012, 20:52:26 pm
Takker og bukker!  ;)


Tittel: Sv: vw 1200 64mod, bytte motor..
Skrevet av: Martin Sørliejuni 24, 2012, 09:08:53 am
Finn en fin 1600+, også bygger vi om til 12v Tommy;-)


Tittel: Sv: vw 1200 64mod, bytte motor..
Skrevet av: ovaltjuni 24, 2012, 19:13:05 pm
Nei, men du må bytte svinghjul og hvis du skal ha inn 1600 må du bygge om den til 6v. Coil, Dynamo, fordeler.
1500en kan du være heldig å finne en 6v motor, men mulig du må bygge om den også ;)

Trenger vel ikke bytte fordeler eller kondensator, men vippa (laderegulatoren)... å det andre, men nyere motorer har og større dynamo ø 105mm, (sikter her til forskjellen på dynamotårnet "frå sist på 60talet")  mens dei gamle er ø 90 mm. Dei nyare dynamoane har ekstern vippe, som kan plasserast i motorrommet eller under baksetet. å koblest på same viset, mens ein må legge ledningane frå D+ og dF. kan og gjerne legga ein tredje frå festebrakketten på vippa til gods på dynamoen, med ekstern vippe.


Tittel: Sv: vw 1200 64mod, bytte motor..
Skrevet av: TommyLjuni 26, 2012, 19:40:19 pm
har henta en AD 1600 DP idag, trenger litt stell. skal plukke av gasser, blikk og ventil deksla. Vaske motor, lakke blikk og ventil deksla. Skulle hatt varmepotter,eksos og laderegulator, men får ta det etterhvert.


Tittel: Sv: vw 1200 64mod, bytte motor..
Skrevet av: TommyLjuni 26, 2012, 19:53:05 pm
blir jo 12v når den 1600 dyttes inn


Tittel: Sv: vw 1200 64mod, bytte motor..
Skrevet av: TommyLjuni 26, 2012, 20:25:11 pm
svinghjul bytte ja.... hva med clutch? bruke den som sitter på 1600?


Tittel: Sv: vw 1200 64mod, bytte motor..
Skrevet av: Martin Sørliejuni 26, 2012, 21:16:09 pm
svinghjul bytte ja.... hva med clutch? bruke den som sitter på 1600?

Drit i det svinghjulet, bytt heller starter. Bedre å ta ut originalmotoren akkurat slik den er, slik at den kan taes vare på i tilfelle motorras eller motorbygging.


Tittel: Sv: vw 1200 64mod, bytte motor..
Skrevet av: TommyLjuni 27, 2012, 07:52:55 am
se her..ja lettere det. men koster ekstra. får samle deler å ta byttet til neste år.


Tittel: Sv: vw 1200 64mod, bytte motor..
Skrevet av: Martin Sørliejuni 27, 2012, 11:51:52 am
se her..ja lettere det. men koster ekstra. får samle deler å ta byttet til neste år.


Her får du starter: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,45236.0.html

Motoren er jo 12v, og laderelet sitter vel brått på den? Da trenger du egentlig bare releer og pærer fra Biltema for 3-400 kr eller deromkring...


Tittel: Sv: vw 1200 64mod, bytte motor..
Skrevet av: TommyLjuni 27, 2012, 18:36:53 pm
ladereelet er ekstern å ikke med.


Tittel: Sv: vw 1200 64mod, bytte motor..
Skrevet av: Martin Sørliejuni 28, 2012, 07:18:19 am
ladereelet er ekstern å ikke med.

Pyttsann, det er jo småtteri. Nytt koster 500,-, får sikkert brukt og billig;-)


Tittel: Sv: vw 1200 64mod, bytte motor..
Skrevet av: Anders Røsåsenseptember 15, 2012, 21:37:20 pm
Hadde nok satt inn en 1500! Personlig syns jeg det virker som en mer problemfri og holdbar motor i forhold til 1600!
Uansett, bytt svinghjul og clutch, coil, dynamo med laderegulator og dynamofot fra den gamle motoren din, så har du løst problemet! Gjort på en lørdag ;D


Tittel: Sv: vw 1200 64mod, bytte motor..
Skrevet av: Kjell Roarseptember 15, 2012, 22:23:37 pm

Det er kun 1302/1303 som har IRS ja, og annerledes girkasse av bobblene riktignok ;)


Ikke helt sant, 1500 automatic har også IRS.


Tittel: Sv: vw 1200 64mod, bytte motor..
Skrevet av: Andersen VW56september 15, 2012, 23:17:04 pm

Det er kun 1302/1303 som har IRS ja, og annerledes girkasse av bobblene riktignok ;)


Ikke helt sant, 1500 automatic har også IRS.

1300 automatic også.