VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Dagfather på mai 15, 2008, 11:46:35 am



Tittel: Bytte kanaler, eller sveise der det er rusthull?
Skrevet av: Dagfathermai 15, 2008, 11:46:35 am
Har ei boble som har rusthull i kanalene over jekkfestet.

har funnet et par nye kanaler, men syns 2350,- for nye kanaler er ganske dyrt.. og i tillegg kommer sveise jobben.

er det like greit å bare be han som sveiser om å skjære bort nok og sveise det, eller vil det lønne seg å bytte hele kanalene?

Har også et par kanaler som desverre ikke er hele, men de er nye.
Høyre kanal har fått et parti skjært bort.. Disse blir jo billigere, men disse + sveising blir uansett mer enn bare å be han skjære bort og sveise det sammen...


Hva tror dere?


Tittel: Sv: Bytte kanaler, eller sveise der det er rusthull?
Skrevet av: Knechtenmai 15, 2008, 12:01:53 pm
Kanalene ruster innenifra og ut... Det er garantert MER enn det ser ut som på utsiden. Rustangrepene er som regel størst i bunnen i hver ende av kanalen, og rett ned ved frontruta. Skjær opp og se, kanskje du klarer deg med å bytte bunnene, eller i beste fall bare deler av bunnen. Bilder er fint =)


Tittel: Sv: Bytte kanaler, eller sveise der det er rusthull?
Skrevet av: JSmai 15, 2008, 12:04:42 pm
Lappverk tar MYE mer tid enn å bytte hele kanalen, så da blir arbeidet uansett dyrere. Det er alltid mer enn det du ser.
Bytter du hele VET du at alt er strøkent og sover bedre om natta. Og slipper å gjøre jobben på nytt om to år.

Hvis du synes et par tusenlapper er for mye å koste på bilen ville jeg ha sett meg om etter alternative hobbyer.  ;)


Tittel: Sv: Bytte kanaler, eller sveise der det er rusthull?
Skrevet av: Hot Owlmai 15, 2008, 12:47:35 pm
Bilder gjør susen her...
Jeg er ikke enig med JS i dette. Å bytte kanaler er ikke en kjapp jobb... og gjøres den for kjapt kan man "ødelegge" hele bilen...


Tittel: Sv: Bytte kanaler, eller sveise der det er rusthull?
Skrevet av: Knechtenmai 15, 2008, 12:59:43 pm
Den STORE jobben her trenger ikke å være selve sveisinga, men å løfte karosseriet fra bunnplata for å komme til er en del jobb. Det må til for at sveisejobben skal bli bra. Og hvis jekkfestet er rustent i tillegg må du uansett dele bilen... Finnes bra bøker på emnet som hjelper deg med å finne alle boltene  :) Ut fra beskrivelsen ser jeg i mitt hode ett jekkfeste som er klemt godt opp i kanalen. Er dette riktig, er det mer enn en ettermiddags jobb.


Tittel: Sv: Bytte kanaler, eller sveise der det er rusthull?
Skrevet av: Luftvwmai 15, 2008, 13:25:33 pm
Det jeg ville ha begynt med er å kappe hull der det er rust . Kanskje er det bare mere rust og kanskje er det tidvis fin lakk. Drittjobben med all seise reperasjoner er reingjøring og nøyaktig tilpassing av plate biter. Er det gjort ordentlig rent går sveisinga lett og fort for den drevne. Kapping og reingjøring fikser de fleste og det er også lettere å bestemme seg for det en eller andre. Sverger selv til mest mulig av det orginale stålet så langt det lar seg ordne.  Men som nevn tidligere  er det ofte mere rust enn man tror.


Tittel: Sv: Bytte kanaler, eller sveise der det er rusthull?
Skrevet av: Dagfathermai 15, 2008, 13:26:44 pm
Den STORE jobben her trenger ikke å være selve sveisinga, men å løfte karosseriet fra bunnplata for å komme til er en del jobb. Det må til for at sveisejobben skal bli bra. Og hvis jekkfestet er rustent i tillegg må du uansett dele bilen... Finnes bra bøker på emnet som hjelper deg med å finne alle boltene  :) Ut fra beskrivelsen ser jeg i mitt hode ett jekkfeste som er klemt godt opp i kanalen. Er dette riktig, er det mer enn en ettermiddags jobb.

Beklager et dumt spørsmål.. Men jeg er ganske fersk i gamet og spørr istedenfor å gjøre noe feil..

Løfte karosseriet fra bunnplata? Vil det si jeg må demontere store deler av bilen for å få dette til?

Jekkfestet er litt bøyd, men er ikke "klemt godt opp i kanalen". .Den har kanskje mere laget en liten "bulk"..

Om jeg da velger å sveise kanalene istedenfor å bytte.. må jeg da alikevell opp med hele karosseriet?

Så såvidt på autofilbobla, når kanalen ble sveiset der.. Så ikke ut som de gjorde noe slikt?

Ikke tro jeg bruker den episoden som noen lærefilm, men bare spørr og virker dum nå istedenfor å stå der med skjegget i kanalen etter jobben er gjort...




Tittel: Sv: Bytte kanaler, eller sveise der det er rusthull?
Skrevet av: Knechtenmai 15, 2008, 13:38:32 pm
Som sagt vanskelig å gi noen konkrete tips uten å ha sett bilder. Bunnplata (chassiet) er festet til karosseriet akkurat på det stedet du skal skifte til friskt metall. Hvordan man får til det uten å skille bilen, om ikke annet enn litt er jeg usikker på. Men selv en liten sveisejobb fordrer nok at alle boltene som fester karosseri og bunnplate sammen må ut. Det er ikke store jobben, bare du finner alle boltene.


Tittel: Sv: Bytte kanaler, eller sveise der det er rusthull?
Skrevet av: Dagfathermai 15, 2008, 13:40:28 pm
Ok.

Så det handler mer om å skru ut boltene før man skjærer bort rustpartiene ++ for å ikke ødelegge disse?

Det trengs ikke å bokstavelig talt løfte karosseriet av chassiet?




Tittel: Sv: Bytte kanaler, eller sveise der det er rusthull?
Skrevet av: Luftvwmai 15, 2008, 13:42:56 pm
Går du for reperasjonen er det bare å kappe bort jekkfestet. Deretter kappe hull i bungelen for å ta en titt. Prøv gjene med en skrutrekker å stikke hull i kanalen først. Klarer du det ikke holder de en stund til. Det rustne jekk festet kan ha kolapset under heving og forårsaket bungelen.


Tittel: Sv: Bytte kanaler, eller sveise der det er rusthull?
Skrevet av: Dagfathermai 15, 2008, 13:47:23 pm
Jekkfestet.. En dårlig patent i utgangspunktet spørr du meg... er ikke de bare å fjerne?

Det er nok under heving at det har kollapset.. Skjønte det fort da jeg forsøkte å heve bilen for å legge over dekk.. :)

Har banket med skrutrekker en del i kanalene utenom der det er hull og det virker greit...

Har jo aldri gjort dette, men ser ut som om man kapper vekk omtrent 5 cm på hver side så er det bra metall..




Tittel: Sv: Bytte kanaler, eller sveise der det er rusthull?
Skrevet av: magsmai 15, 2008, 15:51:09 pm
Hvis du er i Tvil,Så lett en som har gjorte det Før :D
Men er det rust i Bunnplata?Den platen som er over jekkfeste?
Den kan jo du bytte/Skjære vekk,deretter kommer du kontakt med Kanal bunnen ::)
Bilde hjelper.Det er stor forskjeld på Reprasjon og Restaurere bil :P

Magne


Tittel: Sv: Bytte kanaler, eller sveise der det er rusthull?
Skrevet av: Dagfathermai 15, 2008, 16:03:08 pm
Skal ta bilde når jeg får tatt av stigbrettene igjen.. eller om jeg evt kommer til.. Ser ikke så lett når de er på tror jeg..

Bilde hjelper.Det er stor forskjeld på Reprasjon og Restaurere bil :P


Dette håper jeg inderlig.. Bilen min skal absolutt ikke bli noe "showbil" men heller en bil jeg trives med og passer til søndags/hverdag er jo søndag... cruising...


Tittel: Sv: Bytte kanaler, eller sveise der det er rusthull?
Skrevet av: magsmai 15, 2008, 16:23:06 pm
Da kan du få sveise rusta som er dær :o



Tittel: Sv: Bytte kanaler, eller sveise der det er rusthull?
Skrevet av: JSmai 15, 2008, 20:36:27 pm
Bilder gjør susen her...
Jeg er ikke enig med JS i dette. Å bytte kanaler er ikke en kjapp jobb... og gjøres den for kjapt kan man "ødelegge" hele bilen...

Som du sier, bilder gjør susen.
Jeg brukte sikkert 5 ganger så lang tid på å "lappe" sammen mine kanaler pga. at reproene er av senere utseende.
Men jeg kjørte i 2-3 år med et par plater lappet over det værste før jeg gjorde det skikkelig.


Tittel: Sv: Bytte kanaler, eller sveise der det er rusthull?
Skrevet av: Tistlomai 16, 2008, 23:16:41 pm
Som sagt vanskelig å gi noen konkrete tips uten å ha sett bilder. Bunnplata (chassiet) er festet til karosseriet akkurat på det stedet du skal skifte til friskt metall. Hvordan man får til det uten å skille bilen, om ikke annet enn litt er jeg usikker på. Men selv en liten sveisejobb fordrer nok at alle boltene som fester karosseri og bunnplate sammen må ut. Det er ikke store jobben, bare du finner alle boltene.

Det er fult mulig å ta ut heile kanalen uten å løfta av karoseriet, men det anbefalast ikkje, for det vert aldri lika bra..

Dagfather: Eg anbefalar deg å skaffe deg Bug Me filmar f.eks. vol 6: Heater Channels
Bug Me er step by step-filmar i høgaste grad ;)

Her er ein demo: http://www.youtube.com/watch?v=45PD7AoPFMA

Og vol 6, floor pan, er vel ikkje og forakte.. Demo: http://www.youtube.com/watch?v=6HEJWX0B3fI