VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: SBL på juli 25, 2012, 10:47:46 am



Tittel: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLjuli 25, 2012, 10:47:46 am
Til min store forferdelse, så fant jeg her en dag salgskontrakten på bobla mi blandt en del andre papirer.
Denne var signert i 2001,  og det slo meg: "nå er det fa**en meg på tide å gjøre noe igjen".

Hvor starter vi i jakten på motivasjon og inspirasjon? Joda, en prosjekttråd på vwnorge måtte til.

Historien sier at dette er en tidligere politibil, med nøklene fulgte en skinnbit hvor det var preget "OSLO 33" på,  tallet 33 finner jeg også preget i døråpningen.
Dette har jeg så langt ikke fått bekreftet fra offentlig hold, biltilsynet har kun data tilbake til 1965. Da var den kommet til Trondheim i privat eie.

Planene har hele tiden vært å bygge opp igjen karosseriet til minste detalj, men det har kanskje gått opp for meg at dette karosseriet allerede er sveisa på så mye
at jeg kanskje jeg skal bygge bilen slik jeg en gang ville bygge den. Med Flip front..!

Ellers snakker vi lav forann med puma og senkespindler, bremseskiver på alle fire, centerline (e.l.), IRS, 5-trinns kasse og 2,3 liter Type 1 motor +++


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLjuli 25, 2012, 10:49:12 am
Bilen ble i 2004-2005 engang kjørt til Eid for kalk- og sand-blåsing. Mye rart av gamle reperasjoner og ventilasjonshull kom til syne. Mye gamle bilder dette, er faktisk kommet "litt" lenger  ::)

Innvendig.
[attachment=1]
[attachment=2]

Lage sjøl, tok himla med tid. Kjøpte festet til andre sia av Mags på BugRun.
[attachment=3]

Torpedovegg fiksa, ca 1 meter med sveis.
[attachment=4]


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Daniel Ljuli 25, 2012, 15:34:24 pm
Spennende prosjekt! stå på ;)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Riisernjuli 25, 2012, 15:45:13 pm
Er det denne du har hatt i alle år nå og nedprioritert til fordel for golf o.l.?


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Auenjuli 25, 2012, 20:49:42 pm
Følger med her  :)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLjuli 25, 2012, 20:57:36 pm
Er det denne du har hatt i alle år nå og nedprioritert til fordel for golf o.l.?

Yessiri... Har kun bobla no.. :)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: RZR-Andyjuli 25, 2012, 21:55:59 pm
Flott å se - stå på!


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLjuli 27, 2012, 08:03:23 am
Bare så det er nevnt, august måned går nok med på nedrigging av verkstedet for å flytte til nye lokaler. :)

Har bestilt masse snacks fra CSP og CB, så no gleder jeg meg littegranne til de pakkene kommer.

Er det noen som vet hvor jeg finner målene for å bygge om til IRS? Ser noen bruker jigg, men samtidig mange som bare måler.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLaugust 03, 2012, 21:01:34 pm
Sommerens mål er å få til en komplett forstilling, samt begynne å tenke på bakstillingen - oppi all flyttinga.

Delene fra CSP er allerede på terminalen her i byen, samme dag fikk jeg melding fra CB om at delene var sendt.. Noe tregt i statene...

De delene som ikke er nye er få, men de har fått ei runde med sandblås, syredypp og lakk.

Lurer litt på hva jeg skal gjøre med styresnekken, den "harker" litt når jeg roterer den for hånd. Er dette normalt?
99 dollar og en fabrikkoverhalt som jeg slipper å sandblåse/renovere frister jo litt.

Har også et lite problem med å finne gummien til BERG girkasse-festet, mest sannsynlig blitt brukt til noe lurt i tiden som har gått.
Noen som vet dimensjonen?   ::)

[attachment=1]


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Raggeaugust 04, 2012, 12:55:38 pm
hey.
regner med det er her i byen du fant deg lokale, var det greit å finne seg noe til en ok pris?


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLaugust 04, 2012, 16:20:11 pm
Nå har husleien der jeg er pdd vært urørt i 8 år, så vi må ut med en hundre lapp mer per kvm. dit vi flytter.
Dette er gjennom kjenskap, de lokalene som annonseres ligger langt høyere i pris.

På spørsmålet om det er lett: langt ifra lett å finne seg et rimelig skru lokale i Ålesund og omegn, desverre. Er du på jakt?


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Raggeaugust 05, 2012, 08:25:54 am
Ja, i første omgang vinterlagring. Hadde vært godt å ha en fast i plass til bil, dekk og verktøy merker jeg nå :)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLaugust 06, 2012, 22:25:49 pm
PAKKE!  ;D
Pakken fra CSP ankom garasjen i dag. Synd CB pakken fortsatt er i trailer et sted på landejorda i USA. Kunne jo fått plata på hjul forann. Det blir snart snart!
[attachment=1]

En annen ting, sideveis slark i bærearmene i en helt ny forstilling med nye nålelager. ER det toleranse for det?
[attachment=2]


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Dewilaugust 06, 2012, 22:39:59 pm
Se her, dette blir kult!


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLseptember 03, 2012, 12:21:46 pm
Gamle lokaler tømt og nytt fylt opp. Tar vel litt tid å få ordnings på alt, men satser på at det er muligheter for å få laget litt system i rotet.  ???  ::)

Har et lite dillemma som jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre med. Har funnet en NOS innerskjerm forann, siste biten for å kunne bygge opp igjen fronten orginal.
Men.... det koster. Tipper det hele fort vil krype oppover mot 13-14 000 inkl. frakt og mva. Alternativet er flipp-fronten. Målet opprinnelig var bygge opp igjen
karosseriet slik at man (nesten) ikke kunne se at det var reparert.



Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLseptember 04, 2012, 21:14:53 pm
Rydder (les: roter) litt og monterer litt samtidig.

Jeg har sideveis slark i bærearmene (3 av 4), men det ser ikke ut til at noen kan svare meg om det finnes toleranse for slikt?

(http://i194.photobucket.com/albums/z27/sablindheim/2012-deler%20selges/2012-09-04204427.jpg)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: magsseptember 04, 2012, 21:20:35 pm
Du har nok slitt bærearm eller slitt bakelitt
Se først på bærearma,bruk Skyvmeter eller micrometer  ;)
Hvis de er bra så må du bytte Bakelitten :o


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLseptember 04, 2012, 21:22:30 pm
Forstillingen er ny, med skikkelige lager så håper no ikke at det er problemet. :)

Har skyvelær men ikke micrometer, vet du målene Magne?


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: magsseptember 04, 2012, 22:16:47 pm
Har du ikke kjøpt Repro :D
da er det som problemet ditt :o


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Hot Owlseptember 05, 2012, 10:09:07 am
Hva mener du med sideveis? Fremover/bakover på bilen? Eller i rørets lengderettning?


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLseptember 05, 2012, 11:51:05 am
Er en eller to millimeter vandring ytters på bærearmene, framover/bakover på bilen.

I rørets lengderetning er det null når jeg får skrudd til fjørpakken. Mangler skruene, og det er heller ikke fylt fett men dette skal vel ha lite å si mtp. slarken.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Hot Owlseptember 05, 2012, 12:41:16 pm
Da har du enten slitte bærearmer eller feilprodusert forstillings stamme. Men alt kan vel fikses.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Eikstadseptember 05, 2012, 13:03:29 pm
Mener å huske at det skal være ca 37mm utvendig på en bærearm som IKKE er slitt;-). Er ikke helt sikker da det er lenge siden jeg rotet med dette. Kan måle hva brotsjen min står på (etter sist jeg lagde foringer).


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Eikstadseptember 05, 2012, 13:09:14 pm
Men om du har nye nålelager ytterst og så mye slark som du sier må enten bærearmene være tilnærmet utslitt eller det inndre lageret ligge feil. Lurer på om det normalt er kun nåler ytterst og bakelitt inne. På den gammle "dritten" som jeg herjer med er det orginalt bakelitt både ute og inne. Fungerer helt fint til cruising og kjøreturer i lovlig hastighet :) Disse er også relativt enkle å lage nye (av feks nylon eller hva man nå kaller denne hvite lagerplasten) og brotsje slik at de passer slitte bærearmer. Unneberg solgte tidligere (og har trolig ennå) bakelitt lager for salg. Disse er trange på innermålet og må brotsjes etter montering i rørene.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: magsseptember 05, 2012, 14:03:44 pm
Det er indre som er problem hær
og du ser helt klart på Bærearmen er slitt
hvis den er ok så er det indre foring som nok ikke er bakelitt ;)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLseptember 05, 2012, 20:28:03 pm
Etter videre og grundigere undersøkelser:

Armene er 37 mm, kanskje 36,9 mm ( målt med skyvelære). Lager ytterst, bakelitt innerst. Mulig jeg får sende en mail til VW Classic up north hvor jeg kjøpte forstillingen i sin tid.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLseptember 05, 2012, 20:29:37 pm
Sjekket også hvor langt inn lageret sitter, og det var riktig. :)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: magsseptember 05, 2012, 21:02:02 pm
Er nok Uretan
Men det ser jo du
Bakelitt er nok brunn


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLseptember 05, 2012, 21:04:49 pm
Det var nok brunaktig det greiene som satt inni der..

Blir vel at jeg bare bestiller både lager og foringer fra CIP, sammens med styresnekke og annet snacks.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: magsseptember 05, 2012, 21:33:49 pm
Er jo bare å måle de ved innvendig micrometer da
og sjekke bærearmene din
Ellers dreie nye selv pomm :D


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLseptember 06, 2012, 07:05:27 am
Nå vet jeg jo at bærearmen er 37mm, og større armer er vel ikke å få fatt i. Hjelper lite å måle foringa da når jeg allerede vet den er for stor Mags..  ;D

Dreie selv i pomm går selvsagt, men når jeg alikevel skal bestille derfra så bestiller jeg foringer også. Så ligger dem klar til jeg kommer hjem fra ferien neste uke.  :P


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLseptember 26, 2012, 22:48:24 pm
En liten oppdatering, en siste nos bit helt fra Belgia. Da mangler jeg bare panser for å kunne bygge opp igjen fronten i stål. :)

[attachment=1]


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Wheelerseptember 27, 2012, 09:00:16 am
Synes at du bør vurdere riktig reservehjulsbrønn og frontplate  :)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLseptember 27, 2012, 09:49:21 am
Synes at du bør vurdere riktig reservehjulsbrønn og frontplate  :)

Det er noen år siden jeg forsket på dette sist. Det er ikke helt riktig preging på frontplaten, er ikke det riktig?
Mulig den gamle platen ble kastet under flyttingen nå, men tror uansett ikke den heller er riktig. Brønnen er faktisk demontert fra bilen, nok byttet den også.

Hva er forskjellen på denne brønnen og en riktig brønn?


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLseptember 27, 2012, 09:51:12 am
Riktig frontplate?

(http://www.oval56.de/bilder%20oval57/231205%2091.jpg)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: magsseptember 27, 2012, 10:18:29 am
ja
du har jo bare en profil,den på bilde har 2 profiler


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLseptember 27, 2012, 10:25:22 am
ja
du har jo bare en profil,den på bilde har 2 profiler

Vet du om det er samme bredde på profilene? Å lage denne som mangler er ikke noe problem. Lager bare et pregeverktøy til det. :)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLseptember 27, 2012, 10:30:33 am
Evt. kjøpe en fra Wolfsparts, så kan nos-biten være urørt. Tror det er best. :)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: magsseptember 27, 2012, 11:48:50 am
mye bedre fra Autocraft da ;)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Wheelerseptember 27, 2012, 17:29:09 pm
Reservehjulsbrønnen kan du hamre ned den delen som hjulet ligger mot og sveise på ledningsfester.
Eller fra Wolfparts :
http://www.wolfparts.com/shop/popup_image.php?pID=82

Frontplata kan du sikkert finne øvre del fra et skogsvrak, sveise inn denne
Eller fra Autocraft:
http://www.autocrafteng.co.uk/productdetails.asp?pid=172&id=8&gmnu=63&cmnu=3

Anbefaler på det sterkeste å bruke motstand-sveiseapparat ved monteringen.

Lykke til !


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLseptember 27, 2012, 19:16:14 pm
Kjøpte meg en prosesstyrt punktsveiser fra Gasolin for noen år tilbake, kjempefornøyd med den. God trim er det også, når den skal holdes i alle mulige rare vinkler. :P

Har laget et par-tre ekstra sett med elektroder for tilgang, der det ikke går så får jeg lånt en på et karosseriverksted.

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=319&zenid=44a64235a4002f7d51c9a55a95445d5d


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Hot Owlseptember 28, 2012, 09:54:45 am
Dette er veldig morro Sverre! Så mye triveligere enn flipfront!
Dette beviser at noen ganger er det lurt å vente litt  :)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLseptember 28, 2012, 11:31:00 am
Selv om jeg handla inn fronten så ga jeg samtidig aldri opp å bygge opp igjen fronten i stål. Nå fant jeg denne NOS biten i Belgia, det kosta skjorta men nå er det såfall ingenting som stopper meg med å realisere den opprinnelige planen.  :D



Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLoktober 01, 2012, 13:00:00 pm
Noen som har råd angående montering av IRS braketter bak? Det nevnes i flere sammenhenger at dette kan gjøres på mål uten jigg, hvilke tall er det da man skal gå ut ifra?

Noen som har data for kryssmåling av T1-karosseriet? Det finnes vel slikt for de som driver å retter opp biler, skulle hatt det i forbindelse med oppbygging av fronten.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: magsoktober 01, 2012, 16:26:38 pm
kan leie mine jigger da ::)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLoktober 03, 2012, 08:58:48 am
Artig..

Bestilte deler fra Cip1.com før helgen. I går fikk jeg mail om at de var sendt, DHL ringte i dag om at pakken var klar for utkjøring. Posten Norge har litt å etterstrebe må jeg si. Både på service, transfertid og pris.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLoktober 05, 2012, 12:27:29 pm
Litt gamle bilder, bare for gøy :)

Det var no en idè:
(http://i194.photobucket.com/albums/z27/sablindheim/boble/10072009326.jpg)

Torpedovegg:
(http://i194.photobucket.com/albums/z27/sablindheim/boble/11092009647.jpg)
(http://i194.photobucket.com/albums/z27/sablindheim/boble/12072009349.jpg)
(http://i194.photobucket.com/albums/z27/sablindheim/boble/11092009651.jpg)
(http://i194.photobucket.com/albums/z27/sablindheim/boble/13092009660.jpg)

Nedre del av A-stolper:
(http://i194.photobucket.com/albums/z27/sablindheim/boble/11092009649.jpg)

Kanaler:
(http://i194.photobucket.com/albums/z27/sablindheim/boble/11092009644-1.jpg)
(http://i194.photobucket.com/albums/z27/sablindheim/boble/12092009654.jpg)

Mangler det litt?:
(http://i194.photobucket.com/albums/z27/sablindheim/boble/10082009508.jpg)

Underveis i oppbyggingen etter bilder funnet på nett:
(http://i194.photobucket.com/albums/z27/sablindheim/boble/10072009331.jpg)
(http://i194.photobucket.com/albums/z27/sablindheim/boble/10082009512.jpg)
(http://i194.photobucket.com/albums/z27/sablindheim/boble/25112009824.jpg)
(http://i194.photobucket.com/albums/z27/sablindheim/boble/25112009828.jpg)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLoktober 23, 2012, 13:36:39 pm
"Frame, floor and body panel repair, including measurements and detailed cutting, alignment & welding instrutions and painting preparation and procedures."

http://www.bentleypublishers.com/volkswagen/repair-information/vw-type-1-52-57-factory-repair-manual.html

Snakket litt med Unneberg Bil, de mente den ikke hadde mål for å bygge opp igjen fronten. Noen som har denne og kan bekrefte det? Evt. hvor kan jeg finne disse målene?

Bestilte en alikevel, kommer i posten fra Amazon. Kjekt å ha håper jeg.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: TEHoktober 23, 2012, 16:05:36 pm
Bra bok, men fant ikke noen mål på dette. Står noen mål på bunnplate.
Men hvis du setter kaross på bunnplata og monterer forstillinga,
så har du boltene i forstilling som referanse mot hullene i kaross.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLoktober 23, 2012, 20:22:59 pm
Alt må selvsagt prøvemonteres, men som en ekstra trygghet og mulighet til å finne rette posisjon.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLdesember 12, 2012, 05:34:40 am
Ikke så mye som skjer på denne fronten, er på jobb på ni-og-tyvende breddegrad. :)

Hvem har skikkelige stigtrinn til ovalen min, med bred kromlist?


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'desember 13, 2012, 17:49:19 pm
Det har vi på Unneberg Bil ;)


Hvem har skikkelige stigtrinn til ovalen min, med bred kromlist?



Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: vwdesember 14, 2012, 22:24:05 pm
Det har vi på Unneberg Bil ;)


Hvem har skikkelige stigtrinn til ovalen min, med bred kromlist?

   Pass på å kjøp skikkelige rustfri/kromlist ! ikkje dessa tynne polerte alu listene,som øfte e med på stigbretta! vert stygge med ein gong :)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Dewildesember 14, 2012, 23:08:20 pm
Jeg har hatt sånne. Bilen er penere uten...


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLdesember 15, 2012, 05:01:48 am
Hatt sånne hva.. stigtrinn?


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLdesember 15, 2012, 05:02:38 am
Det har vi på Unneberg Bil ;)


Hvem har skikkelige stigtrinn til ovalen min, med bred kromlist?


Hva er kromlisten laget av? :)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Dewildesember 15, 2012, 09:36:34 am
Hatt sånne hva.. stigtrinn?
Billige chromlister/alu ;D
Jeg tok de av, for de ble stygge. Dessuten er de så tynne, så de blir bulkete om man er uheldig å sparke borti.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Eikstaddesember 20, 2012, 13:10:00 pm
Rosenquist hadde både stigtrinnslister og de andre sidelistene til boble i rustfritt. De er ikke noe dritt.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLjanuar 03, 2013, 20:22:21 pm
Godt nyttår alle ihop! :)

Mags, og dere andre guruene.

Finnes det mål for å dobbeltsjekke IRS brakettene?
Det vil vel ha innvirking på geometrien hvor disse blir stående. Virker som venstre brakett står 1-2mm nærmere hjulet enn høyresiden. Hvor nøyaktig må dette være? Er klar til å sveise dem fast. Har ikke fått a-armene i hus ennå, men håper det blir snart.

(https://www.dropbox.com/s/ekb1ew8cbgpdtpj/2013-01-02%2019.00.33.jpg)

Hendig oppskrift for montering (ingen mål her heller):
https://www.dropbox.com/s/8rs0i30udvrn7ye/irs-pivot-jig-instructions.pdf

La i mellom noe mellom jigg og torsjonslokk-flaten, og tilpasset braketten til røret i første omgang. Så la jeg imellom tynnere og tynnere helt til braketten sto på riktig plass uten mellomlegg.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLjanuar 03, 2013, 20:22:58 pm
Link til bilde. :)

https://www.dropbox.com/s/ekb1ew8cbgpdtpj/2013-01-02%2019.00.33.jpg


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Dewiljanuar 03, 2013, 20:55:44 pm
Hvis du legger linken i en tag som ser slik ut
Kode:
[img][/img]
så får du bildene i tråden om du bruker noe annet enn dropbox vel å merke...


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLjanuar 03, 2013, 20:56:33 pm
Hvis du legger linken i en tag som ser slik ut
Kode:
[img][/img]
så får du bildene i tråden om du bruker noe annet enn dropbox vel å merke...

Mhmmm? ;)

Var det jeg prøvde, men må finne en annen server å legge filene på.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: -Marius-januar 03, 2013, 21:38:11 pm
Jeg ville ikke brukt den enkle løsningen vis du skal senke litt. Det kreves modifikasjon på gafler og dempertårn. Knutene på drivakselene tar i gaflene på understellet og IRS bruene tar i dempertårnene.

ta heller hele bakstykket fra IRS

Mvh Marius


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLjanuar 03, 2013, 21:41:58 pm
Gaflene er jeg klar over, at armene tar dempertårnene må no vel være med mye senk?


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: vespaapejanuar 03, 2013, 21:43:34 pm
Har komplett bakende fra 1302 med AT girkasse IRS hvist det er intr.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: -Marius-januar 03, 2013, 22:31:30 pm
Nå vil vel ikke jeg bli trodd vis jeg sier at min Heb ikke var mye senket. Men det var den ikke:)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLjanuar 03, 2013, 23:31:32 pm
Blir bare et eller to knepp ned bak på min. Cal-look :-)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Tistlojanuar 04, 2013, 02:06:12 am
kan aldri tenka meg att dei skal stå forskjellig plassert, dei festene. men sidan du bruker 2 jiggar, veit du att dei er 100% like? kan vera der feilen ligg. trur derimot ikkje att 1-2mm er av stor betydning anna enn att du risikerar å flytta hjulet tilsvarande,når den tid kjem


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Hot Owljanuar 04, 2013, 13:11:11 pm
Du kan nok hente inn det lille avviket der på monteringen. Det er jo flere plasser det kan bli andre avvik som trekker i motsatt retning.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLjanuar 04, 2013, 13:40:44 pm
Jiggene kan vel være forskjellige fordi dem er laget etter en annen bil. Vet ikke hvilke toleranser de opererte med i femti-tallet kontra 70-tallet som jiggene må være produsert etter. :-)

Tenker jeg punkter dem godt, monterer alt og sjekker geometrien før jeg helsveiser brakettene.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLjanuar 10, 2013, 10:47:05 am
Julaften, julegave til meg selv (igjen!) :)

Pakker fra CSP kom hjem til meg i går. Skjønte ikke helt størrelsen på største kassa, for det var i hovedsak papp nedi....??? Madammen litt fortvilt etter åpning i stor fart.
[attachment=1]

Cup stag mellom fjørtårn og girkassefeste, avstiving av forstilling, HD girkassefeste og litt småtjafs. Også CSP bremse-kit til 68- IRS i eget kolli, håper ting passer.

Hadde planer om å sveise på cup stagene før jeg begynte å helsveise IRS brakettene, men CSP skriver at de anbefaler å montere disse med motor, eksos og allting på plass. Er jo ikke helt der for å si det sånn.  ::)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLjanuar 21, 2013, 09:39:40 am
En liten statusoppdatering for å holde litt liv i tråden, før jeg drar hjem og pakker kofferten for en liten tur ut i den store "væra" igjen. Heldigvis bare snakk om dager denne gangen, ikke uker.

Istedet for å sveise inn cup stagene for å stive av ved sveising av IRS braketter laget jeg noe provisorisk. Det er kanskje ikke nødvendig men gjort på noen få minutter og en ekstra trygghet.

(http://i194.photobucket.com/albums/z27/sablindheim/2013-01-20174542_zps1149c569.jpg)
(http://i194.photobucket.com/albums/z27/sablindheim/2013-01-16195244_zps9f7f8d8e.jpg)

Brakettene er punktet fast, og når jeg har fått resten av IRS delene i hus kommer jeg til å ta en prøvemontering før det blir helsveist.

(http://i194.photobucket.com/albums/z27/sablindheim/2013-01-20183231_zps722f67fb.jpg)

Har også plukka ned de gamle spindlene og sandblåst de orginaldelene jeg trenger. Lurer på hvilken overflatebehandling jeg skal gå for. Pulverlakk er vel å regne som det mest slitesterke?

(http://i194.photobucket.com/albums/z27/sablindheim/2013-01-20183206_zps9ee4f054.jpg)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Jeejanuar 21, 2013, 10:21:16 am
Babysteps..  Snart står den klar  :)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Dewiljanuar 21, 2013, 20:32:24 pm
Looking good! ;D
Pulverlakk er sterkt og godt. Men husk å maskere der du ikke skal ha maling. Spesielt anleggsflaten der spindelen skal ligge i holderen, rundt hullet til kingbolten.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLfebruar 23, 2013, 22:05:54 pm
På side tre i Prosjektgarasjen, ikke bra :)

Jeg gikk ikke for pulverlakk denne gangen. Fordeler og bakdeler med den også, har forstått det slik at steinsprut etc. lett kan skade pulverlakken.
Handlet inn POR-15 fra gasolin.no, og må si jeg ble fornøyd. Første strøket pent flott utover, andre strøket skulle på vått-i-vått så litt av glansen forsvant men synes det var kjempebra til å være penslet på.

[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]

King og link deler fra Brasil var vistnok ikke bra greier, så det ble handlet ekte tyske deler fra CSP. Kom dessverre ikke så langt før brotsjen tok kvelden og alt stoppet opp.
[attachment=4]
[attachment=6]

Et annet artig sett fra gasolin, kjøpte dette i fjor høst men testet først no. Masse mikkmakk for to små deler, men det var jo også mest for å teste produktet. De to små skivene som skal mellom "dingsen" og spindelen ferdig "brunert". :)
[attachment=7]
[attachment=8]


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLfebruar 23, 2013, 22:09:43 pm
Har også laget meg nytt arbeidsbord  ;D  har også begynt på Strip-All badet mitt. 1200x500x900, kommer til å romme ca 400 liter blanda væske. 1,5kW varmeelement i hjørnet og kan dyppe større deler som dører, skjermer etc om jeg tar det i to tørn.



Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Tistlofebruar 23, 2013, 23:24:27 pm
lookin gydd!

brukte du den por-15 malingen uten grunning? lukter den høgoktan? tjuk-seig konsistens? har ingen erfaring med den men lurar på å kjøpa ein sånn for å prøva men da er vel fortsatt 1 komponent?


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLfebruar 23, 2013, 23:29:22 pm
POR-15 er en polyurethan-lakk (tror jeg) som sitter best på sandblåste flater (uten grunning). Da trenger den vistnok inn i metallet og får "fingre" som holder fast. En-komponent, herder av fuktighet. Det finnes vistnok ikke noe middel som løser opp igjen denne når den først har fått herde.

Var veldig drøy å bruke, jeg kastet over halvparten av det jeg helte oppi plastbegeret mitt, så den er faktisk ikke så dyr om man klarer å  beregne riktig.  ::)

Mye bedre å legge på enn hammerite, og sluttresultatet ble mye finere.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Dewilfebruar 24, 2013, 00:32:00 am
Ser lekkert ut dette!

Et lite tips:
Før du monterer spindlene så er "Offset Camber Bushing Set" herfra: http://www.sracing.com/Store/FV_Stuff/FV_Stuff.htm absolutt å anbefale!
Har selv montert dette. Slipet ned det øvre torsjonsrøret ca 5mm slik at den øvre bærearmen kommer lengre inn.
Ovalen min har nå fått hjulvinkler man kan drømme om på en gammel kingbolt forstilling ;D


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Tistlofebruar 24, 2013, 00:45:32 am
POR-15 er en polyurethan-lakk (tror jeg) som sitter best på sandblåste flater (uten grunning). Da trenger den vistnok inn i metallet og får "fingre" som holder fast. En-komponent, herder av fuktighet. Det finnes vistnok ikke noe middel som løser opp igjen denne når den først har fått herde.

Var veldig drøy å bruke, jeg kastet over halvparten av det jeg helte oppi plastbegeret mitt, så den er faktisk ikke så dyr om man klarer å  beregne riktig.  ::)

Mye bedre å legge på enn hammerite, og sluttresultatet ble mye finere.

takk for forklaring! får prøva meg på ein boks og samanlikna med jotun sin jotamastic. hittil da aller yppersta av maling eg har vert borti. 2komp då naturligvis.
hammerite er vel da desidert mest størsta dritet av eit malingsprodukt som er laga. tett etterfulgt av bengalakk. utvatna til grader og tørker inn som havrekjeks og sprekker opp berre du ser litt hardt på malingen.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Dewilfebruar 24, 2013, 00:55:27 am
Nå sist brukte jeg 1K Sort halvblank lakk fra Hagmans, sitter som støpt.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: johanlienfebruar 24, 2013, 01:24:59 am
tøft prosjekt følger med her :D


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Daniel Lfebruar 24, 2013, 15:42:23 pm
tøft prosjekt følger med her :D

Du gjør som regel det :D


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: johanlienfebruar 24, 2013, 15:45:18 pm
tøft prosjekt følger med her :D

Du gjør som regel det :D
Må gjøre de vettu ;)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLfebruar 25, 2013, 08:45:15 am
Ser lekkert ut dette!

Et lite tips:
Før du monterer spindlene så er "Offset Camber Bushing Set" herfra: http://www.sracing.com/Store/FV_Stuff/FV_Stuff.htm absolutt å anbefale!
Har selv montert dette. Slipet ned det øvre torsjonsrøret ca 5mm slik at den øvre bærearmen kommer lengre inn.
Ovalen min har nå fått hjulvinkler man kan drømme om på en gammel kingbolt forstilling ;D

Hmm, flere tanker om dette? "Hot rod or stock, you still want zero to one degree positive." - kjør diskusjon! :D


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLfebruar 25, 2013, 09:40:09 am
Lurer også om det har noe for seg å bytte ut bensinrøret nå før panna skal lakkes. Jeg vet om en rosa-fantast som byttet til større dimensjon på sin.  ;D


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Dewilfebruar 25, 2013, 10:04:25 am
Finnes ingenting positivt med positive hjulvinkler.
Unntaket er caster (hvis jeg ikke er helt på bærtur)

Tenkt at bilen krenger i sving blir det ytre hjulets camber mer positivt. Når camberen er negativ og bilen krenger ved sving vil hjulet komme nærmere 0 og dekkets anlegg mot asfalten vil bli større.

Castershims er også en stor fordel ;D

Dette er min side av debatten xD

Større bensinrør er vel flott det, evt ville jeg lagt opp et rør til ved siden av.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2februar 25, 2013, 11:58:54 am
Ang Irs.

H-mek sin Bastard var vel noe spesiell pga innsveiste Irs braketter. Bytt hele bakstykket sier nå jeg.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLfebruar 25, 2013, 12:33:18 pm
Ang Irs.

H-mek sin Bastard var vel noe spesiell pga innsveiste Irs braketter. Bytt hele bakstykket sier nå jeg.

Takk for tipset Gunnar, setter stor pris på alle som kommer med tilbakemeldinger. Fortsett med det.  :)

Jeg har en 1303S stående jeg skal ta deler av, kommer til å prøvemontere for å sjekke klaring til dempertårnet og modifisere girkasse gaflene. Skal ikke være andre problemer om brakettene sitter på riktig plass. Bytter jeg hele opphenget innebærer det masse ekstra arbeid, og karosseriet må modifiseres som følge av det. Selv om jeg sveiser inn IRS brakettene ønsker jeg i størst mulig grad å gjøre bilen lik orginal/reverserbar. Når den en gang blir solgt kan ny eier ha nye ønsker, hvem vet...


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Arneflesfebruar 26, 2013, 16:44:13 pm
Artig..

Bestilte deler fra Cip1.com før helgen. I går fikk jeg mail om at de var sendt, DHL ringte i dag om at pakken var klar for utkjøring. Posten Norge har litt å etterstrebe må jeg si. Både på service, transfertid og pris.
DHL her også en del å bli bedre på, særlig fakturering! Fedex er noe helt annet, de regner nemlig riktig! Bestiller en del pakker fra cip1 selv, problemet er at man ikke vet hvem som kommer på døra, DHL eller Fedex.

Bestiller jeg for lik sum, blir totalen mye mer når DHL kommer på døra. Fakturaen fra dhl er på villspor!

Jobber selv cargobransjen og dhl stinker i forhold til fedex  (vi "handler" begge deler) ;D

Fin tråd, følger med!  ;)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLfebruar 26, 2013, 21:28:44 pm
Så sant så sant! Tror jeg betalte opp mot 800 kr i fortollings og utleggsgebyr. Var nesten like mye gebyr som moms.  :o Du som er i bransjen, finnes disse prisene offentlig noe sted? Det som kanskje virker som den billigste metoden kan fort bli den dyreste når man bare sammenligner pris hos selger.


Det blir ikke mye til prosjekttråd av de tingene jeg driver med om dagen. Pusler bare med småbiter som hver for seg bare ser ut som en haug med deler. Pedalsettet mitt var dagens oppgave. Godt slitt de fleste bitene kan man vel si, så nå blir det vel en time eller to med dele-surfing. :)

[attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Arneflesfebruar 26, 2013, 22:20:05 pm
Vet ikke om det er noe spesielle lister, vil tro hvert enkelt firma bestemmer selv.

Men jeg skal se over mine fakturaer fra dhl og kontakte tollvesnet da jeg har en sterk mistanke om at de har krevd feil beløp. Gebyret er en ting men likevel, ting stemmer ikke-det er jeg sikker på.
Er på jobb nå og tollvesnet var nettopp her, men da hadde jeg ikke med papirene mine. Mulig jeg spør neste gang de kommer, de er ofte innom og sjekker en del gods.

Har ikke tatt meg tid og ork til å sjekke, men det kommer nok-he he...

Nettopp montert pedalsett på min også, ble bra til slutt :-)


Lykke til! :-)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLmars 11, 2013, 22:33:06 pm
Hei og hopp..

Da kom delebilen omsider innomhus. Var skilt på den så det tok litt tid, artig å ratte boble igjen. :-)
[attachment=1]

Her ser dere hvorfor jeg ikke har lyst å ta alt fra 1303. Krever modifikasjoner på karosseriet.
[attachment=2]

Min flip/retro-display, vurderer noen pærer i lysa, og en trommel i felgen. :P
[attachment=3]


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLmars 24, 2013, 21:24:14 pm
En liten oppdatering før påske, regner med det blir litt skruing i ferien så det kommer nok flere. :)

IRS delene er på kommet på plass og jeg har endelig fått sammenligne litt sving og IRS vandring opp og ned.

Jeg sammenligner med sving som stopper mot støtpute i alle mine mål, mens IRS har ingen pute. Med vanlige bolter så kommer IRS 1 cm høyere, da tar den øverste bolten i dempertårnet, ikke selve bærearmen. Bytter jeg ut denne bolten med bolt av typen med flatt hode, som låser seg i sporet i fjørplaten går hodet på skruen akkurat klar og IRS armen kommer 4 cm høyere enn sving. Det er med andre ord plass til en pute.

Den som står på IRS opprinnelig bommer selvsagt på dempertårnet siden ovalen ikke har denne skåla stikkendes ut, så her kommer jeg til å pønske ut noe etterhvert.

Må handle litt verktøy i morgen slik at jeg får frest ut avlange spor i fjørplatene, og montert på bremser og hjul for å sjekke hjulvinkler.
Fjærplatene er da fra sving, slik at jeg ikke trenger de lange torsjonsfjørende som stikker ut under skjermen. De skiller også 10 mm i høyden, og jeg synes da det var like greit å flytte hullene til toppen, slik at bilen nå blir 5 mm lavere om man monterer fjærplatene i samme vinkel som fra fabrikk.

[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLmars 25, 2013, 22:53:14 pm
BIG BREAKTROUGH :D

Den har vært uten helt siden høsten 2001, i dag har denne bilen endelig fått på HJUL! :)

Er nok bare to, og den står fortsatt på arbeidsrigger, men jeg synes no det er fremskritt.  ;D

[attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Dewilmars 25, 2013, 23:15:39 pm
Dritlekkert! ;D


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: tmatremars 25, 2013, 23:18:26 pm
Jeg har også bygget om to "gamle" SA bakender til IRS
En "tommerfinger regel" når det gjelder IRS og senking for kjøre egenskaper ser ut til å være å kapper ned gjennomslag gummien til halv hølyde bak, og senke deretter...
Bremserør må ialle fall flyttes i forhold til hvor de vanligvis ligger på IRS armene

På den første modifiserte jeg IRS armene, har ikke bilder av dette...
På den siste la jeg på en plate på utsiden av dempertårnet og kapet bort en bit
Sveite så inn en ny "bunn" i tårnet, formet for å gi plass til IRS armene.

Jeg må også brukle bolt med flatt hode for ene av boltene ja.

Det ble da sånn
(http://www.srvwk.com/e107_files/public/1358632819_9_FT10788_shocktower3.jpg)
(http://www.srvwk.com/e107_files/public/1363728327_9_FT10788_shocktoverright_01.jpg)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLmars 25, 2013, 23:26:57 pm
Hvor lavt blir det egentlig når du fjerner halve bumpstoppen?


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Anders Røsåsenmars 25, 2013, 23:46:02 pm
Flott prosjekt du har!:) Artigt og følge med:)

Meeen...hvorfor ødelegge en rimelig hel 1303 med skilt til fordel for to bærearmer og ei girkasse?


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLmars 25, 2013, 23:47:27 pm
03en er på veien igjen snart.   :)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: tmatremars 26, 2013, 10:53:46 am
Hvor lavt blir det egentlig når du fjerner halve bumpstoppen?

Jeg har hentet mye inspirasjon fra denne tråden
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=51&t=127619&start=15
Hvor lav bilen blir kommer an på hvor lang fjæringsvei en skal ha, jeg har tenkt å kjøre med 5-6 cm på denne .
Har ikke karosseriet på så vet ikke sikkert hvordan det vil se ut i skjermene enda.



Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: torino 76mars 26, 2013, 11:07:22 am
1303 som var delebil har fått nybakstilling og rep av rustskader så den blir ute å triller hele sommeren:)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLmars 26, 2013, 21:24:11 pm
Er dere ferdig å lappe allerede? :P


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: torino 76mars 26, 2013, 22:52:33 pm
Hehe! Venstre side var full av treklosser og masse rart:) laget ny innerkanal i kveld og nytt panel:) høyre side i mårra. Da er det klart for nye fanger fester. Ellers er bilen faktisk veldig bra:)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLmars 26, 2013, 22:55:18 pm
Godt å høre. :-)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLmars 27, 2013, 19:42:36 pm
5 mm forskjell 30cm foran og bak senter på navnet. Med andre ord toe out isteden for toe in.

Fjørplatene er laget på mål etter originale 03s plater, så det er vel bare å kappe løs brakettene og justere der. :-(

Noen som har et fornuftig tall på ønskelig toe in?


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLmars 27, 2013, 20:05:38 pm
Har googlet litt. Noen sider sier 0 grader/mm mens en annen sier 0-3mm toe out for at man skal få toe in under akselerasjon.

Jeg har urethan i alle oppheng, tatt i betraktning. Ser for meg at jeg setter fjærplatene/arm nesten så langt bak det går, og justerer på brakettene til lik 0 mm.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Skaugmars 27, 2013, 20:31:30 pm
03en er på veien igjen snart.   :)
Godt!


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLmars 28, 2013, 01:47:41 am
Med boltene omtrent i senter av de avlange hullene i fjærplatene gikk jeg løs med kappskiva for å finne 0 mm toe in og ca -1 grad camber med fritthengende armer.

Fant den til slutt gjorde jeg.
[attachment=1]

Men det ble seendes ut sånn.
[attachment=2]

Slipte dessverre ganske mye av brakettene for at jiggene ikke skulle stå i spenn. Det viser seg nå at disse jiggene definitivt ga meg en falsk trygghet. På begge sider fikk jeg en diagonalfeil på målt til ca 996 mm, hvor det skulle være 1000mm.  (600x800x1000mm trekant)
Måler paralelt med torsjonsrøret, og paralelt med bremseskivene.

[attachment=3]

Det er vel bare å sette seg ned og vente til at nye braketter kommer i posten. Knakendes god start på påsken.  ::)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLmars 30, 2013, 20:14:50 pm
Jaja, siden posten har valgt å holde stengt på en slik dag så ble det ikke noe montering av spindler i dag heller. Postkontoret skal legges ned, og jaggu gleder jeg meg til post i butikk. Hadde det hvor jeg bodde før, og så godt det er med laaange åpningstider.

Har tatt ut ruter, pakninger og krom på ene døra for å fortsette med denne. Den innvendige bunnen på døra er helsveist å slipt. Ytterdelen har jeg laget tidligere, så med litt tilpasninger er det klart for sveis. Blir vel en tur ned i Strip-All karet når alt er sveiset.

Delene er sausa inn med ferrobet, derav den grå fargen.
[attachment=1]
[attachment=2]

Stativ til plateknekka fikk jeg også laga i dag.
[attachment=3]


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: torino 76mars 30, 2013, 20:28:22 pm
Hehe! Ser bra ut:) er det valse å på den knekka? Ut å prøve 03n i mårra håpe ej;)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLmars 30, 2013, 22:47:50 pm
Valse, knekke og saks fra Jula. Ikke helt gjennomført, så det må vel noen modifikasjoner til. :)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Dewilmars 31, 2013, 11:16:03 am
En sånn valseknekkerulle har jeg også testa. Ikke den sterkeste men funker på tynnplate.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: torino 76mars 31, 2013, 21:50:46 pm
Hmm:) da får jeg springe bort å kjøpe den knekka jeg har er bra men jeg kunne godt tenkt meg en valse også:)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLmars 31, 2013, 21:52:07 pm
Ta med deg en som tåler å ta i et tak da (les: ikke dårlig rygg). Den veier 200 kilo. ;)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: torino 76mars 31, 2013, 21:56:58 pm
Hehe! Har sekkehjul i bilen til en hver tid:) komet lenger med bilen da? Måtte til med en bestilling til unnebergbil i dag:) så da får vi berre vente:)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLmars 31, 2013, 21:58:33 pm
Clutchwire?  ;D

Har ikke gjort noe i dag, bygge litt hus også. Sitter og koker ihop handleliste fra CB. :)

Må forresten si ifra om du skal bestille mer fra Summit. Skulle hatt en sånn herre Hurst linelock.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: torino 76mars 31, 2013, 22:27:25 pm
Hehe! Ja den å:) hadde en men den var oppflisa:) tror ikke jeg skal bestille noe akkurat nå men tenkte jeg skulle ha noe små snacks om ikke så lenge. Må berre på sjøen gjen å fylle lommeboka;)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Norbeckmars 31, 2013, 22:33:37 pm
Er den plate knekke valsen kjøpt på jula??


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLmars 31, 2013, 22:34:08 pm
Riktig!  :D


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Norbeckmars 31, 2013, 22:35:56 pm
Lenge siden? Finner den ikke på nett


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLmars 31, 2013, 22:37:30 pm
Ja, det er vel en 3 år siden jeg kjøpte den. Mulig det er en utgått modell...


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Norbeckmars 31, 2013, 22:47:36 pm
Ok


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLapril 01, 2013, 14:31:12 pm
Shopping tur i dag da gitt. Innover fjorden, over fjell og nedi daler til en hyggelig kar.

Hva er nå dette?
[attachment=1]

Ser dere det nå? Påskeappelsin fra i fjor i posten til førstemann. :P
[attachment=2]

Sikkert ingen som vil ha ei appelsin fra i fjor, så jeg legger like så greit ut fasiten med en gang. Dessverre har det nok ramlet litt deler ut av esken iløpet av årene, så jeg mangler skruer, hengslene som står i bilen og en pakning. Gummi og krom har holdt seg bra, litt lagringssriper som jeg skal klare å leve med. :-)
[attachment=3]


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: torino 76april 01, 2013, 16:01:55 pm
Grattis:) sånne har jeg å;)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLapril 04, 2013, 11:54:38 am
Deler til vinduene på vei over dammen, det samme er nye IRS braketter, Sway-a-way justerbare fjærplater og riktige urethanforinger.

De justerbare brotsjene mine ankom her en dag, så king-boltene på plass og spindlene klar for montering. Strip-All karet mitt er fylt halvveis, lar det stå slik et par dager for å sjekke at kuleventil og alt tåler væsken. Får et nivå på 50 cm over 120x50 cm (300 liter) med den mengde pulver jeg har nå. Så får jeg se senere om jeg skal etterfylle mer, karet tar rundt 480 liter totalt.

Videre skal puma forstillingen få ny lakk (POR-15), nye bakkelittforinger og nye nålelagre. Helt ny forstilling, men foringene er altfor store innvendig og jeg har slarke i armene.
Må bare få fatt i enda en brotsj, 37 mm. Trodde settet mitt hadde så stort, men det var kun tabellen i lokket som gikk så langt. Sånn går det når man ikke bruker øya ::)

Om noen har en justerbar til rundt 37mm til utlåns så tar jeg gjerne imot  ;D


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLapril 06, 2013, 18:36:02 pm
Ikke rart jeg hadde slakke i bærearmene med 37,8 mm i de indre foringene! Helt ny puma kjøpt fra Classic VW up north. Svensk nettbutikk som egentlig har mye bra og til bra priser.

Lurer på å få dreid bakelittforingene til å passe akkurat på bærearmene, presse dem inn og satse på at det ikke kniper for mye etterpå. Brotsj jakten har så langt ikke gitt store suksessen. :-)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Tistloapril 06, 2013, 22:10:29 pm
får jo tak i nye brotsjar, frå luna feks. men kostar sikkert hu å helvete. ang bakelittforingar, kor får du kjøpt bakelitt i "lausvekt" ? skulle hatt tak i noko eg og..



Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLapril 06, 2013, 22:24:01 pm
Fikk syv justerbare fra statene for 1500 spenn. Trolig fra 1949 men blir i god stand.   ;D
En ny 16 til 18 mm fra luna koster 2200.  ::)

Kjøpte foringer og lager fra csp.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLapril 12, 2013, 18:53:57 pm
Skulle ha en god og effektiv kveld på verkstedet i dag, montere forstilling og begynne på IRS brakettene versjon 2.0 bak. Forstillingen er ei historie i seg selv, tenkte å ta en oppsummering når jeg var i mål men dette satte en stopper for arbeidslysta. Lei av ting som ikke passer no..!#"!#!#€"!€#"!

Er det forskjell på US og europeisk IRS?
[attachment=1]



Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Arneflesapril 12, 2013, 18:56:57 pm
Den er kjip!

Min lærdom: Der man tror det er "smack-på", kan du banne på at det ikke er det...

Hvor kjøpte du?


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLapril 12, 2013, 18:59:41 pm
Sant! Det er kanskje jeg selv som jinxer hele greia når jeg tenker "DENNE går såfall rett på..." når jeg åpner pakken.  ::)
Handlet fra CB Performance, så det blir no spennende å se hvor dette ender.

Fredag i det minste, får snikre litt istedet. Der er det bare å bruke større hammer om ting ikke passer :P


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLapril 12, 2013, 19:09:22 pm
Forskjell på enkle og doble fjærplater over dammen, finnes det slike her og? Får bore dette fjerde hullet i bærearmene mine.

http://www.averysaircooled.com/parts/bug/dual_spring_plate_trailing_arms.cfm


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Dewilapril 15, 2013, 12:51:20 pm
Bare å borre et nytt hull vel?
Surt når det er sånn, men det ser ut til å passe fint med et nytt hull.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLapril 15, 2013, 12:54:10 pm
Joda, må bare bestemme meg om jeg skal ha nytt hull i plata eller arma. :-)

Nytt hull i arma blir synlig fra utsiden, nytt hull i plata ødelegger galv. Styrke tror jeg ikke er noe issue uansett.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLapril 17, 2013, 11:28:58 am
Noen som har vært borti akslinger som sitter bom fast ved lagerbytte bak på IRS? Får ikke til mer enn 2-3 tonn i pressa ettersom underlaget (trevirke) gir etter. Ikke lett å bygge opp under.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Tistloapril 17, 2013, 11:31:51 am
JA! hadde eit tilfelle eingong der akslingen ikkje flytta seg what so ever, endte opp med å  måtta kappa den opp med vinkelslipar for å få den ut..


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Dewilapril 18, 2013, 17:34:36 pm
Noen som har vært borti akslinger som sitter bom fast ved lagerbytte bak på IRS? Får ikke til mer enn 2-3 tonn i pressa ettersom underlaget (trevirke) gir etter. Ikke lett å bygge opp under.
Større presse er tingen. Selv har jeg hatt drivknuter som måtte opp mot 5-8tonn for å løsne.
En løsning kan være å sette den opp i pressa og slå med hammer.

Trevirke har lite i en presse å gjøre ;D
Et godt alternativ er å høre med et bilverksted.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLapril 18, 2013, 19:36:26 pm
Man tager hva man haver.  ;D

Pressa går opp til 10 tonn, så det er bare å finne noe å bygge opp under med. Ikke så lett fasong på disse armene. :)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Hot Owlapril 19, 2013, 11:22:36 am
Sveis på bein på armen så tar du den...


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLapril 19, 2013, 17:40:11 pm
Holdt med litt firkantstål under istedet for to tomm fire, løsna på ca 7 tonn. :-)

Må bare la være å sitte forann pcen no, så får jeg armen nedi strip-all badet også. :-P (Pc på verkstedet)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLjuni 05, 2013, 14:35:21 pm
Lenge siden sist update no, har gjort noe og har bilder men ikke lagt ut noe ennå. Tenkte jeg skulle samle opp litt...  ::)

Har kommet over disse, http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1442874 Noen som har noe formeninger om hvordan disse vil sitte på en IRS konv. oval? 4,5 tomme backspacing, vil det si ET på ca 25 mm?


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLseptember 12, 2013, 19:16:58 pm
Liten update: http://volkswest.no/?p=1655


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: tdsseptember 12, 2013, 19:48:02 pm
stå på! ;D


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLseptember 16, 2013, 07:48:04 am
Takk Terje, se her: http://volkswest.no/?p=1666  ;D

(http://volkswest.no/wp-content/uploads/2013/09/2013-09-15-16.48.32-1024x576.jpg)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLseptember 16, 2013, 21:29:25 pm
Nå trenger jeg litt råd fra eliten her... :-)

Begge IRS festene er punktet, og jeg skal til å presse inn hjulager og aksling i bærearmene for å sjekke hjulvinkler (samt lage klaring til drivflenser i rammegaflene).

Bør jeg holde meg til 90 mm eller oppgradere til 100 mm drivknuter ???

Jeg har lyst på en 2332 ccm og rundtom 150-180 hk i denne vogna, og ei oppgradert kasse etter hvert. Jeg vet godt at bruken bestemmer holdbarheten på det meste, men vil ikke sitte igjen med en bil som har et svakt ledd som ryker til stadighet om jeg skulle teste stripa. Jeg har ikke hatt 02/03 biler med stor motor, så jeg vet lite om hvordan disse 90mm knutene pleier å være.

100 mm knuter vil nok også kreve et ganske grovt inngrep i ramlegafler.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLseptember 18, 2013, 12:13:04 pm
Ingen?


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: -Marius-september 18, 2013, 13:25:47 pm
Bærearmen kommer også til å ta i dempertårnet...
Vis dette er ettermontert IRS.

Mvh Marius


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLseptember 18, 2013, 14:00:20 pm
Det vet jeg. :)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: tdsseptember 18, 2013, 16:03:47 pm
hva gjøres med det da ???


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLseptember 18, 2013, 18:53:52 pm
Dette sto på side 4 på denne tråden. :-) Jeg avventer dette på min til alt er montert og prøvd. Jeg skal ikke senke noe nevneverdig bak.

Jeg har også bygget om to "gamle" SA bakender til IRS
En "tommerfinger regel" når det gjelder IRS og senking for kjøre egenskaper ser ut til å være å kapper ned gjennomslag gummien til halv hølyde bak, og senke deretter...
Bremserør må ialle fall flyttes i forhold til hvor de vanligvis ligger på IRS armene

På den første modifiserte jeg IRS armene, har ikke bilder av dette...
På den siste la jeg på en plate på utsiden av dempertårnet og kapet bort en bit
Sveite så inn en ny "bunn" i tårnet, formet for å gi plass til IRS armene.

Jeg må også brukle bolt med flatt hode for ene av boltene ja.

Det ble da sånn
(http://www.srvwk.com/e107_files/public/1358632819_9_FT10788_shocktower3.jpg)
(http://www.srvwk.com/e107_files/public/1363728327_9_FT10788_shocktoverright_01.jpg)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLdesember 16, 2013, 15:13:14 pm
Da var den på hjul til jul gitt, Sjekker vinkler, monterer og sveiser resten før jeg plukker ned igjen for lakk. :-)

[attachment=1]

Jeg skal ta ut litt av demper-tårnene bak for bedre klaring. Vanskelig å vite hvor lavt jeg skal la den kunne gå (Min er så gammel at den ikke har disse skålene til bump-stop). Om jeg har samme vinkel på fjørplata som Ghia'n i originalhøyde har nå ender jeg med ca 5-6 cm vandring før armen tar i det urørte tårnet. Jeg kan vel ikke vinne stort mer enn 1-2 cm på å fjerne litt stål.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLdesember 22, 2013, 23:07:20 pm
Sånn ble det hos meg, ikke at det utgjør så veldig mye. 1,5-2cm lavere før det stopper stål mot stål. Også i gang med å flytte demperfestet for at vinkelen mellom øvre og nedre skal bli riktig.

[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLdesember 22, 2013, 23:13:27 pm
Flensen til drivknuten dere ser der er 100 mm fra EMPI, ligg unna dem!

Der lagerene skal sitte er akslingen 29.95 mm, lageret er 30 mm så det er slarkete. Oppdaget i dag at det er kast i flensen også. Hva skal jeg finne på no da...  ??? ::)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Tistlodesember 22, 2013, 23:54:57 pm
kan da gå an å bruka noko bussdeler der? har ikkje baybuss 100mm flens? isofall kan da vel kanskje muligens gå an å tilpassa?
begynnar å bli skikkelig dreis på bunnplata di foresten:) bakkeklaring blir da lite av heh


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLdesember 23, 2013, 00:12:21 am
kan da gå an å bruka noko bussdeler der? har ikkje baybuss 100mm flens? isofall kan da vel kanskje muligens gå an å tilpassa?
begynnar å bli skikkelig dreis på bunnplata di foresten:) bakkeklaring blir da lite av heh

Så veldig lav blir den ikke bak, mange cm igjen til bakken når den ligger helt nedpå. :)

Tror splines går i nav innerst på buss, ikke ut i trommelen som på bobla.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Tistlodesember 23, 2013, 01:27:40 am
earlybay før 70 med 5bolt har jo ikkje nav? kanskje ein muligheit?


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: G.Ddesember 23, 2013, 06:35:05 am
Porsche 944 n/a 83-85 har disse i 100 mm. Jeg trenger også en om det plutselig skulle dukke opp en.. ;D


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: erikaadesember 23, 2013, 11:50:03 am
Demperen din står vel på ven originale innfestingen oppe nå, skal du flytte den lenger inn mot senter?


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLdesember 23, 2013, 12:17:59 pm
Jeg flytter kun det nedre, for å slippe å kappe plass i karosseriet. Den ekstra foringen oppe er til cup-stagene.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLdesember 23, 2013, 12:40:59 pm
Porsche 944 n/a 83-85 har disse i 100 mm. Jeg trenger også en om det plutselig skulle dukke opp en.. ;D

Det ligger flere på ebay, bl.a. en ny en til 200 USD.

Ser forhandlere opererer med priser rundt 4000 kr per stk for nye akslinger. Det mener jeg er hakket for mye selv om det kanskje er lite i det store bildet rundt dette bygget. Jeg tror jeg sjekker om jeg trenger en eller to nye orginale 90mm akslinger. Jeg har klaring til demper for 100 mm, og jeg kan gjøre rammegaflene klare til 100 mm også, i tilfelle EMPI en dag finner på å lage noe skikkelig - og ikke minst at behovet faktisk er der. :-)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLjanuar 03, 2014, 10:01:33 am
Noen tips til eksos? 2,3 liter 150+ hk?

Har hatt to alternativer i hodet ei stund, CSP's super competition siden eksos-stussene da kommer ut som orginalt på bobla - men dette må vel avskrives siden de ikke anbefaler større motorer enn 2000 ccm.

Header og phat boy, både elsker og hater looken. Det er det jeg forbinder med "cal-look", men samtidig er det usymetrisk og passer liksom ikke helt inn estetisk...  ::)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Dewiljanuar 03, 2014, 19:21:55 pm
Nye eksosen til JPM er sabla tøff da ;D
http://jpmotorsports.se/ms/ms/j-p-motorsport-ab-produkter-helsingborg-254-68/ms-90000825-p-4/


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Roy Grellandjanuar 03, 2014, 22:23:46 pm
Vintage Speed sitt har jeg siklet litt på:

http://store.vintagespeed.com.tw/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=19&Itemid=80&vmcchk=1&Itemid=80

Eller denne littt billigere varianten:

http://store.vintagespeed.com.tw/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=7&Itemid=80

Selv  bruker jeg CSP sitt Super competition på min 1835, og liker looken og lyden, men vet ikke hvor bregrensende det er på en 2.3l. Jeg har planer om å fortsatt bruke det på min 2110 oxyboxer


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLjanuar 04, 2014, 20:05:03 pm
JPM sitt så lekkert ut, men form for potte må en vel ha.. :-)

Vintage Speed så ikke så værst ut, men er det noen som har brukt og erfart litt om de anleggene? Det ligger noen lydklipp på nettsidene, er ikke phat boy pottene dypere i lyden?


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Roy Grellandjanuar 04, 2014, 20:35:04 pm
fant et gammelt lydklipp fra CSP-anlegget i Ghian:
http://youtu.be/Jayy8VQ6Jfc (http://youtu.be/Jayy8VQ6Jfc)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Dewiljanuar 05, 2014, 12:59:54 pm
JPM sitt så lekkert ut, men form for potte må en vel ha.. :-)
Lyddemper tenker du? Det er under utvikling står det, alternativt er det vel bare å sveise en flens og lage en selv.

Her er et bilde av all lyddempingen jeg kjører med ;D

(http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=19943.0;attach=194213;image)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Hot Owljanuar 05, 2014, 13:29:32 pm
Det skal være ca en meter med rør før første potte i anlegget målt fra flensen på kollektor.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Gaffeljanuar 05, 2014, 14:54:47 pm
Det skal være ca en meter med rør før første potte i anlegget målt fra flensen på kollektor.

Hvorfor det?


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLjanuar 05, 2014, 15:12:21 pm
Det skal være ca en meter med rør før første potte i anlegget målt fra flensen på kollektor.

Det må være noe de færreste produsenter har oppnådd?

CSP competiotion byr vel på en meter eller mer, CSP python mye mindre. Vintage speed vil jeg tippe også er noe under meteren.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Hot Owljanuar 06, 2014, 12:29:47 pm
De fleste produsenter regner ikke på lengden av rørene.
Og de fleste kunden kjøper på utseendet eller lyd, så riktig utforming havner mellom to stoler.

Hvis man regner over motoren sin med formlene til David Vizard så vil man få varierende resultater avhengig av turtallsområde osv.
Rørene skal være lange og tynne for dreimoment og blir mer knubbete og tykke når det handler mest om topp effekt.
Jeg vet at potta til det nye CSP anlegget vil være ca 1 meter, basert på hva CSP og JPM har testet/regnet frem.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Gaffeljanuar 06, 2014, 17:30:10 pm
Så det du sier er egentlig at lengden etter colektor kommer helt ann på motor og bruk?


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Daniel Ljanuar 07, 2014, 21:47:43 pm
De fleste produsenter regner ikke på lengden av rørene.
Og de fleste kunden kjøper på utseendet eller lyd, så riktig utforming havner mellom to stoler.

Hvis man regner over motoren sin med formlene til David Vizard så vil man få varierende resultater avhengig av turtallsområde osv.
Rørene skal være lange og tynne for dreimoment og blir mer knubbete og tykke når det handler mest om topp effekt.
Jeg vet at potta til det nye CSP anlegget vil være ca 1 meter, basert på hva CSP og JPM har testet/regnet frem.

Gjelder dette med turbo også?


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Hot Owljanuar 07, 2014, 23:59:59 pm
De fleste produsenter regner ikke på lengden av rørene.
Og de fleste kunden kjøper på utseendet eller lyd, så riktig utforming havner mellom to stoler.

Hvis man regner over motoren sin med formlene til David Vizard så vil man få varierende resultater avhengig av turtallsområde osv.
Rørene skal være lange og tynne for dreimoment og blir mer knubbete og tykke når det handler mest om topp effekt.
Jeg vet at potta til det nye CSP anlegget vil være ca 1 meter, basert på hva CSP og JPM har testet/regnet frem.

Gjelder dette med turbo også?

Nei, dette er kunsten å få til overlading uten turbo, med turbo er disse lengdene mindre viktig, vil jeg tro.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: JTWEjanuar 08, 2014, 00:12:55 am
Hvor mye endres lengden ved et optimalt turtallsområde ved henholdsvis 2000, 4000 og 6000 RPM for maks effekt/dreiemoment?
Får evt.  finne formelene ;)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLjanuar 08, 2014, 00:30:48 am
Turtallsstyrt teleskoprør på eksosen hadde vært no? :-)


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: Hot Owljanuar 08, 2014, 10:35:47 am
Turtallsstyrt eksos OG innsug... da snakker vi  :)

Det finnes tykke søvndyssende bøker om emne, men her er en relativt grei artikkel som jeg liker godt:
http://www.popularhotrodding.com/enginemasters/articles/hardcore/0505em_exh/


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLjanuar 27, 2014, 15:19:45 pm
Jeg har mer eller mindre bestemt meg for å ha varme i bilen, erfarte at det var temmelig kaldt å kjøre Ghia i sommer. :P

Hvilket betyr at jeg må kappe opp og lage til igjen rørene som wire går i bak. Tidligere eier har sveisa igjen alt. Men det er en ting jeg ikke blir klok på og det er kanalene.

Ingen innerkanal, røret som går til frontruta går kun 5-10 cm inn i kanalen og stopper der.  Er dette riktig for en Okt'56 bil?  ???

Hookey sier dette er riktig, men jeg ser på bildene til KlassicFab at dette virker å være kun 56 (og eldre?) de har dette spiralrøret. Jeg tenker egentlig å droppe originalitet på dette punket, pga varmetap og rust. Det vil vel være bedre å lage en innerkanal, kanskje til og med i noe moderne materiale som f.eks plast? Ingen som ser inni der alikevel.



Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: tmatrejanuar 28, 2014, 13:00:00 pm
Kom over denne for bedre klaring mot støtdemper tårnet
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=51&t=144536


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLjanuar 28, 2014, 13:26:21 pm
Kom over denne for bedre klaring mot støtdemper tårnet
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=51&t=144536


Det var ikke noen bilder av denne spaceren de legger imellom fjørplate og a-arm, men samme hvordan denne er utformet så stopper det i skruene som går gjennom.
Det disse karene oppnår er en smalere bakstilling. Noe som sikkert ikke er dumt med tanke på jeg ikke har korte akslinger lengre OG skivebremser som bygger ut, men jeg tror jeg heller bredder skjermene bak om jeg må.


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLfebruar 23, 2014, 17:01:57 pm
http://volkswest.no/?p=1881  ;D


Tittel: Sv: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"
Skrevet av: SBLseptember 29, 2014, 11:07:04 am
Er det orginalt med heltrukken sveis rundt dette røret?
[attachment=1]

Er no litt fremgang  ::)
[attachment=2]