VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Auen på juli 25, 2012, 21:01:38 pm



Tittel: Auens 1302
Skrevet av: Auenjuli 25, 2012, 21:01:38 pm
Så. Da har den havna hos meg, for å bli min brukstralle  :) 71 mod 1302 med gammel bakluke. Syns den grønne (roadtripbilen) fortjener å stå inne om vinteren, og da må man jo ha noe annet å ofre til veisaltet. Sliter med å finne rust på denne, så den skal vel holde et par vintre  :) Og siden den først har rånerutseendet, vil jeg kaste inn noen målere i dashbordet, og gjøre den til testemne for ymse motorprosjekter på sommerstid. Så kan jeg lære meg mer motor og samtidig teste ut i en bil med irs og bøtteseter ;D Men det blir til våren igjen. Den skal få overvintre med 1600-motoren den er utstyrt med. Tror kanskje den har 1300-kasse også. Syns den har ganske høyt turtall på motorvei. Har ikke fått krøpet under enda, siden den er godt senka bak. For små hjul har den i hvert fall, men jeg tviler på at det er hele forklaringa på turtallet og den gode akselerasjonen (speedometer viser 8.5% for mye)  ::) Tenkte å sette på noen litt større dekk bak, og kanskje senke litt foran for å få den i vater. Liker ikke så godt omvendt-stuk  :D På sikt tror jeg også at jeg skal prøve meg på et eksosanlegg med sideutblås, så jeg slipper at det ligger mellom bakplata og bakken.

Legger ut et par uhøytidelige bidler også

(https://lh5.googleusercontent.com/-jeIiadxEdDM/UBBMqzy930I/AAAAAAAAAk4/ISOnLHuyIYQ/s1152/12060017.jpg?gl=US)
Litt racerlook

(https://lh3.googleusercontent.com/--63pHzJUNpY/UBAwFEUOb5I/AAAAAAAAAkg/dW6MKR132yI/s1152/12070026.jpg?gl=US)
Ser at jeg hadde hvitbalansen på kameraet helt ute på jordet, men man ser jo bakluka. Ser også at noen har bytta en skjerm en gang i tida, og at baklyktene er alt annet enn i vater  :o Tenker jeg heiser den ene og senker den andre, så lyktene fortsatt overlapper de gamle hullene  :)

(https://lh6.googleusercontent.com/-Q5dtZXOQMKc/UBAvy47K5oI/AAAAAAAAAkQ/ImX2F8ZEW7g/s640/12070028.jpg?gl=US)
For meg som er så liten og slank, er disse setene prima. Sammen med senk, irs og sterkere motor enn i den grønne, er det farlig moro å kjøre den  :D

(https://lh3.googleusercontent.com/-bxxFc5Jc9BY/UBAvtb7dLxI/AAAAAAAAAkI/Agy-7K8N8IY/s1152/12070030.jpg?gl=US)
Tror man den blir høy nok her med mer gummi og sideutblås?

(https://lh5.googleusercontent.com/-DA_e0mHdybs/UBAvkDr8IcI/AAAAAAAAAkA/_obzMMqFhSI/s1152/12070031.jpg?gl=US)
Kan i alle fall ikke ha bilen så høy, syns jeg. Racelooker på stylter?

(https://lh5.googleusercontent.com/-asB8O8CVcso/UBAvcY3_gvI/AAAAAAAAAj4/6UEagvXwtzI/s1152/12070032.jpg?gl=US)
Tror motoren som står i er ganske så original. Virker i alle fall som den er i grei stand  ;) (Ja, jeg er helt og holdent klar over at det ikke står i noen forgasser, men det er fordi jeg fikler litt med den nå om dagen  ;) )


Tittel: Sv: Gamle brukstralla til Thoresen (1302)
Skrevet av: Auenjuli 25, 2012, 21:20:39 pm
Så over til noen problemer. Ingen bil uten problemer, vel? Vakumklokka hadde brukket tapp da jeg overtok den, så den har jeg fått bytta (takk til 56 oval for den!) Har også blåst litt her og der i forgasseren, uten å gidde å plukke den totalt i biter. Men den nøler litt under pådrag. Har prøve å justere akselerasjonspumpa både til maks juice og motsatt + alle mellomting, uten å føle at jeg har oppnådd noen ting. Tenkte derfor at jeg skulle bytte membran i pumpa, men den ser egentlig ganske bra ut. På en annen side, lå det litt (eller ganske mye?) grums inne i pumpekammeret. Hvor skal jeg blåse for å reingjøre hele kanalen til akselerasjonspunpa? Kan det kanskje være noe annet som er rota til problemene mine? Leste en plass at det kan være at mekanismen fra gassakselen til pumpa kan slå borti dynamoen, og det ser ut som om det er et merke på bandet rundt dynamoen. Hva kan eventuelt gjøre med det? Har en annet innsug liggende. Kanskje det er litt høyere?  :) Takk for hjelp, i alle fall!

(https://lh4.googleusercontent.com/-8_guGq6DwEc/UBAvMbDym0I/AAAAAAAAAjw/PDS5t2SEgPc/s1152/12070033.jpg?gl=US)
Heh. Her lå det litt bevismateriale ::)

(https://lh5.googleusercontent.com/-QfuKsh4DG1A/UBAvGKpgT_I/AAAAAAAAAjo/BHIBpPe4L6Q/s640/12070035.jpg?gl=US)
Er ikke denne bedre enn de tynne som er i rep-settet, da?

(https://lh3.googleusercontent.com/-1KgRKmjYeM8/UBAvBjzAsbI/AAAAAAAAAjc/DbNag_4T7vw/s640/12070037.jpg?gl=US)
Syns den ser frisk ut, jeg  :)


Tittel: Sv: Gamle brukstralla til Thoresen (1302)
Skrevet av: Cheronjuli 25, 2012, 21:42:28 pm
Jeg tror jeg har en gasser liggende du kan få neste helg :) Så kan du sjekke om den er bedre en den du har og bilen kanskje går feilfritt :)


Tittel: Sv: Gamle brukstralla til Thoresen (1302)
Skrevet av: Kjell Roarjuli 25, 2012, 21:50:29 pm
Hei! Les denne tråden om forgasseren, hvis du ikke allerede har gjort det:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20100.0.html

Lykke til !


Tittel: Sv: Gamle brukstralla til Thoresen (1302)
Skrevet av: Vw1302sjuli 26, 2012, 10:41:35 am
En skikkelig forgasserrens løser nok mange små irritasjoner, + et bensinfilter kan være greit:)


Tittel: Sv: Gamle brukstralla til Thoresen (1302)
Skrevet av: Ruggenjuli 26, 2012, 20:50:45 pm
Jeg tror jeg har en gasser liggende du kan få neste helg :) Så kan du sjekke om den er bedre en den du har og bilen kanskje går feilfritt :)

Kjempe tilbud Auen, bare å slå til ;)


Tittel: Sv: Gamle brukstralla til Thoresen (1302)
Skrevet av: Auenjuli 29, 2012, 01:59:13 am
Jeg tror jeg har en gasser liggende du kan få neste helg :) Så kan du sjekke om den er bedre en den du har og bilen kanskje går feilfritt :)

Kan jo ikke si nei til det tilbudet  :D Skal bare se om jeg får blåst noe liv i den jeg har først  ;)


Tittel: Sv: Gamle brukstralla til Thoresen (1302)
Skrevet av: Ruggenjuli 29, 2012, 05:06:44 am
Sett den på rekkverket på varandan da, så blir den blåst ;D


Tittel: Sv: Gamle brukstralla til Thoresen (1302)
Skrevet av: rljuli 29, 2012, 09:20:29 am
sitter aks pumpe røret i forgasseren? det hender de løsner og magisk forsvinner ;)ta et bilde av gasseren fra
oversiden med choke spjeldet åpent....


Tittel: Sv: Auens 1302
Skrevet av: Auenoktober 25, 2012, 09:57:54 am
Her har jeg ikke skrivd på en stund  :) Viste seg at "krana" hadde blitt helt tett. Selv om jeg hadde blåst den rein nylig, så har vel noe at det krumset bak aks-membranen tetta den, men nå er hele gasseren rensa ut og inn, og nye membraner, fôringer og pakninger innstallert  :) Neste problem var at jeg ikke syns den tente ordentlig. Et tennplugg og -kabel-bytte hjalp vesentlig. Heva den også litt, for at den skulle bli litt mer praktisk, og bytta eksosanlegg og olje + justerte ventilene og justerte tenning. Så nå gjenstår det bare å justere tomgangen, så er vel motoren fin  :)


Tittel: Sv: Auens 1302
Skrevet av: Auenoktober 25, 2012, 10:26:00 am
Har også i løpet av all den tida jeg har brukt bak i motorrommet blitt mektig lei av å få lokket i bakhodet. Så jeg kjøpte en motorlokksfjør til den nette sum av 30,-  :)

(https://lh4.googleusercontent.com/-l-G8tj4hYkk/UIj7IRFuHrI/AAAAAAAAAyU/7ezSkAFolMs/s640/IMG_1454.JPG?gl=US)

Jeg følte av en eller en annen grunn ikke det umiddelbare behovet for å stikke en så stygg fjør inn i motorrommet mitt (har ikke fått lokket nok ganger i hodet). Så etter å ha lest en svensk artikkel jeg fikk fra Gullik og litt på internett, bestemte jeg meg for å teste ut litt elektrolyse  :) Prinsippet er enkelt. Man trenger: én rusten del, en ståldel som man kan ofre til o'store elektrolysegud (offeranode), vann, natriumkarbonat, batterilader og litt tålmodighet  ;)

(https://lh3.googleusercontent.com/-0263c_JLXP8/UIj7RMDKzwI/AAAAAAAAAyc/wQKWmNAKQQo/s640/IMG_1453.JPG?gl=US)

Et av mine gamle pc-kabinetter fra databygge-perioden min måtte under kniven for dette prosjektet, så da har jeg vel bare omlag 35 igjen? :D

(https://lh5.googleusercontent.com/-xhZ2u3hASrA/UIj7DMdYZ2I/AAAAAAAAAyM/_MRS8I7R-EU/s640/IMG_1455.JPG?gl=US)

Jeg elsker etiketten på denne! Har visst vært den samme i alle år.

(https://lh4.googleusercontent.com/-tBSwhww4hbc/UIj8k6cYGOI/AAAAAAAAAyk/FTWdleuP-ag/s640/IMG_1458.JPG?gl=US)

Kobler minus til rusten del

(https://lh4.googleusercontent.com/-BbqJ9m12FWM/UIj859w0ziI/AAAAAAAAAys/TYzjKAyThqM/s640/IMG_1459.JPG?gl=US)

...og pluss til offeranoden (pass på at klypa er over vann, hvis ikke blir visst den også rusten)

(https://lh6.googleusercontent.com/--tJ0oAsZRQk/UIj9QDSFZuI/AAAAAAAAAy0/pXmsYTt8pPU/s640/IMG_1461.JPG?gl=US)

Lot det stå over natta, børsta den med stålbørste, skylte den og heiv den inn i komfyren for å tørke. Her ser man også at rusta og lakkrestene har sluppet taket  ;)

(https://lh5.googleusercontent.com/-Z5fPRfcTLdU/UIj_8CpoK7I/AAAAAAAAAz0/kqhU6G9iW4k/s640/IMG_1466.JPG?gl=US)

Var visst tom for sort lakk, så da blei det å pensle på hammerlakk istedenfor. Og henge det til tørk på et temperert og tørt sted: rommet mitt  :)

(https://lh4.googleusercontent.com/-7JnDUyhn_Fg/UIkAJoccWZI/AAAAAAAAA0E/dDeuPsDQwE4/s640/IMG_1468.JPG?gl=US)

Ikke akkurat det beste håndtverkerarbeidet med den malinga her, men den ser nå mye bedre ut enn først ;)


Tittel: Sv: Auens 1302
Skrevet av: Gullikoktober 25, 2012, 13:36:28 pm
Hvis du spør på en dagligvare butikk så har dem sånne kjekke engangs plastkurver som de får champinjonger i,  får du vekta ned en sånn en i badet ditt, kan du lesse opp uten fare for kortsluttning også (med offeranoden under plastkurven).


Tittel: Sv: Auens 1302
Skrevet av: Auenoktober 25, 2012, 14:05:18 pm
Hvis du spør på en dagligvare butikk så har dem sånne kjekke engangs plastkurver som de får champinjonger i,  får du vekta ned en sånn en i badet ditt, kan du lesse opp uten fare for kortsluttning også (med offeranoden under plastkurven).

Ikke dumt! Syns det var litt klumsete å kutte så mye i offeranoden for å unngå kortslutning, serru


Tittel: Sv: Auens 1302
Skrevet av: Auenapril 11, 2013, 00:40:28 am
Vinterbil, ja. Søstera mi var på jordomseiling i vinter, og da måtte jo noen passe på at dieselbimmeren hennes ikke sto seg i hjel. Blei nok heller denne som sto, da gitt. Like greit, egentlig, så slapp den unna veisaltet  :) Driver i alle fall på og pusler med bobla igjen nå, og lurer på om noen har noen erfaringer med å ha på fangere når bilen har gammel motorluke. (Mao. pre 67 luke på post 68 bil med bakfanger montert) Regner med at så lang luke slår borti fangeren, egentllig. Tror nemlig bilen ville tatt seg godt ut med sorte fangere. Pluss at vegvesenet liker meg litt bedre da  ;)