VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Punter på november 10, 2012, 21:01:46 pm



Tittel: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Punternovember 10, 2012, 21:01:46 pm
Hei !

Har demontert en motor for overhaling og kommet til det punktet hvor den skal settes sammen.

Satt inn veiva + kam aksel og satt sammen blokka. Ifølge Haynes skal skims settes utenpå blokka ved "flywheel", men
da er det slakk i veiakselen sideveis. Dvs tar tak i veiva og kan dra dem + akselen sideveis. Min logiske tanke sier at
skimsen skal sitte rett innafor blokka for å hindre slakk.

Her er to bilder som viser med og uten skims slik Haynesboka mener det skal være

Øverste bilde viser med skims, det andre uten

Er det noen som vet hva som gjelder ? Har ikke lyst å montere alt og så raser motor fordi jeg satte 2 skims feil = flaut  ;)



Tittel: Sv: Montere motor 1600 FI '71 modell
Skrevet av: cato®november 11, 2012, 01:05:57 am
Shims skal være mellom lageret og svinghjul.
Skal være 3 stk, i riktig tykkelse for å få rett endeslakk


Tittel: Sv: Montere motor 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Punternovember 11, 2012, 11:17:59 am
Takker Cato =)

Har lest MYE på The Samba og regner med at endeslakk = endplay. Har også skjønt at det er sykt viktig at slakken ikke skal være mer enn 6 tusendedels millimemeter (?).
Og det er mange som sier forskjellig hvordan å gå frem for å justere. Jeg har ihvertfall sørget for at alle lagrene inni sitter fast i sine respektive "spor" og derfor blir ikke målingen
av endeslakken uriktig.

Montere shims og "flywheel" idag og se om det blir et godt resultat =)


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Dewilnovember 11, 2012, 12:08:40 pm
Slakken skal være 0.10mm, du må ikke blande tallsystemene!
3 shims skal brukes, fåes kjøpt i flere dimensjoner. Endeslakken settes enklest uten av simmeringen står i, eller før man setter sammen blokka.
Jeg ser også rød silikon og det er fy å bruke.


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Erlend / bug66november 11, 2012, 12:24:46 pm
Noe annet... Hva har du brukt mellom blokkhalvdelene?


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Kjell Roarnovember 11, 2012, 15:51:35 pm
Tyter den røde siliconen ut inni blokka, har du dessverre snart en tett oljekanal og havari  :'(


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: rubenthorsennovember 11, 2012, 18:23:18 pm
Tyter den røde siliconen ut inni blokka, har du dessverre snart en tett oljekanal og havari  :'(

Vis man har bare litt forsiktig på med silikon, legger på med fingeren da.?
Går det bra, eller bør men plane flatene heller da.?


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Erlend / bug66november 11, 2012, 18:50:46 pm
Man bør ikke bruke silikon mellom blokkhalvdelene


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: max_mekkernovember 11, 2012, 19:36:43 pm
Så vidt jeg har lest er loctite 518, curil k2 eller permatex skal være bra :)


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Punternovember 11, 2012, 20:06:52 pm
Da ble det satt sammen med 3 shims og slakken ble på 0,10 mm så der var jeg heldig. Slakken ble målt før simringen ble satt på selvsagt.

Dessverre så var det ikke så mye annet jeg fikk tak i enn den røde pakningsguffa og det ble påført i tynt lag. At jeg valgte feil type beklager jeg, men ikke lett i jungelen. Er førstegangs reisende i motor renoveringsverden og der jeg har lest er det ingen info om hva slags pakningsguffe en bruker.

Er det slik at dere vil at jeg skal demontere halvdelene igjen fordi den kan tette igjen diverse hull og kanaler ? Hva skal jeg bruke istedenform, Erlend og Kjell Roar ? Kan jeg bruke noe av det max_mekker nevner ?

Like greit å gjøre ting nå før alt annet blir skrudd på  ;)


 


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Dewilnovember 11, 2012, 21:48:53 pm
Jeg hadde plukket det ned da silicon kan gi feil klaring på lagrene.
Jeg har en boks med permatex du kan få om du henter den.
Bare send meg en pm så kan vi avtale nærmere så kan du få noen tips samtidig. Kjedelig om det skulle gå gæli.


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Bj?rnnovember 11, 2012, 21:54:28 pm
Jeg bruker Loctite 574 på motoren min.
Hvis jeg ikke tar helt feil, bruker/anbefaler Porsche Loctite 574 på sine motorer.


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Erlend / bug66november 11, 2012, 22:25:06 pm
Jeg bruker Gaskainch. Er det biltemas røde høytemp silikon du har brukt?

Den funker isåfall strålende under sylinderene :)


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Dewilnovember 12, 2012, 00:17:03 am
Har visst gaskakinch også.


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Punternovember 12, 2012, 10:26:58 am
O'boy =)

Dewil da har jeg sendt PM

Erlend det stemmer, tenkte å være på den sikre siden ang temp  ;) Har ikke satt på sylinderne enda heldigvis.

Blir ikke noe mekking før til helgen igjen, men da kommer toppene mine som er overhalt. Da har jeg alt klart til sammensetting og første oppstart.

Det var tydeligvis ingen dårlig tanke å legge ut dette på nettet. Dere har mest sannsynlig spart meg for et motor havari  :D

Bukker og takker


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Erlend / bug66november 12, 2012, 10:36:04 am
Jeg hadde plukket fra hverandre motoren, fjernet silikonen, og så smørt på noe som passer til blokkhalvdeler.


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Hot Owlnovember 12, 2012, 10:37:00 am
Håper du ikke lenger har slakk sideveis? Shimsene skal ikke sentrere veiva.


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: BERGERnovember 12, 2012, 11:42:05 am
Jeg hadde plukket fra hverandre motoren, fjernet silikonen, og så smørt på noe som passer til blokkhalvdeler.

Enig! Jobben som er gjort til nå er høyst sannsynlig bortkastet (med mindre du har veldig flaks) med den silikonen mellom blokkhalvdelene.
Det beste og riktige å bruke er GASGACINCH. Dette er som tynt kontaktlim, skal smøres tynt på begge flater og tørke noen minutter (til det kleber) før du setter blokkhalvdelene sammen. Pass på å fjerne all silikon så du ikke får tette oljekanaler som nevnt.


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Dewilnovember 12, 2012, 14:01:38 pm
Da er en boks med Gasgacinch overlevert ;D


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Punternovember 16, 2012, 14:25:24 pm
Takker Mr Dewil for gaskainch. Kommer hjem fra Krakow inatt og det klør
I hele kroppen å begynne på nytt.

Det er slakken sideveis som er justert og sjekket. Skal ta en siste sjekk nå som jeg skal
Splitte og sette blokka sammen igjen.

Legger ut bilder etterhvert.

Må bare få kommet meg hjem hehehe


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Erlend / bug66november 16, 2012, 14:47:17 pm
Takker Mr Dewil for gaskainch. Kommer hjem fra Krakow inatt og det klør
I hele kroppen å begynne på nytt.

Det er slakken sideveis som er justert og sjekket. Skal ta en siste sjekk nå som jeg skal
Splitte og sette blokka sammen igjen.

Legger ut bilder etterhvert.

Må bare få kommet meg hjem hehehe

hva mener du med sideveis?


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Dewilnovember 16, 2012, 16:47:24 pm
Får vel håpe det er i lengderetning det er snakk om.


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Punternovember 20, 2012, 12:28:30 pm
Det er nok lengderetning om jeg tenker etter  ;)

Mitt spørsmål nå er om jeg trenger å gjøre rent toppene. Har bare ett bildet av begge to og et nærbilde av det ene. Har satt det bort for overhaling men tiden gjør at jeg begynner å det travelt.

[attachment=2][attachment=1]


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Erlend / bug66november 20, 2012, 12:30:56 pm
Jeg ville lappet sylinder i toppene iallefall..

Kjøp ventilslipepaste på biltema, og smør dette på kanten av toppene. Putt riktig sylinder i riktig kammer og spinn rundt mens du presser litt ned. Da får du til slutt en fin, blank ring i toppen som tetter bedre enn skit og møkk.. resten av skiten tar du lett vekk med stålull og bremserens..


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Punternovember 20, 2012, 12:31:20 pm
Og nå er blokka også satt sammen med Gaskainch =)  STOR takk til Dewil for produktet


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: RZR-Andynovember 20, 2012, 15:37:50 pm
En fordel med å gjøre reint i toppene er at du evt. lettere vil oppdage sprekker som kan gi deg problemer senere.


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Punternovember 22, 2012, 09:54:17 am
Jaja sliter syyykt med å få stemplene inn i sylinder etter å ha montert nye stempelringsett på hvert stempel. Bruker slik et stempelringkompressor, men uansett hvilken vei jeg starter ender jeg alltid opp med at midterste ring eller nederste "ring" ikke vil inn. Mest fordi kompressern ikke klarer å holde trykket nok så ringen ikke blir presset nok sammen det siste stykket.

Jeg har satt inn en ring i sylinderen for å se på avstanden mellom endene og den måler 0,55 mm og innenfor målene som tillates. Sett masse på youtube og ser at de som gjør den samme jobben får stemplet ned på 15sek og jeg må hamre og slå for å få det ned. Har selvsagt honet sylinderene og brukt litt olje for å få ting til å gli lettere, men som sagt sliter big time.

Søkt rundt for å finne alternativt verktøy men så langt har jeg bare funnet slike kompress fra Biltema, Mekonomen, Unneberg o.l

Stempelringsettet kjøpte jeg fra Hot Shop og oppga både motorkode og årsmodell for motor + at jeg har jo målt avstand i åpningen når ringen sitter i sylinderen.

[attachment=1] [attachment=2]


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Hot Owlnovember 22, 2012, 10:00:41 am
Jeg setter inn stempelet fra bunnen og det mener jeg å huske er fordi sylinderen er mer konet i bunnen. Jeg bruker bare fingrene når jeg klemmer inn ringene. 


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: BERGERnovember 22, 2012, 13:16:35 pm
Jeg setter inn stempelet fra bunnen og det mener jeg å huske er fordi sylinderen er mer konet i bunnen. Jeg bruker bare fingrene når jeg klemmer inn ringene. 
X2


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Erlend / bug66november 22, 2012, 13:39:47 pm
Jeg setter også inn fra bunnen.. 1min per sylinder med biltemaverktøyet..


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Punternovember 22, 2012, 17:31:08 pm
Det er tydligvis et eller annet jeg gjør galt. Tar en pause før jeg gjør noe overilt og ender opp med ødelagt stempel eller sylindre.


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Andersen Racingnovember 22, 2012, 22:06:00 pm
Hei
har du skarpt ut sotta som sitter i ringsporet?
dette kan være grunnen til at du ikke får inn stemplene inn i cyl med nye fjærer
knekk en gammel fjær og skrap ut eller glassblås stemplene

sjekk ringer i cyl før montering

Mvh AR


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: rofferennovember 22, 2012, 22:24:25 pm
setter i stemplet først så i med kryssbolt.funker det og


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Venndølnovember 23, 2012, 22:50:13 pm
føler med deg... Her er ett bilde av meg når jeg holder på...
http://www.artige.no/bilde/43458


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Tistlonovember 24, 2012, 01:08:44 am
har du fått rett stempelringar? når eg skulle hesja saman ein 1300 for eit år eller noko sidan, trur eg att eg knekte 10 ringar før eg fant ut att den posen med stempelfjører eg hadde funnet var frå ein 1600..

ta av ein av dei ringane som ikkje vil, og putt den nedi sylindaren. og sjekk gapet i skjøyten. kanskje må da filast litt


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Punternovember 26, 2012, 19:59:37 pm
Takk vendøl trengte å få frem smilet igjen.

Her er et bilde fra en av stemplene og spørsmålet mitt er:    Skal disse ringene være der ? De er funnet under stempelringene i nederste ( den største ) og minste er fra midten.

[attachment=1]

Har lurt på om de er form for shims, men totalt usikker da Hayns ikke nevner eller har tegninger av stempler med disse i. Det nye settet jeg kjøpte har ikke disse lagt ved.

Har satt de stempelringene jeg har inni sylinderen og da måler gapet 0.55 mm. Åpningen skal visst ligge mellom 0.25 og 0.90 mm ( Hayns boka )

EDIT:  Da prøvde jeg uten de extra ringene og det sklei rett ned. Nesten for lett iforhold til det jeg har erfart sålangt. Spørsmålet er da hva i alle dager de ekstra ringene da er ?


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: BERGERnovember 27, 2012, 07:43:05 am
De er nok en del av konstruksjonen på de gamle stempelringen, har ikke sett slike før, men de skal i alle fall ikke sitte der sammen med de nye. Du skal kun sette i det som fulgte med i det nye stempelringsettet.


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Kjell Roarnovember 27, 2012, 07:58:25 am
Ringene er til for å gi et høyere press mot sylinderveggene.
Er endel mopeder som har de...

Siden du synes de gikk lett inn nå, hvor stor klaring har du målt mellom stempler og sylindere? Er det innenfor spec?


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Punternovember 27, 2012, 10:22:51 am
Til alle som har svart og kommet med innspill, tusen tusen takk for alt  ;D

Da begynner det endelig å løsne igjen. Var redd jeg nå ikke kom noe lenger.

Mellom sylinder og stempel er det ca 0.15mm klaring. Ikke sikker på om det er innenfor godkjent da Haynes boka er glemt igjen i garasjen
et stykke unna herfra. Skal sjekke det opp i ettermiddag.

Igjen til alle som hjelper, kunne ikke gjort dette uten deres hjelp  ;D


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Punterdesember 01, 2012, 20:52:06 pm
Litt oppdatering på jobben

Har nå få satt på sylindre, topper m/ alt og som bildet viser ikke så halv gærnt.

Bare sånn for å konstantert at jeg har gjort det rett, skal de 8 rørene stå litt i vinkel ? Er det nok rom for støtstengene å jobbe i når røra står slik ?




Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: raaendesember 01, 2012, 20:58:07 pm
har du husket kjøleblikkene under syl. da ?


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Punterdesember 01, 2012, 21:49:14 pm
Hehehehe

Oppdaga det etter en stund og måtte gjøre alt på nytt igjen  ;) Tydligvis en vanlig glemmefeil og jeg gikk i samme fella. Heldigvis
kom jeg ikke så langt at det tok ikke lange tida så var de på  ;D


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Dewildesember 02, 2012, 17:08:21 pm
De kalles ikke glemmeblikk for ingenting ;D


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Punterdesember 11, 2012, 14:08:54 pm
Liten oppdatering  :)

Har endelig kommet litt videre. Har tatt av topper og sylindre x-antall ganger, stilt tenning og ventiler. Hadde problemer med kompresjon i motor, men endte godt etter å ha dobbelsjekket
alt for n'te gang. Er igang med å sette ting sammen igjen av eksterne deler som bildet viser.

[attachment=1][attachment=2]

Tar og begynner med forgasserne, varmesystemet og clutch ikveld. Må snart få go'bilen inn fra kulda så jeg får tint opp låsene hehe. Noen som har noe gode ideer om smøring av dørlister så
de ikke fryser så lett ? Tenkte på noe annet enn de som en får kjøpt på små tuber på besninstasjoner.


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: 1303SSdesember 11, 2012, 15:55:04 pm
Kjøp glyserin på apoteket


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Punterjanuar 07, 2013, 22:09:40 pm
Da har jeg endelig fått bilen på veien igjen. Det ble en kjempevanskelig avslutning som jeg nesten gav opp alt. Etter å ha satt inn motoren ville den overhodet ikke gå rent. Virket som om 1 sylinder ikke tente. Etter mye om frem og tilbake endte vi opp med nr3 som problem. Det største problemet i seg selv var at den flere ganger aldri startet. Luktet bensin så jeg omtrent nådde Nirvana men ingenting skjedde. Begynte feilsøk og fant ut at stiften var dårlig og det igjen gjorde at den nye coilen "slo av strømmen " til fordeleren. Så nye tennplugger, ny stift og kondensator, smalt det til på alle plugger. Den fjusker fortsatt men det er tenningspunktet og forgasserene som nå må få en fin tuning.

Hva har jeg lært ?

Positivt:

Det er utrolig enkelt å ta fra hverandre motoren. Tyngste arbeidet var faktisk få den ut og opp på en benk.
Kjempeflott å ha et forum hvor en kan få svar på sine problemer underveis => priceless.
Det er billige deler å få tak i, om en ser oppimot hva en betaler for deler til andre merker. Takker Hot Shop Trøgstad for all hjelp og informasjon.

Negativt:

Det er utrolig mye å huske på av gangen når en skal sette sammen delene. IKKE GLEM Å TA VARE PÅ ALLE SKRUER OG MUTTERE og IKKE minst hvor de sitter. Jeg tok masse bilder for å ikke glemme  ;D
HA GOOOOOD TID. Stress bare ødelegger, har ikke tall på hvor mange ganger jeg måtte skru ting frahverandre fordi jeg ikke hadde fått med meg enkelte deler.
Er du usikker ikke ta sjangsen på at det er rett, let det opp på nett eller bruk forumene rundt omkring. MYE verdifullt å lese.
Glemmeblikk er noe herk, men veeeeeldig kjekt å ha når det er kaldt. Tror jeg kommer til å ha bilen som sommerbil og ta vekk blekket. Mye kulere å se på og vesentlig enklere å komme til.

Lytt til erfarne VW folk og det er ingen skam å spørre  ;)

Jeg har også funnet ut at skal jeg engang senere bytte motor, skal den nye motoren stå på en benk, mens den gamle står i slik at jeg kan roe ned aggresjonen med en herlig tur med en herlig bil  ;)

Forklaring Reg skilt:
T-3 = Type 3
64 = årsmodell
11 = Det året bilen ble innført fra Sverige og registrert i Norge

Edit: Det nest nederste bilde er et gammelt et med siliconpakningsguffe. Det er ikke det som er brukt nå. Se tidligere tråd hvor jeg ble anbefalt ikke å bruke den.


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Dewiljanuar 07, 2013, 22:13:21 pm
Man lærer mye den første gangen ja ;)
Ikke lenge til jeg skal bygge sammen en Type4 motor. Du må gjerne komme innom for en titt, kanskje du lærer noe mere.
Godt å høre at du har fått sammen motoren igjen. Nå kan sommeren bare komme ;)


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Punterjanuar 07, 2013, 22:30:47 pm
Det skal være sikkert og visst at kunnskapen nesten ble litt overkill. Håper bare en husker alt igjen til neste gang. Ikke minst alle feilene slik at en ikke gjør de samme igjen hehehe

Vil si TUSEN TAKK til de som har besvart og hjulpet meg gjennom prosjektet. En som også har hjulpet meg BP73, men det har ikke vært på forumet.

Dewil jeg skal nok ta en tur innom for å se på herligheten, få litt motivasjon til neste prosjekt.

Nå kan sommeren komme til alle treff jeg skal på  ;D


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Dewiljanuar 07, 2013, 23:06:08 pm
Bare å møte opp. Det blir skikkelig kjøring i sommer: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,45610.0.html


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: Tistlojanuar 08, 2013, 01:35:40 am
Glemmeblikk er noe herk, men veeeeeldig kjekt å ha når det er kaldt. Tror jeg kommer til å ha bilen som sommerbil og ta vekk blekket. Mye kulere å se på og vesentlig enklere å komme til.

vist du meiner her dekselet som skal leda kjølelufta rundt undersida på sylindarane so er da absolutt ikkje eit blekk du bør ta vekk! og endå verre om sommaren. ein luftkjølt folkevognmotor trenger all kjølinga den kan få, og da får den kun når alle deksel og pakningar er på plass. du finner ingen overflødige deler på ein folkevognmotor.

berre eit tips;)


Tittel: Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell
Skrevet av: 71kgjanuar 08, 2013, 09:14:46 am
Glemmeblikk er noe herk, men veeeeeldig kjekt å ha når det er kaldt. Tror jeg kommer til å ha bilen som sommerbil og ta vekk blekket. Mye kulere å se på og vesentlig enklere å komme til.

vist du meiner her dekselet som skal leda kjølelufta rundt undersida på sylindarane so er da absolutt ikkje eit blekk du bør ta vekk! og endå verre om sommaren. ein luftkjølt folkevognmotor trenger all kjølinga den kan få, og da får den kun når alle deksel og pakningar er på plass. du finner ingen overflødige deler på ein folkevognmotor.

berre eit tips;)

Enig med Tistlo i dette.