VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: anders 1303s big på november 19, 2012, 21:59:00 pm



Tittel: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: anders 1303s bignovember 19, 2012, 21:59:00 pm
Hei. driver å samler litt deler å ideer til 1303 s big bobla mi. sitter å tenker på å bygge den om til euro-style. men lurer på om noen har noen gode ideer på coilovers til bobla mi. det er en 1973 mod men første gang registrert sent 1972.


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: Hansnovember 19, 2012, 23:02:22 pm
en kar her i Bergen fikk kjøpt coilovers billig hos parts and retards

http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=5793.0

kjøpte de som er ment for golf1   

spørs det jo om du har gammel eller ny innfesting (2 eller 3 bolter) 


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: anders 1303s bignovember 20, 2012, 19:59:58 pm
Tusen takk. er ikke sikker på det jeg heller siden jeg ikke har hentet bilen enda å ikke får sjekket dette nå. men er det noen som hvet om en boble som er regget i 1972 har 3 bolter loddrett i  bunn eller 2 boblet vannrett bak spindelen?


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: OldBugnovember 20, 2012, 20:17:15 pm
[attachment=1]Ganske sikker på at du har 3 desverre! :( (ikke sikker)


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: anders 1303s bignovember 20, 2012, 20:23:35 pm
takk for svaret så fort. men det er vell ikke umulig å bytte spindler så men får den type med 2 vannrette bolter?


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: OldBugnovember 20, 2012, 20:27:05 pm
Jo er mulig det så vidt jeg vet! Kansje du må bytte mere men dette tør jeg ikke uttale meg om!

La til et bilde i forrige posten min! ;)


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: anders 1303s bignovember 20, 2012, 20:57:06 pm
Tusen takk:) håper det lar seg gjøre. er en mye bedre løsning den nye løsningen.. får legge ut en Ønskes kjøpt her å høre om noen har noen jeg kan fa brukt:)


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: OldBugnovember 20, 2012, 20:59:22 pm
Spør først i problemløseren hva som må til! Garantert noen som har gjort dette før! boble 1300bc har flere biler til hugg nå... Kansje han har det du trenger!

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,50047.0.html


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: OldBugnovember 20, 2012, 21:03:56 pm
Må ha spindler og styrestag/controlarms!! så e du i mål!
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5783170-2-bolt-or-3-bolt-suspension


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: Daniel Lnovember 20, 2012, 21:04:59 pm
Min erfaring av tuningart coilover til golf 1 er ikke gode.... :(

Hadde det på min mk1 jetta og jeg syns det var null komfort!

Kommer ikke til å kjøpe billig senkesett igjen... ::)


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: anders 1303s bignovember 20, 2012, 21:10:10 pm
tusen tusen takk :)


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: rlnovember 20, 2012, 21:12:58 pm
en annen ting er jo golf  har motoren foran....= stein hard foran uten motor ....


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: OldBugnovember 20, 2012, 21:19:52 pm
Hmm. Gode argumenter men har kjørt 10km i dag på veier med mye fartsdumper og har ikke noe å utsette på komfort!!
Den er stiv ja, men slik jeg har det nå kan ting enda bli mykere ved justering og bilen er myye bedre en med originale fjærben med senkefjører!

Meget fornøyd! ;)

Hvordan kvaliteten er med tanke på levetid vil tiden vise! :)


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: Daniel Lnovember 20, 2012, 21:26:17 pm
Hmm. Gode argumenter men har kjørt 10km i dag på veier med mye fartsdumper og har ikke noe å utsette på komfort!!
Den er stiv ja, men slik jeg har det nå kan ting enda bli mykere ved justering og bilen er myye bedre en med originale fjærben med senkefjører!

Meget fornøyd! ;)

Hvordan kvaliteten er med tanke på levetid vil tiden vise! :)

Er sant det, er bedre med coilovers enn vanlig fjærbein med senk :)

Men jeg syns spesiellt at jettan blei "humpete" som at demperene var for harde, men det kan jo igjen være pga at motoren sitter foran og at bilen blir veldig lett bak...


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: OldBugnovember 20, 2012, 21:35:43 pm
Kan jo hende! ;) Kan hende andre vil ha andre opplevelser/erfaringer! Men som sagt helt supert for mitt bruk! ;)


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: Daniel Lnovember 20, 2012, 21:37:22 pm
Kan jo hende! ;) Kan hende andre vil ha andre opplevelser/erfaringer! Men som sagt helt supert for mitt bruk! ;)

Kjekt og vite at det er brukans på 1303  ;)



Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: OldBugnovember 20, 2012, 21:45:30 pm
Men bilen ble lav nok ihvertfall! :P

Skulle sjekke fjæring etter montering og satt foten inn i reservehjulsbrønnen og la hele vekten min på! Beveget seg ikke i det hele tatt, tenkte at noe måtte være feil å la meg ned for å undersøke. Viste seg at skrallesettet mitt (ca 5cm høyt) lå under og passet akkurat mellom bunn og gulv! :D
(måtte justere litt opp men er laaav) ;D


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: RZR-Andynovember 20, 2012, 21:52:23 pm
Må ha spindler og styrestag/controlarms!! så e du i mål!
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5783170-2-bolt-or-3-bolt-suspension
om jeg ikke tar helt feil må du også ha bærearmer, litt usikker på om stabstaget må byttes.
Forstillingen ga litt øket sporvidde (ble litt bredere) etter modellskiftet i 8/73.
Enkleste er å få en komplett men brukbar forstilling fra en hugget 74


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: anders 1303s bignovember 20, 2012, 21:52:57 pm
bra med masse tilbakemeldinger. gledere meg til å hente bilen å starte med å bygge om:)


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: anders 1303s bignovember 20, 2012, 21:59:58 pm
det hørtes mye lettere ut med en komplett forstilling fra en 74 mod  å oppover.
Får høre litt her på forumet om noen har det til salgs.


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: rlnovember 20, 2012, 22:04:06 pm
hvorfor ikke kjøpe fjærbein til 73? det er vel det letteste?


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: anders 1303s bignovember 21, 2012, 09:00:57 am
grunnen til att jeg har lyst til å bytte er tilgangen på senke sett. å lettere å justere camber på det med vannrette bolter. finner ikke menge som lager coilovers til den gamle spindeltypen med 3 bolter. 


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: OldBugnovember 21, 2012, 09:10:03 am
Enig med deg der! Var en av grunnene til at jeg gikk for denne løsningen! Justeringen er kjempeenkel og feltet for justering er stort! ;)


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: Hot Owlnovember 21, 2012, 09:46:09 am
Bakdelene ved 74 ombygging er at man ved skikkelig senking får låsing av styringen ved skarp sving.
Det som skjer er at styresnekka/hjelpesnekka hekter seg fast i nedre bærearm som på 74 modellen er konstruert av presset plate.
Dette har skjedd meg ofte nok til at jeg bygget om bilen til tannstang for å unngå dette.
Også hvor bæreamene festes til rammehodet er avvikende i høyden mellom 73 og 74.

Ofte setter man på justerbare fjærbein for å få bedre kjøreegenskaper, ikke bare for å spare penger. Fjærene og demperne som sitter på golf utgaven MÅ være alt for stive for å få gode kjøreegenskaper, om du ikke har for vane å frakte 150 kilo støpejern under panseret? ::)
Hvis man så legger til nye fjærer/dempere(hva er igjen?) til golfbein prisen hvor stor er hoppet i pris til noe som er testet frem og ferdig?

 


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: OldBugnovember 21, 2012, 10:18:07 am
Fjærene og demperne som sitter på golf utgaven MÅ være alt for stive for å få gode kjøreegenskaper, om du ikke har for vane å frakte 150 kilo støpejern under panseret? ::)

Anders, det er ofte slik her inne som andre steder at å høre på gamle travere er lurt! (kaller ikke noen gammel her)
De vet som oftest hva de snakker om! ;)

At golf struts funker for meg, betyr ikke at det vil funke for deg!
Hadde jeg lest denne tråden før jeg skulle handle, hadde nok jeg gått for en pakke som var tilpasset vekten på bilen min!

Jeg vil ikke skryte hemningsløst av golfdempere slik at du går å handler, for å så bli skuffet!

Komforten hos meg er som sagt ikke noe å utsette på! Kansje det endrer seg når jeg går litt ned i vekt? hvem vet :P

JHU: Takk for heads up om låsing ved senk, må nok gjøre noe her ja...


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: MCCCIIISnovember 21, 2012, 11:08:22 am
Jeg har FK coilovers med tufpapirer på min 03.Funker som bare det ;D.Koster rundt 5000kr.


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: Formula Veenovember 21, 2012, 15:54:06 pm
Jeg bruker hybrid løsning med 1302 topp og 1303 2 bolts bunn. Men med kerscher fjærer.. Blir coilovers etterhvert


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: anders 1303s bignovember 21, 2012, 17:34:37 pm
Er så enige med det alle skriver her så dette blir vannskelig men skal hente en komplett forstilling i morgen så har jeg den liggende så får vi se om hva det blir til... 
Noen som har noen innveninger på senking bak? tenker på coilovers V/S å bruke det orginale med å senke noen hakk... er vannskelig :(


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: OldBugnovember 21, 2012, 21:58:11 pm
.


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: anders 1303s bignovember 26, 2012, 09:21:16 am
Noen som har noen ideer eller gode ergfaringer med coilovers bak på 1303s ?
Tenker da på kvalitet på senken.
Merker. 
Hvordan blir kjøreegenskapene osv?


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: anders 1303s bignovember 28, 2012, 13:26:01 pm
?


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: Hot Owlnovember 28, 2012, 15:02:51 pm
Bakstillingen på 02/03 er den samme som sitter på Porsche 924 og 944/944 turbo.  Så er du opptatt av kjøreegenskaper kan du bruke Alu bærearmer fra en 944.

Det finnes coilover sett også til bak til disse bilene, men det er ikke spesielt vanlig ser det ut til, grunnen til det er nok at gevinsten er liten, siden både torsjonfjæring og coilovers er høydejusterbart er dette ingen grunn til å konvertere. Det man derimot får med coilover er en uniball ytterst på torsjonsrøret som vil være mer forutsigbar i en banesetting hvor man kjører helt på grensen, bakstillingen blir mer direkte. Dessverre er mange av kittene til bobla laget av glade amatører som synnes det er greit å henge hele bakstillingen på en enkelt bolt. Slik er de proffe settene også med en vesentlig forskjell, der må bolten ryke to (ikke ett) steder før bakhjulet faller av, litt tryggere kan man si.
En annen ting å få med seg er dimensjoneringen av bilen, torsjonsfjæringen bærer hele bilens vekt bak og er dimensjonert for det, støtdemperne er bare der for å dempe litt svigninger. Dermed er støtdemper feste en litt mindre solid ting. I Porsche kittene få man med forsterkningsplater til karosseriet som man må sveise inn. I de boble kittene jeg har sett får man ikke noenting. Ja det ser sikkert greit ut når bilen står stille men hvordan beveger dette seg i fart?

I mine øyne er disse kittene tøffe om man montere de på en seriøs måte, men jeg er redd det er bortimot bortkastede penger i forhold til en senket og justert original bakstillingen med nye foringer og gummier/ urethan.


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: anders 1303s bignovember 28, 2012, 19:39:43 pm
tusen takk for en kjempe svar. får tenke litt på hva jeg kommer til å gå for.


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: scardeepnovember 30, 2012, 15:15:04 pm
Jeg har en 1974 1303 BIG som har full forstiling. Bilen skal ikke på vei igjen så du kan få kjøpe forstiling i den grad du skulle ønske og pusse det opp for gjennbruk.

(http://i1139.photobucket.com/albums/n549/scardeep84/Vrak/IMG_0509.jpg)


Tittel: Sv: Coiovers 1303 s big.
Skrevet av: 1302desember 05, 2012, 13:21:53 pm
Hei!

Har prøvet begge oppsettene på min 1302/71.
Mener da både to og tre skruer innferstning på fjærbeinet.

Fordelen med den eldste typen med tre skruer kan du senke litt mere enn den nye typen med to skruers. Bakdelen er at stabstaget er litte grann smalere slik at rattutslaget er litt mindre.

Fordelen med to skruer som det sies er at du kan få noe mere negativ camber for mere banekjøring, og bedre rattutslag. Senker man for mye vil stabstaget vri nedre bærearmer som forverrer geometrien og du får en litt mere rigid bevegelse på fjæringsveg. (virker stivere)

NB! Jeg har den siste utgaven på min men lurer på om jeg skal gå tilbake til tre skruer.
Dette blir da eventuellt lagt ut på forumet som et komplett uppgrade. men er modifisert!
Fjærbein, modifisert tilpasset golf 1 demper. Justarbar coilovers 12" lengde 150 Pund hardhet
Bærearmer med poly, Spindler. Opplever ikke at dette oppsettet med Forholdshvis stiv fjær og golf demper er hardt å kjøre på, men jeg ønsket et fast oppsett med dette! Ville bare opplyse, om jeg velger å gå tilbake pga orginalitet, og kan gi en tilbakemeld om interesse!