VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: torivar på november 27, 2012, 11:58:13 am



Tittel: Når bør man la et skogsvrak bare forbli i skogen??
Skrevet av: torivarnovember 27, 2012, 11:58:13 am
Jeg lurer på om om noen av dere kan gi meg et godt og fornuftig svar på når et skogsvrak bør forbli på stedet det står..
Om man skal være nøktern og ikke bare VW-hue og entusiast finns det grenser for når en Split Panel Van er reddbar eller ikke?

Har dere eksempler på gråstein som har blitt til gull?

Hold tråden så ren som mulig for flås! :)


Tittel: Sv: Når bør man la et skogsvrak bare forbli i skogen??
Skrevet av: Löfnovember 27, 2012, 17:39:37 pm
Nu är ju det här en 23w Barndoor så den är ju alltid värd att rädda:

(http://www.barndoor.dk/20-081713/images/20-081713_7.jpg)

(http://img.photobucket.com/albums/v213/Scotty58/Paul%20Wisk%20Samba/Pict0284.jpg)

Men värdet stiger ju på de 'nyare' splittarna också så tiden och intresset för Splittbussar kommer väl att styra vad som är räddbart eller inte.
(Och antalet galningar som sätter igång med sådana projekt... ;))


Tittel: Sv: Når bør man la et skogsvrak bare forbli i skogen??
Skrevet av: nobrakesnovember 27, 2012, 20:15:37 pm
min er bare en panel, men jeg synes det er bedre at jeg bygger den opp, enn at den skulle stå resten av livet i skogen i mysen... 
(http://i27.photobucket.com/albums/c160/ingenbremser/divvw001-1.jpg)



Tittel: Sv: Når bør man la et skogsvrak bare forbli i skogen??
Skrevet av: RZR-Andynovember 27, 2012, 22:06:34 pm
Herlig og artig spørmål som mange har stilt før og ingen vet svaret på!

1) Hva som er verdt noe i kroner og øre?
eller
2) hva som er verdt noe for VW-miljøet (utover deg selv)?

1) Kommer an på
a) hva som må gjøres,
b) hvordan det blir gjort
og
c) på hvilken modell det dreier seg om

2) kommer an på bilhistorisk betydning og hva folk vil by når du på ett eller annet tidspunkt tenker salg

Hvis
1 a) du får noen til gjøre jobben må du regne grundig på det først og gange med 7.
Hvis du gjør det selv er det bare å kose seg og ikke bry seg med hva ting koster. Galskap er det uansett...

Hvis
1 b) det blir hastverksarbeid gjort av folk som skal tjene penger på det kan det bli dobbelt dyrt. Og vel så det. Er det noen som kan faget og bryr seg om resultatet og sitt gode navn og rykte, OG det blir grundig dokumentert - kan det kanskje være verdt det..? Avhengig av kostnad, selvsagt...

1 c) hvis det er snakk om en "barndoor samba" som på bildet her kan det være verdt noen hundre tusen OM bilen er periodisk korrekt, topp arbeid, rette deler, etc. Men en helt ordinær 67 panel som du må bruke 200K for å lappe sammen og som likevel ikke blir 100% rett og solid uansett, tja - det kan fort bli litt høy risiko?
På den andre siden: med topp jobb (fagfolk eller "hobbyfagfolk"), topp dokumentering (bilder, kvitteringer og beskrivelse), riktige valg på deler (NOS eller topp kvalitet repro), lakk (f.eks. original Glasurit), etc. så kan det fort bli helt riktig å kreve tilbake 200K om du skal selge.  

Uansett ville jeg ikke tatt for gitt at det svarte seg å hente ut et vrak, bygge det opp og så selge det - om du tenker rent i kroner og øre. Har hittil ikke hørt om noen som har klart å tjene penger på noe sånt her til lands (i alle fall ikke noen som har skrytt av det her på forumet!). Kremmere finnes nok overalt, men de er lite populære i VW-miljøet. Kanskje i UK eller USA? Muligens i Polen? Men neppe her i landet. De potensielle kjøperne er kresne og få, og pengene sitter vel ikke spesielt løst?
  
Hører gjerne flere synspunkter fra ekspertene på dette temaet du har tatt opp. Noen her inne har garantert erfaring med alle elementene; finne, redde, fikse og selge... eller samle.
Apropos Polen:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=524043&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=ee52adf30b6385d6120a7ec2b9e9fe6a
Om denne var til salgs, hva ville du selv gitt?
(http://img232.imageshack.us/img232/6231/kgrhqfice1nosg3mbnwljd7.jpg)
til
(http://img339.imageshack.us/img339/520/imgp0643f.jpg)
til
(http://img844.imageshack.us/img844/631/imgp1747m.jpg)
Håper du ikke tar dette som flås!
Alt kan reddes - men ikke om du er kynisk, økonomisk og i stand til å regne enkle regnestykker. Er du derimot som en god del av oss her inne - ivrig, entusiastisk og tallblind. Kombiner dette med å være handy og nøyaktig så er det klart at det går an! Det tar bare mye lenger tid og koster mye mer enn man tror...  


Tittel: Sv: Når bør man la et skogsvrak bare forbli i skogen??
Skrevet av: nobrakesnovember 27, 2012, 22:49:35 pm
skal man profitere på å ta ut skogsvrak, må man sikkert starte med å stjele skogsvraket, for å mimimere de økonomiske utleggene  >:(
eller så kan man jo snakke med eier og få et dårlig emmne nesten gratis, men å bli millionær på å bygge vrak som min er ikke teknisk mulig uansett  ;D jeg gjør dette for morro skyld, og fordi det er eneste måten jeg kunne få bd på  ;)
men å få skogsvrak å hente de er jo litt gøy og, samtidig så redder man somregel litt deler til sitt eget prosjekt  :)


Tittel: Sv: Når bør man la et skogsvrak bare forbli i skogen??
Skrevet av: RZR-Andynovember 27, 2012, 22:54:02 pm
Men det går jo an å ha denne vinklingen: billigst mulig og mest mulig moro for pengene, hvorfor skal alt være så strøkent at en ikke tør bruke det?
Fra http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=522139
(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/953655.jpg)
til
(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/953641.jpg)
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=522139
og ut på tur
(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/893599.jpg)
Et billig skogsvrak kan sikkert gi mye glede også!  ;D


Tittel: Sv: Når bør man la et skogsvrak bare forbli i skogen??
Skrevet av: RZR-Andynovember 27, 2012, 22:55:44 pm
min er bare en panel, men jeg synes det er bedre at jeg bygger den opp, enn at den skulle stå resten av livet i skogen i mysen... 
(http://i27.photobucket.com/albums/c160/ingenbremser/divvw001-1.jpg)


Denne har et kjempepotensial, nobrakes!! Kjør på - make it happen!


Tittel: Sv: Når bør man la et skogsvrak bare forbli i skogen??
Skrevet av: torivarnovember 27, 2012, 23:36:13 pm
Bra! Jeg tenkte på ingen måte å profittere i form av videresalg, men snarere rett og slett på hvor dårlig utgangspunktet kan være før det krever for mye å sette tilbake i bruksstand.
Som du viser her RZR-Andy kan man få noe på veien uten at det er showroom shine.
Litt rat er vel aldri feil?.

Mine største utfordringer er mangel på sveisekunnskap og tid og skal man dra noe ut glemselen burde man som du sier regne nøye på kostnaden ved å sette ting i stand. Det er jo bra for selvfølelsen å i tillegg vite at man hadde fått igjen innsatsen ved et eventuelt videresalg...når man pøser inn kr i noe slikt, men i mitt tilfelle ville jeg beholdt bilen.

Flere eksempler og stories mottas med takk.


Tittel: Sv: Når bør man la et skogsvrak bare forbli i skogen??
Skrevet av: SplitMannovember 28, 2012, 15:00:30 pm

Også er det som kjent slik....at et skogsvrak er "ærlig" på rustmengden.....det er slett ikke sikkert det er mere jobb med et skogsvrak enn en "pen" bil...bare se på denne gamlingen fra Ørebro, for eksempel:

http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=71426

(scroll utover....wow...)


Tittel: Sv: Når bør man la et skogsvrak bare forbli i skogen??
Skrevet av: Hot Owlnovember 28, 2012, 18:08:38 pm
Se på linken til splitman, den bilen kunne overlevet hos mange entusiaster i mange år til. Men selv om den så "fin" ut så må alt det fine vekk for å ta den alvorlige rusten som gjemmer seg i de bærende konstruksjonene. Så rat-look kan du bevare på tak og ned til 30 cm over kanalene, samme foran og bak. Det du sparer på å ikke fikse disse disse områdene av bilen er mikroskopiske i det store bildet.

Å fikse opp en buss betyr mange inngrep i bæyrende konstruksjoner, det er ikkenoe nybegynner prosjekt. Det skal gjøres på autorisert verksted, det betyr mange tusenlapper om du finner noen som gidder i det heletatt. Derfor bør man kanskje vurdere hva slutt resultatet er verd, dvs velge en bil som er skjelden?

De om betaler mye for en buss er busskjennere, og de vet hvordan stålet skal se ut. Om det ikke ser riktig ut er bilen straks mindre verd for dem. Da har du igjen de som er fornøyd med at det er en splitt, og de betaler ca like mye for skogsvraket som for din ferdigsveisede. Det eneste rette er å gjøre er å få med deg en som har restaurert en slik før, skjær bort alt som skjuler, sandblås og bestille en container med platedeler av beste kvalitet. Og dokumenter ALT slik at spekulanter kan se kvaliteten.

Ikke ett lett tema dette her. Men i mine øyne KAN alt reddes, men ikke alle kan gjøre det for "small bucks"



Tittel: Sv: Når bør man la et skogsvrak bare forbli i skogen??
Skrevet av: Splittbussnovember 28, 2012, 19:19:56 pm

Også er det som kjent slik....at et skogsvrak er "ærlig" på rustmengden.....det er slett ikke sikkert det er mere jobb med et skogsvrak enn en "pen" bil...bare se på denne gamlingen fra Ørebro, for eksempel:

http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=71426

(scroll utover....wow...)

Denne situasjonen kjenner jeg meg igjen i....

Kjøpte en 1967 buss som var pusset opp og "greit" dokumentert, skulle ta noe rust under og sendte den på sandblåsing under og under tectylen var det maaaange liter med sicaflex:-( faktisk så gale at hadde jeg lastet 200kg baki og kjørt over en fartsdump hadde den brukket i to...

Jeg har kun meg selv å takke, for ikke sjekket opp bilen bedre...

Jeg kunne sendt bilen på huggeren, men valgte å kjøpe sveisedeler for 30000 kr og skiftet nesten alt 20 cm under beltet....hos en som kan å sveise biler...Så nå blir bilen bedre enn ny!

Dyrt - ja
Fornuftig - nei
Får jeg igjen det jeg har brukt - nei

Men jeg kommer til å få en bil som er super solid, og som jeg kan stole på...og kan kose meg med andre bagateller som motor og bremser uten å tenke på rust:-)

Så jeg angrer ikke på mitt valg på denne bilen...men når det er sagt så neste gang jeg setter igang et slikt prosjekt så kjøper jeg heller en bil som er ærlig på rust!!

Mvh
Fredrik



Tittel: Sv: Når bør man la et skogsvrak bare forbli i skogen??
Skrevet av: LocoLarsnovember 28, 2012, 21:16:57 pm
Har sett mange slike tråder hvor hardcore folk setter i stand barndoorskogsvrak nå..... Og har full respekt for dem!
Men er det ingen som gjør det samme med gamle bobler da? Finnes det tråder på slike prosjekter?
(Har sett den 38`n som ble funnet for noen år siden)


Tittel: Sv: Når bør man la et skogsvrak bare forbli i skogen??
Skrevet av: torivarnovember 28, 2012, 22:02:42 pm

Også er det som kjent slik....at et skogsvrak er "ærlig" på rustmengden.....det er slett ikke sikkert det er mere jobb med et skogsvrak enn en "pen" bil...bare se på denne gamlingen fra Ørebro, for eksempel:

http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=71426

(scroll utover....wow...)
[/qu

Ærlighet er viktig. Det må være nitrist å kjøpe et pent ytre for så å finne ut at det ser slik som dette inni og under. Det er vel slikt som skremmer en fra å begynne på noe slikt.


Tittel: Sv: Når bør man la et skogsvrak bare forbli i skogen??
Skrevet av: Sevennovember 28, 2012, 23:01:31 pm
Er det noen grenser da.....

http://blog.eastwood.com/eastwood-chatter/ultimate_woods_find/


Tittel: Sv: Når bør man la et skogsvrak bare forbli i skogen??
Skrevet av: torivarnovember 28, 2012, 23:16:27 pm
Er det noen grenser da.....

http://blog.eastwood.com/eastwood-chatter/ultimate_woods_find/

Tydeligvis ikke. Helikopter transport/løft fordyrer nok det hele en smule..


Tittel: Sv: Når bør man la et skogsvrak bare forbli i skogen??
Skrevet av: VwSplitnovember 29, 2012, 16:36:02 pm
Man bør ikke la skogsvrak stå i skogen til evig tid om man har lyst til å ta det i bruk til ennhver pris. Man får sikkert kjøpt biler som fungerer like godt på veien rimligere i mange tilfeller også. Noen tar helt av å legger lista veldig høyt. Det nevnes flere eksempler her som virklig gjør seg. En bil er orginal kun en gang. Jeg synes det er veldig fint å beholde den så orginal som mulig, men at alt fungerer teknisk. Spiller heller ingen rolle om den er senket, for alt kan stort sett reversjeres. Det er veldig mange som iver etter å ha strøkne biler med blank lakk og full pakke. Utrolig gøy å følge slike tråder, fine blir dem også, men slike objekter som holdes så orginale som muliig karrosserimessig er å bli en fryd for øyet  :)

Denne (http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=35155) digger jeg. Dette er en av mange som beholder bilens karrosseri fult ut etter restaurering  :)

fra

(http://i8.photobucket.com/albums/a18/marks72/100_1483.jpg)

til

(http://i692.photobucket.com/albums/vv289/fearsofthedark/Van%20Pics/Summer%20trail%20Reccy/pt2/IMG_2248.jpg)

Enda en (http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=65519)

(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/bu54ter/IMG_0109.jpg)

etter

(http://i484.photobucket.com/albums/rr202/bu54ter/_O9F5467.jpg)