VWNorge

Forum => Type 1 1946-1957 => Emne startet av: Oval57 på november 29, 2012, 10:49:35 am



Tittel: Restaurering/istandsetting av stigrinn Type1 52-modell - hva gjør jeg?
Skrevet av: Oval57november 29, 2012, 10:49:35 am
Kapteinen har ikke gummi på.

Grunnen til det er at han heller vil kjøre uten gummi, enn å ha på feil type gummi på stigtrinna.

Hva mener du er "rett" å gjøre?

Gummien må i tillegg festes med spesielle nagler. Dette finner man ut av, men motivasjonen er kanskje ikke så stor når man alikevel skal selge den?




Tittel: Sv: Restaurering/istandsetting av stigrinn Type1 52-modell - hva gjør jeg?
Skrevet av: Boblehuenovember 29, 2012, 11:12:04 am
Når riktig gummi ikke er tilgjengelig er vel punkt 1 og 4 i spørreundersøkelsen rett svar?



Tittel: Sv: Restaurering/istandsetting av stigrinn Type1 52-modell - hva gjør jeg?
Skrevet av: Rolf T. Kastenwagennovember 29, 2012, 12:27:23 pm
Jeg holder på å sette i stand stigtrinn på min 52 modell. Jeg bruker de som sitter på bilen av nyere dato, sveiser på forsterkning og setter på reprogummi og profilerte lister. Det vil se bedre ut enn det som er på i dag.


Tittel: Sv: Restaurering/istandsetting av stigrinn Type1 52-modell - hva gjør jeg?
Skrevet av: erikaanovember 30, 2012, 00:18:47 am
Kan du ikke bruke denne gummien da?
(http://www.kaefervwrostfrei.de/img/brezelbz2.JPG)
http://www.kaefervwrostfrei.de/index_e.html


Tittel: Sv: Restaurering/istandsetting av stigrinn Type1 52-modell - hva gjør jeg?
Skrevet av: Oval57november 30, 2012, 09:06:00 am
Kan du ikke bruke denne gummien da?

http://www.kaefervwrostfrei.de/index_e.html
Gummien på 52-modellen var flat på toppen av rillene, ikke skrå og spisse som her.

Det skal ikke være lett. De fleste hadde valgt den du linker til. Jeg har selv to slike ruller.

Det er en egen tråd om dette i `originalprat`.


Tittel: Sv: Restaurering/istandsetting av stigrinn Type1 52-modell - hva gjør jeg?
Skrevet av: nobrakesnovember 30, 2012, 10:10:28 am
kjør den typen som ligger på bildet over her, gjennom tykkelseshøvel så du får flatet ut toppene..  ;) (festes på ei plate med lim først da seff)


Tittel: Sv: Restaurering/istandsetting av stigrinn Type1 52-modell - hva gjør jeg?
Skrevet av: VwSplitdesember 04, 2012, 21:05:06 pm
kjør den typen som ligger på bildet over her, gjennom tykkelseshøvel så du får flatet ut toppene..  ;) (festes på ei plate med lim først da seff)

Hvordan få den av igjen? Høvle av rillene høres ut som et bra alternativ til å kjøre helt uten. Har trådstarter sjekket ut bagasjerumsmatte fra Biltema å sett på rillene der?


Tittel: Sv: Restaurering/istandsetting av stigrinn Type1 52-modell - hva gjør jeg?
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstendesember 05, 2012, 08:06:52 am
Siden profilen vi her snakker om er noe bredere enn den avbildet i tråden, så tror jeg høvling utgår. Kreativt forslag okkesom :)

Meg bekjent ble samme gummi brukt også i 53 (kanskje også deler av året i 54?). Hva med å finne gummirester og lappe litt? Det vil jo passe x-bilen min perfekt spør du meg :) Gidder du ikke det, foreslår jeg å kjøre uten gummi.


Foreslår en forumbasert kollektiv leteaksjon for å skaffe nok gummi til bilen. Det blir nesten i tråd med rekonstruksjoner man finner innenfor arkeologi eller rekonstruering av hodeskaller.. Mao bake inn noe nytt der man må, men beholde det gamle der man kan uavhengig av om det er helt perfekt eller ei.





Tittel: Sv: Restaurering/istandsetting av stigrinn Type1 52-modell - hva gjør jeg?
Skrevet av: magsdesember 05, 2012, 08:22:08 am
har du ikke sakt du skal selge bilen ::)
legge så mye arbeid i de stigtrinn  ;D



Tittel: Sv: Restaurering/istandsetting av stigrinn Type1 52-modell - hva gjør jeg?
Skrevet av: nobrakesdesember 05, 2012, 16:25:25 pm
det sitter en herremann på otta, som har en rull med riktig gummi til splitt.. han er registrert bruker her , kan hende han deler med andre som trenger .

 å få løs igjen gummien fra en treplate er enkelt, bare å varme gummien endel så løsner limet nok til at det slipper på treverket 


Tittel: Sv: Restaurering/istandsetting av stigrinn Type1 52-modell - hva gjør jeg?
Skrevet av: Oval57desember 06, 2012, 09:10:50 am
Avstemming avsluttes i dag! Det står likt mellom å gjøre på uten gummi og "skjønner ikke problemet".

Biltema-matte er det mange som bruker. Det funker det, men ikke på 52-modellen.

Om man skal nå opp i høy prisklasse på bilen, må det være noe ekstra. Utover det som er så bra med denne bilen.


Tittel: Sv: Restaurering/istandsetting av stigrinn Type1 52-modell - hva gjør jeg?
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstendesember 06, 2012, 11:20:49 am
Høres ut som en fornuftig tankerekke. I så fall vil jeg anbefale å krydre med noen deler som gjør veien enklere til målet.
Hvis du ikke har holderen til batterimåler eller x-platen som skal sitte mellom flapseblekkene under motoren, så kan det være hyggelige, og ikke alt for dyre, bidrag som er superenkle å montere. (Enklere å montere disse tingene enn å legge ned masse tid ned i stigbrettgummi.)
Hør eventuelt med Virtanen ang gummien: http://www.thesamba.com/vw/classifieds/search.php?username=virtanen (http://www.thesamba.com/vw/classifieds/search.php?username=virtanen). Så et bilde i en tråd der han jobbet med en gummi som lignet veldig på hva du er ute etter: http://www.google.no/imgres?q=site:thesamba.com+%2B+running+board+virtanen&um=1&hl=en&sa=N&tbo=d&biw=1920&bih=1105&tbm=isch&tbnid=VX7BLAo9V_jIlM:&imgrefurl=http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php%3Fp%3D5983210&docid=KizOcauQ2MaWCM&itg=1&imgurl=http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/916589.jpg&w=778&h=583&ei=-HDAUPy-IKSA4gStkoGADw&zoom=1&iact=hc&vpx=852&vpy=268&dur=661&hovh=194&hovw=259&tx=151&ty=119&sig=117492159977488847674&page=1&tbnh=145&tbnw=193&start=0&ndsp=56&ved=1t:429,r:14,s:0,i:125 (http://www.google.no/imgres?q=site:thesamba.com+%2B+running+board+virtanen&um=1&hl=en&sa=N&tbo=d&biw=1920&bih=1105&tbm=isch&tbnid=VX7BLAo9V_jIlM:&imgrefurl=http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php%3Fp%3D5983210&docid=KizOcauQ2MaWCM&itg=1&imgurl=http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/916589.jpg&w=778&h=583&ei=-HDAUPy-IKSA4gStkoGADw&zoom=1&iact=hc&vpx=852&vpy=268&dur=661&hovh=194&hovw=259&tx=151&ty=119&sig=117492159977488847674&page=1&tbnh=145&tbnw=193&start=0&ndsp=56&ved=1t:429,r:14,s:0,i:125)

Det artigste med denne modellen - og bilen - (sept 52) er jo kombinasjonen non-seamed-25hk-viftehus og zwitter tank med smalt påfyllingsrør.  Etter min mening er dette liksom stjerneeksempelet på hvordan en urørt pre-zwitter faktisk skal være.
Bilde av bilens motor før den ble plukket ned:
http://photos1.blogger.com/blogger/365/3683/1600/DSC_6843.jpg (http://photos1.blogger.com/blogger/365/3683/1600/DSC_6843.jpg)

Man skal være rimelig nerd hvis man er klar over at disse endringene faktisk er helt riktig til denne modellen. Vil tippe at det er nettopp disse nerdene som er villig til å grave dypest i porte-monnaien(?)


Tittel: Sv: Restaurering/istandsetting av stigrinn Type1 52-modell - hva gjør jeg?
Skrevet av: Oval57desember 06, 2012, 15:50:53 pm
Gode forslag til gummi og festing der. Men jeg tror det lander på dagens situasjon. Ny eier må ha noe å strekke seg etter han også.
Motor bygger jeg opp i disse dager, det blir en god og pen 30 HK med 25 HK-deler så langt det lar seg gjøre. Bilens 25HK blokk og deler følger med ved salg.




Tittel: Sv: Restaurering/istandsetting av stigrinn Type1 52-modell - hva gjør jeg?
Skrevet av: Skaugapril 26, 2013, 09:18:36 am
Grunnen til det er at han heller vil kjøre uten gummi, enn å ha på feil type gummi på stigtrinna.

Er dette riktig type?
(http://www.kaefer-nostalgie.com/sites/default/files/imagecache/kaefer_product_image/442-running_board_mats_1945-52-1898.jpg) (http://www.kaefer-nostalgie.com/content/running-board-mats-1945-52-0)


Tittel: Sv: Restaurering/istandsetting av stigrinn Type1 52-modell - hva gjør jeg?
Skrevet av: Kjell Roarapril 26, 2013, 10:46:14 am
Han her har noe av det bedre når det gjelder nye stigtrinn og gummi til split og oval:
http://www.kaefervwrostfrei.de/index_e.html

Ellers har Virtanen i Finnland mye bra.

 :)


Tittel: Sv: Restaurering/istandsetting av stigrinn Type1 52-modell - hva gjør jeg?
Skrevet av: Rolf T. Kastenwagenmai 01, 2013, 11:12:48 am
Nå skal jeg sveise fast forsterkning på stigtrinnene på min 52 modell.
Er det noen som har mål hvor de skal sitte? Jeg har sett på forskjellige bilder men det ser ut som det varier mellom de forskjellige leverandørene. Etter det blir det sandblåsing av stigtrinn og bensintank før lakkering.
Ligger litt etter skjema for å få bilen klar til sommeren, men skal skifte olje og smøre bilen i dag.