VWNorge

Forum => 1302/1303 => Emne startet av: ovalt på desember 29, 2012, 22:29:32 pm



Tittel: 1302, ens mangfold
Skrevet av: ovaltdesember 29, 2012, 22:29:32 pm
Har lest igjennom de fleste innleggene i denne tråden og det blir diskutert mye hva som var levert og ikke...på 1302,en.

Jeg har en 1971modell 1302 S
-Denne bilen er så orginal at jeg ikke har sett noe som eventuelt er byttet ut...men jeg kan jo ta feil og. Men anyvay så kan jeg liste opp hva som er på bilen (slik jeg tror den var levert fra fabrikken)

- Den har to sett lufteriller i motorhuven
- Skivebremser foran
- Den har 1600dp AS 41 motor, men AD motornr...
- Motoren har 34 pict 3 forgasser
- Gearkasse er stemplet AH3533851
- Bilen har ryggelys
- IRS
- Bilen har høye seter (stoff)

Ser ut for meg at 1302 ble levert i mange varianter m restutstyr?? kanskje fordi det var planlagt ny (siste typa) boble, å at det kanskje er forklaringa på alle ulikhetene?


Tittel: Sv: 1302, ens mangfold
Skrevet av: jubalubadesember 30, 2012, 11:54:41 am
Ble den levert med AS blokk? Trodde den bare kom med AD.


Tittel: Sv: 1302, ens mangfold
Skrevet av: ovaltdesember 30, 2012, 13:34:10 pm
Ble den levert med AS blokk? Trodde den bare kom med AD.

Ja det er nok rett, fordi motornummeret er AD214269, men det står likevel AS 41 nede på høyre blokkhalvdel så jeg er vel bare litt forvirret ang. "motortype" da.


Tittel: Sv: 1302, ens mangfold
Skrevet av: ovaltdesember 30, 2012, 13:37:13 pm
Her er nokre bilder av diverse på bilen.


Tittel: Sv: 1302, ens mangfold
Skrevet av: 1303SSdesember 30, 2012, 19:50:50 pm
utstyr var vel litt avhengig av hva møller bestilte dem med i utgangspunktet.Det var jo endel utstyr som kunne bestilles.interiørfarger,seter med høy rygg varmetråder i bakrute bensinvarmer friskluftvifte ryggelys var og ett ekstrautstyr men ble ofte ettermontert i Norge.
I fra 72 mod.kunne du få intervallviskere og.
http://sebeetles.com/contents.htm


Tittel: Sv: 1302, ens mangfold
Skrevet av: ovaltdesember 30, 2012, 20:50:06 pm
Ja nettop, å i den perioden mener jeg å huske at dette med å få nesten "skreddersydd" sin bil var fremtredende. Husker og at det var et ønske om å få produsert en rimelig bil for yngre kjøpere og da kom Jeans bobla.
 


Tittel: Sv: 1302, ens mangfold
Skrevet av: Bj?rndesember 31, 2012, 00:47:54 am
Ble den levert med AS blokk? Trodde den bare kom med AD.

Ja det er nok rett, fordi motornummeret er AD214269, men det står likevel AS 41 nede på høyre blokkhalvdel så jeg er vel bare litt forvirret ang. "motortype" da.

Om jeg ikke tar feil, kom 1302/1303 med enten AS 41 eller AS 21. Tallet mener jeg har noe med matrialene blokka er laget av. (legering)
AS 41 er altså blokktypen. motornr tilsier specs som eks. 1600/1300, SP/DP osv  :)



Tittel: Sv: 1302, ens mangfold
Skrevet av: ovaltfebruar 07, 2013, 00:17:29 am
-Ja det er rett. Det eg no har funne ut om dette er at Volkswagen i Tyskland hadde vel noke problem med blokkene utover på 60talet, (med at dei hadde lett for å sprekka rundt oljekjøleren) så etter at 1600 sp motoren i 1970, som trolig var siste motoren med blokker som var produsert i Tyskland, ble vel blokkene da produsert frå Brasil og Mexico og levert til Volkswagen i Tyskland frem til hele produksjonen av boblene og bussene vart overtatt av de Brasilianske fabrikkene.
- I 1971 kom dobbelport motorene og AS 41 blokken, denne var produsert med noke forsterkninger i samme området, fikk store oljekanaler og oljekontrollventil, ("dual" oljekontrollventil hadde berre vert på byttemotorene, som f.eks 1300 og 1500 sine) - men mest av alt kom en ny legering som gjorde blokkene "seigere" mht sprekking. I 1973 fikk AS 41 blokkene enda en forbedring, fabrikken monterte permanent "case savere" og 8mm stål topplokkbolter, samt "deep stud" bolt (øvre) til sylinder nr 3.
I 1975 kom AS 21 motoren med enda en annen legering
Forskjellen på disse var mest i manganmengden og derfor ble desse blokkene påvirket av seighet ved kald eller varm motor. AS 41 motoren er ganske "seig" i alle temperaturene, mens AS 21 blokkene er seigest i høg varme. (slik eg les dette ville AS 21 blokken vere litt sprøare på kald motor då).
Anyvay, legeringen i desse blokkene er svert gode, å ganske lik det som nå finnest i nye motorar.


Tittel: Sv: 1302, ens mangfold
Skrevet av: nkfebruar 07, 2013, 22:35:53 pm
Hadde helt maken til ovalt sin bil, samme farge og årsmodell, men røde dørtrekk og seter og lav rygg på forseter..


Tittel: Sv: 1302, ens mangfold
Skrevet av: vwT1, T4engineapril 22, 2013, 20:09:09 pm
Min er 72mod, Orange med hvitt intreiør, har 4 luftriller i motorlokk, 1300DP motor, oppvarmet bakrute, ingen intervall på vindusvisker, ryggelys, polstra dash, lave seterygger, kupèvarmer, skistativ og bambushylle :)


Tittel: Sv: 1302, ens mangfold
Skrevet av: rubenthorsenaugust 26, 2013, 15:09:12 pm
Dere som er oppdatert på 1302, ett spørsmål til dere.
Kjøpte en bil som skulle være en 1302s 1972 modell, men viste seg å være en 1302 1971 modell.

Er det forskjellige girkasser på disse to typene, hørte at 1302s girkassa skulle være sterkere og bedre utveksling.??

Sjekket ikke godt nok dessverre, da jeg handlet inn på inpuls, for jeg har letet etter en bra 1302s i flere år.


Tittel: Sv: 1302, ens mangfold
Skrevet av: BP 73august 26, 2013, 16:21:40 pm
samme om det er 71 eller 72 mod, men hvis det en S har den 1600 motor og litt høyere utveksling i gearkassa. gearkassekoden er da AH. har den 1300 motor, er koden AM.


Tittel: Sv: 1302, ens mangfold
Skrevet av: rubenthorsenaugust 26, 2013, 16:26:59 pm
samme om det er 71 eller 72 mod, men hvis det en S har den 1600 motor og litt høyere utveksling i gearkassa. gearkassekoden er da AH. har den 1300 motor, er koden AM.

OK, takk for svar.