VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Anders Peder på november 20, 2007, 00:17:01 am



Tittel: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Pedernovember 20, 2007, 00:17:01 am
Vel siden gamle forumet blir borte når vi hopper over til 2008 er det vel på tide å få over prosjektet mitt her.

Litt historie:

Bilen er en Vw 1600 TL Fastback kjøpt av min bestefar 19.03.73 på Vw Jessheim. Bilen var i daglig drift frem til 31.12.1997 (hvertfall reg frem til da, mener den ble parkert våren 97). Bestefar døde i 2001, siden har bilen stått i garasjen frem til 04.10.2007 da jeg hentet den .

Reg nr: CC35417
Understellsnummer: 3132075491
Lakkkode nummer skilt: 72(på høykant)09-1-3024  L98Z Agate brown metalic
Type: 31

Motor: 1600 m/2 forgassere 32 PDSIT
Motorkode: husker ikke men begynner på T ..... dobbeltport





Bilen kom trygt hjem uansett. Men skikkelig Suburban til å dra hengeren var ikke dette noe problem (innleid kammerat med førerkort i klasse A til Å . )

Dagen etter fikk jeg nesten ikke sove. var nysgjerrig på å utforske denne gamle "damen" ..

Joda bremsene må skiftes. kun venstre bakhjul som henger på, her var alt rustet godt i sammen.

Plukket av alle skjermer, rust nederst bak på begge sider oppunder luftboksene og rundt innfesting av brakett til skvettlapp.
Rust begge sider foran i innerskjem samt i bunnen av frontbrønnen.

Har i dag faktisk fått sveiset inn nytt stål på de største områdene begge sider foran.






Må lage hull i tank luftingen, men dette kommer etterhvert.

Så neste på planen er å få inn nytt blekk på sidene av frontbrønnen samt en smal stripe på begge sider i bakkant av hjulbuene, her skal jeg på sikt lage en skvettlapp patent slik at fremtidig dritt fra hjulene ikke lager rust ..

Midt oppi alt dette har jeg fått startet bilen, ble gjort 14dager etter jeg hentet den . nye tenningsdeler og ny rensede forgassere . Motoren satt IKKE fast etter disse årene.

Fortsettelse følger...


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pedernovember 20, 2007, 00:25:54 am
Vel trengs en del nytt utenom å fjerne rusta ..

Bremser rundtom hele inkl bremseskjold og slanger, vurderer å bytte rør også mens jeg driver på .
Støtdempere, alt av foringer rundtom,styredeler inkl styredemper.
eksosanlegg (lyst på noe mere sporty enn orginalt NOS ,men vil forsatt har varmeboksene intakte.
Ny lakk ,,orginal fargen tiltross for den er litt trist.
Evt nytt interiør, dørsider,gulvtrekk etc.
Og noen FETE felger ...

Motoren skal ut så fort jeg får ferdig sveisinga ...men skjermer står høyt på ønskelisten ..har begge til venstre. men trenger "nye" til høyre siden .



Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pedernovember 21, 2007, 19:53:17 pm
vel fikk startet med litt til i dag .sveising av nytt stål nederst i høyre hjulbua . men de siste dagene har MIGn kødda litt. så jeg måtte demontere . releet som styre magnetventil/trådmatinga begynner å bli sliten ..blitt mye punktsveising siste året. Releet sitter på en printkort med masse andre deler. så jeg tenkte dette blir dyrt.  så en nøye gjenomsøk hos elfa gjorde susen .funnet riktig rele og bestillt. kjøpte 2 da. reserve kjekt å ha . Så da er det en stor fare for at jeg setter på framhjula . kjører den ut ..snur den ..å begynner på motoren imens. 1pri er å få av all eksos og varmebokser. og får jeg veldig lyst kan d hende jeg tar ut hele motoren ...


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Gastonnovember 30, 2007, 01:07:33 am
Hva slags grunning er den røde? Ellers ser det ut som du er godt i gang.!


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pedernovember 30, 2007, 06:45:45 am
det røde ? hm tørr nesten ikke å si hvilket merke d er ..men er SINK grunning hovedsaklig. bruker denne rett på bart metall og sveise skjøter . ¨åsså har jeg på tectyl utenpå ..fiberforsterket i innerskjermene .  En kammerat har brukt slik sink grunning i mange år uten problemer. noen av prosjektene hans har stått ute i mange år etterpå med dette på og den holder fortsatt .så BILTEMA sink grunningen ser ut til å duge .selv om mange her inne fniser av sånt.


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pederdesember 11, 2007, 21:09:35 pm
Da er det vel på tide å få ut et liten oppdattering ... vært lite motivert i det siste til å gjøre noe, men i posten i dag dukka det opp en flott bok . How to rebulid you volkswagen engine ..denne ga meg litt motivasjon ..noe som resulterte i at motoren ligger på gulvet nå ..klar for å heises på plass i motorbukken ...

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/11122007266.jpg)
Ble ganske tomt nedi her nå

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/11122007267.jpg)

Fått på motorholderen tilslutt. slik std motorbukk fra biltema så jeg har lånt av en kammerat. ikke helt vw tilpasset kan man si . satser på at motoren holder seg oppe i 3 bolter ..
(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/11122007269.jpg)

Så nå har jeg endelig funnet ut hvor lekkasjen på eksos er .. masse rust der flensen inn på syl 4 går ned i varmepotten ..så da blir det ny eksos når lommeboka er klar . Så har noen et tips for hvordan å tette igjen varmekanalene baki bilen ? Men varmepotta er hel på høyre side. går det ann å bruke J-tubes kun på ene sia ,men beholde varmepotten på høyre siden?

Ellers er motoren generelt oljete . kliss klass over alt . så blir nok "rebulid" av dette. Går ikke for noen trim untatt 1641/1680 syl sett. bare nye pakkninger til hele skiten . Men får se.

Dette var alt så lenge. ..


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: RuneLdesember 11, 2007, 21:19:51 pm
Jeg har hørt at biltema sin grunning skal være bra saker så kommer til å teste ut dette selv senere.
Bra å se at du gjør ting ordentlig og at du tar masse bilder til oss. :)


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: JSdesember 11, 2007, 22:12:00 pm
Er det spesiell grunn til at du ønsker å handle i England?
Har du sjekket prisene hos Unneberg i forhold til hva du må ut med der?


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: anders.desember 11, 2007, 22:15:48 pm
med den handlelista blir det vel jul


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pederdesember 12, 2007, 03:10:38 am
ingen spes grunn til det. men har noe en bra nettbutikk i usa som sender til norge å tipse om så gjerne det. cip1 er et bra alternativ .men noen andre?


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pederdesember 12, 2007, 12:21:35 pm
er dette noe å satse på? http://www.chircoestore.com/catalog/product_info.php?cPath=28&products_id=4333


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: JTWEdesember 12, 2007, 12:23:48 pm
Du sparer fint lite på å kjøpe diverse småtteri i utlandet.
Trim-deler etc kan det være endel å hente inn på, men ikke på standard kammer og sylinder sett.

VWservice solgte sylindersett til 2000 kr i høst, og kanskje de har den kampanjen fortsatt.


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: 1303SSdesember 12, 2007, 13:21:44 pm
visst selve varmepotta kan reddes så bruker du dem.De mellom stykkene som sitter ut fra syl 2 og 4 tar du bort så setter du på et effektanlegg til T3 feks.dobbel turbo dempere.flexi slange fra viftehuset og ned på varmepotta det burde funke


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pederdesember 12, 2007, 15:06:44 pm
okei ..varmepotta venstre side . ved syl 4 har hull i selve eksos røret. men tett i luft delen . Høyre siden er motsatt. jippi ..

Har startet å demontere litt nå ..  der hvor motortypen står er følgende støpt inn :

40 VW(logo) 211 101 102 E  høyre side da
39 VW(logo) 211 101 102 E  venstre side 
AS41


hva fortelle disse nummerne? AS41 er vel blokktypen ,ettersom jeg har forstått er dette den med 12mm oljekanaler. siste generasjonen i type 3. stemmer dette?


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pederdesember 14, 2007, 21:42:09 pm
Fått gjort litt mere demontering i dag .har igjen kun selve viftehuset (det i aluminium) .sitter en SVÆR bolt ei midten av remskiva så da tok jeg kvelden så jeg får lest litt i de fine bøkene mine om dette.



Og toppene avslutter med siffrene 375G hva betyr dette?   funnet det ut nå ..står slik i boka:
311 101 375G 71-73 1600 Breather pipe in rocker cover,right side only .

Og på øyemål og god hørsel er det noe sinnsykt endeslark i veiva .klakk klakk sier det når jeg drar frem og tilbake .snakk om 3-4mm ..



Litt bilder med div kommentarer :

Problem bolten
(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Vifteremhus.jpg)

Møkkete og rustete varmeboks
(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Varmeboksvenstre.jpg)

Vet ikke om jeg vil kalle denne for noe annet enn olje"varmer" jeg :
(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Oljevarmer.jpg)

oversiktsbilde:
(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Motor2.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Motor1.jpg)

AS41 blokk
(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/AS41.jpg)


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: notchdesember 14, 2007, 23:33:25 pm
Sjekk om det er links gjenger på den svære bolten


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pederdesember 14, 2007, 23:50:53 pm
står ittno om det i bentley boka at det skal være feil vei .. men får prøve meg fram . Har en 36mm pipe .men den er for tykk i godset til å passe inni hullet remhjulet ..så må nok låne ei av noen lokale vw folk tenker jeg.


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pederdesember 16, 2007, 19:15:33 pm
da blir det biltema tur i morra så jeg får tak i ei 30mm 1/2" pipe ..må jo få fått opp denna bolten ..


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pederdesember 17, 2007, 20:40:44 pm
Bolten er oppe og motoren begynner å bli rimelig rein .. for deler velog merke . rimelig møkkete hvertfall . inngrodd gammel olje er tingen ..fysj å den ser ut .

stempla er småhakkete på toppen. sylindervegga er riptete .slitte stempelfjærer, og i alle deler som kan være slarkete ER slarkete ..MYE og det .. så da blir det 1680 syl sett, ny 278grader kam, + alt av lager/tettninger ,samt nye skruer og pakninger til hele motoren. ++ div ymse man måtte føle for å bytte.

Litt bilder fra i dag :

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/17122007300.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/17122007301.jpg)

Kan umulig væra bra:
(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/17122007302.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/17122007303.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/17122007304.jpg)
På detta bildet ser dere at de to brennkammera ser helt forskjellige ut. det ene er rent og pent ,den andre forbrent ..hva er årsaken til dette? Det stemplet som er avbildet på siden er fra det forbrente kammeret.


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Vw1302sdesember 19, 2007, 17:42:31 pm
Er det en sprekk i toppen? ved tennpluggenhullet?
Eller er det noe grums som bedrar? ikke så lett å se da..
(http://i74.photobucket.com/albums/i277/Proskjektene/sprekkitopp1.jpg)


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: 1303SSdesember 20, 2007, 08:28:33 am
Det ser ut som det har vore noe fremmedlegemer i sylindrene da pleier det å se sånn ut.
har du sjekka pris på deler til motoren hos unnebergbil?? Jeg kjøpte kamaksel+lager fjærer++det var ikke så dyrt der.Unneberg har det meste på lager også.


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pederdesember 21, 2007, 19:52:25 pm
Er det en sprekk i toppen? ved tennpluggenhullet?
Eller er det noe grums som bedrar? ikke så lett å se da..
(http://i74.photobucket.com/albums/i277/Proskjektene/sprekkitopp1.jpg)

Er nok kun synet som bedrar, har renset/vasket toppene i dag . ser ingen ulumskheter i dem jeg.


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Vw1302sdesember 21, 2007, 20:00:05 pm
Det var nå enda godt at det var synet som bedro da ;D! Fortsett med en fin tråd :)


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pederdesember 21, 2007, 20:04:33 pm
Har fått delt blokka i dag. plukket ut alt som kan plukkes ut. Veiva skal jeg bruke opp igjen , hel og fin der hvor lagerne sitter uten noen rå slitasje, kammen er like fin som ny, men blir nok en engle W100 tenker jeg. og nye løftere, ++ div nytt som lager og tettninger i motoren ..

Har også HÅNDvasket motoren i dag i ei stor balje .. zalo vann , oppvaskbørste , biltema super avfetting og bremserens .

Før:

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/17122007300-1.jpg)

Etter:

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/21122007314.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/21122007315.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/21122007316.jpg)

Slitne lager:
(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/21122007319.jpg)

Div:
(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/21122007310.jpg)

Jeg la merke til at der kamaksling lagera sitter på blokka så er det et senterhull med slike" tapper" på høykant som sikkert skal forhindre at lager blir med rundt, men selve halvmånen som lagerhalvdelene sitter nedi har slitemerker, dette er litt rart sisden lageret sitter fast pga denne tappen. Men kan det være pga vibrasjoner som skapes av slitte lager at denne delen blir slitt?  Er dette noe å bry seg om før man begynner monteringsprosessen?? En ny lagerskål vil jo ligger over denne flaten så ser ikke helt problemet.

Vanskelig å se hva jeg mener på bildet ,men :
(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/21122007312.jpg)


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: anders.desember 21, 2007, 20:22:34 pm
se her ja jobba nå. litt renere en før  :P


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pederdesember 21, 2007, 20:24:32 pm
"litt" jah . ikke ren som i dønn ren/som i nyvasket fra verkstedets delevasker opplegg, men helt ren nok for mitt formål . er ikke akkurat noen utstillingsbil den skal i så fornøyd jeg.


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: anders.desember 22, 2007, 01:42:37 am
ja er du fornøyd så er det det viktigste. det er bare å stå på. skal bli morro og se den ferdig. før sommeren ? er det planen ?


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pederdesember 22, 2007, 12:41:48 pm
før sommern er planen, men kjem litt ann på lommeboka .


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: anders.desember 22, 2007, 12:58:37 pm
det er fint, så kan langnesene stå sammen på treff ;D


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pederdesember 22, 2007, 13:05:16 pm
hehe sant det. mangler bare en notchback så så er type3 familien komplett.


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pederdesember 22, 2007, 23:02:30 pm
hadde vært ålreit om no flere folk kommenterte tråden min .. litt meninger .tips osv ..


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: RuneLdesember 22, 2007, 23:16:10 pm
er det kommentarer du vil ha så skal du få det =)

Er egentlig ikke veldig fan av disse bilene. Har ikke fått helt tak på designet på dem. Men kommer vel etterhvert.

Det jeg derimot liker å se er gode restaureringer og jeg gleder meg til å følge med på denne. Ser at du gjør sakene ordentlig og bilen kommer nok til å bli fin.


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Hot Owldesember 29, 2007, 02:31:54 am
selve halvmånen som lagerhalvdelene sitter nedi har slitemerker, dette er litt rart sisden lageret sitter fast pga denne tappen. Men kan det være pga vibrasjoner som skapes av slitte lager at denne delen blir slitt?  Er dette noe å bry seg om før man begynner monteringsprosessen?? En ny lagerskål vil jo ligger over denne flaten så ser ikke helt problemet.

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/21122007312.jpg)


Det du har funnet her er veldig vanlig i VW motorer som har gått langt. Du har helt rett, veiva har banket opp lagerflatene og blokka må nå linjeborres. Grensen for hva som må borres eller ikke er om du kan merke overgangen fra "slite merkene" og det blanke partiet i midten.

Grunnen til at de gamle lagrene satt stødig er at de er banket opp sammen med blokken og passer.
Dette må fikses før du går videre, dårlig oljetrykk og varmgang kommer som et brev på posten med denne syken . Det blir heller ikke bedre med nye standard lager i for "rom" blokk, lagrene vil gjerne snurre, og veiva får ikke den støtten den trenger.

Heldigvis kan dette fikses for rundt 1500,- og lager i overdim får man over disk.


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pederdesember 29, 2007, 15:55:30 pm
har et motorverksted på hamar da .østlandske et eller annet. kan høre med dem over nyåret. men når først blokka må inn kan man vel like gjerne få borret ut så man får full flow. ikke at jeg har tenkt det ,men greit for fremtiden siden dette er en AS41 blokk .


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pederjanuar 22, 2008, 23:11:43 pm
Her står det fryktelig stille om dagen gitt. Og NEI jeg skal ikke selge arvesølvet mitt. blir vel en plass på låven til bedre tider tenker jeg.


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: tovwairjanuar 23, 2008, 00:05:08 am
Skal du selge de gule ekstralyktene...? :)


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pederjanuar 23, 2008, 00:51:45 am
Skal du selge de gule ekstralyktene...? :)

nopes. one of a kind så desverre


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: flatfourjanuar 23, 2008, 09:18:42 am
har et motorverksted på hamar da .østlandske et eller annet. kan høre med dem over nyåret. men når først blokka må inn kan man vel like gjerne få borret ut så man får full flow. ikke at jeg har tenkt det ,men greit for fremtiden siden dette er en AS41 blokk .

Jeg kan fint annbefale Reierstad Motor(tlf 63 97 67 50) på Kløfta for linjeborring. Jeg hadde en blokk inne hos han i fjor. Han hadde nettopp justert opp stålet sitt, så det ble perfekt resultat innefor vw spec. Han har hatt service for Volkswagen i 20 år på byttemotorer, så han skal kunne sitt fag. Tror han tok 800,- + mva for linjeborring, og ca 400 for overdim lager, så i underkant av 1500 som nevnt over.


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: holmsenjanuar 23, 2008, 10:36:54 am
Ikke gi opp Anders,,hadde vært hyggelig og se både bilen og deg på treff til sommeren,du
er jo så godt igang.
lykke til videre :)


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pederfebruar 25, 2008, 16:27:41 pm
står VELDIG stille for tiden dette her, har flytta så gidder messom ikke å dra hjem(hjem) så ofte.


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Lasse `65februar 25, 2008, 17:02:39 pm
Stå på, ikke gi opp! Hvis denne bilen er en drøm å kunne realisere, så gjør det.
Sikker på at det kommer masse gode stunder med den bilen når den er ferdig


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pedermars 01, 2008, 16:16:31 pm
motoren og all framgang står fortsatt stille,men har lagt en ny slagplan...gjøre ferdig kaross først. er bare bittelitt rustsveising så er igjen..var egentlig lite på denne. så da blir kaross prioritert først,,da er plutselig bilen trillbar igjen og dermed kan den flyttes ut av garasjen slik at jeg får større arbeidsplass. så kjem motoren etterhvert.den står klar den..men må få fiksa linjeborring før jeg bestiller lagerne. når det gjelder bremser og dempere/foringer så blir dette fikset på lang sikt.første omgang blir vel å få bilen rullende og kjørbar.. egentlig kunne jeg tenkt meg å løfta kaross av understellet.men har verken tid eller penger til dette enda,så dette blir noe på sikt.


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: tovwairmars 02, 2008, 18:50:04 pm
motoren og all framgang står fortsatt stille,men har lagt en ny slagplan...gjøre ferdig kaross først. er bare bittelitt rustsveising så er igjen..var egentlig lite på denne. så da blir kaross prioritert først,,da er plutselig bilen trillbar igjen og dermed kan den flyttes ut av garasjen slik at jeg får større arbeidsplass. så kjem motoren etterhvert.den står klar den..men må få fiksa linjeborring før jeg bestiller lagerne. når det gjelder bremser og dempere/foringer så blir dette fikset på lang sikt.første omgang blir vel å få bilen rullende og kjørbar.. egentlig kunne jeg tenkt meg å løfta kaross av understellet.men har verken tid eller penger til dette enda,så dette blir noe på sikt.
Liker planen din. :) Få bilen kjørbar,så du kan ta turer i fint vær. ;D


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pedermars 03, 2008, 12:39:53 pm

Jeg kan fint annbefale Reierstad Motor(tlf 63 97 67 50) på Kløfta for linjeborring. Jeg hadde en blokk inne hos han i fjor. Han hadde nettopp justert opp stålet sitt, så det ble perfekt resultat innefor vw spec. Han har hatt service for Volkswagen i 20 år på byttemotorer, så han skal kunne sitt fag. Tror han tok 800,- + mva for linjeborring, og ca 400 for overdim lager, så i underkant av 1500 som nevnt over.
[/quote]

Da har jeg ringt denne hyggelige karen i dag. ca 800 + mva for linjeborring. 0.50m da.syntes dette hørtes mye ut.trodde første underdimm var 0.10 jeg..hm,,jaja. greit for meg. ringer ham litt etter påske så blir det vel ornings.


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pederapril 27, 2008, 16:21:15 pm
Hvor kan jeg få tak i denne?

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/17122007301-1.jpg)

den delen som går inn i blokka er brukket,sikkert gammel og sprø i plasten ..trenger også selve akslingen inni til bensinpumpa.cip1 har kun den korte akslingen til eldre typen..


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Tistloapril 27, 2008, 16:34:06 pm
Høyr med unneberg ;)


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Dacapoapril 27, 2008, 20:22:00 pm
Hallo,du kan vel ringe til Håvard Kirkerud på biristrand(gærne sia da men...) Han har masse deler nytt og brukt. :)   Stå på,arbeidslysta kommer og går.


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: H-MEKapril 27, 2008, 21:03:00 pm
Hvor kan jeg få tak i denne?

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/17122007301-1.jpg)

den delen som går inn i blokka er brukket,sikkert gammel og sprø i plasten ..trenger også selve akslingen inni til bensinpumpa.cip1 har kun den korte akslingen til eldre typen..

Du vet hvor jeg bor....


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: H-MEKapril 27, 2008, 21:59:04 pm
Bare å hente 1500n. Ble litt stress i helga, så det ble litt glemt sist du var oppom. Nå står 7 biler på linje å venter på huggern...


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: H-MEKapril 27, 2008, 22:02:21 pm
Bare å komme oppom etter kl16 det..


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pedermai 03, 2008, 16:55:25 pm
Fått gjort litt i dag da..

har tatt av gamle radial vinderdekk fra rustete felger og noe som ga meg et behov for sandblåserkabinett.hm..ska vi se..
100 liter fat som utgangspunkt...resulterte i dette:


(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/DSC00082.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/DSC00083.jpg)

fortsatt noen utbedringer som må tas før jeg kan si meg fornøyd,men jeg testa blåsern på toppene mine som ble slik:



(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/DSC00090.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/DSC00091.jpg)

det neste blir å lage en slags hylle nedi tønna til å legge delene oppi..samt fikse et rør med masse hull i til inntaksslangen på blåseren slik at sanda mates bedre, og kobling gjenom veggen på tønna til luft inn slik at pistolen kan væra fast inni der. ellers er jeg fornøyd selv om dette er litt hjemmemekk..


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: holmsenmai 03, 2008, 17:11:43 pm
Genialt  ;D ;D ;D


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pedermai 04, 2008, 07:47:42 am
har tenkt på en ting,,,å sandblåse selve blokka,,den er jo ren for de fleste urenheter,men siden toppene ble så fine så kunne jeg tenkt meg det samme med blokka, noen som har noen innvendinger der? noen spes plasser jeg bør unngå å få sand i? både blokka og toppene skal jo vaskes skikkelig etterpå.. . og skal jeg beholde naturlig sandblåst alu fargen eller bør jeg lakkere med noe etterpå?


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pedermai 06, 2008, 08:03:22 am
joda jeg måtte prøve da vettu før jeg fikk noen svar...senere på dagen snakka jeg md H-MEK ..han sa han ikke ville sandblåse blokka pga jeg aldri ville bli kvitt sanden samme hvor mye jeg vasket å styra,men det er for sent..

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/DSC00102.jpg)



rakk bare ene halvdelen,men nå må jeg jo ta begge da så det blir likt..



Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Hot Owlmai 06, 2008, 09:00:39 am
Du bør/må nappe ut alle pluggene på blokka og gjenge opp for skru-inn-plugger... ellers får du nok ikke denne blokka ren igjen.
Men det er jo ikke noe negativt i det... bortsett fra at det blir litt jobb? Man får kjøpt plugg sett i statene som er greie i pris i forhold til Tess eller lignende...


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pedermai 06, 2008, 14:12:42 pm
har tenkt på tanken ja. Endre D har en fin how-to på akkurat dette.


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pedermai 06, 2008, 14:18:43 pm
Delemotor hentet hos H-MEK
Type1 1500

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/DSC00104.jpg)

Demontering:
(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/DSC00105.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/DSC00106.jpg)


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pedermai 06, 2008, 22:19:43 pm
Du bør/må nappe ut alle pluggene på blokka og gjenge opp for skru-inn-plugger... ellers får du nok ikke denne blokka ren igjen.
Men det er jo ikke noe negativt i det... bortsett fra at det blir litt jobb? Man får kjøpt plugg sett i statene som er greie i pris i forhold til Tess eller lignende...
har noen en spesifikk link til webside som selger dette???


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Hot Owlmai 06, 2008, 22:31:22 pm
http://www.vwparts.net/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=BP4500-50&Store_Code=VWP&search=plugs&offset=&filter_cat=&PowerSearch_Begin_Only=&sort=&range_low=&range_high= (http://www.vwparts.net/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=BP4500-50&Store_Code=VWP&search=plugs&offset=&filter_cat=&PowerSearch_Begin_Only=&sort=&range_low=&range_high=)


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pedermai 06, 2008, 22:48:31 pm
fant også denne:http://www.jbugs.com/store/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=4500-50&Category_Code=B914E2


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Tistlomai 07, 2008, 14:54:28 pm
Kva er greia med skru-plugger til blokka ???
Er det for att det samler seg drit bak dei, att dei må ut?
Og tåler skru-pluggar meir?


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Torgeirmai 07, 2008, 16:22:45 pm
Kva er greia med skru-plugger til blokka ???
Er det for att det samler seg drit bak dei, att dei må ut?
Og tåler skru-pluggar meir?

Hovedpoenget med pluggene er å rengjøring av oljekanalene......


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pedermai 07, 2008, 16:32:57 pm
pluss at man får muligheten til "full flow " system med orntlig oljefilter.flere kjølere osv...


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Tistlomai 07, 2008, 16:33:14 pm
aha ;)


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pedermai 27, 2008, 21:41:24 pm
står stille igjen om dagen gitt. men syns jeg måtte bumpe denne.


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pederjuni 20, 2008, 06:49:50 am
Skjer fortsatt lite for tiden i manko for penger.men nå har jeg fått meg jobb så da kan man begynne litt igjen..

har kjøpt med Digital Skyvelær i går da..det fra biltema..
(http://www.biltema.no/Archive%5CProduct_images%5C16%5CLarge%5C16-105_l.jpg)

Kvaliteten er jeg usikker på ,men for hobby bruk sikkert helt ok. Syns kvaliteten virker jevnt ok jeg for min del..



Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pederaugust 12, 2008, 05:59:09 am
Da er det på tide med en liten update her. fikk gjort litt i garasjen i går da.  først å fremst rydda litt. så kom det en ånd over meg å ta ferdig rust arbe på venstre bakskjerm .. kommer bileder etterhvert ...


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pederdesember 13, 2008, 20:19:10 pm
oi oi ..august sist jeg gjorde noe fornuftig. Vel i går var jeg en tur og tok en shining i garasjen.. fått bilen opp på bukker nå og skrudd av hjula. greit å få bilen et stykke opp fra gulvet i en litt mere bekvem arbeidshøyde. ,,snart jul så fikk 4 bukker av samboern min..som jeg MÅTTE ta ibruk før jul. hehe.  begynner å få litt motivasjon igjen nå , en del småtteri jg har mangla i lang tid er bestillt. så nå blir det longblokk igjen snart.


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pederjanuar 07, 2009, 15:34:23 pm
da får bilen nytt flott lokale å stå i.motivasjonen øker en del til å gjøre litt når man har flatt fint gulv.passe varmt. lyst lokale og 2 vw venner å jobbe med. Blir flytting neste uke. gleder meg som en unge.:)


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Røsåsenjanuar 07, 2009, 18:00:02 pm
oioioi. gratulerer med nye garasje ;)
ser ut til at det blir en bra gjennomført bil detta :) lykke til videre :)
åssen gåre med motorn foresten? er jo lenge sia det er snakk på den ser je??
Hilsen en vw freak på Riktige sia ta mjøsa ;D


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pederjanuar 10, 2009, 09:41:25 am
ja fått leid meg inn hos veteranbobla her på forumet og rabben, har reservert tralle og pappa med BE lappen i dag så da blir det flytting. gleder meg som en unge jeg nå. var å hamstra ymse på biltema i går ..hyllevinkler etc , sånn platevegg md oppheng til plastbakker og div så jeg håper å være i drift iløpet av kvelden.


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pederjanuar 11, 2009, 00:34:47 am
da er bilen på plass i nytt lokale.vart bra gitt .må si meg fornøyd. bare få fiksa verktøy og en benk og hyller så er jeg klar for å begynne den store oppgaven ..


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pederjanuar 12, 2009, 07:45:32 am
titta litt på varmekanalene inni bilen helt fremme ved kick panel ..her MÅ det nok gjøres litt da.

venstre sia er helt grei :
(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Vw%201600TL/Karosseri/DSC00243.jpg)


men høyre:P

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Vw%201600TL/Karosseri/DSC00242.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Vw%201600TL/Karosseri/DSC00241.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Vw%201600TL/Karosseri/DSC00240.jpg)

overrasker meg ikke. er jo bra rusta innerskjermen helt nede bak høyre fram hjul .. så vannsøl rett på fra ene sia i kombinasjon med varmluft i kanal på andre sia er jo oppskriften til rust.

opprinnelig plan var å få bilen kjørbar. å unngå karosseriløft, men nå syns jeg det er uungålig ,,,så da er det bare å finne fram masse ekser . maskeringstape ..begynne å demontere ALT .. kan like gjerne gjøre det .pusse ned /sandblåse karosseri .samt hele bunnplata ..


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Anders Pederjanuar 12, 2009, 08:22:38 am
Skal oppover å gjøra mere i dag tenkte jeg. ferdig på jobb så må bare sove litt ..


Tittel: Sv: Vw 1600 TL fastback 1973 .
Skrevet av: Anders Pederjanuar 13, 2009, 07:27:10 am
vart ittno tur i går . men skal få ned arbeidsbenk og verktøy løpt av dagen .begynne demonteringa i dag var planen ..


Tittel: Sv: Vw 1600 TL fastback 1973 .
Skrevet av: Rabbenjanuar 13, 2009, 15:18:57 pm
Det er bra at du står på :)

Skal over i garasjen i morgen, så får jeg sett litt nærmere på bilen din og gjort litt med min :)


Tittel: Sv: Vw 1600 TL fastback 1973 .
Skrevet av: Anders Pederjanuar 14, 2009, 07:18:04 am
jepp jepp. det skal jeg å . fikk på plass arbeidsbenk,verktøyvogn,mig sveis og ymse hyller i går , usikker på om jeg skal legge ut bilde. vil jo messom ikke vise hele verden hvordan garasjen ser ut selv om bildene kun viser mitt hjørne.

vi skravles kanskje da.


Tittel: Sv: Vw 1600 TL fastback 1973 .
Skrevet av: Anders Pederjanuar 14, 2009, 10:01:56 am
Legger ut noen bilder av kroken min..

legg merke til det usedvanlige flotte skrivebordet mitt:P

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Vw%201600TL/DSC00247.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Vw%201600TL/DSC00248.jpg)

bildene ble tatt i går kveld. har igjen å lage noen hyller på veggen .samt feste motorstativet til benken..men tenkte å legge på gulvbelegg oppå benken..litt renere overflate.


Tittel: Sv: Vw 1600 TL fastback 1973 .
Skrevet av: Anders Pederjanuar 15, 2009, 07:07:07 am
i går ble det faktisk gjort mer enn jeg har gjort på et halvt år. det sier litt. fikk plukka ut forstillinga, samt alle skruer og duppedingser som må vekk for å få løfta av karosseriet.  Konklusjon er at høyre ytter kanal og "plate" senter delen mellom yttre og varmekanal må byttes. samt fikse skadene på varmekanal som vist på bildene litt over her. Ellers består bunnplata av tørr,gammel og sprukken tectyl,det fine er at under dette er det fin svart lakk ..  kun overflate rust langsmed kanalene, ellers helt ok .ENDA :P  dørene er nå også av. neste steg blir vindua og kanskje dashen ..men i dag skal jeg ha litt fri ..sover for lite om natta før jeg drar på jobb. helt ødelagt om dagen . men artig å ha kommet igang igjen med bilen ..


Tittel: Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
Skrevet av: Kjell Roarjanuar 15, 2009, 16:49:53 pm
Kva er greia med skru-plugger til blokka ???
Er det for att det samler seg drit bak dei, att dei må ut?
Og tåler skru-pluggar meir?

Hovedpoenget med pluggene er å rengjøring av oljekanalene......

Jeg har sluppet å dissekere en boble-motor, men plugger i blokka er oftest for å tette igjen etter  maskinering av oljegallerier/oljeganger o.a.

Det er forresten synd at de eldre bildene i photobucket ikke er tilgjengelig. Flott prosjekt!


Tittel: Sv: Vw 1600 TL fastback 1973 .
Skrevet av: Anders Pederjanuar 15, 2009, 18:18:36 pm
skal se om jeg klarer å dele hele vw albumet mitt på photobucket..bildene ble borte da jeg kategoriserte bildene i mapper serru : )


Tittel: Sv: Vw 1600 TL fastback 1973 .
Skrevet av: Anders Pederjanuar 15, 2009, 18:29:35 pm
http://photobucket.com/zefiro .. der skal alle bildene ligge ..driver å laste inn bilder dit nå fra min private greie ..


Tittel: Sv: Vw 1600 TL fastback 1973 .
Skrevet av: vwhotrodjanuar 15, 2009, 21:26:42 pm
kjiper`n med den rusten, men alt kan sveises!


Tittel: Sv: Vw 1600 TL fastback 1973 .
Skrevet av: Anders Pederjanuar 16, 2009, 18:05:11 pm
da er rutene ute samt jeg fant ut at jeg hadde glemt 2 bolter som fester bakstillinga til karrosseriet ..plukka av dempera ,vinduspussere etc ...bilder kommer senere.


Tittel: Sv: Vw 1600 TL fastback 1973 .
Skrevet av: Anders Pederjanuar 17, 2009, 17:41:26 pm
nye bilder:

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Vw%201600TL/DSC00249.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Vw%201600TL/DSC00251.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Vw%201600TL/DSC00252.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Vw%201600TL/DSC00254.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Vw%201600TL/DSC00255.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Vw%201600TL/DSC00256.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Vw%201600TL/DSC00258.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Vw%201600TL/DSC00259.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Vw%201600TL/DSC00260.jpg)



Tittel: Sv: Vw 1600 TL fastback 1973 .
Skrevet av: Anders Pederjanuar 20, 2009, 07:14:13 am
tok en økt til i går. fikk ut bakvinduet. løsnet bremserør/slanger/wire . alt av ledninger på starter etc ,nå henger bakstillinga kun i 2 bolter ..fant mere rust på bilen ..helt i framkant ..foran buene bak ..liksom oppunder baksete på en måte ved de nedre boltene på bakstillinga. men men ..fikk også tak i slike "handlevogn" hjul i går og vinkeljern så jeg gikk igang å lagde en "tralle" til å ha både MIG og gassflaske på..endelig har jeg flyttbart mig apparat. apparatet hadde kun innfesting bakpå for maks 10liter flaske. jeg har 20l leieflaske ... ellers .tja ..tenke meg oppi verkstedet i dag. få ned bakstillinga ... mase litt på Veterenbobla og så han snart får på karosseri på sin 69 boble ..da blir det plutselig plass for meg å ta av mitt :) :) ... skriv gjerne kommentarer folkens ..vært lite av dem i det siste har jeg sett.


Tittel: Sv: Vw 1600 TL fastback 1973 .
Skrevet av: Anders Pederjanuar 20, 2009, 07:15:22 am
oioioi. gratulerer med nye garasje ;)
ser ut til at det blir en bra gjennomført bil detta :) lykke til videre :)
åssen gåre med motorn foresten? er jo lenge sia det er snakk på den ser je??
Hilsen en vw freak på Riktige sia ta mjøsa ;D


motoren er litt på vent pga ..ja les over:P  motorbiter koster penger så derfor handler jeg inn litt nå å da.  har vel det meste på "lager" nå, men mye annet å bruke penger og tid på først ..


Tittel: Sv: Vw 1600 TL fastback 1973 kommentarer mottas med takk:)
Skrevet av: Anders Pederjanuar 21, 2009, 06:23:54 am
da er bakstillinga på gulvet endelig:):):) karosseriet er løst ,men sitter fortsatt oppå. revet ut alt av asfalt matter på gulvet inni å skrapa gammel "tectyl" som var under dem...artig:P  da er det bare å vente noen dager på at vidar skal få på karosseriet på sin type1 så jeg får plass ...det blir bra. inntil da kan jeg fikse litt småtteri som hylleplass etc jeg ikke har fått fiksa enda ..og no lys/kontakter ...


Tittel: Sv: Vw 1600 TL fastback 1973 kommentarer mottas med takk:)
Skrevet av: Rabbenjanuar 21, 2009, 12:18:00 pm
Kan hjelpe deg med å sette karosseriet oppå plata til Vidar, så er vel det problemet med plass løst  ;D


Tittel: Sv: Vw 1600 TL fastback 1973 kommentarer mottas med takk:)
Skrevet av: Anders Pederjanuar 21, 2009, 12:33:01 pm
hehe ..spørs om det blir veldig månelyst oppi "stallen " da ... 


Tittel: Sv: Vw 1600 TL fastback 1973 kommentarer mottas med takk:)
Skrevet av: Anders Pederjanuar 21, 2009, 13:39:50 pm
Testa gjengetappene i går .. men får ikke fullført før jeg får tak i bor i riktig dimmensjon .."inches så klart".

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/DSC00262.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/DSC00263.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/DSC00264.jpg)


Tittel: Sv: Vw 1600 TL fastback 1973 kommentarer mottas med takk:)
Skrevet av: Reieljanuar 21, 2009, 17:59:33 pm
Testa gjengetappene i går .. men får ikke fullført før jeg får tak i bor i riktig dimmensjon .."inches så klart".

AB Jernvare på Hamar har, noe dyre men så er det god kvalitet... Kjøpte både tapper og bor der jeg ;)


Tittel: Sv: Vw 1600 TL fastback 1973 kommentarer mottas med takk:)
Skrevet av: Tistlojanuar 21, 2009, 23:02:13 pm
Her jobbes det!!!! Ser du finner litt rust.... men korleis er deletilgangen på t3 deler? får du tak i alle rustsveisedelene?!

Ellers: Stå På!! :)


Tittel: Sv: Vw 1600 TL fastback 1973 kommentarer mottas med takk:)
Skrevet av: Anders Pederjanuar 22, 2009, 07:32:26 am
korte ytter kanaler er vel det eneste overdisk varen jeg har funnet i norge. alt annet må bestilles .cip1. har blant annet forsvingen og baksvingen på ytteramma/kanten på bunnplata. samt sveisedeler helt fremst på innerskjermene foran. ellers finnes det ikke stort. NOS omsei da :P Det som ikke finnes lager vi ..så enkelt er det.


Tittel: Sv: Vw 1600 TL fastback 1973 kommentarer mottas med takk:)
Skrevet av: Anders Pederjanuar 23, 2009, 07:04:36 am
Fikk borra vekk punktsveisen i dørterskel på høyresia i går og løsna ytterkanalen der oppe. er litt usikker på hvor jeg skal kappe i tverrendene enda ..må vente med dette til jeg har fått ny kanal ..men jeg skar ut midt på for å se på "skadene" ... bilder kommer...  hele ytter kanalen MÅ byttes .. og den innvendige må byttes fra B-stolpe og helt frem. Varmerøret inni kanalen trengs kun de 25cm fremste cm å byttes. Innvendig kanal tilsvarende 25cm .. så litt jobb med å fabrikere noe da kun som nevnt tidl er ytter kanal det eneste man får kjøpt. resten av kvelden i går gikk med på å få inn boble motoren til veteranbobla ...koblet div ymse ..sitte på en stole å titte på:P hehe .

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/DSC00266.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/DSC00267.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/DSC00268.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/DSC00269.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/DSC00270.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/DSC00271.jpg)


Tittel: Sv: Vw 1600 TL fastback 1973 kommentarer mottas med takk:)
Skrevet av: Reieljanuar 23, 2009, 11:12:58 am
JK her på forumet har to komplette kanaler liggende tilsalgs... De er kappet ut av en donorbil og er rustfri...

Bare sånn til opplysning


Tittel: Sv: Vw 1600 TL fastback 1973 kommentarer mottas med takk:)
Skrevet av: Anders Pederjanuar 23, 2009, 11:59:10 am
komplette hele shiten fra innsia til yttersia?


Tittel: Sv: Vw 1600 TL fastback 1973 kommentarer mottas med takk:)
Skrevet av: Reieljanuar 23, 2009, 13:13:24 pm
Komplett er komplett...


Tittel: Sv: Vw 1600 TL fastback 1973 kommentarer mottas med takk:)
Skrevet av: Anders Pederjanuar 23, 2009, 21:34:40 pm
jupp...


Tittel: Sv: Vw 1600 TL fastback 1973 kommentarer mottas med takk:)
Skrevet av: Anders Pederjanuar 27, 2009, 17:11:49 pm
Tok en liten økt i går.fikk låne sandblåser kabinettet til Rabben ... etter litt knoting med vann i kompressor så gikk det tålig greit.

har desverre ingen bilder av det. men .. var en tur innom i dag med ei hylle og litt småtteri fra kjøkkentema:P

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/DSC00280.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/DSC00284.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/DSC00282.jpg)

Tok å pussa over anleggsflatene på blokka. regner med guffa sitter litt bedre da ved montering. (en gang i framtia:P).

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/DSC00275.jpg)

Veteranbobla: Her er det ekstra blekket jeg tala på ved innsuga. tatt bilde fra haynes boka .

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/DSC00274.jpg)


Tittel: Sv: Vw 1600 TL fastback 1973 kommentarer mottas med takk:)
Skrevet av: Rabbenjanuar 27, 2009, 20:32:55 pm
Du driver på og koser deg med småtteri allerede ser jeg :)

Vi får ta en økt med å sette nok deler sammen slik at det blir plass for deg til å ta av karosseriet slik at du får tatt fatt på den store jobben  :)


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Pederjanuar 28, 2009, 06:40:24 am
Rabben:sendte deg sms i natt da jeg var på jobb. drar oppover rundt 14tiden jeg. så ses vi kanskje..skal få ordna meg en laaang skjøteledning så da er ledningsproblemet over gulvet borte ...og skal se om jeg kjem over en rest med gulvbelegg. lime fast oppå arbeidsbenken...jæ...stygg overflate på det...


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Rabbenjanuar 28, 2009, 10:18:22 am
hehe, jeg bare hørte i natt "hvem f**** #&"@!§§§£ er det som sender mld på denne tiden av døgnet?" :D

Vi sees i ettermiddag i garasjen og arbeidsbenken skal se brukt ut  ;)



Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Pederjanuar 28, 2009, 10:30:03 am
jeg tenker egentlig ikke over hvor mye klokka er når jeg er ute med posten på morran (natta) ...da får jeg droppe det neste gang:P


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Pederjanuar 28, 2009, 21:10:50 pm
gjort pittelitt i dag..men sliter med å få skrudd løs unbrakoskruene som holder drivleddene til resten ..sitter dønn fast ..


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Pederjanuar 29, 2009, 07:44:31 am
gjort pittelitt i dag..men sliter med å få skrudd løs unbrakoskruene som holder drivleddene til resten ..sitter dønn fast ..

H-MEK sku komme å ta en titt i dag sa han ..blir bra det ..takk til deg:)


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: magsjanuar 29, 2009, 14:38:43 pm
Halla Anders,hær ser du sveising av kanal jobb ;)

Mags


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Pederjanuar 30, 2009, 07:50:55 am
mags: har du flere bilder fra jobben? artig å se ....

fikk gjort litt småtteri i går. fikk omsider skrudd av boltene til ene drivakslingen. satt som fy . pluss at det var litt av en iqtest å få delt drivleddet fra spindelen ,men med hjelp av bentley boka,veteranbobla og H-MEK så løste det seg. Var også innom Lunna i Brumunddal å fikk tak i riktig verktøy til jobben . ikke noe unøyaktig biltema shit nei .


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Pederfebruar 09, 2009, 20:47:59 pm
endelig litt fremgang i dag. fått borret opp og gjenget alle oljegalleri hullene. mangler kun en kjørner nå så jeg får en fin kant inn mot gjengene. fikse i morgen ..så skal blokka rengjørnes grundig før montering (jippi) ..men står litt stille når det gjelder råde og veiv lagerne. de jeg kjøpte privat av en her på forumet er feil dimmensjon ..så da står dette på vent. ellers ...venter jeg fortsatt på mere plass i verkstedet slik at jeg snart kan få tatt av karosseriet..


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Endre Sfebruar 09, 2009, 21:01:40 pm
JK her på forumet har to komplette kanaler liggende tilsalgs... De er kappet ut av en donorbil og er rustfri...

Bare sånn til opplysning

På jakt etter komplette kanaler......er de fremdeles tilsalgs? Trenger sårt 2 komplette....


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Pederfebruar 10, 2009, 08:47:57 am
jeg har vel nærmest reservert høyre sia da ..så han har vel da kun venstre fortsatt tror jeg.


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Pederfebruar 13, 2009, 21:29:01 pm
i dag på selveste fredag den 13énde har det skjedd MYE i verkstedet. Vidar aka Veteranbobla fikk på kaross på sin bil og jeg fikk av på min fastback :):):):) artig ...Takk til all hjelp fra Vidar og Torleif:)

litt bilder under :

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Bilde0001.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Bilde0002.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Bilde0003.jpg)

Passe Senka??
(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Bilde0005.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Bilde0005.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Bilde0010.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Bilde0011.jpg)

Vidar syntes bunnplata var litt femi pga størrelsen i motsetning til en bunn fra type1 ,,og nei det er ingen som står å titter inn den ruta i bakgrunnen .dessverre et speilbilde av meg som ble med ..:)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Bilde0007.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Bilde0008.jpg)




Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Pedermars 04, 2009, 07:54:55 am
gjort litt siden sist. skåret ut igjen stygt jalla arbeid av meg på høyre innerskjermen ..

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Bilde0055.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Bilde0056.jpg)

begynt å gjøre rent bunnplata :

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Bilde0047.jpg)

Sitter stort sett gammel sprø tectyl på den som er lett å pusse av med stålbørste. beholder org.lakk der den sitter.

Og i går lagde jeg stativ til karosseriet. lagde det smalere i front med vilje for å gå klar av kanalene. lite praktisk å ha ramma på stativet midt under kanalen da denne må ut. virker kanskje litt overkill den høyden. men ca 71cm høyt. greit å få litt høyde også:) dette blir for øvrig tilsalgs om ca 3 år:P når bilen er ferdig.

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Bilde0058.jpg)

skal få på noe farge på det i dag. synes jeg burde få på en nedre avstiver i lengderetningen også så jeg er sikker. men hvilken av mine to forslag er best?

(http://img14.imageshack.us/img14/5481/bilde00581.jpg)

(http://img14.imageshack.us/img14/4774/bilde00582.jpg)



Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Røsåsenmars 04, 2009, 09:05:55 am
ble du itte fornøyd med sveisinga di??


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Pedermars 04, 2009, 10:01:27 am
nei ..ikke på høyre sia . vil ha hele plata i en del . ikke flere små ..pluss unngå overlapping slik som jeg hadde gjort der.


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Røsåsenmars 04, 2009, 16:50:06 pm
ja mer motstandsdyktig mot rust jo mindre skjøter det er og.


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Pederapril 01, 2009, 09:24:26 am
står litt stille om dagen..hatt mye å gjøra på jobb siste uka og motivasjonen er litt så som så...men kjem vel bedre dager snart håper jeg..


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Pederapril 14, 2009, 20:15:07 pm
da er vw jubileumsfelger i hus. en av
dem trenger sandblåsing.de andre er ok.. trenger kun å mattes ned før lakk..

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Bilde0081.jpg)


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Pederapril 14, 2009, 20:16:36 pm
slik ser det ut i garasjen om dagen:

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Bilde0080.jpg)

punnplata er 99% ferdig rengjort, mangler kun å sveise inn friskt stål der hvor jekkfesta var. ha på lakk på den før jeg flytter karosseriet oppå stativet.


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Tistloapril 14, 2009, 20:48:30 pm
Ikkje dumt det stativet nei!


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Pederapril 16, 2009, 16:38:55 pm
kosta meg 150kr i stål + 16.90 pr hjul (biltema). målte bredda på bilen oppunder bak hvor bunnplata svinger inn.samt foran hvor rammehodet begynner.valgte å lage det smalere foran slik at kanalene går fri..så man kan jobbe dem selv om bilen står på stativet.


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Pederapril 18, 2009, 22:08:08 pm
litt ivrig om dagen..så jeg klarte ikke å vente med å få på et strøk med lakk på bunnplata tiltross for at jeg helst skulle ha sveist ferdig der jekk festa var.. men tom for gass.

men arcanol var ikke å oppdrive,dem sa (maxbo og monter) at arcanol hadde gått ut,, så da vart det 1 liters svart blank quick lakk og liten boks owatrol.

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Bilde0086.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Bilde0087.jpg)


men ..det er et men her. owatrol er jo blandbar med oljemaling. både bengalac og quicklakk er oljemaling. men det rare var at lakken har kokt over det hele.små nupper,men jeg bryr meg ikke. er jo under bilen.skal ha på et strøk til når dette er tørka og da ren quick lakk uten owatrol og utenpå der igjen blir det tectyl så blir jo borte uansett,men hva kan være feilen? jeg må nevne at jeg hadde på white sprit på ei fille å tørka over bunnplata før lakkering.. det var kanskje ikke så smart? men så er ikke jeg noen lakkerer heller....


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Pederapril 19, 2009, 19:40:00 pm
Fikk på et strøk til i dag .ren quick lakk uten owatrol. synd man skal dekke dette med tectyl. nesten show look under der.. artig:):):)

nuppene fra i går vart nesten borte da lakken tørka.. og strøk 2 jeg hadde på i dag hadde jeg på ganske tykt.så nesten borte nå.. vart veldig bra hvertfall..

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Bilde0089.jpg)


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: vw-t1april 19, 2009, 19:48:17 pm
ser veldig bra ut det der. jeg har gjort det samme i dag jeg, er utrolig morro å jobbe når man ser det blir forandring


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Pederapril 19, 2009, 20:03:56 pm
ser veldig bra ut det der. jeg har gjort det samme i dag jeg, er utrolig morro å jobbe når man ser det blir forandring

jepp.kjempe artig å gjøre noe annet enn å pusse rust!!!  blir et lag med tectyl under ,, oppi bilen skal det også lakkeres , og spraye på et lag med lyddempermasse før lakk oppå der igjen for å forsegle det hele.


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Pederseptember 05, 2009, 15:58:01 pm
oi sann her var det lenge siden det har sjedd noe. men intet nytt å rapportere heller da jeg mistet all lyst og motivasjon .spes i sommer.  Nå har en ny vw kommet i hus. såkalt vannsøl så tørr nesten ikke å nevne det. men en Vw passat 1.9tdi 00 mod.

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/35_-454170816.jpg)

så slik er det med den saken:P   uansett en vinter for tur. vinter= garasjemekking!


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: ovejohanseptember 05, 2009, 16:13:30 pm
du skal se det blir jobbing på bilen igjen snart. Jeg har ikke jobba på den siden nyttår, men nå har jeg starta på igjen. :)


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Pederseptember 15, 2009, 19:03:50 pm
Fått gjort litt i dag. rydda rundt bilen .fått opp flyndra langsmed veggen og endelig fått bilen opp på stativet. så nå kan det endelig begynnes med jobbinga :)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/15092009070.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/DSC_0015.jpg)

Og her fra vidar sin økt:p

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/DSC_0012.jpg)


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: H-MEKseptember 15, 2009, 19:33:29 pm
Artig å se det rører seg i verkstedet.
Vidar holder vel på med feil bil ell?


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Pederseptember 15, 2009, 19:47:00 pm
nja.feil og feil .måtte ut med motoren etter at simmeringen på veiva slapp gjenom olje til clutchuset.  og såvidt meg bekjent så har ikke vw oljefyllt clutch hus som std:P


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Endre Sseptember 15, 2009, 22:14:56 pm
litt ivrig om dagen..så jeg klarte ikke å vente med å få på et strøk med lakk på bunnplata tiltross for at jeg helst skulle ha sveist ferdig der jekk festa var.. men tom for gass.

men arcanol var ikke å oppdrive,dem sa (maxbo og monter) at arcanol hadde gått ut,, så da vart det 1 liters svart blank quick lakk og liten boks owatrol.

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Bilde0086.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/Bilde0087.jpg)


men ..det er et men her. owatrol er jo blandbar med oljemaling. både bengalac og quicklakk er oljemaling. men det rare var at lakken har kokt over det hele.små nupper,men jeg bryr meg ikke. er jo under bilen.skal ha på et strøk til når dette er tørka og da ren quick lakk uten owatrol og utenpå der igjen blir det tectyl så blir jo borte uansett,men hva kan være feilen? jeg må nevne at jeg hadde på white sprit på ei fille å tørka over bunnplata før lakkering.. det var kanskje ikke så smart? men så er ikke jeg noen lakkerer heller....
Bra du e i gang igjen. Til opplysning så e nå arcanol et produkt i Jotun serien bare det heter bengalac metallgrunning. Akkurat samme oppi boksen...


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Pederseptember 15, 2009, 22:30:55 pm
hm..jeg kjøpte det å...


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Pederseptember 17, 2009, 06:10:27 am
jeg sjokkerte meg selv å tok en økt i går. handla rør av skrap frank i kjelleren og vips...

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/16092009072.jpg)

Og måtte jo se om avstivinga dugde da:

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/16092009074.jpg)

Og jada. selvdigger.. svett sådan:P

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/16092009073.jpg)

så da starter jakten på kanal høyre siden!!


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Mr. Empiboyseptember 17, 2009, 08:13:12 am
Sitat
men arcanol var ikke å oppdrive,dem sa (maxbo og monter) at arcanol hadde gått ut,, så da vart det 1 liters svart blank quick lakk og liten boks owatrol.

Hmmm.
Arcanol ja. Morsomt kapittel! Det finnes fremdeles, men det er bengalac som lager de. Boksene er kliss like vanlige bengalac bokser men med grønn isteden for rød etikett, det står arcanol med mini skrift på etiketten ca litt under midten mot høyre. Så disse er fortsatt i handelen ;)
(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/DSCN0778.jpg)


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Pederseptember 17, 2009, 08:28:35 am
aha ...dette visste jeg ikke. at det var fargen som var forskjellen .MEN to late for min del:P   


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Pederoktober 31, 2009, 19:47:00 pm
en liten oppdatering er på sin plass. hørt med sandblåser nå da .. skal ta nedre delen av karosseriet ... det blir bra ..endelig noe framgang her. Og ny bil på vei . skal hente den så fort som mulig ...

vw 1200 t1 . 1965mod. tok en grundig sjekk i dag. kun rust i kanaler/stigtrinn . bra interiør.. stått siden 91-92. svart L41.  motoren går rundt!!

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/31102009137.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/31102009139.jpg)

(http://i85.photobucket.com/albums/k52/zellus/31102009136.jpg)

herlig mugg/sopp look:P


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Tistlooktober 31, 2009, 19:52:33 pm
Godt å sjå det sjer litt her! Får du tak i nye kanaler (eller kanaldeler) til desse type 3'ane ?

Gratulerar med boble 'og! Ser veldig bra ut den der! Men ta å gje ho eit godt varmt bad fort som f ;D


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: VeteranBoblaseptember 25, 2010, 01:47:22 am
Vært i garasjen noen dager nå. Fått inn bruksbobla og skal fikse motor før vinteren kommer.
Synes at du bør ta i et tak på bilen din der også. Den så ensom ut =(


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Pederdesember 13, 2011, 22:56:24 pm
Jaggu på tide med noen oppdatteringer. interessen siste året har vært helt i kjelleren .je har prøvd å selge deler.selge bil ..osv men bilen og alt står her fortsatt.  Men nå er økonomien forsvarlig til å ta opp igjen prosjektet og karosseriet skal inn til profesjonell rustsveising samt nye kanaler bestillt fra unneberg bil så nå blir det bare stas:)


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: H-MEKdesember 14, 2011, 14:15:28 pm
Se her ja, endelig fått noen til å ta rustjobben for deg. Blir enklere å komme videre da. :)


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Lundbydesember 14, 2011, 20:31:58 pm
Bra!Hva med bobla?


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Pederdesember 14, 2011, 23:46:39 pm
bobla står fortsatt godt på samme sted som den har gjort siden 91.


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: VeteranBobladesember 15, 2011, 22:41:42 pm
Gode nyheter dette. Garanterer deg at det blir myyye lettere og motiverende å jobbe på prosjektet når du ser lyset i tunnellen. Rustsveising er noe herk dersom man ikke halt har kunnskapen og vet hvor man skal begynne. Litt smålakking av deler og å sette sammen bil. DET er trivelig arbeid det. Stå på Anders!


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: H-MEKmars 16, 2012, 13:44:52 pm
Noe fremgang her da?


Tittel: Sv: Vw 1600 TL 1973
Skrevet av: Anders Pederaugust 02, 2012, 22:46:25 pm
H-MEK : ingen fremgang..går bare bakover gitt.