VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: SplitMan på mai 27, 2013, 09:38:10 am



Tittel: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: SplitManmai 27, 2013, 09:38:10 am

Jeg kjøpte min første Oval for litt over 20 år siden... Et bra objekt, som hadde stått ubrukt i 15 år med bulker og rust og som trengte "alt". Selger forlangte 15-tusen for den, men etter litt pruting så ble den min....og siden har den vært det.

Siden da har prisene gått en vei i hobbyen vår...sakte, men sikkert oppover. Helt til for 2-3 år siden, da jeg nærmest må tå i bruk ordet "prisras" for å beskrive det som skjedde. For 4-5 år siden kunne man få rundt 25-tusen for en pillråtten splitbuss, nå er den tilbake på vrakpantpriser.

Og når jeg ser eksempler som disse:
1) Registrert og kjørbar 56-modell til 15-tusen:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41864838
2) Splittboble med kostpris 100K, selges for 45K:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,54133.0.html

...så skjønner jeg ikke helt hva som har skjedd egentlig... Prisene har jo falt veldig. Er det tilbudet som har blitt så mye større, eller er det markedet/entusiastene som har blitt mange færre?

Har vi blitt færre entusiaster der ute? Er tilsiget av nye alt for lite? Har alle det de trenger? Har internet og globalisering gjort at tilbudet er for stort, og markedet for lite? Er det ingen som restaurerer/bygger bil lengre? Skal vi skylde på finanskrisen? Hobbykontoen?

Det er ikke noe dramatikk rundt dette, og det er ikke noe som plager hverken meg eller hobbyen - men jeg synes bare det er interessant å forstå hvorfor.... Også er det en del av meg som virkelig ikke ønsker å se starten på "T-Ford-syndromet" på luftkjølt-VW......enda.

For all del: Jeg synes det er kjempebra at luftkjølt VW er billig....og ergo tilgjengelig for alle som vil, og at det er en rekrutteringsvenlig del av bilhobbyen. Det er kjempebra! Starter denne tråden bare for å prøve å forstå litt hvordan penge-mekanikken i hobbyen virker.

Hva tror du?


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: rusthaugmai 27, 2013, 10:16:28 am
Litt færre som har det som hobby nå? Dessuten var vw kunstig høyt prisa en stund i forhold til andre samenlignbare biler tror jeg.. Og de høye prisene har jo ført til at flere har kommet frem i lyset.., noe som demper markedet noe.
En liten samenligning; Jeg kjøpte en Opel 52 varebil for ca 20 år siden i god orginalstand for 7500- og har den enda. Nå er den kanskje vært ca 20-25000, hvor mye ville jeg fått for en 52 barndoor med orginal lakk i dag.. ::) Så alle prisene har vel ikke rasa..


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: A.Holemai 27, 2013, 11:37:31 am
Det norske markedet er bittelite, men samtidig finnes 1600stk veteranbiler til salgs på Finn akurat nå.
Sett i lys av valgmulighetene folk har, må vi nok innse at bobla fremdeles er en liten, bråkete lavstatus veteranbil i øynene til mange potensielle kjøpere, som ikke har noe forhold til den fra før.

Når det gjelder den norske prisboomen spesiellt på spitbussvrak, var denne kunstig drevet av etterspørsel i utlandet og påvirkning på nettet tror jeg.
Splitbusser er utrolig tung-restaurerte, dvs arbeids og resurskrevende i forhold til boble. Supert at mange lar seg inspirere av suksess historier, men hverdagen slår deg fort i bakhodet når man faktisk skal ferdigstille bussprosjektet. Men igjen supert at mange får det til.

Paradokset er dog at de ferdige bilene ikke steg tilsvarende i pris. Eksempel fra 2010: Barndoor vrak: 140.000. ( -2 tusen timer senere -) Restaurert : 250.000.  Det sier seg selv at det ikke er et bærekraftig nivå. Enten var prosjektene for dyre, eller ferdig bil alt for billig.

(I tillegg er en orginal tidlig buss desverre mer sammenlignbar prestanda og komfortmessig med T ford, enn man kunne ønske, dog uten at det nødvendigvis har noe med saken å gjøre...)


Men jeg tror nok at ekte entusiaster hever seg over trender og fortsetter som før. Kjøp og salg er ikke alt. Og blir det litt billigere skrot å få kjøpt er det helt greit også. Man kan kose seg med bilene uansett.



Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: Speed-Demonmai 27, 2013, 11:39:09 am
Jeg tror prisutviklingen har å gjøre med flere ting:

- Generasjonsskifte. Folk som har boble som mimregjenstand fra egen ungdom blir eldre og færre. Så kjøpergruppen faller naturlig fra.
- Høye priser i utgangspunktet: Bobler var vel overprisa? Det er tross alt snakk om en "billigbil" produsert i ekstremt store kvanta. Og det er fortsatt GOD tilgang på biler (med mindre man skal ha noe helt spesielt)
- Ungdom har bedre alternativer: 18-åringene kjøper ikke boble hvis de skal ha et mekkeobjekt lenger. Den er jo håpløst utdatert. Du får jo en BMW 325 med 400 hk og turbo for 50 tusen. Den er bedre å kjøre, raskere, mer driftsikker og sikrere (??)
- Prioriteringer: Høye boligpriser og vanskeligere adgang til finansiering enn i 2005-2008 gir folk behov for å prioritere strengere. Da kommer bil nummer 3 eller 4 langt ned på lista.

Jeg tror man skal ha boble hvis man er fascinert av bilen som sådan. Det finnes trolig bedre investeringsalternativer.


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: rusthaugmai 27, 2013, 14:46:16 pm
Og oval anonsen er allerede sletta (solgt?, så den var nok ikke representativ for prisutviklingen..


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: atuftemai 27, 2013, 19:10:09 pm
Og oval anonsen er allerede sletta (solgt?, så den var nok ikke representativ for prisutviklingen..

Den har jeg nå, hehe....fin var'n også  ;D


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: Ruggenmai 27, 2013, 19:16:32 pm
Og oval anonsen er allerede sletta (solgt?, så den var nok ikke representativ for prisutviklingen..

Den har jeg nå, hehe....fin var'n også  ;D

Om du ga 16000:- for den så var det et RAN på høylys dag :o


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: atuftemai 27, 2013, 19:18:30 pm
Og oval anonsen er allerede sletta (solgt?, så den var nok ikke representativ for prisutviklingen..

Den har jeg nå, hehe....fin var'n også  ;D

Om du ga 16000:- for den så var det et RAN på høylys dag :o

Var det derfor jeg hadde 3 politibiler etter meg hele veien hjem... ;D


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: raaenmai 28, 2013, 08:31:17 am
her er en grunn http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2013/05/28/nordmenn-satte-ny-rekord-i-sparing.


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: Lars Gmai 28, 2013, 08:54:34 am
Jeg kjøpte min første Oval for litt over 16 år siden..... en bra oval med litt småplukk som gjenstod. Prisen var grei i.f.t dagens priser for tilsvarende oval.

Vet ikke om jeg er enig med deg Øystein. Vil vell heller si at mange folkevogner, og da tenker jeg på bobler, er kraftig overpriset i.f.t kvalitet/stand. Har fulgt med på nettmarkedet i mange år og ser at prisene stiger, men at kvaliteten er så som så.
Innemellom dukker det opp gode kvalitetsbiler til "riktige" priser, men de forsvinner raskt som bare det.

Staten Norge har god stabil økonomi og vi kan tillate oss å betale mer enn hva "varen" egentlig er verd, tenker jeg.

Det som provoserer meg i dagens vw veteran marked, er at enkelt personer hauser opp priser på folkevogner, men den intensjon om å holde sin egen bilpark høyt priset, ved evt senere salg.


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: TomRmai 28, 2013, 09:36:52 am
En bil er ikke verdt mer enn noen vil betale, "riktige priser" vet jeg ikke noe om. Det jeg HAR registrert er at det er bølger med "poppis" modeller: 1 år var det Type3, et anna splitt og ovaler som skøyt fart, så kom Barndoorer og litt Ghia innimellom.

Jeg er ikke så aktiv i miljøet lenger, men registrerer at mange biler ligger MYE lengre for salg enn før - er dette på grunn av overprising mon tro? Som en kommentar til Lars G så "hauser" jeg mer enn gjerne opp mine egne biler for å få det jeg vil ha for dem, hvem gjør ikke det? :)

Mvh
Tom R


Jeg kjøpte min første Oval for litt over 16 år siden..... en bra oval med litt småplukk som gjenstod. Prisen var grei i.f.t dagens priser for tilsvarende oval.

Vet ikke om jeg er enig med deg Øystein. Vil vell heller si at mange folkevogner, og da tenker jeg på bobler, er kraftig overpriset i.f.t kvalitet/stand. Har fulgt med på nettmarkedet i mange år og ser at prisene stiger, men at kvaliteten er så som så.
Innemellom dukker det opp gode kvalitetsbiler til "riktige" priser, men de forsvinner raskt som bare det.

Staten Norge har god stabil økonomi og vi kan tillate oss å betale mer enn hva "varen" egentlig er verd, tenker jeg.

Det som provoserer meg i dagens vw veteran marked, er at enkelt personer hauser opp priser på folkevogner, men den intensjon om å holde sin egen bilpark høyt priset, ved evt senere salg.


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: Lars Gmai 28, 2013, 10:24:16 am
En bil er ikke verdt mer enn noen vil betale, "riktige priser" vet jeg ikke noe om. Det jeg HAR registrert er at det er bølger med "poppis" modeller: 1 år var det Type3, et anna splitt og ovaler som skøyt fart, så kom Barndoorer og litt Ghia innimellom.

Jeg er ikke så aktiv i miljøet lenger, men registrerer at mange biler ligger MYE lengre for salg enn før - er dette på grunn av overprising mon tro? Som en kommentar til Lars G så "hauser" jeg mer enn gjerne opp mine egne biler for å få det jeg vil ha for dem, hvem gjør ikke det? :)

Mvh
Tom R


Jeg kjøpte min første Oval for litt over 16 år siden..... en bra oval med litt småplukk som gjenstod. Prisen var grei i.f.t dagens priser for tilsvarende oval.



Vet ikke om jeg er enig med deg Øystein. Vil vell heller si at mange folkevogner, og da tenker jeg på bobler, er kraftig overpriset i.f.t kvalitet/stand. Har fulgt med på nettmarkedet i mange år og ser at prisene stiger, men at kvaliteten er så som så.
Innemellom dukker det opp gode kvalitetsbiler til "riktige" priser, men de forsvinner raskt som bare det.

Staten Norge har god stabil økonomi og vi kan tillate oss å betale mer enn hva "varen" egentlig er verd, tenker jeg.

Det som provoserer meg i dagens vw veteran marked, er at enkelt personer hauser opp priser på folkevogner, men den intensjon om å holde sin egen bilpark høyt priset, ved evt senere salg.
Jeg har aldri hauset opp mine biler, men registrerer at enkelte gjør det på en måte som får meg til å reagere. Nybegynnere går da ofte på en smell økonomisk. Men kan vell ikke forvente at alle skal likt?


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: Squarebackmai 28, 2013, 10:29:29 am
Har sagt det før. Vi må ha synlige miljøer og klubber  - Det danner  "etterspørsel" - Og noen vil da utvikle seg videre til spesielt intresserte som kjøper sjeldnere og eldre biler etterhvert...

.....

Hvis ikke så blir det som med T-Fordene...m.m. Og forgubbingen er i gang

At ovaler og splitter er relativt rimelige og 66-73 er relativt sett litt dyrere kommer vel av at ikke mange nok intresserer seg for dette.

Bobler er bobler for mannen i gata...og sats feks heller på MB Pagode/Dallasmoped om en skal investere...

---------

Svært viktig at det kommer yngre mennesker som tar opp gammelbilhobbien.

I dag er det vel litt med trender også. I øyeblikket er det vel mer inn å pleie kroppen sin, trene/sykle og reise utenlands eller på hytta som gjelder.


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: Squarebackmai 28, 2013, 10:39:20 am

Kjøp og salg er ikke alt. Og blir det litt billigere skrot å få kjøpt er det helt greit også. Man kan kose seg med bilene uansett.



Godt sagt!


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: StarBugs Geirmai 28, 2013, 10:44:54 am
I dag er det vel litt med trender også. I øyeblikket er det vel mer inn å pleie kroppen sin, trene/sykle og reise utenlands eller på hytta som gjelder.

Er relativt utrendy for tiden....... Bare å vente, så blir vaffelmage inn (Husker ikke sist det var en hit egentlig... ::)), og carbonracere blir dumpet på finn. ;D


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: Tistlomai 28, 2013, 12:51:17 pm
virkar som prisar går i bølger heile tida, men noko eg har lagt merke til er at dei aller fleste skal ha oppegåande bilar/"rullande prosjekt" dvs da er alt for få som gjer ting sjølv. prosjekt kan jo vera håplaust å verta kvitt. nokon er tildels umulig å verta kvitt og du ender opp med å omtrent måtte gje vekk prosjektet for å få noko kjøpar. OG dei som kjøper prosjekt er ofta allerede utstyrt med ein god del bilar. men detta er vel ikkje so mykje ein kan gjera med uansett heller?? eg stemmer for at markedet berre kan skura å gå som da vil, solenge ein har da kjekt med bilhobbyen! vert ikkje rik av detta alikavel og spesielt ikkje i nisse norge der alt skal vera gratis. utlandet er jo noko heilt ant.. men eksport er vel berre for dei som er super griske på pengar??


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: TomRmai 28, 2013, 15:00:10 pm
Jeg forlanger det jeg mener bilen er verdt - vil kke folk betale den summen er det greit :) I å hause opp legger jeg til grunn at man drar frem fordelene med akkurat det jeg selger. Originalstand, lite rust - lite jobb +++

Mvh
TomR


En bil er ikke verdt mer enn noen vil betale, "riktige priser" vet jeg ikke noe om. Det jeg HAR registrert er at det er bølger med "poppis" modeller: 1 år var det Type3, et anna splitt og ovaler som skøyt fart, så kom Barndoorer og litt Ghia innimellom.

Jeg er ikke så aktiv i miljøet lenger, men registrerer at mange biler ligger MYE lengre for salg enn før - er dette på grunn av overprising mon tro? Som en kommentar til Lars G så "hauser" jeg mer enn gjerne opp mine egne biler for å få det jeg vil ha for dem, hvem gjør ikke det? :)

Mvh
Tom R


Jeg kjøpte min første Oval for litt over 16 år siden..... en bra oval med litt småplukk som gjenstod. Prisen var grei i.f.t dagens priser for tilsvarende oval.



Vet ikke om jeg er enig med deg Øystein. Vil vell heller si at mange folkevogner, og da tenker jeg på bobler, er kraftig overpriset i.f.t kvalitet/stand. Har fulgt med på nettmarkedet i mange år og ser at prisene stiger, men at kvaliteten er så som så.
Innemellom dukker det opp gode kvalitetsbiler til "riktige" priser, men de forsvinner raskt som bare det.

Staten Norge har god stabil økonomi og vi kan tillate oss å betale mer enn hva "varen" egentlig er verd, tenker jeg.

Det som provoserer meg i dagens vw veteran marked, er at enkelt personer hauser opp priser på folkevogner, men den intensjon om å holde sin egen bilpark høyt priset, ved evt senere salg.
Jeg har aldri hauset opp mine biler, men registrerer at enkelte gjør det på en måte som får meg til å reagere. Nybegynnere går da ofte på en smell økonomisk. Men kan vell ikke forvente at alle skal likt?


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: nimemai 28, 2013, 15:07:39 pm
I dag er det vel litt med trender også. I øyeblikket er det vel mer inn å pleie kroppen sin, trene/sykle og reise utenlands eller på hytta som gjelder.

For 99% av befolkningen er bil bare noe som skal ta deg fra A til B, og som skal virke hver dag. Kostnaden ved å restaurere en gammel bil er ganske stor, og det er i tillegg tidkrevende. De aller fleste har en familie å ta vare på også, som gjør at plass, tid og penger som kan kanaliseres inn i et prosjekt naturlig nok er noe redusert. I tillegg hører man jo ofte om hvor usikker bobla er, og at man aldri i verden får ta med unga i en sånn bil.

Det sier seg nesten selv at de aller fleste prioriterer andre ting i livet enn ei gammel folkevogn. Det er og blir for spesielt interesserte, så man skjønner at mange velger andre biler som bil nr 3 eller 4 som kanskje er mer akseptert av kone, dvs brukbare og sikre. I tillegg har bilhobby en negativ klang hos mange, og for noen kan det tilogmed være sosialt uakseptabelt å drive med bil/motor.

Ang prisnivå, det er nesten så jeg angrer på innkjøpet av den ene bilen vår, og hva jeg har brukt på den i ettertid. Kunne kjøpt ny, godt utstyrt småbil for det som blir totalprisen. Får aldri igjen "investeringen", og har egentlig ikke tenkt i de baner heller. Heldigvis skal den ikke stå i garasjen eller på en tilhenger, men være en bruksveteran og synlig i trafikken - uten veteranforsikring. Kanskje det vil inspirere fler til å skaffe seg en gammel folkevogn og/eller at flere som eier en bruker den mer aktivt. Det vrimler jo ikke akkurat med luftkjølt i trafikken, så om alle gjorde sitt til å være synlige, så kanskje interessen ville øke også...?


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: Tistlomai 28, 2013, 16:39:05 pm
I tillegg har bilhobby en negativ klang hos mange, og for noen kan det tilogmed være sosialt uakseptabelt å drive med bil/motor.

Ja, kanskje da snart hadde vert på tide å fått fram i dagslys kor alvorlig miljøfiendlige ny-bilar er?? gamle bilar er jo fysj å fei , brukar både bensin  å olja og lagar eksos. men når sannheiten er at 1 ny bil forrurensar lika mykje i produksjon som maaaaaaaaaaaange års bruk av ein veteran so betyr da jo at folk ikkje får med seg ein pøkk av ka som skjer. men da er jo forbudt å komma med sanheiten på bordet tenker eg. regjeringen har jo feks bestemt at ELbilar er miljøvenlige.....noko dei aldri vert.. men detta er vel ei an sida av saken. trur ikkje prisane på luftkjølt skyldast miljøgreier, men trur kanskje da påvirkar heile bilhobbyen eindel eller ein GOD del.


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: hazmai 28, 2013, 17:23:33 pm
Tror vi lar el-bildebatten få en egen tråd..


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: Lars Gmai 28, 2013, 18:57:30 pm
Tom R, tror vi har ulik definisjon av å hause. Hause slik jeg definerer det er å overdrive kraftig


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: SplitManmai 28, 2013, 20:23:47 pm
Tror vi lar el-bildebatten få en egen tråd..

Jeg er med!


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: justandymai 28, 2013, 21:12:34 pm
Tror vi må vise oss mere i lokal samfunnet så folk ser oss. Det er mulig tilsiget i miljøet ikke er stort nok men de vet jo heller ikke hvor billig, morsom og hjelpsomme folk det er i hobbyen r


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: JSmai 28, 2013, 21:20:11 pm
Austin - du har jo vært med i noen år nå, er dette den første "dumpen" i markedet du har vært med på?

Jeg husker at en slet enormt med å selge en veldig fin (var det gul og hvit?) splitbuss i osloområdet for ca 10 år siden. Var det 35.000 han skulle ha mon tro? Den gikk etter noen måneder til UK, naturlig nok.

Alle slike markeder har vel sine ups and downs?


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: Cheronmai 28, 2013, 21:23:52 pm
Bare sånn off topic spørsmål her;

Hvor selger man biler til utlandet? Ebay og The Samba? Enklest?


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: atuftemai 28, 2013, 21:56:44 pm
Bare sånn off topic spørsmål her;

Hvor selger man biler til utlandet? Ebay og The Samba? Enklest?

Fordi i Norge prutes det over en lav sko, (selv på ting som er priset lavt) mens i UK, USA etc (les:thesamba)
kommer det gjerne bud godt over det du ønsker fordi, fordi der vil folk virkelig ha det du tilbyr...dette sier jeg av erfaring.
Hadde en splittsika til slags en stund på finn, og fikk i gjennomsnitt 10 eposter daglig med sykt dårlig bud, og
bytte forslag, blei etterhvert dritt lei og la ut bilen på thesamba...åhhh, skal love deg at ting forandra seg, første
mail (5 min etter at den ble lagt ut) kom det ett bud på 10.000,- mer enn foreslått fra UK...så vidt jeg husker var det ikke
ett eneste bytteforslag, og ikke ett eneste forsøk på pruting, og jeg fikk vel tilsammen rundt 40-50 mailer...

Nå skal det sies at jeg også pruter, men bare når jeg må, hehe...  ;D ;D


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: nobrakesmai 28, 2013, 22:43:22 pm
Bare sånn off topic spørsmål her;

Hvor selger man biler til utlandet? Ebay og The Samba? Enklest?

Fordi i Norge prutes det over en lav sko, (selv på ting som er priset lavt) mens i UK, USA etc (les:thesamba)
kommer det gjerne bud godt over det du ønsker fordi, fordi der vil folk virkelig ha det du tilbyr...dette sier jeg av erfaring.
Hadde en splittsika til slags en stund på finn, og fikk i gjennomsnitt 10 eposter daglig med sykt dårlig bud, og
bytte forslag, blei etterhvert dritt lei og la ut bilen på thesamba...åhhh, skal love deg at ting forandra seg, første
mail (5 min etter at den ble lagt ut) kom det ett bud på 10.000,- mer enn foreslått fra UK...så vidt jeg husker var det ikke
ett eneste bytteforslag, og ikke ett eneste forsøk på pruting, og jeg fikk vel tilsammen rundt 40-50 mailer...

Nå skal det sies at jeg også pruter, men bare når jeg må, hehe...  ;D ;D
å bilen ble solgt til hvilket land sa du ?


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: atuftemai 28, 2013, 22:55:31 pm
Bare sånn off topic spørsmål her;

Hvor selger man biler til utlandet? Ebay og The Samba? Enklest?

Fordi i Norge prutes det over en lav sko, (selv på ting som er priset lavt) mens i UK, USA etc (les:thesamba)
kommer det gjerne bud godt over det du ønsker fordi, fordi der vil folk virkelig ha det du tilbyr...dette sier jeg av erfaring.
Hadde en splittsika til slags en stund på finn, og fikk i gjennomsnitt 10 eposter daglig med sykt dårlig bud, og
bytte forslag, blei etterhvert dritt lei og la ut bilen på thesamba...åhhh, skal love deg at ting forandra seg, første
mail (5 min etter at den ble lagt ut) kom det ett bud på 10.000,- mer enn foreslått fra UK...så vidt jeg husker var det ikke
ett eneste bytteforslag, og ikke ett eneste forsøk på pruting, og jeg fikk vel tilsammen rundt 40-50 mailer...

Nå skal det sies at jeg også pruter, men bare når jeg må, hehe...  ;D ;D
å bilen ble solgt til hvilket land sa du ?

Til Norge, men det var ikke det som var poenget, poenget var hvorfor folk selger ut av landet, og det er jo på grunn av det jeg akkurat  skrev, og mine erfaringer er nøyaktig som beskrevet... at den endte opp i Norge har egentlig ikke noe med saken og gjøre, bare tilfeldige sammentreff...


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: hazmai 29, 2013, 08:52:21 am
Tror vi lar el-bildebatten få en egen tråd..

Jeg er med!

He he.. er villig til å bidra om noen starter en slik tråd. Men jeg har sett stygge avsporinger på andre forumer. EV biler er visst ikke så populært blant petrolheads. Selv forsøker jeg å ha litt perspektiv i saken.


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: Squarebackmai 29, 2013, 09:24:05 am
Fint at gamle VWs er billige. Da blir de tilgjengelige...og Folkevogner var aldri ment som noe statussymbol.

At det økonomisk ikke er lønnsomt å pusse opp biler for salg er jo litt dumt likevel.

Brukbare biler kan jo bli "kastet av denne grunn og de fleste av oss er vanlige lønnsmottakere og trygdede...

En annen faktor som spiller inn er det som kalles urbanisering. For 50 år siden bodde vi "alle" på bygda og det var bedre plass.

Nå er det stadig flere som ikke har plass, eller tar seg råd til å ha bil(er)

Selv har vi 3 biler på skilt i heimen, mens jeg har ytterligere 3 som står lagret...og det er ingen selvfølgelighet 20 minutter fra Oslo sentrum...

Skulle meget gjerne handlet meg en Oval også, men har ikke tid, penger eller samvittighet overfor famile, hus og jobb til å gjøre det...

Men ut og kjør folkens! Start lokale klubber som er åpne og inkluderende.



Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: hazmai 29, 2013, 09:35:22 am
Enig i alt du skriver, dog holder deg ikke med åpen og inkluderende klubb desverre. Ikke en gang med startkapital på 100k og en grei medlemsmasse.


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: Squarebackmai 29, 2013, 09:54:15 am
Enig i alt du skriver, dog holder deg ikke med åpen og inkluderende klubb desverre. Ikke en gang med startkapital på 100k og en grei medlemsmasse.


Klubber er er bare en liten del av bildet. De mest aktive er ofte ikke med i noen klubb - mens enkelte andre er med i flere. Jeg kjenner svært mange som er medlem i to klubber og faktisk flere som er medlem i 3 norske folkevognklubber...

Selv kjørt jeg 12 mil sent i går kveld med min nesten 50 år gamle bil ( for å besøke en kar som er meget aktiv - han er ikke medlem noe sted - og han stiller opp i alle sammenhenger for å fronte VW-hobbyen.
--
Tråden går på hvorfor Vws er billige - Vi får ikke spore av. Det er et resultat av den markedsmekanismen som går på tilbud og etterspørsel. Tilbudet er større enn enn etterspørselen i øyeblikket.

Mitt forslag er å stimulere etterspørselen. Forslag mottas...




Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: SplitManmai 29, 2013, 11:52:50 am

Bra debatt...bra innspill.

Jeg tenker at det er litt begge deler; Med at definisjonen på et "fritt og åpent og transparent marked" er blitt så vanvittig forandret med "folkeliggjøringen" av internet på de siste 20 år...så er det nå flere biler tilgjengelig for alle...så tilbudet er større enn før - ingen tvil om det. Og - kombinasjonen av at mange entusiaster er "mettet" med prosjekter, og at en del har falt fra (og ikke like mange kommet til) ..... så er også markedet litt mindre enn før.

Så - om tilbudet har økt med 10-15%, og markedet krympet med 10-15%.... så er vel det de 20-30% i prisreduksjon man ser i VW-hobbyen nå.

For å presisere litt: En hovedtanke jeg hadde med å starte denne tråden var litt for å forstå noe om "når kommer totalkollapset i hobbyen?" For den kommer...
Den har kommet i T-Ford hobbyen (I 1980 kostet en strøken T-Ford 150-tusen 1980-kroner - i dag er den samme bilen verd 50-tusen 2013-kroner....i 1980 var det hundrevis at T-Ford klubber i verden...i dag et titalls)....den har kommet i "bondeantikvitetsmarkedet".....(et flott hjørneskap fra 1750 fra Telemark kostet i 1990 70-tusen 1990-kroner, i dag koster det 10-tusen 2013-kroner).

Og enda en presisering: Jeg er ikke bekymret for, eller opptatt av selve penge-dimensjonen av dette......den er bare et resultat av det faktum at ved et kollaps...så forsvinner entusiastene og markedet helt og holdent. Jeg vet ikke helt om kollapsene i de to nevnte hobbyene kom som følge av at folk "mistet interessen"...eller om rett og slett hovedmengden av entusiastene dør ut.

Det var litt det jeg var ute etter å forstå.....er det en "dipp"....eller en "normalisering".....eller "starten på slutten". Og igjen - sett i forhold til engasjement og miljø, men uttrykt via penge-dimensjonen.


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: SplitManmai 29, 2013, 11:54:50 am

Og en annen kommentar:
Min erfaring med TheSamba og "utlandet" er helt motsatt av Tuftes ...... masse syting og klaging, kraftig pruting, høye utropspriser vs reelle salgspriser.... men for all del: mange titalls mailer og svar (mere respons) - med stort sett svadaprat.


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: StarBugs Geirmai 29, 2013, 12:10:48 pm
Det blir litt for enkelt å bruke prisnivået som peilepinn på miljøet. Der spiller mange ting utenfor hobbyen inn. Hvis prisene faller pga. manglende interesse/engasjement SÅ er det jo alvorlig. Men da må man gå litt grundigere til verks:

- Kommer det færre folk på treff?
- Er det vanskeligere å gjennomføre/få frivillige til treff?
- Er medlemsmassen i klubbene stabil eller på vei ned?
- Forsvinner lokale klubber/mekkefelleskap?
- Er det vanskelig å fylle opp mekkelokaler eller er det ventelister?

En "korrigering" av prisene, spesielt på prosjekter (uansett årsmodell/type) er forsåvidt bare sunt. Mye har lagt FOR høyt ifhorhold til pris, selv om selvsagt markedet bestemmer. Men det er synd at folk sliter med å få betalt for virkelig flotte restaureringer. Selv om fortjeneste aldri kan være en viktig motivasjonsfaktor for å fikse en bil (på hobbybasis), så er det iallefall demotiverende om arbeidet overhodet ikke verdsettes om man kommer i den situasjonen at man vil selge og starte på noe nytt.....


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: SplitManmai 29, 2013, 12:18:56 pm

Veldig bra innspill Geir. Jeg er enig i at pris ikke er den eneste og beste "miljøindikatoren" - men det er ihvertfall en veldig målbar parameter.

Forøvrig tenker jeg vel egentlig at alle indikatorene du peker på, tilsier akkurat samme 20-30% nedgang som prisindikatoren.... Så jeg vil svare:
JA
JA
På vei ned (Oslo er lagt ned...)
JA
Vanskeligere enn før

Og om vi fikk et tall på "antall innlegg/medlemmer/tråder" på VWN fra Trond...så tenker jeg at det vil vise omtrent det samme.

Så - uansett måleparameter - så er det nedgang....men er det "normalisering", "dipp" eller "slutten".....Det får vel bare ettertiden vise.

Det kunne være interessant å høre med en gammel ihuga T-Ford-mann....om han tenker "hvis vi bare hadde gjort X og Y tilbake i 1984...da hadde T-Ford-verden sett ganske annerledes ut i 2013". Et stort amerikansk prosjekt heter "Bring a kid to a car show" (google).... og det er litt sånn tenking rundt X og Y. Squareback har allerede bidratt med sine synlighets-argumenter. Jeg donerte for et par uker siden en motor og et rørramme-tips til den lokale konfirmasjonsundervisningslederen.... og det er sikkert veldig mange slike tiltak vi kan/bør diskutere - for å ta vare på hobbygleden.


Det blir litt for enkelt å bruke prisnivået som peilepinn på miljøet. Der spiller mange ting utenfor hobbyen inn. Hvis prisene faller pga. manglende interesse/engasjement SÅ er det jo alvorlig. Men da må man gå litt grundigere til verks:

- Kommer det færre folk på treff?
- Er det vanskeligere å gjennomføre/få frivillige til treff?
- Er medlemsmassen i klubbene stabil eller på vei ned?
- Forsvinner lokale klubber/mekkefelleskap?
- Er det vanskelig å fylle opp mekkelokaler eller er det ventelister?

En "korrigering" av prisene, spesielt på prosjekter (uansett årsmodell/type) er forsåvidt bare sunt. Mye har lagt FOR høyt ifhorhold til pris, selv om selvsagt markedet bestemmer. Men det er synd at folk sliter med å få betalt for virkelig flotte restaureringer. Selv om fortjeneste aldri kan være en viktig motivasjonsfaktor for å fikse en bil (på hobbybasis), så er det iallefall demotiverende om arbeidet overhodet ikke verdsettes om man kommer i den situasjonen at man vil selge og starte på noe nytt.....


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: A.Holemai 29, 2013, 12:27:21 pm
Jeg tror nok internasjonaliseringen av hobbyen kan være et toegget sverd. Kjempespennende  på kort sikt, men det skal mer til å begeistre enn før. Dvs at man bør helst ha en 40 talls boble eller en annen ubersjelden vw modell for å være med å leke.  Konsekvensen kan bli å miste bredde-interesse.


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: hazmai 29, 2013, 12:50:08 pm
Min hobbyinteresse har, etter vi la ned Oslo VWC, begrenset seg til en sjelden tur i bobla (solgt i dag) og en tur innom vwnorge i ny og ne. Sistnevnte har med tiden blitt dominert med kjøp/salgs-tråder og savner gode gamle tuju-diskusjoner a la denne Splitman startet her nå.

Miljøet ble på slutten av OVWC perioden dominert av egne mekkemiljøer som spiret opp rundtom, fremfor å bli medlem av en klubb. Det var bare en trend man måtte akseptere og ikke bekjempe. Man må respektere hva folk vil bruke fritiden sin på :)


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: Kjell Roarmai 29, 2013, 12:56:57 pm
Og så har man den store tidstyven, tiden vi lever i. Stadig flere produkter vi skal ha, og sette oss inn i. Hus, kone, barn, hytte, båt m.m. Mindre tid til hobbier, mer å bruke pengene på. Mange selger pga manglende bruk.

Jeg bestemte meg etterhvert for å ha ei boble, og å holde den i grei bruksstand. Jo mer original, jo enklere å kjøre og drifte. Det var godt når barna kom, å ha en bil som kun krevde vanlig vedlikehold og var til å stole på. Prosjektene/objektene blei solgt (og de står fortsatt, de fleste av de, men hos andre). Jeg har ikke tid til fler, sjøl om lysta er der (har dog 3-4 gamle motorsykler i tillegg, har 2 av de raskeste fra 70-tallet).


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: GamleNydalmai 29, 2013, 15:53:20 pm
Er egentlig luftkjølt VW så billig?? Ser man på veteranmarkedet, og hva man får for de samme pengene med tanke på motor og komfort. Eks:

VW CAB:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40905365
Alternativer i samme prisklasse:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41702256
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41621917

VW Oval:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41693977
Alternativer i samme prisklasse:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41746824
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41821253
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40216108
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37684221

Mye godteri å velge i med andre ord.

Jeg tror dette er en vanlig konjunktur i markeded. Vi kan se på prisutviklingen på T2 Bay de siste 15 åra. For noen år siden var jeg deleier i en singelcab som vi ga ca 7-8 tusen for, denne har gått noen runder i markedet og ble sist solgt for rundt 80000 hvil jeg tro, det har jo blitt gjort litt med bilen i årene siden jeg var på eiersiden, men bilen er også veldig mye den samme. Det er 1000% prisstigning på noen år. Det er klart at dette er en boble som vil sprekke når markedet er mettet. Vi ser i markedet hva andre prøver å få for bilene sine og legger oss på samme nivå. Når sistemann som er villig til å "overbetale" for bilen har kjøpt sin bil, kommer prisene til å rase ganske fort vil jeg tro.

Det samme skjedde med Singer symaskiner på 90 tallet. Alle skulle ha en på stua, og prisene steg. Markedet la merke til dette og alle skulle selge symaskiner til 2-3 tusen kr. I dag kastes disse etter deg. Stabbur picknik boksene lider i disse dager samme skjebne.

Jeg tror unormal høy pris på VW biler er det som gjør at interessen daler. Dette skal være bilentusiastenes svar på Bilcross i motorsportverden, det skal være for meg, deg og menigmann. 30-40 tusen for en orginal 60tallsboble er mer en nok. Selvsagt finnes det perler som er verd pengene sine, men for bredden er det nok en fordel med litt mer folkelige priser.

 




Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: Rolf T. Kastenwagenmai 29, 2013, 15:59:05 pm
Enig med deg hvis man sammenligner med andre biltyper. MB kostet vel 4 ganger mer enn en VW. Våre biler er priset høyt nok. Det er vel det at vi er VW entusiaster som gjør at vi ikke velger en komfortabel MB


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: Trond Dahlmai 29, 2013, 18:12:31 pm
Og om vi fikk et tall på "antall innlegg/medlemmer/tråder" på VWN fra Trond...så tenker jeg at det vil vise omtrent det samme.

Statistikk er alltid bare statistikk og man må vite hva man sammenligner.
Det er f.eks alltid enkelte tider på året at aktiviteten på forum er høyere, så man kan ikke bare sammenligne to måneder mot hverandre. Beste er nok å sammenligne samme måned med året før.  Man må også huske at på samme måte som noen medlemmer "faller fra" og endrer sitt fokus, tidsbruk osv så er det andre som strømmer til. Vi har typisk 60-70 nye medlemmer hver måned.
Her er uansett et par eksempler som viser tre år sammenlignet. Selv om det er forskjell så er de unasett ganske marginale synes jeg. Det er større forskjell på når på året man ser enn om man sammenligner to måneder over flere år.

MånedNye emnerNye innleggFlest Pålogget(på likt)Sidevisninger
September 201295783662791432271
September 201186882803091592524
September 20101104112762761649046
April 201382167652751222264
April 201295583572751512757
April 201191682462851494513
Februar 201358757812321112123
Februar 20127386935260 1425629
Februar 201172277133311477827


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: Speed-Demonmai 29, 2013, 19:25:33 pm
Jeg er ikke sikker på at du kan sammenlikne bobleinteressen med interessen for t-ford. Boblemiljøet er mye mer mangefasettert (veteran, germanlook, callok, dragrace, rally, rallycross osv osv) og bilene er brukanes i moderne trafikk. En t-ford er helt ubrukelig. Og er derfor i realiteten kun en museumsgjenstand. Ser du på A-ford så holder vel de seg godt i pris. Dels fordi de er brukelige, dels fordi de kan brukes til rodding. Akkurat som boblene.


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: Ketil S.mai 29, 2013, 19:33:01 pm
Kan det være at folk idag har mer penger å rutte med for sin hobby og smed går etter mer spesielle biler, og at det er færre av oss som gidder bruke 40000,- på å pusse opp noe?


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: StarBugs Geirmai 30, 2013, 10:26:54 am
De siste årene har det kommet endel bobler, og andre veteraner ut i trafikken i "vanlig" bruk. Rett og slett som et "billig" fremkomsmiddel for studenter og evt. som nummer to bil fordi de er så fine.... noe de jo forsåvidt er :). Men endel av disse eierne får seg en på trynet når det går opp for de at miljøet ikke handler om å hjelpe ved å jobbe FOR, men MED andre. :)

De som ikke vil få olje og dritt på henda, vil før eller siden få seg biler som er mer egnet til bruken, eller innse at bobla var litt mer krevende enn de først tenkte. Denne typen eiere vil det bli færre av fremover, etterhvert som "bedre" (mer moderne/komfortable) biler blir veteraner, eller det sprer seg at dette ikke var så lurt som det først virket....Dette er heller ikke ekte bilentusiaster i min bok. Kanskje "image-jegere", eller ekte design-entusiaster? Helt greit det, så sant man har lommebok til å følge opp, og ikke venter andre skal ta jobben. Kanskje noen av disse også finner gleden ved å gjøre ting selv etterhvert, noe som er helt suverent.

En strøken, driftsikker bruksveteran koster, selv med dagens priser, ikke mindre enn en brukt moderne bil, og er heller ikke billigere å ha hvis man skal bruke verksted på alt. Sikkert en HELT annen diskusjon.....men endel av bildet i den grad det påvirker prisene.

Miljøhensynet blir nesten umulig å trekke inn for min del. Kan ikke utfra det forsvare noe av det jeg driver med..... Jeg kjører mye, og jeg kjører mye forskjellig. OG jeg kjører mye unødvendig. Kanskje 50% av kjøringen.....aner ikke. Jeg kjører fordi det er gøy, det gir frihetsfølelse og masse flotte opplevelser uavhengig om det er i bil, på scooter eller mc. Skulle jeg vært miljøvennlig måtte jeg tråkke rundt på sykkel, jogge eller tatt toget. Noen brenner av 1000vis av liter drivstoff i en Princess, eller flyr til Paris på lunsj. Jeg koser meg med et av kjøretøyene mine på landsbygda og til og med av og til i byen (uff uff....)

Jeg gir egentlig blaffen i prisnivået, verdiene er "lave" uansett. Man sikrer ikke alderdommen med en boble eller to, og det er vel heller ikke meningen (for de fleste). Schwimwagen kunne sikkert ha vært en god investering om man hadde pengene, men hva skal jeg med det? Jeg kunne jo også kjøpt gull jeg kunne se på og polere......Nei, vil heller ha en kul buggy, kitcar eller customgreie. Helst bygge noe selv. Er det lite verdt behøver jeg ikke være redd for å "ødelegge" det..... :)

Blant alle idiotinvesteringer jeg har gjort er kjøretøyene det som har gitt mest glede. Priser og antall entusiaster får heller gå opp og ned som de vil. :)


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: -Marius-mai 30, 2013, 10:37:58 am
Er jo mange faktorer her. I dag gidder ikke folk komme å se en bil. Den kjøpes via bilder/tekstmeldinger. Det merker man jo selv både vis en har solgt eller kjøpt bil.
Dermed selges den ikke for den prisen den faktiskeverdien. Det sies at en bil ikke har mere verdi en kjøper vil gi. Før var kjøperen der og så/prøvde bilen. Det kunne da dannes et bilde av verdi.
Mange biler har sikker mye høyere verdi en salgssummen, for nesten ingen har sett den/prøvd den. Du bare sender et bud.
Vi har jo selv skyld i dette. Det er faktis vi som er kjøper/selger.

Mvh Marius


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: GeirHmai 30, 2013, 10:50:46 am
Min første bil, en oval fra 53 ga jeg 6500,- for i 1989, 24 år siden. Rustfri og kjørbar, men dog ingen perle.

Uten internett, så var du jo plukka nødt til å reise rundt på treff for å kunne følge med i hva som skjedde og treffe likesinnede på den tiden.
 Var og greit å være medlem i flere klubber for å kunne få klubbavisen hjem i posten for ytterligere oppdatering.
Så var det jo spennende å dra på de første treffene på vårparten for å så på hva som hadde skjedd i de mange garasjer/verksteder rundt omkring i løpet av vinteren.

Nå er jo dette ofte avslørt på nettet, og noe av spenningen blir jo borte, og da og litt av greia med det å dra på treff borte for mitt vedkommende.

Kan nok syntes som prisene på bilene er dalende. Helt greit for oss som har dette som hobby, men handler du biler for å tjene penger så er det jo kjedelig.
Prisene på splitt busser har jo vært helt galskap.
Jeg tror vi kan takke internettet for mye av det som skjer på godt og vondt i hobbyen vår nå.
Kan hende de høye prisene som har vært har skremt evt. nykommere, så kan vi jo håpe rekruteringen vil øke med lavere priser på bilene...




Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: Rocket-Racingmai 30, 2013, 20:58:55 pm
Har ikke fått lest gjennom hele tråden, så mulig noe er sagt før.

Jeg synes ærlig talt ikke prisene på luftkjølt VW har blitt jevnt over lavere de siste årene men litt mer fornuftig fordelt mellom bra og dårlige biler.
For noen år siden måtte man gi mer for et dårlig prosjekt enn nå, særlig når det gjelder splittbuss, oval osv.
Dette er biler som krever enormt med påkost for å komme i stopp strekk, noe jeg tror folk har blitt mer og mer klar over og som dermed reflekteres i hva man er villig til å gi.
Bra biler derimot synes jeg heller har økt i pris. Det er nå fullt mulig å få 100.000 for en bra oval, 200 for en bra splittbuss og 50+ for en bra 60-taller. Var det det for noen år siden?

Det norske markedet har hatt alt for liten differanse mellom bra og dårlige biler, dette gjelder ikke bare VW men veteranbiler generellt.  Det har sikkert noe med inngangsbilletten å gjøre men det virker som fler og fler har skjønt at det mest fornuftige er å kjøpe den beste bilen man har råd til. Folk har gladelig gitt 15 lapper for en rusten men kjørbar '69 boble, men ikke 30 for en strøken en.. Det koster fort 25-40 bare å lakkere den!

I USA er forskjellen i pris mellom bra og dårlige veteranbiler betraktelig større. Det kan se ut som prisene der borte er mye lavere på visse biler, men ser man mer nøye etter er de bra bilene vel så dyre som her.

Trenden er bra for bilene også. Er prosjektene mer overkommelige i pris og mer verdt når de er ferdige er det mer fornuftig å legge penger i å restaurere en bil.

At en bra urestaurert bil burde være verdt mange ganger det samme som en restaurert en er en annen debatt  ;)


Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: Knut Andersenmai 31, 2013, 00:01:27 am
tja.. vet nå ikke jeg da!
http://www.ebay.de/itm/-/171045184460?roken=mfRRFM



Tittel: Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
Skrevet av: SplitManmai 31, 2013, 08:03:44 am
tja.. vet nå ikke jeg da!
http://www.ebay.de/itm/-/171045184460?roken=mfRRFM




28 bud allerede.....crazy!