VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: T-bear på mai 31, 2013, 21:09:29 pm



Tittel: Kjøleblikk foran motor...hvor viktig er det..?
Skrevet av: T-bearmai 31, 2013, 21:09:29 pm
Hei,
Byttet motor for noen uker siden, og etter å ha montert absolutt alt oppdaget jeg at jeg hadde glemt å ha på det kjøleblikket som ligger langs hele fremsiden av motoren, altså mot girkassa.

Orginal 1600 motor i -69 1300.

Må vel ut med motor får å få på igjen dette, og det frister ikke så voldsomt.

Har tidligere vært plaget med litt høy motortemp, men det ser ikke ut til å ha blitt verre uten dette. Mye av varmen kommer fra et "effektanlegg" som sto på bilen, det avgir en vanvittig strålevarme.. Har ikke hull i motorlokk, bare de under ruta.

Bør jeg brette opp ermene og ta ut motoren igjen, eller kan jeg bare kjøre uten?


Tittel: Sv: Kjøleblikk foran motor...hvor viktig er det..?
Skrevet av: BERGERmai 31, 2013, 21:18:14 pm
Hvis du tar av motorluka, kan du skru ut viftehuset og sette det dekselet på plass uten å ta ut motoren ;)


Tittel: Sv: Kjøleblikk foran motor...hvor viktig er det..?
Skrevet av: T-bearmai 31, 2013, 21:29:59 pm
Uff...det har jeg ikke tenkt på.. :P

Men, på en annen side, er ikke alt knotet med å få av/ut viftehuset, nesten mer arbeid enn å slippe ned motoren? Tror jeg brukte under 30 minutter på å ta den ut sist, begynner å få dreisen på det nå..


Tittel: Sv: Kjøleblikk foran motor...hvor viktig er det..?
Skrevet av: BERGERmai 31, 2013, 21:33:23 pm
Tar vel kanskje like lang tid ja ;)
Er uansett verdt jobben å få på dekselet der.


Tittel: Sv: Kjøleblikk foran motor...hvor viktig er det..?
Skrevet av: Squarebackjuni 01, 2013, 01:04:47 am
jeg ville ikke satt det tilbake...eller kappet det på midten... Og montert bare den halvdelen som er nærmest starter...

Dette vel det eneste blekket som med fordel kan fjernes på biltyper med liten lufttilgang gjennom lufteriller.

Var vanlig på Roadstere å fjerne hele eller hele dette blikket.


Tittel: Sv: Kjøleblikk foran motor...hvor viktig er det..?
Skrevet av: JSjuni 01, 2013, 11:47:55 am
Hva er fordelen med å fjerne det?


Tittel: Sv: Kjøleblikk foran motor...hvor viktig er det..?
Skrevet av: Squarebackjuni 01, 2013, 14:16:55 pm
Hva er fordelen med å fjerne det?

Selvsagt tull å gjøre dette på en std bil, med original motor.

Men setter man en i 1600 med større vifte (som kom fom aug 69) i en eldre bil så trengs det litt mer tilgang på luft enn før.

På en bil uten skisser i lokket så er det vel kanskje enklere å finne et lokk med luftehull eller tilføre ekstra luft ved å løfte litt på lokket osv.

Bladet Right On hadde en gang en ombygd type 1 Boble Roadster som prosjektbil i bladet. Denne hadde en trimmet Kvikk-service motor. På denne fjernet man "venstre halvdel" av blikket foran motoren. På denne bilen ønsket man ikke "synlige" luftehull i karosseriet.

Det at viften trekker sin luft bak viftehuset gjør jo at det kan være noe å hente...i noen tilfeller

Av denne grunn hadde jeg ikke stresset med å få dette på plass i dette tilfellet

En annen sak er jo at motoren går jo fint ut og inn på et par timer og da kan jo blekket fint komme på plass lia en kveld.

Til trådstarter: Er alle andre blekk, gummitetninger og plastplugger på viftehuset intakte?


Tittel: Sv: Kjøleblikk foran motor...hvor viktig er det..?
Skrevet av: Kim Larsenjuni 01, 2013, 14:25:25 pm
På en 1300 motor får du satt på dette blikket uten problem.Den har jo ikke doghouse bak på viftehuset.
Bare skru av gassvaieren og bensintilførselen.Legg dette på undersiden av torpedoveggen.Monter blikket,og dra vaier og bensinrør/slange igjen hullene i blikket.Voila


Tittel: Sv: Kjøleblikk foran motor...hvor viktig er det..?
Skrevet av: JSjuni 01, 2013, 20:32:49 pm
Jeg tenkte kanskje at luften den drar inn foran vil være noe varm pga eksosrørene, men det er kanskje ikke slik?


Tittel: Sv: Kjøleblikk foran motor...hvor viktig er det..?
Skrevet av: Squarebackjuni 01, 2013, 20:40:20 pm
Sitat fra: JS link=topic=54257.msg525017#msg525017 date=13701s15169
Jeg tenkte kanskje at luften den drar inn foran vil være noe varm pga eksosrørene, men det er kanskje ikke slik?
sikkert delvis rett det.



Tittel: Sv: Kjøleblikk foran motor...hvor viktig er det..?
Skrevet av: T-bearjuni 01, 2013, 23:10:13 pm
Hei igjen,

Nå er det vel kanskje litt så som så med resten av blikkdelene også, eller, blikkdelene er vel stort sett der. Hvertfall det som har med viftehuset å gjøre. Det er nok verre med gummidetaljene. Og plastplugger  ???
Litt av problemet er at jeg har faktisk ikke sett en motor med alt av blikk og gummi på plass med mine egne øyne. Har massevis av deler, men monteringen av disse kjøledekslene har blitt litt etter prøving og feiling-metoden. Ikke alt passer sammen, og ikke alt passer på en 1600.
Har haynes-manual, som hjelper noe, og så har jeg et amerikansk VW-blad som har sikkert 20 reportasjer om motorbygging. Det er et veldig godt hjelpemiddel, alt av rekkefølger, moment, klaringer, tips og triks osv. står der, og masser av bilder.

Jeg oppdaget faktisk ganske nylig at det skal være noe gummigreier rundt pluggene, og at det finnes tetninger rundt luftslangene.

Som sagt virker det ikke særlig mye varmere baki der nå enn før, men så har jeg ikke kjørt så mye enda. Har vel litt "luftunderskudd" siden jeg ikke har riller i lokket, men siden bilen er lakkert i en (hittil) ukjent blåfarge, så tror jeg det blir sånn en stund til.
Men hvis det er underskudd, tror jeg faktisk at den luften som trekkes inn/opp foran er kjøligere enn den som kan trekkes inn fra andre steder, hvis dette dekselet er på.?


Tittel: Sv: Kjøleblikk foran motor...hvor viktig er det..?
Skrevet av: Squarebackjuni 01, 2013, 23:28:36 pm
Enig meg deg i det siste du skriver ja.

Du får lese litt her:

http://www.follovwklubb.no/teknisk/index.php?subaction=showfull&id=1305147398&archive=&start_from=&ucat=3&

Halvard