VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Eikstad på juni 06, 2013, 13:56:56 pm



Tittel: Spenn/ forspenn på termostat trakta.
Skrevet av: Eikstadjuni 06, 2013, 13:56:56 pm
Driver å monterer "bil-blikk" og termostat på en 30 hesters motor fra ei brannpumpe. Finnes det noen fasit for hvordan trakta som regulerer luften inn til vifta skal monteres? Lurer da spesielt på hvor mye spenn det skal være i fjæra osv. Noen som kan redde meg ut av knipa?

Mvh:
Mr. Eikstad


Tittel: Sv: Spenn/ forspenn på termostat trakta.
Skrevet av: ovaltjuni 06, 2013, 15:01:24 pm
Først litt om hvorfor det er trakt til desse motorene, Jo mest truleg for at luften skal komme nermest mulig vifteblada. Desse viftene har jo få vifteblad i forhold til f.eks 1300 viftene... og større på nyere. Når trakten er helt inne (v kald motor) så når nok trakta over hele viften på innsiden, å dette for at minst mulig luft (pga kragen på trakten) skal komme til før motoren får arbeidstemperatur. Ettersom termostaten "sier ifra" at nå må det til kjøling, så åpner trakta etter "termostatens strekk"  å selv om den er "helt ute" på varm motor, så sørger nok trakten da for at nødvendig]uft kommer til viftebladene på utsiden av trakten.
-Har ikke sett noen oppskrift på justering av dette, men dersom trakten "står oppe" på normalt varm motor, så er nok termostaten stilt rett. Dette ser en når en kikker ned mellom brannveggen og viftehuset etter kjøring... (se gjerne etter før motoren har oppnådd full temp også)

-Desse motorene kjøler dårligst, med oljekjøleren midt i viftehuset, så denne "turbulensen" som trakten skaffer tilveie er nok nødvendig.

-Fjeren som sitt på akslingen under trakten skal ikke vere for stram, den skal bare trykke trakten inn igjen når motoren kjøler seg av.


Tittel: Sv: Spenn/ forspenn på termostat trakta.
Skrevet av: Eikstadjuni 06, 2013, 19:56:13 pm
Men er det noen som vet om feks 1300 vifte er "bolt on" på min 30 hester? Og er vifta på 30 og 34 hester også den samme? Siden jeg nå skal montere sammen alt hadde det jo vært stas å satt inn ei kraftigere vifte hvis det finnes en som passer.


Tittel: Sv: Spenn/ forspenn på termostat trakta.
Skrevet av: ovaltjuni 06, 2013, 20:31:55 pm
Men er det noen som vet om feks 1300 vifte er "bolt on" på min 30 hester? Og er vifta på 30 og 34 hester også den samme? Siden jeg nå skal montere sammen alt hadde det jo vært stas å satt inn ei kraftigere vifte hvis det finnes en som passer.

Vil tru at du må ha viftehus som passer vifta, f.eks når det kom doghouse (1600dp i 1971) så fikk viftehuset en spesiell "sneglehusutforming" som gjorde at vifta fungerte meir som en turbin til oljekjøleren, og siden den stod på siden av viftehuset, så fikk sylindrene full kjøling da. Den vifta er den "breieste" av minst fire typer fra tidligere. Om vifte fra f.eks 1300 passer til 1200 motoren i det viftehuset er jeg ikke sikker på, men du må prøve for å finne dette ut. Vet i alle fall at viftene skal ha liten klaring til viftehusveggen...1 - 2  mm.
Eg skifta til viftehus og doghouse oljekjøler på en av mine motorer (en 30hk fra 1959) som du kan lese litt om i denne tråden;
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,48203.0.html
-sikkert er det at kjøling til desse motorane er luft å oljekjøling like viktigt.


Tittel: Sv: Spenn/ forspenn på termostat trakta.
Skrevet av: ovaltjuni 06, 2013, 20:46:44 pm
Men er det noen som vet om feks 1300 vifte er "bolt on" på min 30 hester? Og er vifta på 30 og 34 hester også den samme? Siden jeg nå skal montere sammen alt hadde det jo vært stas å satt inn ei kraftigere vifte hvis det finnes en som passer.
Trur de to viftene er like...(og like dårlige  ::)) men sikkert gode nok når motoren er ny og ikke full av skitt under kjøledeksla sine. Ikke heller sikkert at de nyere viftene vil/behøve ha "Trakt" så dersom det hadde gått å ha i en f.eks 1300 vifte så kunne en kanskje fjernet hele trakten, men da hadde jo ikke termostaten hatt noe å gjøre, så det beste er vel orginaldeler, eller ombygging??


Tittel: Sv: Spenn/ forspenn på termostat trakta.
Skrevet av: Kjell Roarjuni 06, 2013, 21:30:30 pm
Men er det noen som vet om feks 1300 vifte er "bolt on" på min 30 hester? Og er vifta på 30 og 34 hester også den samme? Siden jeg nå skal montere sammen alt hadde det jo vært stas å satt inn ei kraftigere vifte hvis det finnes en som passer.
Jeg kjører med 34hk vifte og dynamo på 30 hk. Går helt fint. Tror 34 hk vifta ga 50 l mer pr minutt, og dynamoen 20w mer...
Men skal bytte tilbake etterhvert. De nyere viftene med flere blader, og trekker mer hk. Så på theSamba at en vifte til 1600 trakk 3-4 hk mer ved 4000rpm, enn vifta til 30 hk.


Tittel: Sv: Spenn/ forspenn på termostat trakta.
Skrevet av: SveinTjuni 08, 2013, 07:16:49 am
Og jeg viste jeg hadde sett en oppskrift et sted  :D
Instruksjonsboken er jo normalt det siste stedet man leser....


Tittel: Sv: Spenn/ forspenn på termostat trakta.
Skrevet av: ovaltjuni 09, 2013, 19:46:41 pm
Så bra Svein, dette blir rettesnoren for rett innjustering for oss alle med orginalmotor/kjøling. At trakten derfor kan skape unøyaktig kjøling og ulyder hvis denne blir stilt fot langt ut, har jeg hatt mistanke om også, men jeg kan jo kombinere denne siden når jeg skal kjøre inn den 1200 motoren som jeg har satt større vifte på, for der har jeg ikke begynt å montere trakt.  :)