VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: herstene på juni 13, 2013, 20:06:18 pm



Tittel: Senkesett og hjulstilling
Skrevet av: herstenejuni 13, 2013, 20:06:18 pm
Gjør det kort og enkelt; Har ikke godkjent senk, ble stoppa, må på kontroll og få det godkjent, visst jeg fjerner senkesettet og tar på original fjærene, må jeg ha med hjulstilling skjema eller noen annen form for papirer da? ???


Tittel: Sv: Senkesett og hjulstilling
Skrevet av: A.Holejuni 13, 2013, 20:18:10 pm
Nei. Normalt ikke.

(Men  det er dog litt  Lotto: man vet  aldri  hva en fersk inspektør kan få seg til å finne på i et "inspirert øyeblikk")


Tittel: Sv: Senkesett og hjulstilling
Skrevet av: Dewiljuni 13, 2013, 20:22:21 pm
Hjulstillingen endrer seg om du bytter fjærer, så det er lurt med en hjulstillingskontroll. Men disse ullhuene hos biltrangsynet skjønner jo ikke opp og ned på en bil.
Bilen får jo ikke automatisk riktige hjulvinkler når man setter på originale fjærer :-P

Selv hadde jeg vel satsa på å godkjenne senkesettet om det er papirer på det, regner med at det kommer på igjen...


Tittel: Sv: Senkesett og hjulstilling
Skrevet av: herstenejuni 13, 2013, 20:54:54 pm
Da bytter jeg til original og satser på at han ikke ser på hjulstillingen, forstillingen skulle så absolutt vert justert på så er litt noia.


Tittel: Sv: Senkesett og hjulstilling
Skrevet av: Dewiljuni 13, 2013, 21:03:43 pm
En hjulstillingskontroll ligger normalt sett på rundt 1500kr hos de fleste bilverkstedene.


Tittel: Sv: Senkesett og hjulstilling
Skrevet av: GraffsT1juni 13, 2013, 21:17:31 pm
Biltilsynet har i hvertfall ikke mulighet for å si om hjulstilling er korrekt eller ikke. Er mange år siden de gutta der var borti et forstillingsapparat  ;) Jeg hadde bare vist den med korrekt høyde.


Tittel: Sv: Senkesett og hjulstilling
Skrevet av: herstenejuni 13, 2013, 21:47:58 pm
En hjulstillingskontroll ligger normalt sett på rundt 1500kr hos de fleste bilverkstedene.
Er klar over prisen, hjulstilling skal jeg ha, passer bare litt dårlig med økonomien akkurat nå :)


Tittel: Sv: Senkesett og hjulstilling
Skrevet av: herstenejuni 18, 2013, 20:28:53 pm
Tviler sterkt på at det går, men det er vell ikke noen som helst mulighet for at jeg kan ringe og forklare at jeg har fjernet senkesettet, for så og slippe og møte opp med bilen for og vise den?

Unødvendig og kjøre i to timer for at en fyr skal se at jeg har skiftet til originalt for så og kjøre hjem igjen..


Tittel: Sv: Senkesett og hjulstilling
Skrevet av: Emiljuni 18, 2013, 23:24:53 pm
Noen som har godkjenningspapirene på puma forstilling?


Tittel: Sv: Senkesett og hjulstilling
Skrevet av: GraffsT1juni 19, 2013, 07:53:50 am
Tviler sterkt på at det går, men det er vell ikke noen som helst mulighet for at jeg kan ringe og forklare at jeg har fjernet senkesettet, for så og slippe og møte opp med bilen for og vise den?

Det er nok å tro på julenissen i juni ja ;)


Tittel: Sv: Senkesett og hjulstilling
Skrevet av: -Marius-juni 19, 2013, 08:11:52 am
Hva er det du vil oppnå?
Er det Puma som er montert er det jo et standard skriv ang godkjenningspappirer. Utfører du 4-hjulskontroll pluss dette skrivet på forstillingen er jo bilen godkjent! Du trenger også en lysjustering;)
Skriv ang Puma vrimler det jo av her, sikkert noen som kan fikse det for deg.
Da slipper du dette 2 ganger:)

Mvh Marius


Tittel: Sv: Senkesett og hjulstilling
Skrevet av: rofferenjuni 21, 2013, 22:14:32 pm
biltilsyntoskene følger bare boka...jeg er bombesikker på att de ikke hadde funnet peilepinnen på en bil en gang...  vis den med pumaen.ta med papirer på forstilinga....så krever de 4 hjulsmåling det må du og ha papirer på..


Tittel: Sv: Senkesett og hjulstilling
Skrevet av: Dewiljuni 22, 2013, 09:43:36 am
Alltid lurt med 4-hjulskontroll når man endrer understell.
Hjulvinklene blir aldri like når man tukler og justering er å foretrekke.

Hjulvinkler som ikke stemmer kan skape farlige situasjoner fordi bilens oppførsel blir vanskelig å beregne når den først mister grepet. 

All endring av understell skal forevises trafikkstasjon sammen med de dokumenter som kreves. I dette tilfellet: papiret fra møller, hjulstillingskontroll (målebrev) og lysjustering.

Det fine med sånne gamle biler vi driver med er at krav om TUV eller test fra annet uavhengig laboratorium bortfaller.