VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: Dalland på juni 15, 2008, 19:43:15 pm



Tittel: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: Dallandjuni 15, 2008, 19:43:15 pm
Hei, er helt ny på boble og sitter nå rundt på alle mulige sider og prøver å finne et bra trim oppsett, men jeg har lite peiling på 4taktere så jeg setter utrolig stor pris på om noen kunne satt opp et oppsett til meg med linker til tingene, sånn at jeg bare trenger å trykke bestille knappen :)
Har kun to krav: ikke splitte motoren og ingen sylinder sett som motoren må borres opp for.
Jeg vil helst ikke over 10 tusen.

Har sett litt på 1680cc slipp on, men ellers så hadde det vert supert om noen kunne finne forgassere, kam, ekos og andre ting sånn at jeg kan håpe på å komme rundt 100hk.

Bobla er en 1973 modell 1300S, helt orginal og med bensin varmer.

Mvh.
Håkon


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: Holmenjuni 15, 2008, 19:48:07 pm
Å ikke splitte motoren er en dårlig løsning.
Nye lager bør man koste på seg.
Man får heller ikke skiftet kam uten å splitte motoren.
Det enkleste og billigste er ofte å kjøpe en brukt motor her på forumet.


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyjuni 15, 2008, 19:54:33 pm
.


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: Dallandjuni 15, 2008, 22:16:57 pm
Jada fint oppsett men hvor kan jeg finne delene, det med linker er det viktigste.


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyjuni 15, 2008, 22:19:59 pm
.


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: ole bobanjuni 15, 2008, 22:20:39 pm
mye av delene finner du på en fin siden som heter cip1.com

veldig greie folk fra min siden da grei handel og delene er på døra etter bare noen dager nå som dollaren er billig oxo.

mvh ole berget


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: Dallandjuni 15, 2008, 22:37:55 pm
Jaja var dette jeg "frykta" får bare linker til sidene som jeg har vert på mange ganger før, får vel heller spør hotshop om de kan lage et komplett oppsett til meg siden "dere" klarer det ikke.
Den cip1 siden forstår jeg ingenting av uansett, siden alle nummer på eks kam osv med grader osv, er ikke noe jeg forstår enda.
Men takk for forsøker i allefall :)


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: Jon Tjuni 15, 2008, 22:42:00 pm
det er en fordel å lese seg litt opp på emne før man setter i gang. how to hotrod your vw er en fin og forklarende bok. evt kjøpe en ferdig trimmet motor..


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyjuni 15, 2008, 22:47:54 pm
.


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: Dallandjuni 15, 2008, 22:53:50 pm
Joda skal nok fikse skruinga, det fikser jeg og far temmelig greit.
Hvor handlet du delene fra? og hvor mye kostet ditt oppsett til slutt?

* ny Engle w110 kam. 10,92 i løft 284grader.1500-6000 turtallsområde
* nytt kam drev fra Empi
* nye ventilløftere fra Scat
* nye chromoly støtstenger
* nytt 1680ccm slipp in sylinder sats
* stivere ventilfjærer fra bugpack/enkle

Så blir det enten org gasser eller dobbel, på hver side 40mm og sport eksos til ca 900kr fra hotshop.


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyjuni 15, 2008, 23:02:12 pm
.


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyjuni 15, 2008, 23:05:29 pm
.


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: Dallandjuni 15, 2008, 23:16:21 pm
Åja så nå at dahlems hadde en del "sett" som jeg trenger:
Trimkamsett til VW T1 1,3l - 1,6l
Engle trimkam (278°, 284° eller 294°)
Kamdrev med monteringssett
Kamløftere (8 stk.)
Kamlager, Race
HD Oljepumpe
Pakketilbud kr. 2490,-

Tenningsdeler på tilbud
009 fordeler Tennkabler i utvalgte farger
4 stk. Bosch W8AC tennplugger
Pakketilbud kr. 890,-

Motorlagersett for VW T1:
Ramlagersett, std.
Kamlagersett, std.
Veivlagersett, std.
Simmerring svinghjul
Komplett pakningssett
Pakketilbud Kr. 690,-

Så høvler jeg toppen litt og porter litt selv, og kjøper 1680cc slipp in, 40mm gasser og eff potte, så er jeg vel nesten i mål?

Lurer på hvordan det er med dysing på disse motorene, er det som på moped at man må dyse mye for å finne frem til riktig?
Og dette velocity greiene i forgasseren hadde det vert supert vis du kunne forklare :D


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyjuni 15, 2008, 23:20:40 pm
.


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: Dallandjuni 15, 2008, 23:27:15 pm
Ok er bare litt kjedelig å måtte vente på deler når man har splitta motoren.
009 Fordeler med stifeløs tenning: 650 kroner. den jeg skal ha?


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyjuni 15, 2008, 23:29:24 pm
.


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: Dallandjuni 15, 2008, 23:31:36 pm
Må ha en forgasser på hver side :)
Men kan du svare dette?:
Lurer på hvordan det er med dysing på disse motorene, er det som på moped at man må dyse mye for å finne frem til riktig?
Og dette velocity greiene i forgasseren hadde det vert supert vis du kunne forklare Osteaktig

Edit:
Tenkte på en sånnen: http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C13-47-7317


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyjuni 15, 2008, 23:34:30 pm
.


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: Dallandjuni 15, 2008, 23:36:18 pm
Ok, tenkte på "venturis"
Fant en kanskje bedre gasser? http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C13-47-7319


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyjuni 15, 2008, 23:39:07 pm
.


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: Dallandjuni 16, 2008, 00:14:45 am
Ok, er dette dyser man kan kjøpe på hotshop og andre norske sider eller er de dyre og vanskelige å finne?


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: Martinjuni 16, 2008, 00:54:53 am
hadde den 32/36 gassern på min 1641 en gang i bobla. 110 cam, grenrør med single quaite pack bak potte. porta å høvla godt å litt sveisa å modda omm ei 1300s kasse  ikke snøring på hva men ett eller annet hadde noen gjort inni der. denne motoren gikk godt tok smultringer på tørt føre i 2 gir ;) tipper rundt 80 hk, ganskje


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: Dallandjuni 16, 2008, 09:49:11 am
hadde den 32/36 gassern på min 1641 en gang i bobla. 110 cam, grenrør med single quaite pack bak potte. porta å høvla godt å litt sveisa å modda omm ei 1300s kasse  ikke snøring på hva men ett eller annet hadde noen gjort inni der. denne motoren gikk godt tok smultringer på tørt føre i 2 gir ;) tipper rundt 80 hk, ganskje

Høres lovende ut det ja, men er det mye værre å stille inn to forgassere enn en da? (burde jo være likt) :P
Hvor stor forgasser er det på 1300S orginalt?
Har også hørt at det lønner seg med en på hver side, siden er kortere innsug så bensin dampen holder seg bedre...


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: RZR-Andyjuni 17, 2008, 16:08:28 pm
Synkronisering av gasserne og ubalanse er noe som du må ta med i betraktningen. 
Er det ulik kompresjon og ujevn flyt gjennom gasserne på hver side blir det fort litt kraft gange arm som i tillegg til å være frustrerende også spiser motorfester...


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: fatzyjuni 17, 2008, 17:58:04 pm
Man kan få mye "godis" til boblemotorer, også for 10'. Men det ene kan føre til det andre og det kan fort bli dyrere enn først antatt. Kanskje motoren ikke blir så kjørbar som man trodde fordi trim-komponentene ikke virker godt sammen. Det nytter ikke med enorme gassere, hvis ikke resten henger med. En 1600 motor har originalt en forgasser på 34mm. Å sette på to stk på 40mm eller mer er en dramatisk økning, selv om motorvolumet er økt med 80 ccm. En hvass trimkam gir lite dreiemoment, spesielt på lave turtall. Dermed blir det nødvendig å kjøre på høyt turtall for å få ønsket effekt.
Poenget mitt er at man bør definere hvilken motor man er ute etter og velge komponenter som passer dette ønsket, og som passer sammen. Selv har jeg prøvd å lage en motor med litt mer effekt, godt dreiemoment på lavere turtall og god kjørbarhet innenfor det originale turtallsområdet. Det virker som en knallgod optimering med "mer av alt". Bare jeg får justert inn forgasser og tenning nå så tror jeg at denne motoren skal være LANGT friskere enn originalen. Den bør gå billig på vanlig kjøring også....

- 32/36 progressiv gasser
- 1680 ccm, slip-in
- effektanlegg (fra Hot Shop)
- lett porta eksoskanaler
- større oljepumpe
(resten er originalt)

Noen andre som har en tilsvarende kombinasjon.... som har litt erfaring å dele?


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: fatzyjuni 17, 2008, 20:24:06 pm
Tips: Dukket nettopp opp en 32/36 progressiv EMPI forgasser til salgs på forumet....  ;)


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyjuni 17, 2008, 21:09:15 pm
.


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: fatzyjuni 17, 2008, 21:53:37 pm
Sitat
jeg har alt lakt ut info om en av motorene jeg har bygget
Ja, se der ja! Nesten 100 hk og 145 Nm står det respekt av....
Se på den flate, fine momentkurven da: ca. 140 Nm mellom 2750-4500 og den lineære effektøkningen hele veien. SLETT IKKE VERST!
Men, kan denne motoren bygges for 10' ?
(Huff nå har jeg visst tatt helt over.... I rest my case).


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyjuni 17, 2008, 22:13:28 pm
.


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: magnusBjuli 14, 2008, 23:08:22 pm
Om man tar en original 1600 og tilsetter ny gasser (f.eks. EMPI 32/36) og bytter eksosanlegg, hvor mye kan man forvente seg i økning da? Funker dette, eller MÅ man rote med kammer, sylindersett etc?


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: Squarebackjuli 14, 2008, 23:10:41 pm
Om man tar en original 1600 og tilsetter ny gasser (f.eks. EMPI 32/36) og bytter eksosanlegg, hvor mye kan man forvente seg i økning da? Funker dette, eller MÅ man rote med kammer, sylindersett etc?

tja..ca 8-10 hester. Eller litt mer eller mindre.


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: ahelgemojuli 14, 2008, 23:20:42 pm
lars rosenquist har vist longblokker fra rundt 15000.-


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: Squarebackjuli 14, 2008, 23:23:24 pm
lars rosenquist har vist longblokker fra rundt 15000.-


Det her vel unneberg også...


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: fatzyjuli 15, 2008, 00:24:27 am
Sitat
lars rosenquist har vist longblokker fra rundt 15000.-
- 1641 ccm også.
Lars sier at turnkey 1641 gir 69 hk med Empi-potte, og da er vel resten originalt....

Sitat
Om man tar en original 1600 og tilsetter ny gasser (f.eks. EMPI 32/36) og bytter eksosanlegg, hvor mye kan man forvente seg i økning da? Funker dette, eller MÅ man rote med kammer, sylindersett etc?
Dette funker. Du får vel ca. 20% mer effekt, og ikke minst mer dreiemoment! ;D


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: magnusBjuli 15, 2008, 10:53:11 am
Hvordan er det å sette på større enn 32/36 på en 1600? Blir f.eks. to doble 40 IDF overkill? Mener å ha sett noen som anbefaler dette til en 1600?


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyjuli 15, 2008, 11:37:54 am
.


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: fatzyjuli 15, 2008, 15:01:54 pm
Sitat
Hvordan er det å sette på større enn 32/36 på en 1600? Blir f.eks. to doble 40 IDF overkill? Mener å ha sett noen som anbefaler dette til en 1600?
Originalt er det en 34mm forgasser som forsyner fire sylindre, setter du på to 2x40 gassere får du 40mm til hver sylinder. Jeg har sagt det før: det er en dramatisk økning, overkill spør du meg. Originalmotoren har vel problem med å svelge unna all bensinen disse leverer..... :-\ Men alt er mulig!


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: JSjuli 15, 2008, 15:12:00 pm
Det kommer vel strengt tatt ann på dyser og ikke minst halsringer...


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: fatzyjuli 15, 2008, 15:43:39 pm
Sitat
Det kommer vel strengt tatt ann på dyser og ikke minst halsringer...
Selvfølgelig, men likevel....


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: Squarebackjuli 15, 2008, 21:46:41 pm
Det kommer vel strengt tatt ann på dyser og ikke minst halsringer...

og du får jo halsringer ned i 24 mm mener jeg...og da kan man jo bruke IDF (og DLRA) på ganske "små" motorer.


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: magnusBjuli 15, 2008, 22:10:19 pm
Men da forsvinner vel litt av vitsen med store gassere, eller? Tar jeg helt feil?


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: JSjuli 15, 2008, 22:31:12 pm
Litt av poenget med to dobble gassere er å få en gasser til hver sylinder om du skjønner. Istedet for å ha en til alle fire med et kjempelangt innsug som det er orginalt.


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: Rocket-Racingjuli 15, 2008, 22:47:38 pm
Som JS sier.. Det er heller ikke dumt med to enkle gassere på en moderat trimmet 1600.
Du trenger strengt tatt ikke mer og da har man også fordelen av korte innsug og ofte bedre bensinøkonomi enn originalt pga den mer optimale bensintilførselen.
Det er flere velfungerende komplette gasserkit å få i denne sjangeren som fungerer bra fra standard 1600 og oppover.

Du kommer overraskende langt med en 1600 med litt vassere kam, 1,25 vipper, porting/høvling av topper og to enkle Kadron-gassere.. (++)


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2juli 16, 2008, 07:40:03 am
Streetfight: Her ser du at det er mange veier å gå, for å dra sammenligningene dine til moped videre, så er det det samme med boble, bare værre, det er forskjellige produsenter på de samme delene, og det er enda flere meninger om hva som passer sammen. Ser du er på god vei med de "Kit'ene" som du har sett på. Gasser velger du selv, kan f.eks la prisen bestemme. Kommer du over noe bra billig så sparer du fort ett par tusen der. Om det er progressiv 32/36 eller doble 40 spiller liten rolle. Som du ser er det folk som har fått til 32/36, og jeg kan garantere at det ikke blir overkill med 40mm dell'orto. Har brukt mine i mange år på forskjellige motorer tom. på en helt standard 1600 uten uvettug bensinforbruk eller drukning.

Men har du tenkt til å "bruke" bobla litt så er det hvertfall lurt å gå hele veien med å åpne opp motoren og skjekke tilstanden på den, for så å bytte lagre og tetninger hvis alt er ok. Og da får du byttet løftere og kam og det er bra, en kam gjør veldig mye på en boble motor da den orginale er veldig langt ifra "livlig." Og så med litt forsiktig porting, og større gassere så blir det bra.

Ikke tenk så mye på hvor mange hester du vil ha når det skal bygges på budsjett, det blir så mange det blir ettersom hvor mye du har råd til. Bedre går det uansett, så er det bare å begynne å gruble på hvordan den neste motoren skal bygges...

Lykke til.


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: magnusBjuli 16, 2008, 22:04:27 pm
Som JS sier.. Det er heller ikke dumt med to enkle gassere på en moderat trimmet 1600.
Du trenger strengt tatt ikke mer og da har man også fordelen av korte innsug og ofte bedre bensinøkonomi enn originalt pga den mer optimale bensintilførselen.
Det er flere velfungerende komplette gasserkit å få i denne sjangeren som fungerer bra fra standard 1600 og oppover.

Du kommer overraskende langt med en 1600 med litt vassere kam, 1,25 vipper, porting/høvling av topper og to enkle Kadron-gassere.. (++)
For oss som er grønne på dette med motorbygging, men ikke er redde for å bli litt møkkete eller å lese en manual: Hvor mye arbeid må man regne med på et motorbygg som det du nevner?


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyjuli 18, 2008, 12:09:20 pm
.


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: Hot Owljuli 18, 2008, 12:26:45 pm
Spør deg selv, hva gjorde VW når de skulle "trimme" disse motorene?
To enkle gassere på korte innsug er svaret...


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: ahelgemojuli 18, 2008, 13:50:35 pm
blir vel billigst med longblokk fra rosenquist likevel sikkert   ;)




Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: magnusBjuli 18, 2008, 15:34:24 pm
eller en longblock/turnkey fra USA?


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: ahelgemojuli 18, 2008, 16:18:47 pm
blir vel dyrere med moms osv å hente selv tror jeg


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyjuli 19, 2008, 11:51:30 am
.


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: Lars Rosenquistjuli 19, 2008, 14:15:55 pm
Hei Race-buggy.
Kan du fortelle meg hva du skal ha for en ferdig bygget longblock  fra deg?pris helt konkret ....
Eksempel pris på den som du bygger som skal levere ca 100 hk..Pris uten forgassere og eksos kun longblock?
Mvh Lars


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: magnusBjuli 19, 2008, 15:53:51 pm
Tror race buggy mener at det er billigere å gjøre det selv enn å kjøpe ferdig bygd. Man betaler jo ikke seg selv for arbeidet... Skal han gjøre det for andre vil han sikkert ha betalt. Eller?


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: EspenXjuli 19, 2008, 15:59:49 pm
Så beste måte å få et trimoppsett for maks 10 tusen er å kjøpe en ny longblock til 15 tusen?  :P


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyjuli 19, 2008, 16:04:43 pm
.


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyjuli 19, 2008, 16:05:47 pm
.


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: Lars Rosenquistjuli 19, 2008, 16:17:15 pm
Bygger ikke for å selge ..
Neivel.. men spurte deg om hva det evt vil koste å få bygget en motor ,det er jo faktisk ikke alle som klarer å bygge en slik.
De som ikke har mulighet til å linjebore og har gratis ekspert hjelp til motoren er ferdig, må jo betale en sum for å få ting gjort.
Så hva vil det koste da? koster den 13000 i deler ?Kan en amatør sette sammen en slik for 13000kr.?
Hvor mange timer bruker en proff på  å sette sammen  en bra motor?
Jeg mener ikke at det beste er  å kjøpe en ferdig longblock ,men   for veldig mange er nok dette den billigste løsningen hvis en ikke er proff på disse motorene.
mvh Lars


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyjuli 19, 2008, 17:27:51 pm
.


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: Filip/purityjuli 19, 2008, 17:34:59 pm
Bygger ikke for å selge ..
Neivel.. men spurte deg om hva det evt vil koste å få bygget en motor ,det er jo faktisk ikke alle som klarer å bygge en slik.
De som ikke har mulighet til å linjebore og har gratis ekspert hjelp til motoren er ferdig, må jo betale en sum for å få ting gjort.
Så hva vil det koste da? koster den 13000 i deler ?Kan en amatør sette sammen en slik for 13000kr.?
Hvor mange timer bruker en proff på  å sette sammen  en bra motor?
Jeg mener ikke at det beste er  å kjøpe en ferdig longblock ,men   for veldig mange er nok dette den billigste løsningen hvis en ikke er proff på disse motorene.
mvh Lars

det er sant at di som ikke kan bygge eller har tilgang til verktøy bør heller kjøpe en ferdig loong block.
poenget mitt når jeg bygger motor er å bruke mest mulig std deler og bearbeide di,utnom kam,og sylinderer,fordeler forgasser,eksos.
og vite hva av deler som harmonerer sammen for å få bra resultat,gir ikke det ønsket resultat bytter jeg til eks 041 topper eller 044 topper.
jeg har bygget mange 1641 og 1680ccm på rundt samme effekt, det er lett å få til 100-110hk på dette volum,men skal man over krever det mere innsats
"Price, reliability, power, choose two" er et utsagn jeg leser ofte på TheSamba. Hvor langt regner du med at en av disse 1641 med 100 hk går før en overhaling er nødvendig?


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: Hot Owljuli 19, 2008, 18:46:08 pm
"Price, reliability, power, choose two" er et utsagn jeg leser ofte på TheSamba. Hvor langt regner du med at en av disse 1641 med 100 hk går før en overhaling er nødvendig?

Vel, på hundre hester har man valgt "Price" og "reliability"...  ikke "Power"


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: magnusBjuli 19, 2008, 19:59:35 pm
Men ut fra en 1641 er det jo en del som er hentet...


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: Filip/purityjuli 19, 2008, 20:05:35 pm
"Price, reliability, power, choose two" er et utsagn jeg leser ofte på TheSamba. Hvor langt regner du med at en av disse 1641 med 100 hk går før en overhaling er nødvendig?

Vel, på hundre hester har man valgt "Price" og "reliability"...  ikke "Power"
Vil nå si 100 hester er en del mere enn det som er hentet ut av en standard 1600, på tross av den ikke så alt for store økningen i volum. Vil ikke dette går ut over varigheten? Regner med at disse hestene bor oppe på litt turtall også? Dette vil jo være en av faktorene som sliter ut motoren.

EDIT: magnusB kom meg akkurat i forkjøpet.


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyjuli 20, 2008, 10:57:25 am
.


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: H-MEKjuli 20, 2008, 11:24:03 am
Bygger ikke for å selge ..
Neivel.. men spurte deg om hva det evt vil koste å få bygget en motor ,det er jo faktisk ikke alle som klarer å bygge en slik.
De som ikke har mulighet til å linjebore og har gratis ekspert hjelp til motoren er ferdig, må jo betale en sum for å få ting gjort.
Så hva vil det koste da? koster den 13000 i deler ?Kan en amatør sette sammen en slik for 13000kr.?
Hvor mange timer bruker en proff på  å sette sammen  en bra motor?
Jeg mener ikke at det beste er  å kjøpe en ferdig longblock ,men   for veldig mange er nok dette den billigste løsningen hvis en ikke er proff på disse motorene.
mvh Lars

det er sant at di som ikke kan bygge eller har tilgang til verktøy bør heller kjøpe en ferdig loong block.
poenget mitt når jeg bygger motor er å bruke mest mulig std deler og bearbeide di,utnom kam,og sylinderer,fordeler forgasser,eksos.
og vite hva av deler som harmonerer sammen for å få bra resultat,gir ikke det ønsket resultat bytter jeg til eks 041 topper eller 044 topper.
jeg har bygget mange 1641 og 1680ccm på rundt samme effekt, det er lett å få til 100-110hk på dette volum,men skal man over krever det mere innsats
"Price, reliability, power, choose two" er et utsagn jeg leser ofte på TheSamba. Hvor langt regner du med at en av disse 1641 med 100 hk går før en overhaling er nødvendig?

det er avhengi av bruken

Uansett hvor mye hester det er i en motor, tatt i betraktning at ting er skikkelig gjort, så er det vel opp til fører når det gjelder holdbarhet!


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: Hot Owljuli 21, 2008, 08:41:54 am
Det er nok sagt en million ganger, hester bor i toppene...

Ny kam, to doble gassere/ to enkle, og så fine topper du har råd til...


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: Filip/purityjuli 21, 2008, 15:59:15 pm
det er sant at di som ikke kan bygge eller har tilgang til verktøy bør heller kjøpe en ferdig loong block.
poenget mitt når jeg bygger motor er å bruke mest mulig std deler og bearbeide di,utnom kam,og sylinderer,fordeler forgasser,eksos.
og vite hva av deler som harmonerer sammen for å få bra resultat,gir ikke det ønsket resultat bytter jeg til eks 041 topper eller 044 topper.
jeg har bygget mange 1641 og 1680ccm på rundt samme effekt, det er lett å få til 100-110hk på dette volum,men skal man over krever det mere innsats
"Price, reliability, power, choose two" er et utsagn jeg leser ofte på TheSamba. Hvor langt regner du med at en av disse 1641 med 100 hk går før en overhaling er nødvendig?

det er avhengi av bruken
Men om disse 100 hestene bor på 6-7000 rpm (uten at jeg vet noe om det sikkert), så vil jo mye av "poenget" med de være borte, siden en raskt sliter ut motoren om en vil bruke samtlige hester. Har en derimot en motor med maks hester rundt 5000 rpm vil denne motoren kunne kjøres hardt uten å bli utslitt like raskt. En slik motor vil også antageligvis ha dreiemoment fra bunn av, og være veldig brukbar til daglig bruk.

Ikke for å klage på dine motorer Race-buggy, da jeg ikke vet noe om disse... Har du lyst til å dele maks hk/Nm vs dreiemoment?


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: JTWEjuli 21, 2008, 16:20:04 pm
Kraft = sylindertrykk x flate

Dreiemoment = kraft x arm

Effekt (hestekrefter) = dreiemoment x vinkelhastighet

Hvor skal en bruke motoren og hvordan er første man må spørre seg.


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyjuli 21, 2008, 20:19:48 pm
.


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyjuli 21, 2008, 20:24:59 pm
.



Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: BeetleBugmai 27, 2010, 09:01:25 am
Morsom tråd som jeg nesten hadde glemt.

Hva med denne budsjett motoren her;

Orginal veiv
CB h-profil 5,5" råder
Mahle 87mm smidde stempler med tilhørende sylindrer
Enkelredusert blokk
Fk-89 kam!
lube a lobe løftere
cromolly støtstenger
scat 1,4:1 vipper
deep sump
Orginale topper, sveist og portet men med orginalventilene 35/32,5mm

1 5/8 grenrør
HX35 turbo med 3" eksos
1600cc injectors på E85
Autronic SM4 sprut

354 hk på hjulene ved 2 bar og 7000 omdr. Budsjettmotor bygget av overskuddsdeler. Og siden vi viser frem kurver;

[attachment=1]

 :)


Tittel: Sv: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmai 27, 2010, 12:13:29 pm
 ;D