VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: hauganfoto på juli 08, 2013, 23:44:32 pm



Tittel: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotojuli 08, 2013, 23:44:32 pm
Bilen ble kjøpt i Oslo i vår. Kjørte den hjem, ble avskilta pga manglende eu :o, og hev den i garagen. Så var det bare å starte opp med en litt grundig gjennonmgang. Nå er jeg ferdig for i sommer. Nå skal det kjøres og nytes :-)

 Har overhalt alt av bremser og justert motor. Nye plugger, ledninger, fordelerlokk, stift og rotor. Dro til med popnaggel i forgasseren (og det gjorde underverk for tenningsinnstilling) http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=365762&highlight=rivet
Byttet en del pakninger, fått orden på ledningsrot og smurt opp bilen. Litt understellsbehandling og rustforebygging ble også tatt. Felgene er nymalt  ;D

Bilder og presentasjon her:
http://hauganfoto.wordpress.com/2013/07/08/vw-1303s-photomobile/

Neste steg: Få dratt skinnet av pølsa.
Motoren er dønn original. 0 - 100 går på 20 sekunder, og den drar greit opp bakkene, så foreløpig antar vi at tilstanden på motoren er bra. Er det noen her på forumet som har fikla med, eid, eller kjenner til bilen, setter jeg pris på litt info om hva som er gjort tidligere for å få litt mer historikk. Kjøpt i Oslo altså, reg nr BL 27116.

Plan: Lett trimming ca 70-80 hk.
Tror jeg går for doble gassere, ny eksos og 1,40 vippearmaksler sånn i første omgang. Leser som en tulling på: http://www.aircooled.net/vw-performance-easy-mods-bolt-on/

Noen som har erfaring med et slikt oppsett, setter jeg pris på tips, spesielt på forgasservalg.


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973)
Skrevet av: hauganfotojuli 11, 2013, 20:35:42 pm
Bilde


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973)
Skrevet av: VW-HSjuli 11, 2013, 21:29:45 pm
De var en lekker Boble! Godt å se at noen kjører litt sin egen stil i stedet for å følge en "mal";)


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973)
Skrevet av: hauganfotojuli 24, 2013, 20:30:10 pm
Naboen kjører bilcross og har noen boblevrak stående. Men et 1300 skall stod også på tomten. Krom rundt lykter, blinklys og langs stigbrett var veldig bra, og vips nå sitter godsakene på min bil  ;D


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973)
Skrevet av: hauganfotoaugust 12, 2013, 15:32:12 pm
Da har jeg vært på SCC (lørdag) og turen på 40 - 50 mil gikk bra. Men på tur hjem løsnet kronmutteren på høre bakhjul for andre gang i sommer. Derfor har jeg i dag rasket av bremsetrommelen + + og tatt en grundig sjekk. Viste seg at alt var ok på bilen, men at mellomstykket var montert feil vei! Trommelen er skadet i annleggsflaten mot mellomstykket (les lageret). Så da snudde jeg mellomstykket, smurte opp det ytre lageret og satte på en annen trommel. Skal uansett bytte hjullager på den siden til vinteren, etter råd fra bilmekaniker. Håper bilen ruller problemfritt nå, for neste helg er det fjellrally (veteranbilløp)  ;D


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973)
Skrevet av: hauganfotoaugust 27, 2013, 18:14:46 pm
Nye lagre på dynamoen, eller generatoren eller alternatoren eller hva f..n den heter ;D
Bilen har stort sett stått i maaaaange år og plutselig begynner nye eier å kjøre et par tre hundre kilometer i uka. Da dukker gamle problemer opp vettu. Lageret låter helt forferdelig og slarken er blitt rimelig god (men lader gjør'n!). Så da er det av med hele skiten og få på nye lagre. Det er jo alt for tidlig å avslutte sesongen  ;)
Imidlertid ble det bråstopp. Mutteren bak på vifta var så diger at den lå utenfor verktøysortementet. Altså må vi vente til i morgen, og låne litt verktøy i nabolaget. Ønsk meg lykke til  ;D



Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973)
Skrevet av: boble54august 28, 2013, 16:24:30 pm

Lykke til dynamo jobb. Kan vel være litt "kronglete" og komme til, men dette fixer du sikkert greit! :) :)


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973)
Skrevet av: hauganfotoseptember 02, 2013, 18:18:23 pm
Da fortsetter vi! 36 mm pipe fra biltema, lånt overgang 3/4 til 1/2 og ei gammal skralle. Endelig rett verktøy på plass.
 ;D
[attachment=1]
Dessuten må en del deler av om man skal komme til:
[attachment=2]
Luftfilter, gasser, fordelerlokk (taes til siden) ++
Blir nokså tomt:
[attachment=3]
Hold orden på skiver o.l. husk hvor de satt, og ikke glem å drikke kaffe til:
[attachment=4]
Dessverre vil ikke den fremre delen av remskiven av, tross heftig diskusjon. Jeg har banka og slått, lirka og skjelt ut hele remskiva, vist den tegningen og forklart at den skal gli greit av, men tror du den gir seg for det?  >:(
[attachment=5]
Altså må vi låne mer verktøy. Ters og muligens litt dynamitt, så får vi se... Skal ha noen dager på veien, også utover høsten!
Står nå med rustøser og skammer seg:
[attachment=6]
Fortsettelse følger, evt se etter en salgsannonse...


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973)
Skrevet av: hauganfotoseptember 06, 2013, 20:08:55 pm
Takket være denne tråden er nå dynamoen overhalt, montert og funnet i orden!
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8461.30.html
Tusen takk til deg som laget denne!
Litt strul var det jo. Det gamle lageret hadde gått rundt på akslingen og laget spor i den. Dro til med rød loctite og to døgn herding. Ser bra ut, og krysser fingra for at den holder.


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973)
Skrevet av: hauganfotooktober 04, 2013, 22:04:26 pm
Det nærmer seg tid for vinterlagring, men da det ble nordlys her en kveld benyttet jeg sjangsen til å ta noen bilder av bilen:


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973)
Skrevet av: hauganfotooktober 30, 2013, 21:23:09 pm
Litt artig å komme med var det jo  ;):


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973)
Skrevet av: holmsennovember 01, 2013, 07:22:16 am
Grattis  ;D  ser veldig bra ut


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973)
Skrevet av: Ruggennovember 01, 2013, 07:34:11 am
Grattis med innlegg ;)
Bilder har du greie på ser jeg.


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973)
Skrevet av: hauganfotonovember 01, 2013, 16:58:46 pm
Takk for det  ;D


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973)
Skrevet av: MadsBLnovember 01, 2013, 19:22:14 pm
Fin bil du har der, og gratulerer med innlegget :)

Kikket på noen av bilda dine, på hjemmesia di.. Artig å se kjente plasser du bruker når du tar bilder, kommer opprinnelig fra Rendalen, så har vært litt rundt i området du driv å tar bilder :)


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973)
Skrevet av: hauganfotodesember 10, 2013, 22:30:58 pm
Vinterens prosjekt: LA OSS PUTTE SKI PÅ BOBLA OG KJØRE PÅ ISEN  ;D  ;D  ;D
Innlegget med bilder er på bloggen min og den finner du her: http://hauganfoto.wordpress.com/2013/12/10/ski-pa-bobla-og-ut-pa-isen/

Jørn.


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973) (skal nå testes med ski på foran!)
Skrevet av: TrettenNullTodesember 11, 2013, 07:32:23 am
Hehe dette ser bra ut  :D. Klar for FunRun #25 nå.


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973) (skal nå testes med ski på foran!)
Skrevet av: hauganfotodesember 11, 2013, 08:25:33 am
He he. Artig er det i alle fall. Blir utrolig gøy å få skia på snart og testkjøre litt. Finjustere vekt foran o.l.    ;D ;D ;D


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973) (skal nå testes med ski på foran!)
Skrevet av: VW 181desember 11, 2013, 15:27:14 pm
Så jo skikkelig moro ut det der..  ;D 

Kjekt at all den snøen kan brukes til noe hyggelig!!



Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973) (skal nå testes med ski på foran!)
Skrevet av: hauganfotodesember 30, 2013, 07:58:48 am
http://m.youtube.com/watch?v=QvDMz82_GuE&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DQvDMz82_GuE


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973) (skal nå testes med ski på foran!)
Skrevet av: makten1000desember 30, 2013, 08:20:58 am
Rått:)


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973) (skal nå testes med ski på foran!)
Skrevet av: JanneT2desember 30, 2013, 12:48:36 pm
Så fett   8)


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973) (skal nå testes med ski på foran!)
Skrevet av: Formula Veedesember 30, 2013, 13:39:23 pm
Gøy at noen gjør sånt :-)


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973) (skal nå testes med ski på foran!)
Skrevet av: Squarebackdesember 30, 2013, 16:36:16 pm
Meget bra!!! Og misunner deg vinteren ved Drevsjø!


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973) (skal nå testes med ski på foran!)
Skrevet av: hauganfotojanuar 01, 2014, 17:16:46 pm
Takk for respons folkens. Håper å få til sluttføring og litt fete bilder/film fra isbanekjøring i løpet av januar!  ;D


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973) (skal nå testes med ski på foran!)
Skrevet av: Nordtveitjanuar 10, 2014, 13:23:02 pm
All PR er god PR  ;D
Kos dere på Vurusjøen i helgen ;)
http://www.nrk.no/ho/boble-med-ski-pa-beina-1.11459357


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973) (skal nå testes med ski på foran!)
Skrevet av: hauganfotojanuar 11, 2014, 07:29:45 am
He he. Takk for det! Håper på å til en filmsnutt fra kjøringen på isen ;)


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973) (skal nå testes med ski på foran!)
Skrevet av: Simen Englundjanuar 11, 2014, 19:36:26 pm
Råtøft! God tur  :)


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973) Nå; video av kjøring med ski på isen
Skrevet av: hauganfotofebruar 03, 2014, 18:14:16 pm
Da har vi vært på Ferdinand Ice Festival.
Bilder og video fra kjøring på isen finner du her: http://hauganfoto.wordpress.com/2014/02/03/ski-pa-bobla-og-ut-pa-isen-siste-del/

Jørn.


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (1973) Nå; video av kjøring med ski på isen
Skrevet av: Simen Englundfebruar 06, 2014, 06:43:24 am
Kult  ;D
Nydelige still-bilder også!  :)


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotofebruar 08, 2014, 18:42:32 pm
Da skal motoren ut. Må bytte utløserlager. Skal også porte toppene litt og skifte eksos.
Blir vel også litt lakk og en grundig vask, men sikkert i omvendt rekkefølge  ;D
Noe annet jeg burde se på når jeg først har motoren ute?

Jørn.


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotofebruar 08, 2014, 18:48:12 pm
Bilde:
[attachment=1]


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: Bj?rnfebruar 08, 2014, 20:09:49 pm
Da skal motoren ut. Må bytte utløserlager. Skal også porte toppene litt og skifte eksos.
Blir vel også litt lakk og en grundig vask, men sikkert i omvendt rekkefølge  ;D
Noe annet jeg burde se på når jeg først har motoren ute?

Jørn.

Ofte greit å skifte simring på veiv og o-ring på svinghjul i samme slengen :)


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotofebruar 08, 2014, 20:23:02 pm
Takker, da er det notert  ;)


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotofebruar 12, 2014, 16:55:15 pm
DA er motoren havnet på benken i snikkerboden  ;D
Gleder meg til å gå i gang. Dette bildet burde vel da hete FØR  ;)
[attachment=1]


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotofebruar 28, 2014, 15:05:52 pm
Kjøpte en liten fres, koblet den på fleksiledning på borremaskina og portet toppene i går. JADA!  ;D Gikk som en lek egentlig, men tidkrevende greier, og så var det jo litt lesing på forhånd så man vet hva man driver med, hvor man bør frese, og ikke minst, hvor man ikke bør frese.
Bilder kommer  ;)
Neste; Hone sylindere. Driter i samtaler om ovale sylindere og maskinering på proffnivå. Drar til med biltemahon og borremaskin, bare så man får litt smørespor og god tilpasning til nye stempelringer  ;D Lagom, som de sier i Sverige  ;D



Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotomars 11, 2014, 20:22:04 pm
Lakk og sånn
Pent skal det være;
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]
[attachment=5]


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotomars 11, 2014, 20:25:21 pm
Porting av topper.
Vekk med kanten under ventilsetet.
[attachment=1]
Litt bortevekk i svingen ut på eksosen.
Legg på pakning på innsug og eksos og lag hullet så stort så det passer akkurat.
[attachment=2]
[attachment=3]
Ta også innsugene på samme måte (med pakning, tusj og utvid hullet litt).
 ;D


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotomars 11, 2014, 20:37:35 pm
Lite å gjøre?

Knekk en bolt.  :D
 
Oppskrift.
Ta en gammel bolt, gjerne på eksosdeler som har vært varme/kalde over tusen ganger og som er godt rusten. Bolten som fester eksosen til toppen er et glimrende valg. Hiv på en fastnøkkel med skikkelig godt grep på mutteren. Ta i. Kjenn godt etter på den litt sånn vage myke følelsen (hmmm, dette kjennes da rart ut?) og plutselig står du der med en halv bolt med mutter på...

Så tar du vinkelkutteren og sliper bolten som står igjen i toppen flat og helt nedtil godset.

Så borrer du litt, prøv å holde deg rundt midten av bolten og deromkring.

[attachment=1]

Så borrer du større og større og større.

Så gjenger du opp hytt hull, hiver i et gjengestag og kapper i passe lengde.

[attachment=2]

En fin måte å få tiden til å gå på, uten egentlig å tilføre bilen noe som helst  :P


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (litt motorfiks)
Skrevet av: hauganfotomars 19, 2014, 20:59:09 pm
Forgasser

I påvente av at kontoen skal si at det er greit med doble gassere, får man gjøre det beste ut av det man har.  ;D
Jeg har derfor renset og gått over min 34 pict 3.
Dyser kan man lese mangt om, så da måtte jeg jo se etter hvordan min var satt opp.

Main 125
Idle 55
Air correction 60z

Hadde en 132,5 main liggende, så da er den på plass :-) Har også en 127,5 liggende, men ikke 130 som sikkert hadde vært midt i blinken.
Håper å få 132,5 til å fungere sammen med min SVDA fordeler og mine nyporta topper som kanskje får 1,25 vipper om ikke så lenge. Herlig å komme dit at ting skal settes sammen igjen!

[attachment=1]


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (litt motorfiks)
Skrevet av: tmatremars 20, 2014, 19:34:28 pm
dysetips  ;D
http://www.ebay.com/itm/Kukko-245-004-Carburetor-Tapered-Jet-Reamer-Set-Made-in-Germany-/301109121225?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item461b8090c9&vxp=mtr


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (litt motorfiks)
Skrevet av: hauganfotomars 21, 2014, 16:53:00 pm
Takker! 


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (litt motorfiks)
Skrevet av: hauganfotomars 23, 2014, 17:42:18 pm
Da har jeg akkurat erfart hvilken del av kjøleblekket som heter glemmeblekk, og hvorfor det har fått det navnet. Jada...


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (litt motorfiks)
Skrevet av: MadsBLmars 23, 2014, 18:21:32 pm
Da har jeg akkurat erfart hvilken del av kjøleblekket som heter glemmeblekk, og hvorfor det har fått det navnet. Jada...

Det kjøleblekket lever opp til sitt navn for de fleste som plukker det av, slår aldri feil  :D

Blir bra dette her!


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (litt motorfiks)
Skrevet av: hauganfotomars 26, 2014, 21:12:03 pm
Endelig er vi der at bildet "ETTER" kan legges ut  :D
[attachment=1]
Nå gleder jeg meg veldig, veldig, veldig til våren.
(her på Drevsjø er det en måned til, minst...)


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (litt motorfiks)
Skrevet av: Varjmars 28, 2014, 18:37:16 pm
Er noe harmonisk med før/etter bildet av motoren.


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (litt motorfiks)
Skrevet av: hauganfotomars 28, 2014, 20:49:57 pm
Harmoni er bra, tror jeg!  :D


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (litt motorfiks)
Skrevet av: MadsBLmars 28, 2014, 21:00:48 pm
Super jobb! Hva slags lakk brukte du på varmepottene og eksosen? :)


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (litt motorfiks)
Skrevet av: TrettenNullTomars 29, 2014, 12:13:27 pm
Endelig er vi der at bildet "ETTER" kan legges ut  :D
[attachment=1]
Nå gleder jeg meg veldig, veldig, veldig til våren.
(her på Drevsjø er det en måned til, minst...)

Dette ser jo meget bra ut


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (litt motorfiks)
Skrevet av: hauganfotomars 30, 2014, 17:27:48 pm
Super jobb! Hva slags lakk brukte du på varmepottene og eksosen? :)
Eksosen er kjøpt ny og ferdig lakka. Varmepottene er malt med Gjøko antirustprimer.


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (litt motorfiks)
Skrevet av: hauganfotoapril 24, 2014, 20:13:39 pm
Motoren er tilbake i bilen og de første prøveturene er gjort. Dette virker meget lovende. Har justert alt (tenning, ventiler, stift, pluggåpning og forgasser), men må nok kjøre litt å "kjenne på det" før finjusteringen tar til. Og for en herlig lyd det ble i bilen!

Vel, det første jeg la merke til er at motoren gjerne vil ha litt mer luft. Portet topper og ny eksos puster bedre gitt  ;D
Derfor har jeg bestilt et K&N filter som skal i originalboksen: http://www.knfilters.com/search/product.aspx?prod=33-2001

Så var det dette med luftmengden som skal inn i boksen, den er vel ikke kjent for sine performance-egenskaper denne digre svarte plastkassen, men det kan man kanskje gjøre noe med? Jeg tenkte litt på annen filterholder, men siden det regner rett inn og ned på filteret, er jeg noe skeptisk til åpen løsning.
Her er hva jeg gjorde:
1. Borret noen hull og saget litt på baksiden av lokket:
[attachment=1]
2. Laget et tak av en takrenne, så det ikke skal renne inn vann i hullene:
[attachment=2]
3. Slik ble det ferdig montert. Dette er på "baksiden" så det er ikke synlig montert på bilen:
[attachment=3]

Jeg sagde også av tuten en del cm, slik at hullet inn ble større (den er jo kon...).
Så da er det bare å vente på at annet filter dukker opp i postkassen  ;)
Er litt spent.


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (litt motorfiks)
Skrevet av: Daniel Lapril 24, 2014, 22:53:25 pm
Blir bare morro å lukke opp motorluka nå! ;)


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (litt motorfiks)
Skrevet av: hauganfotomai 05, 2014, 19:52:37 pm
0-100 km/h er forbedret med fire sekunder ;-)
Foreløpig...



Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (litt motorfiks)
Skrevet av: Ketil S.mai 06, 2014, 10:31:58 am
Snuser veldig på å gjøre det samme med toppene på min 03. Bare ved bytte av eksos mener jeg bilen nå går bedre, men med litt porting vil jeg nok også få mer gamp ut. Fint å se hva du gjorde, selv om vi vel alle kjenner til dette så er det noe med det å se hvordan det blir gjort.


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (litt motorfiks)
Skrevet av: hauganfotomai 06, 2014, 11:14:13 am
Bare å kjøre på det Kjetil! Kjøpte en slik oval fres på biltema, og har fleksislange til borremaskina. Sånn halv fart gav god kontroll og passe avvirkning. Nummer fire fra venstre. (Kunne kjøpes løs): http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Bor-slipemateriale/Roterende-filer-5-stk-20540/


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (litt motorfiks)
Skrevet av: BeetleBugmai 06, 2014, 11:43:18 am
Anbefaler luftfres, vernebriller, hørselsvern og hodelykt.


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (litt motorfiks)
Skrevet av: hauganfotomai 06, 2014, 21:11:42 pm
Ja, det sa jeg ikke, men briller og hodelykt er absolutt et must. Hørselvern hadde jeg også på. :-)


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (litt motorfiks)
Skrevet av: Ketil S.mai 07, 2014, 08:53:01 am
Har brukt luftfres på enkelte deler på et prosjekt jeg har holdt på med i 5 år, men aldri på motor.


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (litt motorfiks)
Skrevet av: hauganfotomai 21, 2014, 15:47:53 pm
Innkjøring.

Etter å ha skrudd, filt og bytta litt deler, er det alltid spennende å komme i gang med justering av forgasser og tenning. Tok utgangspukt i grunninnstilling, men ble nok stilt for mager blanding første runde. Etter en stund ble tomgangen rufsete, og responsen litt dårligere.
Nå er blandingen fetere, en halv turn inn fra grunninnstilling på 2,5 turn ut ser ut til å være passe.
Tenning er på 32 grader btdc (svda og 34 pict, plombert vakum) ved godt driv, men ved bånn gass er den nok oppe i 36-38 grader. Litt mye kanskje, men ingen pinging/tenningsbank og temperaturen holder seg nede på normalt nivå.

Digger lyden i nye eksosen. Brøler godt, men holder kjeft på stabilt turtall i 80 km/h  ;)

Fra en kveldstur; http://m.youtube.com/watch?v=oUpC0NXl4FA


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen (litt motorfiks)
Skrevet av: hauganfotofebruar 01, 2015, 13:08:23 pm
Da er det tiden kommet for å skru litt i garasjen uten å fryse rævva av seg  ;D

Bobla står på bukker så her er det bare å starte opp:
[attachment=3]

Plan A
Nye dempere bak
[attachment=1]
Det viste seg å være ganske så gamle oljedempere (merke ukjent), den ene lugger litt, så dette skal bli en klar forbedring å få på nye.
[attachment=2]
Røde Koni bestilles i kveld  ;)






Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotomars 18, 2015, 21:20:27 pm
Det  ble ikke røde koni, men svarte gassdempere. Da strekker penga litt lengre ;)
Herlig med en tur i garasjen og montering av nye dempere!
[attachment=1]


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: TrettenNullTomars 20, 2015, 17:26:23 pm
Bedre med gass uansett. (nesten)


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: Dyspnemars 20, 2015, 18:15:28 pm
Ser bra ut :D
Hvor kjøpte du de demperene?


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotomars 21, 2015, 19:45:18 pm
Kjøpt hos Hotshop. Ikke prøvd enda, men gleder meg skikkelig! Skal bytte litt foringer i forstillinga mens bilen står på bukker. Satser på å være ferdig i slutten av påsken. :-)


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotoapril 07, 2015, 19:05:34 pm
Handlet litt på e-bay :-). Senterkopper til 9 dollar passa rett på felgen. Nå gjenstår det å se om BP73 har KPZ klistremerker. [attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: Squarebackapril 07, 2015, 21:03:23 pm
Legger du ut linken til senterkoppene?


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotoapril 08, 2015, 06:18:55 am
Den har jeg vettu, værsegod: http://www.ebay.com/itm/271814388477?item=271814388477&viewitem=&vxp=mtr
 ;D

Ser at prisen går litt sånn opp og ned ( mest opp) på disse...
Jørn


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotoapril 08, 2015, 21:43:22 pm
Startet på jobben med å bytte foringer i forstillinga i dag. Spesielt den ene siden var gummien dårlig.
[attachment=1]
Nye i uretan blir nok knall.
[attachment=2]
Har ikke fått på plass stabilisatorstaget enda, det var litt kranglete, men i morgen, i morgen...


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotoapril 10, 2015, 17:25:50 pm
Fikk ferdig montering av stabstag i dag. På med hjula og prøvertur  ;D
Ser at en forstillingskontroll bør tas litt mer på alvor  ;)
[attachment=1]


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotoapril 12, 2015, 07:12:24 am
Justering av camber.
Etter å ha lest litt i bentley-manualen, tenkte jeg at originalinnstillingen med +1 grad (positiv camber, så hjula står slik \ / sett forfra) blir litt feil på en bil med 50 mm senkefjærer og 185 brede dekk foran.
Jeg lufta litt på facebook om -1 grad kunne være passe, og fikk positive svar, så da var det bare å kjøre i gang med justering.
En lite problem bare, jeg har ikke noe måleinstrument  ???
Så da lagde jeg ett...  ;D
[attachment=1]
Dette er en gammel vater. Har satt i to skruer som treffer felgkanten. Festet en tråd og hengt på en mutter. Så lagde jeg en skala nøyaktik 350 mm under der tråen er festet. Da er en grad 6,1 mm (radius*2*pi/360 grader).
Kontrollmålte alt med skyvelær, så var det bare å teste på veggen i garasjen og jeg kan røpe at garasjeveggens camber er null grader, men den tror jeg at jeg beholder slik  ;D
Så var det bilen:
[attachment=2]
På ene siden var det litt over en grad, på andre ca en halv, så begge ble finjustert og er nå en grad.
Neste nå er toe-in, men der satt justeringsstaget bom fast, så jeg løsne strammeklemmen, smurte alt opp, og skal la det stå litt, så får vi se som vi ikke får løsna justeringsstaget så det blir mulig å justere toe-in også. Akkurat nå er det 1 cm! forkjell i fremkant og bakkant på felgen, og den skal ned i en til to millimeter....
Bruker denne metoden for å måle: https://www.youtube.com/watch?v=W8qFjAB67vk


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: Dallandapril 12, 2015, 08:18:14 am
Hei, da du sikker ikke har de stiveste demperne og største stabstaget så vil jeg anbefale deg å gå opp i camber og caster om du klarer.
På caster kan du se hvor mye du klarer, er vel neppe mulig å få for mye på en 1303s forstilling. 2-6 grader funker bra.
På camber legger du deg på -2-3 grader.
Spissing fremme setter du på 2 mm toe out og bak setter du den på 2 mm toe inn.

Bobla krenger så lett så her trenger man mye caster og/eller camber for å kompansere...


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotoapril 12, 2015, 08:32:01 am
Hei Dalland, og takk for innspill. Setter stor pris på at folk svinger innom!
Jeg vet ikke hvilke dempere og stabstag jeg har foran(flaut, men sant).
Da jeg kjøpte bilen, hadde han som eide den bare kjøpt den som den var og solgte den videre til meg. Han hadde overhode ingen kunnskap om bilen, så der sitter jeg uten info fra vedkommende som har senket bilen en gang i tiden.

Fjærene er røde og er merket CSP.
Ellers kan jeg si at bilen er MEGET stiv foran. Med nye gassdempere bak, ble det også mer lik i oppførsel foran og bak.

Hvordan sjekker jeg om jeg har ekstra stivt stabstag?


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: Dallandapril 12, 2015, 09:02:06 am
Hei Dalland, og takk for innspill. Setter stor pris på at folk svinger innom!
Jeg vet ikke hvilke dempere og stabstag jeg har foran(flaut, men sant).
Da jeg kjøpte bilen, hadde han som eide den bare kjøpt den som den var og solgte den videre til meg. Han hadde overhode ingen kunnskap om bilen, så der sitter jeg uten info fra vedkommende som har senket bilen en gang i tiden.

Fjærene er røde og er merket CSP.
Ellers kan jeg si at bilen er MEGET stiv foran. Med nye gassdempere bak, ble det også mer lik i oppførsel foran og bak.

Hvordan sjekker jeg om jeg har ekstra stivt stabstag?

Det er god mulig at bilen din er alt for stiv fremme i forhold til bak pga fjærene, så ja det blir litt bedre med stivere dempere bak men dempere redder deg bare på hurtige bevegelser. Når du først har kommet inn i en god sving så er det fjærer og stabstag som er tingen.
Du kan gjerne ta bilde og måle stabstaget fremme.

Jeg vil uansett anbefale deg følgene oppsett:

Fremme:
csp fjærer (sikker medfølgende gode dempere)
nåværende stabstag
4 grader caster
-2 grader camber
2 mm toe out

Bak:
Litt stivere enn org dempere
billig stabstag (18mm?)
-3 grader camber
2 mm toe in.
Og gjerne et kafer stag.

Og pass på at bilen ikke har stuk, stuk er døden for gode svingeegenskaper. ;)


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotoapril 12, 2015, 15:35:32 pm
Stabstaget måler 19, 5 mm...  ???


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotoapril 12, 2015, 15:45:06 pm
Gikk i gang med å løsne justeringsstagene for toe-in justering. V.S. gikk greit. H.S løsna ytterst, men nekta inne. Skrudde da løs knuten ute ved hjulet og skrudde den noen runder ut. Dette betyr at all finjustering av spissing blir på v.s. men slik får det bli. Oppdaget også at dempertårnet h.s. var feilmontert (ikke av meg, altså) så plata mot fjæra følger ikke med rundt når man svinger, men nå er alt i orden der. Takk gud for bentleymanualen.  ;D
[attachment=1]


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotoapril 13, 2015, 13:07:29 pm
Har justert og testet følgende oppsett.

foran
-1 grad camber
1,1 mm toe out

bak (ikke justert, bare målt)
-2 grader camber
ca 1,2 grader toe in.

Tok en prøvetur i går kveld. Er noe skeptisk til om jeg liker å kjøre med toe out. Synes bilen ble litt rar å kjøre når det går rett frem både i 50 og 80 km/h. Vanskelig å beskrive kjørefølelsen, men tror jeg skal teste med ørlite toe in og se hvordan det blir da.


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: Dallandapril 13, 2015, 19:29:43 pm
Ja det er bare å prøve seg fram, men du burde funnet ut hvor mye caster du har fordi det påvirker stabiliteten kraftig. ;)


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotoapril 13, 2015, 19:40:10 pm
http://en.intraxracing.nl/techniek/camber,-caster,-toe-intoe-out

Vet ikke helt hvordan man får målt caster nøyaktig i garasjen... justerte litt toe in. Ikke mye, men litt (har ikke målt enda). Tok en prøvetur i 80 sona. Ble veldig fin å kjøre nå, så vi er på god vei til å få skikkelig god bil å kjøre.  ;D
Har lest om caster bla i linken øverst.
Vi får se om jeg ikke får rigga til med noe stæsj så målene på caster blir mulig å få tak i.


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: Dallandapril 13, 2015, 22:32:59 pm
Kan godt forstå at den føltes mer behagelig med mer toe in, den kan føles litt nervøs med toe out men den tar som regel svingene bedre.
Om du ikke får målt casteren så kan du uansett makse den, ikke at jeg vet om man kan gjøre det på org forstilling..


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotoapril 14, 2015, 07:55:06 am
Fins løsning for å få mer caster:
http://vwparts.aircooled.net/Caster-Fix-Sway-Bar-Bushing-Kit-Stock-Sway-Bar-p/88-2502.htm
[attachment=1]

Huller er ikke sentrert, så staget kommer noe lenger frem. Kunne være artig å prøve  ;)


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotoapril 14, 2015, 21:00:50 pm
Bare litt dokumentering av kveldens luftetur  ;D
[attachment=1]


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotoapril 28, 2015, 18:58:21 pm
Justering av aksellerasjonspumpen.

Justerte tenning og choke i dag og dro en tur. Gikk som en drøm, men jeg synes det var mye nøling ved gasspådrag. Hosta litt gjord'n og.  :o

Så da tok jeg en kikk på alsellerasjonspumpa. Joda, den gav bensin den, men 0,5 ml var jo alt for lite. Så da var det bare å øke på litt, denne skal ligge mellom 1,3 og 1,6 pr pump. Satte min på ca 1,5.

Jeg fikk til dette med gasseren på., takket være en liten plastballong med hull i som kunne senkes ned og samle opp bensin når man gir gass. 
 
Blir artig å teste gassresponsen nå. Har aldri justet dette før, så har litt forventninger  ;D


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotomai 10, 2015, 08:37:18 am
Fikk plutselig sota plugger etter en hamartur. For å stille rett diagnose fikk jeg dette tipset av beetlebug:

Jeg vet at det ikke er en enkel jobb å bytte plugger på våre biler men her er en god, gammel racetest du kan prøve. 
1) Bytt til nye plugger
2) Start bilen og la den gå på tomgang (god og varm)
3) Stopp og ta ut pluggene. Sot = for mye fuel på tomgangskretsen= magre ut tomgangskretsen

4) Er pluggene fine og hvite så setter du dem på plass igjen. Er dem sotete bytter du til nye plugger igjen.
5) Start bilen, kjør og plant gassen i 3de giret. Slå motoren av direkte fra fullgass
6) Ta ut pluggene. Sot = for mye fuel på fullgassdysa.

MvhBB

Driver nå med uttesting. Hele tråden om sot på plugger finnes her : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,65064.0.html

Jørn


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: Formula Veemai 12, 2015, 07:02:14 am
Jeg har og prøvd den metoden, og den virker ganske bra. Men etter jeg installerte bredbåndslambda er det mye enklere å vite. Det siste kitet kjøpte jeg for kr 1.000,- her på forum for et par uker siden.
Det første betalte jeg 2.500,- for. En god investering, og du trenger ikke montere den permanent heller.


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotomai 12, 2015, 10:40:43 am
Bra tips Formula Vee, skal notere meg det.
Tenker at i fremtiden blir det sikkert full motoroverhaling og doble gassere og da blir dette med innstillinger enda vanskeligere, og bredbåndslambda kan nok gjøre jobben mer overkommelig.

Jørn.



Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotojuni 12, 2015, 19:55:42 pm
Nye dempere fremme kjøpt inn. Synes bilen er for stiv, så skal teste vanlige oljedempere. Kjøpt til hyggelig pris hos Dalhems (390,-).  :D
[attachment=1]


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotojuni 22, 2015, 11:16:53 am
Røde lykter blir bra så slepper vi å forklare på EU at bobla aldri har hatt ryggelys...[attachment=1]


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: TrettenNullTojuni 23, 2015, 07:54:06 am
Har krangla en del år med verksted om manglende ryggelys. Byggde om lyktene og satte orange blinklys der hvor ryggelyset sitter og la inn et bremselys extra  der hvor blinklyset satt org. Dette er helrøde glass med ryggelys. Så nå lyser det friskt de få gangene man bruker decelerator pedalen


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotojuni 23, 2015, 21:35:23 pm
Det var jo en veldig grei løsning. Jeg bare lakka over det hvite feltet med transparent rød lakk (ble mye bedre enn det ser ut som på bildet, det ble ingen renninger, det er bare skyene som reflekteres, lover!). Skjønner jo at om man har hvite felt, så forventes ryggelys. Håper nå at forventningen er borte  ;D


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotojuni 24, 2015, 07:52:54 am
I mine øyne ser det bedre ut med bare røde og oransje lys da  :)[attachment=1]


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: Jb68juni 24, 2015, 16:47:21 pm
Blir bra med røde glass!!


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: 1303SSjuni 24, 2015, 21:03:44 pm
Er ikke påkrevd med ryggelys er ekstrautstyr det.Snakka med dem som tar eu-Kontroll her og dei syns det var rart at det ikke skulle godkjennes uten ryggelys.Hadde fint gått igjennom her.


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: TrettenNullTojuli 17, 2015, 20:13:16 pm
er ikke påbudt men hvis du har klart glass i baklampa så får du fort en 1 feil, da de tror ryggelyset ikke virker


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotoaugust 06, 2015, 11:17:16 am
Litt oppdatering. Har fått montert elektronisk tenning. Kjøpte accuspark hos hotshop. Rask å montere og fungerer utmerket.[attachment=1]
[attachment=2]
Har også montert trepunktsbelter i baksetet og skiftet de fremme så alt ble likt. Fint at vw hadde gjort klar alle festehull bak på fabrikken  ;)
[attachment=3]



Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotonovember 03, 2015, 13:41:11 pm
Plan for vinteren: (man må jo ha ambisjoner!)

Litt planer har jeg jo alltid, så da kan jeg jo presentere dem her, så er det kanskje større sjanse for at dem blir gjennomført  ;D

1. Panseret må pusses ned og lakkes pga rustangrep. Skikkelig arbeid med 2k syregrunning, 2k epoxygrunning, sparkel og svart lakk og så blank lakk. Blir nok fra boks, men det går nok greit. Svart panser fordi jeg bare MÅ HA DET!  :D Rallystuk!  :D

2. Ta et bilde av motoren i perfekt lys, rett bakfra og skrive det ut på folie og foliere bakluka slik at man ser motoren når luka er stengt. Tenker å muligens beholde skiltlyspæreholderen (heter det det?) gullfarget, men kanskje også svart. Skiltet skal sitte der det pleier. Tror det blir kult.

3. Siden en ekte vintage rallybug er idealet, må jeg vel på med hvite runde merker der man kan skrive startnummer. På panser, og på dører. Dropper bak, for der skal jo motoren synes. Lurer på å skrive 42 som startnummer (om du ikke skjønner den, så les "haikerens guide til galaksen").

Ellers; skrifte hjulager fremme HS (noe slitt) og gi bilen en omgang med FLUIDFILM under så tectylen holder seg myk og fin, og som rustforebyggende tiltak.

På kanskje lista;
Kjøpe trekk og ny polstring til fremsetene. (Dyrt som f**n, men hadde gjort seg).
Se om jeg skal fintune hjulstillingen bak.


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: Hansnovember 03, 2015, 15:43:44 pm
spent på hvordan illusjonen om synlig motor blir :)


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: TrettenNullTonovember 03, 2015, 18:44:19 pm
Må bli kult med folie.

42 ! Var ikke det det ultimate svaret på alt. Eller noe sånt. Husker ikke lenger.


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotonovember 03, 2015, 20:14:09 pm
Ja, jeg er også spent på hvordan dette blir seende ut, men den som intet våger...
42 er svaret på det store spørsmålet om livet, universet og alt mulig.  ;D


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotomars 06, 2016, 12:45:49 pm
Vi er i gang: [attachment=1]


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotomars 14, 2016, 09:43:36 am
Mens lakken herder...

Bilen min er veldig lav og jeg har alltid hatt lyst til å heve bilen litt bak, så da var det på tide å gå i gang med det! ;D
Etter å ha lest litt om saken her: http://www.volkszone.com/VZi/showthread.php?t=391890 (http://www.volkszone.com/VZi/showthread.php?t=391890)

Så bar det i gang. Skruinga gikk ikke på skinner, men det gikk ikke rett i dass heller...
På venstre side gikk demontering greit, nesten litt for greit, så da jeg skulle markere hvor plata stod (slik at jeg kan stille tilbake om noe går galt) så gikk plutselig plata for langt ut (nesten helt av seg selv...nesten...) og den hang bare rett ned og jeg stod der uten muligheten til å markere.

[attachment=1]

Vel, jeg tok det mer rolig på høyre side og fikk markert og målt, og overførte så dette til andre siden, så det gikk jo greit.

På venstre side ville ikke plata løsne slik at jeg fikk justert ytre splines, så da var det av med fremkant av forskjermene og ut med hele driten. Etter litt kakking og smøring var vi klar og justeringen ble 4 innesplines ned og 4 yttersplines opp, noe som skal tilsvare en heving på 2,2 cm.



Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: Squarebackmars 14, 2016, 10:43:15 am
Denne historien gir meg minner... i 1986 fikk jeg lappen og fikk min første bil med skilter...en 1973 1303S. Ble senket på samme måte bak...og ble langt lavere bak enn foran. Foran ble "raggarmetoden" med kappede fjærer brukt.

Hadde bilen et par år og man var ikke så opptatt av komfort den gangen.

Var litt spesielle tider den gang. "Vanlige" bobler var rett så billige, men 1303S var det STOR rift om på 80-tallet. De som hadde råd ble bygd om til "Porschelook"...Jeg var ikke der. Solgte likevel min 03 etter en par år med meget god fortjeneste når jeg tok førstegangstjenesten...


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotomars 15, 2016, 22:34:06 pm
Artig å høre litt 80-talls minner  :D


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: Kjell Roarmars 19, 2016, 16:57:49 pm
Husker strøkne 1303S med soltak lå på opptil 40.000 på slutten av 80-tallet, syns det var dritdyrt...


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotoapril 17, 2016, 13:38:42 pm
Da er rally-bobla klar :-)
[attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: Squarebackapril 17, 2016, 15:20:52 pm
Husker strøkne 1303S med soltak lå på opptil 40.000 på slutten av 80-tallet, syns det var dritdyrt...

Vi drømte om slike. Følte meg selv som en småkonge når jeg 16-17 år gammel fikk tak en 03S...uten soltak og brent motor...



Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: TrettenNullToapril 17, 2016, 19:38:40 pm
Da er rally-bobla klar :-)
[attachment=1]
[attachment=2]

Tøffere en toget.


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: Jb68april 17, 2016, 21:01:24 pm
Det ble jævlig tøft!


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotoapril 24, 2016, 10:12:04 am
Takk for hyggelige kommentarer.
[attachment=1]


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: Jb68april 24, 2016, 17:31:16 pm
Stilige bilder av din bil d der


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotojuni 15, 2016, 10:26:08 am
Har fått på senkefjærer med TUV-papirer.
Har skiftet hjullager foran HS.
Har justert bakbremser og ventiler.
Har bestilt time for firehjulskontroll.
Skal bestille time hos biltilsynet for å få godkjent senket bil.
Bare nevner det  ;)


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: Kjell Roarjuni 15, 2016, 19:44:01 pm
Da er rally-bobla klar :-)
[attachment=1]
[attachment=2]


Stilig :)

Få tak i ett motorlokk du kan lakkere sort også :)


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotojuni 16, 2016, 19:31:07 pm
Skal nok få tak i et motorlokk, men det haster liksom ikke.
Får vel legge ut på forumet før SCC, så kanskje noen kan ta med :-)


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotoapril 17, 2017, 14:42:49 pm
Var på Vurrusjøen Iceway i vinter. Bare nevner det 😀. Ishjul foran og piggfritt bak. Ble bred kjøring...
[attachment=1]


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotoapril 17, 2017, 14:48:15 pm
Skifta foringer foran i dag. Spesial fra USA, for å få camber innafor. Målet er senking innskrevet i vognkort.
 [attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: hauganfotojuni 26, 2018, 18:26:23 pm
[attachment=1]
Oppdatering.
Bilen er nå godkjent senka. Har fått nye dørpakninger, blir nok litt mindre vindsus 😊
Ellers så røk den elektroniske tenninga (accu fra Hotshop) og coilen (intermotor fra Unneberg) her om dagen. Blir ny accu og blå BOSCH 😊👍.


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: TrettenNullToseptember 05, 2018, 13:13:23 pm
Grættis   :)


Tittel: Sv: 1303s gullklumpen
Skrevet av: RødeBaronseptember 06, 2018, 08:34:52 am
Hallois, kul bil og har virkelig sansen for de brede detaljerte kronprinz felgene!

 Anbefaler deg å snuse opp en el.tenning fra wbx, gjerne kombinert meden kraftig flamethrowercoil.  et oppsett jeg har brukt på alle mine 1600 oppigjennom.. bombesikker og perfekt tenningskurve