VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: ragazzata på juli 14, 2013, 11:23:40 am



Tittel: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: ragazzatajuli 14, 2013, 11:23:40 am
Hei denne sommeren har jeg altfor mange ganger hørt og lest om gamle luftavkjølte VW's som tar fyr.
De fleste blir så skadd at de neppe kommer på veien igjen.
Dette er kjempe trist.
Jeg vet ikke eksakt brannårsak i noen av sommerens branner, men jeg synes vi bør belyse dette temaet fordi jeg er ganske sikker på at vi kan forebygge andre branner med å lære av det som har skjedd.

Håper folk kan komme med innspill på ulike ting som kan kontrolleres når man går gjennom bilen før man tar den ibruk etter vinterdvalen.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Dewiljuli 14, 2013, 11:30:03 am
Dårlige batterier som er tørrkokt (ikke etterfylt vann, i Norge kan vi bruke vann fra springen!), lokket over batteriet er i stål og kortslutter, sist er bensinfiltre, dårlig festede bensinslanger eller morkne.slanger.

Nå har bensinselskapene begynt å legge inn ethanol og andre stoffer i 95 oktan, dette tærer på gummislanger og o-ringer så her er det lurt å følge med.

Bensinfilter av plast er også kranglete.

Problemet her er dårlig vedlikehold og ettersyn.

En annen veldig viktig ting er bremsevæske, den skal skiftes hvert 2.år det er tusenvis av kroner å spare på bremsedeler og ikke minst sikkerhet.



Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: ragazzatajuli 14, 2013, 11:33:06 am
Bensinlekkasje
Det første som slår meg er at vi bør regelmessig sjekke bensinslangene/slangeklemmer og eventuelle bensinfilter.
Slanger eldes, og morkner opp.Da blir det fort bensinlekkasje....
Viktig å sjekke hele veien fram til tanken.
Plassering av ettermontert bensinfilter er et mye omtalt tema. Slik jeg forstår det, bør man ha dette filteret utenfor selve motor rommet for å eliminere en kilde til lekkasje inne i varmen.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: RødeBaronjuli 14, 2013, 19:06:18 pm
Et lite skumapparat lett tilgjengelig kan hindre mye skade...


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Espen/VW54juli 14, 2013, 19:52:28 pm
Alt for få har brannslukker i bilen. Hatt ett i min gamle siden jeg fikk den på veien i 2000. Heldigvis aldri hatt bruk for det. Med som det blir sagt, vedlikehold..


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Hot Owljuli 14, 2013, 20:07:01 pm
Sjekk at bensin-nippelen på forgasseren faktisk sitter fast. Se at det ikke renner bensin ut rundt spjeldakselen. Kjøp bensinslanger med kvalitet å sett bensinfilteret under tanken. Sjekk at alle gjennomføringer for bensinrør/slange har gummigjennomføringer.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Dewiljuli 14, 2013, 21:15:29 pm
Rema 1000 selger noe som heter "110 skum"
Dette har jeg slukket stor bilbrann med på øvelse. Er på størrelse med en sprayboks og sykt effektiv. Vi slet med å sette fyr på bilen igjen etter et par slukkinger.

Men bensinslanger og koblinger er absolutt viktig å ha kontroll på.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: SveinTjuli 15, 2013, 07:26:10 am
Har også sett litt på disse sprayboksene med skum for en stund siden. Men tenker at det kan være greit med noe som tåler kuldegrader i bruksbilen som også brukes på vinteren. Noen som vet et fabrikat som tåler frost?

Edit: Fant denne som er i to utgaver. Den ene tåler tydeligvis norsk klima: http://www.slukkeskum.no/

Kjekt som backup i tilfelle ulykken er ute.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: BERGERjuli 15, 2013, 07:53:05 am
I tillegg til det som allerede er nevnt, er riktig justert motor viktig. At man har tenning og blandig i forgasser slik at ikke motoren går for varm. Unormalt høy temp i motorrommet gir større sjanse for brann. Alle kjøleblekk bør være på plass. Viftereim bør være stram nok slik at ikke den slurer. Gummipakningen rundt motoren må være hel. Gammel morken pakning som ramler ned på eksosen og smelter/tar fyr er noe dritt..


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: BeetleBugjuli 15, 2013, 08:10:51 am
Reprojunk forgassere som lekker her og litt der. Korte innsug som gjør at varmen fra toppene sprer seg og gjør at bensinen koker. Dårlige bensinslanger som nevnt over her. Batteri med poler uten beskyttelse. Dårlig vedlikehold, for mange som ikke leser håndboka... osv osv.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: svenolejuli 15, 2013, 08:35:09 am
Mange starter opp med veteranbil helt uten innsikt i hva som kreves for å holde et eldre kjøretøy i drift. Har blitt overasket mange ganger over et totalt fravær av enkel kunnskap. Utrolig nok setter mange i gang meg reparasjoner/endringer uten noe som helst begrep om hva de driver med. Med tanke på sikkerhet så er jeg overrasket for å si det pent. Tror den enkle EU kontrollen har reddet mange havarier og mange ulykker.

Synes brannslukker er fornuftig inventar i et eldre kjøretøy, men når den kommer i bruk så har jo noe gått galt. Jeg vil anbefale at ukyndige hobbyeksperter leverer bilen for kontroll hos noen med god kunnskap rundt veteranbil. Proff og allikevel usikker, lever den da også en gang i blandt. Det er en billig og trygg forsikring.

Er interessen helt fraværende for mekanikk så anbefaler jeg ny bil til de som spør, men jeg skjønner noen vil leke, men også å kjøre billig bil.

Bare så dette ikke blir skjevt så er det mange som er utrolig flinke med vedlikehold og bil interessen fører til at de kan måle seg med en faglært mekaniker. Men det var ikke tema, allikevel viktig å ta med i all retferdighet.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Squarebackjuli 15, 2013, 09:33:35 am
Sjekk at bensin-nippelen på forgasseren faktisk sitter fast.

Både nippelen til forgasser og den på bensinpumpe kan løsne.

Opplevde jo med min grønne 72 modell Variant for mange år siden nettopp dette. Nippelen på den ene forgasseren slapp under kjøring. Heldigvis kjente jeg litt bensinlukt og stopper motoren - like før jeg drar ut på motorveien - og bensinen rakk aldri bli antent...

Vær derfor svært nøye - jeg er blitt det med årene! Har hatt gammelbil i over 30 år nå og kompetansen er litt høyere enn når jeg som 14 åring kjøpte en 67 1300 boble...



Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: svenolejuli 15, 2013, 11:53:49 am
De gamle bilmotorene er ikke bygd for dagens bensintilsetninger eller omvendt. Det hender også at bensinen koker i bensinrøra på eldre VW på grunn av tilsettinger som metanol, etanol, butan osv. derfor har flere isolert bensinrøret til og fra pumpa. Høyre fordampings punkt merkes også på at flottør-kammeret blir tomt etter en tids lagring. NB. Gammel pumpe membram sprekker før eller siden og lager lekkasje som renner ut gjennom pumpa.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Löfjuli 15, 2013, 20:04:06 pm
Som en extra säkerhet så kan man ju installera något av följande:

http://blazecut.com/blazecut/

http://www.vwaircooledworks.co.uk/Fire-Extinguisher-System.html

http://firetecuk.com/pages/en/firetec-products.php

...


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Squarebackjuli 15, 2013, 22:45:16 pm
En sak som er viktig. ikke bruk for "korte" bensinslanger (les: strekk). Da kan de nevnte nipler raskere slippe fra godset...pga varme, vibrasjon, og at metallet/samt at hele motoren utvider seg litt.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Kjetil Limajuli 16, 2013, 00:27:10 am
Stemmer det at standard biltema hyllevare bensinslanger er søppel ?


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Jesper1201juli 16, 2013, 01:48:19 am
Etter en søkerunde på Google, kommer det opp mye negative erfaringer om Biltema sine drivstoffslanger.
Kjøp på Tess, Hydroscand eller Wurth så er en sikker på å få noe som holder.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Kjell Roarjuli 16, 2013, 02:34:17 am
Stemmer det at standard biltema hyllevare bensinslanger er søppel ?

Jeg kjøpte bensinslange på Biltema i 2004 (akutt behov på ferie i Sverige), byttet den før jeg dro til Tyskland for en måned siden.

Da var den ganske moden for utskifting.

 ::)


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Dewiljuli 16, 2013, 06:41:30 am
Biltema sine slanger er greie, men ikke "evigvarende"

Olje/diesel-bestandig slange er det beste.
Mekonomen og Bilxtra selger også gode slanger i tillegg til de som er nevnt over her.
Kjøper man en skikkelig god slange kan den forventes å holde i over 10 år.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Ivarjuli 16, 2013, 20:45:19 pm
Kjøp slange hos ein anerkjent slangetemmar, og forlang ISO 7840 kvalitet. Den er godkjent for montering i motorrom, og er med brannklasse! Så finnes det tilsvarande bensinfilter i heilt metall, for montering i motorrom også. Kjøpte hos Mastervolt for fleire år sidan. Supre greier!!


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: cgjerdejuli 19, 2013, 09:22:15 am
Ta en titt på denne!
http://youtu.be/6hnk-Eq3XJw

Tenkte jeg skulle montere en slik i motorrommet på min type 1 og type 2.

Distribueres av www.stansefabrikken.no


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: VWWerkjuli 21, 2013, 20:13:03 pm
Da jeg parkerte idag etter en liten tur, merka jeg at det lukta bensin. Vippa opp motorlokket, og så at det drypte bensin fra spjeldakslingene. Jeg hadde byttet nåleventilen i flottørkammeret for ca en måned siden, men nå holdt den ikke tett lengre. Forbanna repro drit >:(

Lesson learned: Ikke bruk nåleventil fra repro overhalingssett


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: H-MEKjuli 21, 2013, 23:27:58 pm
Biltema sine slanger er greie, men ikke "evigvarende"

Olje/diesel-bestandig slange er det beste.
Mekonomen og Bilxtra selger også gode slanger i tillegg til de som er nevnt over her.
Kjøper man en skikkelig god slange kan den forventes å holde i over 10 år.
Biltema selger fra flere leverandører. Den som heter ILO fuel hose er rett og slett ubrukelig. Morken etter under en måneds bruk med vanlig pumpebensin.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Dewiljuli 26, 2013, 09:33:51 am
Såpass ja, må følge med litt der da ;D


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Bj?rnjuli 26, 2013, 11:30:18 am
Jeg kjøpte "110 slukkeskum multipro" som ble nevt tidligere av SveinT, på Jernia for 200 kr. Billig forsikring :)


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: SplitManjuli 26, 2013, 11:59:29 am

Samtykker: Slanger fra Biltema er bare skrot!


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: JanneT2juli 26, 2013, 12:03:05 pm
Märkte att det luktade bensin från bussen efter att jag hade tankat fullt.
Det var påfyllnings gummit vid tank locket som hade torkat sönder.
Med att förebygga då en ev brand så är alla bensin slangar bytta, inkl påfyllnings slangarna och de små gummi slangarna som sitter på luftnings rören. Kommer bilder i min tråd.

Måste varna om Biltemas bensin slangar, googlade bensin slange och fick träff på en tråd från ett annat forum om att de hade ruttnad inom några månader, kunden klagade och de blev dratt tillbaka från butikerna i 2011 men är nu tillbaka i sortimentet.
Läs om det här: http://forum.vccn.no/showthread.php?25315-Biltema-stålomspunnen-bensinslange!(svar-fra-dsb-og-videresendt-statensvegvesen)

Köp riktiga slangar, spara inte på säkerheten och ha bilen/bussen länge.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: K.Hjuli 26, 2013, 13:10:10 pm
Har vært borti forskjellige dårlige slanger, tror biltema sin er den verste men både stålomspunnen og tekstilomspunnen har råtnet i løpet av et år eller to. Det verste med slik slange er at du ikke ser at den sprekker. Vi fikk vanlig svart slange fra Berner som var ødelagt etter et år. Klaget på den og fikk noe grønn slange og den har vært helt topp.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Dewiljuli 27, 2013, 11:19:07 am
Som sagt tidligere er viktig å passe på å kjøpe slange som er merket oljebestandig og dieselbestandig, da olje og diesel stiller høyere krav til slangen enn bensin.
Tilsetninger i drivstoff bidrar også til å tørke ut slanger.
Jeg pleier å bruke slanger fra mekonomen.

Det jeg vil frem til er: Kjøp slanger der de driver med bil. Andre sjapper har skjelden peiling på hva de selger eller bør selge i dette tilfellet.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Tistlojuli 31, 2013, 01:14:23 am
i tilleg til skikkelige slangar er da ogso veldig viktig med skikkelige slangeklemmer som ikkje skviser sund slangane i endane.

(http://ratwell.com/dotmac/Pictures/FuelHose/18-ABATight.jpg)


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Dewiljuli 31, 2013, 12:02:26 pm
Riktig størrelse på slangeklemme er også viktig.
Man bør ikke bruke noen annen klemme enn den over her.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Jærvajuli 31, 2013, 20:11:38 pm
Hadde selv en VELDIG nær brann opplevelse med de forbanna bensinslangene fra biltema. De var vel maks ett år. Starta bilen og kjørte vel 2-3 min og så begynnte bobla å fuske og jeg kjente det lukta skikkelig bensin. Stoppa bilen og hadde opp bakluka og der var det masse bensin utover motorrommet og det kom opp "damp / røyk" fra eksosanlegget av at bensin rant ned på det :o , DA er det like før...
Hadde slukker i bilen og holdt det klart i tilfelle det skulle ta fyr, men heldigvis gjorde det ikke det.
Grunn : Ett år gammel bensinslange fra biltema som rett og slett hadde begynnt å gå i oppløsning midt på dvs. langt fra noen kanter eller slangeklemmer.
Biltema burde rett og slett fått en smikk for de livsfarlige slangene dem selger , dem kan aldri verden være godkjennt for bensin, mulig dem funker for vann, i beste fall!


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Kjell Roarjuli 31, 2013, 21:01:54 pm
Hadde selv en VELDIG nær brann opplevelse med de forbanna bensinslangene fra biltema. De var vel maks ett år. Starta bilen og kjørte vel 2-3 min og så begynnte bobla å fuske og jeg kjente det lukta skikkelig bensin. Stoppa bilen og hadde opp bakluka og der var det masse bensin utover motorrommet og det kom opp "damp / røyk" fra eksosanlegget av at bensin rant ned på det :o , DA er det like før...
Hadde slukker i bilen og holdt det klart i tilfelle det skulle ta fyr, men heldigvis gjorde det ikke det.
Grunn : Ett år gammel bensinslange fra biltema som rett og slett hadde begynnt å gå i oppløsning midt på dvs. langt fra noen kanter eller slangeklemmer.
Biltema burde rett og slett fått en smikk for de livsfarlige slangene dem selger , dem kan aldri verden være godkjennt for bensin, mulig dem funker for vann, i beste fall!

Hvis folk ikke retter en reklamasjon til Biltema, veit de ikke at slangene er dårlige. Håper du gjorde det.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Dewiljuli 31, 2013, 22:02:07 pm
Sjekk også merkingen av slangene. Bensinslanger skal være merket at de er godkjent for bruk til bensin.

Jeg kjører med slanger og elektrisk pumpe fra biltema akkurat nå (den ene slangen er over ett år gammel), har ikke opplevd problemer enda.



Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Vw1302sjuli 31, 2013, 23:24:20 pm
I båtavdelingen på Biltema får man drivstoffslanger Med ISO 7840 A1 sertifikasjon. Det er en helt annen slange enn den "vanlige" umerka drivstoffslangen de selger som er søppel. Den har jeg gode erfaringer med både til bensin og diesel!

Men uansett så er rett montering, vedlikehold, og ikke minst ettersyn viktig for å unngå slike tragiske utfall. Alle kan være uheldige, men det er greit å redusere sjansen for at slike hendelser skjer.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: JanneT2august 07, 2013, 01:37:30 am
Om detta hade varit din bil??


http://www.dagbladet.no/2013/08/06/nyheter/brann/vogntog/diesel/ulykke/28563350


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: OilDropManaugust 21, 2013, 08:07:55 am
Viktig tema!

Brannslokningsapparat og hyppig sjekk i motorrom er en selvfølge med veteranbil.

Nå har jeg fjernet bensinfilteret som satt i motorrommet i 1303'n, etter anmodninger i denne tråden. Satser på at filteret under tanken tar det som måtte være av grums. I tillegg har jeg fått sveiset igjen et lite hull i påfyllingsrøret til tanken. Så nå kan jeg kjøre med full tank, uten at bensinlukten river i nesa :)  


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: magsaugust 23, 2013, 20:29:46 pm
http://laagendalsposten.no/


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Kjetil Limaaugust 23, 2013, 20:50:36 pm
På grunn av mer bekvemme åpningstider enn de fleste rekvisitasjapper hadde jeg montert biltema slanger under tanken, mange små biter egentlig pga el pumpe og filter.

I går byttet jeg til slanger fra bilextra, greit å gjøre denne jobben før jeg tar bilen i bruk, nå var jo tanken tom allikevel. Tok vel 30 minutter og en hundrings eller to i nye slanger.

Et par meter ubrukt biltema slange ligger nå i søpla.

God helg.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: ragazzataapril 27, 2014, 10:36:14 am
Hei alle sammen.
Løfter denne tråden.
Det er vår, og bilene våre har stått enda en vinter.
Mange viktige ting å sjekke før man legger ut på veien.
Håper vi slipper branner denne sommeren :)


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Varjapril 27, 2014, 13:36:45 pm
Nå har da en russebuss til «2 millioner kroner» brunnet ned. Så kanskje greit å bumpe denne tråden litt. ;)


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Lowlifeapril 27, 2014, 15:39:17 pm
Hei alle sammen.
Løfter denne tråden.
Det er vår, og bilene våre har stått enda en vinter.
Mange viktige ting å sjekke før man legger ut på veien.
Håper vi slipper branner denne sommeren :)

Amen


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2april 27, 2014, 17:55:48 pm
Viktig å huske, mange av dere som nå har begynt å kjøre injection, mange av bensinslangene er ikke beregnet på mer enn 1bar trykk.
Og veldig mange av dem tåler ikke smøreolje og varme fra motorrom.
Vær nøye med å gå riktige bensinslanger.
Pass på luftfilteret, hvis du ikke har orginalt filter og det sitter rett på forgasseren, så kan disse bli dynket i bensin, og vips er det full fyr.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: BERGERapril 28, 2014, 07:19:07 am
Ble en sånn her på meg, skal monteres i motorrommet på bussen

http://www.marineshop.no/Sikkerhet/Brannsikkerhet/Brannslukker/BONPET-Slukkeampell---R%C3%B8d--117644-p0000194144

(http://www.marineshop.no/Media/Cache/Images/1/4/WEB_Image%20BONPET%20Slukkeampell%20%20%20R%C3%B8d%20-1860380157.Jpeg)


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: BeetleBugapril 28, 2014, 07:38:10 am
Interessant. Takk Berger.

"Væsken omdannes til gass og mikrofilm som sprer seg utover området rundt ampullen. Gassen kveler brannen. Mikrofilmen kjøler ned overflater og forhindrer reantennelse."

Jeg tenker litt på etterarbeidet. Pulverapparat kan være aggresive og derfor er ofte gass eller spesialpulver benyttet i kjøretøy. Hva vet du om væsken og mikrofilmen i denne ampullen?

Mvh
BB


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: BERGERapril 28, 2014, 07:59:06 am
Interessant. Takk Berger.

"Væsken omdannes til gass og mikrofilm som sprer seg utover området rundt ampullen. Gassen kveler brannen. Mikrofilmen kjøler ned overflater og forhindrer reantennelse."

Jeg tenker litt på etterarbeidet. Pulverapparat kan være aggresive og derfor er ofte gass eller spesialpulver benyttet i kjøretøy. Hva vet du om væsken og mikrofilmen i denne ampullen?

Mvh
BB

Har bare googlet litt, og sett noen demo filmer på youtube. Etter hva jeg kan skjønne blir det ingen rester etter denne gassen/væsken. Men det blir vel noe glasspulver tenker jeg, siden beholderen er av glass.

Litt skeptisk til festebraketten, da ampullen bra hviler nedi to spor, holdt på plass av gummipakninger. Kommer til å modifisere den noe slik at det er en låsing der for å sikre at den ikke hopper ut.

https://www.youtube.com/watch?v=Z5BFUi7k1rY


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: H-MEKapril 28, 2014, 08:09:56 am
Finnes vel i det hele bare en løsning for å unngå brann. Er "hobbybiler" vi driver med her, og da har man tid til kontroll og vedlikehold utover normalen.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: BERGERapril 28, 2014, 08:51:51 am
Kontrollen er så klart aller viktigst. Utfordringen er at vi ofte har med repro deler å gjøre, og man kan da ikke forvente kvalitet på nivå med det Volkswagen leverte som nytt. Ergo bør man "forvente" at ting kan ryke når som helst.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Hot Owlapril 28, 2014, 09:19:43 am
Den skumleste repro feilen er vel at bensininntaket på repro gasseren løsner fra forgasseren, på med loctite først som sist.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: JSmai 03, 2014, 19:55:48 pm
Premiert bil fra vowo show 2014 tok fyr i Sverige denne uken, tilbakeslag førte til luftfilterbrann i skumgummifilteret. Hadde ikke slokker i bilen...


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Hot Owlmai 05, 2014, 09:58:42 am
Moralen kan være, ikke ha luftfilter.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Espen/VW54mai 05, 2014, 15:22:45 pm
http://www.itromso.no/nyheter/article9616207.ece

En til....


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Phantomemai 05, 2014, 15:27:11 pm
Hei.

Har selv nettopp hatt dårlig erfaring med Biltema slanger, noen som har tips til god kvalitets bensinslange å få kjøpt på nettet?


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Kjetil Limamai 05, 2014, 15:33:23 pm
Ble en sånn her på meg, skal monteres i motorrommet på bussen

http://www.marineshop.no/Sikkerhet/Brannsikkerhet/Brannslukker/BONPET-Slukkeampell---R%C3%B8d--117644-p0000194144

(http://www.marineshop.no/Media/Cache/Images/1/4/WEB_Image%20BONPET%20Slukkeampell%20%20%20R%C3%B8d%20-1860380157.Jpeg)

Hvor varmt blir det egentlig i motorrommet ?


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: JSmai 05, 2014, 19:13:51 pm
Hei.

Har selv nettopp hatt dårlig erfaring med Biltema slanger, noen som har tips til god kvalitets bensinslange å få kjøpt på nettet?

Både Trondheim og Mo har vel TESS butikk? Anbefaler å stikke innom, ganske mye spisskompetanse på det du etterspør.  :)


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: BERGERmai 05, 2014, 19:47:08 pm
Ble en sånn her på meg, skal monteres i motorrommet på bussen

http://www.marineshop.no/Sikkerhet/Brannsikkerhet/Brannslukker/BONPET-Slukkeampell---R%C3%B8d--117644-p0000194144

(http://www.marineshop.no/Media/Cache/Images/1/4/WEB_Image%20BONPET%20Slukkeampell%20%20%20R%C3%B8d%20-1860380157.Jpeg)

Hvor varmt blir det egentlig i motorrommet ?

Tror ikke det er så veldig varmt, det går enorme mengder luft igjennom motorrommet hele tiden som skal kjøle motoren. Hadde det vært varmt der, hadde ikke luftkjølingen hatt noen effekt. Det er nok adskillig varmere i et lukket motorrom på en båt feks, som også denne saken er beregnet for.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: BeetleBugmai 06, 2014, 06:22:02 am
Hvor varmt det er avhenger av hvor tett det er. Jeg har de aller fleste pakninger på plass i min 67 modell og på en kjølig høstdag kjørte jeg den bilen til Nittedal med en sensor plassert oppe i det ene hjørnet i rommet. Med luka lukket målte jeg 58 grader i motorrommet. Så fort du åpner luke i nedkant så stuper temperaturen drastisk.

-BB-


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2mai 06, 2014, 10:46:41 am
Moralen kan være, ikke ha luftfilter.

Trenger ikke være bra det heller, jeg har hatt fyr tre ganger i min, to uten og en med luftfilter, de gangene uten luftfilter har det tatt fyr i ledninger og slanger i motorrommet, og den gangen med så er det luftfilteret, som er blitt dynket i bensin som følge av tilbakeslag.

Så det viktigste uansett er vel å ha motoren skikkelig justert og alt i orden, da skal det jo ikke skje noe, og så reiser vi INGEN steder uten brannslukker. Det er redningen og det skal så lite til. Jeg har faktisk slukket alle 3 brannene med samme slukkeren uten etterfylling. 1kg pulver.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2mai 06, 2014, 10:48:05 am
Angående slanger,  hva med å bruke rør og så bare slanger i overgangene?


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Panmai 06, 2014, 22:19:44 pm
Angående slanger,  hva med å bruke rør og så bare slanger i overgangene?

Da får du vel fortsatt slanger som må kontrolleres og byttes med jevne mellomrom. Bare at det blir enda flere slangeklemmer som må sitte skikkelig, så det ikke blir lekkasje?


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: BERGERmai 07, 2014, 09:24:09 am
Her er Bonpet installert i bussen min. Monterte på to fjører for å sikre at den ikke hopper ut av braketten sin.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: JooVmai 11, 2014, 09:56:00 am
På innsprutmotorer som feks min 2,1 #DJ Så er innsprutsdysene og railsene rett over toppene. Jeg synes det ser farlig ut, en liten lekkasje der så må det jo renne ned på den varme motoren og da blir det slutt på moroa.
Skjønner ikke at ikke flere transportere og caraveller har brent opp.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Tistlomai 11, 2014, 13:38:43 pm
slangestussane til dysene på innsprutsmotorar er VELDIG viktig å få skifta.. og er årsaken til mangen branner desverre


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: JooVmai 11, 2014, 16:02:10 pm
Kan de byttes? Ser ikke enkelt ut på mine dyser. Slangen forsvinner bare inn under en fals.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: ghia69januar 13, 2017, 09:24:50 am
Hei.

Blazecut er nevnt tidligere i tråden, legger ved en video fra youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=Kswau1mGBE8

Se hele videoen, varer bare 2 minutter.

CSP selger dette systemet (€139 for 2 meter, og €169 for 3 meter), og jeg vurderer å kjøpe dette til ghian.

ghia69


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'januar 13, 2017, 12:40:53 pm
Maritim.no selger Blazecut system ganske billigt https://www.maritim.no/blazecut-2-meter# (https://www.maritim.no/blazecut-2-meter#)


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Nordtveitjanuar 13, 2017, 16:27:34 pm
Maritim.no selger Blazecut system ganske billigt https://www.maritim.no/blazecut-2-meter# (https://www.maritim.no/blazecut-2-meter#)

et par tiere dyrere, men VWACB bergen selger også.. ;)
http://www.vwacb.com/shop/shop.html


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: vwfreaksjanuar 13, 2017, 18:24:42 pm
Kan de byttes? Ser ikke enkelt ut på mine dyser. Slangen forsvinner bare inn under en fals.

Slangen kan fjernes og ett oppegående slangeverksted kan sette på nye, pass på å velge slanger som også tåler trykk/blyfri bensin.

Jeg har kjøpt inn stoppventil, som ikke slipper bensin til motor uten at den har strøm, dette finnes også på flere nye biler (plukkes på skroten, kanskje noen her på forum vet på hvilke modeller og hvor de er plassert) og har også krasj funksjon med reset knapp. Dette begrenser bensinmengden i motorrom hvis brann skulle oppstå.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: VwSplitjanuar 15, 2017, 12:51:04 pm
Ser mange videoer på youtube som filmer brann i vw`s, å dem står bare å ser på. Å hva kan man gjøre. Det minste alle burde hatt er jo bare et enkelt brannslukningsapparat. Da redder man jo iallefall bilen. Det er ulike å få tak på, noe er mer effektive enn andre, men alt er bedre enn ingenting. Det er egentlig ingen grunn til noe annet. Merkelig ikke dette er påbudt i bilen


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: TNT-Knutjanuar 15, 2017, 15:17:58 pm
Kan de byttes? Ser ikke enkelt ut på mine dyser. Slangen forsvinner bare inn under en fals.

Slangen kan fjernes og ett oppegående slangeverksted kan sette på nye, pass på å velge slanger som også tåler trykk/blyfri bensin.

Jeg har kjøpt inn stoppventil, som ikke slipper bensin til motor uten at den har strøm, dette finnes også på flere nye biler (plukkes på skroten, kanskje noen her på forum vet på hvilke modeller og hvor de er plassert) og har også krasj funksjon med reset knapp. Dette begrenser bensinmengden i motorrom hvis brann skulle oppstå.


En standard normally closed (NC, stengt når stømløs) solenoid/ magnetventil vil vel funke fint.
Disse finnes med 6 og 12V spole.
Billig på ebay, kvalitet finnes hos ventilleverandører til industri.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Ivarfebruar 10, 2017, 19:24:19 pm
Det har i fleire omgongar vore omtalt bensinslanga av dårleg kvalitet, levert av eit stort firma frå eit land som ikkje har eigen oljeproduksjon ein gong.
Eg vil gså retta søkelyset på skikkeleg kiipe kopiar av anna gummi, som bør vera bensinresistent, påfyllingsslangane.
På min elegante Plokkopp, frå midt på 70-talet, var dei to gummidetaljane mellom tanklok og tank, komme til veis ende for snart tå år sidan.
Jaja, 40 år er ikkje så verst for gummi, som er utsatt for bensin, tenkte kallen, og kjøpte nye.
For å støtta det lokale næringslivet, fall valget på ein av dei store levwerandørane til miljøet.

Delane kom, såg fine ut, og etter noko knoting, så passa også nederste slangen.

Sist veke kom stanken. 20 m etter ei rundkøyring, var bensinlukta så sterk at tårene trilla. Det blei foretatt ein kontrollert stopp på eit dertil egna busstopp, men ingen sprutande bensinstråle var å sjå. Lukta avtok, og eg køyrde heim med ein gryande tanke i bakhovudet.

No har eg pitla ut slangan igjen.
Denne gongen er dei meir sprukne enn dei 40år gamle eg skifta ut:

[attachment=1]

Er vanskeleg å ta gode bilete:
[attachment=2]

Kva tenker vwolket om slikt? Er det greitt?
Eg hadde ein enkel runde på tunet, og det kom ut omlag 1dl på to rundar med fullt rattutslag.....

Kvifor kan me ikkje få like god kvalitet på gummidelane, som for to generasjonar sidan?

Er gummiindustrien pålagt miljøkrav som øyder kvalieten?
Er det spedd på med gamle bildekk i produksjonen, for å få ned kostnadene?

Kor kjøper de andre kvalitet??


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: ghia69februar 10, 2017, 21:48:41 pm
Kan de byttes? Ser ikke enkelt ut på mine dyser. Slangen forsvinner bare inn under en fals.

Slangen kan fjernes og ett oppegående slangeverksted kan sette på nye, pass på å velge slanger som også tåler trykk/blyfri bensin.

Jeg har kjøpt inn stoppventil, som ikke slipper bensin til motor uten at den har strøm, dette finnes også på flere nye biler (plukkes på skroten, kanskje noen her på forum vet på hvilke modeller og hvor de er plassert) og har også krasj funksjon med reset knapp. Dette begrenser bensinmengden i motorrom hvis brann skulle oppstå.


En standard normally closed (NC, stengt når stømløs) solenoid/ magnetventil vil vel funke fint.
Disse finnes med 6 og 12V spole.
Billig på ebay, kvalitet finnes hos ventilleverandører til industri.


Noen som har link til en slik "dings"?

ghia69


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: TrettenNullTofebruar 13, 2017, 07:43:44 am
Det har i fleire omgongar vore omtalt bensinslanga av dårleg kvalitet, levert av eit stort firma frå eit land som ikkje har eigen oljeproduksjon ein gong.
Eg vil gså retta søkelyset på skikkeleg kiipe kopiar av anna gummi, som bør vera bensinresistent, påfyllingsslangane.
På min elegante Plokkopp, frå midt på 70-talet, var dei to gummidetaljane mellom tanklok og tank, komme til veis ende for snart tå år sidan.
Jaja, 40 år er ikkje så verst for gummi, som er utsatt for bensin, tenkte kallen, og kjøpte nye.
For å støtta det lokale næringslivet, fall valget på ein av dei store levwerandørane til miljøet.

Delane kom, såg fine ut, og etter noko knoting, så passa også nederste slangen.

Sist veke kom stanken. 20 m etter ei rundkøyring, var bensinlukta så sterk at tårene trilla. Det blei foretatt ein kontrollert stopp på eit dertil egna busstopp, men ingen sprutande bensinstråle var å sjå. Lukta avtok, og eg køyrde heim med ein gryande tanke i bakhovudet.

No har eg pitla ut slangan igjen.
Denne gongen er dei meir sprukne enn dei 40år gamle eg skifta ut:

[attachment=1]

Er vanskeleg å ta gode bilete:
[attachment=2]

Kva tenker vwolket om slikt? Er det greitt?
Eg hadde ein enkel runde på tunet, og det kom ut omlag 1dl på to rundar med fullt rattutslag.....

Kvifor kan me ikkje få like god kvalitet på gummidelane, som for to generasjonar sidan?

Er gummiindustrien pålagt miljøkrav som øyder kvalieten?
Er det spedd på med gamle bildekk i produksjonen, for å få ned kostnadene?

Kor kjøper de andre kvalitet??


Tenker at dette er helt skandale og firmaer som selger slikt søppel burde bli straffeforfulgt. Men det koker vel ned til at vi kan som forbruker, takke oss selv, da produsenter leverer til forbruker ved etterspørrsel. Og forbruker har i for mange år etterspurt billige drittprodukter for å spare noen kjipe kroner.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Ivarfebruar 13, 2017, 08:37:06 am
Er redd for at du har fryktelig rett i akkurat det der :(
Gjennom det å tyne leverandørane på pris, gjennom ei årrekke, så er dette det forbrukarane får tilbake.

Eg er av den oppfatning at enkelte deler, som blandt anna bensin- og bremsesystem så skal ein aldri gå på kompromiss med kvaliteten.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Kjetil Limafebruar 13, 2017, 08:50:56 am
.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: TrettenNullTofebruar 16, 2017, 18:07:29 pm
Sånn kan det gå når man ikke passer på................. :'( :'([attachment=1]

Kjørte Bobla i går. Plutselig lukta det bensin, tre sekunder etter eksploderte det i motorrommet og flammene stod ut.. Fikk slukket med hjelp av snø.. Den ene uken det har vært snø i Oslo by, utrolig flaks..
Det ser ut til at bensinslangen hadde løsnet fra forgasseren.
Så kan takke meg selv, tydeligvis lenge siden jeg etterstrammet den klemmen..
[attachment=2]


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: TNT-Knutfebruar 16, 2017, 20:42:54 pm
Kan de byttes? Ser ikke enkelt ut på mine dyser. Slangen forsvinner bare inn under en fals.

Slangen kan fjernes og ett oppegående slangeverksted kan sette på nye, pass på å velge slanger som også tåler trykk/blyfri bensin.

Jeg har kjøpt inn stoppventil, som ikke slipper bensin til motor uten at den har strøm, dette finnes også på flere nye biler (plukkes på skroten, kanskje noen her på forum vet på hvilke modeller og hvor de er plassert) og har også krasj funksjon med reset knapp. Dette begrenser bensinmengden i motorrom hvis brann skulle oppstå.


En standard normally closed (NC, stengt når stømløs) solenoid/ magnetventil vil vel funke fint.
Disse finnes med 6 og 12V spole.
Billig på ebay, kvalitet finnes hos ventilleverandører til industri.


Noen som har link til en slik "dings"?

ghia69

Jeg har kjørt med en slik kina-ventil på bobla en stund.

http://www.ebay.com/itm/2-Way-Electric-Solenoid-Valve-DC-12V-Air-Gas-Fuel-Brass-Normally-Open-Type-1-4-/322388056459?hash=item4b0fd3598b:g:6JUAAOSw5cNYd0np


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: jubalubafebruar 26, 2017, 15:27:32 pm
Opplevde en gang at det lille messingrøret som man fester bensinslangen i på toppen av forgasseren løsnet og datt ut. Heldigvis skjedde det mens bilen stod stille hjemme på gårdsplassen. Kunne ha vært litt skumlere hvis det skjedde i 100 på motorveien. For sikkerhets skyld så har jeg satt på en såkalt "safety-wire" på bilene våre(bildet er lånt fra thesamba.com):
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1497946.jpg

Det finnes også en utgave av dette messingrøret som har gjenger i den ene enden, så det kan skrus ordentlig fast i forgasseren.


Tittel: Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?
Skrevet av: Team Antonsenmai 24, 2019, 10:21:23 am
Har lest igjennom tråden her å det er stor fokus på slanger. Det er jo selvsagt veldig viktig at vi passer på å bruke slanger av rett type/ kvalitet til rett bruksområdet . Men det eneste som er sikkert er at ingen ting er sikkert, alt kan skje. Å det gjelder å være så godt forberedt som mulig . Jeg hadde i fjor høst brann i motor, å er vel noe av det værste en kan tenke seg , håper det aldri blir igjen . Ettersom jeg har bijobb som brannmann / røykdykker blir det nesten som å gå uten klær om jeg ikke skulle hatt skumapp i bilen min. Å det reddet meg for totalhavari. Vil anbefale alle til å ha 3-5 kg skum i bilen . Jeg hadde 3 kg skum å brukte alt .
I mitt tilfelle var det oljeslangen som gikk til ekstern kjøler som det ble lekkasje på å dryppet ned på grenrøret som genererte brannen.
Så måtte det aldri skje igjen , å igjen anbefaler ALLE VW VENNER til å være best mulig forberedt å få satt inn / tatt med seg et SKUMAPP i bilen sin . Det virker å i mitt tilfelle var det redningen på at bilen bare hadde vært en askeklump i dag . Ikke vent til i morgen det er bare å få det heim.