VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: JohnChr på juli 25, 2013, 22:03:18 pm



Tittel: Oljelekkasje (troubleshooting)
Skrevet av: JohnChrjuli 25, 2013, 22:03:18 pm
Hvor kan denne motoroljen komme fra? Noen tips før jeg begynner og skrur? (1200 motor)
PS. Mister cirka 1L olje på 14 dager.

(http://i42.tinypic.com/ja7z89.jpg)

(http://i44.tinypic.com/s1j31j.jpg)

(http://i43.tinypic.com/2rmwef6.jpg)




Tittel: Sv: Oljelekkasje (troubleshooting)
Skrevet av: Erlend / bug66juli 25, 2013, 22:14:01 pm
Hvilken side av motoren lekker det fra? Passasjer, fører, midt under, foran eller bak?


Tittel: Sv: Oljelekkasje (troubleshooting)
Skrevet av: Panjuli 25, 2013, 22:16:22 pm
Pakningen mellom oljekjøler og blokk? Min motor var lekk der, og da ser det fort ut som om olja kommer fra overalt og ingensteds.


Tittel: Sv: Oljelekkasje (troubleshooting)
Skrevet av: JohnChrjuli 25, 2013, 22:26:29 pm
I følge pappen som ligger under bilen nå, så er det høyre side, bak. På det øverste bildet, så ser dere ett "stort" rør? med mye olje på.. kan hende at det er der det kommer ut.. men det er også en del olje på de skruene som holder fast beskyttelsesplata på høyre side (se øverste bilde).


Tittel: Sv: Oljelekkasje (troubleshooting)
Skrevet av: Erlend / bug66juli 25, 2013, 23:05:12 pm
Støtstangrør på 1 eller 2 da.. Som en start iallefall.

Frem med bremserens og kost. Få det ordentlig rent, så ser du fort hvor det lekker


Tittel: Sv: Oljelekkasje (troubleshooting)
Skrevet av: Panjuli 26, 2013, 07:18:22 am
Røret du nevner på øverste bilde, er veivhusutluftinga. På moderne, miljøvennlige biler returneres vel alle oljedunster/dråper til motoren, mens på Bobla bare slippes det ut i friluft. Neppe noe å bekymre seg for, akkurat det.

All den andre olja, derimot...


Tittel: Sv: Oljelekkasje (troubleshooting)
Skrevet av: JohnChrjuli 26, 2013, 08:07:26 am
Skal vente til jeg mottar ny oljesil samt nye pakninger fra HotShop. Da skal jeg ta oljebytte, og samtidig gå over med bremserens og kost som nevnes over her. Håper jeg finner ut da hvor det kommer fra.

Vet at den forrige eieren ikke gjorde annet enn og etterfylle olje og fylle bensin på bobla. Det som er sist skrevet i boka (eldre kjørebok fra YX) er fra 2008 (eier nr. 2 tilbake i tid), og det var heller ikke mye (plugger, batteribytte etc.).

Spørs om jeg burde hyre inn noen til og ta en full motor og girkasse overhaling på bobla i nærmeste framtid.


Tittel: Sv: Oljelekkasje (troubleshooting)
Skrevet av: Hot Owljuli 26, 2013, 08:16:35 am
Det ser ikke ut som det der representerer 1 liter på fjorten dager, det avhenger selvfølgelig hvor mye du kjører på 14 dager. Med mindre du bruker den i taxi næring tror jeg nok heller at du forbrenner oljen pga slitte ventilstyringer og stempelringer. Drypper det når den står på tomgang?


Tittel: Sv: Oljelekkasje (troubleshooting)
Skrevet av: JohnChrjuli 26, 2013, 08:24:22 am
Har brukt den hver dag siden jeg kjøpte den, men kun småturer. Er litt usikker på om det renner når den står på tomgang, skal se etter senere i dag. Bruker den nok ikke i taxi næring nei hehe..


Tittel: Sv: Oljelekkasje (troubleshooting)
Skrevet av: Skaugjuli 26, 2013, 20:33:26 pm
Jeg hadde engang et støtstangrør som var sprukket i overkant. Da forsvant det mye olje. Ikke lett å se hvor oljen kom i fra, siden det var olje over alt.

  • Opp på bukk.
  • Legg deg under.
  • Arbeidslampe.
Får du en kamerat til å starte motoren, ser du snart om det er en stor lekkasje.


Tittel: Sv: Oljelekkasje (troubleshooting)
Skrevet av: JohnChrjuli 27, 2013, 14:44:57 pm
Ok. Skal prøve det :)