VWNorge

Forum => Type 1 1968-1979 => Emne startet av: zabbe på august 27, 2013, 09:09:43 am



Tittel: Z's '70 1300
Skrevet av: zabbeaugust 27, 2013, 09:09:43 am
Heisann.
Jeg er ny her på forumet, men ikke så ny i vw-verdenen.
Unnfanget i en campingbus på midten av 70 tallet og vokste opp bak baksetet i bobler, samt i diverse transportere, buser og varianter.
Jeg assisterte fadern i clutch-bytter, og bremseoverhalinger fra før jeg kunne gå. Men nok om meg :)

Her om dagen, etter nesten 37 år fikk jeg meg endelig min egen boble. (Har tidligere hatt et par overambisiøse prosjekter, som har strandet fordi de var for overambisiøse. '67 1500 og en 69 variant)

(http://i414.photobucket.com/albums/pp222/lmlindbo/bobble/16082013_2.jpg)

(http://i414.photobucket.com/albums/pp222/lmlindbo/bobble/16082013_3.jpg)

Hun her er så godt som rustfri. Har strøkent originalinteriør (untatt høytalerne i dørene :( ) og så vidt jeg kan se, matching numbers.
Hun har fått seg en smell i høyre hjørne foran en gang, og er tidsriktig fikset med popnagler, sparkel og skruer. Høyre forhjul subber i støtdempertårnet ved full sving til venstre.
Men bortsett fra dette, er allt i skjønneste orden.

Delvis prioritert prosjekt-rekkefølge :
-sikkerhetsseler foran og bak
-ny, ikke skeiv forstilling. Helst med skiver.
-få retta opp høyre siden.


Har egentlig alltid vært en sucker for cal-look. Men jeg ser ikke at jeg har tid og plass til å begynne på noe sånt. Så det blir vel å holde henne i daily-driver stand tenker jeg.

Har et par spørsmål på lur. Vil bare prøve å finne ut av det sjæl først.


Tittel: Sv: Z's '70 1300
Skrevet av: zabbeaugust 28, 2013, 18:47:39 pm
Da kan vi begynne med spørsmålene, tenker jeg.

La oss begynne med periodisk vedlikehold av motor.
Hvor ofte og hva?
Bytte olje hver vår og pr hvor mange km? (Kommer nok ikke til å kjøre henne så mye på vintern)
Justere ventiler pr hvor mange km?
Andre ting som bør ha faste serviceintervaller, for å slippe trøbbel?


Tittel: Sv: Z's '70 1300
Skrevet av: Bj?rnaugust 28, 2013, 22:24:34 pm
Oljeskift er ved hver 5000 km. (max)

Selv bruker jeg å ta service hver høst.
Da er det oljeskift, rengjøring av sil og nye pakninger til bunnlokket. kontrollering/justering av ventiler (0.15mm) og stift (0.4mm).
Hender seg at jeg skifter olje midt i sessongen og, hvis den er veldig svart og lukter mye sot.
Hvis motoren går godt ser jeg ikke noen grunn til å bytte ting som fordelerlokk, rotor, pluggkabler osv, men veldig kjekt å kjøpe så man har det liggende!

Husk også å kontrollere bensinslanger!
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,55107.0.html




Tittel: Sv: Z's '70 1300
Skrevet av: zabbeseptember 01, 2013, 08:53:12 am
Takker for innspill.
Ser ut til at jeg skal hente meg ny (gammel) forstilling i dag.
Med skivebremser, så da er hun ikke original lengre. Tok ikke lang tid det gitt.
Finner stadig nye indikasjoner på at den smellen hun har fått i fronten er kraftigere enn først antatt. Ser ut som det er en bulk etter ett kne (!) under dashen. Dette gjør at sikringsboksen ikke sitter skikkelig. Må bankes litt der...