VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: lassie på september 26, 2013, 14:17:58 pm



Tittel: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: lassieseptember 26, 2013, 14:17:58 pm
Hei! Er relativt ny for vw boble, har en 1971 1302 som jeg er veldig fornøyd med og skal restaurere. Det blir motor bygging i vinter og da har jeg noen spørsmål. Hva kreves for større cylindersatser en 1679cc? Det holder vel ikke med og bare borre opp toppene? Og hvis jeg ikke skulle gått for noe større, hva er "best" med tanke på effekt kontra slitasje o.l. 1679 eller 1641cc? Jeg vil prøve og oppnå så mye hestekrefter som mulig uten altfor mye mekanisk arbeid :P Setter stor pris på all hjelp jeg kan få :D Hilsen en boble nykommer :)


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: kbseptember 26, 2013, 14:29:03 pm
Skal du ha "bolt on", altså uten å modifisere hverken topp eller blokk, er det største jeg ville gått for 1641. Du får også som du sier større enn det, men da begynner begynner sylinderveggene å bli tynnere osv. Jeg personlig mener det ikke er verdt det for "bare" 0.04L mer volum.

Skal du ha større må både blokk og topper maskineres. Du kan ved å gjøre dette få opp til 1914cc. Sylindersettet til 1641 og 1914 har ca samme pris mener jeg å huske, så eneste prisforskjellen er i praksis maskineringskostnadene. Skal du ut på enda større enn det, med å forandre slaglengde er det fort veldig mye mer å tenke på. Bl.a. om toppene blir "for trange" osv - og da begynner det å balle på seg med kostnader - selv om delene virker billige til å begynne med. Snakker av erfaring der..  ;D

Håper det hjalp litt.. :)


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: lassieseptember 26, 2013, 14:32:13 pm
Dette hjalp masse :D Du vet ikke cirka kostnadene på maskinering av blokk opp til 1914 eller 1776? :)


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: Formula Veeseptember 26, 2013, 23:07:36 pm
Har du kompetansen til å bygge motor selv? Det virker gjerne som at du kan spare penger på å bygge selv, men om du ikke er erfaren motorbygger krever det at du leser deg opp på emnet. Og sjekker at du har tid, plass og verktøy til jobben. Jeg anbefaler at du prøver å kjøpe deg en ferdig 1915, i hvertfall som longblock, så kan du pusle med de enkle tingene selv. Det er dyrt å ødelegge en motor først, og så kjøpe en turnkey :-)


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: lassieseptember 27, 2013, 11:41:38 am
Takk for tipset, ja har noe kompetanse og er flink til å lese og god hjelp fra svigerfar med mye kompetanse :) og hehe, men hvordan skal man få kompetanse uten erfaring :)  ser ut som jeg heller mot 1641 med http://vwparts.aircooled.net/SCAT-Volkstroker-III-Engine-Kit-69mm-Crankshaft-p/volkstroker-iii-engine-kit-69.htm?CartID=1 settet pluss 35 kadron gassere, noen som har noen innvendinger til det? Får jeg henta noe ut av dette egentlig?


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: BERGERseptember 27, 2013, 11:52:01 am
Du trenger ikke den veiva der. Kost heller på en avballansering av den originale. Folk her på forumet som gjør slikt for deg. 1641 sats og engle 110 kam + gassere og eksos så kommer du langt ;)


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: lassieseptember 27, 2013, 11:54:32 am
Trenger ikke veiva? Hvor mye koster det og avbalansere den orginale da? Tenkte det bare var greit siden den fulgte med i sette og kosta ikke stort :)


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: Jeeseptember 27, 2013, 12:10:06 pm
Den i settet må også avbalanseres. Og er støpt.

En orginalveiv er av ypperste kvalitet sammenlignet med den som følger i dette settet.


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: lassieseptember 27, 2013, 15:39:44 pm
Okei, hvor mye koster det ca og avbalansere veiva? og er det noen dere kan anbefalle? :)


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: Kjell Roarseptember 27, 2013, 17:44:44 pm
Okei, hvor mye koster det ca og avbalansere veiva? og er det noen dere kan anbefalle? :)

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,51720.0.html

 :)


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: lassieseptember 27, 2013, 18:38:00 pm
Takk!


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: Roy Grellandseptember 27, 2013, 19:11:47 pm
Enig med det som blir sagt her, at originale deler er langt å foretrekke fremfor kina-deler. Spesielt ville jeg vært skeptisk til et kit som har "Economical" i beskrivelsen... ;)


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: lassieseptember 27, 2013, 22:31:54 pm
Ja det klart, men hehe kan noen forklare meg hvorfor det er nødvendig og avbalansere veiva? :P
 


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: Roy Grellandseptember 27, 2013, 22:40:42 pm
enkelt forklart fordi når veiva snurrer med noen tusen omdreininger per minutt, vil bare noen grams ubalanse utgjøre ganske store krefter som står og banker på lagre og blokka generelt. Så for å forlenge levetiden er det helt klart en god ide å sørge for at disse kreftene blir så små som mulig.


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: Henrikseptember 27, 2013, 23:05:14 pm
Når det gjelder pris vs effekt, vil det ikke lønne seg å bruke penger på annet enn en oppgradering til 1641 gitt at stempel og sylinder er i bra form? Vil 3% økning i slagvolum gi noe merkbar effekt?



Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: lassieseptember 28, 2013, 07:38:01 am
Okei da skjønner jeg litt bedre, takk skal dere ha! Vil bare legge til at jeg ikke er ute etter hundrevis av hestekrefter, men ville vært fornøyd med 80-90-100, er dette aktuelt? :)


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: Kjell Roarseptember 28, 2013, 08:03:54 am
Okei da skjønner jeg litt bedre, takk skal dere ha! Vil bare legge til at jeg ikke er ute etter hundrevis av hestekrefter, men ville vært fornøyd med 80-90-100, er dette aktuelt? :)
Det kreves endel arbeid for å få mer enn 70-80 hk. Det er ikke bolt-on å få det du ønsker i en t1-motor. Alternativet er turbo.


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: Dewilseptember 28, 2013, 09:23:20 am
Meste av effekten får man med gode/riktige topper og kamaksel, minimalt man tjener med litt større borr i forhold.

Med ekstremt mye arbeid kan man få nesten helt opptil 200hk i en 1600.

Hvor mye penger man skal bruke er jo også en viktig faktor.

Jeg ville brukt pengene på topper(bygge om de originale eller kjøpe nye), kamaksel, doble forgassere og eksos.

Valget av kamaksel er det viktigste, den bestemmer hele karakteristikken i motoren.

70-80Hk får du ut av en original 1600 i god form med eksos og doble forgassere (40mm)


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: BeetleBugseptember 28, 2013, 09:49:36 am
Det kreves endel arbeid for å få mer enn 70-80 hk. Det er ikke bolt-on å få det du ønsker i en t1-motor. Alternativet er turbo.

Har man først bestemt seg for å åpne motoren så er ikke 70+ hk mer jobb.

70+

- Balansering av veipartiet
- Engle 100-110 og nye løftere
- Enkle stive ventilfjører
- Originale støtstenger
- Dobbeltport topper i god stand
- 1641 sylindre slip in
- Nøye vask av absolutt alt
- oljesump og full flow
- gode varmepotter og en grei demper evnt J tubes hvis man ikke trenger varme
- Original forgasser man dyser riktig

80-95hk

- To 36-40mm forgassere med innsug fra feks Dellorto, FAJS, IDF
- 1.25 vipper
- Hjemmeporting av portene ved å se på en av de mange instruksene man finner på nettet
- Øke kompen

70 hk vil gi en merkbar endring og bilen blir morsom å kjøre. Du klarer å kjøre opp bakker uten å måtte gire ned så ofte og forbikjøringer er ikke noe problem. Plenty moment opptil 4500 omdr. Bra forbruk og du kan kjøre på 95 oktan. Ingen kjøleproblem.

80-90hk er nok til at de fleste vil si at bilen går bra. Du og passasjerene trekker på smilebåndet og oppoverbakker blir en lek. Du vil kunne varve til 5500 men samtidig ha plenty med moment. Enda bedre forbruk sammenliknet med en enkel forgasser og du kan fortsatt kjøre på 95 oktan så lenge du ikke blir for ivrig med kompen. Ingen kjøleproblem. Du mister original looken med to forgassere og motoren blir litt verre å mekke på.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: lassieseptember 28, 2013, 11:30:09 am
Tusen takk alle sammen! Dette setter ting virkelig i perpektiv og dere gjør det alt letter og forstå, da virker det som om jeg går litt bort fra det settet jeg har sett på og begynner heller å plukke ut ifra den listen du gav meg :) Kommer nok litt tilbake med spørsmål om kammer :)


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: Martinseptember 28, 2013, 12:20:27 pm
som BB sier 70+ hadde jeg ca i bobla mi, drøm og kjøre og holdt til og dra på smilebåndet
-1641 satser
-Engle 110 kam
-porta og planet topper i god stand
-en dobbel weber 32/36 (2steget)
-eksos hadde jeg glaspack


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: lassieseptember 28, 2013, 14:34:03 pm
Flott, det er noe av det jeg håper på :) Kanskje litt dumt spørsmål, men hvor vanskelig er det å porte selv? Har sett at det ligger en hau med artikler på nettet, men vil gjerne høre fra noen som har gjort det? Planing kan jeg sette den bort til en jeg kjenner


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: lassieseptember 28, 2013, 15:55:14 pm
Hvis jeg har 1.25 vippere, må jeg da ha dobble ventil fjærer? :)


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: Kjell Roarseptember 28, 2013, 16:17:44 pm
Hvis jeg har 1.25 vippere, må jeg da ha dobble ventil fjærer? :)

Det kommer an på kammen, og hvor høyt turtall du skal bruke.


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: Roy Grellandseptember 28, 2013, 16:30:48 pm
Flott, det er noe av det jeg håper på :) Kanskje litt dumt spørsmål, men hvor vanskelig er det å porte selv? Har sett at det ligger en hau med artikler på nettet, men vil gjerne høre fra noen som har gjort det? Planing kan jeg sette den bort til en jeg kjenner

De toppene jeg har på min 1835 har jeg portet selv. Det er ikke vanskelig i seg selv, men jeg vet jo ikke hvor mye bedre de er enn originalt ;) Uansett er det moro å holde på med disse gamle motorene.


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: lassieseptember 28, 2013, 16:43:57 pm
Slik ligger jeg an nå, hvordan ser dette ut? :) Setter virkelig STOR pris på hjelp :) Har også fått tilgang på noen gode topper som er høvla 2,5mm, er dette for mye?
http://vwparts.aircooled.net/SCAT-Dual-35mm-PDSIT-Solex-Carb-Kit-Dual-Port-p/30435ec-bug.htm?CartID=2
http://vwparts.aircooled.net/Gasket-Set-w-Flywheel-Seal-1300-1500-1600cc-Engin-p/111-198-007afg.htm?CartID=3
http://vwparts.aircooled.net/Piston-Cylinder-Set-87mm-x-69mm-Slip-In-p/vw8700t1.htm?CartID=4
http://vwparts.aircooled.net/Engle-W110-Type-1-Camshaft-1-1-or-1-25-Rockers-p/e6110.htm?1=1&CartID=5
http://vwparts.aircooled.net/SCAT-2-Quart-Deep-Sump-Type-1-and-3-Engines-p/50050.htm?CartID=7
http://vwparts.aircooled.net/Bugpack-Dual-Valve-Springs-Set-of-8-p/4047.htm?CartID=9
http://vwparts.aircooled.net/SCAT-1-25-1-Ratio-Rocker-Assemblies-20188S-p/20188s.htm?CartID=8


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: tezerseptember 28, 2013, 17:33:36 pm
Jeg hadde ikke gått for slipinn sylindre men i stedet gått for disse
mye mere holdbare en de tynnvegga sylindra!
må borre opp toppa med disse sylindra da men det koster jo ikke så mye!

http://vwparts.aircooled.net/88mm-Slip-In-Bottom-and-Machine-in-Top-Cylinders-p/vw8800t1kl.htm


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: Roy Grellandseptember 28, 2013, 17:47:26 pm
Når du begynner å nærme deg å finne ut hva du vil ha, ville jeg tatt kontakt med de norske leverandørene for å få priser derfra også. De er også erfarne og kan gi deg flere råd på veien.


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: BeetleBugseptember 28, 2013, 19:18:02 pm
Jeg hadde ikke gått for slipinn sylindre men i stedet gått for disse
mye mere holdbare en de tynnvegga sylindra!
må borre opp toppa med disse sylindra da men det koster jo ikke så mye!

http://vwparts.aircooled.net/88mm-Slip-In-Bottom-and-Machine-in-Top-Cylinders-p/vw8800t1kl.htm

Kremt kremt.... 379 hk på hjulene med 1641 Mahle slip inn sylinderne.

-BB-


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: tezerseptember 28, 2013, 20:15:31 pm
Ja vet om han,og suksess for det han har fått til ;D
men ærligtalt tror du en som ikke har samme peiling på turbo motorer"en ting som jeg ikke vet"
som han vil ha glede av det?og vet ikke om jeg husker feil,så bytter han deler
ganske ofte da dem ryker?? kan kanskje alt som jeg vet? å alle dem som er mere erfarne en jeg
i motorbygging tar feil, att slippinn sylindre er veien og gå?da er det jo ingen vits i for eks putte
bygget! da kunne han vel bare ha tatt 1641 sylindre og fått en bedre motor med mere hk og mere holdbarhet:):)
dette vart sagt med en morsom ertene tone da på en lørdagskveld:):)


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: BeetleBugseptember 28, 2013, 20:32:40 pm
Ja vet om han,og suksess for det han har fått til ;D
men ærligtalt tror du en som ikke har samme peiling på turbo motorer"en ting som jeg ikke vet"
som han vil ha glede av det?og vet ikke om jeg husker feil,så bytter han deler
ganske ofte da dem ryker?? kan kanskje alt som jeg vet? å alle dem som er mere erfarne en jeg
i motorbygging tar feil, att slippinn sylindre er veien og gå?da er det jo ingen vits i for eks putte
bygget! da kunne han vel bare ha tatt 1641 sylindre og fått en bedre motor med mere hk og mere holdbarhet:):)
dette vart sagt med en morsom ertene tone da på en lørdagskveld:):)

Jeg kremtet om min egen motor og den er inne i sin andre sesong uten overhaling. 3% leak på ene sylinderen som maks. Og nei, en slik motor vil jeg egentlig ikke anbefale noen. Vrient å kjøre, går på alkohol, lite drag under virkeområdet, sterk vanedannende, langt mellom fuelpumpene....... men fytti h&$**te så morsom!

Før vi sporer av, jeg mener slip inn er en grei start men klart; there is no substite for cubic inches.....

-BB-



Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: tezerseptember 28, 2013, 21:29:09 pm
He He bb  ;)


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: lassieseptember 29, 2013, 09:43:28 am
Hehe tror jeg går for slipin med tanke på at dette er min første motor og vil ikke gjøre noe som kan bli for avansert og heller lære meg det basic :)


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: Dewilseptember 29, 2013, 11:29:28 am
Ja vet om han,og suksess for det han har fått til ;D
men ærligtalt tror du en som ikke har samme peiling på turbo motorer"en ting som jeg ikke vet"
som han vil ha glede av det?og vet ikke om jeg husker feil,så bytter han deler
ganske ofte da dem ryker?? kan kanskje alt som jeg vet? å alle dem som er mere erfarne en jeg
i motorbygging tar feil, att slippinn sylindre er veien og gå?da er det jo ingen vits i for eks putte
bygget! da kunne han vel bare ha tatt 1641 sylindre og fått en bedre motor med mere hk og mere holdbarhet:):)
dette vart sagt med en morsom ertene tone da på en lørdagskveld:):)

Jeg kremtet om min egen motor og den er inne i sin andre sesong uten overhaling. 3% leak på ene sylinderen som maks. Og nei, en slik motor vil jeg egentlig ikke anbefale noen. Vrient å kjøre, går på alkohol, lite drag under virkeområdet, sterk vanedannende, langt mellom fuelpumpene....... men fytti h&$**te så morsom!

Før vi sporer av, jeg mener slip inn er en grei start men klart; there is no substite for cubic inches.....

-BB-


No replacement for displacement som de sier, jeg veit ikke helt hva JPM drev med når han snekra 1600 med nesten 200hk ved 7000rpm...
Han øket sylindervolum han au, en halv millimeter, men tror nok at det er arbeidet ellers som er skyld i at det ble så mye fart i'n ;D


Endring av kamtider og arbeid med topper gir alltid mer effekt enn økning av volum...


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: BeetleBugseptember 30, 2013, 07:32:03 am
En interessant tråd:

http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,21690.msg295829.html#new

Bygget i 1983 og kjørt 320 000km, 1600ccm, to 40mm forgassere, V26 kam, lett porta topper med 35x31mm ventiler, 8.5:1 kompressjon, ettermarked eksos og power pulley, maks 5400 omdr: 100hk

http://www.youtube.com/watch?v=BV2mLg5VAF0

-BB-


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: hauganfotooktober 04, 2013, 20:42:00 pm
En interessant tråd:

http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,21690.msg295829.html#new

Bygget i 1983 og kjørt 320 000km, 1600ccm, to 40mm forgassere, V26 kam, lett porta topper med 35x31mm ventiler, 8.5:1 kompressjon, ettermarked eksos og power pulley, maks 5400 omdr: 100hk

http://www.youtube.com/watch?v=BV2mLg5VAF0

-BB-

Artig tråd ja! Takk for tipser :-)


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: lassienovember 23, 2013, 08:39:30 am
Hei igjen :) Jeg har fått tilgang på to topper nå som er 2,5mm høvla, blir dette for mye?


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: Anders Røsåsendesember 01, 2013, 16:36:37 pm
Når det skal sies, så kjører jeg med min orginale 1200 36 hk, uten og gire noe spesielt ned i motbakke eller ha noe problemer med forbykjøringer, trekker på smilebåndet gjør jeg også;)


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: Kjell Roardesember 01, 2013, 18:08:11 pm
Hei igjen :) Jeg har fått tilgang på to topper nå som er 2,5mm høvla, blir dette for mye?

Det kommer an på ccm i forbrenningsrommet, borr-diameter og vendehøyde, hva er de verdiene?

PS : regner med at det går, så lenge du har original vendehøyde.


Tittel: Sv: Litt "teite" motor spørsmål :)
Skrevet av: lassiedesember 02, 2013, 16:22:31 pm
Hehe, det vet jeg faktisk ikke, er ikke noe jeg planlegger og gjøre noe med hvertfall :) bruker orginal rådene bare nye stempler og sylindere