VWNorge

Forum => Type 1 1946-1957 => Emne startet av: SplitMan på juni 23, 2008, 10:49:59 am



Tittel: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: SplitManjuni 23, 2008, 10:49:59 am
SechsVoltGutta har hatt en bra humoreske på dette med hvordan originalklasse-premier fordeles på ymse treff i inn- og utland. mange artige eksempler og betraktninger.

Tankene mine penset automatisk over på det når jeg så denne annonsen... lurer virkelig på om eieren tror han har en split window bil...

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=625787

Æ flire...


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Knechtenjuni 23, 2008, 11:01:42 am
Sjelden bil... Må være laget akkurat i mellom siste zwitteren og første ovalen i 53, kl 06.50 på mandags morgen =) (eller er eier utsatt for optisk bedrag)
Resten er flisespikkeri, da bilen er trofast og kjører fint  :)


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen
Skrevet av: Hot Owljuni 23, 2008, 12:11:40 pm
Dette er jo en splitt som har fått montert et tysk av-rundingskit for splitt. En fetter av meg har funnet et dansk verksted som levde av å runde av splittruter i mange år, firmaet, Rudolf Ræders Motors, er nå nedlagt men ingen hadde ryddet lokalene. Der fant han en instruksjonsvideo fra den tyske produsenten som viser hvordan man runder av hjørene helt uten å måtte lakke om taket. Han fant også en gammel Lloyd racerbil som dansken hadde kjørt med i isløp, men den var så rusten at bare motoren og noen bulker i motorlokket kunne reddes.... fetteren min har planer om å parre den med en gammel norsk rally Lloyd han har fått tak i fra Stavern.... skal kalles "Der raspeballer" og passer godt inn i retro-race trenden som var på sin høyde for fem år siden...

Det finnes flere originaler!


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: SplitManjuni 23, 2008, 12:53:50 pm
#5 FOR PRESIDENT!

...sier jeg bare.


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen
Skrevet av: Soddlijuni 23, 2008, 12:57:27 pm
Dette er jo en splitt som har fått montert et tysk av-rundingskit for splitt. En fetter av meg har funnet et dansk verksted som levde av å runde av splittruter i mange år, firmaet, Rudolf Ræders Motors, er nå nedlagt men ingen hadde ryddet lokalene. Der fant han en instruksjonsvideo fra den tyske produsenten som viser hvordan man runder av hjørene helt uten å måtte lakke om taket. Han fant også en gammel Lloyd racerbil som dansken hadde kjørt med i isløp, men den var så rusten at bare motoren og noen bulker i motorlokket kunne reddes.... fetteren min har planer om å parre den med en gammel norsk rally Lloyd han har fått tak i fra Stavern.... skal kalles "Der raspeballer" og passer godt inn i retro-race trenden som var på sin høyde for fem år siden...

Det finnes flere originaler!

Finnes det sånne folk ja???   FLIRE Æ!!!!!


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: FUSENTASTjuni 23, 2008, 13:17:47 pm
Dere glemmer helt å nevne skjørt.
Og skjørtejegere.
Skjørtejegere får ofte sydd nye skjørt, under dekknavn, og fremstiller det hele som haut coiturè  på neste cat-walk framsyning.
Det at Arne Belinda ikke når opp i den selvsamme konkurranse og må takke seg til å stå som runner opp utta stakk, det vet vel heller inte fåglarna nogot om...?
Men jeg stemmer for at folk med skjørt blir stemplet "original" før de sendes sørover som slakt.....


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Oval57juni 23, 2008, 14:05:27 pm
Hvis den bilen i linken over hadde møtt opp på et norsk treff og det ikke var andre biler der med 23 % mindre utsikt enn ovaler, hadde denne fått mange stemmer, og mulighens fått en premie i; nettopp "det som folk tror er originalklassen". Hvis bilen i tillegg hadde hatt hvite dekksider hadde den nesten helt garantert omtreng vunnet people`s choice også.

Folk vil bedras. Brød og sirkus til folket! Vi bare veit at det er ingen som kommer til å vinne noe som helst inne i veteranbilnestenheltoriginaloggarantertgammelutstillinga vår samtidig med Drag-race-stevnet på Gardis.





Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen
Skrevet av: Hot Owljuni 23, 2008, 14:44:09 pm
Vi bare veit at det er ingen som kommer til å vinne noe som helst inne i veteranbilnestenheltoriginaloggarantertgammelutstillinga vår samtidig med Drag-race-stevnet på Gardis.

Det er nå ikke helt sant, det finnes jo en originalpremie på det du helt feilaktig kaller drag stevnet på Gardermoen... men med hjelp av dere i juryen så er det vel ikke snakk om "detfolktroreroriginal" tenker jeg...

Riktig. Vi kommer til å sjekke om det ER luft i fra Wolfsburg i dekkene.....

Drag? Jeg har aldri hatt drag.


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: EspenXjuni 23, 2008, 19:03:36 pm
Jeg tror jeg har skrevet det før, men det kan gjentas - jeg håper virkelig at de som har restaurert originalbiler ned til minste detalj får fortjent kred på SCC og andre VW-treff. Jeg synes de til tider blir ufortjent oversett til fordel for mer flashy ser-ut-som-original-biler og bølingen av fin lakk/senk/fine felger. Veldig mye avhenger av juryen siden det krever kompetanse å kunne skille klinten fra hveten, i People's Choice kommer ofte originalbiler til kort.

Jeg er egentlig aller minst bekymret for SCC, virker som at SCC-gutta er veldig flinke til å trekke veksler på ekspertene i miljøet vårt, som Martin og resto-prisen. Håper og tror det samme blir gjort på original-bilene og at også de andre store treffene tar seg tid til å sette sammen en skikkelig fagjury for originalpris.


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen
Skrevet av: JSjuni 23, 2008, 19:28:03 pm
Vi kommer uten tvil til å ha en kompetent fagjury på SCC. At noen etter alt arbeidet vi har lagt ned i promoteringen av treffet kaller det for et "drag-race-stevne" viser at vi tydeligvis må jobbe enda hardere på denne fronten.


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: SplitManjuni 23, 2008, 20:44:11 pm
Hvis den bilen i linken over hadde møtt opp på et norsk treff og det ikke var andre biler der med 23 % mindre utsikt enn ovaler, hadde denne fått mange stemmer, og mulighens fått en premie i; nettopp "det som folk tror er originalklassen". Hvis bilen i tillegg hadde hatt hvite dekksider hadde den nesten helt garantert omtreng vunnet people`s choice også.

Folk vil bedras. Brød og sirkus til folket! Vi bare veit at det er ingen som kommer til å vinne noe som helst inne i veteranbilnestenheltoriginaloggarantertgammelutstillinga vår samtidig med Drag-race-stevnet på Gardis.



Du glemmer et "tidsriktig" reg nummer også...."N-1952" f.eks ... det hadde kledd denne.

Spøk til side - har du en Split (eller det du tror er en Split) - møt opp på NORDISK KLASSISK VW-TREFF 2008 (også kalt "Nordens Camberg"...et treff-på-treffet på Nordens beste VW-show: SCC.



Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Nebelbrillejuni 25, 2008, 20:24:44 pm
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=302692



Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Knechtenjuni 26, 2008, 07:28:40 am
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=302692



Morsom tanke, helt feil utgangsobjekt =)


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenjuni 26, 2008, 07:51:37 am
Pris til de som har restaurert originalbiler?? Hvorfor skal vinnerbilen være restaurert?..
Jeg håper at bilen som vinner klassen ikke er restaurert i det heletatt.
Det må da trekkes poeng for at bilen ikke lengre har nye skjermkjederlister, originallakk, gummi og taktrekk.

Denne prisen bør ikke "automatisk" ha noe å gjøre med hva eieren har lagt ned av arbeid i bilen.

Etter min mening bør det settes en uoppnåelig poengsum på - ja - la oss si hundre. Denne poengsummen kan reflektere rett-fra-fabrikken-autentisitet. ALT annet skal det trekkes poeng for. Mao for nye skjermer med riktig farge på en originalbil betyr masse bortkastede penger i lakk på metall fra feil år 8)

Får jeg sitte i juryen kanskje?......


(...)- jeg håper virkelig at de som har restaurert originalbiler ned til minste detalj får fortjent kred på SCC og andre VW-treff. Jeg synes de til tider blir ufortjent oversett til fordel for mer flashy ser-ut-som-original-biler og bølingen av fin lakk/senk/fine felger. Veldig mye avhenger av juryen siden det krever kompetanse å kunne skille klinten fra hveten, i People's Choice kommer ofte originalbiler til kort. (...)
(...)Håper og tror det samme blir gjort på original-bilene og at også de andre store treffene tar seg tid til å sette sammen en skikkelig fagjury for originalpris.


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen
Skrevet av: Kjell Roardesember 08, 2008, 09:31:32 am
Dette er jo en splitt som har fått montert et tysk av-rundingskit for splitt. En fetter av meg har funnet et dansk verksted som levde av å runde av splittruter i mange år, firmaet, Rudolf Ræders Motors, er nå nedlagt men ingen hadde ryddet lokalene. Der fant han en instruksjonsvideo fra den tyske produsenten som viser hvordan man runder av hjørene helt uten å måtte lakke om taket. Han fant også en gammel Lloyd racerbil som dansken hadde kjørt med i isløp, men den var så rusten at bare motoren og noen bulker i motorlokket kunne reddes.... fetteren min har planer om å parre den med en gammel norsk rally Lloyd han har fått tak i fra Stavern.... skal kalles "Der raspeballer" og passer godt inn i retro-race trenden som var på sin høyde for fem år siden...

Det finnes flere originaler!

Når begynte man med denne typen modifikasjon? Det er tydeligvis tidstypisk? Er tidstypiske forandringer forbudt i originalklassen? Det ligger jo en dokumenterbar historie bak denne modifiseringen.

Liker mottoet: This is a historic vehicle. Every scratch got a history. ;D


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen
Skrevet av: EGOtripdesember 08, 2008, 10:31:57 am

Liker mottoet: This is a historic vehicle. Every scratch got a history. ;D

Med det mottoet vil vel en rat-look med alt orginalt score høyt ;)


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstendesember 08, 2008, 13:32:22 pm
En urestaurert patinert bil vil OG BØR alltid score høyt på listen i originalklassen spør du meg..
Lakker du om bilen blir den mindre original. Restaurerer du interiøret blir det mindre originalt. Bytter vindusglasset i bilen blir den mindre orginalt. Snur du gummipakningen slik at skjøten står feil vei blir det mindre orginalt. Osv osv.

Det finnes ikke grenser for hvor mange poeng som kan trekkes fra en bil under bedømming i originalklassen ;)

[/quote]
Med det mottoet vil vel en rat-look med alt orginalt score høyt ;)
[/quote]


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen
Skrevet av: gammerndesember 08, 2008, 15:59:20 pm
men åssen ser dere at det er ting som er byttet ut?gummi pakningen i bakruta på ovalen min er fra -57 og like fin,men måtte bytte ut resten av pakningene rundt vinduene,,og allt fornikling utvendig er også fra bilen var ny,,ser dere forskjell?,eller må vi skrive en liste på hva som er orginalt på treff , for å få være med i orginal klassen???eller er dommerene så barka at de ser hva som er orginalt eller ikke....jeg også er enig at de bilene som er minst "tukla" med burde vinne orginal klassen.



En urestaurert patinert bil vil OG BØR alltid score høyt på listen i originalklassen spør du meg..
Lakker du om bilen blir den mindre original. Restaurerer du interiøret blir det mindre originalt. Bytter vindusglasset i bilen blir den mindre orginalt. Snur du gummipakningen slik at skjøten står feil vei blir det mindre orginalt. Osv osv.

Det finnes ikke grenser for hvor mange poeng som kan trekkes fra en bil under bedømming i originalklassen ;)

Med det mottoet vil vel en rat-look med alt orginalt score høyt ;)
[/quote]
[/quote]


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen
Skrevet av: TAH54desember 08, 2008, 15:59:42 pm
En urestaurert patinert bil vil OG BØR alltid score høyt på listen i originalklassen spør du meg..
Lakker du om bilen blir den mindre original. Restaurerer du interiøret blir det mindre originalt. Bytter vindusglasset i bilen blir den mindre orginalt. Snur du gummipakningen slik at skjøten står feil vei blir det mindre orginalt. Osv osv.

Det finnes ikke grenser for hvor mange poeng som kan trekkes fra en bil under bedømming i originalklassen ;)

Med det mottoet vil vel en rat-look med alt orginalt score høyt ;)
[/quote]
[/quote]Blir ikke lett å restaurere et skogsvrak tilbake i orginal stand og nå opp med den da ! Må jo tross alt kjøpe noen nye deler da det meste har gått tilbake til moder jord !  ;D VI vil aldri nå opp mot en orginal urørt bil ! Men trøsten får være at man vet at bilen er bunnsolid fra innerst til ytterst !


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: SplitMandesember 08, 2008, 16:39:03 pm
Jeg synes egentlig at Pebble Beach-modellen er en glimrende løsning - og noe vi skal ta med oss til Vintage-Loungen på SCC: Man kjører "Preservation Award" og "Originalklasse" som to forskjellige klasser... samme poeng-system, samme dommere....men da er det rom for både de beste bevarte...og de best oppbygde skogsvrak. Man blir vurdert mot de samme kriterier, men med forskjellig overskrift. Glimrende løsning - egentlig. For to slike biler har egentlig like lite til felles som en cal looker og en baja. Om du skjønner.

Og til gammern: Jeg vil si at ja, i de aller aller fleste tilfeller så ser et trenet øye veldig forskjell. Det skal veldig godt gjøre å kamuflere en god repro som en original. Det er ihvertfall min mening og erfaring.


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: EspenXdesember 08, 2008, 17:31:28 pm
Høres ut som en god ide Splittman. Blir det Nordic Classic meet eller hva det heter på SCC09 også eller blir det normal Vintage lounge for alle originalbiler? Personlig synes jeg årets versjon virket ekskluderende.

Og skal man kåre beste originalbil på SCC, så bør det være blant alle deltakere. Man kårer ikke den peneste dama i landet hvis man arrangerer missekonkurranse, men kun tillater pensjonister å delta ;)


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstendesember 08, 2008, 18:10:59 pm
Ja. Jeg vil også si at dommerne er/bør være så barka at de ser forskjell. Eller bør de ikke være dommere.
Når det gjelder preservation award - god idé!!

men åssen ser dere at det er ting som er byttet ut?gummi pakningen i bakruta på ovalen min er fra -57 og like fin,men måtte bytte ut resten av pakningene rundt vinduene,,og allt fornikling utvendig er også fra bilen var ny,,ser dere forskjell?,eller må vi skrive en liste på hva som er orginalt på treff , for å få være med i orginal klassen???eller er dommerene så barka at de ser hva som er orginalt eller ikke....jeg også er enig at de bilene som er minst "tukla" med burde vinne orginal klassen.



En urestaurert patinert bil vil OG BØR alltid score høyt på listen i originalklassen spør du meg..
Lakker du om bilen blir den mindre original. Restaurerer du interiøret blir det mindre originalt. Bytter vindusglasset i bilen blir den mindre orginalt. Snur du gummipakningen slik at skjøten står feil vei blir det mindre orginalt. Osv osv.

Det finnes ikke grenser for hvor mange poeng som kan trekkes fra en bil under bedømming i originalklassen ;)

Med det mottoet vil vel en rat-look med alt orginalt score høyt ;)
[/quote]
[/quote]


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen
Skrevet av: Kjell Roardesember 08, 2008, 18:41:53 pm
Blir ikke lett å restaurere et skogsvrak tilbake i orginal stand og nå opp med den da ! Må jo tross alt kjøpe noen nye deler da det meste har gått tilbake til moder jord !  ;D VI vil aldri nå opp mot en orginal urørt bil ! Men trøsten får være at man vet at bilen er bunnsolid fra innerst til ytterst !

Angående skogsvrak:
Pratet med en bekjent som jobber i Vegdirektoratet (eller noe sånt), hvis du skal pusse opp en bil som har falt ut av registeret (altså Autosys, biler som har vært avskiltet siden en gang på 80-tallet), må bilen vises før oppussing, for å se om det er nok igjen av bilen for å kunne bli godkjent. Dette er nye regler / fortolkninger av regler.
Ellers kan man få problemer med å få skilt på kjøretøyet.


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: TAH54desember 08, 2008, 20:44:59 pm
Når kom de reglene ? Når jeg forhørte meg om det å registrere bilen igjen når den var ferdig var det greit med en visning for å få skilter på bilen igjen! Har undersøkt i forhold til en annen bil i det siste som står i skogen den også ! I samråd med biltilsynet i forhold til papirer ,men ingen der har nevnt noe om dette !


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen
Skrevet av: JSdesember 08, 2008, 21:01:47 pm
De reglene der tolkes forskjellig alt etter hvilken trafikkstasjon du er på, det har vi hatt flere eksempler på også her inne. At du får beskjed om å ta EU kontroll på en bil som er eldre enn 1960 har jeg liten tro på.


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Kjell Roardesember 08, 2008, 21:21:07 pm
Det jeg fikk fortalt, var at et kjøretøy som ikke var lagt inn på dataregisteret, heretter må vises før registrering. Det gjelder spesielt biler før 1960, som før kunne registreres uten visning.
Det blir nok tolket forskjellig, men reglene blir nok praktisert likere etter hvert.
Kjøretøyet skal også vises før oppbygging, for å vurdere om det er nok igjen av det opprinnelige kjøretøyet.
Grunnen til dette er nok bl.a. hotrodbygging og HD-chopperbygging.
I Horten hørte jeg om en blokkhalvdel til HD-panne som var fortollet inn 6-7 ganger, bare slipt vekk nummeret og slått inn et nytt. Og på HD er motornummeret identiteten på eldre sykler, ramenr fantes ikke. Så denne blokkhalvdelen er "far" til mange HD-bygg.


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen
Skrevet av: TAH54desember 08, 2008, 21:39:24 pm
De reglene der tolkes forskjellig alt etter hvilken trafikkstasjon du er på, det har vi hatt flere eksempler på også her inne. At du får beskjed om å ta EU kontroll på en bil som er eldre enn 1960 har jeg liten tro på.
Skrev litt feil! Det jeg mente er at den må vises før registrering igjen !


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Bjørnardesember 08, 2008, 21:55:03 pm
OM en bil fra før 60 må vises før påskilting, kommer ann på hvorfor bilen ble avskiltet!


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: nobrakesdesember 08, 2008, 22:14:49 pm
hmmm.. dette var nytt for meg, regga 52-splitten min for 14dager siden, ringte å spørte hva som skulle til, fikk beskjed om.. forsikring, så er det iorden, den bilen har vært avregga siden slutten på 70tallet,  ;) skilta har kommet nå, omtrent samtidig med årsavgiftkravet ..


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Even Kirknesdesember 09, 2008, 10:28:34 am
Hva da med en bil som har vært bulka/kollisjonskadd på ett tidlig stadiet, la oss si 58-64, som er rettet og lakkert. Den vil ganske sikkert være patinert i lakken og vanskelig og se at det ikke er orginal lakk. Skal ikke være i orginal klassen den heller da?
Og hvis ikke verken opplakering eller oppretta biler skal gå som orginalbiler er det nok noen av de som har lagt inn innlegg her, som ikke burde stille i orginalklassen til neste år ;)


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Oval57desember 09, 2008, 13:58:10 pm
Høres ut som en god ide Splittman. Blir det Nordic Classic meet eller hva det heter på SCC09 også eller blir det normal Vintage lounge for alle originalbiler? Personlig synes jeg årets versjon virket ekskluderende.

Og skal man kåre beste originalbil på SCC, så bør det være blant alle deltakere. Man kårer ikke den peneste dama i landet hvis man arrangerer missekonkurranse, men kun tillater pensjonister å delta ;)

Det blir Norkisk klassisk VW-treff i samarbeid med SCC også i 2009. Vi kommer til å ha hovedfokus på de eldste og originale, men vi tar også ansvar for de nyere orginale bilene på samme området. De skal ikke blandes med våre hovedfokusbiler. Dette er ikke eksluderende, men heller det motsatte. Vi bruker tid på de bilene som NESTEN ALDRI er å se på treff, og dette kommer alle besøkende til gode. Hva hadde SCC vært uten nordisk klassisk VW-treff?

Vår del av treffet hadde personlig inviterte biler gjennom et skriftlig brev sendt ut i god tid med påmelding.

Om det var noe som var eksluderende i år så var det fordi det var for lite antall frivillige til å hjelpe til med f.eks. parkering så alle orginalbiler ikke fikk kjørt helt frem til "oss".

SCC 2009 blir en suksess! Når det gjelder premiering av originalbil på SCC så er det et samarbeid mellom oss og SCC. Vi har med 1 til 2 dommere for alle premier. Generellt vil jeg si at systemet med 100 poeng og at man trekker derfra er kjent og fungerer godt. Den mest originale folkevognmodellen vil alltid være omstridt. Jeg kjenner ingen bil som fortjener den 100 %, men noen nære på.


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen
Skrevet av: EspenXdesember 09, 2008, 14:55:18 pm
Dere gjorde en fantastisk jobb med å få frem pre 54-biler på SCC, håper dere får til det på neste SCC også. Men jeg skulle gjerne sett mer fokus på "nyere" biler også. Med pre 54-fokuset blir vel selv de fleste Ovaler som "nye" å regne.

Dette har sikkert med interesser å gjøre, men for meg er ikke en dønn original boble eller buss fra 60- eller 70-tallet mindre interessant å se enn pre 54-biler, så jeg håper det blir litt mer fokus på det på SCC09 for å vise bredden av originalbiler i alle aldersgrupper. Skulle gjerne sett en 1303 eller en Variant som vant originalprisen jeg :)


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen
Skrevet av: Oval57desember 09, 2008, 14:58:38 pm
Dere gjorde en fantastisk jobb med å få frem pre 54-biler på SCC, håper dere får til det på neste SCC også. Men jeg skulle gjerne sett mer fokus på "nyere" biler også. Med pre 54-fokuset blir vel selv de fleste Ovaler som "nye" å regne.

Dette har sikkert med interesser å gjøre, men for meg er ikke en dønn original boble eller buss fra 60- eller 70-tallet mindre interessant å se enn pre 54-biler, så jeg håper det blir litt mer fokus på det på SCC09 for å vise bredden av originalbiler i alle aldersgrupper. Skulle gjerne sett en 1303 eller en Variant som vant originalprisen jeg :)


Nettopp. Det er som sagt utvidet neste år og alle med originalbiler er like velkomne som de var i år. Det er ikke noe i veien for at en 412 kan vinne. I utgangspunktet er premier noe rart, og men har hengt med i fra tidenes morgen.


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstendesember 09, 2008, 18:50:30 pm
Jeg må bare svare på denne ;)
Klart denne oppdiktede bilen din skal stille i originalklassen Even!! Det hersker det ikke tvil om.
Den vil bare ikke oppnå særlig høy poengsum under bedømming ;)

May the best car win.

Hva da med en bil som har vært bulka/kollisjonskadd på ett tidlig stadiet, la oss si 58-64, som er rettet og lakkert. Den vil ganske sikkert være patinert i lakken og vanskelig og se at det ikke er orginal lakk. Skal ikke være i orginal klassen den heller da?
Og hvis ikke verken opplakering eller oppretta biler skal gå som orginalbiler er det nok noen av de som har lagt inn innlegg her, som ikke burde stille i orginalklassen til neste år ;)


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Even Kirknesdesember 09, 2008, 20:38:20 pm
Jeg må bare svare på denne ;)
Klart denne oppdiktede bilen din skal stille i originalklassen Even!! Det hersker det ikke tvil om.
Den vil bare ikke oppnå særlig høy poengsum under bedømming ;)

May the best car win.

Hva da med en bil som har vært bulka/kollisjonskadd på ett tidlig stadiet, la oss si 58-64, som er rettet og lakkert. Den vil ganske sikkert være patinert i lakken og vanskelig og se at det ikke er orginal lakk. Skal ikke være i orginal klassen den heller da?
Og hvis ikke verken opplakering eller oppretta biler skal gå som orginalbiler er det nok noen av de som har lagt inn innlegg her, som ikke burde stille i orginalklassen til neste år ;)
Grunn til at jeg spurte er at jeg vet at en av innleggerne  på denna tråden har bil som har vært kolisjonskadd, og sier fortsatt at bilen er orginal, men etter hva jeg kan forstå ut av innlegga her, kan den umulig regnes som det lenger. Og en annen grunn til at jeg spør er rett og slett for at jeg er nysjerrig på dette, da jeg ikke er den som har satt meg inn i orginal bilene og kriteriene for å kalle det orginal.


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: gammerndesember 09, 2008, 21:10:10 pm
-----en av innleggerne  på denna tråden har bil som har vært kolisjonskadd----

det er ikke så mange som har skrevet her da,,men hvilken bil sikter du til da even?


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: TAH54desember 09, 2008, 21:14:50 pm
Hva slags kriterier gjelder for orginalbil , nysgjerrig jeg som Even ! Ettersom jeg restaurerer bilen min som en orginal ! Prøver å bruke orginaldeler på alt som er selv om det er et lite puslespill å få tak i alt ! Er ikke alle som har orginaldeler til en 54  som er villige til å selge ! Men men desto større utfordring !  :)


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Even Kirknesdesember 10, 2008, 01:03:32 am
Jeg må bare svare på denne ;)
Klart denne oppdiktede bilen din skal stille i originalklassen Even!! Det hersker det ikke tvil om.
Den vil bare ikke oppnå særlig høy poengsum under bedømming ;)

May the best car win.

Hva da med en bil som har vært bulka/kollisjonskadd på ett tidlig stadiet, la oss si 58-64, som er rettet og lakkert. Den vil ganske sikkert være patinert i lakken og vanskelig og se at det ikke er orginal lakk. Skal ikke være i orginal klassen den heller da?
Og hvis ikke verken opplakering eller oppretta biler skal gå som orginalbiler er det nok noen av de som har lagt inn innlegg her, som ikke burde stille i orginalklassen til neste år ;)


Så du påstår at hvis en f.eks 58 modell ,kræsjet og ble retta i 59, så ville du sett skaden og opplakeringa. Gratulere, du tilhører den promillen som ville sett det. Da håper jeg du har sett veldig nøye på endel av bilene til noen av de profilerte i orginalmiljøt, så slipper vi og se de ta premie i orginalklassen istedet for "orginalklassen" . En utrolig god grunn for meg til aldri å skaffe meg en "orginal" bil, for den hadde ikke vært god nok for den harde kjerne i ett litet miljø som tydeligvis ikke trenger og bli større. Verne om sine egene kan det også kalles. Siste ord i saken fra min side.


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Hot Owldesember 10, 2008, 02:14:29 am
Hvis du holder ordet urørt helt fremst i pannebrasken når du leser denne tråden så tror jeg det hjelper...
Tittelen er ment som en liten brannfakkel... den er ikke ment som en kile i miljøet....

Peace out :-*


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Oval57desember 10, 2008, 09:52:58 am
Hvis du holder ordet urørt helt fremst i pannebrasken når du leser denne tråden så tror jeg det hjelper...
Tittelen er ment som en liten brannfakkel... den er ikke ment som en kile i miljøet....

Peace out :-*

Nettopp. Det eneste trådstarter gjør her er å vise sin interesse for originalbiler og at det finnes mange oppfatninger der ute. Vi andre henger oss på. Jeg liker originale biler, men jeg påstår ikke at jeg har helt originale biler. Det vil alltid være noe.

Men er de "profilerte originalbilene" de beste?


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2desember 15, 2008, 09:36:04 am
Tenker det jeg at hvis Even kommer med en 58 som ble rettet opp og lakkert i 59 og som er urørt utover dette, og har 0 rust og er ellers som om den kom ut fra fabrikken i går med alle sine orginale deler så var det bare en eller to andre biler som kunne vunnet over denne, nemlig en bil som var like urørt med alle orginale deler men som ikke var kollisjonskadet i 59 og rettet og lakkert opp. Nå vet ikke jeg hvor mye en 49år gammel lakkering trekker ned poeng fra de hundre mulige, noe er det sikkert, men poenget i en sånn best bevart klasse er seff å finne vinneren blant bilene, og ikke eierene som har gjort en formidabel jobb for å få bilen best mulig igjen.

Tenk deg tanken: Du skal kjøpe ny bil idag, begge nye i butikken men selgeren sier til deg(noe han aldri ville ha gjort) at den bilen til venstre er litt blankere i lakken fordi den ble skadet under frakt og rettet og lakkert opp på nytt, den til høyre er bare helt som den var da den kom ut av fabrikken. Jeg veit hvem jeg hadde valgt. Nettopp den som IKKE var rettet opp og lakkert. 

Slik ser jeg for meg at "Best preserved" klassen blir også.  Og kommer det en bil som er litt mer sjabby i lakken enn "Even sin 58", men er 100% urørt ja da vinner den, men er det sannsynlig at det dukker opp mange slike biler? neppe.

Jeg kommer ihvertfall til å bli innstinnihelvete sjalu om det dukker opp en 58 av det kaliberet på SCC neste år.

Selvfølgelig kommer ikke noen av skogsvrakene som mange av oss restaurerer til å ha noen sjans i en slik klasse, derfor må også biler som er reparert/restaurert ha en klasse, for det er tross alt disse det er flest av. Da blir det fort arbeidsinnsatsen som teller mest.

Best preserved blir rett og slett en annen type premie, som går til bilen og dens tidligere eiere for å ha tatt meget godt vare på bilen sin og gjort minst mulig reparasjoner. Og ikke som i de andre kalssene hvor det nærmest premieres for å ha gjort mest mulig med bilen.(en overdrivelse)

Jeg liker tanken fordi det gjør at ikke alt blir restarurert uten at folk tenker seg om, dessuten kan en slik bil hjelpe andre til å gjøre sin bil så orginal som mulig hvis dem har lyst til det.



Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2desember 15, 2008, 09:49:13 am
Nå skal det være sagt at jeg ikke har peiling på hvilke klasser det skal være i Orginalkroken på SCC, men slik jeg ser det så bør det være slik at om det skal dømmes etter "urørt tanken" ja da bør det være en klasse for de som er reparert/restaurert også, ellers kommer mange til å føle seg ekskludert.

Og hvis man f.eks har 2 premier for best bevart så kunne disse tildeles 1 for pre 50 og 1 for 50-59modeller. Og dette på tvers av alle andre klasser.

Bare mine tanker.... Og siden jeg ikke har noe bil i disse klassene og sikkert ikke kommer til å få det på mange år ja så driter jeg jo egentlig i hvem som vinner. Men jeg har lyst til å se den mest urørte bilen.. for det er noe HELT ANNET ENN ALLE DE ANDRE!!!!


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Even Kirknesdesember 15, 2008, 12:32:28 pm
Nå skal det være sagt at jeg ikke har peiling på hvilke klasser det skal være i Orginalkroken på SCC, men slik jeg ser det så bør det være slik at om det skal dømmes etter "urørt tanken" ja da bør det være en klasse for de som er reparert/restaurert også, ellers kommer mange til å føle seg ekskludert.

Og hvis man f.eks har 2 premier for best bevart så kunne disse tildeles 1 for pre 50 og 1 for 50-59modeller. Og dette på tvers av alle andre klasser.

Bare mine tanker.... Og siden jeg ikke har noe bil i disse klassene og sikkert ikke kommer til å få det på mange år ja så driter jeg jo egentlig i hvem som vinner. Men jeg har lyst til å se den mest urørte bilen.. for det er noe HELT ANNET ENN ALLE DE ANDRE!!!!
Poenget med eks i innlegget mitt var at, hvis ikke eier opplyser at bilen er opprettet og lakkert, ville vi ikke se forskjellen i lakken om den var 50 år eller 49 år. Ved vanlig vedlikehold og med den håndtverker utøvelsen de hadde på den tida ville vi ikke sett forskjellen i dag. Og for å si det sånn er det flere her som ville holdt kjeft om at de visste at skaden var der om den ikke synes. Bare for å kunne si at bilen var en urørt orginalbil.


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: svenoledesember 15, 2008, 15:19:50 pm
Her er det utolig mange eksperter. I alle fall er det mange Meninger hvor opfattelsen og grunlaget er sprikende.
Vet ikke om jeg er kompetent til å si noe her, men noen tanker nevnes alikevel.

Synes kravene til godkjendt veteranforsikring LMK/Tennant gir en grei pekepinn. Veteranbilen skal besiktiges og godkjennes med grundig doktumentasjon/bilder av en kunskaps person med god erfaring. Bilen skal være tilbakeført, eventuelt tatt vare på i en original tilstand.

Hva snakker vi om? Er det veteranbil? Husk en del veteranbiler er så gamle at de må males og stelles. Dette for å beholde bruksverdien på et annet sted enn på et stillestående museum. Jeg har hatt 1960 modeller av veteraner i originallakk osv. Men for de som er eldre også fra før krigen, ja da dukker det flere enn et problem opp.

I all beskjedenhet så har jeg ikke opfattet VW Norge som noe tungt veteranbilforum. Men det er et forum med idealister og med en alsidig interesse for luftkjølte VW, dette til felles glede. Og det er vel også en av grunnene til at det blir til dels så store meningsforskeller.

Det er vel også greit å huske at VW veteranbiler er noe mere enn boble. Flere spennende typer VW er laget og de er en del av VW historien.

Vedlegger bilde av vinneren på SCC i 2008, så får vel mange si, ufortjent med u-originale og mange forskjellige skavanker. Det er vel forsåvidt greit om de selv skjønner hva de sier.

Bilde under, en nesten helt original VW som bli påbegynt resturert i 2009. En utrolig spennende redningsaksjon synes jeg.


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Trond Dahldesember 15, 2008, 15:23:52 pm
Tror problemet ligger i at mange blander urørt med original.
Og det finnes like mange meninger om hva som ligger i ordet original som det er brukere på forumet.
Det hele bunner vel ned til at de som organiserer premiering og klassifisering på treff må/bør være nøye i beskrivelsen av krav til de gjeldende klasser så folk på forhånd er klar over hva som gjelder. Ellers vil du alltid få en diskusjon i etterkant.


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: svenoledesember 15, 2008, 16:02:24 pm
Enig. Men de som ordner med dette gjør en god jobb. Og det helt sikkert etter beste evne. Synes ikke de behøver å forsvare sin avgjørelse ovenfor diverse av forståsegpåerne.

Skulle gjerne vite hvem som er kompetent til å vurdere detaljene i og på en Schwimmwagen for den del? Det er ikke mange vil jeg påstå og det er faktisk bare å melde seg på? La i vært fall dommerne gjøre jobben med takhøyde, skjøn og pusterom.

En ting er sikkert, ingen av oss i VSN kom for å få pokal, nei vi kom og kommer for å skryte og juge litt i hyggelig samvær. Vi bruker også tid på gjentagelser og formidling av kunnskap om det gamle som ruller, om noen spør oss da.

Slik SCC nå fremstår, så er det godt gjort å samle så mange forskjellige og spesialiserterte under en paraply. Dette lover godt for et farverikt fellesskap i den tiden som kommer. Min store oplevelse var et lite inblikk i en del av det VW miljøet som jeg ikke hadde sett før. Her var faktisk mye spennende å opleve, det var mange proffe folk på sine spesialområder.


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2desember 15, 2008, 23:58:17 pm
Klarer ikke helt å la dette ligge jeg.

Jeg er kjempe glad for at vi endelig kan møtes på ett sted alle sammen. Det var veldig moro ifjor og det blir sikkert like moro i 2009.

Kan det være det blir en slik urørt klasse? Det er vel mange nok med erfaring på de forskjellige områdene til å samles om å finne den best bevarte bilen? Jeg syntes iallefall det hadde vært moro.


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: nobrakesdesember 16, 2008, 00:23:04 am
hmmmmm.. denne tråden gjør meg veeeldig usikker på om jeg tør å sette sammen splitten min å komme på treff.. da må isåfall noen med god kompetanse på denne modellen hjelpe meg myye, så alt blir "riktig" så jeg ikke blir jagd fordi jeg ikke har de rette dekka eller noe annet..  :-\


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Even Kirknesdesember 16, 2008, 00:56:58 am
hmmmmm.. denne tråden gjør meg veeeldig usikker på om jeg tør å sette sammen splitten min å komme på treff.. da må isåfall noen med god kompetanse på denne modellen hjelpe meg myye, så alt blir "riktig" så jeg ikke blir jagd fordi jeg ikke har de rette dekka eller noe annet..  :-\
Og her har du sakens kjerne. "Ferske" folk innen orginal sjangeren blir "skremt" bort av de innbarka "bilen skal være urørt, for å regnes for orginal" gutta. Som jeg sa tidligere har den harde kjerne her satt lista så høyt at man risikerer at ett miljø som er litet ikke vil vokse, for folk blir "redde" for at bilen dem ikke er "bra" nok som orginalbil. Og når det kommer en "ny" bil, så går vi rundt og ser på den og påpeker "feila", og påpeker skjeldent eller aldri hvor bra jobben er gjort. Men dette gjelder alle klasser, ikke bare orginal.


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Trond Dahldesember 16, 2008, 09:16:23 am
hmmmmm.. denne tråden gjør meg veeeldig usikker på om jeg tør å sette sammen splitten min å komme på treff.. da må isåfall noen med god kompetanse på denne modellen hjelpe meg myye, så alt blir "riktig" så jeg ikke blir jagd fordi jeg ikke har de rette dekka eller noe annet..  :-\
Og her har du sakens kjerne. "Ferske" folk innen orginal sjangeren blir "skremt" bort av de innbarka "bilen skal være urørt, for å regnes for orginal" gutta. Som jeg sa tidligere har den harde kjerne her satt lista så høyt at man risikerer at ett miljø som er litet ikke vil vokse, for folk blir "redde" for at bilen dem ikke er "bra" nok som orginalbil. Og når det kommer en "ny" bil, så går vi rundt og ser på den og påpeker "feila", og påpeker skjeldent eller aldri hvor bra jobben er gjort. Men dette gjelder alle klasser, ikke bare orginal.

Nå ligger vi an til å bevege oss over i et nytt emne, men akkurat det sistse du skriver her har du desverre så utrolig rett i.


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2desember 16, 2008, 09:24:53 am
Vi må for all del ikke skremme bort noen. Så det er kanskje best å holde kjeft. ;D


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Oval57desember 16, 2008, 09:37:18 am
hmmmmm.. denne tråden gjør meg veeeldig usikker på om jeg tør å sette sammen splitten min å komme på treff.. da må isåfall noen med god kompetanse på denne modellen hjelpe meg myye, så alt blir "riktig" så jeg ikke blir jagd fordi jeg ikke har de rette dekka eller noe annet..  :-\
Og her har du sakens kjerne. "Ferske" folk innen orginal sjangeren blir "skremt" bort av de innbarka "bilen skal være urørt, for å regnes for orginal" gutta. Som jeg sa tidligere har den harde kjerne her satt lista så høyt at man risikerer at ett miljø som er litet ikke vil vokse, for folk blir "redde" for at bilen dem ikke er "bra" nok som orginalbil. Og når det kommer en "ny" bil, så går vi rundt og ser på den og påpeker "feila", og påpeker skjeldent eller aldri hvor bra jobben er gjort. Men dette gjelder alle klasser, ikke bare orginal.

Dette er en kjent utfordring på alle treff, ikke bare VW. Jeg husker godt første gang jeg kom på treff eller klubbmøte med min "originale" oval. Da var jeg 18 år og stolt av bilen min. Men felgene var feil lakkert. Det irriterer fremdeles. De kunne heller ha gledet seg over at en på 18 år hadde originalbil. Hvor mange andre var det den sommeren i 1995? Til og med premier fikk jeg også, ufortjent selvsagt, siden dommerene da som nå er innkompetente i "det folk TROR er originalklassen:)

Det finnes fremdeles folk som ikke snakker sammen etter å ha blitt fornærmet på treff når bilen har blitt diskutert. Det er IKKE meningen i denne tråden overhodet. Meningen er å sette fokus på originalitet og få opp kunnskapsnivået.

NOBRAKES; om det er noe du lurer på så kan kanskje noen i denne tråden hjelpe deg med det? Du skal ikke være redd for å møte opp med bilen din.

Men jeg skal innrømme en ting; jeg hadde ikke tatt ut splitten min til sommren uten visshet om at det sitter riktige piler på den. Jeg bare orker ikke å høre: "FEIL piler på den der!" Men det er meg da:) Selvsagt fullstendig tullete, siden gleden ved å eie den er det viktigste.


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Trond Dahldesember 16, 2008, 09:49:38 am
Men jeg skal innrømme en ting; jeg hadde ikke tatt ut splitten min til sommren uten visshet om at det sitter riktige piler på den. Jeg bare orker ikke å høre: "FEIL piler på den der!" Men det er meg da:) Selvsagt fullstendig tullete, siden gleden ved å eie den er det viktigste.

Litt motsigende kanskje? Hvis det viktigste var gleden av å eie, ville du vel aldri vurdert å ikke ta ut bilen til sommeren med feil type del på den. Da hadde du gitt blanke :-)


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Oval57desember 16, 2008, 09:53:35 am
Men jeg skal innrømme en ting; jeg hadde ikke tatt ut splitten min til sommren uten visshet om at det sitter riktige piler på den. Jeg bare orker ikke å høre: "FEIL piler på den der!" Men det er meg da:) Selvsagt fullstendig tullete, siden gleden ved å eie den er det viktigste.

Litt motsigende kanskje? Hvis det viktigste var gleden av å eie, ville du vel aldri vurdert å ikke ta ut bilen til sommeren med feil type del på den. Da hadde du gitt blanke :-)

Enig i det. Men det er også dønn ærlig. Det er ene og alene fordi det er SÅ mye mas om de teite pilene.


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Trond Dahldesember 16, 2008, 09:56:27 am
Men jeg skal innrømme en ting; jeg hadde ikke tatt ut splitten min til sommren uten visshet om at det sitter riktige piler på den. Jeg bare orker ikke å høre: "FEIL piler på den der!" Men det er meg da:) Selvsagt fullstendig tullete, siden gleden ved å eie den er det viktigste.

Litt motsigende kanskje? Hvis det viktigste var gleden av å eie, ville du vel aldri vurdert å ikke ta ut bilen til sommeren med feil type del på den. Da hadde du gitt blanke :-)

Enig i det. Men det er også dønn ærlig. Det er ene og alene fordi det er SÅ mye mas om de teite pilene.

:D Ærlig liker vi.

Da er det bare å gi etter da ;-)


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: holmsendesember 16, 2008, 09:59:51 am
Men jeg skal innrømme en ting; jeg hadde ikke tatt ut splitten min til sommren uten visshet om at det sitter riktige piler på den. Jeg bare orker ikke å høre: "FEIL piler på den der!" Men det er meg da:) Selvsagt fullstendig tullete, siden gleden ved å eie den er det viktigste.

Litt motsigende kanskje? Hvis det viktigste var gleden av å eie, ville du vel aldri vurdert å ikke ta ut bilen til sommeren med feil type del på den. Da hadde du gitt blanke :-)

Enig i det. Men det er også dønn ærlig. Det er ene og alene fordi det er SÅ mye mas om de teite pilene.

:D Ærlig liker vi.

Da er det bare å gi etter da ;-)
Godt ikke alle er som deg Håkon,,,da hadde det ikke vært mange biler og se på treff  :P


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: svenoledesember 16, 2008, 12:43:29 pm
Kjør med det dere har, gjerne sagge det ned osv. ikke noe problem det. Alle biler har en skjønnhet i hvert fall i eierens øyne, men ikke kall den opprinnelig original.

Det som er poenget her og på alle veterantreff i Norge er at hvis en møter opp med en bil og kaller den veteran - original og restaurert, så må en finne seg i at noen kunskapsrike vurderer arbeids-stykket. Vel å merke hvis en setter bilen inn i den utstillinga der publikum ser etter opprinnelige veteranbiler.

Skal en vise seg frem på fesjå bør en ha nerver som tåler det.

Synes ikke dette er vanskelig, jeg tror ingen av de kjøretøyene som stiller i utstilling er feilfrie, de ligger på en skala, men det også med sin spesielle historie.

Noen ganger har jeg parkert utafor gjerdet fordi doningen har ingen ting på utstilling å gjøre, heller ikke var det meningen å vise seg frem.

Mange av de kunskapsrike i veteranbil sammenheng ser vel tvers i gjennom bilen. Men de er forsiktige med kritikk og fremhever det som er positivt. De er svert positive og hyggelige folk spør du meg. De deler gjerne erfaring med andre om en undres på noe. Der er vanlige folk som mekanikere, spesialister, lærere og visergutter osv. osv.


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Trond Dahldesember 16, 2008, 12:54:48 pm
Gjøres det forskjell på hva som har blitt bytta ut?
Dersom en bil bulkes i en skjerm som rettes, og lakkes, er den da mer eller mindre original enn en bil som opprinnelig ble levert med piler, mensom ble ombygd til svenskeblinkers og så kjøpte piler igjen (fra en helt annen bil)?

Behandles alt likt, eller er det metall og lakk det går på,og resten er greit så lenge delene som ble putta på bilen er tidsriktige.

Kan man f.eks kjøpe en bil som ikke lenger er original, og deretter "bygge" den opp igjen som en urørt original?
Er det mer godkjent enn en som har en originalbil med full historikk men som har fått opplakkert en skjerm for 30 (eller 5) år siden.



Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: svenoledesember 16, 2008, 13:03:54 pm
Nå får jeg nerver.

Min erfaring er, stikk av fra diskusjonen når de harde idealistene begynner. Jeg bruker erstatningsdeler når originalt er ubrukelig og vil redusere kjøretøyets fremtidige levetid.

Tilbakeføring til original tilstand gjøres ikke av meg på kreti og pletibiler som er knekt. Det må være en bevaringsverdig eller en skjelden gromsak.

Ingen får skru ned mine biler for å sjekke inmaten. Men de er ikke dårligere på innsiden en på utsiden. Der orginaldeler er tilgjengelige, så er de der. Hvis ikke så er det erstatningsdeler.

Bruker ellers skjønn og min egen, forhåpentligvis sunne fornuft. Dette selv om jeg flere ganger på enkelte veterankjøretøyer har rettet opp feil fra fabrikken når det har vært formålstjenlig for bruk og konservering.

Hva er museums standard? Nytt, eller bevart brukt med patina?





Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Kjell Roardesember 17, 2008, 09:36:14 am
For meg er en originalbil en bil i tidstypisk stand, med eventuelle tidstypiske modifiseringer og utstyr.
Jeg liker både biler som er pusset opp, og biler med patina. For meg er det helhetsinntrykket som avgjør, ikke om den eller den delen er diskuterbar.
Det er alt for mange som har plukket ned biler som egentlig kunne overlevd med en relatvt liten jobb, og skulle helrestaurert opp. Men bilen kom bare ned i biter, og der blei den. Synd.


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: svenoledesember 17, 2008, 12:35:48 pm
Det evige problemet er at ambisjonene er for store og kunskapen for dårlig, mange fine biler har endt opp i bæreposer. De har blitt bært rundt omkring til eventuelle nye eiere. En del ble aldri ferdigstillt.

Det har vært en tendens til at allt skal plukkes ned for å bli som nytt. Dårlig anbefaling i mange sammenhenger spør du meg. Desverre har disse rådene sendt mange ut på glattisen og ned i det store hullet.

Kos dere med det dere har, bilen har sjel så lenge noen er glad i den. Synes mange ganger de fineste bilene er de som er i bruk og bærer preg av det. La for all del, målsettingen være en langsiktig glede som også bevarer helsa til lommeboka.

Vis respekt for doningen, det gjelder alle oss som er innenfor denne båsen "originalprat" det synes nå jeg da.

Premie hva er det?


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: TAH54desember 17, 2008, 16:25:20 pm
Artig tråd det her! At det er delte meninger om ting er bare bra  :) Men når det gjelder orginale biler (utseende,høyde ) så er nok dem i mindretall ! Men når man har lyst til å restaurere en bil tilbake i orginal stand så må man regne med å bruke noe nytt ! Er jo tross alt litt tillårskomne disse bilene  :) Må vel være en fordel at noen gjør det også . Men å ikke se på det som en orginal bil selv om den er helrestaurert blir litt feil synes jeg .Så lenge alle ting stemmer når man er ferdig så er det jo det ! Derfor er det greit å bruke dette forumet til å mase om ting så det blir riktig ! Det at biler blir liggende i esker er vel kanskje for at det blir ganske tidkrevende å restaurere med orginale fine brukte deler for at kjennere kanskje liker det de ser når man er ferdig  :) Men nå er det jo sånn at det er lettere å komme med negative synspunkter enn positive ! Men desto større utfordring for dem som restaurerer bilen som orginal . Det sitter mange personer med utrolig mye kunnskap om dette her inne på forumet som kan komme med tips utenom at noen tar det ille opp at det blir sagt i fra. Er jo tross alt ikke mange urørte orginalbiler igjen ! Og kjøpe seg en gammel orginalbil er jo ikke lett ! Selger sier den er orginal og når man ikke sitter inne med så mye kunnskap så kan man bli "lurt" . Er vel noen her inne som har opplevd det ! Jeg kunne jo valgt en lettere vei enn å restaurere bilen orginalt !   ;D


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Kjell Roardesember 17, 2008, 18:45:30 pm
Man må også huske at veldig mange "modifiserte" biler har sin verdi og sin historie, fordi det viser utviklingen som skjedde opp mellom årene. Hvor mange kjører med laksetrapp på en 70-talls boble nå?

Jeg har en gammel mc, som blei veteran i år. Da den blei levert ny, var den påmontert 4-1 effektanlegg. Hvorfor skulle jeg sette på et originalt eksosanlegg på denne? Det har ingenting med denne sykkelens historie. Det som står på, forteller om hva som var vanlig da den var ny. Og noen andre modifiseringer, som alle er tidstypiske.
Nei, ta gjerne bedre vare på det utypiske, det er også historie ( må dog innrømme at jeg hadde et objekt av en 52 splitt, hvor de hadde satt inn stor bakrute på 60-tallet. Splitten ville jeg nok satt inn igjen).


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: Tistlodesember 17, 2008, 19:25:56 pm
Kanskje dette gjer ein peikepinn på korleis folk vurderer bilen: http://www.lmk.no/e107_files/downloads/soknad-forsikring.pdf


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: RZR-Andydesember 18, 2008, 22:16:31 pm
Man må også huske at veldig mange "modifiserte" biler har sin verdi og sin historie, fordi det viser utviklingen som skjedde opp mellom årene. Hvor mange kjører med laksetrapp på en 70-talls boble nå?
Vet om en i alle fall!  :D Bilde, BayJon??


Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: RZR-Jånnidesember 18, 2008, 22:57:31 pm
Laksetrapp comin` up!!  ;D



Tittel: Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
Skrevet av: SplitMandesember 19, 2008, 15:50:16 pm
Man må også huske at veldig mange "modifiserte" biler har sin verdi og sin historie, fordi det viser utviklingen som skjedde opp mellom årene. Hvor mange kjører med laksetrapp på en 70-talls boble nå?

Jeg har en gammel mc, som blei veteran i år. Da den blei levert ny, var den påmontert 4-1 effektanlegg. Hvorfor skulle jeg sette på et originalt eksosanlegg på denne? Det har ingenting med denne sykkelens historie. Det som står på, forteller om hva som var vanlig da den var ny. Og noen andre modifiseringer, som alle er tidstypiske.
Nei, ta gjerne bedre vare på det utypiske, det er også historie ( må dog innrømme at jeg hadde et objekt av en 52 splitt, hvor de hadde satt inn stor bakrute på 60-tallet. Splitten ville jeg nok satt inn igjen).

Veldig bra innlegg! Fullstendig enig med dette. En "preservation award" slik jeg spilte den inn ovenfor ville i utgangspunktet kunen gis til en slik bil også. En "ta vare på premie" skal gå til den bilen hvor dommerne mener at eieren har gjort en glimrende jobb i å bevare - ikke restaurere - en spesiell bil....enten den er bevart med "battlescars" og tidsriktige modifiseringer...eller den er urørt superoriginal. Dte blir umulig å trekke bastante grensr...derfor bruker man noen sakkyndige på treff til å gjøre akkurat vurderingen. Mitt poeng var egentlig bare et forsalg til SCC-sjefen(e)(?) om at vi innfører "beste restaurerte bil"....og "beste preserverte bil"... så blir det opp til seksvoltdommerne og ta avgjørelsen der og da.

Ellers er jeg personlig egenltig mest enig med Sven Ole ang dette - premier er noe stort tull! Vi skulle aller helst vært dem foruten. Det handler om bilglede og om å "vårrå fornøyd me'n som 'en e, når'n ittj vart som en skoill"...som vi si.