VWNorge

Forum => Type 3 og 4 => Emne startet av: solbakken på januar 09, 2014, 12:06:13 pm



Tittel: Langtur
Skrevet av: solbakkenjanuar 09, 2014, 12:06:13 pm
Hei! Jeg og noen kompiser skal på langtur nedover Europa til sommern.
Jeg kjører en 68' fastback, men har ikke kjørt langt med den før. Hvilke reservedeler er lurt å ha med?

Takker for svar :)


Tittel: Sv: Langtur
Skrevet av: GraffsT1januar 09, 2014, 19:01:02 pm
Dynamoreim ;)


Tittel: Sv: Langtur
Skrevet av: Landmannjanuar 09, 2014, 22:16:03 pm
Er det stifttenning eller elektronisk?

I førstnevnte tilfelle er kondensator og "platina" et måste.


Tittel: Sv: Langtur
Skrevet av: solbakkenjanuar 09, 2014, 22:39:42 pm
Det er elektronisk.


Tittel: Sv: Langtur
Skrevet av: Squarebackjanuar 09, 2014, 22:47:06 pm
en hjullagersats foran.


Tittel: Sv: Langtur
Skrevet av: Landmannjanuar 09, 2014, 23:44:04 pm
Vet du hvordan motoren har blitt kjørt tidligere: er det langkjøring og jevnlige oljeskift eller ligger det oljeslam på lure plasser etter mye småkjøring.

Hver sommer kan representanter for bergingsselskaper fortelle om motorhavarier når "småkjørte" motorer brått må galoppere i time etter time og oljekaker til slutt løsner og tetter igjen oljekanaler. Kanskje en "engine flush" hadde vært på sin plass ... kanskje??


Tittel: Sv: Langtur
Skrevet av: Kjell Roarmars 30, 2014, 09:26:54 am
Vet du hvordan motoren har blitt kjørt tidligere: er det langkjøring og jevnlige oljeskift eller ligger det oljeslam på lure plasser etter mye småkjøring.

Hver sommer kan representanter for bergingsselskaper fortelle om motorhavarier når "småkjørte" motorer brått må galoppere i time etter time og oljekaker til slutt løsner og tetter igjen oljekanaler. Kanskje en "engine flush" hadde vært på sin plass ... kanskje??

Det dummeste man gjør med en gammel motor, er å putte på dyr og fin olje før en langtur, hvis den bare har gått på dårlig olje fra før. En indikasjon på hvordan motoren er innvendig, får du ved å vippe av ventildekslene, og se om det er kullsvart eller fin brunfarge på godset. Jeg har tatt innvendig motorvask med diesel, tappet av gammel olje, helt på 2.5l diesel og latt bilen gå på tomgang 10-20 sekunder, før jrg tapper den av. Muligens ta ett oljeskift ekstra ganske hyppig etterpå.

Min har gått fint på delsyntetisk 10W40 olje de siste årene (Valvoline Maxlife, beregnet for biler med høyere km.stand). Også på 2 turer nedover i Europa, på 2 - 3000 km, uten problemer. De gamle folkevognene føler seg hjemme på Autobahn :)

Jeg begynner turen med nyjustert tenning, nyjusterte ventiler og nye tennplugger. Forgasser må også være på stell. Forhjulslager (og andre smørepunkter) smøres, og bremsene renses og justeres riktig. Er bremsevæska gammel, bør den byttes.