VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Anders på januar 29, 2014, 23:26:22 pm



Tittel: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersjanuar 29, 2014, 23:26:22 pm
Heisann,
Starter en liten tråd om noen motorer jeg skal bygge fremover.
Først ut er den gamle ex formel vee motoren min som jeg har planlagt å selge for å finansiere innkjøp av girkasse. :)

Motor nummer to blir en super stock 1600 singel port motor med kraftig old school preg, denne blir kanskje bygget denne sesongen avhengig av hvor mye tid jeg får i garasjen fremover.

Ettersom jeg tok veivpartiet fra formel-motoren og brukte i 1776'n jeg bygde måtte jeg få tak på et nytt.
Første på programmet var da å få et svinghjul lettet hos Jee. Han utførte upåklagelig arbeid som alltid og jeg kunne deretter sende partiet til balansering hos Knasten.
Der ble alt balansert ned til NASCAR-specs og veiva fikk seg litt lett polering av alle lagerflater.

[attachment=1]

Turen gikk så til garasjen for å ta en grundig vask av blokk for å klargjøre alt til sammensetting. Relativt fornøyd med resultatet og neste gang jeg stikker innom kan monteringen begynne.

[attachment=2]
[attachment=3]


Av lagre bruker jeg en fin miks av Silverline, glyco og noen gode gamle rådelager.

[attachment=4]

Alle delene er allerede tilpasset motoren fra den første oppbyggingen så ved letting av svinghjulet er all maskinering nå fullført.

Her er et bilde av motoren fra 2013.
[attachment=5]


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersjanuar 31, 2014, 18:26:58 pm
Fikk en fin liten økt i garasjen i dag også. :)

Startet med shimsing av fordelerdrevet og rengjøring av fordeleren.
Kommer til å bruke en nydelig Bosch 383 fordeler i god stand med nytt fordelerlokk.

[attachment=1]
[attachment=2]

Turen gikk så til veivpartiet der jeg fikk satt på lagre og råder. Lagerflatene ser nokså bra ut etter at Jørn tok seg en runde med polerkluten.
En annen morsom detalj fra Formel Vee-dagene er de letta orginale rådene.

[attachment=4]
[attachment=5]
[attachment=6]

Forøvrig så planet også Erik overflaten på svinghjulet da det ble lettet, alt burde med andre ord være tipp topp.

[attachment=3]


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: California Bluejanuar 31, 2014, 20:22:24 pm
Sweet Anders. Vet at di to andre medlemmene i Stormtroopers også skal igang med spennende
motorbygge før sesongen starter :)


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: erikaajanuar 31, 2014, 20:35:47 pm
Bra inspirasjon for oss andre, og et tips om at vi må komme igang om vi skal bygge motor til våren kommer!


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersjanuar 31, 2014, 21:01:57 pm
Yes sir, veldig mye spennende som skjer i garasjen for tiden. Gensere og tskjorter blir forresten ferdig til uka....

erikaa: Flott å være til inspirasjon, hvis man ikke rekker sesongåpningen kan man jo evt bare kjøpe denne når den er ferdig :D


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersfebruar 09, 2014, 20:39:04 pm
Forrige tirsdag ble det en liten økt i garasjen og montering av shortblock sto på agendaen.

I denne motoren bruker jeg en custom grind JPM raptor kam, som er laget med tanke på toppene og innsugene jeg bruker.
Etter ca 500km i drift ser både den og løfterne fortsatt bra ut.

[attachment=1][attachment=2][attachment=3]

Etter inspisering av deler ble lager,løftere og drev påført monteringsfett.
Har tidligere brukt vanlig motorolje ved montering, men tester nå fett designet til dette formålet.
Ettersom fettet er litt tykkere/seigere enn oljen hjelper det ved innsetting av veiv/montering av blokkhalvdeler ol. da bla. rådene holder seg i oppreist stilling.

[attachment=4]

Veiva og kamen ble så satt i blokka og fordelerakslingen plassert korrekt i forhold til TDC. Blokkhalvdelene fikk seg så et lag med Curil K2 før boltene ble trukket til.
Alt snurrer fint rundt og neste gang kan montering til longblock starte.

[attachment=5][attachment=6]
 


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersfebruar 16, 2014, 22:00:25 pm
Hadde en trivelig økt i garasjen i dag, og fikk satt sammen motoren til longblock.
Som vanlig startet dagen med rengjøring og inspeksjon av deler.

I tillegg til balansering av veivpartiet har også stemplene blitt vektjustert og skal alle ligge innenfor grammet.

[attachment=5]

JPM har ikke bare hatt en finger med i spillet når det kommer til kam, men har også laget topper til denne motoren.
Som alltid er arbeidet utført upåklagelig.

Specs på toppene er:
40mm innsugsventiler
35.5mm ekosventiler
Enkle OTEVA fjærer
Titan-retainers
Forbrenningskammer på ca 33ccm
12mm plugger

Med en vendehøyde på 1.1 blir statisk komp i denne motoren 11:1.

[attachment=1][attachment=2][attachment=3][attachment=4]

Dagens sluttresultat:

[attachment=6]


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Ivarfebruar 19, 2014, 09:41:20 am
Liker tråden din  8)
Kva er grunnen for at du vil legge ned dette arbeidet på ein singelport?? Høgt vrimoment??


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Jærvafebruar 19, 2014, 16:40:20 pm
Liker tråden din  8)
Kva er grunnen for at du vil legge ned dette arbeidet på ein singelport?? Høgt vrimoment??
Jeg er spent på hvordan en singelport gir høyere dreiemoment...  ::)


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: JSfebruar 19, 2014, 21:30:16 pm
Sikkert av samme grunn som at jeg velger å kjøre sakte uten turbo...


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersfebruar 19, 2014, 21:42:50 pm
Liker tråden din  8)
Kva er grunnen for at du vil legge ned dette arbeidet på ein singelport?? Høgt vrimoment??

Takk :)
Grunnen til at jeg legger mye arbeid ned i dette er ikke betinget i praktiske/ytelsesmessige årsaker, heller mer sentimentale.
Jeg forelsket meg i denne motoren (en tidligere utgave) da jeg hørte den fyre opp for første gang i jordebobla til JHU for ca7-8 år siden.
Da var jeg fortsatt fersk i gamet og jeg bestemte meg nesten på stedet at denne motoren skulle jeg ha. 1 eller 2 år senere la JHU den ut for salg og saken var biff.

Det stilmessige uttrykket denne motoren har, den artige historien, og det faktum at du må anstrenge deg litt for å få et ok antall hester ut av motoren gjorde at den appellerte til meg.
Jeg liker å gjøre ting litt annerledes og i tillegg føler jeg at dette gasseroppsettet, empi/speedwell sprint kit, er et av de aller kuleste du kan putte på en boblemotor.

Økonomisk gir det forsåvidt lite "bang for the buck", har vel brukt 75k + på denne motoren, men uansett hvordan du vrir og vender på det er det veldig gøy med en 1600SP som er god for 100hk+ :)
  


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: holmsenfebruar 20, 2014, 08:41:31 am
(http://i96.photobucket.com/albums/l187/holmsen_2006/like.jpg) (http://s96.photobucket.com/user/holmsen_2006/media/like.jpg.html)


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Racing56februar 20, 2014, 10:33:55 am
Denne tråden følger jeg med stor glede Anders. :)

Digger Old School-konseptet med motorbygging.
Holder på med en 1385cc selv.


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Sonicfebruar 20, 2014, 12:49:04 pm
Bra tråd og flott arbeid . Forfriskende med et motorbygge som ikke går ut på å spare mest mulig
penger . ;D

mvh
erich


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Kjell Roarfebruar 20, 2014, 13:01:42 pm
Liker tråden din  8)
Kva er grunnen for at du vil legge ned dette arbeidet på ein singelport?? Høgt vrimoment??
Jeg er spent på hvordan en singelport gir høyere dreiemoment...  ::)

Gir vel ikke høyere dreimoment totalt sett, men forholdsvis høyere dreimoment på lavere turtall pga høyere gasshastighet/gjennomstrømningshastighet.


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersfebruar 20, 2014, 20:32:39 pm
Hyggelig at det faller i smak hos folket og godt det er andre som satser på motorer litt uten om normen, Racing56 ;)

Håper på en garasjetur i helgen for å få ferdig longblock. etter det er det lakking av kjøleblekk som står på agendaen.
Satser på oppstart ila mars.




Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Ivarfebruar 24, 2014, 08:35:31 am
(http://i96.photobucket.com/albums/l187/holmsen_2006/like.jpg) (http://s96.photobucket.com/user/holmsen_2006/media/like.jpg.html)

Støttes!  ;D ;D


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: RZR-Andyfebruar 24, 2014, 12:40:23 pm
LIKE herfra også! Greit med litt TDI-feeling i daglig bruk.


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: BeetleBugfebruar 24, 2014, 12:45:14 pm
LIKE herfra også! Greit med litt TDI-feeling i daglig bruk.

Her har TDI feeling og forbruk i fin harmoni med original looks. 1776ccm motor, original forgasser som er åpnet opp, originalt luftfilter, varmepotter og såklart vifterereim. Motoren ser helt original ut. 0.62 på mila:

(http://www.raceinfo.no/temp/1776%20JPM_2.jpg)

-BB-


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersfebruar 24, 2014, 22:48:50 pm
Egentlig ganske kul den 1776'n din Kalle. Noe av det samme jeg håper å oppnå med neste motor.
Må jo være helmax til crusing og generell daglig bruk!


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersfebruar 27, 2014, 22:30:59 pm
Har kurs på fornebu om dagen og hva passer da bedre etter endt dag enn å spasere 5 min bort til garasjen for å ta seg en liten arbeidsøkt :)
Etter et par timer med arbeid var longblocka ferdig og jeg kan etterhvert fokusere på kjøleblekkene.

[attachment=5]

Som tidligere nevnt er oljesystemet noe modifisert for å forhindre 'starvation' i svinger osv. Den enorme sumpen på 0.25liter har en liten
fitting montert. Denne er tettet i enden og det er borret en del hull på undersiden for å suge opp olje.

[attachment=2]

Oljepumpa er blokkert i begge ender og opphenting skjer via ekstra innløp i oljepumpelokket.

[attachment=1]

Og sånn ser det ut montert.

[attachment=3]

Fikk også satt inn vipper og støtstenger + justert ventiler. Bruker org. stenger og scat 1.25 vipper. Justerer klaring til 'loose zero'.

[attachment=4]


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: flatfourfebruar 28, 2014, 00:40:32 am
Fiffig den oljesumpen der. Kult å følge med :)


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Dewilmars 01, 2014, 23:23:56 pm
Bør ikke senke mye med den sumpen hvertfall ;D
Men absolutt en skikkelig tøff løsning!
Tenkt noe på å beskytte den på noe vis?

Ellers et skikkelig kult prosjekt! Stå på ;D Singelport er tøft!


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersmars 02, 2014, 19:42:10 pm
Sumpen er en artig detalj :)

Jeg kjører med moderat senket bil og har aldri møtt på problemer,
men hvis man ønsker er det jo mulig å brekke til en liten plate for beskyttelse.

Den bygger uansett ikke så voldsomt nedover, tipper det kun er 1.5cm forskjell på den og DDS-sumpen på den andre motoren min.


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersmars 06, 2014, 12:10:54 pm
Ble en runde i garasjen på tirsdag og fikk bla lakket det meste av kjøleblekk.

Skulle også sette endeslakken, men møtte på problemer da maks utslag var 0.45mm med svinghjul montert uten shims.
Med en minimum tykkelse på 0.24 per shim sier det seg selv at det blir vanskelig å oppnå en klaring på .10 - .15 mm når man skal bruke 3stk.

Heldigvis var Jee i garasjen kl 09 på onsdag og jeg fikk maskinert av tilstrekkelig mengde gods på svinghjulet for å kunne sette slakken.
Takk for hjelpen!

[attachment=1]


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Erlend / bug66mars 06, 2014, 13:48:11 pm
Se der ja :)

Jeg og Erik har stått noen timer og dreid både anleggsflate mot veiv og anleggsflate mot lager :)

Snart klar nå  ;D


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: agammelsmars 06, 2014, 16:03:42 pm
Veldig spennende tråd dette her, og ikke minst inspirerende!


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersmars 06, 2014, 17:46:34 pm
Takk for det!

Erik er veldig god å ha, ting pleier som regel å løse seg.

Burde bli klart til oppstart neste runde i garasjen.. gleder meg!


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersmars 16, 2014, 17:33:35 pm
Har tilbrakt litt tid i garasjen denne helgen og fått utrettet en hel del.

Startet lørdagen med å få fikset endeslakken og strammet til svinghjul.
Slakken ble satt til .12mm ved bruk av 2 stk .24mm shims + 1 stk .26mm shim.

[attachment=1]

Deretter ble scat bolten strammet til rett over 50kg ved hjelp fra den hendige torque meister'n

Siste rest av oljesystemet ble montert, forøvrig nok en morsom detalj med den hjemmelagede filter holderen, og motoren tok så turen over til oppstartsbenken.

[attachment=2]

Det meste av kjøleblekk ble montert, samt eksos, gassere osv.


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersmars 16, 2014, 18:12:30 pm
På søndag trappet jeg opp for å fullføre arbeidet og startet dagen med å gjøre klar til oppstart.
Pluggene ble tatt ut og byttet med nye i tillegg ble det satt på en ny viftereim.
Bruker d6ea plugger etter anbefaling fra jpm.

[attachment=1]

Ny olje ble fylt på og de gamle pluggene tatt ut for å byttes med nye. Brukte da anledningen til å dra rundt på starteren for å få oljetrykk.
Da oljetrykket var et faktum startet kobling av bensinslanger og justering av gasserstag.

Motoren fyret ganske umiddelbart, ihvertfall etter at jeg husket ledningen fra kondesator til - på coil, og tenningen ble grovjustert.

Dessverre var det noe tull med høyre gasser så jeg fikk ikke motoren til å gå skikkelig.
Heldigvis er problemet veldig isolert, så fort gasseren er rengjort og gått over håper jeg problemet er ute av verden.

Litt bilder av det endelige resultatet :)

[attachment=3][attachment=4][attachment=5][attachment=6][attachment=7][attachment=8]





Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersmars 16, 2014, 18:15:57 pm
og ett til

[attachment=1]


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersseptember 18, 2015, 11:13:49 am
På tide å blåse litt liv i denne tråden igjen nå som racingsesongen er over og mekkesesongen starter :D

Kjøpte meg en ny cruisebil i vinter, som gjennomgikk en liten overhaling og cal-lookifisering etter 27 år i dvale i en garasje i Oslo.
Nå etter én sesong med originalmotor kjenner jeg allerede det er på tide med litt mer fraspark og kjøreglede; heldigvis stod den gamle formel-motoren fortsatt på hylla i påvente av en ny bil og nye cruisemuligheter.

[attachment=1]

Solgte stromberg-gasserne i fjor og kjøpte inn et sett med overhalte kadrons som erstatning, dog var disse ikke helt bolt-on ettersom jpm portet toppene forbi punktet der vanlig innsug kan benyttes.
Dette ble da en perfekt anledning til å dra frem sveiseapparatet til Erlend for å se om man ikke kunne lage noen egne fra scratch.

Alltid morro å utfordre de relativt beskjedne fabrikkeringsevnene jeg besitter.

Fikk noen egnede stålplater fra klubbkompis Fredrik og kjøpte deretter inn noen billige hullsager fra Kina og 38mm eksosrør.

[attachment=2]

Etter litt kapping, saging og boring hadde jeg laget en flens som passet overraskende bra mot toppen - hurra.

[attachment=3]

Lange innsug gir bra dreiemoment har jeg hørt... ;D

[attachment=4]


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersseptember 18, 2015, 11:23:12 am
Det ble offret litt tankevirksomhet rundt lengden, men med de mulige problemene med 1.5m langt innsug bestemte jeg meg for å korte ned noe.

[attachment=1]

Deretter gikk turen til fabrikkering av flensen mot gassern, der første punkt var å lage et dertil egnet hull midt i stålplata.

[attachment=2]

Litt måling og utregning (les øyemål) senere; ble lengden og vinkelen til gasseren bestemt.
Endte opp med innsugslengde på 13cm, noe som burde gi en  grei plassering i motorrommet.

[attachment=3]

Nå gjenstår kun porting og finish mot forgasseren, før prosessen kan gjentas på andre siden.


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Lundbyseptember 18, 2015, 13:53:46 pm
En av go-trådene på topp igjen,bra.Skal du bruke trakt eller filter Anders?


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersseptember 18, 2015, 15:51:55 pm
Det blir trakter, men skal teste med en type netting man trer over. Satser på at det holder de største partiklene unna.  :)


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Lundbyseptember 18, 2015, 16:27:40 pm
Kaddie shack selger noe sånt


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersseptember 18, 2015, 19:30:17 pm
Jepp, der jeg har kjøpt gassere osv fra.
Har snakket med Jeff ang dysing også og han har satt inn noen han mener skal passe basert på info om motoren.

Blir spennende å se om han treffer noenlunde.  :)


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Gaffelseptember 18, 2015, 19:31:06 pm
Hei! fint bygge =)

Hvordan kom du fram til innsugslengden på 13cm?
mvh gaffel


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersseptember 18, 2015, 20:07:23 pm
Kom frem til 13cm da jeg målte de etter at de var ferdig  ;D

Neida, var nok litt mer gjennomtenkt, men ikke mye.

Tok utgangspunkt i noen gamle innsug jeg hadde til racemotoren på,  av det jeg husker,  ca 12cm og en samtale jeg hadde med jpm for en stund siden.

Ville holde innsuget relativt kort ettersom dette er en turtallsmotor og prøvde å tenke meg plassering i motorrommet og mengden tilgjengelig luft over traktene.

Finnes også kalkulator på nett for dette som gir ca samme resultat, gitt at target rpm er 7000.

Tiden vil vise om det blir greit.


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersseptember 23, 2015, 16:32:34 pm
Fikk gjort litt mer arbeid på innsugene i går og de er nå så godt som ferdig.

Ble veldig fornøyd med resultatet og håper de presterer bra. Målet er oppstart neste garasjekveld.

Punktet først flensen fast til røret og fylte deretter på med sveis oppe og nede slik at falskluft ikke blir et problem (forhåpentligvis).
For øvrig fint å se at sveisingen tar seg opp. :)

[attachment=1]

Sveisene ble deretter slipt ned og hullet tilpasset gasser.

[attachment=2]

Formen på flensen ble litt merkelig da plata såvidt var stor nok, men det funker.

[attachment=3]

Én side ferdig..

[attachment=4]


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersseptember 23, 2015, 16:35:31 pm
Ett par 'Stormtroopers Speed Parts'-innsug klar til bruk  ;D

[attachment=1]


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Erlend / bug66september 25, 2015, 09:05:04 am
Godt å se vi snart klarer å "TIGe" :D


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersoktober 06, 2015, 19:12:03 pm
Hei igjen :)

Tok fri fra jobben i dag for å jobbe litt videre med motoren og forhåpentligvis fyre den.

Etterhvert som alle delene på motoren kom på plass fikk jeg laget noen pakninger mellom innsug og gasser for å ta opp evt ujevnheter fra sveising og sliping.
Mellom innsug og topp benytter jeg kun blå silikon.

Etter litt kapping av bensinslanger, grovjustering av tenning og fylling av bensin var det duket for oppstart.

Det hele foreløp seg ganske udramatisk, motoren startet _veldig_ lett, gikk greit på tomgang og virker tilsynelatende tett. :)
Hadde dessverre ikke synkrometer tilgjengelig, så får ta den biten neste gang.

Planen videre blir å bytte ut eksosen med et mye dårligere, men tilsvarende kulere empi/scat 4 bolt glass pack, og fikse litt bedre ånding.
Tanken der er en liten boks bak viftehuset med slange fra bensinpumpe-block-off og oljepåfylling.

Legger ved en mindre spennende video av oppstart og noen bilder av det 'ferdige' produktet ;D

http://www.youtube.com/watch?v=1ZX5EqVqxZo



Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: flatfouroktober 06, 2015, 21:01:38 pm
Stilig - brummer fint det her!


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersoktober 07, 2015, 11:00:32 am
Takker :) Blir gøy å få inn i bilen og kjenne litt på kjørbarheten.
Satser på å kjøre bilen til vinterlagring ila oktober med ny maskinist.


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: BeetleBugoktober 07, 2015, 11:11:32 am
Jeg digger oljetrykket ditt som stiger til topps før du fyrer motoren!

 ;)

-BB-


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Speed-Demonoktober 07, 2015, 11:22:39 am
Denne MÅ jo opp i Jee-benken og se hva den er god for!!


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersoktober 07, 2015, 11:33:09 am
Den pumpa er så effektiv at det holder å stirre hardt på den for å få trykk BB  :D

Hadde vært gøy med en tur i benken, spesielt for å se forskjellen mellom ny og gammel eksos.
Kanskje Jee har tid i oktober før lagring... Jee?



Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Jeeoktober 07, 2015, 15:04:14 pm
Reiser til USA 16de oktober.. og det skal holde hardt å få til før det dessverre.


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Volkswagenoktober 08, 2015, 22:49:30 pm
Denne tråden følger jeg spent med på. Veldig artig motor. Jeg har selv bygget en 1600sp med
egne innsug/gasstag og vært hos Erik i benken. Det hadde vært spennende og sett hva denne leverer i benken :)


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersoktober 09, 2015, 10:14:06 am
Denne tråden følger jeg spent med på. Veldig artig motor. Jeg har selv bygget en 1600sp med
egne innsug/gasstag og vært hos Erik i benken. Det hadde vært spennende og sett hva denne leverer i benken :)

Kult! :) Gøy at det er flere der ute! Hvor mye leverte din?

Med det andre gasseroppsettet hadde denne motoren et sted mellom 90-100hk, skal man tro diverse kalkulatorer på nett gitt ET/hastighet på 402m og vekt på bil.
JPM nevnte også i underkant av 100 hester med det tidligere oppsettet og sa begrensningen lå i gasser/innsug, toppene var gode for mer.

Det hadde vært veldig gøy hvis den hadde bikket 100, men mest av alt håper jeg på en motor som er fin å kjøre.

Mulig jeg venter til Erik kommer tilbake, er for såvidt ikke voldsom hast for min del. Vinteren i Norge er lang og jeg får nok av tid til den andre bilen uansett.


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: flatfouroktober 09, 2015, 11:01:38 am
Vinteren i Norge er lang og jeg får nok av tid.....

Mange som sier det, men likevel kommer våren ofte vedlig fort  :D


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersoktober 09, 2015, 11:26:01 am
Vinteren i Norge er lang og jeg får nok av tid.....

Mange som sier det, men likevel kommer våren ofte vedlig fort  :D

Haha, sant nok det.  :)


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Volkswagenoktober 09, 2015, 12:24:59 pm
Denne tråden følger jeg spent med på. Veldig artig motor. Jeg har selv bygget en 1600sp med
egne innsug/gasstag og vært hos Erik i benken. Det hadde vært spennende og sett hva denne leverer i benken :)

Kult! :) Gøy at det er flere der ute! Hvor mye leverte din?

Med det andre gasseroppsettet hadde denne motoren et sted mellom 90-100hk, skal man tro diverse kalkulatorer på nett gitt ET/hastighet på 402m og vekt på bil.
JPM nevnte også i underkant av 100 hester med det tidligere oppsettet og sa begrensningen lå i gasser/innsug, toppene var gode for mer.

Det hadde vært veldig gøy hvis den hadde bikket 100, men mest av alt håper jeg på en motor som er fin å kjøre.

Mulig jeg venter til Erik kommer tilbake, er for såvidt ikke voldsom hast for min del. Vinteren i Norge er lang og jeg får nok av tid til den andre bilen uansett.

Min motor leverte 69 hk i benken til Erik. Den er langt fra like påkostet som din motor, men har likhetstrekk i utseende. Old school look.
1600sp
Web-cam 119
ca. 9.0:1 i komp
portet toppene selv, originale ventiler
2x solex pdsit 36-40 med egne innsug og gasstag
bosch 019 fordeler


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersoktober 11, 2015, 08:08:25 am
Denne tråden følger jeg spent med på. Veldig artig motor. Jeg har selv bygget en 1600sp med
egne innsug/gasstag og vært hos Erik i benken. Det hadde vært spennende og sett hva denne leverer i benken :)

Kult! :) Gøy at det er flere der ute! Hvor mye leverte din?

Med det andre gasseroppsettet hadde denne motoren et sted mellom 90-100hk, skal man tro diverse kalkulatorer på nett gitt ET/hastighet på 402m og vekt på bil.
JPM nevnte også i underkant av 100 hester med det tidligere oppsettet og sa begrensningen lå i gasser/innsug, toppene var gode for mer.

Det hadde vært veldig gøy hvis den hadde bikket 100, men mest av alt håper jeg på en motor som er fin å kjøre.

Mulig jeg venter til Erik kommer tilbake, er for såvidt ikke voldsom hast for min del. Vinteren i Norge er lang og jeg får nok av tid til den andre bilen uansett.

Min motor leverte 69 hk i benken til Erik. Den er langt fra like påkostet som din motor, men har likhetstrekk i utseende. Old school look.
1600sp
Web-cam 119
ca. 9.0:1 i komp
portet toppene selv, originale ventiler
2x solex pdsit 36-40 med egne innsug og gasstag
bosch 019 fordeler

Det høres midt i blinken ut det der og 69hk er absolutt respektabelt for en 1600sp :)
Forholdstallet mellom hk/kr er relativt dårlig for min del, neste gang går jeg for mer 'bang for the buck'...


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersoktober 28, 2015, 11:12:41 am
Ikke mye fremgang å skryte av på motorfronten, men har gjort litt div på bilen denne skal inn i.

I tillegg til å montere ekstern oljekjøler og nye dempere foran, har jeg bygget om til ny type utløserlager i den gamle 1200 kassa.

Byttet til ny forsterket utløserarm til 71-72 mod og banket på plass en ettermarkeds krage som hindrer lagret i å løsne.

[attachment=1]

Neste post blir å få inn 12v starter + foring og montere cup/triangel-stag.

Har også overtatt stafettpinnen, i form av noen gamle dekk, etter Alf og monterte dette på ansen-felgene.
Fornøyd med looken og dekkene kler felgene helt greit 8)

[attachment=2]


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Svein.oktober 28, 2015, 14:35:35 pm
IHar også overtatt stafettpinnen, i form av noen gamle dekk, etter Alf og monterte dette på ansen-felgene.
Fornøyd med looken og dekkene kler felgene helt greit 8)

[attachment=2]
Hei
Ny bil nye muligheter, skal si de dekkene får reist mye :D :D
Passer perfekt på Ansen felgene gjør de og 8)
Dette blir bra Anders...


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersoktober 28, 2015, 15:34:22 pm
IHar også overtatt stafettpinnen, i form av noen gamle dekk, etter Alf og monterte dette på ansen-felgene.
Fornøyd med looken og dekkene kler felgene helt greit 8)

[attachment=2]
Hei
Ny bil nye muligheter, skal si de dekkene får reist mye :D :D
Passer perfekt på Ansen felgene gjør de og 8)
Dette blir bra Anders...

Takk Svein :)
Dekkene har vært innom et par biler før ja... 
Hvor mange biler har det egentlig blitt opp gjennom? Jeg kommer ihvertfall på 5stk ink min.

Forresten noen av dere tidligere eiere som har forslag til dekktrykk eller om man bør ta spesielt hensyn til noe med disse?


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Hot Owloktober 28, 2015, 15:39:20 pm
Tommel opp! Det begynner å bli bra Burt faktor her nå... ;D


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersoktober 28, 2015, 17:35:20 pm
Tommel opp! Det begynner å bli bra Burt faktor her nå... ;D

Haha, takk! for se om jeg ikke får meg em kledelig bart og cowboy-hatt til neste sesong også :)


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Svein.oktober 28, 2015, 21:20:39 pm
Hei
Husker ikke sikkert, men lurer på om det ikke var rundt 25-30psi da jeg brukte de. ::)
Men husk at de er gamle og veldig glatte på vått underlag ;)

IHar også overtatt stafettpinnen, i form av noen gamle dekk, etter Alf og monterte dette på ansen-felgene.
Fornøyd med looken og dekkene kler felgene helt greit 8)

[attachment=2]
Hei
Ny bil nye muligheter, skal si de dekkene får reist mye :D :D
Passer perfekt på Ansen felgene gjør de og 8)
Dette blir bra Anders...

Takk Svein :)
Dekkene har vært innom et par biler før ja... 
Hvor mange biler har det egentlig blitt opp gjennom? Jeg kommer ihvertfall på 5stk ink min.

Forresten noen av dere tidligere eiere som har forslag til dekktrykk eller om man bør ta spesielt hensyn til noe med disse?


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Rocket-Racingoktober 28, 2015, 22:55:22 pm
Du trenger ikke tenke så mye på alderen på dekkene, de var akkurat like glatte på vått underlag når de var nye  ;D
Jeg kjøpte dem nye i 2004 og hadde dem på 57'n et par sesonger. Siden har de vel vært innom bilene til Johnny, Svein og Alf om jeg ikke husker feil.
De er helt greie å kjøre med men krever at du har litt spissing (toe-in) bak og at forstillinga også er på stell.
I underkant av 30 psi burde gjøre susen til gatebruk, noe mer enn det vil slite dem på midten når felgen er såpass smal i forhold til dekket.

Og vi ønsker lykke til!  8)


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersnovember 19, 2015, 17:13:53 pm
Takk for svar ang dekkene dere! Skal se om jeg ikke får justert de ulike vinklene selv, evt ta en kontroll på egnet verksted.

Har kommer litt lengre med motoren også og ting begynner å falle på plass.
Var en tur hos Erik på tirsdag og hadde en trivelig dag med litt bremsing og justering av motor.

Testet ut to forskjellige eksostyper bla. og fikk ut noen tall jeg er veldig fornøyd med.
Ser ut til å være en kurant gatemotor med maks-effekt på 5.5k og en helt ok momentkurve.

Funnene fra bremsing med de ulike eksostypene (moderne CSP vs old schoold empi/scat) var på ingen måte overraskende og tallene var som følger:

Empi m/reim: 74hk @ 5524rpm (103nm)
CSP m/reim: 79hk @ 5750rpm (108nm)
Empi u/reim: 83hk @ ca 5900rpm (113nm)
CSP u/reim: 93hk @ 6126rpm (128nm)

Konklusjonen er vel at vi er helt på grensen av hva empi-eksosen kan levere og den faller litt igjennom når turtallet økes.
Forskjellen mellom empi vs csp er derfor mer markant når reima taes av og registeret flyttes noe oppover i turtall (5hk forskjell med reim mot 10hk uten).

Kan forøvrig skyte inn at traktene ga 5hk ekstra mot ikke å kjøre noe (hverken filter eller trakt), billige hester med andre ord  :D

Takk til Erik for en hyggelig dag!


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersnovember 19, 2015, 17:21:08 pm
Par stemningsbilder fra benken hører med.. (Videosnutt kommer senere)

[attachment=1][attachment=2]

Ettersom dette var 'mekke-tirsdag' i tillegg kom vi et stykke på vei med montering i bil også  ;D

[attachment=3]

Fornøyd med looken!


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Erlend / bug66november 19, 2015, 19:05:08 pm
Ser bra ut dette ja.

Snart kjørbar  ;D


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Formula Veenovember 20, 2015, 09:48:30 am
Spennende, kjekt å følge med på.


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersnovember 20, 2015, 22:40:38 pm
Ser bra ut dette ja.

Snart kjørbar  ;D

Jau, må bare få unna noen små issues først! ;)

Spennende, kjekt å følge med på.

Takk, ble ikke 500hk akkurat, men er mulig å ha mye morro med dette uansett  :D

Her er forresten et par videoklipp fra bremsingen.

http://www.youtube.com/watch?v=A5AsC-PcUA4

http://www.youtube.com/watch?v=vf8Zn3nXTYU


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Jærvanovember 22, 2015, 18:00:26 pm
Ser veldig tøft ut dette.  8)
Eneste jeg lurer på ,er det tenkt å bruke luftfilter på de forgasserene/ traktene? Når en har kostet på så mye på motoren så synes ihvertfall jeg at det er synd at den skal dra inn "slipepasta" inn i motoren..  ;)


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersnovember 23, 2015, 08:52:43 am
Jepp, det er planlagt å ha en type netting over traktene til vanlig.
Vi får tro det holder det verste unna. :)

Skal se om jeg ikke får tatt et bilde av de i morgen.


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'november 23, 2015, 13:15:20 pm
Og næsten 10 heste mere med CSP eksosen  :o


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersnovember 23, 2015, 22:03:15 pm
Og næsten 10 heste mere med CSP eksosen  :o

Jau, godt å vite at nesten 50år med utvikling har gitt resultater  ;D


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Kjell Roarnovember 23, 2015, 23:03:45 pm
Flott tråd!

Hva slags vifte bruker du? Leste at en doghouse-vifte dro 3 hk mer på 3000 rpm enn en 30hk vifte, da den må gi nesten dobbelt så mye luft (6-700l/m mot 350 på 30hk). 34 hk ga 400l/m, tror det lå rundt der på de andre singelportene.


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: BeetleBugnovember 24, 2015, 06:48:59 am
Og næsten 10 heste mere med CSP eksosen  :o

Jau, godt å vite at nesten 50år med utvikling har gitt resultater  ;D

10 hk forskjell på dette nivået er MYE!

Mvh
BB


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Hot Owlnovember 24, 2015, 09:09:29 am
Og næsten 10 heste mere med CSP eksosen  :o

Jau, godt å vite at nesten 50år med utvikling har gitt resultater  ;D


Var rørdimensjonen lik på disse annleggene? Vanskelig å tro at man kan rote bort 10 hk i selve kollektoren.


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersnovember 24, 2015, 12:43:59 pm
Og næsten 10 heste mere med CSP eksosen  :o

Jau, godt å vite at nesten 50år med utvikling har gitt resultater  ;D


Var rørdimensjonen lik på disse annleggene? Vanskelig å tro at man kan rote bort 10 hk i selve kollektoren.

Nei nei, ikke likt i det hele tatt. CSP er vel 38mm mot empi som er tilsvarende org. (30mm?).
Det vil ha en grei innvirkning på ytelsen og kanskje spesielt ved høyere turtall.


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersnovember 24, 2015, 12:52:27 pm
Flott tråd!

Hva slags vifte bruker du? Leste at en doghouse-vifte dro 3 hk mer på 3000 rpm enn en 30hk vifte, da den må gi nesten dobbelt så mye luft (6-700l/m mot 350 på 30hk). 34 hk ga 400l/m, tror det lå rundt der på de andre singelportene.

Takk Kjell Roar :)

Bruker vifte fra 1300SP (32mm) som gir ca 550l/m ved 4000rpm (gitt bruk av org. reimhjul, jeg bruker power pulley).
Tidligere brukte jeg doghouse-vifte (35mm) og utvidet viftehuset noe for å få plass.

Har ikke gjort dette denne gangen, så vi får se om det blir nok kjøling på toppene.
Kjører dog uten oljekjøler i viftehuset, så det hjelper en del mot sylinder 3/4.


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: vwfreaksnovember 24, 2015, 16:09:18 pm
Hvordan blender du av doghouse kjøleren når du kjører uten kjøler?


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersnovember 24, 2015, 16:29:42 pm
Hvordan blender du av doghouse kjøleren når du kjører uten kjøler?

Blender ikke av, viftehuset er av den gamle typen uten doghouse. :)


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: vwfreaksnovember 24, 2015, 16:59:42 pm
Leste "dog" i innlegget og trodde du mente doghouse :-)

Mye godt arbeid her, moro med gamle/nye og egenproduserte trimdeler.


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersdesember 06, 2015, 20:10:52 pm
Kan ikke skryte på meg voldsomme fremskritt her dessverre, men noe har da blitt gjort.

Har montert ett stk triangelstag bak, ikke tidenes patent, men tror det kan holde til denne motoren.

[attachment=1]

I tillegg er alt av olje- og bensinslanger koblet opp og det nærmer seg oppstart med stormskritt.
( Klubbkamerater bes vennligst om å se bort fra farge og type koblinger på oljeslangene  :D )

[attachment=2]

Har sluppet den ned fra bukkene også; og når bakenden setter seg litt tror jeg dette blir veldig snasent.

[attachment=3]

Satser på oppstart neste mekkekveld! :)


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Svein.desember 06, 2015, 20:26:56 pm
Dette ser snasent ut Anders 8) 8) 8)
Bruker samme triangelstag på min, holder i masse hvis dette.... :D
Når er neste mekke kveld ::) ::)


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersdesember 06, 2015, 22:15:14 pm
Takk Svein.  :)
Håper det blir tid til et par kvelder før jul. Satser hvertfall  på en runde neste tirsdag.


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersjanuar 10, 2016, 22:41:18 pm
Hei og godt nytt år!
Fikk tatt noen runder i garasjen i helgen og kommet et par skritt videre på bilen.
Har fått byttet skrapelista på førerdøra, montert rattet skikkelig og satt inn berg-spak (60% reduksjon).

[attachment=2]

I tillegg har filter vært etterspurt tidligere her og dette er foreløpig løsningen jeg går for. Som nevnt holder det nok det meste av småstein ute av motoren.

[attachment=1]

Motoren ble også startet og alt fungerer tilfredsstillende. Det var vanskelig å motstå fristelsen for en prøvetur i finværet, så det ble tidlig sesongstart på bobla i år :)
Etter litt crusing rundt på området ble det konstantert to ting:
1. Kjørbarheten er virkelig på plass.. Motoren gir et bra skyv fra 1500rpm og oppover og vil gi masse kjøreglede neste sesong.
2. De nye/gamle dekka er ikke spesielt gode på snø :P

[attachment=3]

Neste blir montering av linelock og skrapelist på passasjersiden, deretter er det bare å ta fatt på den brune bilen og få sveist inn bur mm.


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Formula Veejanuar 11, 2016, 10:54:54 am
Bra fremgang!  :)


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersjanuar 14, 2016, 13:11:25 pm
Bra fremgang!  :)

Takk for det, kommer seg nå :)

Ble mer eller mindre ferdig med linelock'en på tirsdag også, så nå er det ikke mye igjen før den er klar for sesongen.

[attachment=1]

Fikk tid til nok en luftetur og et par forsøk på burnout i garasjen.
Neste runde blir justering av berg-spak, den er tydeligvis vanskelig å få i 2. gir, da det ble opptil flere burnouts i revers  ::)


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Erlend / bug66januar 14, 2016, 13:21:59 pm
Må vel nesten legge ut film av de revers-burnisene jeg... :D


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersjanuar 14, 2016, 13:30:17 pm
Må vel nesten legge ut film av de revers-burnisene jeg... :D

Vel, du måå jo ikke :P


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: BeetleBugjanuar 14, 2016, 13:32:12 pm
Må vel nesten legge ut film av de revers-burnisene jeg... :D

Just do it... som en vintervarmer.  :D


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Erlend / bug66januar 14, 2016, 13:39:21 pm
https://www.youtube.com/watch?v=a8O04HQZ7tA

Okey da...  ;D


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersjanuar 14, 2016, 13:40:57 pm

You guys...  ;D


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'januar 14, 2016, 20:39:50 pm
 :D Men uanset, de hjul sidder ganske perfekt i skærmene!  ;D
Er det repro fælge eller gamle Ansen?


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersjanuar 14, 2016, 22:37:13 pm
Takktakk  :) Det er gamle Ansen 5.5". Har 25mm spacer bak for å flytte de litt utover.

Dekkene ble veldig bra egentlig, ser frem til å prøve de på et litt mindre glatt føre..


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: BeetleBugjanuar 15, 2016, 09:17:20 am
Er det repro fælge eller gamle Ansen?

Repro? Er jo nærmest en fornærmelse. Kan ikke huske å ha sett ett eneste sett med fakes i vår garasje på 10-12 år.

-BB-


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'januar 15, 2016, 14:36:53 pm
 :D nej det kan jeg jo tænke mig egentlig ;)


Repro? Er jo nærmest en fornærmelse. Kan ikke huske å ha sett ett eneste sett med fakes i vår garasje på 10-12 år.

-BB-


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersmars 09, 2016, 15:01:44 pm
Har skjedd litt på mekkefronten siden sist.
Ettersom den røde mer eller mindre er klar for sesongstart flyttet jeg den opp til 'bingen' og kjørte den brune ned for å jobbe litt videre med den.
Godt å kunne dra bilene ut i sola innimellom og den brune startet til og med på første turn på startern da jeg kjørte den opp på hengern.. Ikke dårlig for en race-motor! :)

[attachment=1]

Årets Todo-liste er egentlig ikke så veldig lang, men en av de større punktene er å få satt inn bur og byttet stoler.
Kjekt å ha noe økt fokus på sikkerhet nå som det begynner å gå litt fort.

Etter et par kvelder i garasjen ble interiøret ribbet og hovedbøylen tilpasset. Turen gikk deretter til "Burbygger'n" og resten av rørene ble sveiset inn og tilpasset ila 4 timer. En godt anvendt feriedag :)

[attachment=2]

Nå gjenstår litt videre tilpasninger i forhold til planer for nytt interiør, sveise ferdig festene til dørstreverne og lage de ulike platene som skal sitte under bilen.
Har fått startet litt på dette og er ferdig med platene på motsatt side av gulvet til hovedbøyla.

[attachment=3]

Dørstreverne er litt lave i forhold til gatestolene, men når racestolene kommer på plass vil høyden være passelig innenfor regelverket.

[attachment=4]


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersmars 09, 2016, 15:20:27 pm
Et annet punkt på todo-lista er å ta en gjennomgang av motoren.
Fikk tatt ut motoren i går og foretatt en liten statussjekk med bla leak-test og sjekk av moment/etterstramming av boltene til toppene.
Kjekt å kunne konstatere svært lite leak med følgende verdier (fritt fra hukommelsen).

#1: 2% ringer
#2: 1% ringer
#3: 4% ringer
#4: 2% ringer

Hadde tallene fra forrige test liggende (fra 2013) og de viser ca det samme.

[attachment=1]

Opplevde litt problemer på SCC på det jeg antok var en plugg som hadde tatt kvelden på sylinder 3.
Ettersom det er litt omstendelig å bytte plugger, og det i tillegg nærmet seg kl 14 på søndagen, ble det ikke tid til å gjøre noe med dette.
Første plugg som ble skrudd ut var derfor #3 og det er alltid en hyggelig opplevelse når mistanken blir bekreftet.

[attachment=2]

Neste punkt blir å måle slitasje på lamellen, bytte plugger og justere ventiler. Deretter er det litt tilpassing av eksosen som står for tur.


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersmars 30, 2016, 21:28:01 pm
Har kommet et steg videre og startet arbeidet med å bygge opp igjen noe av interiøret.
Har tidligere hatt en kasse som erstatning for baksetet og har egentlig vært fornøyd med både looken og lagringsplassen denne ga.

Nå som buret skal inn må denne modifiseres og ettersom buret vil tilføre en del vekt vil jeg prøve å gjøre kassa så lett som mulig.
Håper fortsatt å kunne lesse på med en del vekt på toppen uten at den kapitulerer.

Tidligere har jeg brukt ganske tykke mdf-plater til konstruksjonen som ikke akkurat gjorde den lett.
Vil anslå at den med alt av stereo-utstyr veide rundt 20kg.

Planen nå er å bruke tynne finérplater, perforert aluplater og rør som forsterkning der det trengs. ( Tar det jeg har for hånden.. :) )

Fikk lagret bakre del av kassa + en ramme for å støtte opp denne og neste plate som skal være hengslet.

[attachment=1]
[attachment=2]

Har også lakkert noen av platene til buret og trukket om hattehylla til den røde. Satser på at det ikke blir fullt så bestemorsgardiner følelse i bilen  :D

[attachment=3]
[attachment=4]


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: California Bluemars 30, 2016, 21:53:39 pm
Liker stoffet Ænders 8)
Blir bra detta. ;D


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: BeetleBugmars 31, 2016, 07:16:43 am
Jeg liker rammeverket til hylla. Den skal vel lakkeres sort? Og er den skrudd fast i rammeskruene?

Mvh
BB


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Andersmars 31, 2016, 07:40:20 am
Takk Fredrik  :) har prøvd å matche noen av fargene på interiøret, tror det kan bli greit.

Ramma hviler kun på gulvet og blir  ikke festet til rammeskruene. Fester den til platene som igjen blir festet til buret. Tror det skal holde, evt har jeg en backup-plan, og ja den skal lakkes sort :)


Tittel: Sv: Old school motorbygging
Skrevet av: Erlend / bug66mars 31, 2016, 12:10:17 pm
Blir bra dette ja.

Godt du kortet ned rammen, ellers hadde det blitt raltivt merkelig vinkel på platen  ::)