VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Engedal vw67 på april 26, 2014, 12:16:54 pm



Tittel: div spørsmål ang motor med to enkle forgassere?? hjelp!
Skrevet av: Engedal vw67april 26, 2014, 12:16:54 pm
Hei!
jeg holder på å montere min 67 modell t1 nå.
jeg er selv biloppretter og har lite peiling på motor.
derfor fikk jeg en kjenning til å overhale hele  motoren min(1500).
jeg handlet da inn to enkle 34mm forgassere fra Ebay, alle nye pakninger, bolter osv!

kjøpte dette sette på ebay
http://www.ebay.com/itm/VW-TYPE-1-34mm-DUAL-CARB-KIT-EMPI-EPC-ICT-SINGLE-PORT-/400662703757?hash=item5d495bae8d&vxp=mtr

motoren står nesten komplett på gulvet i garasjen nå, flott å se til :)
men har noen spørsmål ang montering av  bensinpumpe, bensintilførsel, auto choke, pilot jet osv.

1) har som sakt to forgassere, bør jeg da ha elektrisk bensinpumpe som går til begge forgasserene?
og får begge forgasserne nok bensin ved pådrag ved vanlig pumpe?

2) automatic choke, er det montert i forgasserne? evt hvordan skal disse kobles? eller må jeg kjøpe nye? 1stk, 2stk?

3) hva er pilot jet? den står i koblingskjema, men vet ikke hva det er og hva den gjør?

4) så et siste dumt sopørsmål: hva er det runde "flate" tingen som står montert på fordelerlokket, ser den har et rør som skal gå til forgasserne + en ledning opp til coilen.

håper noen forstår disse dumme spørsmålene og kan gi meg noen gode svar :)
en go forklaring på hva som skal gå til og fra forgasserne og hva som er lurt å gjøre når en har to forgassere kontra en hadde vært fint :)

Joachim



Tittel: Sv: div spørsmål ang motor med to enkle forgassere?? hjelp!
Skrevet av: BP 73april 26, 2014, 22:07:35 pm
den orginale bensinpumpa holder nok i massevis. har det på min 1303 med 1835 motor og 2 doble dellorto gassere.   den flate dingsen med rør eller slange til forgasseren er vakumklokke. du kan bytte til 009 fordeler på en trimma motor, den har ikke vakumopptrekk. ledningen fra coil går til kondensatoren. den må du ha åkke som for å få gnist til pluggene.


Tittel: Sv: div spørsmål ang motor med to enkle forgassere?? hjelp!
Skrevet av: Kjell Roarapril 26, 2014, 22:44:42 pm
den flate dingsen med rør eller slange til forgasseren er vakumklokke. du kan bytte til 009 fordeler på en trimma motor, den har ikke vakumopptrekk. ledningen fra coil går til kondensatoren. den må du ha åkke som for å få gnist til pluggene.

009 er vel den simpleste fordeleren som er laget for VW motor, og den billigste. Den er i utgangspunktet lagd som erstattningsfordeler for stasjonærmotorene, og har følgelig ikke optimal tenningskurve, da stasjonærmotorene normalt bare går på full gass eller tomgang. I tillegg er det svært blandet kvalitet på Kina-009'ene, de har ofte/alle litt forskjellig tenningskurve. Derfor er noen fornøyde med de (men de har kanskje ikke prøvd noen bedre på motoren), andre ikke.
Anbefalte fordelere er (Bosch ) 019 eller 010, hvis man skal ha en uten vacuumopptrekk.

http://www.vw-resource.com/009_history.html

Ellers bør nye forgassere gåes over, sjekk at grunnjusteringa er iorden. Sjekk flottørhøyder og at de er reine inni. Noen har fått nye gassere med spon/rusk i.
Har også hørt kritikk av gasserstag-settet som følger med, kan være vanskelig å holde stabilt. Så mulig du bør kjøpe et som er bedre.


Tittel: Sv: div spørsmål ang motor med to enkle forgassere?? hjelp!
Skrevet av: Rikardmai 03, 2014, 11:18:20 am
Org. Bensinpumpen holder i massevis, og coilene er det bare og sette hver sin + fra coilene til.

Kjell Roar har helt rett i at 009 fordeleren absolutt ikke er og anbefale på en motor som skal være i en daily-driver. Det er en stor myte at det er svært vellykket og kjøre fordeler uten vakuum bare fordi du plutselig endrer til 2 forgassere. Vakumet skaper en fleksibel og god tenningskurve som gir deg ett register som følger hele veien og ikke bare når gassen er av/på.

Men etter hva jeg leser så har du ikke gjort noe mer med motoren en At den er overhalt? Erfaringsmessig er det omtrent bare visuelt og hente på 2 forgassere. Hvis du ikke har en motor som ikke er kar om og fortære den ekstra maten den får, resulterer det bare i økt bensinforbruk.


Tittel: Sv: div spørsmål ang motor med to enkle forgassere?? hjelp!
Skrevet av: Erlend / bug66mai 03, 2014, 12:29:23 pm
2 gasser gir mer respons og i de aller fleste tilfeller litt mer effekt,,

Med org pumpe må du mest sannsynlig ha regulator


Tittel: Sv: div spørsmål ang motor med to enkle forgassere?? hjelp!
Skrevet av: SveinTmai 04, 2014, 09:22:41 am
På bildene av gasserne i annonsen ser det ut til at de har uttak for vakum helt nederst mot flensen, så da er det bare å beholde original fordeler. Viss det er vakum uttak på begge, kan du legge slange fra begge til et T-stykke og inn på fordeler.
På bildene ser det heller ikke ut som de har choke?


Tittel: Sv: div spørsmål ang motor med to enkle forgassere?? hjelp!
Skrevet av: Engedal vw67mai 04, 2014, 10:00:34 am
På bildene av gasserne i annonsen ser det ut til at de har uttak for vakum helt nederst mot flensen, så da er det bare å beholde original fordeler. Viss det er vakum uttak på begge, kan du legge slange fra begge til et T-stykke og inn på fordeler.
På bildene ser det heller ikke ut som de har choke?

OK, er noe spesiele slanger jeg må bruke til vakum? Evt hvor kan jeg få kjøpt det? Vet ikke om det er choke nei :)


Tittel: Sv: div spørsmål ang motor med to enkle forgassere?? hjelp!
Skrevet av: Kjell Roarmai 04, 2014, 13:05:45 pm
På bildene av gasserne i annonsen ser det ut til at de har uttak for vakum helt nederst mot flensen, så da er det bare å beholde original fordeler. Viss det er vakum uttak på begge, kan du legge slange fra begge til et T-stykke og inn på fordeler.
På bildene ser det heller ikke ut som de har choke?

OK, er noe spesiele slanger jeg må bruke til vakum? Evt hvor kan jeg få kjøpt det? Vet ikke om det er choke nei :)

TESS har slanger, ville brukt klar/hvit nylonslange. Evt kobberrør. Skjøter i tynn bensinslange, slik som originalt. Noen mener det kan være en fordel med et lite plenumkammer i/ved T-stykket ved bruk av 2 forgassere på en fordeler. Bare å prøve seg fram :)

Men forgassere generelt kan ha uttak til vacuum både over eller under venturi. Og da er ofte originalfordeleren beregnet for det ene eller det andre, og vil virke mindre bra hvis det byttes.