VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Eikstad på mai 07, 2014, 23:18:38 pm



Tittel: Orginalt luftfilter.... Hvordan greier forgasseren å suge inn luft via dette??
Skrevet av: Eikstadmai 07, 2014, 23:18:38 pm
Kjører rundt med en 30 hester fra ei brannpumpe i bobla mi. Har aldri før vært særlig opptatt av trimming etc, men litt mer opptatt av motor har jeg blitt de siste årene. Noe jeg ofte har fundert over er hvor mye "bremser" et orginalt luftfilter effekten på en 30 hester? Kan jo umulig være lett å få inn luft via disse tette konstruksjonene?


Tittel: Sv: Orginalt luftfilter.... Hvordan greier forgasseren å suge inn luft via dette??
Skrevet av: Jeemai 07, 2014, 23:25:33 pm
Har ikke prøvd i bremsen.. Men vil ikke tro det har noe særlig og si på arbeidsområdet til en 30 hester. Over 3000 rpm derimot.. kan det sammenlignes med lungebetennelse  :D


Tittel: Sv: Orginalt luftfilter.... Hvordan greier forgasseren å suge inn luft via dette??
Skrevet av: Eikstadmai 08, 2014, 17:27:36 pm
Det jeg har lurt på var å ofre filteret som sto på motoren min den gangen den var "vannpistol" å lage noe med litt mere åpninger i og et moderne filter inni..


Tittel: Sv: Orginalt luftfilter.... Hvordan greier forgasseren å suge inn luft via dette??
Skrevet av: K.Hmai 08, 2014, 21:28:24 pm
Hvis du setter på et annet filter får du kanskje følelsen av mer effekt men også feil blandingsforhold på de fleste turtall og belastninger. Til daglig bruk fungerer oljebadfiltre temmelig bra, særlig hvis kjørbarhet er viktig


Tittel: Sv: Orginalt luftfilter.... Hvordan greier forgasseren å suge inn luft via dette??
Skrevet av: Eikstadmai 08, 2014, 21:36:42 pm
Tolk det som du vil:-) De fleste har nok oppdaget at selve biltypen og senking har vært i hovedfokus. Nå derimot er tiden inne for å rote mer med motor😄


Tittel: Sv: Orginalt luftfilter.... Hvordan greier forgasseren å suge inn luft via dette??
Skrevet av: Eikstadmai 14, 2014, 21:33:26 pm
Testet... og det orginale filteret skal IKKE tilbake i orginal utførelse.
Dette med blanningsforhold skal jeg være tildels enig i men på min motor gir dette seg med en gang motoren begyner å bli varm. Motoren responderer mye raskere ved gasspådrag og bilen føles raskere. Det er nok ikke bare en følelse heller for motoren får raskere opp turtall og jeg må gire hurtigere enn tidligere.