VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: agammels på september 12, 2014, 12:50:39 pm



Tittel: Vinterlagring, tips og triks
Skrevet av: agammelsseptember 12, 2014, 12:50:39 pm
Nærmer seg min aller første vinterlagring av en gammel latebay, så jeg lurer på hva folk gjør ang batteri, bensin etc. Og om det noe poeng å starte opp kjøre den varm par ganger i løpet av vinteren?

Takker for alle tips!


Tittel: Sv: Vinterlagring, tips og triks
Skrevet av: Jesper1201september 12, 2014, 16:09:17 pm
Batteri kobles fra og bør stå litt kjølig, men ikke i minusgrader. Du bør også vedlikeholdslade det 2 ganger ila. vinteren.
Hjul bør fylles med høyere trykk. (for å ikke få urunde dekk)
Fyll tanken smekk full. Tapp forgasser for bensin.
Motor bør startes opp 2-3 ganger ila. vinteren og gå varm.

Hvis det er fare for fuktighet der bilen skal stå bør det settes inn slike som trekker til seg fukt.
Bilen min står i en tørr garasje, men allikevel trakk en slik beholder til seg 1-2 dl. pr. mnd.


Tittel: Sv: Vinterlagring, tips og triks
Skrevet av: P-stopseptember 12, 2014, 16:22:56 pm
Jeg konserverer motoren med 2 bokser CRC. Kjør motor varm og la gå på tomgang. av med luftfilter og spray ned i gasser(e) til motor stopper. Føler i hvert fall at jeg da har smurt opp ting som kan sette seg.


Tittel: Sv: Vinterlagring, tips og triks
Skrevet av: TrettenNullToseptember 13, 2014, 09:01:18 am
Fyll opp tanken med 98 Oktan. Så slipper du vann i tanken, dritt i gassern`e, råttene bensinslanger, ødelagt membran i bensinpumpa og i verste fall, motorbrann til våren


Tittel: Sv: Vinterlagring, tips og triks
Skrevet av: Einicseptember 13, 2014, 18:33:55 pm
Kjør til motoren er gjennomvarm, rett til lagringsplass. Ta ut batteriet og sett det på lading et par tre ganger i løpet av vinteren. Oppstart før den skal tas ut igjen er bare tøys.
Sjekk heller interiøret for fukt og mus.


Tittel: Sv: Vinterlagring, tips og triks
Skrevet av: Kjell Roarseptember 14, 2014, 10:21:28 am
Kjør til motoren er gjennomvarm, rett til lagringsplass. Ta ut batteriet og sett det på lading et par tre ganger i løpet av vinteren. Oppstart før den skal tas ut igjen er bare tøys.
Sjekk heller interiøret for fukt og mus.

Spesielt enig i det med oppstart varmkjøring før vinterlagring. Starter man uten å kjøre motoren varm, får man masse kondens inne i motoren. Det tar fort en halvtime før alt er borte. Og så lenge bør den ikke svive på tomgang.


Tittel: Sv: Vinterlagring, tips og triks
Skrevet av: agammelsseptember 16, 2014, 17:30:43 pm
Takker for mange gode tips! Hva tenker folk ang å starte opp motoren par ganger i løpet av vinteren eller ikke? Fordeler/Ulemper?


Tittel: Sv: Vinterlagring, tips og triks
Skrevet av: Panseptember 16, 2014, 18:10:35 pm
Med mindre du faktisk kjører en tur på tørr og usalta vintervei en dag forholdene ligger til rette, så motoren blir skikkelig driftsvarm, ville jeg latt være.


Tittel: Sv: Vinterlagring, tips og triks
Skrevet av: Kjell Roarseptember 16, 2014, 19:45:34 pm
Eneste fordelen med å starte motoren flere ganger iløpet av vinteren er at den starter litt lettere pga friskere bensin i forgasseren. Alt annet er negativt, med tanke på kondens, rust spesielt i eksosanlegg, smøring, dårlige tennplugger, slitasje og sot.


Tittel: Sv: Vinterlagring, tips og triks
Skrevet av: Bj?rnseptember 16, 2014, 20:14:23 pm
Jeg bruker å rotere motoren en runde for hånd på midten av vinteren, bare så ventilfjørene få endret posisjon en gang ila vinterdvalen. Ellers så står den godt på plassen sin hele vinter'n!  ;)