VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: VWLN på september 17, 2014, 20:30:16 pm



Tittel: T4 trimming
Skrevet av: VWLNseptember 17, 2014, 20:30:16 pm
Hei  :) jeg driver å lager en  2,4 T4 motor.. 82mm slag og 96mm syl..  i mitt tilfelle  har jeg T4 2,0 journal og H råder.  Planen er at dette skal bli en gatevennlig motor som skal brukes i boble.  Så jeg er interessert i holdbarhet og bunndrag (i tillegg til hestekrefter selvsagt).  :)


Har lest masse om T4 trimming, men det dukker likevel opp mange valg og spørsmål : 

Med tanke på at jeg har at 82mm veiv ? Hvordan sjekke at veiva ikke tar borti kammen, blokka, etc...?  I følge veiv/råde-leverandør skulle det ikke være noe problem med klaring til noe, men dette tviler jeg på… hverfall med klaring til kam. Og hvordan kan man eventuelt  sjekke dette?  Hva er minimum klaring ?

Og er det nok med stivere enkle fjærer og original løftere? Jeg skal ha en mild kam.. Og hvor store ventiler en anbefales til en slik layout??  Og er det noen problem og bruke standard vippere? Og vet noen hvor jeg eventuelt får tak i kam med mindre diameter?

Jeg regner med jeg skaffer meg to doble webere, men hvilken størrelse er "brukbart" i mitt tilfelle.??  Vil 2 doble 40mm IDA være alt for små?? 
Og hva med oljepumpe?? Er standard bra nok? Og har noen eventuelt noen tips til en bedre egnet oljepumpe?

Krever det mye modifiseringer å få et T4 buss- trimeksos til å passe i boble.?  Jeg har egentlig planer om å kjøpe et nytt tilpasset CSP, BAS eller lignende.. er det noen som selger slikt i norge eller sverige?? (bortsett fra unneberg og hot shop)    Mener også å ha hørt at noen selger BAS kopi men greier ikke finne ut noe mer om det.?

Dette ble rotete og mye spørsmål, men setter veldig pris på hvis noen deler sine T4-erfaringer og synspunkter.  :)

Hilsen LN


Tittel: Sv: T4 trimming
Skrevet av: vwsteinarseptember 17, 2014, 21:42:00 pm
Vet ikke om du finner alle dine svar her, men mye god info :-)

http://www.moonrosedesigns.com/tunacannet/t4/index.shtml


Tittel: Sv: T4 trimming
Skrevet av: VWLNseptember 18, 2014, 17:35:28 pm
 :)  Takker for bra link.   Håper på flere bidrag.
 


Tittel: Sv: T4 trimming
Skrevet av: Dewilseptember 18, 2014, 18:06:23 pm
Hvor store ventiler du skal ha er med på å  bestemme størrelsen på gasserene.
Jeg kjører med 2 stk doble 44mm IDF på en 1910cc motor med 41mm innsugsventil.

Å finne ut hvor mye plass du har i blokka med tanke på veiva så er det bare å legge veiv (Med råder) og kam i den ene halvdelen av blokka og "time" drevene, får så å olje lagerene og rotere veiva rundt og se om det eventuellt oppstår problemer.

Andre lure ting å gjøre er å sjekke at veiva ikke har kast, jeg ville også sendt veiv med svinghjul, trykkplate,
drev og reimhjul til balansering. Knasten her inne har kanskje mulighet til å balansere.

Eksosportene bør portes på en type4, her er det MYE å hente.

Eksos til en grei penge finner du her:
http://vwparts.aircooled.net/Vintage-Speed-VW-s/1013.htm

Selv har jeg bilcrosseksos (Såkalt BØS-anlegg som er en kopi av BAS) som jeg kjører med. Det er bare ferdigbøyde rør som krever endel montering og triksing.


Tittel: Sv: T4 trimming
Skrevet av: Sonicseptember 18, 2014, 18:39:58 pm
Som dette  :) 200 HK , 2,6 l T-4 44x 38 ...

mvh


Tittel: Sv: T4 trimming
Skrevet av: VWLNseptember 18, 2014, 19:00:45 pm
Hei :)

Ok. da skal jeg bare prøve å se om tingene passer i sammen. Jeg tenkte også noe tilsvarende ventiler og gassere ville være bra for min motor..

Veiva er ny og skal være balansert fra leverandør, men jeg tenkte å balansere den sammen med svinghjul og trykkplate.
Men må/bør den balanseres med reimhjul og drev også?

Det var mye bra på den vintage speed siden... til og med eksosmanifolder for t4 i boble :) :) :) Mulig da dette sammen med et T4 trimmanlegg passer rett i bobla.. uten alt for store modifiseringer..


Tittel: Sv: T4 trimming
Skrevet av: Dewilseptember 18, 2014, 19:06:20 pm
Om du skal balansere så er det lurt å ta med alt som monteres på veiva (Bortsett fra lager og råder da :P ). Det viktigste å ta med er selvsagt svinghjul og trykkplate.

Vintage speed har helt klart mye flott, så der er det håp.
Av det jeg har sett, så er lyddemperene de leverer av god kvalitet hvertfall. Vil ikke tro at grenrørene er noe dårligere. Prisen er upåklagelig i mine øyne.


Tittel: Sv: T4 trimming
Skrevet av: Andersen Racingoktober 02, 2014, 11:13:13 am
du må bruke råder som er 5,5 eller større kan ikke bruke org eller h råder som er stad lengde DVs 5,138
kam en her må du bruke en kam som har 1" base sirkel pga av dårlig plass til rådene på cyl 2 og 4

hadde jeg vert deg så hadde jeg bygget med 78 mm veiv råder 5,5 h profil  og 96 sats da kan du bruke normal M-kam som passer perfekt selv her må du sjekke om det går rundt


Tittel: Sv: T4 trimming
Skrevet av: Dewiloktober 02, 2014, 11:16:30 am
Som dette  :) 200 HK , 2,6 l T-4 44x 38 ...

mvh
Har du et bilde av eksosporten også?


Tittel: Sv: T4 trimming
Skrevet av: VWLNoktober 03, 2014, 08:52:24 am
Hei.  :)
Ok ja jeg regner med jeg må bruke en "mindre" kam. Men hvilken betydning vil dette få for valg av løftere, ventiler og vippere.?
kan man bruke samme komponentene som til en vanlig trim kam?.  Og har noen noen bra tips til hvor man får kjøpt slike kammer?

Jeg har 5.325 H-råder og Keith Black stroker stempler. Mulig jeg tar feil, men jeg har forstått det slik at det ikke er veldig uvanlig å kombinere 5.325 råder med 82mm veiv. Men hvor fornuftig dette er kan jo sikkert diskuteres. Men korte råder er jo gunstig for moment.
Jeg har til og med lest om at 5.325 rådene er benyttet opp til 86mm veiv i både t1 og t4 motor. Men dette er vel ekstreme tilfeller som kanskje også krever spesielle modifiseringer..?

Det er helt sant at det hadde vert lettere med mindre veiv. Men denne ideen har brent seg fast. Pluss at jeg har mange av delene jeg trenger.  ☺☺☺


Hilsen VWLN


Tittel: Sv: T4 trimming
Skrevet av: Andersen Racingoktober 03, 2014, 12:06:12 pm
Hei
ved at du har korte råder vil stemplet bli dratt langt inni  blokka så du må stempler for langt slag
ved korte råder blir det en veldig brå vinkel når veiva går rundt derfor når jeg byggde meg en 2,4 ltr for rallycross
brukte jeg 69 type 4 veiv og 5,7 " råder og 105 stempler det fungerte perfekt
når vinklen på råden blir bratt så går råde 2 og 4 lettere borti kammen og krever mer slipping av råde i bakkant
en lengere råde blir vinkelen mindre og krever inne så mye mod av råden  og motoren jobber bedre

dette er ut fra egne erfaringer ikke lest i noe blad ;D


Tittel: Sv: T4 trimming
Skrevet av: VWLNoktober 03, 2014, 14:38:57 pm
Hei. :)
Jeg har heldigvis langslag stempler.
Sikkert en del mindre friksjon med mindre råde vinkel.
Men jeg regner med jeg prøver med de korte rådene jeg har..
De skal (i følge teorien jeg her lest) gi mer hk og moment på lave turtall. Sikkert masse fordeler og ulemper med begge deler.

Blir ihvertfall spennende å se hvordan klaringene blir og hva slags "effektkurve" motoren får. Blir jo litt annet konsept en motoren du beskriver. ☺






Tittel: Sv: T4 trimming
Skrevet av: Sonicoktober 03, 2014, 15:25:36 pm
[attachment=2] :)[attachment=1]


Tittel: Sv: T4 trimming
Skrevet av: Kjell Roaroktober 03, 2014, 15:53:40 pm

Men jeg regner med jeg prøver med de korte rådene jeg har..
De skal (i følge teorien jeg her lest) gi mer hk og moment på lave turtall. Sikkert masse fordeler og ulemper med begge deler.



Honda hevder at lengre råder gir bedre dreimoment....


Tittel: Sv: T4 trimming
Skrevet av: Dewiloktober 03, 2014, 17:58:09 pm
Det så lekkert ut, Sonic.
Takker for titten.
Har porten fått sveiset inn mer gods i tillegg til porting eller er den bare planslipt?


Tittel: Sv: T4 trimming
Skrevet av: Dewiloktober 03, 2014, 18:02:19 pm

Men jeg regner med jeg prøver med de korte rådene jeg har..
De skal (i følge teorien jeg her lest) gi mer hk og moment på lave turtall. Sikkert masse fordeler og ulemper med begge deler.



Honda hevder at lengre råder gir bedre dreimoment....
Det stemmer nok det.

Det er mye interresant informasjon å finne om temaet.

http://www.google.com/m?q=connecting%20rod%20ratio


Tittel: Sv: T4 trimming
Skrevet av: Sonicoktober 06, 2014, 13:33:35 pm
Det så lekkert ut, Sonic.
Takker for titten.
Har porten fått sveiset inn mer gods i tillegg til porting eller er den bare planslipt?

Toppene er bygget på org. nye emner  , ikkeno sveising ..Nye rustfrie ventiler 44 x 38 , serdifreste
alu/bronse seter..


mvh


Tittel: Sv: T4 trimming
Skrevet av: tmatreoktober 07, 2014, 15:55:41 pm
Hvem leverer slike, og til hvilken pris ::)
Send gjerne PM


Tittel: Sv: T4 trimming
Skrevet av: Sonicoktober 09, 2014, 19:49:13 pm
Hvem leverer slike, og til hvilken pris ::)
Send gjerne PM

KJøpt , demontert selv , modifisert av Johannes på JPM , billig , nei ... ;D
halve campingbilen din Torgeir .. :)

mvh


Tittel: Sv: T4 trimming
Skrevet av: Dewiloktober 09, 2014, 20:15:10 pm
Johannes "bygget om" toppene mine også.
41x34, rustfrie ventiler, oteva fjærer, titanretainers, porting osv endte vel på 15000+

Demonterte, vasket og glassblåste toppene selv. Siden mine topper var brukt var det noen dårlige gjenger til pluggene, disse reparerte jeg også selv.


Tittel: Sv: T4 trimming
Skrevet av: Sonicoktober 09, 2014, 20:38:46 pm

Vet , blir nk litt billigere når du kommer med ny shit ... ;D

mvh


Tittel: Sv: T4 trimming
Skrevet av: Dewiloktober 09, 2014, 21:11:13 pm
;D