VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: JooV på september 21, 2014, 17:23:37 pm



Tittel: Wasserboxer som ikke går fint
Skrevet av: JooVseptember 21, 2014, 17:23:37 pm
Noen som klarer å høre hva som skjer her? Den går ikke fint og det er en del røyk.
http://youtu.be/6u5KU4ziWsc
Høres det ut som om den ikke går på alle sylinderene?
Alle eksosrørene blir varme, så det skulle liksom tyde på at alle tenner.

Ikke bry dere om den mest høyfrekvente klakkinga, det er skjermen som slår i eksosen.

Jeg har bytta toppakning og stempelringer på den ene toppen nettopp, så det er mulig noe ikke ble bra under montasje.


Tittel: Sv: Wasserboxer som ikke går fint
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechseptember 21, 2014, 19:59:42 pm
sjekket tenningsrekkefølge?
og hvordan justerte du  ventil løfterene?


Tittel: Sv: Wasserboxer som ikke går fint
Skrevet av: JooVseptember 21, 2014, 20:25:22 pm
Tennrekkefølge er Ok.
Justerte bare løfterne "finger tight" før første start, har så kjørt den 10 min på tomgang i den lengste testen.
Kunne sjekka igjen nå ja kanskje..


Tittel: Sv: Wasserboxer som ikke går fint
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechseptember 21, 2014, 20:33:34 pm
ventil klaring er nok i orden da
 mange som skrur inn 2 om dreininger etter "null" og da  er det åpning på ventilene hele tiden
da vil den ikke gå på alle 4


Tittel: Sv: Wasserboxer som ikke går fint
Skrevet av: JooVseptember 22, 2014, 14:52:12 pm
Det skal vel holde å måle kompresjonen. Så lenge den er der så lukker vel ventilene


Tittel: Sv: Wasserboxer som ikke går fint
Skrevet av: Einicseptember 22, 2014, 20:43:18 pm
jeg har justert iht boka de to gangene jeg har byttet lokk. ( husker ikke om det er en eller to tørn, en tror jeg) Har hatt kraftig ventilslammer et par ganger, men etter at jeg for 15 år siden gikk over til Biltema 5W50 olje har det vært stille. VW hydraulpushere skal vel forspennes, en tørn? Min motor har i allefall vært lettstartet, gått som ei kule og brukt lite drivstoff. 1986 Caravelle 2WD. Blandet kjøring 0,9 liter pr mil, langkjøring i 80 km/t rundt 0,8. Har gått 360000 km og rustet opp. Nå skal den skrotes.


Tittel: Sv: Wasserboxer som ikke går fint
Skrevet av: JooVseptember 23, 2014, 06:46:16 am
Har også lest at de ikke skal forspennes, men bare skrues inn med fingrene og låses der.

Fikk en idé til: kan det være at stempelringene ikke tetter? Eller ville jeg ikke målt kompresjon da?


Tittel: Sv: Wasserboxer som ikke går fint
Skrevet av: Einicseptember 23, 2014, 07:52:56 am
Har du kjørt motoren varm?
Når ventilene slamrer må motoren nå driftstemperatur før det går over.
Original innsprut (du har kanskje forgasser?) har også en tendens til å "surne" hvis man gasser litt etter oppstart. Går seg ren hvis du holder den jevnt på ca 2000 omdreininger 10-15 sekunder.
Hvis du måler riktig kompresjon, er stempelringer og ventiler ok. Se på bensin/tenning.


Tittel: Sv: Wasserboxer som ikke går fint
Skrevet av: JooVseptember 26, 2014, 16:53:07 pm
Har digijet innsprøytning. Jeg har kjørt den varm bare en gang. Tappet av litt olje nå og synes det lukter bensin av den, det tyder kanskje på utette stempelringer. Men nå har det vært mye rar testkjøring her så jeg får sjekke kompresjon igjen og bytte olje og filter.


Tittel: Sv: Wasserboxer som ikke går fint
Skrevet av: Dewilseptember 26, 2014, 18:57:43 pm
Jeg hadde startet å se på pluggene, de forteller mye om hva som skjer eller ikke skjer inni motoren. Se etter om noen av de er våte, enten av bensin eller olje.