VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Jesper1201 på oktober 23, 2014, 20:27:30 pm



Tittel: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Jesper1201oktober 23, 2014, 20:27:30 pm
Skal forbedre kjøreegenskapene på min T1 - 1970.

Hadde i utgangspunktet tenkt på;
Kraftigere stabstag foran, stabstag bak og nye støtdempere bak med justerbar stivhet.
Men så kom jeg over en tråd hvor det ble skrevet at kraftigere stabstag foran vil ødelegge kjøreegenskapene, så derfor er jeg blitt usikker.
Skal sies at bilen min er langt fra original, men det er gjort lite understellsmessig. Bygger ny motor i vinter, og understell bør henge med motor.

Noen som har noen gode tips?
Har ikke noe spesifikt budsjett, så hvis en "større" investering vil gjøre underverker er det få grenser :)


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Tistlooktober 23, 2014, 22:51:02 pm
sidan motor og mykje av vekta er bak er da bak du trenger stabstaget

største forbedringen du kan gjera er jo å bygga om til irs bakstilling


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Jesper1201oktober 24, 2014, 00:07:13 am
Det glemte jeg å nevne, har allerede bygd om til IRS.


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: TrettenNullTooktober 24, 2014, 06:31:12 am
stabstag bak  gjør underverker med tanke på krenging, men bør følges opp med tykkere stag forran. Kjøp også et fremre girkassefeste fra Mags her på forumet. et slikt :http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=13912838356&rub1=Transmission&rub2=Transmission%20Brackets&artnr=22515a&pn=0&sort=0&all=
 og lag et stag under motor i bakkant så sitter alt på plass når du gasser hardt. Jeg har også bytta alle foringer med uretan foringer fra SwayAway. Bare husk å smøre dem inn med riktig type fett. http://www.swayaway.com/VW.php. Et sett med stivere dempere eventuelt med justering ville jeg også puttet på. Koni, Bilstein eller Spax feks. Og sist men ikke minst så må du nok senke den litt bak.


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Jesper1201oktober 24, 2014, 14:24:28 pm
Takk for gode tips.
Da vet jeg sånn någenlunde hva jeg skal gjøre. Den er forøvrig senket et knepp bak.


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: tmatreoktober 24, 2014, 15:16:35 pm
Har du sett denne tråden?
http://www.vwnorge.no/index.php?topic=47216.0

Denne kan jeg også anbefale
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=51&t=127619
og denne
http://www.aircooled.net/vw-handling-suspension-tuning/



Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: vwsteinaroktober 24, 2014, 15:19:22 pm
Såkalt "cup-stag" er også en fordel. Stiver opp bakramma.

http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=24591785560&rub1=Transmission&rub2=Transmission%20Brackets&artnr=20917a&pn=20&sort=&all=


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Jesper1201oktober 24, 2014, 23:07:33 pm
Se her ja, her raser det på med ideer :-)

Se vedlagt bilde nedenfor, med det kittet til bakstillinga, betyr det at jeg fjerner torsjonsfjørene og bygger om til coilover bak?

Hvis den forstillinga er så bra som den ser ut som, så blir det nok ny forstilling :)
http://www.red9design.co.uk/wishbones.htm

[attachment=1]


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: ghia69oktober 24, 2014, 23:51:54 pm
Se her ja, her raser det på med ideer :-)

Se vedlagt bilde nedenfor, med det kittet til bakstillinga, betyr det at jeg fjerner torsjonsfjørene og bygger om til coilover bak?

Hvis den forstillinga er så bra som den ser ut som, så blir det nok ny forstilling :)
http://www.red9design.co.uk/wishbones.htm

Tror ikke jeg ville tatt sjansen på å bruke forstillingen til Red9 i noen som helst sammenheng som innebærer kraftig belastning i form av høy fart og krappe svinger.
Ta en nærmere titt på bl.a. det nederste bildet på siden i linken over. Er det bare meg, eller er en arm fra styrestaget som er festet i spindelen med to bolter trygg i det hele tatt? Ville tro at en slik arm har et nokså svakt punkt akkurat der boltene er.

Skulle jeg ha byttet over til dobbel A-arm foran, vil kanskje dette være et noe mer solid alternativ (uheldigvis også dyrere):
http://www.eyeball-engineering.net/a-arm.html
Denne bruker originale spindler.

Bare min mening om temaet ;)

ghia69


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Jesper1201oktober 25, 2014, 10:51:55 am
Ser hva du mener. Skal se om jeg finner noe mer info vdr. den forstillinga.
Alternativt kan den delen sveises fast i spindelen.


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Jeeoktober 25, 2014, 15:12:00 pm
At armen til styrestaget er skrudd med to skruer ville jeg ikke brydd meg så mye om. Det kan fikses enkelt om man er skeptisk.
Men værre er det at all vekten på bilen ender i to bærekuler som kun er presset inn. Nedre ytre. På en orginal balljoint forstilling sitter det en kule til, motsatt vei i tillegg som også tar i mot vekt.


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Dewiloktober 25, 2014, 15:19:33 pm
Du bør prøve deg frem. Min er et rent helvette å kjøre med stivere stabstag foran.
Den blir skikkelig understyrt. Jeg har demontert staget jeg har foran.
Grunnen er at når bilen krenger så mister det innerste hjulet kontakt med veien, er det noe man vil ha foran så er det akkurat det å ha kontakt med veien. Dette er pga den lave vekten foran. Bruk gjerne et stabstag, men jeg hadde ikke satt inn noe annet enn original tykkelse. Flytt også mest mulig vekt fremover i bilen, som f.eks batteriet.

Eneste forstillingen jeg hadde skiftet til er den som eyeball engineering har laget.
Den forstillingen skal være fri for "bump-steer"

Alternativt er vanlig balljoint forstilling en god forstilling det også.
Det er en franskmann (bastouil cox) som kjører drifting med boble, han bruker original forstilling.

Forstillingen på bobla er det minst kritiske å tenke på så lenge den er justert riktig, det viktigste er å få kontroll på hekken. Stivere fjærer bak, "cup-stag"/triangelstag rundt girkasse/støtdempertårn, stivere foringer, quafie-diff (helst en torsen, ikke lsd), et kraftig stabstag og riktige hjulvinkler er en god oppskrift.



Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Jesper1201oktober 25, 2014, 18:20:04 pm
Akkurat det med stabstaget foran er det jeg har lest på nettet også.

Grunnen til at jeg kunne tenkt meg den forstillinga fra Red9 er at jeg uansett skal ha en ny forstilling, og hvis jeg først skal bytte er det ikke noe krise å legge i noen kroner ekstra.
Bak blir det oppgradering uansett. Hadde i utgangspunktet tenkt på nye justerbare støtdempere og stabstag, men ser også at jeg kommer til å kjøpe det cup-staget.

Takk for alle tips, blir litt prøving og feiling til våren!


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: TrettenNullTooktober 25, 2014, 18:40:22 pm
At armen til styrestaget er skrudd med to skruer ville jeg ikke brydd meg så mye om. Det kan fikses enkelt om man er skeptisk.
Men værre er det at all vekten på bilen ender i to bærekuler som kun er presset inn. Nedre ytre. På en orginal balljoint forstilling sitter det en kule til, motsatt vei i tillegg som også tar i mot vekt.
Synes innfesting av spindel ser helt likt ut som på bj forstilling. Begge kulene er presset inn nedenifra og opp i armen


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: TrettenNullTooktober 25, 2014, 18:45:07 pm
Se her ja, her raser det på med ideer :-)

Se vedlagt bilde nedenfor, med det kittet til bakstillinga, betyr det at jeg fjerner torsjonsfjørene og bygger om til coilover bak

[attachment=1]
Ja med dette settet fjærner du torsjon stavene.
Du skal lage skikkelig sportsvogn ut av Bobla eller?


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Jesper1201oktober 25, 2014, 19:23:48 pm
Se her ja, her raser det på med ideer :-)

Se vedlagt bilde nedenfor, med det kittet til bakstillinga, betyr det at jeg fjerner torsjonsfjørene og bygger om til coilover bak

[attachment=1]
Ja med dette settet fjærner du torsjon stavene.
Du skal lage skikkelig sportsvogn ut av Bobla eller?

Ja, planen er å lage en som sitter bra i svinger :)


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Jærvaoktober 25, 2014, 19:47:02 pm
Jeg er helt enig med både tistlo og dewil over her. IKKE bruk tykkere stabstag foran. Bobla er vel godt kjent for hvor den har tynga si. Prøvde selv med tykkere stabstag foran og som dewil skriver ble bilen HELT JÆVLIG å kjøre. Snakket med en del av Käfercup-folka og tilogmed de bruker standard stag foran. Jeg opplevde at da jeg satte på dette ble bilen ikke god å kjøre, den oppførte seg IKKE bra ved nedbremsing og du får også dårligere veigrep. Som han ene som kjørte käfercup sa : Et (inner) hjul som vifter i lufta gir ikke særlig med veigrep, og det er akkurat det som skjer når du presser bilen med kraftigere stag foran.

Jeg monterte også gule koni foran først, men fronten hoppa og spratt ved de minste dumper, ikke uten grunn at de fleste coil-over-sett bruker røde koni foran. Bruk røde koni og still dem inn på ca. middels.

Meeen derimot å få på stabstag bak gjør underverker. Bruk polyforinger på alt bak bortsett fra de yttre smulteringene, de har en lei tendens til å knirke noe jævlig selv med lithiumfett. Polyforinger i forstillinga på bobla er også viktig hvis du har mcpherson, men det har jo ikke du.
Bilsteindempere bak er gull på bobla, eventuelt gule koni.

Boxsterbremser foran og 944 turbo 86 mod only bak er fint oppsett på bobla sammen med bremsepumpe fra 944 som er bolt.on på bobla.

Stavene bak kan du også ta i fra 86 944 turbo, de er 26mm mot bobla som stort sett har 23,5mm. Ingen vits å få staver fra vanlig 944 na, da de er akkurat samme som på irs-boble.
Har kjørt boble med 30mm staver bak, og der gjelder uttrykket "less is more", de var rett og slett for stive, men de ble mere riktig da bilen senere fikk installert 6´er i hekken. 26mm-stavene fra 86 944 turbo holder i massevis.


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Jeeoktober 25, 2014, 20:12:34 pm
At armen til styrestaget er skrudd med to skruer ville jeg ikke brydd meg så mye om. Det kan fikses enkelt om man er skeptisk.
Men værre er det at all vekten på bilen ender i to bærekuler som kun er presset inn. Nedre ytre. På en orginal balljoint forstilling sitter det en kule til, motsatt vei i tillegg som også tar i mot vekt.
Synes innfesting av spindel ser helt likt ut som på bj forstilling. Begge kulene er presset inn nedenifra og opp i armen

Får håpe det.. Er ikke gode nok bilder. Men uansett henger hele vekten på ei kule. Tipper levetiden blir kort  :D


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Kjell Roaroktober 25, 2014, 21:27:51 pm
Du kan kanskje få litt info i denne tråden (historisk race-boble, 1300 med 120-125 hk på 8000 rpm):

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=556930



Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Dewiloktober 26, 2014, 10:22:54 am
Jærva:
Jeg har enda ikke opplevd at polyforingene knirker og mine er ikke smurt engang ;D
Har poly på alt bak der.

Slik ser hekken min ut, nesekoner på kassa er også skrudd stumt:

(http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=19943.0;attach=199906;image)

(http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=19943.0;attach=214754;image)

(http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=19943.0;attach=214752;image)


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Hot Owloktober 26, 2014, 14:24:56 pm
quafie-diff (helst en torsen, ikke lsd)

Du mener nok det motsatte, med en torsen diff mister man fremdriften om innehjulet letter fra veien. Noe som fint kan skje ved frisk slalomkjøring.


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Dewiloktober 26, 2014, 17:46:32 pm
Hehe, ja selvsagt. Går fort i svingene her ;D


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Jesper1201oktober 26, 2014, 18:17:31 pm
Foreløpig handleliste er satt, i den rekkefølgen, med forbehold om endringer!

Stumme girkasse fester
Forsterka girkasse fester
Stabstag bak
Triangel stag
Alle foringer byttes
Red9 Coilover bak
Red9 Forstilling


I tillegg til dette skal det også bygges en 1915 motor og nye bremser rundt om, så når innkjøp starter er litt uvisst, men mot slutten av vinteren tenker jeg.


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Dewiloktober 26, 2014, 19:24:37 pm
Jeg har et par spørsmål som dukket opp her mtp forstilling:
Hvorfor velger du en Red9 i stedet for f.eks en eyeball engineering som ser ut til å ha bedre geometri mtp bump-steer?
Jeg tenker dette fordi dette er et problem på den originale forstillingen og red9 har ikke nevnt noe om det. Bump steer er noe av det viktigste å ha kontroll på. Eyeball engineering viser at de har brukt mye tid på å eliminere bump-steer i sin forstilling.
Så derfor:
Hvorfor bygger du ikke om den originale forstillingen med tannstangstyring i stedet siden red9 mest sannsynlig ikke er mye bedre mtp. bump-steer enn den originale?

Det er mye penger å spare og gode kjøreegenskaper å hente på å forbedre geometrien på den originale forstillingen også. Ved å montere tannstang og styreledd på riktig sted kan man eliminere bump-steer totalt på en original forstilling for en mye billigere penge enn det en Red9 koster.

Dette er selvsagt bare noen synspunkter jeg har, i bunn og grunn lurer jeg på hvilken begrunnelse du legger bak de valgene du gjør ved å velge de delene du lister opp.


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: TrettenNullTooktober 26, 2014, 19:55:31 pm
Med girkassa skrudd stumt, blir nok støynivået litt på kanten når onsdagscruisingene blir lange.   ;)
 


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Roy Grellandoktober 26, 2014, 19:58:01 pm
Det forklarer nok hvorfor Dewil ikke hører knirking  ;D


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: TrettenNullTooktober 26, 2014, 19:59:06 pm
 :D :D :D


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Dewiloktober 26, 2014, 20:08:02 pm
Det forklarer nok hvorfor Dewil ikke hører knirking  ;D
Har du sett eksosen eller? ;D
Drivlinja mi er skrudd stumt, det er ikke drivlinja som er problemet mtp støy hvertfall ;D

Høhøhø! Det skal hvine, ule og "raaaape" inni en ræserbil :D :D


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Jesper1201oktober 26, 2014, 20:21:09 pm
Med girkassa skrudd stumt, blir nok støynivået litt på kanten når onsdagscruisingene blir lange.   ;)
 

Hehe, den tenkte jeg ikke på  ;D
Da er det mye mulig at det blir endret på.


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Roy Grellandoktober 26, 2014, 20:26:15 pm
Tror du burde tenke litt gjennom hva du skal bruke bilen til. Blir fort til at f.eks dette med støy gjør at det blir slitsomt dersom du skal bruke bilen mye på "gata".

Tenkte jeg kunne dele litt av mine erfaringer med Ghian:

Jeg har hatt ett mål om å "bedre" kjøreegenskapene på min bil, og det jeg legger i å "bedre" de er å få den stivere, slik at den ikke krenger så mye i svinger, og generelt "fastere i fisken". Jeg har også planer om å kjøre litt på bane, men mer type sportsvogner på tur til rudskogen, enn hardbarka historisk racing.

Min bil har ball-joint forstilling og IRS bak.

Det jeg har gjort så langt er:
Foran:
Justerbare GAZ dempere, stilt ca i midtstilling
Org stabstag
CSP Urethan fester til stabstag
Moderat senking (kan ikke senke en Ghia mye før det subber...)

Bak:
Justerbare GAZ dempere stilt ca 75% på den harde siden
originale torsjonsfjører
Stabstag opphengt i urethan
Scat  (tror jeg, i alle fall ikke CSP) triangelstag
mags intermediate girkassefeste
HD gummi-oppheng på girkasse

Det jeg erfarer så langt er at det knirker UUTHOLDELIG i urethan-foringene, så det skal fikses i vinter. Motoren, spesielt med rettskårne drev, bråker greit mye, men det er utrolig irriterrende med denne knirkinga...

I daglig trafikk funker dette veldig bra, og jeg har tilnærmet original fjøringskomfort. Fartsempere er ikke noe problem.

I litt mer spenstig svingkjøring krenger det fortsatt noe, men mye mindre enn originalt, og den føles mye tightere.

Det jeg har lyst å se nærmere på er dette som Anders nevner med styreresponsen. Med styresnekke og svært EMPI VDM-ratt er det litt mye buss-følelse, så den enkle løsningen er å sette på et mindre GT-ratt, eller lengre pitman-arm på styresnekka, men jeg kunne tenkt meg å få orden på dette med bump-steer også, siden det hender det blir litt vel spennende når man treffer en hump i en sving, og bilen endrer retning....

Felger og dekk er også viktig, og i fjor kjørte jeg først med 185/55 15 på 5.5" felger foran, og da ble den veldig responsiv og fin. I et lite "cal-look moment" satte jeg på 135/15, og der ser kanskje ok ut, men funker dårlig.... Understyrte og føltes mer lett og vag på styringa. Nå i år har jeg kjørt litt mer sportsvogs-utseende på den, og har 155/15 Vredstein sprint classics, men de er for høye og smale og gir mye den samme følelsen som 135. Jeg hadde planer om å legge på et sett med 175/75, men det rakk jeg aldri før vinteren kom...

Driver også og skal gjøre klar et sett med hoosier speedster DOT dekk i størrelsen 185x15, så det skal bli spennende å se hvordan det påvirker kjøreegenskapene

Skal man ta den "helt ut" med stumt motor- og girkassefeste kan det nok hende den strammes opp enda et hakk, men jeg er i alle fall ikke klar for å oppgi den lille komforten jeg har igjen ;) Jeg liker å kunne bruke bilen litt i daglig trafikk også.

Bare mine erfaringer og tanker rundt dette. Lykke til


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Jesper1201oktober 26, 2014, 20:34:24 pm
Jeg har et par spørsmål som dukket opp her mtp forstilling:
Hvorfor velger du en Red9 i stedet for f.eks en eyeball engineering som ser ut til å ha bedre geometri mtp bump-steer?
Jeg tenker dette fordi dette er et problem på den originale forstillingen og red9 har ikke nevnt noe om det. Bump steer er noe av det viktigste å ha kontroll på. Eyeball engineering viser at de har brukt mye tid på å eliminere bump-steer i sin forstilling.
Så derfor:
Hvorfor bygger du ikke om den originale forstillingen med tannstangstyring i stedet siden red9 mest sannsynlig ikke er mye bedre mtp. bump-steer enn den originale?

Det er mye penger å spare og gode kjøreegenskaper å hente på å forbedre geometrien på den originale forstillingen også. Ved å montere tannstang og styreledd på riktig sted kan man eliminere bump-steer totalt på en original forstilling for en mye billigere penge enn det en Red9 koster.

Dette er selvsagt bare noen synspunkter jeg har, i bunn og grunn lurer jeg på hvilken begrunnelse du legger bak de valgene du gjør ved å velge de delene du lister opp.

Hovedgrunnen til at jeg lister opp Red9 istedenfor eyeball engineering er prisen. Red9 vil bli 5500,- billigere (eksl. frakt)
Syns opp imot 30'000,- med frakt er i overkant.
Jeg utelukket å bruke org. forstilling siden jeg uansett må bytte, men tanken på å bygge om den org. til tannstang har jeg ikke tenkt.
Jeg må også innrømme at jeg føler ikke jeg har nok kunnskap om styrings- og hjulgeometri til å se hvordan jeg skal få den org. bedre enn den er .
Ang. bakstillinga så lister jeg opp det settet for jeg vil ha en bil som er stivere bak, og samtidig ha muligheten til å justere høyde etter egne preferanser uten å bruke lang tid i garasjen hver gang. Jeg føler og at det settet uansett er bedre enn torsjonsfjører, men godt mulig jeg er på jordet.

Alle synspunkter og tips mottas med stor takk, er derfor jeg spørr her :)


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Jærvaoktober 26, 2014, 20:42:02 pm
Jærva:
Jeg har enda ikke opplevd at polyforingene knirker og mine er ikke smurt engang ;D
Har poly på alt bak der.

Slik ser hekken min ut, nesekoner på kassa er også skrudd stumt:



Med kassa skrudd stumt og en eksos som kanskje ikke er av den stille sorten osv, så skjønner jeg godt at du ikke hører noen knirking fra poly-foringene  ;)

Med det oppsettet så hører du vel ikke 5 brannbiler på fullesirener bak deg heller...  :D

Spørs om ikke jeg er litt enig med Grelland når det gjelder det gitt.

Som sagt ga det meg ingen knirkelyder med lithiumfett på bortsett fra de yttre smulteringene.

Når det er sagt så snakker jeg om IRS-bakstilling og det har ikke Dewil. Vet ikke om det kan gjøre noe forskjell


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Jesper1201oktober 26, 2014, 20:51:23 pm
Takk for at du deler erfaring Grelland.

Bilen brukes ikke så mye, men ser at støyen fort kan bli sjenerende, så prøver nok først med noen forsterka fester til å begynne med.
Noe jeg opplevde på HMR i år var at ved hard inngang i sving fikk jeg omtrent overstyring og understyring annenhver gang, og ved hard utgang løftet indre bakhjul seg, og den krenger noe voldsomt bak.
Foran ligger forstilling i bunn, så krenging er umulig foran, men alikevel fikk jeg dårlig feste på indre hjul. Gopro kamera avslørte dette.
Se bildet under, og til opplysning, de felga er kastet og byttet ut  ;D
Man ser også godt at ved belastning får jeg mye positiv camber foran.
Siden jeg også ha gått ned i dekk/felg størrelse er det blitt en god del mer plass i hjulbuene og dette vil jeg fjerne, derfor tenker jeg at coilover vil passe bra.
[attachment=1]


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Roy Grellandoktober 26, 2014, 21:05:58 pm
Ang forstilling, så sier du at du ikke har erfaring/kunnskap til å fikse en original, men heller vil legge 30 lapper i en ettermarkeds-sak med tvilsomme egenskaper... Jeg ville kanskje heller vurdere å betale noen av de med peiling til å overhale og sette opp en originalforstilling til deg, da kommer du nok godt innenfor 30 lapper, og du har noe som du kan få hjelp til å sette opp... Er ikke akkurat mindre muligheter til å skru seg bort på den red9-forstillinga... spesielt hvis du ikke har peiling...  ;)


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: GeirJBoktober 26, 2014, 21:07:18 pm
På Varianten har jeg brukt korte Spax Dempere fra Machine 7 i England! De er justerbare i 28 steg, og faes i mange forskjellige lengder!
Har vært vedlig fornøyd med de, ligger ganske bra på og er fremdeles komfortabel! Har kjørt en god del mil med det oppsettet!
Merker at jeg nok burde byttet torsionssfjørene bak!
Nyere gummiforinger i bakstillinga!
Er IRS bakstilling!


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Jesper1201oktober 26, 2014, 21:11:55 pm
Ang forstilling, så sier du at du ikke har erfaring/kunnskap til å fikse en original, men heller vil legge 30 lapper i en ettermarkeds-sak med tvilsomme egenskaper... Jeg ville kanskje heller vurdere å betale noen av de med peiling til å overhale og sette opp en originalforstilling til deg, da kommer du nok godt innenfor 30 lapper, og du har noe som du kan få hjelp til å sette opp... Er ikke akkurat mindre muligheter til å skru seg bort på den red9-forstillinga... spesielt hvis du ikke har peiling...  ;)

Formulerte meg nok litt dårlig, det jeg mente var at jeg føler ikke jeg har kunnskap nok til å modifisere forstillinga til det bedre :)
Hjulstillingvinkler ol. er ikke noe problem.


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Dewiloktober 26, 2014, 21:17:40 pm
Enig med deg her Grelland. Det er lurt å se på hva man skal bruke bilen til. En tur fra Moss til Trøgstad i sommer med ovalen var slitsomt ;D
Det er mulig jeg har en lavere toleranse for støy :D

Det hender vel at du er i nærheten, Jesper. Vi kan jo ta en tur med Ovalen en dag så kan du føle litt på lydbildet og andre ting som eksisterer i biler som er så stramt satt opp som den.
Kanskje det blir det enklere å vite hvor stramt oppsett man ønsker å sikte etter.

Modifisering/justering av forstilling kan du få tips og hjelp til i så fall.
Hett tips er å lese mye og innhente forståelse for prinsippene bak de forskjellige delene man monterer. Dyrest eller flottest deler er ikke alltid best. Originaldeler kan funke minst like godt, gi like mye glede og i tillegg være pengebesparende slik at man kan kjøpe mer bensin. Der er tross alt viktigst å få kjørt. ;)


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Roy Grellandoktober 26, 2014, 21:18:23 pm
En annen ting er hvis du skal bruke coil-overs bak, så er ikke dempertårnene designet for å ta hele vekta til bilen; det hjelper nok betraktelig med et bra triangelstag, men dette er noe fler har nevnt tidligere i alle fall. Om noen faktisk har erfart at det har skapt problemer å sende all vekta gjennom dempertårnene vet jeg ikke.


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Roy Grellandoktober 26, 2014, 21:21:41 pm
Tror du burde tenke litt gjennom hva du skal bruke bilen til. Blir fort til at f.eks dette med støy gjør at det blir slitsomt dersom du skal bruke bilen mye på "gata".

Tenkte jeg kunne dele litt av mine erfaringer med Ghian:

Jeg har hatt ett mål om å "bedre" kjøreegenskapene på min bil, og det jeg legger i å "bedre" de er å få den stivere, slik at den ikke krenger så mye i svinger, og generelt "fastere i fisken". Jeg har også planer om å kjøre litt på bane, men mer type sportsvogner på tur til rudskogen, enn hardbarka historisk racing.

Min bil har ball-joint forstilling og IRS bak.

Det jeg har gjort så langt er:
Foran:
Justerbare GAZ dempere, stilt ca i midtstilling
Org stabstag
CSP Urethan fester til stabstag
Moderat senking (kan ikke senke en Ghia mye før det subber...)

Bak:
Justerbare GAZ dempere stilt ca 75% på den harde siden
originale torsjonsfjører
Stabstag opphengt i urethan
Scat  (tror jeg, i alle fall ikke CSP) triangelstag
mags intermediate girkassefeste
HD gummi-oppheng på girkasse

Det jeg erfarer så langt er at det knirker UUTHOLDELIG i urethan-foringene, så det skal fikses i vinter. Motoren, spesielt med rettskårne drev, bråker greit mye, men det er utrolig irriterrende med denne knirkinga...

I daglig trafikk funker dette veldig bra, og jeg har tilnærmet original fjøringskomfort. Fartsempere er ikke noe problem.

I litt mer spenstig svingkjøring krenger det fortsatt noe, men mye mindre enn originalt, og den føles mye tightere.

Det jeg har lyst å se nærmere på er dette som Anders nevner med styreresponsen. Med styresnekke og svært EMPI VDM-ratt er det litt mye buss-følelse, så den enkle løsningen er å sette på et mindre GT-ratt, eller lengre pitman-arm på styresnekka, men jeg kunne tenkt meg å få orden på dette med bump-steer også, siden det hender det blir litt vel spennende når man treffer en hump i en sving, og bilen endrer retning....

Felger og dekk er også viktig, og i fjor kjørte jeg først med 185/55 15 på 5.5" felger foran, og da ble den veldig responsiv og fin. I et lite "cal-look moment" satte jeg på 135/15, og der ser kanskje ok ut, men funker dårlig.... Understyrte og føltes mer lett og vag på styringa. Nå i år har jeg kjørt litt mer sportsvogs-utseende på den, og har 155/15 Vredstein sprint classics, men de er for høye og smale og gir mye den samme følelsen som 135. Jeg hadde planer om å legge på et sett med 175/75, men det rakk jeg aldri før vinteren kom...

Driver også og skal gjøre klar et sett med hoosier speedster DOT dekk i størrelsen 185x15, så det skal bli spennende å se hvordan det påvirker kjøreegenskapene

Skal man ta den "helt ut" med stumt motor- og girkassefeste kan det nok hende den strammes opp enda et hakk, men jeg er i alle fall ikke klar for å oppgi den lille komforten jeg har igjen ;) Jeg liker å kunne bruke bilen litt i daglig trafikk også.

Bare mine erfaringer og tanker rundt dette. Lykke til


glemte å nevne at jeg kjører med gummi-foringer i torsjonsfjørene, da urethan var helt umulig mtp støy. De var også veldig stive og vanskelig å montere, spesielt siden jeg ikke har senket noe særlig bak, så det er litt spenn i fjørene under montering


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Dewiloktober 26, 2014, 21:23:19 pm
Skal love deg at det problemet du har med positiv camber foran er en enkel sak ;)
For 30 laken skal jeg klare å bygge en sabla grym type1 forstilling til deg ;D


Kanskje vi bør ta en garasjekveld/kurskveld der man diskuterer løsninger ved understell og kjøreegenskaper i løpet av høsten?
dette er tross alt et meget intressant tema.


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Jesper1201oktober 26, 2014, 21:34:11 pm
Skal love deg at det problemet du har med positiv camber foran er en enkel sak ;)
For 30 laken skal jeg klare å bygge en sabla grym type1 forstilling til deg ;D


Kanskje vi bør ta en garasjekveld/kurskveld der man diskuterer løsninger ved understell og kjøreegenskaper i løpet av høsten?
dette er tross alt et meget intressant tema.

Hvis du ikke har pakka bort ovalen hadde det vært morsomt å kjent på det :)
Hvis jeg kan oppgradere er org. forstilling til det tilfredsstillende er det ikke noe i veien for å gjøre det.
Tips på veien er og blir nødvendig isåfall, men absolutt aktuelt.

Jeg blir med på det, har nok av kvelder å velge imellom ;)
Alltid greit å høre andres meninger også, så en ikke kjører seg fast.


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Roy Grellandoktober 26, 2014, 21:46:43 pm
Jeg er med :)


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Dewiloktober 26, 2014, 21:51:09 pm
Send meg en melding en dag Jesper, så tar vi og skremmer noen gamlinger i nabolaget ;)


Kult det Roy! Skal se om jeg finner noe litteratur og illustrasjoner også, så har vi litt konkret også. Vi kan jo lage en egen tråd og se om flere vil være med.


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Jesper1201oktober 26, 2014, 22:08:29 pm
Send meg en melding en dag Jesper, så tar vi og skremmer noen gamlinger i nabolaget ;)


Kult det Roy! Skal se om jeg finner noe litteratur og illustrasjoner også, så har vi litt konkret også. Vi kan jo lage en egen tråd og se om flere vil være med.


Er egentlig bedre om du finner en dag, så tilpasser jeg meg etter det. Jeg jobber "aldri" senere enn 1400 så kan egentlig hver dag :)


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Dewiloktober 26, 2014, 22:11:12 pm
Ahh, så kjekt. Send meg en melding på face eller pm her så avtaler vi derfra ;) 


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: TrettenNullTooktober 27, 2014, 16:00:32 pm
Har hatt urethan foringer alle tenkelige steder på Bobla siden 1999. Hadde litt problemer med knirking på en side da jeg monterte dem uten å smøre dem.. Men etter å ha satt de inn med teflon fett fra Bugpack. Fikk noen tuber fra gutta på HotShop så er det helt borte. De skal i teorien være selvsmørende men trenger litt hjelp i starten.


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Dewiloktober 27, 2014, 20:58:26 pm
Jeg har brukt Würth sin HHS 5000 ;D


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: TrettenNullTooktober 28, 2014, 07:32:11 am
Jeg har brukt Würth sin HHS 5000 ;D
Burde funke fett det


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Jesper1201oktober 28, 2014, 17:19:31 pm
Etter en tur i Anders sin oval blir det nok ikke stumme girkassefester, men stive opp bakstilling er første pri.
Skal diskutere med meg selv hva jeg gjør foran :)


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Roy Grellandoktober 28, 2014, 17:56:08 pm
 ;D


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Dewiloktober 28, 2014, 21:46:27 pm
Høhø ;D Fikk en morsom luftetur i høstværet. Var dritheldig med været på mandagen, så da ble det litt ratting og sladding gatelangs. Nå kan ovalen demonteres og litt oppussing kan starte.


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Jesper1201april 04, 2015, 04:48:19 am
Planen var å få på forstilling innen HMR, men siden min bedre halvdel bestemte seg for å ikke være det lenger blir det litt trangere økonomi, så inntil videre er den satt på hold.

MEN! Jeg hadde en mindre hyggelig opplevelse igår, så en ting er sikkert, jeg må gjøre enda mer bak![attachment=1][attachment=2][attachment=3]

Har til nå fått på gule koni og et stabstag bak, bilen er blitt stiv og fin, men har mistanke om at indre bakhjul løftet seg her.
Har lest litt på utenlandske sider og der er det noen som hardnakket skriver at torsjonsfjøring bak er ubrukelig uansett. Min tanke er at jeg gidder ikke kjøpe nye torsjonsfjærer hvis jeg allikevel må oppgradere til coilovers.
Jeg tenker å bruke slike som er beregnet for bruk sammen med de originale torsjonsfjærene.
Noen innvendinger mot dette?
Er det også muligheter for å bruke dobbelt stabstag bak? Alternativt noe myye kraftigere enn 19mm som jeg har idag?


Tittel: Sv: Bygge "banebil", trenger tips
Skrevet av: Dewilapril 12, 2015, 20:25:24 pm
Etter hva jeg har erfart er ikke torsjonsfjæring no dritt, så lenge det blir satt opp riktig. I tilfelle det skulle være noe å gjøre bak ville det være å skifte alt for å få en annen geometri, men irs på boble er ganske optimalt. Stivere fjærer og en lsd er tingen. Drifting med åpen bakdiff funker ikke, det har du jo beviset på der...
Som en enkel løsning frem til midlene er på plass kan du demontere diffen din, så skal jeg sveise den for deg, free of charge ;)