VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Bjørnar på desember 18, 2007, 22:49:35 pm



Tittel: Magirius sylindre! GO GO, eller NO NO
Skrevet av: Bjørnardesember 18, 2007, 22:49:35 pm
Har kommet over en magirius motor på nabogården til besteforeldrene, som jeg får plukke alle 8 sylindrene ifra. Tanken var/er å bruke disse i en type 4 motor som jeg skal prøve å få litt mere guff utav. Motoren er en 2.0 CU, maskinering er ikke noe problem (freebee) Har spurt litt om magirius sylindre blandt folk, men de fleste rynker på nesen og fraråder meg å bruke tid og penger på dette. Så da er spørsmålet, hva er ulempen med disse sylindrene? Eller er det at mange ikke kjenner til de, og derfor negativ? Motor'n skal, hvis det blir motor av den i en type 2

Kom med synspunkter, positive og/eller negative...

og nei, dette skal ikke bli en type 1 vs. type 4 tråd...





Tittel: Sv: Magirius sylindre! GO GO, eller NO NO
Skrevet av: VW 1303 Sdesember 19, 2007, 06:31:09 am
Tja hvorfor ikke hvis man har tid og ork, men jeg ville kjøpt et ferdig CIMA sylindersett med større borring.


Tittel: Sv: Magirius sylindre! GO GO, eller NO NO
Skrevet av: Holmendesember 19, 2007, 07:47:14 am
Magirius sylindrer er helt greie de.
Må man betale for dreiejobben blir det fort dyrt da det er en del arbeid å få disse maskinert.
"Halve bilcross og rallycross miljøet" bruker disse, så de som rynker på nesen vet ikke hva de snakker om.
Borring på disse er 100 mm originalt men det er ikke problem å borre disse til 106.3 (4,185")
Finnes ikke større en 105 mm til T-4, så skal du ha større en det er dette valget.

Helt greie sylindrer, men å kjøpe løse sylindrer i USA er kanskje billigere.


Tittel: Sv: Magirius sylindre! GO GO, eller NO NO
Skrevet av: BeetleBugdesember 19, 2007, 09:13:37 am
Mahle selger Deutz sylindre nye og de er slettes ikke dyre. Men som Holmen sier - de må dreies ned.


Tittel: Sv: Magirius sylindre! GO GO, eller NO NO
Skrevet av: Bjørnardesember 19, 2007, 12:05:47 pm
Takk for svar!

Da blir det demontering av sylindre, siden jeg får disse gratis og har tilgang til maskinarbeider/svigerfar med maskinpark bør det være mulig å få til.

fortsettelse følger... en gang!  :o


Tittel: Sv: Magirius sylindre! GO GO, eller NO NO
Skrevet av: Hot Owldesember 19, 2007, 12:22:34 pm
Håper vi får se en prosjekt tråd i emnet?!


Tittel: Sv: Magirius sylindre! GO GO, eller NO NO
Skrevet av: Syncronautdesember 19, 2007, 12:35:02 pm
Jeg regner med det blir to motorer ut av disse 8 sylindrene; skal du ha begge selv eller blir det muligheter for en støvete og grønn Bay-panel også...?


Tittel: Sv: Magirius sylindre! GO GO, eller NO NO
Skrevet av: Holmendesember 19, 2007, 13:25:59 pm
Hører jeg 3051 ccm med turbo?
4.185 stempel på Scat 86 mm veiv.....


Tittel: Sv: Magirius sylindre! GO GO, eller NO NO
Skrevet av: EspenXdesember 19, 2007, 13:47:09 pm
Ble nysgjerrig jeg nå, er det snakk om sylindre fra en gammel Magirus Deutz-motor fra tiden de lagde luftkjølte lastebilmotorer, eller er det noe annet med lignende navn?

Hvis det er førstnevnte, passer deler fra en (diesel?) motor fra et annet selskap på VW-motorer?


Tittel: Sv: Magirius sylindre! GO GO, eller NO NO
Skrevet av: Syncronautdesember 19, 2007, 15:09:18 pm
Hører jeg 3051 ccm med turbo?
4.185 stempel på Scat 86 mm veiv.....

Mye kulere med original-look kjøleblikk og 2 utslitte org Solex 32-34 PDSIT gassere, en skikkelig astmatisk dreiemomentmaskin  :D


Tittel: Sv: Magirius sylindre! GO GO, eller NO NO
Skrevet av: Bjørnardesember 19, 2007, 17:55:02 pm
JHU: Skal prøve ta litt bilder underveis, HVIS sylindrene er brukbare og det er faktisk mulig å få de løs... ???

Syncronaut: Vi blir nok enige om ett eller annet... kan jo være greit å ha ett sett liggende også, når det første skjærer..

Holmen: Ja det hadde vært noe, tror nok det blir litt drøyt med 3 liter turbo

EspenX: Joda det er riktig det, luftkjølt v8 fra gammel Magirius Deutz lastebil. Etter en runde i dreibenken passer disse på type 4 blokka


Tittel: Sv: Magirius sylindre! GO GO, eller NO NO
Skrevet av: Syncronautdesember 20, 2007, 00:12:35 am
Syncronaut: Vi blir nok enige om ett eller annet... kan jo være greit å ha ett sett liggende også, når det første skjærer..
Du vet det Bjørnar, det er alltid greit å ha noe liggende  ;D ::)


Tittel: Sv: Magirius sylindre! GO GO, eller NO NO
Skrevet av: ALIENdesember 20, 2007, 09:27:02 am
ÅÅÅÅ herregud :D :D :D :D :D


Alien


Tittel: Sv: Magirius sylindre! GO GO, eller NO NO
Skrevet av: V-111desember 20, 2007, 12:21:07 pm
Hører jeg 3051 ccm med turbo?
4.185 stempel på Scat 86 mm veiv.....

Mye kulere med original-look kjøleblikk og 2 utslitte org Solex 32-34 PDSIT gassere, en skikkelig astmatisk dreiemomentmaskin  :D

Det er ikke riktig at det blir en dreiemomentsmaskin, du bare begrenser det slik at maksimalt dreiemoment blir produsert ved lavere turtall.


Tittel: Sv: Magirius sylindre! GO GO, eller NO NO
Skrevet av: Syncronautdesember 20, 2007, 14:36:44 pm
Mye kulere med original-look kjøleblikk og 2 utslitte org Solex 32-34 PDSIT gassere, en skikkelig astmatisk dreiemomentmaskin  :D

Det er ikke riktig at det blir en dreiemomentsmaskin, du bare begrenser det slik at maksimalt dreiemoment blir produsert ved lavere turtall.
Tjaaaa, det skulle vel komme an på litt andre ting enn de to enkle og små gasserne også det... Jeg skrev det nå mest på tull, jeg da  :P :D