VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Finn-Erik DeLuxe60 på november 25, 2014, 21:29:20 pm



Tittel: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: Finn-Erik DeLuxe60november 25, 2014, 21:29:20 pm
Hei.

Etter en grei sesong med Harry Von Kaaten på stripa er det tid for noen oppgraderinger.

Ser nå at ting "sitter" som det skal bak i rompa på Harry, men etter et par bra striper på SCC i år ser jeg at stag og "bleie" under motor tar i bakken ved start..

Tror dette kommer av for slakke dempere og vurderer å bytte til noe nytt.
Og her kommer spørsmålet opp, hva bør jeg bruke bak på min bil?
Har i dag KYB GR2..

Kjør debatt  ::)


Tittel: Sv: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: BeetleBugnovember 25, 2014, 21:34:17 pm
Hei.

Etter en grei sesong med Harry Von Kaaten på stripa er det tid for noen oppgraderinger.

Ser nå at ting "sitter" som det skal bak i rompa på Harry, men etter et par bra striper på SCC i år ser jeg at stag og "bleie" under motor tar i bakken ved start..

Tror dette kommer av for slakke dempere og vurderer å bytte til noe nytt.
Og her kommer spørsmålet opp, hva bør jeg bruke bak på min bil?
Har i dag KYB GR2..

Kjør debatt  ::)

Ingen debatt men jeg kjøper ikke at det skyldes slakke dempere  :) Du burde ha stivere torsjoner og dempere som klarer å kontrollere returen. Begynn med 28mm.

Selv kjører jeg med 30mm og dempere som jeg kan justere tur og retur på. 1.42 best 60ft på Tierp med MH DOT dekk.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: Finn-Erik DeLuxe60november 25, 2014, 21:38:38 pm
Hei.

Etter en grei sesong med Harry Von Kaaten på stripa er det tid for noen oppgraderinger.

Ser nå at ting "sitter" som det skal bak i rompa på Harry, men etter et par bra striper på SCC i år ser jeg at stag og "bleie" under motor tar i bakken ved start..

Tror dette kommer av for slakke dempere og vurderer å bytte til noe nytt.
Og her kommer spørsmålet opp, hva bør jeg bruke bak på min bil?
Har i dag KYB GR2..

Kjør debatt  ::)

Ingen debatt men jeg kjøper ikke at det skyldes slakke dempere  :) Du burde ha stivere torsjoner og dempere som klarer å kontrollere returen. Begynn med 28mm.

Selv kjører jeg med 30mm og dempere som jeg kan justere tur og retur på. 1.42 best 60ft på Tierp med MH DOT dekk.

Mvh
BB


Se her ja, Dette var litt av tanken å få tips.
Er gamle dempere og orginale slappe "staver", så du er nok inne på noe her  :)



Tittel: Sv: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: Dewilnovember 25, 2014, 21:46:54 pm
Jeg henger meg på. Tykkere staver og justerbare dempere er tingen.

Har selv 30mm på ovalen og justerbare Koni (men kun én vei)
Stivt er det, men på svingaksel er det ålreit å ha kontroll på camberen når man skal fort rett frem.


Tittel: Sv: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: JSdesember 03, 2014, 14:06:35 pm
Hei.

Etter en grei sesong med Harry Von Kaaten på stripa er det tid for noen oppgraderinger.

Ser nå at ting "sitter" som det skal bak i rompa på Harry, men etter et par bra striper på SCC i år ser jeg at stag og "bleie" under motor tar i bakken ved start..

Tror dette kommer av for slakke dempere og vurderer å bytte til noe nytt.
Og her kommer spørsmålet opp, hva bør jeg bruke bak på min bil?
Har i dag KYB GR2..

Kjør debatt  ::)

Ingen debatt men jeg kjøper ikke at det skyldes slakke dempere  :) Du burde ha stivere torsjoner og dempere som klarer å kontrollere returen. Begynn med 28mm.

Selv kjører jeg med 30mm og dempere som jeg kan justere tur og retur på. 1.42 best 60ft på Tierp med MH DOT dekk.

Mvh
BB


Se her ja, Dette var litt av tanken å få tips.
Er gamle dempere og orginale slappe "staver", så du er nok inne på noe her  :)



Det var samme sak på min bil før jeg byttet staver Finn-Erik.  ;)


Tittel: Sv: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: Hot Owldesember 03, 2014, 14:13:40 pm
Husk også at jo høyere bilen er bak, jo mindre behov har du av stivere staver.


Tittel: Sv: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: TrettenNullTodesember 05, 2014, 07:35:14 am
Hvor kjøper dere tykkere staver ?


Tittel: Sv: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: Erlend / bug66desember 05, 2014, 07:58:22 am
Statene, jeg handlet fra CB. 

Jeg har nettopp handlet 29mm SwayAway.

Sammen med SwayAway torsjonsplater og AVO rekalibrerte dempere, så blir det iallefall mye bedre enn det jeg kjørte med ifjor (iår).


Tittel: Sv: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: Dewildesember 05, 2014, 17:45:37 pm
Jeg handlet også fra statene. SwayAway fra CB
Endte med 30mm staver og røde koni. ;D Stutt som en planke, spinner som en drøm ;D


Tittel: Sv: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: TrettenNullTodesember 06, 2014, 17:11:20 pm
 Hvor lang tid bruker delene over havet når man bestiller?  Tror jeg er nødt til å bestille meg et sett.


Tittel: Sv: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: Erlend / bug66desember 06, 2014, 21:31:13 pm
Hvor lang tid bruker delene over havet når man bestiller?  Tror jeg er nødt til å bestille meg et sett.

Til Norge tar det 3-4dager.

Så bruker Posten 2-3uker på å gi deg pakken.


Tittel: Sv: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: TrettenNullTodesember 07, 2014, 03:04:01 am
ok da var det bare å finne ut lengden hvis jeg finner fram linken ti cb sin side som du sendte meg.
sorry for å blande meg inn i tråden finn erik


Tittel: Sv: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: Finn-Erik DeLuxe60desember 07, 2014, 10:57:12 am
ok da var det bare å finne ut lengden hvis jeg finner fram linken ti cb sin side som du sendte meg.
sorry for å blande meg inn i tråden finn erik


Bare fint det. Mere tips til meg  ;D

Da fikk jeg litt å gjøre i vinter å. Bra er det, for jeg sitter bare i garasjen og drikker kaffe..

Takk for alle innspill  ;)


Tittel: Sv: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: TrettenNullTojanuar 29, 2015, 22:07:30 pm
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,63759.0.html      ;D


Tittel: Sv: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: Jøran Larssenjanuar 30, 2015, 00:10:46 am
Jeg har testet både 30 (Four Play) og 28 (Berserk). Four Play ble etter min mening for stiv bak, noe jeg tror var årsaken til at jeg gjentatte ganger knakk girkasse og drivaksler. Berserk satt bedre i starten, og girkasse og drivaksler har så langt holdt i fem sesonger.



Tittel: Sv: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: BeetleBugjanuar 30, 2015, 07:58:26 am
Jeg har testet både 30 (Four Play) og 28 (Berserk). Four Play ble etter min mening for stiv bak, noe jeg tror var årsaken til at jeg gjentatte ganger knakk girkasse og drivaksler. Berserk satt bedre i starten, og girkasse og drivaksler har så langt holdt i fem sesonger.

Hvilken clutch hadde du på Four Play og Berserk?

Mvh
BB


Tittel: Sv: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: Jøran Larssenjanuar 30, 2015, 08:47:11 am
3-puck sinter på begge.


Tittel: Sv: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: BeetleBugjanuar 30, 2015, 08:47:45 am
3-puck sinter på begge.

Og Stage 1?


Tittel: Sv: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: Jøran Larssenjanuar 30, 2015, 08:51:07 am
Vrir hjernen her....men mener å huske at det var stage 1 (kanskje 2).


Tittel: Sv: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: Hot Owljanuar 30, 2015, 09:01:36 am
Jeg synes teorien din virker fornuftig Jøran...


Tittel: Sv: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: BeetleBugjanuar 30, 2015, 09:04:40 am
Jeg synes teorien din virker fornuftig Jøran...

Del gjerne med oss andre som ikke har ødelagt noen kasser.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: P-stopjanuar 30, 2015, 09:47:07 am
Dersom vi holder oss unna luft fjæring og dobbeltvirkende Comfort dempere, er normal jobb for en støtdempere å bremse fjæringens retur. (etter kompresjon). Fjæringen skal ta hovedjobben ved komprimering og støtdemperen skal jobbe når fjæringen har gjort jobben sin. Vanlig fordeling på ikke justerbare er 25% inn og 75% ut. Så myk bil er stort sett fjærproblemer.
Gynger bilen er det dempere. Her har jeg styrt unna alle unntak og bare gitt den "normale" formelen.


Tittel: Sv: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: Hot Owljanuar 30, 2015, 10:12:27 am
Jeg synes teorien din virker fornuftig Jøran...

Del gjerne med oss andre som ikke har ødelagt noen kasser.

Mvh
BB

Kortversjonen slik jeg tolker Jøran, er "soften the blow"!


Tittel: Sv: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: TrettenNullTojanuar 30, 2015, 21:25:02 pm
Man vil vel kutte tiden med noen hundredeler hvis bilen skyter fart med en gang istede for å sleppe rumpa i bakken før den drar avgårde ?


Tittel: Sv: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: Finn-Erik DeLuxe60februar 01, 2015, 19:04:12 pm
Man vil vel kutte tiden med noen hundredeler hvis bilen skyter fart med en gang istede for å sleppe rumpa i bakken før den drar avgårde ?

Hehe helt riktig, derfor jeg ønsker innspill rundt dette med staver/dempere.
Trenger bare noen hundredeler, så er jeg nede på 11 tallet..  ;D

Blir innkjøp av 28 mm som et forsøk  ;)


Hilsen
Finn-Erik


Tittel: Sv: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: TrettenNullTofebruar 02, 2015, 07:56:40 am
Du kan kjøpe 29 mm ay meg hvis lengden er riktig. Har helt nye liggende


Tittel: Sv: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: Hot Owlfebruar 02, 2015, 10:37:32 am
Man vil vel kutte tiden med noen hundredeler hvis bilen skyter fart med en gang istede for å sleppe rumpa i bakken før den drar avgårde ?

Det avhenger vel om bilen beveger seg fremover mens den komprimerer fjæringen, tid-tagningen starter ikke før strålen blir brutt.


Tittel: Sv: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: BeetleBugfebruar 02, 2015, 10:53:33 am
Man vil vel kutte tiden med noen hundredeler hvis bilen skyter fart med en gang istede for å sleppe rumpa i bakken før den drar avgårde ?

Det avhenger vel om bilen beveger seg fremover mens den komprimerer fjæringen, tid-tagningen starter ikke før strålen blir brutt.

De beste tidene får man hvis man klarer å løfte forhjula over strålen slik at den trigges av bakhjula   :)


Tittel: Sv: Dempere bak på Harry Von Kaaten
Skrevet av: TrettenNullTofebruar 02, 2015, 16:53:27 pm
Man vil vel kutte tiden med noen hundredeler hvis bilen skyter fart med en gang istede for å sleppe rumpa i bakken før den drar avgårde ?

Det avhenger vel om bilen beveger seg fremover mens den komprimerer fjæringen, tid-tagningen starter ikke før strålen blir brutt.

De beste tidene får man hvis man klarer å løfte forhjula over strålen slik at den trigges av bakhjula   :)
AHA Da Lærte jeg noe nytt.
Seff fordel med høye hjulløft da  :)