VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: erikaa på januar 28, 2015, 00:24:27 am



Tittel: Oxy Boxer spørsmål
Skrevet av: erikaajanuar 28, 2015, 00:24:27 am
Vi er 2-3 stykker som tenker på å bygge Oxy Boxer på Krankenhaus, og har begynt å plukke ned den første motoren. Håper det er noen som kan svare på spørsmålene våre, selv om det er mulig å lete rundt på ulike tråder å finne svar. Dersom andre har spørsmål - så kan de gjerne stilles i samme tråden.

Verktøy vi lagde oss for å få ut krysspinnene:
(http://i222.photobucket.com/albums/dd233/erikaad/B37DE47A-C859-468A-B320-FACAC8C26AAC_zpsrfz3vrg6.jpg) (http://s222.photobucket.com/user/erikaad/media/B37DE47A-C859-468A-B320-FACAC8C26AAC_zpsrfz3vrg6.jpg.html)

Hvordan er dette med svinghjulet. Finnes det en type som passer på originalveiven, i en T1 girkasse, på en alminnelig 12V starter?

Går de en T1 clutsj her?

Kan en bruke de originale stakene og stemplene, og bare benytte nye 94mm sylindre?

Tok av pinneboltene i kveld. Kan disse gjenbrukes, eller må de erstattes med bolter fra T1 med annen høyde til T1 topper?

Hva er det enkleste/beste; Rocky Jennings inserts, eller å plugge pinnebolthull og bore og gjenge opp på nytt?

Er det noe i veien for å sette en oljekjøler inni et doghouse viftehus? Har hørt meninger om at en da er tilbake til at 3eren går for varm. Vil gjerne unngå lange oljeslanger, og ekstern kjøler og heller ha en kompakt motor for inn-og-ut.

Anbefales det med foringer for T1 løftere?

Kommer sikkert mer!





Tittel: Sv: Oxy Boxer spørsmål
Skrevet av: magsjanuar 28, 2015, 07:05:02 am
1 Svinghjul er det lurt å handle fra Kenny E i USA,og da for du 200mm clutch
Pinne bolter må byttes ut er forskjellig på boltsirkel hær
Hvis du kjøper Ny sylindere kan det være lurt å kjøpe Jay cee,da sliper du foringer som Rockey J selger,men må dreie litt sylindere .Wisco Stempler har jeg kjøpt til min da
Alu foringer (Få et CNC verksted i Bergen å lage opp noen sett da)kan få lånt en av mine til mål da)
 eller messing som noe også bruker da.Kjell Aaen har jo t4 som du kan bruke også da

Magne


Tittel: Sv: Oxy Boxer spørsmål
Skrevet av: Jeejanuar 28, 2015, 10:02:20 am
Det beste svinghjulet tilgjengelig til dette oppsettet kommer fra 1700 type 4. Orginal smidd VW med 200mm klutsj. Men det er langt mellom hvert svinghjul om dagen. Ellers blir det Kennedy/China.

Orginale råder.. Ja. Men det må settes inn mindre kryssboltforinger for å matche type 1 kryssbolt. Bakdelen med de er tyngden.
Orginale stempler.. Du kan bruke de. Men vil ikke. God kvalitet. Men wbx har forbrenningsrom i stempelet. Noe som vil gi for lav kompresjon med type 1 topper.

Pinneboltene må byttes. Og helst flyttes i blokkhalvdelene. Men det går ann og kjøpe uborrede topper.

Foringer til type 1 løftere er ett must. Men det finnes ikke-hydrauliske type 4 løftere som passer inn. Men anbefaler absolutt type1 løftere. Lettere og bedre tilgjengelighet.


Til slutt. Det verktøyet du har avbildet. Ligger det ann mot vannkappen på blokka. Eller inne mot stempelveggen?  Om det ligger mot vannkappen, og du skal bruke de rådene videre.. MÅ de sjekkes for retthet!! Da dette ikke skal demonteres slik  ;)

 


Tittel: Sv: Oxy Boxer spørsmål
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjanuar 28, 2015, 10:05:53 am
Triks er også å varme stempel med propan.
Da kan du dra pinnebolter rett ut.

Har ferdige cnc produserte foringer til type1 løfter på lager.
Presses inn.ingen brotching nødvendig.


Tittel: Sv: Oxy Boxer spørsmål
Skrevet av: Roy Grellandjanuar 28, 2015, 10:12:54 am
Hvis du har litt tid til overs, kan du jo bl agjennom min prosjekttråd; der er det kommet mange gode tips fra mange kanter:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,29825.0.html

Jeg brukte stort sett std T1 innmat, og et T4 svinghjul fra Unneberg. Det er produsert av AA performance. Std 200mm T1 clutch.
Rådene er 5.4" H-beam fra EMPI hvis jeg husker riktig.
Offset inserts til pinneboltene lagde jeg selv, men nå tilbyr bl.a "getbackontrack" i danmark disse over disk.
Brukte std T1 topper med 94mm borring
Jeg kjøpte løfterforinger og adapterringer fra rocky jennings, men de foringene måtte brotches opp, så jeg ville heller gått for Jørn sine.

Lykke til :)


Tittel: Sv: Oxy Boxer spørsmål
Skrevet av: Øllejanuar 28, 2015, 10:16:50 am

Til slutt. Det verktøyet du har avbildet. Ligger det ann mot vannkappen på blokka. Eller inne mot stempelveggen?  Om det ligger mot vannkappen, og du skal bruke de rådene videre.. MÅ de sjekkes for retthet!! Da dette ikke skal demonteres slik  ;)



Ligger ann mot stempelvegg  ;)


Tittel: Sv: Oxy Boxer spørsmål
Skrevet av: Sveins Autohausjanuar 28, 2015, 18:25:20 pm
@ Knasten:
Jeg er for lat til å bla i tråden din, men jeg synes å huske at du sveiste sammen T4 senter og T1 clutch/tannkrans når du "lagde" svinghjul...
Mulig jeg har drømt, men...
Jeg regner ikke med det er lett å få tak i 1700 svinghjul, så jeg lurer på kvaliteten til f.eks disse AA svinghjulene.
 Evt, hvorfor og gikk det bra å sette sammen to svinghjul?


Tittel: Sv: Oxy Boxer spørsmål
Skrevet av: Gaffeljanuar 28, 2015, 19:25:06 pm
går jo å ha wbx svinghjul og da.. modde starteren litt og slipe ut i girkassa...da har du bedre og mer slitesterk clutch og


Tittel: Sv: Oxy Boxer spørsmål
Skrevet av: erikaajanuar 28, 2015, 21:58:01 pm
Takk for gode innspill!

Vårt geniale krysspinne-utdrager er designet av Ølle, og han er en grundig kar! Sylindren som går gjennom hullet i vannkappen er formet som en gaffel i enden, med to flater som går inn i gropen på hver side av krysspinnen i stempelet.

Jeg har handlet aluforinger hos deg Knasten, så hos meg skal de benyttes. Autohaus lager sikkert tilsvarende til sin og Ølles maskin.

Dersom noen har 1700 svinghjul til salgs - ta kontakt! Vil aller helst ha Tysk stål!


Tittel: Sv: Oxy Boxer spørsmål
Skrevet av: tmatrejanuar 28, 2015, 22:00:36 pm
Jeg kjører WBX swinghjul med 228mm cluchh.
Det blir litt sliping i cluch huset, dette er en 002 buss kasse for 1600 200mm T1 svinghjul orignalt
(http://www.srvwk.com/e107_files/public/1338998810_9_FT817_bell_now.jpg)
Du får du lett og fin pedal og en cluch som holder greit
Du kan bruke automat starter.. men i oppstart bukken min har jeg en starter fra en tverrstilt TDI motor SR0408X/409X. Kraftig starter på 2KW som fås billig på skroten.
Denne har tilsvarende opplagring som automat starteren. Adapter plate kan du lagge selv eller kjøpe her:
http://www.rockymountainwesty.com/Vanagon_Hi_Torque_Starter_Adapter_p/wv-001.htm
Husk at du må ha AUTOMAT versjonen!
Dette viser fra venstre- T2 automat starter, TDI starter med adapter - T1 starter
(http://www.srvwk.com/e107_files/public/1324237894_9_FT817_starters.jpg)

Ang pinnbolter, finn noe som har langt gjengeparti. WBX blokka er breiere en T1 blokka må cylinder dreies ned ca 13-14 mm om du bruker 5.5" staker og WBX veiv med org slag
Da blir pinnboltene litt for lange, og de må kappes. Da er det jo greit å ha litt gjenger igjen etterpå
Du trenger også 2 sett T1 pinnbolter (Trenger bare en bolt fra det "andre settet") for å få alle pinnboltene i rett lengde
(http://www.srvwk.com/e107_files/public/1305233299_9_FT817_headbolts.jpg)

I camperen har jeg en T4 oljekjøler montert på Rocky Jennings holder i modifisert doghouse:
(http://www.srvwk.com/e107_files/public/1366096392_9_FT817_nyoxykjoler01.jpg)
Det holder normalt, men på de varmeste dagene i sommer med ferielastet bil over fjelloverganger måtte jeg slippe opp litt.
Har når derfor en oljekjøler liggende under bilen i tilegg. For en boble er det nok plenty med kjøler i doghouse

Har også kjørt med en CSP olje kjøler adapter plate montert i viftehuset
Det fungerte fint, men da var en gammel brukt oljekjøler montert.... så den sprakk  :o
(http://www.srvwk.com/e107_files/public/1321397023_9_FT817_oilcooler01.jpg)
Obs! kan ikke brukes slike nippler dersom du har sentermontert forgasser....

I oljefilter holderen på motoren har jeg denne "oil filter remote adapteren"
Og en egen oljefilter holder i innerskjermen bak. Blir mindre griseri med filterbytte også
Har også en olje termostat i sløyfen som går via oljekjølerne
Oljetrykk "adatpterne" på bildet er Type-3 først, så en Y koblig fra Biltema med bryter til oljelys og temp føler til eget instrument
(http://www.srvwk.com/e107_files/public/1316291210_9_FT817_oil_filter_relocator_pressure_temp.jpg)

Peilepinnen fra T1 kan brukes, du trenger bare en bit av røret fra WBX peilepinnen (4.2mm over "ringen") og utvider røret litt slik at peilepinnen sitter "passe"
(http://www.srvwk.com/e107_files/public/1304808588_9_FT817_peilepinne.jpg)

Reimhjulet må dreies ned, da det er simring i begge ender av WBX blokka.
Her er deg også lagt inn trigger hjul for VR sensor for Megasquirt sprut/tenning
(http://www.srvwk.com/e107_files/public/1304808588_9_FT817_reimhjul.jpg)

Veivstakene på WBX og T1 er like i "tykk enden" så det er billig å skaffe nye i den lengde du ønsker, og som da passer med T1 stempel

I bussen har jeg hydraliske løftere, herlig å slippe "lyden" men det krever selvsagt at kam og løfter er kompatibel
Jeg hadde også valgt foringer som Jørn selger om jeg nå hadde bygget en ny mer turtall villig
Et annet alternativ er vel Kjell Åen T4 løftere med fot, jeg jar et slikt sett også men vet ikke om en får tak i de lenger?
Er tyngre de da...


Tittel: Sv: Oxy Boxer spørsmål
Skrevet av: Volkswagenfebruar 17, 2015, 14:54:38 pm
Erik skriver at man får kjøpt uborrede topper. Hvor får man tak i det?


Tittel: Sv: Oxy Boxer spørsmål
Skrevet av: Erlend / bug66februar 17, 2015, 20:54:50 pm
Erik skriver at man får kjøpt uborrede topper. Hvor får man tak i det?

Hør med CB direkte.