VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Jernslett på mars 29, 2015, 07:53:09 am



Tittel: Forgasserbytte
Skrevet av: Jernslettmars 29, 2015, 07:53:09 am
Vil det være noe poeng i å bytte til en større forgasser når man ikke har byttet noe som helst annet?

Eller vil jeg bare få et høyere bensinforbruk uten økt effekt?


Tittel: Sv: Forgasserbytte
Skrevet av: FooZapril 03, 2015, 13:08:38 pm
Du vil vel få litt bedre ytelse på lavt/middels turtall,
men jeg tror du mister litt av effekten på høyt turtall.
Jeg har selv byttet fra Solex Pict 30/31 til en 40mm Empi, og byttet samtidig til turbopotte siden jeg skal montere turbo etter sesongen er over.
Da spurte jeg en del om dette med effekt-økning osv.  :)


Tittel: Sv: Forgasserbytte
Skrevet av: Jernslettapril 04, 2015, 06:47:32 am
Da kjører jeg originalt inntil jeg skal gjøre større forandringer på motoren;)


Tittel: Sv: Forgasserbytte
Skrevet av: Jærvaapril 04, 2015, 21:24:17 pm
Du vil vel få litt bedre ytelse på lavt/middels turtall,
men jeg tror du mister litt av effekten på høyt turtall.
Jeg har selv byttet fra Solex Pict 30/31 til en 40mm Empi, og byttet samtidig til turbopotte siden jeg skal montere turbo etter sesongen er over.
Da spurte jeg en del om dette med effekt-økning osv.  :)

Det "å tro" er fint å gjøre i kirka....

Ved å montere 2 doble 40mm på en ellers standard 1600 så får du 63 hk. Dette er testet og prøvd. Motoren ble bremset før det ble montert gassere og da hadde den 51 hk.

Du vil få bedre effekt særlig på midten og toppen av turtallsområdet, på lavere turtall er det lite eller ingen effektøkning. Mye er avhengig av at de blir justert og dyset riktig + riktig (justert) tenning.

Står på tysk, men med 2 dobble 40mm Solex på en ellers standard 1600 = 63 hk.

http://www.kaeferfriseure.de/index.php?pageid=19


Tittel: Sv: Forgasserbytte
Skrevet av: FooZapril 04, 2015, 21:33:59 pm
Så du mener at man mister ingen effekt på verken høyt eller lavt turtall ved bytte til større gassere?
Og dette er helt uavhengig av gasser-valg, så lenge det er større en den som står på?
Og om man velger enkel eller dobbelt oppsett?  ::)


Tittel: Sv: Forgasserbytte
Skrevet av: Jærvaapril 04, 2015, 22:14:38 pm
Så du mener at man mister ingen effekt på verken høyt eller lavt turtall ved bytte til større gassere?
Og dette er helt uavhengig av gasser-valg, så lenge det er større en den som står på?
Og om man velger enkel eller dobbelt oppsett?  ::)

Det er veldig få midtmonterte forgassere som fungerer bra på bobla utenom den originale, slik at jeg vil si enten 2 enkle forgassere eller 2 dobble forgassere.

Hvis det er nært forestående planer om å få større effekt enn 80 hk i fremtiden så ville jeg ha valgt et sett med dobble gassere. Derimot hvis du har tenkt å kjøre en god stund med ellers original motor så ville jeg ha valgt et sett med 2 enkle forgassere, enten et sett med type 3 gassere i god stand (overhalte) eller et sett med 2 enkle 40mm gassere. Med 2 enkle forgassere så vil du nok få økt effekt over hele registeret om dem er justert riktig, mens med 2 dobble gassere så vil du få lite eller ingen effektøkning under 2000 o/min, men økning på resten av turtallsområdet, HVIS du har riktige dyser,halsringer og justert riktig.


Tittel: Sv: Forgasserbytte
Skrevet av: FooZapril 04, 2015, 22:30:39 pm
Ok, greit å vite  :)


Tittel: Sv: Forgasserbytte
Skrevet av: Ziggy66bugapril 04, 2015, 22:56:19 pm
En liten tillegskomentar  ;D
Faren med alt dette er att "mye vil ha mer" faktoren kommer snikende på deg ganske kjapt etter du har begynt å modifisere motoren.
Da raser pengene unna enda kjappere en effekten øker.  ::)
Så vær forberedt!

Sier ikke att man ikke skall trimme, men vær klar med både tålmodighet og penger når du først begynner! ;D
(egen erfaring)


Tittel: Sv: Forgasserbytte
Skrevet av: Jernslettapril 12, 2015, 20:01:59 pm
Ja, jeg er fullstendig klar over at motor koster ;)

Har planer om en 1776 etter hvert. Vil tro at rundt 100 hk vil føles som veldig mye i denne bilen hvor du omtrent sitter oppå sidemannen