VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Ziggy66bug på mars 29, 2015, 14:21:56 pm



Tittel: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugmars 29, 2015, 14:21:56 pm
Etter flere år på forumet og flere år med min første bil, er det påtide å lage en prosjekt tråd!
På forhånd beklager jeg eventuelle skrive feil, for det blir flere av di!

Jeg kjøpte min 1966 boble i august 2011 som min første bil rett etter jeg begynte som lærling på ett lokalt verksted.
Bilen var i heller dårlig stand, men det var det jeg hadde råd til!
Siden jeg var på vei til å bli bil mekaniker så burde jo ikke dette være noe stort problem og har alltid verdt glad i å fikse ting selv.

Den manglett interiør og den orginale 1300 motoren hadde knekkt cam!
Det var også mye rust på den....

Jeg skaffet meg kjapt en 1600 motor av Knut Sommerstad (som hadde vert læreren min) som jeg å en kompis sjæl hadde demontert fra an annen boble på skolen. Denne fikk jeg billig da den lakk olje som en sil! (fikk en overaskelse da jeg senere fant ut att det satt en Engle W110 i den og 1641 sylinder sats!)

Etter diverse delesanking og mange timer på verkstedet ble den omsider eu godkjent vinteren 2012 :) Da uten dørpaneler og invendige dørhåndtak som helst lå i hanskerommet!  :D Kontrolløren må ha tenkt att dette var "slakt" helt til han fant ut att teknisk var den i orden  8)

Den ble mye brukt etter dette (bruks bil) helt til jeg neste høst var dritt lei vann inni bilen! Da startet jeg å bytte komplette kanaler hjemme i en liten garasje! Di gamle kanalene var helt ubrukelige og det er helt sprøtt att jeg ikke fikk mangel på di på EU!.....

Så er det masse bla bla bla skru og hoi. Motor ut-inn ørten ganger for diverse oppgraderinger osv... Alt det som de fleste har vert igjennom......

Nå er det tid for å få bilen PEN!! Den har vert tidligere lakert blå , men jeg vil ha den tilbake i orginal farven L87  :)

Her er planen!

-Nye org skjermer kjøpt inn.
-Så si alt av gummi skall byttes, kjøpt nytt hos unneberg.
-Interiøret skall tilbake til nesten orginalt, BRUNT!! kjøpt seter fra 67 mod og dørpaneler fra 66 (venter på høyre fremmre som Mags skall ordne) nytt teppesett skall bestilles! Om noen har brukt i OK stand så skrik ut!! MÅ være brunt.... Nytt taktrekk.
-Pusse, sveise, rette , sparkle ! før jeg sender vekk til grunning og lakk.....
-Pusse opp bundplate når karroseri er til lakk. (ikke helt ekstremt, men skall bli ganske pent!)
-Vaske , tette og lakke gearkasse (sort)
-Div oppshining av understellskomponenter....
-Camber kompensator. + bakre motor oppheng.
-større og mye proffere luker i innerskjermer bak.
-Nye foringer i bakstilling.

Motor
-Topper skall portes+ høvles for høyere komp! + nye ventilstyringer. Er umodda 044 topper som sitter der nå.
-Nytt vippestell skall monteres og justere inn geometrien skikkelig så den ikke spiser styringer slik den gjør nå....
-Ønsker å balansere org veiv + letting og vektjustering av org råder. + vektjustere stempler.
-Skall bygge om til gamle typen varmeannlegg slik att jeg kan bruke J-tubes og 30hk viftehus med doghouse! samtidig som jeg får varme i bilen 8)
-Alt av kjøleblikk skall pusses opp og lakkes blank svart.
-Gene Berg gasserstag.

Fra før så er dette en 1641 med 044 topper, Engle W110 cam, 2x 40 IDF, Støpejerns Bosch fordeler (0 231 129 025. Finner ingen info om denne....) Dual quiet pack eksos.
Målet er MINIMUM 100hk på svinghjul, men aller helst på hjula.... De som har tips til hvor høy komp jeg bør ha kan gjerne si i fra  ;D

Kommer med noen bilder og mer om prosjekket under her!



Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Ziggy66bugmars 29, 2015, 14:28:25 pm
Litt bilder av bilen kommer her!
Bilder fra jeg kjøpte bilen
[attachment=1]
[attachment=2]
Kjørte lenge slik!
[attachment=3]
Ble forelsket i Cal Look stilen etterhvert  8)
[attachment=4]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Ziggy66bugmars 29, 2015, 15:00:44 pm
I vinterdrakt ::)
[attachment=1]
[attachment=2]

Innspirasjonsbilde med tanke på motor og motorrom!
[attachment=3]

Det er alt karroseriarbeid og interiør som er første pri akkurat nå.
Motor fiks blir nok mer utover i sein våres/tidlig sommer  ;)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Ziggy66bugmars 29, 2015, 15:05:39 pm
Så kommer ett bilde av slik jeg ser formeg bilen ferdig 8)
[attachment=1]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Ziggy66bugmars 31, 2015, 23:32:13 pm
Har begynt pussing av de nye brukte skjermene. Blir en god del jobb med de, men sån er det bare. Heller litt ekstra arbeid på org VW skjermer en å slite med passform på tynnplate repro!

Venstre forran: En del gammel sparkling her... litt sveising må også påregnes.
[attachment=1]

Høyre forran: Noe gammal morro her og, men generelt mye bedre en venstre! Må sveises litt denne og.
[attachment=2]

Bakskjermene : Samma reggla her og...Blir bra til slutt!  :D
[attachment=3]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Ziggy66bugapril 04, 2015, 23:12:40 pm
Pusser, retter, sveiser og sparkler for harde livet her! Jobben på Venstre fram skjerm tar MYE lenger tid en ønsket, men sån er det bare... Begynte å hammre ut noen bulker, men det var værre en forventet. Forige fix var det rettet minimalt før sparkling. Ser ut til att resultatet blir brukbart hvertfall!  :) Og trøster meg selv med att dette var uten tvil den værste skjermen. Blir greit å starte på di med litt mindre arbeid på!

Bulkene blir mindre!
[attachment=1]

Litt nytt stål her.... Må bare borre nytt hull til feste skrue!
[attachment=2]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Ziggy66bugapril 25, 2015, 00:08:59 am
Her går det fryktelig treigt! Dukka opp mye mer i april en ventet så bilen har måttet vente..... men men.

Monterte Gene Berg gasserstag i kveld og må si att pedalen ble utrolig myk og fin! Merker ikke att det er 2 doble gassere i det heletatt!! :D
Må nok bare justere stoppen litt.


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Ziggy66bugmai 15, 2015, 22:46:08 pm
Det går sakte men sikkert fremover! Det som skulle være en real "makeover" har blitt en restaurering! ::)
Har delt bilen og demontert ALT fra karoseri unntatt ledningsnett.

Har oppdaget flere steder med rust som må utbedres som f eks att jeg må bytte kanalbunner da de klokkerholm greiene ikke er behandlett med noe på innsiden >:(
Viste att det ikke var veldig bra kanaler , men att det skulle ruste så fort det hadde jeg ikke trodd.
Men da har jeg sjansen til å gjøre det skikkelig denne gangen så det går seg nokk til! :)
Skall og fikse opp fassongen på innsiden av kanalen da den er laget nesten universal.... Ser så jalla ut slik di er fra fabrikk. >:(

Satser på å få sendt avgårde karosseriet ink alle deler som også skall lakkes til lakk i slutten av mai. Da blir det å fikse opp bunnplata så den er helt i rute til jeg skall begynne å montere! :)
[attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Simen Englundmai 16, 2015, 08:29:29 am
Det går sakte men sikkert fremover! Det som skulle være en real "makeover" har blitt en restaurering! ::)
Har delt bilen og demontert ALT fra karoseri unntatt ledningsnett.

Kjenner meg igjen!  :D "hva du gjør- gjør fullt og helt, og ikke stykkevis og delt" (Ibsen, litt omskrevet)
Stå på!


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Ziggy66bugmai 16, 2015, 20:58:44 pm
Det går sakte men sikkert fremover! Det som skulle være en real "makeover" har blitt en restaurering! ::)
Har delt bilen og demontert ALT fra karoseri unntatt ledningsnett.

Kjenner meg igjen!  :D "hva du gjør- gjør fullt og helt, og ikke stykkevis og delt" (Ibsen, litt omskrevet)
Stå på!

Ett godt ordtak! Skall ha det i bakhodet når jeg jobber  :D


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Ziggy66bugmai 16, 2015, 21:15:15 pm
Domino effekten har virkelig begynt! ::)

Som sakt har finni flere rust skader som må fikses, det er i grund både greit og helt fårståelig, bilen er tross alt snart 50 år!
Men det er noen ting man blir mer overaska over en andre....

Skulle bare skrape vekk litt understellsbehandling fra kanalsiden på venstre side, plutselig stakk jeg hull rett igjennom! kunne stikke flere hull og med hjelp av bare en skrutrekker og en tang så var hullet en halvmeter langt! :o Detta er kanaler som er 2,5 år gamle bare!.....
Viste om kanalbunnene , men å finne så store rustskader i en så ung kanal overrasker meg..... >:(

Har blir det litt mer jobb en forventet, men er heldigvis ikke redd for sveiseapparatet!
Har hvertfall lært att klokkerholm kanaler ikke kan brukes før di er tatt frahverandre, fiksett på og behandla på innsiden!

Her er noen bilder av kanalen....
[attachment=1][attachment=2]
Noen av de andre rust stedene. + fangerfester bak.
[attachment=3][attachment=4]



Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Ziggy66bugmai 16, 2015, 21:18:59 pm
Gammel morro skall rettes opp i !
[attachment=1]
Noen skjermmuttere må fikses opp i og,
[attachment=2]

En stor pressenning gjør arbeid i regnvær mulig! :)
Ca halve bilen er pusset ned til org lakk  :D
[attachment=3]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Hansmai 17, 2015, 10:05:42 am
L87 er flott farge det . Lykke til med bil .


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Ziggy66bugmai 17, 2015, 11:01:58 am
L87 er flott farge det . Lykke til med bil .

Enig !  :D Takk for det !


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Ziggy66bugmai 19, 2015, 21:48:51 pm
Da har jeg pussa ned mer og kommet godt igang med kvartpanelet på venstre side :)
Hadde tidligere byttet det, men grunnet lite kunskap og erfaring ble det ikke bra. Så med di
mye høyere kravene til meg selv jeg har nå så måtte det kappes ut og gjøres omigjen...

Forløpig tilpasset og pungtet på plass++ Blir å pungte meg rundt til det tilslutt er helsveist.
[attachment=1]

Blir en del sparkling her og, men VELDIG mye mindre en om jeg ikke hadde gjort det på nytt.
Plata hadde nemlig slått seg på grunn av dårlig tilpassing og for mye sveising på ett sted av gangen,
så hele panelet var vridd seg innover på grunn av varmen...

Nytt sveise apparat har jeg også kjøpt så nå er det mye enklere å få det bra  8)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Ziggy66bugmai 20, 2015, 21:18:20 pm
Fikk unnagjort en god økt i dag og !  ;D

Fikk laga til ny plate bit med stigtrinnfeste og sveist inn det der jeg hadde finni rust i kanalen :)
[attachment=1]

Og pungta meg rundt hele kvartpanelbiten. Her må sveisen slipes ned og så må jeg gå over med sveisen der det trengs før jeg kan begynne å sparkle for å få det fint.
[attachment=2]

Alt i alt en bra arbeidsøkt hvor det er lett å se fremgang. det liker vi! 8)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Ziggy66bugmai 25, 2015, 22:05:00 pm
Jobber mye på bobla fortia!
Det er mye og ta tak i så det går ikke fort, men skall man først koste på skikkelig lakk jobb så er det greit å ta all rusta først og gjøre det skikkelig! ;D

Fortsatt på kvart panelet forige uke så det er nesten ferdig. Bare pussing av sparkel og eventuelt mer sparkling før det tilslutt blir ett lag med fin sparkel!

Her er sveisen slipt ned.
[attachment=1]

Første runde med vanlig sparkel. (ikke pusset ferdig, det gjør jeg ferdig når resten av sveisinga er tatt)
[attachment=2]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Ziggy66bugmai 25, 2015, 22:11:35 pm
Så har jeg fortsatt med klargjøring av støtfanger feste bytt begge sider bak....

Begynte med å demontere hele bakplata.
Den ser veldig bra ut. ikke mye arbeid som trengs på den! ;D
[attachment=1]

Demonterte "hyllene" i motorromet og , da er det lettere å komme til skikkelig + att hyllene kan gjøres ordentlig i stand før di monteres på nytt!
[attachment=2]

Sån ser det ut baki der da! ;D
[attachment=3]
Fanger festene er skikkelig dårlige så jeg har bestilt nye. Bestilte den universal typen + selve fanger festet til den gamle typen løst sån att det vil se orginalt ut.  ::)

Demonterte også front plata da den trenger pleie! Den har vert byttet en gang før tydligvis. Men bytte delen er orginal VW/Audi del så den skall jeg redde! Forøverig var denne reperasjonen helt OK men ikke noe å skryte av heller...
[attachment=4]
Skall bytte reservehjulsbrønnen da jeg ikke syntes den råtne plata er verdt bryet å pusse opp...


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Ziggy66bugmai 25, 2015, 22:35:59 pm
Så er vi framme på dagens økt! Begynte i innerskjermer/ karosseri feste venstre side bak.
Her var det gjort "gjennom EU kontrollen fiks" fra før...

Det var rett å slett bare sveist en plate utenpå rusta for så å feste karosseri festet i den igjen.... Bak der kan man jo si det hadde rustet greit.....

Ble greit hull etter att all driten var fjærnet ( Ja, jeg fikset opp falsen på innsiden der og ! ;) )
[attachment=1]

Dette var det som skjulte seg bak plata som var sveist uten på rusta....
[attachment=2]

Hel sveist ny plate bit som jeg har laget selv. Ble ikke helt perfekt, men passformen ble bra! Ser bedre ut når sveisen er slipt + att jeg må brette til den falsen på unnersia i fremmkant.
[attachment=3]

Denne skall jeg beholde, skall bare lage ny fremre halvpart + spiss bak. Passer fint på den nye plata  8)
[attachment=4]

Ett spørsmål til di erfarene sveiserne!!. Har sett mange bruker sveisegrunning mellom plater som skall sveises..
Hvor er det å få tak i en god sveisegrunning???  


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Jb68mai 26, 2015, 07:09:44 am
Sveisegrunding får du på volvo, den er veldig bra.


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Ziggy66bugmai 26, 2015, 21:02:56 pm
Sveisegrunding får du på volvo, den er veldig bra.
Da skall jeg høre med di i morra! :) Takk for svar.


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Ziggy66bugjuni 08, 2015, 22:51:16 pm
Det skjer ting, men har nå samtidig jobbet for å få Vespa'n min på veien og så tok da en pause fra bobla noen dager :)
Gjorde meg nesten ferdig med innerskjermen, bare karosseri festet igjen.
(venter med det til jeg skall prøvemontere karosseriet for å montere kanalbunnene, så tar jeg å fester karosserifestene samtidig så jeg vet di havner på rett plass.)

Her med sveisegrunning fra VOLVO! :D
[attachment=1]
[attachment=2]



Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Ziggy66bugjuni 08, 2015, 22:59:52 pm
Begynte med støtfangerfestet venstre bak i dag. En grei jobb, men ble skuffa da jeg så passformen på selve festene til -67 mod.
Blir å modifisere di universale som satt på plata fra før til å ligne orginal.
Testet med bakplata for å se att alt stemte. Ser meget bra ut så langt!  :)

Sveisa fast skjermfeste mutterne skikkelig og da det er noe drit når di går rundt etter 2 år >:(

[attachment=1]

Alt passer der det skall :)
[attachment=2][attachment=3]

Dette gadd jeg ikke å redde......
[attachment=4]

Blir å gjøre samme jobben på andre siden i morra før jeg fortsetter mot innerskjerm høyre bak.


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Jb68juni 09, 2015, 06:51:08 am
Du har litt av en jobb på bobla, men det blir bra til slutt. Gjør det bra første gangen så varer det lenge, stå på!


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Ziggy66bugjuli 10, 2015, 21:44:36 pm
Oi oi! Litt over en måned siden oppdatering!!  :o

Jaja...
 
Det har jo gått fremover her da , både i faktisk retning og i arbeid utført ;D

Er så si ferdig bak (mangler noe sliping av sveiser og noe skjermfester).

Fikset opp innsiden av høyre kanal slik att den er buet hele veien.

Byttet reservehjulsbrønn og fikset på og tilpasset frontplata igjen. Nå passer panseret en god del bedre enn før!  :)

Det som står igjen nå av sveising er:
# Innside av venstre kanal (skall bli buet hele veien)
# Fikse opp varme røra inni begge kanaler så de er tette.
# Bytte kanalbunnene.
# Feste bakre karosseri fester bak.
# litt igjen nederst på innerskjerm høyre side bak.
# Noen skjermfester.

Det fine her er jo att flere av disse pungtene er enkle og små jobber! + noen henger litt i hverandre!
Så det ser lyst ut.

Det jeg helt klart har innsett er att jeg kan ikke ha noen tidsfrist på dette. (siste plan var å ha den klar til scc, men det tror jeg ikke noe på lenger...)

Dette tar den tia det tar, det viktigste er å ikke gi opp! (Noe jeg IKKE gjør  ;) )

Her kommer noen bilder, selv om det ikke er så spennende  ::)

Hel rumpe!!  :o
[attachment=1]

Innerskjerm....
[attachment=2]

Kanal bue  :)
[attachment=3]



Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Ziggy66bugjuli 10, 2015, 21:48:32 pm
Fortsetter med reservehjulsbrønn!!! Her går det fremover ..... høhøhø  :-*

Bra passform!
[attachment=1]

Pungtene ser bra ut :)
[attachment=2]

Skikkelig gjennombrenning!  8)
[attachment=3]

Har ikke tatt bilder av fronten ferdig montert..... Ser ut til å funke fint hvertfall  :D


Tittel: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugjuli 10, 2015, 22:27:31 pm
Siden bobla har stiget i "rang" og blitt forfremmet til "vår-sommer-høst bil" Så har jeg handlett inn ny "bruksbil/vinterbil/arbeidshest"!!

Kjøpte meg en 1969 Type 3 variant! :D

Orker ikke det maset med kjølevann og alt mulig av utstyr i nyere biler ,så da måtte det bli gammelt luftkjølt !

Dro med 2 kompisser til gol litt over-opptimistiske på onsdag etter jobb :P

Planen var å dra opp, få bilen til å gå på alle 4 og kjøre den hjem.
Vi pakket bilen (en Land Rover serie2 fra 62  ;D ) med alt mulig av verktøy, boble deler og en eksta longblokk.

Når vi kom opp så så vi kjapt på bilen og ble positivt overrasket over standen!

Vi fikk også vite att grunnen til att bilen ikke gikk på alle (gikk vel på 2 og en halv ...) var mangel på kompresjon på ene sia...
Dette var jo litt kjipt da jeg hadde tenkt "dette er lett ,sikkert bare en gasser som er tett av drit eller noe tennings krøll"...

Like etter så hadde vi plukket ut motoren og det lå vw motorer og deler og verktøy utover hele gårdsplassen til selgeren... (som var en hyggelig kar som virket noe overasket over hva som skjedde. ;D )

Planen var da å flytte over alt type 3 dill dall over på min type 1 motor... Dette skulle i teorien være ganske greit, men!!! Det var en forskjell som jeg ikke hadde regnet med.... når jeg skulle sette over oljekjøleren så er den festet med 3 tynne bolter på type 3 motoren. Altså er det da 3 tynne hull i kjøleren. Det passet dårlig med spessielt dene enne på type 1 motoren som er en tjukk. (den ene av boltene sitter jo i blokka ) Så det gikk ikke  :(

Vi endte med å tævve bilen hjem.

















Ja vi tævva en type 3 midt på natta 16-17 mil!!!! med en full lasta serie2 fra 1962!!!  Det var meget interessant.....

Så da var vi hjemme klokka 4 om morran og jeg skulle på jobb dagen etter.... Det var deilig....



Men nå er alt det over og jeg har sett mer på bilen. Er veldig fornøyd med kjøpet fordi den er jo DRITBRA!!! Nesten ikke rust!!!  :o

Bare småting som må settes i stand. Fikset bremsene foran i dag, nye klosser også overhalte jeg calipperne. :)

Har og funnet problemet med motoren. Det manglett en mutter på den ene toppen! ikke rart den manglett komp da... Ser tydlig hvor den har blåst ut på sylinderen og toppen. Dette skall nok fikses rimelig raskt + en skikkelig service på motoren før jeg setter den tilbake.

Planen for denne bilen er først bare få den godkjent. Så før vinteren skall jeg renske opp hele undersiden av bilen (innerskjermer gulv motorrom osv...) vaske skikkelig rent for all møkk, male over med noe god rustbeskyttende maling, før jeg understellsbehandler den skikkelig!

Seinere blir det litt senk (Mellom 5-10 cm foran og bak) Noen pene alu hjul (Tenker på Porsche 2 liter detaljerte!)
Og lakke taket blank svart + rette ut div bulker, flekke over der det trengs og polere hele bilen.
Med tia så blir det sikkert litt sprekere motor og. Tenker noe rundt 2 liter med bra bunndrag som skal være slitestærk.

Her er ett bilde av bilen som forige eier ga meg
[attachment=1]

Her er inspirasjonskilden  ::)
[attachment=2]

Og her er planen  8)
[attachment=3]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: pWolfjuli 10, 2015, 23:10:21 pm
Liker planen  :)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Ziggy66bugjuli 31, 2015, 14:39:14 pm
Da var varianten godkjent ! :) Må bare vente på skilt  ::) Laget en miderligtidig løsning på luftbelg problemet med en gammel gummimatte som jeg klipte til. ser ut til å fungere OK. Skaffer ny snart !

Nå som Varianten er på veien kan jeg gi bobla den oppmerksomheten den fortjener/trenger igjen :)
Det er ikke allverden av sveising igjen så da blir det lakk og montering før den blir satt bort på vinterlagring.
Satser på å få tatt ett par turer med den før vinteren i hvertfall. Savner å kjøre boble! :-[

Neste sommer kommer den hvertfall meget sterkt tilbake ! og skall brukes MYE i løpet av vår-sommer-høst  8)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Martin Sørliejuli 31, 2015, 15:48:43 pm
Fytti dæven, artig lesning. Gøy å se all sveisinga, blir bra dette! Jeg som synes det er skummelt nok å pusse litt er imponert!
Apropo pussing, så er de lilla skjermene snaaart beige:)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Squarebackjuli 31, 2015, 18:08:23 pm
Gratulerer med fin bil!



Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Ziggy66bugjuli 31, 2015, 22:49:31 pm
Fytti dæven, artig lesning. Gøy å se all sveisinga, blir bra dette! Jeg som synes det er skummelt nok å pusse litt er imponert!
Apropo pussing, så er de lilla skjermene snaaart beige:)

Hyggelig å høre og takk for kompliment!  :D
Syntes det er fint å lage denne tråden for å kunne dokumentere alt arbeidet jeg gjør! Kjekt å se tilbake på når jeg blir "ferdig"

Godt de skjermene bytter farve! Håper du er fornøyd med kjøpet!  :)
Liker godt prosjektet ditt og! Magne kan det med å sveise!

Hadde jeg driti penger så er det mulig han skulle fått æren av karroseri arbeidet mitt og... Men er jo stas å kunne si att man har gjort det selv og da ::)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66)
Skrevet av: Ziggy66bugjuli 31, 2015, 22:52:43 pm
Gratulerer med fin bil!



Takk for det ! Den er virkelig bra for rust så jeg er kjempe fornøyd!  8)
Gleder meg til å begynne å bruke den skikkelig !
Type 3 er virkelig fine biler som flere burde åpne øya for! Selv om boble alltid vil ligge mitt hjerte nærmest  ::)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugaugust 05, 2015, 23:56:23 pm
Endelig skaffet gimmibelgen mellom karroseri og motor! Takk til Mags for handel!
Kjøpte også ett sett Pedrini felger av han! De gamle "Putte" hjula for de som husker den bilen! (de fleste her inne gjør vel det!)

Det blir snasent på varianten etter de har blitt detaljert!  8)

[attachment=1]
Dette blir sjef! ;D

(nei, har ikke glemt bobla!!!!  :o Den skall få masse oppmerksomhet etter SCC!  :D )


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugaugust 07, 2015, 00:42:47 am
Endelig skilt på varianten!  :)

Fikk tatt en liten tur med den i dag, alt fungerte helt fint og det er en behagelig bil å kjøre.

Skall finne ut av det opprinelige skiltnummeret etterhvert og bytta til riktig type skilt, men det er LANGT fra første prioritet!!!!

Planen frammover nå er få felgene detaljerte og på bilen før SCC. Så er det bobla som skall få mest pleie. Varianten blir bruksbil så den vil få den oppmerksomheten den trenger når den trenger det! Skall jo med tia bli ganske så pen etterhvert den og  8)

Ett bilde fra den lille turen i dag / første ordentlige prøvetur  ;D

[attachment=1]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: magsaugust 07, 2015, 05:53:34 am
Så bra Sigurd
bare få den litt ned foran nå da
et hakk indre ;D


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugaugust 07, 2015, 10:37:52 am
Så bra Sigurd
bare få den litt ned foran nå da
et hakk indre ;D


Det er planen!  ;D
Hvordan er selvopprettinga da? helt grei? eller bør jeg senke tilsvarende bak og  ???


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: magsaugust 07, 2015, 10:48:44 am
Det er ikke noe problem det
litt avhengi i dekk dim det da
men jeg har jo 185/70-15 ;)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugaugust 09, 2015, 23:14:17 pm
Polerte 2 av felgene i går!
Må si jeg ble fornøyd med resultatet. Ikke perfekt, men ganske så bra!  8)

Driver å grubler på hvilke farve jeg skall detaljere de med....
Det trygge valget som jeg vet funker, altså svart  ::)
Eller..... litt mer spenstig , men trolig veldig kult ! Gull!!   :o

[attachment=1]
[attachment=2]

Kom med deres mening! eller andre forslag.
Er jo jeg som avgjør uansett, men andres innspill kan være innteressant!



Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: BeetleBugaugust 10, 2015, 07:33:36 am
Pedrinis er er lekre når dem dem er detaljert og gullfarget. Spesielt på en bil med lys farge.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: magsaugust 10, 2015, 12:03:51 pm
Svart passer bæst til din farge synes jeg da ;)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugaugust 10, 2015, 17:18:47 pm
Har nok bestemt meg for å prøve Gull resten av denne sessongen!  ::) Syntes jeg det funker så blir det værende, hvis ikke blir de svarte neste sessong!

Ble innspirert av ett bilde jeg så i den ene putte tråden, da på en 1303 med samme farve som bilen min!

Gøy å prøve noe som ikke er så veldig standard  ;D

Har mine tvil om jeg rekker senk før scc, men vi for se!


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugaugust 13, 2015, 21:16:29 pm
Har bare fått dekk på en felg fårløpig  :(
Ventiler til disse felgene var ikke helt standard... vi hadde ingen som passet på verkstedet, men en lokal dekk forhandler hadde èn som passet :P Han skulle skaffe de 3 siste til i morgen.

Prøvde det ene hjulet for å se hvordan det blir og det ser rimelig bra ut!
Felgene er LANGT fra strøkent malt (litt full fart arbeid....) men ser jo bra ut så lenge man ikke studerer de nærme!  ::)

[attachment=1]

Og bare til de som vil komentere att bilen min ryker mye når dere ser den på SCC, JA... jeg vet det!   >:(  Er nokk enten utslitte oljeskraperinger eller så har de bare ikke satt seg skikkelig.... Har brukbar komp så den ser ut til å ha alle hestene sine på plass, men ryker "litt" mer en ønskelig... :P


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugaugust 16, 2015, 21:01:34 pm
Har nå etter SCC konkludert med att det er helt ubrukelig å kjøre med så høyt olje forbruk , så nytt sylindersett er bestilt og monteres til uka.  ::)

Kjørte til og fra SCC på lørdagen og på den turen alæine så fylte jeg etter 2L + .......
Det tilsier ca 1 liter på 10 mil  :-\

Uten om det så fungerer bilen helt topp!  :D

Blir kjekt å ikke kjøre med konstant oljeskift ::)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Bug_Manaugust 17, 2015, 08:27:41 am
Hvor mye bensin bruker den på 10 mil?


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugaugust 17, 2015, 16:47:09 pm
På rask motorvei kjøring rundt 100-120kmt + en passasjer så lå jeg vel rett i under kant av 1,5 l på mila. 15 l på 10  mil.
På mer variert vei så liggern vel på rett rundt en liter på mila tenker jeg. :P
Bobla lå vel på ca 0,75 på økonomisk langkjøring med en i bilen, så syntes ikke tallene ser så gale ut med tanke på vektforskjell osv :)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Squarebackaugust 17, 2015, 23:02:47 pm
På rask motorvei kjøring rundt 100-120kmt + en passasjer så lå jeg vel rett i under kant av 1,5 l på mila. 15 l på 10  mil.
På mer variert vei så liggern vel på rett rundt en liter på mila tenker jeg. :P
Bobla lå vel på ca 0,75 på økonomisk langkjøring med en i bilen, så syntes ikke tallene ser så gale ut med tanke på vektforskjell osv :)

Du skal fint ligge under literen i forbruk (om du har 2 enkle forgassere) på motorveien og alt er ok. Heller ikke 0,8 eller lavere er uvanlig ved jevn gassfot selv om farten holdes opp på lovlig motorveifart. Har målt min bil for alle fyllinger i over 15000 KM nå og er mektig imponert over forbruket oppe i jevn og god fart.

Har du mye oljelekkasjer? Jeg fikk en ok opplevelse etter å ha byttet gummitetninger under oljekjøleren samt simring bak svinghjulet...


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugaugust 18, 2015, 20:41:31 pm
På rask motorvei kjøring rundt 100-120kmt + en passasjer så lå jeg vel rett i under kant av 1,5 l på mila. 15 l på 10  mil.
På mer variert vei så liggern vel på rett rundt en liter på mila tenker jeg. :P
Bobla lå vel på ca 0,75 på økonomisk langkjøring med en i bilen, så syntes ikke tallene ser så gale ut med tanke på vektforskjell osv :)

Du skal fint ligge under literen i forbruk (om du har 2 enkle forgassere) på motorveien og alt er ok. Heller ikke 0,8 eller lavere er uvanlig ved jevn gassfot selv om farten holdes opp på lovlig motorveifart. Har målt min bil for alle fyllinger i over 15000 KM nå og er mektig imponert over forbruket oppe i jevn og god fart.

Har du mye oljelekkasjer? Jeg fikk en ok opplevelse etter å ha byttet gummitetninger under oljekjøleren samt simring bak svinghjulet...

Såppas ja! Ja mitt olje forbruk kan vel ha noe å si på bensinforbruket ??? Har 2 enkle ja, alt helt orginalt!  8)

Har ingen lekasjer! bare såvitt litt svetting bak svinghjul. Mulig det og blir bra med nytt sylindersett da trykket i blokka sansynligvis blir noe mindre...
All olja som forsvinner på denne motoren går ut av exsosen  ::)

Blir trolig nytt sylindersett i morgen eller torsdag. Er jeg litt lur bytter jeg simring bak svinghjul samtidig....


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugaugust 18, 2015, 20:56:12 pm
Legger ut noen bilder av siste som ble gjort på bobla så dere ser att jeg ikke har glemt den!  :)

Fronten er ferdig sveist! Og panseret passer nå MYE bedre en før!  ;D Linjene flukter veldig bra i mine øyne hvertfall!
[attachment=1]
[attachment=2]

Blir bra tilslutt! Gleder meg til show & shine på scc neste år! Eventuelt en Cal Looker oppstillig med alle "lookerne" Det hadde vært fett  8)
Har store planer om å prøve meg på "stripa" og  :o


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugaugust 18, 2015, 21:03:27 pm
2 bilder av varianten med de nye hjula er vell på sin plass!

[attachment=1]

[attachment=2]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Squarebackaugust 18, 2015, 21:05:06 pm
Fin BIL!!! Siklet på denne når den kom til salg...Men garasjen(e) er full(e)...


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugaugust 18, 2015, 21:18:30 pm
Fin BIL!!! Siklet på denne når den kom til salg...Men garasjen(e) er full(e)...

Takk for det ! er veldig fornøyd med den! Bare litt små rusk her og der, men det fikses etterhvert!  ;)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: vw56august 20, 2015, 17:42:57 pm
Ble fin nå da med de felgene og med detaljert med farge på felgene :)

Godt det er flere av oss som får øya opp for Type3 :)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugaugust 20, 2015, 22:40:45 pm
Ble fin nå da med de felgene og med detaljert med farge på felgene :)

Godt det er flere av oss som får øya opp for Type3 :)


Takk for det ! :) Ja dette er fine biler. Veldig praktiske og enkle og skru på.
Jeg og en kompis tok ut motoren i går på 14 minutter !  8)

Fikk nytt sylindersett i dag  ;D

Men det skall sies, Boble er mye mer gøy å kjøre! Så gleder meg til den er ferdig igjen  ::)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugaugust 23, 2015, 21:07:21 pm
Har vært på skikkelig tur i helga!

Vi dro 5 stk gode kommpisser på tur lørdag. 2 i boble og 3 i min variant!
Ruta blei fra krokstadelva til kongsberg- notodden- gaustatoppen-rjukan- austbygde- sauerlie seter- og tilbake til krokstadelva via kongsberg! Dette ble da en tur på ca 28 mil + litt.  :D

Dette var en utrolig fin tur i helt nydelige omgivelser med PERFEKT vær  :o
Eneste problemet var fjusking på delgass/lavgasspedal.... Dette fikk jeg ikke gjort noe med så da ble det mye uøkonomisk kjøring...
Trolig er det noe rusk som har satt seg i den ene forgasseren i en tomgangsdyse eller noe.

Tross tung bil (3 personer og relativt mye bagasje) så bruker den veldig lite bensin altså! Regnet ut ca 0.9l på mila og da med MYE tunge bakker og helt tullete kjøring pga fjuskinga! Tempen hålt seg også helt fin hele turen!

Slenger med noen bilder  ;)

Her har vi tatt en liten pause på notodden.
[attachment=1]

Nesten oppe ved parkeringa neafor gaustatoppen! Veldig fin natur og fantastisk kul vei! (sørsia)
[attachment=2]

Her er vi oppe på gaustatoppen! Ikke noe problem i totalt utslitte converse sko  8)
1,5 timer opp! Det er faktisk veldig bra! (Legg merke til vw merket på den ene skoa mi  ::) )
Kan såvidt kjimte parkeringsplassen langt der nede!
[attachment=3]

Her er vi oppe på setra! Langt pokkerivold unna ALT annet!
[attachment=4]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugnovember 08, 2015, 14:44:31 pm
Lenge siden oppdatering nå! Går litt treigt... Mye kjipt vær og jobbing med å finne skru lokale har tatt tia.

Men har gjort noe! Har fortsatt på venstre kanal med å få fassongen riktig på innerside og rivd av kanalbunn. (Ingen bilde da det er akkurat det samme som på høyre side  ;) )

Har og sveist hullet i innerskjerm på varianten!
[attachment=1]

Har ordna lokale sammen med to kompisser som vi driver å overtar nå! Flyttet inn karosseriet mitt så det står tørt.
Her blir det fint å jobbe inne om vinteren med varme! Gleder meg til vi har fått flytta skikkelig inn!
[attachment=2]
[attachment=3]

Legger og til ett bilde av bruksbilen i solnedgang!  ;D
[attachment=4]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugapril 10, 2016, 23:34:23 pm
Advarsel: Dette er minst 120 dager siden siste innlegg i dette emnet ble skrevet.
Hvis du ikke er sikker på at du vil skrive et svar, bør du vurdere å i stedet starte et nytt emne.

Oisann! Lenge siden oppdatering her!!
Ting har gått sakte og det har vert mye kjedelig arbeid som ikke er noe spennende å se bilder av...
Men i dag så skjedde det noe som er LENGE siden sist !! Karosseri ble satt på bunnplata igjen! (Skall snart av igjen da dette kun var for montering av kanalbunner.....)

Når jeg ser sånt så kommer arbeidslysta mye mer tilbake!

Når jeg er ferdig med kanalene så skall jeg sende bort en del opprettingsjobb til de som kan det skikkelig da det er steder jeg ikke blir helt fornøyd med selv... Regner med Mags for den jobben!
I mellomtia skall jeg få bunnplata pen og alt som hører med av understells komponenter!.

Ett dårlig bilde av tralla.

[attachment=1]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugapril 12, 2016, 23:04:15 pm
Så si ferdig med kanaler nå!  Gjorde vell unna 120-150 sveispunker i dag. Blir litt ensformig, men man ser jo fremgangen! :)

[attachment=1]

[attachment=4]

[attachment=3]

 Bedre bilder i dag!  ::)

Får legge ved ett bilde av bruks tralla og !
Senket foran ett hakk indre  8)

[attachment=2]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: pWolfapril 16, 2016, 09:49:07 am
Godt å se oppdateringer her igjen  :)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugapril 17, 2016, 22:32:35 pm
Ja har godt altfor sakte til tider, men hjelper på litt nå! Satser på mer frem gang også i kommende uke :)
 Blir bra å begynne på motoren etterhvert og! Tror den kan bli kanske interessang!  8)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugapril 28, 2016, 23:49:02 pm
Skikkelige gassere i hus!  ::)

[attachment=1]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugmai 02, 2016, 22:47:57 pm
Blokk og topper klare for maskinering hos JEE! 8)
Bare håper han er fornøyd med rengjøringa.

Her skall det linjeborres, plane anlegsflater til syl, Full flow og frese ned toppene for høyere komp!

[attachment=1]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: California Bluemai 03, 2016, 07:12:52 am
Veldig bra tråd. Liker stilen her ;D
Varienten ble fin med nye hjul.
Kult å se flere gå grundig til verks på restaureringen.
Bra med NYE cal-lookere på norske veier 8)
Blir spennende å se hvordan motoren blir til slutt med 46IDA. Tommel opp!


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugmai 03, 2016, 18:18:02 pm
Veldig bra tråd. Liker stilen her ;D
Varienten ble fin med nye hjul.
Kult å se flere gå grundig til verks på restaureringen.
Bra med NYE cal-lookere på norske veier 8)
Blir spennende å se hvordan motoren blir til slutt med 46IDA. Tommel opp!

Takk for hyggelige tilbakemeldinger!
Ja det trengs flere Cal Lookere! ikke bare skamsenk og takgrind... (Ikke for å disse, kan være fint med resto og!)

Jeg ser jo her inne att det er flere som har mye mer erfaring, kunskap og teknikk når det gjelder restaurering, men jeg gjør så godt jeg kan hvertfall!  :D

Ja motoren min er jeg veldig spent på! Fikk noen porte tips av Jee i dag så det burde bli en artig liten motor!
Planen på den er 1641 cc, w125 kam, 10:1 i komp og porting, 46IDA, 1,25:1 vipper.
helst dpr motvektsveiv eller balansert org. og letta og vektjusterte org råder.
Er veldig usikker på hva jeg skall velge av ventilfjærer! og støtstenger... Skall være alu stenger, men hvor mye tåler orginale???
Veit ikke om dette ser helt på trynet ut, men har trua selv! Kom gjerne med anbefalinger!  ;)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: pWolfmai 03, 2016, 18:21:30 pm
Liten motor med IDA = kult !  :)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugmai 03, 2016, 18:23:01 pm
Liten motor med IDA = kult !  :)

Det er min mening og!  8)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugmai 08, 2016, 21:40:27 pm
Fortsatt med rust arbeid i dag. Begynte på en plass jeg har grua meg til, nemlig under bakruta...
Men! når jeg først begynte så er ikke jobben så ille som forventet!  :D

Studerte nøye hvordan det var satt sammen og kom fram til at de indre lufterillene med motorlokk feste var greit å fjerne!

Etter mange punkter borret opp så var hele "plata" ute...

[attachment=1]

Så var det å borre mer punker og kappe nedre del. Her er delen som byttes ut...

[attachment=2]

Ble greit hull her da...

[attachment=3]

Så begynner tilpassing av ny (brukt fra annen bil) plate. må fikse nerkant på den, men ellers passer den perfekt!
Her blir alt riktig siden plata er fra samme model, bare uten rust akkurat der!  ::)

[attachment=4]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugmai 08, 2016, 21:45:06 pm
Så ett dårlig motivasjonsbilde  8)

Gleder meg til å begynne på motor!

(bilde tatt før vasking og levering av deler til Jee)

[attachment=1]

Wanna "race" ?  ;D


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: TrettenNullTomai 09, 2016, 21:42:28 pm
Fett..


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugmai 09, 2016, 23:00:49 pm
Fett..

Håper det blir det hvertfall!  :o


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugmai 16, 2016, 00:08:38 am
Varianten runda 100000km i kveld!  :o
Jeg har kjørt den 10000km  :D

Hadde bilen vært brukt så mye som nå de 22 årene den har stått, så ville kilometerstanden vært på over 300000km !
Får se om jeg klarer å kjøre den så langt da!  ::)


[attachment=1]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Squarebackmai 16, 2016, 10:59:12 am
Varianten runda 100000km i kveld!  :o
Jeg har kjørt den 10000km  :D

Hadde bilen vært brukt så mye som nå de 22 årene den har stått, så ville kilometerstanden vært på over 300000km !
Får se om jeg klarer å kjøre den så langt da!  ::)


[attachment=1]

Det greier den fint. Husk oljeskiftene og smøre forstillingen en sjelden gang...så kommer du langt...Legger du ut et bilde eller to til av den?


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugmai 17, 2016, 21:33:47 pm
Ja har vel hatt 3 oljeskift på de 10000km Regner med jeg tar ett nå før sommeren virkelig setter fart!

Trivelig og orginalt motorrom!
[attachment=1]

No bullshit her heller!
[attachment=2]

Trivelig inni! Litt synd med sprekker i dash  ::)
[attachment=3]

Og her viser den frem noen av sine skavanker...
[attachment=4]

Høyre forskjerm er ganske dårlig. Må sveises under lykt og neders ved lista. + bulkete  :-\
Venstre er en god del bedre. Men alt av småplukk er det man ser. Skall være veldig lite skjulte synder her!

Skall få ut fingeren og få tilbake det opprinnelige reggnummeret . Egentlig F skilter..


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugmai 18, 2016, 22:58:04 pm
Og sveist plate....

Bare sliping av sveis og behandle med noe på innsiden før siste del punktes påplass igjen!

[attachment=1]

Helsveist her. Ser ikke pent ut, men etter litt sliping så går det.
Ligger og rett bak dere neste plate punktes så dette blir ikke synlig!

[attachment=2]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugmai 19, 2016, 23:15:42 pm
Da var man nesten ferdig under bakvindu!  :)
Bare sliping av sveiser igjen...

Slipt ren denne før montering.

[attachment=1]

Sveist.
[attachment=2]
[attachment=3]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: 1303SSmai 20, 2016, 10:10:25 am
Ja har vel hatt 3 oljeskift på de 10000km Regner med jeg tar ett nå før sommeren virkelig setter fart!

Trivelig og orginalt motorrom!
[attachment=1]

No bullshit her heller!
[attachment=2]

Trivelig inni! Litt synd med sprekker i dash  ::)
[attachment=3]

Og her viser den frem noen av sine skavanker...
[attachment=4]

Høyre forskjerm er ganske dårlig. Må sveises under lykt og neders ved lista. + bulkete  :-\
Venstre er en god del bedre. Men alt av småplukk er det man ser. Skall være veldig lite skjulte synder her!

Skall få ut fingeren og få tilbake det opprinnelige reggnummeret . Egentlig F skilter..

Multi bil i bærum reparerer dash  :)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugmai 22, 2016, 13:39:18 pm
Ja har vel hatt 3 oljeskift på de 10000km Regner med jeg tar ett nå før sommeren virkelig setter fart!

Trivelig og orginalt motorrom!
[attachment=1]

No bullshit her heller!
[attachment=2]

Trivelig inni! Litt synd med sprekker i dash  ::)
[attachment=3]

Og her viser den frem noen av sine skavanker...
[attachment=4]

Høyre forskjerm er ganske dårlig. Må sveises under lykt og neders ved lista. + bulkete  :-\
Venstre er en god del bedre. Men alt av småplukk er det man ser. Skall være veldig lite skjulte synder her!

Skall få ut fingeren og få tilbake det opprinnelige reggnummeret . Egentlig F skilter..

Multi bil i bærum reparerer dash  :)

Takk for info! skall sjekke det ut etterhvert :)
Har ett bra dash ligende, men litt nyere.... vil heller få det orginale repparert!  ::)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugjuli 30, 2016, 00:21:02 am
En stund sia oppdatering her!
Har vært lite skruing men mye kjøring i sommer  :D Har blitt 5200km på varianten siden den runda 100000km i mai!
2000 av de på 2 dager! ::) Med 3 i bilen og bagasje fylt opp foran, i baksetet og til taket baki.... Tung bil får man si!

Lite stemningsbilde fra i sommer. (uten bagasje)
[attachment=3]

Bobla har det ikke skjedd så mye med annet en en del grubling og planlegging.

Måtte teste att ting hadde plass baki!  ;D
[attachment=1]
Her ser man indre "rille plate er sveist på plass igjen.
[attachment=2]

Uten om det så er DPR veiv bestilt nå + litt annet :)
Blir spennende å måle seg fram til hvilke lagre det blir. Blokka er vel 0,5 overdim mener jeg.
Og takk til Jee for bra arbeid! Seriøs fyr med mye tips og triks på lager!  8)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugaugust 14, 2016, 23:18:41 pm
Siden det med større forgassere ble mer plass i motorrom så begynte jeg å sveise igjen tidligere innspeksonsluker!
Blir jo penere og lettere å holde rent!

Ikke helt ferdig men dere skjønner greia  ;)
[attachment=1]

Andre sia sveist på innsiden og. Ikke slipt, men skall gjøres! :)
[attachment=2]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugaugust 14, 2016, 23:22:13 pm
Også borret ut knekt pinnebolt på blokk og satt i "ny" orginal.  ;D
Byttet ut den som ikke var knekt og da den ikke var orginal pluss att den var bøyd...

[attachment=1]

[attachment=2]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugaugust 14, 2016, 23:24:52 pm
Skaffet meg alu T-bars!  8)

Den typen hvor de bak følger samme vinkel som bilen  :)

Noe du har lagd Mags??

[attachment=1]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugseptember 12, 2016, 21:59:00 pm
En liten oppdatering da!

Har fortsatt litt inni innerskjermer bak, men ikke store forskjellen...

begynner å bli passe lei karosseri arbeid og sliter litt med å bli fornøyd med eget arbeid...
Vurderer sterkt å sende resten av karosseri arbedet til polen for litt fort gang og så få
tilbake karosseriet + alt av skjermer osv ferdig sveist, rettet og lakkert.

Tenker da å gjøre alt av montering og bunn sjæl +++

Vet ikke om dere har noen tanker rundt dette? eventuelt noen som kunne tenke seg å hjelpe meg litt på vei  ::)




Så i mellom all grublinga så har jeg jobbet med det jeg syntes er mest gøy og det er motor!  8)

jobbet med å grov utforme forbrennings kammere.

Dette er MYE bedre en det var og er i mine øyne ett godt utgangspunkt for fin pussing og senere polering.
(skulle tatt detaljerte før bilder så hadde dere sett hvor mye som faktisk er gjort!)
[attachment=1] [attachment=2]
Må måle alle kammerne, justere de og så en siste plansliping for å få tilbake de ønskede 39cc.
deretter blir det styringer, porting og sete/ventil jobb  :D


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugoktober 07, 2016, 19:29:11 pm
Kjøpt nye skilter til Varianten + røde koni rund baut!
Dette er det opprinnelige nummeret fra 1969 :)

[attachment=1]

Fin solnedgang her om dagen og!

[attachment=3]
[attachment=2]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugoktober 07, 2016, 19:36:19 pm
På bobla har jeg nå begynt komunikasjon med de flinke folka i Polen så får vi se om det blir noe fortgang her!
De samme folka som pussa opp den grønne splitdokaen ;)
Så vi får se! Skulle gjerne gjort alt selv, men skall resultatet bli slik jeg ønsker så må nokk noen proffe ta det resterende  ::)

Videre har jeg fortsatt på motoren. Jobber med toppene!

Her har jeg dratt ut styringer av den ene toppen.

[attachment=1]

[attachment=2]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugoktober 07, 2016, 19:46:12 pm
Fortsatt med porting av innsugs kanaler!
Dette er en tidkrevende jobb, men også artig!

Første port.

[attachment=1]

[attachment=2]

Ikke så lett å ta gode bilder her, men syntes det begynner å ligne noe.
Fjærnet mye av "humpa" og javnet ut mot sete. Alt i alt er også selve hullet blitt en del større.
Det er særlig rundt styringa det snurpa seg sammen mye.

Skulle gjærne hatt større ventiler, men begrenset med plass på 87mm boring...  ::)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugoktober 07, 2016, 19:53:40 pm
Har endelig motatt DPR veiva mi og!

Flott veiv, Fint utført arbeide  8)

[attachment=1]

[attachment=2]

Svinghjul må borres for 8 styre pinner. og det skall nok lettes en del og siden veiva er en del tyngere en orginal  ;)

Vidre blir det "bluprinting" for å finne riktige lagere før den går til knasten for balansering med alt montert seff!


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugoktober 07, 2016, 19:54:43 pm
Har endelig motatt DPR veiva mi og!

Flott veiv, Fint utført arbeide  8)

[attachment=1]

[attachment=2]

Svinghjul må borres for 8 styre pinner. og det skall nok lettes en del og siden veiva er en del tyngere en orginal  ;)

Vidre blir det "bluprinting" for å finne riktige lagere før den går til knasten for balansering med alt montert seff!


(ja jeg vet... tidenes tregeste motorbygge.....  ::) )


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Squarebackoktober 07, 2016, 22:12:20 pm
Hvordan ble Varianten med nye dempere? Merket du noen forskjell...


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugoktober 07, 2016, 22:52:04 pm
Hvordan ble Varianten med nye dempere? Merket du noen forskjell...

Ja det ble stor forskjell! Spessielt demperne bak var rimelig dårlig så det skulle ikke mye til for å merke forskjellen :)
Kansje noe stiv foran, men ikke galt. Helt supert for litt "sportselig" kjøring  8)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Squarebackoktober 07, 2016, 23:21:31 pm
Hvordan ble Varianten med nye dempere? Merket du noen forskjell...

Ja det ble stor forskjell! Spessielt demperne bak var rimelig dårlig så det skulle ikke mye til for å merke forskjellen :)
Kansje noe stiv foran, men ikke galt. Helt supert for litt "sportselig" kjøring  8)

Har satt mine på mykeste mulig foran...


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugoktober 07, 2016, 23:40:00 pm
Hvordan ble Varianten med nye dempere? Merket du noen forskjell...

Ja det ble stor forskjell! Spessielt demperne bak var rimelig dårlig så det skulle ikke mye til for å merke forskjellen :)
Kansje noe stiv foran, men ikke galt. Helt supert for litt "sportselig" kjøring  8)

Har satt mine på mykeste mulig foran...

Ja har de på mykeste foran og nest mykest bak. Nå er den ett hakk senket foran da, den skall opp snart og tror det blir veldig bra da!  :)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugoktober 11, 2016, 17:15:37 pm
Detaljer er viktig!

Her blir det lys under dash.

Bruker ett orginalt skiltlys slik att det blir som om det kunne ha vært orginalt!

[attachment=1]
[attachment=2]


Her skall det også bli extra kupè lys. Porsche har jo på begge sider så da skall jeg også ha det ;)

[attachment=3]

(skall ta noen bedre bilder etterhvert. og bytte ut 10w pæra med 5w....)

Det blir flere artige detaljer rundt om! De fleste er tenkt på slik att det kunne ha vært extra utstyr eller lignende  ::)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugnovember 09, 2016, 22:21:11 pm
Og her er begge insugportene nesten ferdige. Bare siste fin puss for å få de så like som mulig.
Eksos porter går fortere da det trengs og kan gjøres mye mindre arbeid der.

Deretter blir det neste topp :)

[attachment=1]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: TvBnovember 12, 2016, 23:07:43 pm
Hei
Har du delernr på den Volvo grunninga?
Mvh Truls


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugnovember 13, 2016, 00:33:16 am
Hei
Har du delernr på den Volvo grunninga?
Mvh Truls

Det står 31385366 på boksen. Har hørt noen rykter om att di skall slutte med den og att det kun er det som er igjen som blir solgt. Vet ikke om dette er sant.  ???


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: TvBnovember 13, 2016, 09:31:02 am
Hei
Har du delernr på den Volvo grunninga?
Mvh Truls

Det står 31385366 på boksen. Har hørt noen rykter om att di skall slutte med den og att det kun er det som er igjen som blir solgt. Vet ikke om dette er sant.  ???

Ok. får kjappe meg og høre med Volvo om den finnes mer da. Takker for svar.


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugjanuar 21, 2017, 22:13:13 pm
Liten oppdatering her da :)

Det går veldig seint nå da jeg ikke har verkstedplass lengere så garasjen min er stappet med alt mulig og verken strøm, varme eller plass er tilstrekkelig der...

Jeg har avtalt med det polske firmaet som andre her inne har brukt for fullføring av karosseri arbeid og lakk. Gjenstår bare å få fraktet det ned....

I mellom tiden skall jeg gjøre klar bunnplate understell og motor.

Motor nærmer seg stadie der jeg kan begynne med måling, tilpassing og montering :)
Lager for veiv, råder og kam er i hus samt KEP stage 1 trykkplate ;)

Neste pakke er på vei med støtstenger, titan ventilbrikker og ventilfjærer.

Må bare få frest thrust på blokk før oppmåling starter! (glemte å tenke på det når jeg fikk linjebora  ::) )
 
Topper og innsug er sendt for sveising  8) Dette er nødvendig da ønsket effekt har økt betraktlig...

[attachment=1]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugmai 28, 2017, 13:26:11 pm
Her er det lenge sia det skjedde noe  :o

Alt går tregt med bobla, er vell nærmest stillestående, men ikke glemt  ::)

Varianten har jeg begynt så smått å bygge en ny og litt sprekere motor til, slik att orginal motoren får litt pause før den får en gjennomgang.
Den fungerer veldig fint, men jeg vet att ventil styringene begynner å bli skikkelig dårlige + sikkert andre små ting "på gang"

Ny motoren blir en lett trimmet versjon på 1641ccm, økt komp (tenker ca 9- 9,5 burde være greit på en snill gate motor)
Brukt engle w110 , 1,25:1 vipper, Porting av topper og innsug, 2x40 IDF og csp pyhton exsos  :D Håper på rundt 80 håldbare hester og tror det burde være innenfor rekkevidde med dette oppsettet.

Alt av kjøleblekk har blitt sand blåst og pullverlakkert, også luftfilter deksler. Syntes chroma deler ikke passer seg i motor rommet...
Veiv blir balansert sammen med svinghjul og vifte. Råder og stempler blir vektjustert.

Håper på å ha denne motoren klar til SCC får å kunne kjøre under 20 sekunder med varianten  ::)

Neste store som har skjedd er att savnet etter å kjøre boble etterhvert har blitt veldig stort og når det da dukker opp "ferdig" Cal Looker med sprek motor til overkommelig pris så måtte jeg bare kjøpe!  ;D

Dette blir min morro bil fram til 66`n er ferdig! Og morro det er det uten tvil!  8)
[attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugmai 29, 2017, 18:39:46 pm
Overhalt denne 019 fordeleren i dag!

Plukket helt i filler, vasket i ultralydbad, tørket, smurt og montert sammen igjen. Mangler bare rotor og lokk nå.
Beholt den slitte lakken da denne liksom "gjør" denne fordeleren  8)
Skall selvfølgelig få tak i riktig brunt bakkelitt lokk til denne!

Skall prøve denne på nye variant motoren  ;)

[attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: California Bluemai 29, 2017, 18:50:06 pm
Bilen kom helt klart i riktige hender, grattis med ny bil.  8)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugmai 29, 2017, 20:44:56 pm
Bilen kom helt klart i riktige hender, grattis med ny bil.  8)

Takk for det!
Like stas hver eneste tur, går meget godt! men drivstoff forbruket snakker vi ikke om  ::)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugmai 29, 2017, 21:45:40 pm
Foresten ! er det noen som vet om det er noen styrke forskjell på forskjellige orginale støtstengene ???

Skall lage klar noen back up stenger til ny bilen, men har ikke komplett sett av samme type som er på bilen.

På bilen mener jeg det er av denne typen med lange riller (hvertfall det malen er laget på)
[attachment=1]

men har også mange av denne typen med korte riller...
[attachment=2]

Fant enda ett sett i garasjen med en litt annen vri med de korte rillene, men alle stammer fra 13-1600ccm motorer.

Mulig jeg etterhvert spanderer nye dobbelkona alu stenger, så jeg slipper å ha ekstra liggende når de som er i bruk bøyer seg  ::)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugaugust 09, 2017, 22:07:31 pm
SCC nærmer seg og planene er/har vært mange, men må innse att ikke alt blir ferdig i tide...

Har begynt å sveise rust på varianten da den ikke har vært noe pen i fronten. (hull i skjermer under hovedlys og bak forsterkningsplater i innerskjermene.) Heldigvis var det ikke værre en fryktet, men jobben må fortsatt gjøres.  ::)

Nye variant motoren er påbegynt, men rekker ikke få bilen ferdig sveiset, så da venter motoren også til etter SCC. Veiv med svinghjul og vifte er levert til knasten for balansering og råder + stempler har jeg vektjustert innen for 1 gram. Nærmer seg montering av shortblock.  :D

Så det som blir prioritert før SCC er den røde bobla.
I kjent stil skall det skrus unødvendig mye rett før avreise....

Planen er:
* Ta ut motor for å ettertrekke topper og gå over for å se att alt er tipp topp før det tynes på stripa.
* Lage ett bakre motorfeste ala geneberg "traction bar" UTFØRT!
* Ordne slik att gasswire strømpe ligger som den skall og faktisk treffer røret gjennom viftehuset.
* Vrenge på no dekk på 2 356 kopi stål felger som skall stå bak. (Usikker på om det blir diagonal dekkene for motorvei cruising/Looks eller de jeg har bak nå...)
* Montere orginale stålfelger foran med gode dekk. Lakkert sort. (senke spindler og kopi BRM flytter hjulene for langt ut) UTFØRT!
* Olje skift på motor +++.
* Om tid så skall det lages "bleie" under motor for sikkerhetsskyld.
* Se om det er mer "unødvendig" vekt som kan tas ut...
* Glede seg til SCC!  ;D PÅGÅR!


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: TrettenNullToaugust 12, 2017, 23:44:40 pm
Høres ut som en bra plan.  :)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugaugust 15, 2017, 21:29:28 pm
Litt fremgang her mens vi stadig nærmer oss SCC!  8)

Lagd ferdig og testet "motor festet" mitt i dag. Virker til å fungere bra! Merker ingen voldsom vibrasjon ved riv start eller burnout så det lover godt! Skall ikke skryte på meg noen voldsomt bra burninger da jeg har veldig mye grep, men det spant og hyla så det tells ::)

"traction bar"
[attachment=1]

Festet i det omdiskuterte hullet i karosseriet...
[attachment=2]

Ser ikke så alt for "gæli" ut syntes jeg!
[attachment=3]

Får se om jeg rekker å skaffe 356 felgene før SCC. Tror det vil gi bilen ett tøft "old school" utseende samtidig som det fortsatt vil være en Looker!  8)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugaugust 20, 2017, 22:36:23 pm
Vell hjemme etter ett veldig artig SCC!

Torsdag kveld var det skruing for harde livet for å være någelunde klar for avreise fredag etter jobb. Avsluttet skruinga med en burnout i regnet med 2 passasjerer ca halv 1 om natta!  ::)

Målet for SCC var å nå mitt ønske om 14 sec med rød bobla. Må si dette gikk over all forventning med ett første drag på 15.095.
Andre draget så stemte det meste og det ble en slutt tid på 14.881 @ 142.01 km/t! Dette var skikkelig gøy og ga "mersmak"  ;D

Skall sies att dette var med kun førerstol, ribbet bagasjerom, uten reim, stinger, no bakluke og "små" hjul på 205/65-15.
Ble totalt 6 pass fordelt på meg og en kompis som måtte få prøve.

Bilen fungerte helt topp uten noe problemer og holt seg javt på høye 14 / lave 15 sec. Her var det uten tvil kun kjøringa som avgjorde og jeg tror bilen bør være god for 14,6-14,7 uten endringer om alt stemmer helt!  8) Kreds til Anders for utrolig artig liten motor!!!

Har satt nytt mål for denne bilen allerede, hvis jeg blir å kjøre den neste år da  ::) (har jo lyst å få klar 66'n! og der skall det gå en god del fortere) 13 sec er neste mål med samme motor med små juseringer/forandringer  ;)

Alt i alt har jeg kost meg masse i lag med 2 kompisser + prat med andre vw folk! Gleder meg til scc 2018 allerede!

Depot med god stemning! (ikke bry dere om transiten...)
[attachment=1]

Race ready!
[attachment=2]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugaugust 26, 2017, 11:16:06 am
Det skjer stadig små ting med prosjektene mine.
I går kveld ble det variant shortblock.  :)

Veivpartiet med lagere gikk fint på plass sammen med en brukt w110 jeg hadde liggende. Dette er ett budsjett bygg så jeg bruker omigjen så mye som mulig, fint å sleppe innkjøring av kam og sylinder sett da alt er deler fra den gamle boble motoren min  ::)

"shortblock"
[attachment=1]
Noe primitivt "verksted", men så lenge jobben blir gjort så er det jo greit.  ;)
(her venter 66`n på tur)
[attachment=2]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugnovember 10, 2017, 22:25:59 pm
Liten oppdatering...

I morgen blir det klargjøring for vinterlagring av den røde bobla, med forhåpentligvis en liten tur får å få rast fra seg litt... ::)

Da blir det vask og muligens en lett polering + demontering av vippearmer og batteri.

Den røde har fungert som bruksbil helt fram til nylig pga defekt reservebil og oppsveising av variant.... Det vil si att dette har vært en kald høst uten varmeapparat  ;D (planer går ofte ikke som de skall)

Varianten har jeg sveiset opp innerskjermene foran da de var kraftig angrepet av rust >:( , men nå er alt helt stål  ;) Framskjermene har blitt sendt vekk for repp da jeg rett og slett ikke har tid til alt på engang.... Slutt resultatet blir bra så det skall bli fint å kjøre variant igen!
Varianten blir ikke fulltids helårsbil lengere da saltet spiser den opp, men på kalde dager med tørre snødekkede veier så skall den luftes en gang i blant! 8)

Oppdaterer med bilder av arbeidet etterhvert, men legger med ett stemningsbilde av den røde der den ser nok så barsk ut i mine øyne!

[attachment=1]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugnovember 10, 2017, 22:29:57 pm
Kan også meddele att små, men spennende oppgraderinger skall skje med den røde får å kutte ned tid på stripa  8)
(fikk noen tips av en svenske med mye singelport kunskap på scc som skall prøves ut  ;) )


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: TrettenNullTonovember 11, 2017, 08:49:23 am
Spennende.
Du tar av vippestellet for vinteren? For å spare ventilfjærene eller? Det er noe som er lurt å gjøre ved vinterlagring?


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugnovember 11, 2017, 23:09:41 pm
Spennende.
Du tar av vippestellet for vinteren? For å spare ventilfjærene eller? Det er noe som er lurt å gjøre ved vinterlagring?

Ja det er for å beholde spennet så godt som mulig i tillegg til att det minsker muligheten for fukt i sylindere. Er jo også gjort på 5 min så da er det jo ingen sak  ;)





Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: TrettenNullTonovember 12, 2017, 01:05:06 am
Spennende.
Du tar av vippestellet for vinteren? For å spare ventilfjærene eller? Det er noe som er lurt å gjøre ved vinterlagring?

Ja det er for å beholde spennet så godt som mulig i tillegg til att det minsker muligheten for fukt i sylindere. Er jo også gjort på 5 min så da er det jo ingen sak  ;)




Smart


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugapril 29, 2018, 22:41:35 pm
Liten oppdatering her da :)

Etter en lang vinter er det endelig klart for mer aktiv bruk av folkevognene!

Varianten har blitt brukt noe mer en tenkt da vinteren lagdte ett sterkt behov for skikkelig fremkommelighet til tider.....
Planen var å bare bruke den på fun run ++ og ellers bare lagre den til våren, men fun run var artig da!  ;D

Den røde ble tatt frem i slutten av påsken og gjennomgår en liten vår "shinings" nå før Bug inn.

Interiøret får en gjennomgang med vask av seter og rengjøring av paneler ++

Framm felgene er byttet med ett nytt par av samme type bare lakkert noe penere (de som var på hører til 66'n min)

Etter bug inn så skall olje byttes og forhåpentligvis modifisert innsugene til balanse rør bak viftehus + små fiks av div.

Har planer om å prøve den litt på stripa neste lørdag på dette Raceworz treffet, hadde vært gøy med en liten forsmak på racinga  8)

[attachment=1]

[attachment=2]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugapril 29, 2018, 22:47:30 pm
Setene ble mye penere!

[attachment=1]

Oppstramming av bak paneler. Dørene tar jeg en annen gang.....

[attachment=2]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Andersapril 30, 2018, 13:16:22 pm
Veldig gøy å se at denne blir godt behandlet :) Tommel opp!

Spent på om du får bedre tomgang med balanserør (antar det er derfor du vil montere det).
Du bør i hvert fall prøve med så lite rør som mulig, da for stort rør kan gå utover gassrespons og toppeffekt på motorer som er trimmet mye..
Det gjelder å finne det minste røret som fortsatt gir bedring i tomgang, i hvert fall i følge det jeg kunne finne av info sist.

Har lest at folk har hatt suksess med rør ned til 5mm på trimmede motorer, men dette er sikkert avhengig av forskjellige faktorer og vil variere.
Det enkleste er kanskje å montere en ventil på balanserøret og prøve deg frem ved å justere denne.

Jeg hadde planer om å glassblåse/røffe opp innsiden av innsugene i håp om at dette kunne bedre mix av bensin/luft.
De er veldig glatte nå, så jeg hadde også sett på dette når du først tar de av.

Gleder meg til å se denne igjen på SCC  :)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugapril 30, 2018, 21:12:27 pm
Veldig gøy å se at denne blir godt behandlet :) Tommel opp!

Spent på om du får bedre tomgang med balanserør (antar det er derfor du vil montere det).
Du bør i hvert fall prøve med så lite rør som mulig, da for stort rør kan gå utover gassrespons og toppeffekt på motorer som er trimmet mye..
Det gjelder å finne det minste røret som fortsatt gir bedring i tomgang, i hvert fall i følge det jeg kunne finne av info sist.

Har lest at folk har hatt suksess med rør ned til 5mm på trimmede motorer, men dette er sikkert avhengig av forskjellige faktorer og vil variere.
Det enkleste er kanskje å montere en ventil på balanserøret og prøve deg frem ved å justere denne.

Jeg hadde planer om å glassblåse/røffe opp innsiden av innsugene i håp om at dette kunne bedre mix av bensin/luft.
De er veldig glatte nå, så jeg hadde også sett på dette når du først tar de av.

Gleder meg til å se denne igjen på SCC  :)

Hehe Denne blir både "dulla" med og herja med akkurat slik det skall være!  ::)  8)

Kjekt med mer info runt innsugene og balanserør! Innsiden av innsugene skall helt klart røffes opp litt nå som du nevner det. Angående balanserør så var/er/blir dette mest for å teste litt og prøve seg fram og se hva som funker og ikke. Fikk nemelig ett tips av en svenske på SCC som virket til å være en slaks singel port guru og han mente att balanserør var noe jeg bure tenke på, både med tanke på gange og effekt. Så vi får se hva dette faktisk utgjør når den benkes på nytt. Ventil i røret er jo helt klart en fin måte å teste på!

Har planer om å prøve meg fram med litt dyser, da bilen går best i varmt vær noe som jeg konkluderer med att den faktisk går litt på magre siden. Blir spennende å se, i værste fall går jeg bare tilbake til nåværende dyser da det absolutt fungerer bra.

Om du tar en og annen tur til Zita ila sessongen så er det stor sjans for att du får se igjen bilen der, men ja den dukker opp på SCC for å slå egne rekorder :)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugapril 30, 2018, 21:22:50 pm
Gjort ferdig innteriøret i dag og må si det ble ganske bra.

Det er på langt nær strøkent, men helt grei brukstand med unntak av fører stol som er ganske slitt...
Nå er det værtfall rent og noe strammere en det var så syntes det passer bilen godt! Litt slitt men javnt over pen brukstand  :)

Feiret med årets første burning + en grei vask.
Nå er det Bug in neste. Skulle polert bilen , men siden det ble knapt med tid og att det ikke er meldt sol og pent så lar jeg det vente til litt senere.....

De store CSP merkene er nå fjærnet da den ser "cleanere" ut uten  ;)

[attachment=1]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugmai 05, 2018, 20:52:48 pm
Vell hjemme etter en kjempe artig dag på gardemoen raceway!

Fikk gjort unna oljeskift med filter etter jobb fredag så da var miste kravet til vedlikehold unnagjort. (ventiler ble just når bilen ble tatt frem i våres)

Så startet med å finne frem nødvendig verktøy og andre "just in case" deler og pakket dette inn i varianten som fungerte som servicebil i dag. Viktig å kjøre litt stil over ting.

På gardemoen var det bare å sette i gang med alt papirarbeid før bil ble klargjort til teknisk og videre noen pass på stripa.

Startet ganske greit med en 15,014 @ 140 km/t noe som var brukbart.

Neste pass så satt det meste veldig bra, fikk en god burning og både start og gearing satt som smurt! Kunne sikkert fin pussa litt på slur og 1-2 shift, men det holt til 14,578 @ 145,5 km/t så skall si smilet nesten gikk rundt!  ;D Dette var en utrolig artig start på årets race sessong!

Det hårete målet om 13 sek i denne bilen med denne motoren virker pluttselig ikke så uoppnåelig lengere...

Dette var med Micky Thompson dekka, stinger og uten reim. Kun fører stol og tom mage  ::)

Servicebilen i kø ved inngang.

[attachment=1]

Timeslip av beste tid. Kan vel ganske sikkert si att dette er raskeste singel portern i Norge nå!

[attachment=2]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Svein.mai 05, 2018, 21:08:15 pm
Skift disse gamle dekka nå så nærmer du deg nok 13 sek. Takk for flott kjøring også ses vi sikkert på Scc...


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugmai 05, 2018, 21:18:04 pm
Skift disse gamle dekka nå så nærmer du deg nok 13 sek. Takk for flott kjøring også ses vi sikkert på Scc...

Lyst på slicks ala de Jarle har på "servicevogna" så får man se da :) Selv takk for oppfølging underveis! 


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Svein.mai 05, 2018, 22:43:13 pm
Skift disse gamle dekka nå så nærmer du deg nok 13 sek. Takk for flott kjøring også ses vi sikkert på Scc...

Lyst på slicks ala de Jarle har på "servicevogna" så får man se da :) Selv takk for oppfølging underveis! 
Ligger et sett her ;)
https://www.facebook.com/groups/vwnorge/permalink/10155773287659753/


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Andersmai 07, 2018, 12:21:17 pm
Grattis med ny bestetid! Rått med 14.578 8)

Personlig hadde jeg siktet litt smalere enn 215 slicks på denne. Det er MYE dekk for en liten 1600..
Alternativt kan man fylle mye luft i dekkene for å få mindre kontaktflate, men har ikke spesielt god erfaring med det selv.
MH-slicks, og sikkert andre, kan være følsomme for høyt lufttrykk og ´tire shake´.


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugmai 07, 2018, 16:02:13 pm
Grattis med ny bestetid! Rått med 14.578 8)

Personlig hadde jeg siktet litt smalere enn 215 slicks på denne. Det er MYE dekk for en liten 1600..
Alternativt kan man fylle mye luft i dekkene for å få mindre kontaktflate, men har ikke spesielt god erfaring med det selv.
MH-slicks, og sikkert andre, kan være følsomme for høyt lufttrykk og ´tire shake´.

Takk for det!  ;D Fortsatt på en måte "din" motor så kan nok dele på æra! ;)

Ja når du sier det så er det kanskje i overkant... Har du noen anbefalinger?

Ønsker ca samme høyde på dekket og ser helst att det er dekk som er "gate låvelig". I tillegg så blir dette dekk jeg mest sansynlig skall bruke på 66'n når den er klar og målet der er jo 100hk per liter ut av en 1641.


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugnovember 05, 2020, 23:54:49 pm
Kommer snart noen små oppdateringer her  ;)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugnovember 08, 2020, 19:27:58 pm
Etter mangel på aktivitet på bobla mi så var det på tide å sette i gang igjen.
Jeg er en som ikke gir meg, men innså atterhvert att dette ble ett mye mer omfattende
prosjekt en både anntatt og planlagt...

Det har derfor vært mangel på motivasjon lenge så bobla har bare stått og støva.

Jeg fikk ånden over meg igjen i påsken og brukte mye av påskeferien på å kappe og sveise.
Det ble gjort veldig mye omigjen da jeg ikke var fornøyd med tidligere arbeid, men resultatet blir jo
mye bedre nå og jeg vil spare mye tid (og sparkel) på siste retting av flater.

Det som ble gjort i påsken var å gjøre hele innerskjerm jobben bak på nytt med ferdige repp plater.
Jeg skaffet også repp plater til "orkester grava" begge sider i tillegg til att "utriggere" ble handlet
for flere år siden. Veldig mye av dette går i hverandre så det ble tatt samtidig.
Skall ta noen bilder av dette etterhvert.

I høst fikk jeg tatt med bilen på jobben for å fortsette i varme lokaler. Har nå fikset opp kvart
paneler begge sier på nytt så man slipper flere cm med sparkel.

Alt i alt så er det som gjenstår bak å få på plass yttre del av innerskjermer bak og karosseri festene.
Jeg splittet platene for å kunne punkte de bedre en det jalla greiene fra fabrikk og behandle i mellom platene.

Venstre kvart panel ble byttet i koplett del da det var greiest med tanke på hvor mye fram og tilbake det hadde vært her tidligere...
[attachment=1]
Høyre kvart panel så byttet jeg bare ut en nedre del.
[attachment=2]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugnovember 08, 2020, 19:34:34 pm
Bilen slik den står nå.
[attachment=1]
[attachment=2]
Prøver å få jobbet ett par kvelder i uka slik att karosseriet forhåpentligvis er klart til levering ila vinteren. (Har sagt lignende før, men tror planene er litt mer realistiske nå ;) )

Ellers er den røde bobla solgt  :'( , men klarte ikke skille lag med den artige singel porteren så den sitter nå baki 66'n.  ;D
Den bli å bo der til motorprosjektet mitt omsider kommer i havn.
Den røde lever videre som cal looker hos en trivelig kar som jeg virkelig tror tar godt vare på den!

Har framtidsplanene klare for singelporteren, men mulig det blir en egen tråd om ikke så brått 8)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Sonicnovember 12, 2020, 14:51:54 pm
Fint prosject , stå på , klar til SCC -2021  :)

Mvh/E


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugnovember 12, 2020, 18:27:33 pm
Fint prosject , stå på , klar til SCC -2021  :)

Mvh/E

Takker. Skall se hva jeg får til, men har ett mål om att den er på veien igjen til sommeren, så
forhåpentligvis så blir den å se på SCC både på og av stripa ;) Skall se om det går å komme
lenger ned på 14 tallet med singel porter'n!  8)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugnovember 12, 2020, 18:44:16 pm
Tok en liten økt i går også med litt retting av front + div...
Fronten har fått en trøkk noen ganger så vanskelig å få den helt god, men
prøver så godt jeg kan uten å ha for store krav... Skall tross alt bli ferdig en gang også  ::)

Trenger på ingen måte en perfekt bil, men ønsker ett resultat som etter noen år minner om en urestaurert bil som
er godt holdt. Det viktigste er å kunne bruke den og att den er någelunde pen.  :D

Her er noen bilder fra påske jobben
[attachment=1]
[attachment=2]

Utriggere av "feil" type, men orker ikke bry meg om sånne fille ting lengere...


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugnovember 12, 2020, 18:47:46 pm
Orkester grav repp plate og innerskjerm indre del
[attachment=1]
[attachment=2]

Gjenstår litt små sveising noen steder og sliping, men stresser ikke med det.


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugnovember 12, 2020, 18:53:16 pm
Til slutt nedre del av A-stolpe. Ble mye bedre en tidligere repp så her er det håp  ;)

[attachment=1]
[attachment=2]

Blir nok ny oppdatering neste uke med mulig innerskjerm repp foran begge sider...

Kommer til å ha bytta ut nesten alt av de nederste 15-20cm på hele bilen når
jeg omsider er ferdig med å sveise...


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Roy Grellandnovember 13, 2020, 08:58:37 am
Imponerende arbeid, og godt noen holder denne type kunnskap i hevd.


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Stig Ham 67november 13, 2020, 10:55:36 am
Må bare si meg enig med Roy - godt å se at kunnskapen også finnes "lokalt"
Keep it up og sommer'n kommer før vi aner det ;)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugnovember 13, 2020, 22:17:28 pm
Takker så mye for hyggelige tilbakemeldinger!  :D



Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'november 16, 2020, 21:04:32 pm
Jep, enig med de over her! Dette blir bra  ;D


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Dallandnovember 16, 2020, 21:27:01 pm
Flinkus, den platen er lite moro å bytte.
En detalje, det er et drens hull på rep platen som dessverre er elendig plassert i forhold til originalen så det funker ikke lengre.. Foreslår derfor å bore ett nytt hull. ;)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugnovember 16, 2020, 22:56:19 pm
Flinkus, den platen er lite moro å bytte.
En detalje, det er et drens hull på rep platen som dessverre er elendig plassert i forhold til originalen så det funker ikke lengre.. Foreslår derfor å bore ett nytt hull. ;)

Takker for tips! Blir å gå over alle plasser det kan samle seg fukt og se om drenering kan utbedres :)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugnovember 16, 2020, 23:01:59 pm
Igjen takk for fine tilbakemeldinger! Det er med på å holde motivasjonen oppe  :D

Søndag ble det en økt på varianten ( bilder kommer etterhvert ) og i dag ble det mer
boble mekk. Godt igang med nedre del av innerskjerm/kvart panel venstre foran.
Her var det lappet opptil flere ganger så ble å skjære ut en stor bit så det bare
blir en sveise søm i stedet for en dullion... Skall få tatt noen bilder etterhvert  ;)

En god økt igjen her før høyre side står for tur ::)


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugnovember 17, 2020, 19:00:00 pm
Variant fiks... Skulle bare fikse ett lite hull, men det ble fort mye mer jobb en forventet...
Høres kanskje kjent ut??

En del nytt stål hvertfall.
[attachment=1]

Gårsdagens økt på bobla. Fikk kappet bort og tilpasset ny del. Såvidt begynt å sveise den inn.
Blir muligens en ny økt på torsdag ;) Satser på att jeg kommer i mål på venstre side da.
[attachment=2]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugnovember 25, 2020, 21:22:41 pm
Har blitt noe mindre jobbing enn ønsket, men fikk tatt en liten økt forige torsdag og en liten i dag.
Nå er hvertfall innerskjermen venstre foran nesten ferdig sveist.
Gjennstår litt inni bilen og rundt mot torpedo.
Over biten som er byttet er det veldig ruglete så her blir det en del jobb med retting, men
sånt tar jeg når all sveising er ferdig... Mange steder som trenger masasje så greit å ta det
sammtidig så man får skikkelig taket på det!

[attachment=1]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugdesember 01, 2020, 21:58:17 pm
Og vi fortsetter!

Fikk en god økt i dag. Startet med å løfte karosseriet slik att jeg kunne begynne på nedre del av
torpedo foran.

Lift off!
[attachment=1]


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugdesember 01, 2020, 22:02:22 pm
Ble ferdig med høyre side av torpedo. Blir ca samme jobb på andre sia og.

Fikk sveist div kroker og kriker også som før eller siden måtte tas uansett.
Trenger ett par karosseri løft til for å få ferdig innerskjermene bak med forstrekningsplater ++

Dagens arbeid.
[attachment=1]
[attachment=2]
Med litt lakk så det ikke ruster med en gang...


Tittel: Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
Skrevet av: Ziggy66bugdesember 12, 2020, 23:18:27 pm
Vi fortsetter.
Ukas økt.

Forsterkninger nesteb ferdig på plass ;) + litt små sveising her og der.
[attachment=1]