VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: empiboy (Mr. Eikstad) på juli 31, 2008, 14:54:59 pm



Tittel: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)juli 31, 2008, 14:54:59 pm
Tenkte jeg skulle lage en liten prosjekttråd ang. dette "prosjektet" jeg har startet på.
Jeg har valgt å gå ut i fra en orginal vw stamme av den enkle årsak at jeg ikke greide å få tak i riktig rørdimensjon som er på de orginale stammene. Orginalen har dimensjon Ø52/46 mens det røret man får kjøpt som er nærmest måler Ø51/46. Utgjør bare en halv millimeter i godstykkelsen men endte da opp med å bruke en donor isteden for å lage en helt ny.
Forstillinga jeg bruker er fra en 1956 T1. Den har tidligere vært kappet og sveiset (fast senking). Sveisingen var dårlig utført og man hadde heller ikke greid å få den rett når den ble satt sammen igjen. Men for meg var denne perfekt!

(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/DSC00679.jpg)
Her er utgangspunktet. Sandblåst for å få bort det meste av gammel moro.

(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/DSC00677.jpg)
Her er den gamle sveisingen. Tro meg, denne sveisen gikk ikke veldig langt inn i stålet.

(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/DSC00683.jpg)
Her er stammen kappet. Gjorde dette i fresen for å være helt sikker på at jeg fikk fjernet nøyaktig så mye som jeg ønsket.
127mm (5"). Som man ser av bildene er den ikke delt i senter. Dette fordi jeg har tenkt å frese ut sporet til høydejusteringen i det orginale røret, og sveise den lille braketten fra sway away justeringen til det gamle røret. Da får jeg bare en sveiseskjøt på hvert rør isteden for to som det ville blitt hvis jeg hadde sveiset inn sway away justeringen på vanlig måte.


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)juli 31, 2008, 15:08:18 pm
Har fått frest ut sporene idag og begynt plukke deler fra høydejusteringen. Bilder kommer plutselig ;) Dette er ingen hastejobb så denne tråden vil nok ikke bli oppdatert vær dag, men jeg skal holde vw folket orientert om hva jeg driver med i hulen min. Litt av målet med jobben er å få en 5" kortet aksel med dempertårn på bilen uten å røre karoseriet. Dempertårnene lager jeg helt nye. En kombinasjon av ombygde dempere og disse nye tårnene skal etter mine beregninger smyge seg på bilen med ca 3 mm klaring pr. side. Brakettene som holder stammen til bunnplata lar jeg stå til akselen er sveiset sammen. Så løsner jeg sveisepunktene og flytter disse ut 2,5" hver sin vei. Dette for å ungå at ting "slår seg".  De to små brikkene som sentrerer styresnekka vil også bli flyttet og ikke fjærnet som jeg har sett mange gjør. Skal det gjøres får det gjøres grundig ;D


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: LOBOjuli 31, 2008, 21:08:04 pm
Rock on ;D Vurderer å gå for noe smalere jeg også (4") Blir artig å følge denne tråden. Har ventet på den en stund nå ;)


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: vw56juli 31, 2008, 21:19:21 pm
dette blir bra empiboy :D

gleder meg til fortsettelsen


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)juli 31, 2008, 21:32:50 pm
Rock on ;D Vurderer å gå for noe smalere jeg også (4") Blir artig å følge denne tråden. Har ventet på den en stund nå ;)

Du har måttet vente en stund fordi jeg har brukt MYE tid på å planlegge i detalj hvordan dette skal gjøres. Noen nye ideer etter eget hode og litt nettsurfing samt mye måling på bilen. Målet er å ha den klar før sesongslutt slik at vinterens jobb blir å bytte forstilling og nappe ut motoren for å bytte litt pakninger og sjekke klutsjen. 


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: 56 ovalaugust 01, 2008, 07:45:01 am
Når du første er igang,så kan du jo lage en til meg å :P
Siden jeg har stått for donor forstillinga ;D ;D


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)august 01, 2008, 08:17:03 am
Nå tenker jeg vi skal holde oss til en først! Er litt jobb dette her. Mere tidkrevende enn det man kansje skulle tro. Og du som har gått over til heavy-metall felger har jo allerede hjula "under bilen"


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: 56 ovalaugust 01, 2008, 08:19:25 am
Ja ja tenkte jeg det ikke lite hjelp å få av forbunds brødrene


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Pålaugust 03, 2008, 23:26:05 pm
Artig prosjekt!! Jeg får følge med, for nå må jeg vist inn 4-5" selv. Montert CSP skiver på en 2" smala CSP puma forstilling og med Rader kopier så stikker det på utsiden :(

På ovalen jeg hadde for mange år siden så smalet jeg inn en puma 9cm og det gikk veldig greit. Men moro å se en som er virkelig nøye og ikke bruker vinkelkutter slik jeg gjorde :)


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)august 04, 2008, 05:47:02 am
Tilbake fra en liten helgeferie og tiden er inne for å legge ut noen nye bilder.

(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/DSCN0636.jpg)

(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/DSCN0626.jpg)

Her har jeg fått frest ut sporene. De ble etter mye tenking og prøving plasert likt. Planen var å sette den nedre justeringen vendt (opp ned eller noe sånt) i forhold til den øvre, men bestemte meg til slutt for å sette de likt. I øvre stilling vil bærearmene stå i tilnærmet orginal stilling. Men fortvil ikke! Den vil aldri kunne bli så høy som en orginalbil. Har kjøpt droppa spindler som sørger for det å holde klaringa nede.



Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)august 04, 2008, 05:53:08 am
(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/DSCN0629.jpg)

sway away i deler!
Røret ønsker jeg ikke å bruke fordi det har feil dimensjon, og jeg ønsker så få sveiseskjøter som mulig.

(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/DSCN0631.jpg)

(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/DSCN0630.jpg)

Her er de bare lagt løse oppå røret for å ilustrere hvordan dette vil se ut.

(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/DSCN0635.jpg)
Disse skivene (som er en del av sway away justeringen) må være boret i påvirket tilstand. Så her kommer jeg til å maskinere to nye. Synes det skal være likt oppe og nede.


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)august 04, 2008, 05:57:52 am
For de som er bekymret for sveisingen av selve forstillinga kan jeg berolige med at det vil bli laget DYPE fuger for å sikre en penetrerende sveis og selve sveisingen gjøres med rørtråd av en som har sveisesertifikat på dette.


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)august 04, 2008, 11:11:43 am
Endelig fant jeg disse!
Hadde gjemt de for fruen for å slippe unna "bokettersyn".

(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/Sykehusetbuffere.jpg)

Tenker at disse kombinert med justering og innkorting vil gi gode muligheter for en "grei" senking.


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Tistloaugust 04, 2008, 11:31:31 am
Arti med sånne tekniske tråder!!


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: HKEaugust 04, 2008, 11:38:33 am
Kjempebra tråd! Denne bør "låses på topp" av moderator!  ;D ;D


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: LOBOaugust 04, 2008, 14:20:12 pm
Dette er en 4" og de sier det er maks smalning dersom man skal kjøre med dempere uten body mods... Denne må bankes på plass.
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=285369
MeanBugs sier det samme...

Hva er dine planer for å få en 5" med dempertårn til å gå klar for innerskjermene?


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Pålaugust 04, 2008, 14:28:39 pm
Jeg har store problemer med å skjønne hvordan en 4" smalet forstilling kan gå klar av innerskjermene. Da min 2" smala forstilling kun har noen få millimeter klaring å gå på. Modifiserer de dempertårna så kraftg at de går klar eller hvordan gjøres dette?


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: LOBOaugust 04, 2008, 14:37:21 pm
Hvis du studerer linken så ser du at dempertårna er laget i flatjern og at gjengene er på utsiden. Blir jo bedre plass da :) Tårna er også "bøyd" for å smette utenfor. Men jeg har lest litt på TS forumet og det var visst en pain in di æs å få banka forstillinga på plass (4").
Har også lest at 5" blir MYE stivere enn 4". 4" var visst maks dersom man skulle beholde greie kjøreegenskaper. Men meningene er vel delte ang dette også... som alt annet ;)


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)august 04, 2008, 19:47:02 pm
Løsningen er å ikke plukke noe rett fra hylla. Selve demperen min blir ikke ikke mere enn 12mm bred på toppen etter ombyggingen. Støvhetta byttes ut mot en gummibelg. 2X12mm = veldig nære en hel tomme (25,4mm) To orginale dempere bygger 60mm! Det er over 2 tommer! Så tar man litt av alt er det mulig å få kortet utrolig mye. På kortet puma er bare den indre halvdelen av tårnet fjernet. Mine tårn kommer til å bli laget av 10mm flattstål. Disse blir sveiset helt på enden av forstillinga. Disse blir så bukket ut og inn igjen lengere oppe for å gå klar av karoseriet. Tårnet vil også ligge foran demperen helt opp til innfestningen hvor det blir bøyd tilbake i motsetning til orginalen som har tårnet rett bak demperen. Prinsippet blir veldig likt som på den resto cab'n som det er reportasje om i det volksworld bladet som er i salg nå. Jeg har målt bredden på karoseriet bak tårna mine og tegnet opp forstillinga med dempere og tårn i autocad. Jeg vil få ca 3 mm klaring på baksiden. Men på feks. bilen til fatter ville ikke dette gått da denne av en eller annen årsak er nesten en 12mm bredere bak tårna enn bilen min. Trolig pga en gammel skade på bilen hans. Ikke så lett å skrive om, men lett å se av bilder når uppdates kommer.

PS: Jeg har snakket med "meanbeam-mannen" fra sverige og han er også enig i at det er mulig å korte inn så mye når det gjøres på denne måten, men feilen er jo at ingenting lengere blir hyllevare og derfor kan bli vanskelig for folk uten dreiebenk å få kjøpt reservedeler ;)


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)august 04, 2008, 19:51:00 pm
Hvis du studerer linken så ser du at dempertårna er laget i flatjern og at gjengene er på utsiden. Blir jo bedre plass da :) Tårna er også "bøyd" for å smette utenfor. Men jeg har lest litt på TS forumet og det var visst en pain in di æs å få banka forstillinga på plass (4").
Har også lest at 5" blir MYE stivere enn 4". 4" var visst maks dersom man skulle beholde greie kjøreegenskaper. Men meningene er vel delte ang dette også... som alt annet ;)

Der ser du Nicolai. Bra link. De ENORME hylsen med gjenger i skal ikke jeg ha på min. Jeg gjenger rett i tårnet. Dette lar seg gjøre så lenge ikke tårnet går på baksiden, men foran demperen og demperen blir over dobbelt så smal som orginalen. Bare vent ;D ;D


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: riskyeraugust 05, 2008, 20:23:23 pm
Endelig fant jeg disse!
Hadde gjemt de for fruen for å slippe unna "bokettersyn".

(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/Sykehusetbuffere.jpg)

Tenker at disse kombinert med justering og innkorting vil gi gode muligheter for en "grei" senking.
Hå hå,detta blir dyrt for jeg kjenner kona ;D


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)august 05, 2008, 21:42:43 pm
Hysj. Jeg har swampcooleren din som gissel så pass opp! Den hadde jeg helt glemt helt inntil jeg for noen dager siden så baki caddylac'n. Der lå den rullet inn i ei jakke. Men uansett så ser du den ALDRI igjen hvis du tyster ;)


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Vw1302saugust 06, 2008, 12:38:25 pm
 :D ;D


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: HKEaugust 06, 2008, 23:40:40 pm
http://www.volkszone.com/VZi/showpost.php?p=4652061&postcount=14
http://www.volkszone.com/VZi/showpost.php?p=4652986&postcount=16

 ;D ;D ;D


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)august 19, 2008, 11:52:51 am
Det går SAKTE fremover med prosjektet.
Har nå fått freset nye alu "brikker" til justeringen. De som fulgte med sway away kittet må ha vært boret på en fest. Har også fått sveiset justeringen fast til røra så nå gjenstår bare å sveise de to delene sammen igjen slik at jeg kan løsne og flytte de to festene som holder stammen fast til bilen ut der de skal være og flytte styringene til snekka. Når dette er i boks begyner jeg på de nye dempertårna. Nye dempere er også innkjøpt og ombygging er påbegynt. Så fort jeg får "balljoint" ledda som skal stå på toppen legger jeg ut bilder av hele ombyggingen av disse.

(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/5inchbeam001.jpg)

(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/5inchbeam002.jpg)

(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/5inchbeam003.jpg)

Ønsk meg lykke til ;D.........

Som man kan se av bildene er skruene til justeringen av noe ulik type. Nye 1/2-20 unf skruer i rustfritt er bestilt. Må jo se ordentlig ut når jeg først legger så my jobb i dette.



Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)august 19, 2008, 14:05:53 pm
Hurra! Uniball ledd kom med posten fra Festo idag. Da er det bare å starte dreiebenken å lage custom dempere!


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Low67august 19, 2008, 17:28:58 pm
Ser bra ut det her.
Bare en liten innvending,mulig du har tenkt på det allt..
De forstillingene jeg har kortet så har jeg alltid  dreid en rør stubb som jeg putter inni røra. da blir det rett og solid.
En litt modda(dyp) 52mm hulsag fungere også perfekt til å løsne braketende..


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Lidaugust 19, 2008, 17:39:04 pm
Jeg stusser bare på valg av senkere her. Denne typen har jo en tendens til at skruene går i bakken når bilen er lav nok. Hadde du brukt den typen som brukes på puma hadde du sluppet det i større grad. Ellers artig å følge med på prosjektet.


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)august 19, 2008, 17:59:21 pm
Jeg har valgt å bruke denne typen justering forde de er enkle å justere. Tenker å sveise på noen små "ski" på vær side av den nederste skruen slik at ikke skruen får bank ved første subbings. Men jeg ser helt klart poenget ang. klaringen. Men det får jeg nok leve med. Sveisingen av akselen gjøres som jeg har gjort før. Ingen rør inni, men dype fuger og en knallsolid dyp sveis.

Kommet videre med demperene.
Her er noen bilder.

(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/5inchbeam004.jpg)

Dette er noen gamle KYB dempere jeg fant i lageret til fatter.

(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/5inchbeam005.jpg)

Her er toppen fjernet. Obs: Viktig nå å ikke miste stempelstanga nedi demperen ;D

(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/5inchbeam006.jpg)

Her er den dreid ned til 10 mm ytterst og gjenget med M10x1,25. Mesing hylsa er noe jeg bruker for å ungå merker i stempelstanga når demperen settes i dreiebenken.

(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/5inchbeam007.jpg)

Og her ferdig med det nye leddet på toppen. Dette er ikke støvtett, så jeg lurer på å få laget en slags innretning å rundt denne. På stempelstanga skal jeg kjøpe en belg ala drivaksel bare mindre for å forhindre støv å smyge seg inn i demperen, eventuelt lage ei ny støvhylse av stålrør. Men dette må jeg nok se litt nærmere på når jeg setter den på bilen.


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)august 19, 2008, 18:06:14 pm
Mulig jeg også legger inn en slags "bumpstop". Ser for meg ei polyuretan skive og metalskiver i begge ender. Dette legges eventuelt rundt stempelstanga. slik at det ikke smeller så ved en eventuell bunning. Tror ikke det blir noe problem siden jeg skal ha senkespindler og disse demperene nå er ca 50mm kortere enn orginale, men tanken tror jeg ikke er helt dum uansett.


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)august 19, 2008, 19:58:59 pm
Fikk sveisa delene sammen idag og løsnet begge festene. Det som gjenstår nå er å sveise disse på med riktig senteravstand og riktig i forhold til senter av akslingen......... Når dette er gjort flytter jeg styringene til snekka.

(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/5inchbeam009.jpg)

(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/5inchbeam010.jpg)

(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/5inchbeam011.jpg)

(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/5inchbeam012.jpg)

(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/5inchbeam013.jpg)


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Martinaugust 19, 2008, 20:07:05 pm
snakker snart montering nå vel  ::)


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)august 19, 2008, 21:36:48 pm
Nope.
Denne gangen skal jeg være NØYE. Og da snakker vi om pulverlakk, polerte syrefaste styrestag osv..... Det får ta den tiden det tar for å si det sånn.


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)august 20, 2008, 12:52:54 pm
Da har festene blitt sveiset på. 290mm c/c og helt i senter av røra på akselen. Målt ut med stort skyvelær.
Har også boret ut punktene på styringen til snekka. Merkene i akselen etter borret "sparkler" jeg opp med mig'n. Mye mål å huske på, så her lønner det seg å merke godt å skrive med så mye som mulig ;)

(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/5inchbeam014.jpg)

(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/5inchbeam015.jpg)

Gleder meg nå til å starte på dempertårna. De er jo liksom selve "rosinen i pølsa" hva anngår dette prosjektet. Har en komplett orginal aksling stående og når jeg sammenligner disse så ser jeg jo at det er "litt" forskjell på bredden ;D


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Pålaugust 27, 2008, 10:45:11 am
Det må være moro å være så flink som deg, Empiboy :D

Hvis dette prosjekt blir så vellykket som det ser ut til så legger jeg inn en bestilling på en lik en. Om du vil ta på deg å lage de på bestilling da?? Har en 2" smala CSP Puma som donor. Eller den orginale forbro fra bilen min. Alt etter hva som måtte passe best :)


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: LOBOaugust 27, 2008, 20:05:35 pm
Det må være moro å være så flink som deg, Empiboy :D

Hvis dette prosjekt blir så vellykket som det ser ut til så legger jeg inn en bestilling på en lik en. Om du vil ta på deg å lage de på bestilling da??

x2 ;D


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)august 28, 2008, 05:44:58 am
Nope. Ingen serieproduksjon av disse. Lite oppdateringer den siste uka, men kan jo medele at de gamle tårna er fjernet og de nye er påbegynt. Boret og tilpasset ferdig den nedre delen som skal sveises på akselen. Brukte 80x10mm flattstål. Det så helt feil ut så jeg freste ned bredden til 75mm. Har også fått noen nye ideer ang. innfestningen av demperen........


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Dag Laugust 28, 2008, 10:26:21 am
Nope. Ingen serieproduksjon av disse.

Blir vel som vanlig bare til forbundsbrødrene..... ;)


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)august 28, 2008, 11:24:07 am
Nei. Det blir som vanlig bare til meg ;)
Felger og annet styr derimot ikke like vrient å få meg til å gjøre.


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)oktober 07, 2008, 09:02:25 am
Her går det smått :)
Men for noen uker siden fikk jeg laget og prøvemontert de fleste av delene til dempertårna.
Orginaltårna har jo en vinkling bakover. Mine går isteden rett opp og øvre delen er kileformet for utsendets skyld. Dette for å få plass til demperene "bak" tårnet. Så kommer jeg til å sveise flattjern på toppen (som blir øvre feste til demperen) som går bakover slik at den orginale vinkelen på demperen blir opprettholdt. Lurer på å lage dette som en "gaffel" slik at jeg må tre demperen inn melom to jern istedenfor den orginale varianten hvor demperen bare ligger utenpå tårnet.

(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/5inchbeam017.jpg)

Her er et ELENDIG bilde.
Innvendig mål melom tårnene blir ikke mere enn 10 mm mindre enn orginalen.


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: muleguttenoktober 07, 2008, 19:16:17 pm
Hva med å ta med forstillinga på garasjeaftenen hos
Dag for nærmere ettersyn??
Sikkert mange som har løst til å se den`live`.


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Dag Loktober 07, 2008, 19:22:10 pm
Hva med å ta med forstillinga på garasjeaftenen hos
Dag for nærmere ettersyn??
Sikkert mange som har løst til å se den`live`.

Det hadde vært stas det ..... ;D


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: -Marius-oktober 07, 2008, 22:24:43 pm
Er det ikke en fordel å fortsette den kvalitetsjobben du gjort. De dempertårna ser sikkelig jalla ut. Du har gjort en så enestående jobb til nå, ikke avslutt med dette:) Må være bedre å bøye disse, da ser de mye bedre ut.
Mvh Marius


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Påloktober 07, 2008, 22:25:55 pm
Er det ikke en fordel å fortsette den kvalitetsjobben du gjort. De dempertårna ser sikkelig jalla ut. Du har gjort en så enestående jobb til nå, ikke avslutt med dette:) Må være bedre å bøye disse, da ser de mye bedre ut.
Mvh Marius

Kanskje viktigere hvordan det funker enn hvordan det ser ut ;)


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Tistlooktober 07, 2008, 23:03:40 pm
Er ikkje da jekla vanskeleg å bøya så tjukt stål?


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Gaute (alutig)oktober 08, 2008, 07:17:27 am
Ikke noe problem å bøyye 10 mm.
Det som er problemet er vel å få 2  90 graders bøyer så tett når man bruker 10 mm plate
Har ikke tjangs med den knekka som eg bruker i hvertfall
(kunne kanskje lurt det til med 30-40 graders bøyer)
med en skikkelig sveis burde dette bli gode greier ;)


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Hot Owloktober 08, 2008, 08:20:42 am
Jeg lurer på hvorfor alle slike korte forstillinger skal ha tårn i 10 mm gods? Det er noe veldig amerikansk over akkurat det.
Hadde det originale tårnet hatt noe å stå på, så kunne det ha gjort jobben helt fint.. selv om det er bare tynnplate...
Dette var en generell kommentar til alle korte forstillinger...
Når det gjelder denne så mener jeg å huske at EmpiB hadde noen planer utover bare gravmaskin jern...


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: magsoktober 08, 2008, 08:29:49 am
Burde holde med 7 eller 8mm,Skal jo bare holde en demper dær ;D


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)oktober 08, 2008, 12:07:33 pm
Knekking av disse i et helt stykke har jeg utstyr til på jobben, men forde det korte jernet i midten av de to delene må vinkles noe på midten for å få god klaring til bærearmen så går ikke det. Bilder av disse når de er HELT ferdige kommer når de er HELT ferdige ;). Ang tykkelsen er jeg enig i at de kunne vært tynnere, men det var bare 10mm jeg hadde tilgjengelig når jeg gjorde delene. Øvre delen som jeg skal skru demperen i derimot lager jeg av 6mm. Når tårna er ferdig sveiset vil de uansett ikke se så kantette ut som det de gjør nå. Sliping og sveising gjør underverker. Velger å ikke lage masse huller/jernkors/flammer/dritt/lort osv osv på tårna som mange gjør. Dette fordi jeg ikke helt ser funksjonen. Og det er vel strengt talt funksjonen jeg er ute etter. Diskuterte med JHU en gang om bilen ville bli for myk med senkespindler. Derfor har jeg laget noen hemmelige utgaver av ringene som fjæra står i inni forstillinga. Mine kan kansje mere kalles for rør........


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)oktober 13, 2008, 14:57:09 pm
For å slippe å forklare ale hvordan tårnet skal se ut gjorde jeg idag et ferdig isteden.

Her er et bilde fra utsiden/forsiden.
(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/DSC00705.jpg)

Dette er bak (inn mot karoseriet)
(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/DSC00706.jpg)

Nærbilde av "knekken" som kansje ikke kan kalles en knekk.
(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/DSC00708.jpg)

Og ennå et.....
(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/DSC00707.jpg)

Da forstår sikkert noen hvorfor dette ikke ble bukket i et stykke. Nå får jeg god klaring til bærearmen.


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Påloktober 13, 2008, 14:59:40 pm
Den lille "buen" i dempertårnet gir veldig godt med ekstra styrke, så nå bør det holde plenty :)


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)oktober 13, 2008, 15:07:37 pm
Jupp.
Ble stivt som den berømte stokken.


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Tistlooktober 13, 2008, 15:50:01 pm
Begynner masseproduksjonen så snart prototypen er klar? :)


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Påloktober 13, 2008, 16:09:19 pm
Begynner masseproduksjonen så snart prototypen er klar? :)

Ja, vi venter i spenning på det :D


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Martinoktober 13, 2008, 17:02:14 pm
det der ser lekkert ut i fra en platearbeiders øyne ;) hehe har en buss forstilling om et par vintre klar til deg jeg MR.   ::)


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)oktober 13, 2008, 17:53:53 pm
Dette er nok bare noe jeg lager en av (til vær pre 64 boble jeg eier i fremtiden)!
Denne tråden er mere ment som et spark i baken til alle de der ute som kan men som av en eller annen årsak ikke våger. Ikke som salgsreklame for "Eikstad's Felgbrædning". Rart dette men det er mange som ikke gidder å prøve selv før de har sett litt på hvordan andre gjør.

For min egen del var jeg stor motstander av innkorting. Men det var helt til jeg kjøpte BRM fake's. Disse bygger UTROLIG mye lengere ut enn orginale stålfelger. Og siden jeg allerede hadde kjøpt senkespindler (kjøpt kun fordi jeg ville ha hjula mere midt i hjulbuen), men som aldri ble montert da jeg oppdaget at hjula ville stikke utenfor skjermene var det ingen vei tilbake. Det måtte kortes. Jeg gikk melom alt på nett og i blader jeg kom over ang dette temaet, men fant fort ut at (nesten) alt som er serieprodusert og relativt billig er nettop billig fordi kvaliteten og finishen ofte er hoppet over eller er heller tvilsom. Og ikke var det kort nok heller. Sett senkespindler på en kortet puma og du sitter igjen med en innkorting på ca 1", delt på 2!! Det er jo nesten som ingenting.
Greia for meg handler om å ikke gjøre akkurat som andre gjør men derimot legge sammen alle inntrykk jeg får og la disse kverne rundt i toppen helt til jeg finner en egen måte å gjøre ting på. Jeg kan selvfølgelig også kopiere andre sine ideer, men jeg gjør ikke sånt ukritisk. Er noe bra, kopierer jeg, er det derimot ting jeg har noe å sette fingeren på prøver jeg å finne løsninger jeg selv kan leve med.

Gjør man ting selv vet man i alle fall hva man sitter igjen med.


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)oktober 13, 2008, 17:58:23 pm
det der ser lekkert ut i fra en platearbeiders øyne ;) hehe har en buss forstilling om et par vintre klar til deg jeg MR.   ::)

Og Martin, hvis du er platearbeider bør en slik jobb være noe du med glede gyver løs på selv ;)


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: HKEoktober 13, 2008, 18:33:51 pm
De tårna ble snasene må jeg si!!  ;D ;D Kjempebra jobba!

Har foresten samma problemene med mine fake BRMer. Kjøpte meg senkespindler fra Cip da disse ikke skulle bredde utover, men snakk om å bli lurt!!!  :-[ :-[ Hjula stikker langt utenfor reproskjermen jeg har på høyresia....... Subber som bare F....



Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)oktober 13, 2008, 18:59:10 pm
De tårna ble snasene må jeg si!!  ;D ;D Kjempebra jobba!

Har foresten samma problemene med mine fake BRMer. Kjøpte meg senkespindler fra Cip da disse ikke skulle bredde utover, men snakk om å bli lurt!!!  :-[ :-[ Hjula stikker langt utenfor reproskjermen jeg har på høyresia....... Subber som bare F....



Da er det bare å korte inn..... ;)


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: muleguttenoktober 13, 2008, 21:51:13 pm
Se her olsen.
Fri fra kjeller fengselet :D ;)???
Eller er det anton sin tid du tar fra?
Detta blir knall, bare å ta av seg hatten!!


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Unneberg Biloktober 13, 2008, 22:21:50 pm
Nope.
Denne gangen skal jeg være NØYE. Og da snakker vi om pulverlakk, polerte syrefaste styrestag osv..... Det får ta den tiden det tar for å si det sånn.

fint med pulver lakk,  men.............  husk på att bakelitt foringene krymper i varmen !!  de må ut før du steker pulver lakken


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)oktober 14, 2008, 05:33:55 am
Nope.
Denne gangen skal jeg være NØYE. Og da snakker vi om pulverlakk, polerte syrefaste styrestag osv..... Det får ta den tiden det tar for å si det sånn.

fint med pulver lakk,  men.............  husk på att bakelitt foringene krymper i varmen !!  de må ut før du steker pulver lakken

Hmmm.
Kansje like greit.
Hadde tenkt å bytte disse uansett, men synes ikke de gammle er spesielt enkle å få ut så kansje de slipper etter at den er lakkert??


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: riskyeroktober 14, 2008, 18:14:14 pm
detta liker vi! ;D Ikke gjør som alle andre! 8) Blir veldig bra detta,syns dimmen er perfekt også,selv om det kunne holdt med tynnere,ser  det mer profft ut enn med blekk,spør du meg. ;)


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Martinoktober 26, 2008, 19:13:28 pm
ser du har bare en sveise sjøt per rør, men gjør det noe å ha 2 på hvert eller? tenkte å smalne min forstiling snart, men har jo senkere i midten, så derfor kappe på hver side av senkerne, å vekk med så mye jeg kan (80mm sa meanbugs gutta) så derfår beholde senkerne, kappe 40mm på hver side-deretter sveise delene sammen igjen, å torsjons stavene blir vel kappet like mye i hver ende som det er blitt fjerna på røra?


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)oktober 26, 2008, 19:51:19 pm
Det du korter inn forstillinga korter du også inn fjærene. Men du tar halvparten på vær side av fjærene.
Ang dette med antal skjøter i rørene så valgte jeg å gjære slik at det bare ble en skjøt. Det er ikke noe vanskeligere enn å lage to skjøter og det er jo også lettere å få rett jo færre skjøter man har. Synes jeg.
Så et skrekkeksempel i  ultra vw for et års tid siden. Der satte de først inn sway away justering (2 skjøter) og så kappet de forstinninga på begge sider av etterpå for å korte den inn. Resultatet ble en superstygg forstilling med 4 sveisesømmer.

Årsaken til at jeg har gått for en løsnig med bare en skjøt er jeg ikke helt sikker på selv, men tror det er fordi jeg selv syntes det så best ut, og jeg får færrest mulig skjøter i røra, som igjen er et pluss for sikkerheten.


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Mr. Empiboyjanuar 30, 2009, 16:43:11 pm
Da er tiden kommet for noen oppdateringer :)
Satte skruer i alle hull det ikke skulle maling inni samt at jeg tettet endene med plater for å ungå lakk inni rørene. Lagerene tok jeg ut etter Unnebergs gode råd.



Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Mr. Empiboyjanuar 30, 2009, 16:54:53 pm

Det er satt inn nye bakelitt lager innerst i forstillinga. Ute hadde jeg tenkt å bruke nålelager, men da disse ikke passet inne i mine orginale 1956 rør så utgikk dette. Unneberg hadde ikke flere bakelittlager i skuffen så jeg endte opp med å dreie nye selv av nylon (må IKKE sammenlignes med polyurethan). Disse knirker ikke.
Dingsen som lagerene til kingbolten står i har vært hos Mr Pensjonert vw mekaniker og fått presset inn lager og blitt brotsjet opp til perfekt mål. Så etter litt maling så tenker jeg at spindlene også er på innen neste uke med nye leddbolter og alt. Da gjenstår bare styrestagene.
Fjærene har jeg satt i fresen og sentrert meg i de gamle hullene. Boret så nye 2,5" lengere inn før jeg tredde på en bærearm og kappet på utsiden av denne og sveiset sammen som orginalt.


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: perjanuar 30, 2009, 17:07:18 pm
Dette så meget bra ut !  :)

Per.


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: FreddyBjanuar 30, 2009, 17:39:15 pm
Virkelig imponerande stykke arbeid.


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Tistlojanuar 30, 2009, 18:43:48 pm
Ser Veldig bra ut!!! Du kunne nok fint fått selt fleire sånne, ja :)


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Martinjanuar 30, 2009, 20:21:54 pm
nice work E-boy


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Mr. Empiboyjanuar 30, 2009, 21:19:13 pm
Ser Veldig bra ut!!! Du kunne nok fint fått selt fleire sånne, ja :)

Skulle jeg solgt identiske aksler til denne hadde jeg nok brent inne med alle sammen!
Tror nok at med all tiden jeg bruker på en slik, pulverlakk, dempere, donordeler fra orginale aksler osv osv.... så ser jeg vel for meg at en pris på ca 4500,- + fort er innen rekkevidde og dermed en pris meget få er villige til å ut med (tror jeg) . 3-4" varianter derimot er det ikke like mye jobb med (tårnene svelger tid på en 5") og ville nok derfor blitt vesentlig billigere. Men når jeg verken er blakk eller har mulighet til å avse all fritiden min på slike jobber, så får det holde med denne ene.


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Mr. Empiboyjanuar 30, 2009, 21:21:20 pm
Ellers takk for tilbakemeldingene ;D
Det varmer en kald vinterdag :)


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Mr. Empiboyjanuar 31, 2009, 01:14:09 am
PS: Denne er IKKE til salgs. Så venligst ikke send flere PM med bud :)


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: LOBOjanuar 31, 2009, 01:28:09 am
Du er flink! Når har du tenkt å få montert den på den rustne stygge bilen din da? ;D Gleder meg til å se resultatet!


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: -Marius-januar 31, 2009, 08:37:17 am
den ble kjempe bra:) Men får du svingt hehe


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Mr. Empiboyjanuar 31, 2009, 09:43:40 am
Du er flink! Når har du tenkt å få montert den på den rustne stygge bilen din da? ;D Gleder meg til å se resultatet!

Håper å få den på i løpet av mai. Den rustne stygge bilen står desverre på en låve til vinterlagring da jeg mangler garage hjemme og ikke tok meg råd til å leie verkstedsplass til den i vinter. Angrer nå gitt.
Ang svingradius så blir den nok dårligere enn orginalt, men med senkespindler så blir bare innkortingen fra spindel til spindel på 4". Så bygger BRM hjula 45mm lengere ut enn de orginale stålfelgene, men de er også en halv tomme bredere. Så alt i alt blir det nok ikke så gæli.


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Tcjanuar 31, 2009, 10:14:07 am
Bygger hver spinndel 0,5"  Er det den typen som hotshop selger? Driver med korting selv og har lært no triks her gitt ;D Men je korter nok itte så mye som 5 :D Artig å se på folk som har peiling! Bra jobb!


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Mr. Empiboyjanuar 31, 2009, 12:23:29 pm
Kjøpte spindler av unneberg. "Tilbudstypen" som kostet 1400,- for parret sist sommer. Disse er for linkpin og tromler. De bygger 12,5 mm pr side i forhold til de orginale spindlene. Dette viste jeg når jeg kjøpte de og det er nettop derfor jeg korter 5". Planen var å korte 4" uten droppspindler, men så ballet deg seg litt på. Likte ideen om at det kun var karoseriet som skulle hindre meg fra maks senk. Derfor har jeg også "snudd" hullene til styreledda i spindlene for å unngå konflikt melom styrestag og tank ved max senking. Tror ikke bilen kommer til å senkes så mye at det ville blitt noe problem uansett, men det er gøy å ha muligheten :)


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: riskyerjanuar 31, 2009, 13:17:36 pm
Har sett den "live" og den ser kanon ut,men legg den til sia å bygg om Porsche hubba mine!!! ;D


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: slowbugjanuar 31, 2009, 15:11:42 pm
Dette ble kanonbra, liker spesielt innfestingen av demperne på toppen, smekkert :) stå på....gleder meg til å se denna deilige bilen cruze rundt i byen til sommern  ;D


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Tcjanuar 31, 2009, 15:18:37 pm
Sitat
Kjøpte spindler av unneberg. "Tilbudstypen" som kostet 1400,-
Da er det samme type som je har, da vet je hvor mye de bygger. Da er det bare å kutte å prøve seg frem.  ;D


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Mr. Empiboyfebruar 05, 2009, 12:04:22 pm
Nesten ferdig med prosjektet! Pust.....
Har nå kappet og gjenget styrestagene samt glassblåst disse og sveiset på en liten praktisk detalj på begge stagene (bilder kommer når de er helt ferdige) . Disse skal nå leveres til "Olsens tekniske center" i skien for å få en runde med el-zink belegg. Planen min var egentlig å lage helt nye stag av rustfritt (som skulle poleres) men siden jeg da måtte laget de av masivt ble dette skrinlagt. De blir jo blanke nå også, men ikke som jeg hadde ønsket. Kansje blir det krom når bilen en gang skal restaureres ordentlig. Forøvrig er de nye spindlene montert med nye kingbolter og leddbolter. Nye forbedrede støtdemper bolter er dreid og er sendt sammen med styrestagene til "Olsen's". Skal bli godt å få denne hjem så jeg slipper å bekymre meg for at noen andre på jobben skal skumpe til "kunsten" og den havner i betongen! Det hadde vært krise.


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: riskyerfebruar 05, 2009, 20:12:54 pm
Det er bare å polstre hele verkstedet med madrasser,da går det så bra så ;D


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Mr. Empiboyfebruar 05, 2009, 21:21:27 pm
Det er bare å polstre hele verkstedet med madrasser,da går det så bra så ;D

Da setter jeg kursen mot jysk!


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Mr. Empiboyfebruar 12, 2009, 18:35:25 pm
Da har fatter vært innom med de ferdige styrestagene mine. Det lange er et orginalt stag som jeg kappet 2,5" i enden med høyregjenger. Dette ble så gjenget videre inn med M14x1,5 tapp (orginal dimensjon), splittet på nytt og frest spor til skruen for klammeret som låser endeleddet.
Det korte staget er et nytt stag fra unneberg. Dette er beregnet til en vanlig 2" kortet aksel. Dette ble kappet og gjenget på samme måten som det lange, men splitting og spor til skrue fra klammer ble ikke nødvendig da endeleddet i den høyregjengede enden av staget låses med kontramutter. Hvor mye dette ble kortet husker jeg ikke. Beregnet lengden i forhold til et orginalt stag med faste ledd.
Den lille praktiske detaljen som jeg har skryti på meg er en M16 mutter som jeg boret opp med Ø18 bor. Så fikk jeg fatter, som er en rev med slaglodd, til å lodde den fast i den enden av staget som skal mot hjulet. Dette blir mye penere enn sveising i dette tilfellet. Da slipper jeg å knote under bilen med tang når det skal justeres. Og ikke blir det veldig pent heller når tanga har "spinni" over lakken/belegget noen ganger heller. Fatter har så hatt delene med seg på jobben å fått dyppet disse i elzink badet.
Da blir det korosjonsbestandig og ikke minst pent.

De to settskruene på bildene er vanlige sorte M10x30 umbrako som har blitt glassblåst og belagt for å unngå rust. Disse skal stå i gjengede hull på spindlene slik at jeg kan justere/begrense svingradiusen slik at ikke hjulene treffer innerskjermen. Bare en liten praktisk detalj.

Pus er forøvrig også vw entusiast! Hun heter Miss Empi Eikstad.


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2februar 12, 2009, 19:07:18 pm
Virkelig digger den løsningen med mutteren på staget for å unngå tangproblematikken... Den stjeler jeg  ;D


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Mr. Empiboyfebruar 12, 2009, 19:29:09 pm
Virkelig digger den løsningen med mutteren på staget for å unngå tangproblematikken... Den stjeler jeg  ;D


Bare å stjele ideer (ikke deler eller hele forstillinga) ;) Denne tråden er her for å gi ideer.......


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Tistlofebruar 12, 2009, 19:31:52 pm
The forstilling nermer seg slutten nå!!! Og du tar det heilt ut fortsatt! :)


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Mr. Empiboyfebruar 12, 2009, 19:42:55 pm
Takk Tistlo ;)
Jeg drømmer jo om resto looker, men føler ikke at jeg kan avse penger foreløpig til å kjøre løpet ut med bilen min. Derfor kjører jeg om ikke annet løpet ut med de nye komponentene som blir laget til den. Men sånn som jeg ser frem til den dagen da huset mitt er "ferdig" og garasjen står i hagen. Da skal rotta i deler.........


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: -Marius-februar 12, 2009, 21:42:43 pm
Hørtes ut som en langsiktig plan :) Viktig å se fremover.


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Mr. Empiboyfebruar 13, 2009, 10:41:40 am
Linker her opp noen bilder av en FANTASTISK 59 modell med nokså like chassis specs som min kommer til å få.

(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/360490.jpg)

(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/360898.jpg)

(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/308831.jpg)

Dette er det som står om bilen:

This is my 59 ragtop.

5''beam KCW
adjusters
drop spindles
4.5 BRMs up front \ 135 tires       Det har ikke jeg (takk for det)
5.5 BRMs out back \ 165 tires      Det har heller ikke jeg (takk for det)
short axle
drum brakes on all 4
stock shocks in back
NO shocks in front                     Evneveike idioter kjører uten!

no rubbage at all. can go lower, got about 3\4'' clearance an full turn range.

about 1 click in the back with the stock torsions , but have bigger torsions so it is clicked lower.



Hvis bilen min "står likt" med den nye forstillinga og de felgene jeg har så kommer jeg til å bytte nick fra Empiboy til Happyboy!

edit: tok meg den frihet å embedde bildene istedet


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Martinfebruar 13, 2009, 11:22:53 am
lækkert  :D


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Tistlofebruar 13, 2009, 11:33:03 am
ser fram til detta :)


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Mr. Empiboyfebruar 13, 2009, 12:19:26 pm
Bare det ikke blir slik! Da spyr jeg!

(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/369549.jpg)

Tror du jeg greide det nå Trond?


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Mr. Empiboyfebruar 13, 2009, 12:20:02 pm
Jommen!

Takk for gode data tipps. Det mest kompliserte jeg/karsten kan med data er å bytte IP, men det vet du vel ;D


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Trond Dahlfebruar 13, 2009, 16:36:13 pm
Se der :-)


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Mr. Empiboymai 09, 2009, 19:16:20 pm
Sakene er da påbegynt montert. Forstillinga er oppe, men ikke allt er ferdig fastskrudd og smøring samt montering av tromler gjenstår. Det ble TRANGT. Mye trangere enn jeg hadde trodd, men ikke være enn at vi fikk den på uten å sage i karoseriet. Mulegutten insisterte på å henge på en trommel å et hjul bare for å se hvordan det ble. Fytti H.... Her kan det senkes mye! Slik den er på bildet her er det ca 3 cm mellom skjerm og dekk på toppen av hjulet. Svingradiusen derimot ble mye bedre enn fryktet.
Planen er ikke å ha den så lav som nå, men å justere den gradvis opp fra max senk til den blir tilnærmet kjørbar ;)
Med tanke på at fjærene som står i nå har ligget i ro de siste tre årene og at jeg på bildet bare har jekket opp det ene hjulet så tipper jeg at bunnjustering betyr veihøvel som overhodet ikke kan kjøres.


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: JSmai 09, 2009, 19:45:01 pm
Problemene kommer vel når du skal(prøve) å svinge.  :D
Hvordan er klaringen til lyktepotta?


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Mr. Empiboymai 09, 2009, 20:59:45 pm
Ingen problem. Det er god plass slik hjula står på bildet. Men det er takket være innkortingen. Hjulet kommer så langt inn at det svinger forbi lyktepottas innside med ca 2 cm klaring. Pottene er jo stanset med litt spesielle sider og dette gjør at hjulet går forbi. Svingradiusen ble også mye bedre enn jeg trodde. Men jeg er mere skeptisk når det kommer til monteringen av de "nye" felgene jeg har kjøpt. Da spørs det om det ikke blir å bytte forstilling ennå en gang til en som er litt bredere......


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: -Marius-mai 09, 2009, 21:01:54 pm
så veldig bra ut:)


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: permai 09, 2009, 21:14:28 pm
Står vel å venter på postmannen hver dag du nå ?  8)

Per.


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Mr. Empiboymai 09, 2009, 21:26:03 pm
Felgene er faktisk allerede i norge, ifølge sporingsnummeret på pakkene. Men de skal vel innom ei tollbod osv før jeg får lov å hente de på posthuset. Må si jeg er litt spent, men jeg har god tid. Har ingen planer om å ha disse på bilen dette året. Bakhjula få noen 6" baner og forhjula skal muligens få 4" baner. Må se litt på dette. Hvis de orginale 4,5" banene ser bra ut på bilen beholder jeg bredden. Reservehjulet skal få samme bane som forhjula men kansje et 125 R dekk. Så skal alle fem sandblåses, banene skal finrettes hvis det trengs, nye senterkopper skal dreies og felgene inkl senterkopper skal lakkeres sølv før jeg selv skal detaljere med sort......... Tror jeg kommer til å være ganske lei disse felgene når de en gang blir ferdige.


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Mr. Empiboymai 09, 2009, 21:29:12 pm
så veldig bra ut:)


Takker. Liker "looken" med felgene godt under de runde skjermene...... Kansje jeg nå må senke bilen ytterligere bak også??


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: LOBOmai 10, 2009, 01:05:36 am
For et fantastisk resultat! Gleder meg sån passe til jeg får samme stuk på min :)


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Tcmai 10, 2009, 09:41:07 am
detti blir veldig bra.  ;D er da dritfin med di felga der!? hvorfor bytte


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Mr. Empiboymai 10, 2009, 11:23:23 am
detti blir veldig bra.  ;D er da dritfin med di felga der!? hvorfor bytte


Fordi felgene er for "pene" til bilen min. De er ikke røffe nok. Rostyle derimot tror jeg blir perfekt. De er liksom litt grovere med den sølvlakkerte og sorte finishen, og de har en mere passende design... synes jeg ;)


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: HKEmai 10, 2009, 11:53:15 am
detti blir veldig bra.  ;D er da dritfin med di felga der!? hvorfor bytte


Fordi felgene er for "pene" til bilen min. De er ikke røffe nok. Rostyle derimot tror jeg blir perfekt. De er liksom litt grovere med den sølvlakkerte og sorte finishen, og de har en mere passende design... synes jeg ;)

Det blir garantert bra på bilen din.... ;D
5 bolt Rostyle er ikke noe man ser hver dag eller........

"Like it alot!"


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Mr. Empiboymai 10, 2009, 13:00:25 pm
Hmmmm. Rå senterkopper på bussen!


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Mr. Empiboymai 11, 2009, 08:52:09 am
Problemene kommer vel når du skal(prøve) å svinge.  :D
Hvordan er klaringen til lyktepotta?


Rettelse! Ved bunnjustering er lyktepotta veldig "dumt" plasert..... Men siden det ikke er luft i demperene mine, så kan jeg jo uansett ikke ha den så lav når jeg kjører. Spørs om jeg ikke kommer til å justere den så langt ned som mulig uten at det subber i lyktepotta (også ved eventuell fjæring).
Noen som vet hva slags type bakre Opel Astra dempere ( årsmodell?? osv??)  som kan brukes foran på boble?? De som jeg har hørt skal være kortere?? Trenger en kortere demper slik at jeg slipper å slå inn innerskjermen for å få klaring nok til bevegelsen på demperen.


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Hansimai 11, 2009, 09:08:49 am
lookin good mr Eikestad!! hvilken dekkdim kjører du fremme?


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Mr. Empiboymai 11, 2009, 09:11:12 am
165/50-15  Nan-kang ns2 med nedslipt felgkantbeskytter for å få på rødsidene.


Tittel: Sv: Empiboy's korta forstilling.
Skrevet av: Mr. Empiboymai 13, 2009, 10:43:36 am
Klåfingra kjeltringer er årsaken til at denne tråden ikke blir oppdatert videre! Og det er også årsaken til at de siste bildene jeg la ut ble redigert bort igår >:( Nestemann som prøver seg kommer til å bli meget forundret (og forbrent i hendene).....
Lignende forstillinger kan tross alt KJØPES via nettet.