VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: andtho på august 04, 2015, 09:22:54 am



Tittel: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthoaugust 04, 2015, 09:22:54 am
Endelig ble det boble på meg også, jeg har vært aktiv VACN klubb mann i mange år og hatt det meste av gammel og ny vag, men aldri boble.

Jeg hadde nettopp solgt en 92 Audi 80 Quattro jeg hadde stående som vinterbil og pengene brant i lomma.

Jeg liker alt som brommer og har ingen spesielle preferanser til type bil (har også hatt annet en vag, men det er vag som står hjertet nærmest), søket på finn gikk på biler over 30 år, innenfor budsjett, vag.

Noen timers titting og det ble roadtrip til Dokka for å se på boble.

Bilen hadde nettopp vært på EU og skulle være i god stand, den trengte lakk dog.

Når jeg kom dit så lå dashbordet i deler og den så noe røffere ut en bildene tilsa. Den gikk merkelig og døde ut om man ga gass. Men jeg så potensiale og det ble kjøp. Turen hjem var lang da man måtte kose med den for å få den opp i fart.

Et par bilder fra jeg kom hjem fra Dokka, som dere ser så sitter det Porsche styling på denne, vet det kanskje er å banne litt i kirka på et forum som dette, men helt siden jeg så en sånn når jeg var liten har det liksom vært et "ikon" for meg. Og nå har jeg en selv. :)

Det var byttet alt av bremser foran og det sitter ATS felger på den, ellers rimelig standard bil.



Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: Endre Saugust 04, 2015, 09:25:21 am
Gratttis med fet 03 :-)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: andthoaugust 04, 2015, 09:29:10 am
Noe av det første jeg gjorde var å ta en service på bilen.

Til min store "glede" oppdager jeg at det sitter verken bensinfilter eller luftfilter på bilen, choke mekanismen er fjernet helt ifra gasseren og det virker ikke som det er tatt service på den på lenge.

Jeg overhalte også forgasseren, heldigvis lå choke delene i en kasse på gulvet foran i bilen så jeg fikk montert dette igjen sammen med en ny sånn som flytter på choke spjeldet (husker ikke hva den heter).

Var en tur på hotshop og handlet det jeg trengte, fikk da også med ny eksos og baklamper. Rattet fulgte med bilen løst.

Når jeg skulle fyre bilen etter service og forgasser overhaling nektet den å starte, viste seg at tenning og justering av gasser var helt off, fikk dette noenlunde riktig igjen og den fyrte med engang.

Etter dette gikk den noe bedre, men langtifra bra.



Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: andthoaugust 04, 2015, 09:32:30 am
Gratttis med fet 03 :-)

Takk for det. :)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: andthoaugust 04, 2015, 09:34:56 am
Siden det ikke var penger til en hellakkering så sent på sesongen (har en del andre biler også i tillegg til denne) så ble det økonomi lakkering.

Bilen ble slipet ned, noen skader på bakfanger fikset og så ble bilen rullet/penslet i samme RAL farge som US airforce bruker på flyene sine.

Nye lamper bak ble montert.

På disse bildene er også senkefjører foran montert.



Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: andthoaugust 04, 2015, 09:39:38 am
Så gjorde jeg et forsøk på å bytte eksosen på bilen, det som satt der ved kjøp var en 4-1 kollektor og en potte uten innmat. Naturlig nok hørtes det ut som den gikk på frieksos, noe som egentlig også var sannheten.

Dessverre knakk et par pinnebolter. Fikk en kamerat til å hjelpe meg med å borre dem ut og bytte dem.

Legger ved et bilde av potta som satt der og "pakningen" som jeg tror ble laget for å få ned lyden før EU, ikke rart den gikk dårlig.



Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: andthoaugust 04, 2015, 09:44:15 am
På vei til første treffet med bilen ryker dessverre clutchkabelen, noe som betydde at pedalene måtte ut. Jeg prøver alltid å oppgradere eller i det minste restaurere deler som jeg tar av bilen for så å sette dem på igjen.

Ny pedalgummi og fjører ble bestillt og pedalene fikk en runde med lakk. Hadde tenkt å få dem sandblåst og pulverlakkert, men kameraten min som har dette tilgjengelig var på ferie, så det får bli neste gang.

Empi short shift ble også montert, stor forskjell fra originalt.



Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: andthoaugust 04, 2015, 09:49:59 am
Bilen ble maskert og fikk en runde med matt klarlakk, dette for å få den "millitær" finishen som jeg var ute etter.

Dette tar oss til hvordan bilen står i dag, det er nesten nøyaktig 14 dager siden bildet i første post og disse bildene. :)

Her ser dere også taue "kroken" som er montert foran i fanger, grill fra Audi A4 B5 (passet merkelig bra), svart matte lykteringer og litt klistremerker som har funnet veien på bilen.




Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: andthoaugust 04, 2015, 09:52:37 am
For øyeblikket driver jeg å kobler opp oljetemp, oljetrykk og turteller. Noen som har tips til hvor man enkelt kan dra kabler fra motorrommet og fremover?

Her ser dere også rattet montert.

Mangler en spiller også, tar det etterhvert. :)

Sliter med at det er litt dødgang på rattet på den, hvor er et bra sted å begynne å feilsøke på dette?

Mangler også en del deler til dashbordet, hengsel til handskerom "døra", ventiler oppe ved ruta osv. Noen som har en delebil stående kanskje?

Tidsriktige skilter er på vei i posten. :)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: Endre Saugust 04, 2015, 10:05:03 am
For øyeblikket driver jeg å kobler opp oljetemp, oljetrykk og turteller. Noen som har tips til hvor man enkelt kan dra kabler fra motorrommet og fremover?



Hvis det er serviceplugg i motorrommet er den grei å bruke. Ellers har eg mye lagt en flerlederkabel (type tilhengerkabel 7*1 paralellt med bremserøret


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: andthoaugust 04, 2015, 10:08:24 am
For øyeblikket driver jeg å kobler opp oljetemp, oljetrykk og turteller. Noen som har tips til hvor man enkelt kan dra kabler fra motorrommet og fremover?



Hvis det er serviceplugg i motorrommet er den grei å bruke. Ellers har eg mye lagt en flerlederkabel (type tilhengerkabel 7*1 paralellt med bremserøret


Har prøvd å følge kablene som går fremover originalt, men de forsvinner inn i "veggen" bak og kommer frem igjen under baksetet. Vanskelig å få dratt noen ledninger der selv.

Hvor finner jeg evnt denne servicepluggen?


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: Endre Saugust 04, 2015, 13:30:40 pm
Den skal henge på brannveggen venstre side over viftehuset. En plugg på ca 3x5 cm så relativt lett å se.


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: andthoaugust 05, 2015, 09:33:55 am
Den sensoren som sitter skrudd inn i olje kanalen under forgasser, har den noen annen funksjon en å trigge oljelampe i dashbordet?

Må koble meg på oljetrykk og oljetemp her, bare lurer om jeg må koble opp den gamle sensoren også.


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: Kjell Roaraugust 06, 2015, 01:42:40 am
Den sensoren som sitter skrudd inn i olje kanalen under forgasser, har den noen annen funksjon en å trigge oljelampe i dashbordet?

Må koble meg på oljetrykk og oljetemp her, bare lurer om jeg må koble opp den gamle sensoren også.

Nei, du kan koble trykk og evt temperatur der (eller i bunnpanna). Anbefaler deg eksosbandasje rundt J-tubes'ene, da strålevarmen fra disse vil varme opp toppene mer enn varmepottene -> øke oljetemperaturen og faren for sprekker i toppene.

Mange bensinpumper har et filter (sil) i toppen, og håper du ikke har montert ekstra bensinfilter i motorrommet, pga brannfaren (jeg har hatt ett som sprakk...).

Lykke til :)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: andthoaugust 06, 2015, 07:40:15 am
Den sensoren som sitter skrudd inn i olje kanalen under forgasser, har den noen annen funksjon en å trigge oljelampe i dashbordet?

Må koble meg på oljetrykk og oljetemp her, bare lurer om jeg må koble opp den gamle sensoren også.

Nei, du kan koble trykk og evt temperatur der (eller i bunnpanna). Anbefaler deg eksosbandasje rundt J-tubes'ene, da strålevarmen fra disse vil varme opp toppene mer enn varmepottene -> øke oljetemperaturen og faren for sprekker i toppene.

Mange bensinpumper har et filter (sil) i toppen, og håper du ikke har montert ekstra bensinfilter i motorrommet, pga brannfaren (jeg har hatt ett som sprakk...).

Lykke til :)

Okey, takk for info. Var det jeg endte opp med å gjøre. :)

Skal få kjøpt noe eksosbandasje.

Monterte filter i motorrommet, mellom pumpe og gasser. Mange sier det er ok, og andre sier det er dumt. Har et filter i glass liggende som jeg kan montere, det vil nok takle varmen bedre. :)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: Gullikaugust 06, 2015, 09:40:35 am
Fin plass å ha besinfilter er der hvor bensinrøret kommer opp av rammegaffelen, gummislangen mellom det røret, og det røret som kommer inn i motorrommet.
Ikke er det noe temperatur å snakke om og det er ikke trykksatt der.
Om filteret mot formodning skulle sprekke allikevel, renner bensina på bakken, ikke blåses rundt i motorrommet


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: andthoaugust 06, 2015, 11:03:38 am
Fin plass å ha besinfilter er der hvor bensinrøret kommer opp av rammegaffelen, gummislangen mellom det røret, og det røret som kommer inn i motorrommet.
Ikke er det noe temperatur å snakke om og det er ikke trykksatt der.
Om filteret mot formodning skulle sprekke allikevel, renner bensina på bakken, ikke blåses rundt i motorrommet

Tittet litt på dette, men her har man jo clutchwaier, drivvaksel og bakre eksos. Det var liksom ikke noe å feste ting til. Var redd for at vekten av filteret skulle få slangen til å treffet noe. :)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: Gullikaugust 06, 2015, 14:12:22 pm
Er et kort spenn med gummislange der, jeg har tatt sjangsen på å la filteret henge i slangen. Lite plastfilter satt fast med gode klemmer, det jeg har brukt.


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: Hansaugust 06, 2015, 15:38:34 pm
+1 og 2 og 3 på å få filter ut av motorrommet. Er et utall tråder om emnet her inne og på vwnorge på facebook. Er ikke få biler som har brent som følge av bensinfilter i motorrom/dårlige bensinslanger.

Forøvrig artig bil du lager deg nå. Fargen likte jeg veldig godt. Send gjerne en PM eller del åpent hva fargekode det er . :)

Forøvrig hadde bilen fortjent litt mindre luft i hjulbuene  ;)

Stå på ! =)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: andthoaugust 07, 2015, 08:14:20 am
+1 og 2 og 3 på å få filter ut av motorrommet. Er et utall tråder om emnet her inne og på vwnorge på facebook. Er ikke få biler som har brent som følge av bensinfilter i motorrom/dårlige bensinslanger.

Forøvrig artig bil du lager deg nå. Fargen likte jeg veldig godt. Send gjerne en PM eller del åpent hva fargekode det er . :)

Forøvrig hadde bilen fortjent litt mindre luft i hjulbuene  ;)

Stå på ! =)

Virker som jeg må vike for flertallet og flytte filteret ja. :)

Alt av slanger er nytt heldigvis, ser jo hvorfor disse brenner, alt av slanger som satt der var sånn at de svetta bensin om jeg klemte på dem..  ???

Husker ikke fargekoden i farta, det er en RAL farge, 7045 eller noe sånt, fargen står på spannet så skal huske å notere meg det neste gang jeg er på verkstedet.

Takk for det. :)

Mindre luft i buene er under bestilling, må bare finne på noe foran for om jeg korter inn fjørene noe mer så mister jeg forspennet. Coilovere er ikke akkurat billig på disse.


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: Hot Owlaugust 07, 2015, 08:27:23 am
Hvis bilen din er August 73 eller nyere kan du bruke golf1 fjærbein. Hvis den er eldre kan du bytte bærearmer og spindler til nyere type.


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: andthoaugust 07, 2015, 08:36:50 am
Hvis bilen din er August 73 eller nyere kan du bruke golf1 fjærbein. Hvis den er eldre kan du bytte bærearmer og spindler til nyere type.

I følgte BT er den registrert første gang i Norge   28.12.1973.

Hvordan sjekker jeg helt sikkert om den er laget etter August 73? Den kan jo ha stått til utstilling en god stund før den ble registrert.

Chassinummer begynner med 1342 xxx xxx (ihvertfall i følge BT, må sjekke vognkortet i kveld)

Edit: kan det tenkes at det er typo av BT og det er 1142? Da er isåfall min laget september/oktober 1973.

Dobbeledit: Rimelig sikker på at jeg har sånne til høyre på bildet, mener det var to bolter på tvers når jeg hadde det av, ikke tre under ifra.

(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/446626.gif)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: Boergeaugust 07, 2015, 09:06:56 am
Chassinummer begynner med 1342 xxx xxx (ihvertfall i følge BT, må sjekke vognkortet i kveld)

Edit: kan det tenkes at det er typo av BT og det er 1142? Da er isåfall min laget september/oktober 1973.

Dobbeledit: Rimelig sikker på at jeg har sånne til høyre på bildet, mener det var to bolter på tvers når jeg hadde det av, ikke tre under ifra.

(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/446626.gif)

1303 er en "super beetle" og har annen chassisnummerserie en "standard beetle".

1342 er nok korrekt og tilsier laget mellom august 1973 og juli 1974.

http://www.superbeetles.com/chassis.htm


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: andthoaugust 07, 2015, 09:20:46 am
Hvis bilen din er August 73 eller nyere kan du bruke golf1 fjærbein. Hvis den er eldre kan du bytte bærearmer og spindler til nyere type.

Er dette bolt on? Fjørbein fra Mk1 Golf?

Må vel flytte over dempertoppen skulle jeg tro?


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: Hot Owlaugust 07, 2015, 09:21:14 am
Det eneste man behøver forholde seg til er det tredje sifferet... 4 står for 1974 års modell, og den har følgelig "golf" type forstilling.


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: Hot Owlaugust 07, 2015, 09:25:56 am
Ja, man må sette på 03 karosserifeste på toppen så er du i mål.
Jeg har AVO Golf1 bein på min 74 -03.


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: andthoaugust 07, 2015, 10:03:29 am
Det eneste man behøver forholde seg til er det tredje sifferet... 4 står for 1974 års modell, og den har følgelig "golf" type forstilling.

Okey, takk for info. :)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: andthoaugust 07, 2015, 10:08:42 am
Ja, man må sette på 03 karosserifeste på toppen så er du i mål.
Jeg har AVO Golf1 bein på min 74 -03.

Hva med gjennomføring av speedo wire? Feste den på en annen måte?


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: Hot Owlaugust 07, 2015, 11:01:05 am
Man bruker spindelen fra 1303, det er bare støtdemperbeinet fra golfen man setter på, så det blir ingen forskjell fra støtdemperen og ned.


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: andthoaugust 07, 2015, 11:05:01 am
Man bruker spindelen fra 1303, det er bare støtdemperbeinet fra golfen man setter på, så det blir ingen forskjell fra støtdemperen og ned.

Men om jeg ikke husker feil så går speedowire gjennom en ring som sitter på støtdemperbeinet?


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: Formula Veeaugust 07, 2015, 11:10:18 am
Man bruker spindelen fra 1303, det er bare støtdemperbeinet fra golfen man setter på, så det blir ingen forskjell fra støtdemperen og ned.

Men om jeg ikke husker feil så går speedowire gjennom en ring som sitter på støtdemperbeinet?
Det stemmer, men det er bare for å holde retningen. Kan sikkert bruke et strips eller noe.
Du må file det nederste av de to hullene 6mm ovalt for at det skal passe. Det gjør du lett med rundfil.


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: andthoaugust 11, 2015, 08:49:23 am
Fått gjort litt mer med bilen.

Spiller og målere ferdig koblet opp og montert:
(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/10/24c2f69b20a2f81f09951fc8b1ffd763.jpg)

Høytalere montert i dører:
(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/10/9cb970c00433103a5ca7369708cc0bdf.jpg)

Sliter med at turteller lever sitt eget liv og at det skrasler i høytalerne. Har gått over og fikset en del jording og dårlige kabler, men det ble ikke noe bedre.

Satt batteri til lading, mulig lav spenning er det som lager problemene.

Målte rett over 13v med motor i gang og rett under 12v med motor av. Skulle tro ladespenning skulle vært høyere?

Fikk satt på et klistremerke til.
(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/10/8254065750bec7cf118af1c394fa179a.jpg)
(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/10/e3e95c7cdc592f4c3a85dc815666efee.jpg)

Neste runde blir disse montert, Golf 1 coilovere. Takk for tips!
(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/10/b97145b9795ce4f109df0196ec97af94.jpg)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: holmsenaugust 11, 2015, 11:10:55 am
Kommer sikkert et tips ang. turteller her,,kuren var en motstand av noe slag tror jeg.


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: Tuffer'naugust 11, 2015, 11:40:32 am
Problemet med turtelleren er at signalet "fyr fem og tilbake" som nevnt over kan du bruke en motstand.
Jeg ble aldri helt klok på hvilke motstand som bør brukes.
Et annet og kanskje bedre alternativ er å bruke en diode, den sørger for at signalet kun går en vei. Defa bruker en diode i forbindelse med alarmer, alle som selger Defa vil normalt ha denne på lager koster noen små kroner og fungerer gull. Brukte en slik på min og det løste problemet.   


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: andthoaugust 11, 2015, 11:51:57 am
Problemet med turtelleren er at signalet "fyr fem og tilbake" som nevnt over kan du bruke en motstand.
Jeg ble aldri helt klok på hvilke motstand som bør brukes.
Et annet og kanskje bedre alternativ er å bruke en diode, den sørger for at signalet kun går en vei. Defa bruker en diode i forbindelse med alarmer, alle som selger Defa vil normalt ha denne på lager koster noen små kroner og fungerer gull. Brukte en slik på min og det løste problemet.   

Merkelige er at jeg fikk først en måler som det var noe galt med urskiva på (feil på trykken), denne viste rpm helt fint, men feilen kom når jeg byttet til den nye jeg fikk når jeg klagde til selger.

Skal sjekke opp det med dioden. Regner med at denne monteres mellom måler og kabel for signal?

Edit: Sånn du tenker på?

http://www.defa.com/no/automotive/security/accessories/annet/1a_diode_4pk/


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: andthoaugust 11, 2015, 13:32:30 pm
Kona hadde med bilen på jobb og tok en titt på stereon sammen med en av gutta der (hun jobber på firma som driver med ettermontering av utstyr på bil, bla Defa) og det viser seg at kabler til bakhøytalerne var i kontakt med hverandre. Tenkte ikke på å sjekke dette da de jo ikke var i bruk. Disse ble tapet opp ved montering.

Kjører vi fader frem så funker alt fint.

Typisk at det skulle være en sånn bagatell. :)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: Tuffer'naugust 11, 2015, 13:46:17 pm
Problemet med turtelleren er at signalet "fyr fem og tilbake" som nevnt over kan du bruke en motstand.
Jeg ble aldri helt klok på hvilke motstand som bør brukes.
Et annet og kanskje bedre alternativ er å bruke en diode, den sørger for at signalet kun går en vei. Defa bruker en diode i forbindelse med alarmer, alle som selger Defa vil normalt ha denne på lager koster noen små kroner og fungerer gull. Brukte en slik på min og det løste problemet.   

Merkelige er at jeg fikk først en måler som det var noe galt med urskiva på (feil på trykken), denne viste rpm helt fint, men feilen kom når jeg byttet til den nye jeg fikk når jeg klagde til selger.

Skal sjekke opp det med dioden. Regner med at denne monteres mellom måler og kabel for signal?

Edit: Sånn du tenker på?

http://www.defa.com/no/automotive/security/accessories/annet/1a_diode_4pk/


Du kobler den mellom på signal kabelen ja. Er den jeg mener, bare husk at den er retningsbestemt.
Gamle turtellere fungerer uten problemer, i moderne biler er signalet mye svakere enn på disse gamle bilene, så derfor er de nye tellerene mye mer følsomme og plukker opp støy. Hvorfor den første fungerte er nok mer tilfeldig, den første telleren jeg kjøpte slo helt ut til maks så fort jeg satte på tenninga. Fikk en nye å den fungerte men, viste alt for høy verdi. Så fort jeg fikk på dioden var problemet løst.


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: andthoaugust 11, 2015, 13:52:37 pm
Du kobler den mellom på signal kabelen ja. Er den jeg mener, bare husk at den er retningsbestemt.
Gamle turtellere fungerer uten problemer, i moderne biler er signalet mye svakere enn på disse gamle bilene, så derfor er de nye tellerene mye mer følsomme og plukker opp støy. Hvorfor den første fungerte er nok mer tilfeldig, den første telleren jeg kjøpte slo helt ut til maks så fort jeg satte på tenninga. Fikk en nye å den fungerte men, viste alt for høy verdi. Så fort jeg fikk på dioden var problemet løst.

Stemmer, den forrige som latet til å fungere viste merkelig høyt turtall når jeg tenker på det, så du er nok inne på noe.

Diode er bestillt, så da ordner det seg. :)

Takk for tips. :)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s "Bastarden"
Skrevet av: andthoaugust 13, 2015, 13:05:49 pm
Ny dag ny runde på verkstedet.

Skulle egentlig dra til en kamerat i dag for å få hjelp til å senke den bak. Men når jeg tok av ene framhjulet for å montere coilover la jeg merke til en bensinslange som svettet litt.

For moro skyld tok jeg og filmet når jeg dro i den, tenkte kanskje jeg kunne få den til å dryppe.

Så feil kan man ta..

https://youtu.be/MU7HaDcNNpg (https://youtu.be/MU7HaDcNNpg)

Dro da og kjøpte 5 mtr bensinslange og div klemmer.

Tok ut tanken for å være sikker på at alt er bytta.

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/12/2c470d6de5b9b3a0463cb16dc67b0ae0.jpg)

Når bensinproblemet var løst begynte jeg med coilovera.

Ferdig høyre side.

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/12/782b178124ad9331ffab173b70ca56f7.jpg)

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/12/22a0fb89f609f2f08624d1e7e341f8e2.jpg)

Sånn ble bilen med coilovera foran ferdig montert. Ikke finjustert.

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/12/c66457ae58f6ec93b148c9087f95d714.jpg)

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/12/e77d0cef87f2855cb7f8d28ffabd0c58.jpg)

Er mye å gå på på gjengene. Så får prøve oss frem litt når vi får senka den bak.


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: Formula Veeaugust 13, 2015, 13:16:19 pm
Så veldig bra ut! Måtte du file 6mm?


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthoaugust 13, 2015, 13:21:31 pm
Så veldig bra ut! Måtte du file 6mm?

Takk for det. :)

Dro igjennom et bor som var noe større en hullet, det gjorde susen.

Er ikke mye man må ta av.


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: Formula Veeaugust 13, 2015, 13:22:21 pm
Flott, vurderer å gjøre det samme med min. 1302 med 1303 fjærbein.


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthoaugust 14, 2015, 10:27:26 am
Brukt mye tid i går kveld på verksted til en kamerat, planen var å senke bak og ta en firehjulskontroll.

Bolter i bakstilling hadde en annen ide,  så det ble ikke senk bak denne gang.

Men justert camber og spissing fikk vi gjort.

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/13/88de30e14b1cc7af7c0423021ed67571.jpg)

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/13/797be22ade2b0a6c5e5ded1edc41f6a3.jpg)

Fikk også hatt på eksos bandasje for å hindre strålevarme fra bakre eksos og til toppene. Glemte å ta bilde.

Turteller lever fortsatt sitt eget liv, så bytter den i morra.


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthoaugust 14, 2015, 10:29:38 am
Skilter er hentet på posten og vil bli montert etterpå, da kommer siste merket på døra på og styresnekka skal strammes (regner med at det er det som forårsaker litt slækk i styringa).

DA, er bilen jaggu klar for treff. :)

Ses på VACN lokallag treff på Frysja i morgen (begynner 11) og så på SCC i morgen kveld. Og tilslutt på VACN lokallag Mjøsa sitt treff på CC Gjøvik søndag. :)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthoaugust 17, 2015, 09:35:33 am
Brukt bilen en del i helga, fjørene foran har nok satt seg under kjøring for rattutslaget ble litt og litt dårligere, tipper noen stag som møtes under der. Endte opp med å heve den en cm og problemet var løst.

Litt bilder fra treff med Oslo lokallag på Frysja.

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/15/0c0b2d0e83ce8755805d2079282f6769.jpg)

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/15/79b59a93f7d7d8c605f60fa9911ebe98.jpg)

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/15/c17cacdbb42988e9a9b7397a202e7ef3.jpg)

Fikk foresten borra opp og lagt netting på hullet i vingen. Må gå over med kosten en runde til senere. :)

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/15/05cd60b3bb7019e5b7c492780f89547e.jpg)

Et par bilder ifra Mjøsa lokallag treff på Gjøvik.

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/16/bf8cfbed54a475c2f1bba8a9a0bde36f.jpg)

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/16/fa0c5dc0a41178dd2f83d835f3163827.jpg)

Lånte dem på Facebook siden deres. :)

Stramme styresnekka hjalp veldig btw. :)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthoaugust 17, 2015, 09:39:51 am
Tok et par bilder på vei hjem på søndagen, lekte litt i Photoshop. Er litt finpuss igjen på dem, men her er foreløpig resultat.



Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthoaugust 26, 2015, 08:44:01 am
Skal ikke være lett å senke boble.

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/24/e00a60c7f90d30c48b2739b925766fc5.jpg)

Tror jeg har funnet sweetspot, akkurat lav nok, men styrestaga går ikke i konflikt med noe.

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/24/bed0c34a21988a7f2ef9a5903cb4ee50.jpg)

Hadde på rustløser på alt av bolter som må av bak for å senke.
(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/24/e04494bd425acac49186b6d6f02fc062.jpg)

Pimpa dekka.
(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/24/e6096de888131eb2bd66be8da989c68f.jpg)

Fått på et merke til.
(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/24/a3a27451c6ac9d2982a3de0df8e96a0c.jpg)

Ventet så til neste dag og lot boltene godgjøre seg litt.


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthoaugust 26, 2015, 08:44:59 am
Neste dag begynte merkelig enkelt med at alt av bolter løsnet lett.

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/25/bcfe057b4dfac98288f6fe6cd8bfb637.jpg)

Så brukte jeg laang tid og store deler av det greske alfabetet til å få staget løs fra torsonstaven.

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/25/2ad6fa5cb97f626c7c974fb8289f6066.jpg)

Gikk for to tenner på indre spline, briste eller bære. Det skal såvidt jeg vet bety 2 x 2" som totalt er 96mm senk.  :P

Ble bra.
(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/25/e650ae708cb0888e50f07601a54296c8.jpg)

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/25/e9e8c35ff28c90c7d96cde56e9554d64.jpg)

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/25/9901bc7e50b046b6c49f7b8d5f969a22.jpg)

Avstander er nå omtrent likt fra skjerm til bakken foran og bak. Disse skal vel egentlig ha litt stuk for kjørbarhetens skyld. Men er ikke så gira på å heve den bak igjen.


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: BeetleBugaugust 26, 2015, 08:47:34 am
3 indre hakk? Da må vel fjørplata ligge mot støtfangertårna?

Mvh
BB


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthoaugust 26, 2015, 08:56:30 am
3 indre hakk? Da må vel fjørplata ligge mot støtfangertårna?

Mvh
BB

Mulig jeg kom ut av tellinga, kan ha vært 2 og. Konsentrerte meg mest om å få det likt på begge sider.

Måtte kappe bumpstop (rød ring).

Bilen har klaring oppover (rød pil).

Ikke testet den enda, mangler å skru til drivvaksler. Skal gjøre dette i dag.


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: BeetleBugaugust 26, 2015, 09:36:56 am
2 hakk er også ekstremt men vet at folk kjører rundt slik. Utifra det jeg ser så ser det ut som 2 hakk.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthoaugust 26, 2015, 09:47:47 am
2 hakk er også ekstremt men vet at folk kjører rundt slik. Utifra det jeg ser så ser det ut som 2 hakk.

Mvh
BB

Du har nok helt rett, endret posten min nå. :)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: 1303SSaugust 26, 2015, 10:22:39 am
Hvilken dimmensjon har du på bakdekka??Jeg brukte gradvinkel når jeg senka min bak.La den på 17Grader forspenn.


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthoaugust 26, 2015, 12:16:12 pm
Hvilken dimmensjon har du på bakdekka??Jeg brukte gradvinkel når jeg senka min bak.La den på 17Grader forspenn.

Husker ikke, mener det er 205/50-15 eller noe deromkring.

Målte ikke jeg, bare passet på at jeg satt den likt på begge sider.


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: 1303SSaugust 26, 2015, 13:23:26 pm
ok.Har litt dekkstrekk bak du da :DDet ser ut som del blir veldig lav bak.


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthoaugust 26, 2015, 13:32:21 pm
ok.Har litt dekkstrekk bak du da :DDet ser ut som del blir veldig lav bak.

Høyden fra sideskjørtet og til bakken er helt lik foran og bak. Samme med avstand fra skjermkant og til bakken.

Disse bilene kler nok et litt foroverlent stuk, så må finne på noe der etterhvert.

Skal på hovedtreff til VACN på rudskogen i helga. Så orker ikke begynne på noen nye prosjekter nå. :)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: Erlend / bug66august 26, 2015, 13:34:54 pm
Har du kjørt noe med den?

Kommer nok til å sette seg litt mer nedpå bak når du har fått kjørt litt.


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthoaugust 26, 2015, 13:57:38 pm
Har du kjørt noe med den?

Kommer nok til å sette seg litt mer nedpå bak når du har fått kjørt litt.

Skal skru fast drivvaksler i kveld, tar en test-tur da.

I værste fall må jeg justere den en spline opp..


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: Hot Owlaugust 27, 2015, 15:46:48 pm
La den på 17Grader forspenn.

Hvordan fikk du til det? Man får ikke forspenn før du løfter opp på klakken, har du slipt på klakken da eller?


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: 1303SSaugust 28, 2015, 06:21:47 am
La den på 17Grader forspenn.

Hvordan fikk du til det? Man får ikke forspenn før du løfter opp på klakken, har du slipt på klakken da eller?
Litt feil forklart.Monterte på med 17grader helling på armen før jeg vipper den over "klakken"Orginalt er det 20 eller 21grader.


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: Endre Saugust 28, 2015, 17:01:50 pm
Absolutt nice stuk nå :-) eg ville nok hatt et knepp opp, men det er din bil 😁


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthoaugust 31, 2015, 08:38:34 am
ok.Har litt dekkstrekk bak du da :DDet ser ut som del blir veldig lav bak.

Det var foran det var 205, bak er det 225. :)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthoaugust 31, 2015, 11:46:10 am
Et bilde fra Rudskogen i helga.

Kjørte til og fra uten at det subba noe sted. Trenger nye dempere bak da, noen som har tips til noen gode korte dempere?



Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: Svein.august 31, 2015, 16:53:48 pm
Justerbare Røde eller Gule Koni  ::)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthoseptember 01, 2015, 14:46:58 pm
Justerbare Røde eller Gule Koni  ::)

Tips til hvor se selger dette? Koster jo skjorta de stedene jeg har funnet. :)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: Odd-Arneseptember 01, 2015, 15:25:33 pm
Gule har de på parts and retards, ca 1100 stk, mener at set bar 1092 jeg betalte.


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: Jesper1201september 01, 2015, 20:04:51 pm
Selger også på Hotshop. Rundt 1400,-


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthoseptember 02, 2015, 14:05:46 pm
Fått på lysrampe.

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/02/ccd7564bb101b695487b752c15f7f2dd.jpg)

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/02/2becc9046150ac4d9fef162fb742af03.jpg)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthoseptember 07, 2015, 13:20:04 pm
Litt bilder fra gatebil.

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/04/190f0798bd5b798299a139a9591edd65.jpg)

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/04/3f83762955b7fc4b7671ae42c52aa823.jpg)

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/04/0c35a0fbb81ff4a276a61ba53cb2af6c.jpg)

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/04/ba8e0c440e234a945d3f62fb228f8077.jpg)

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/04/68e1829fbb7aa0e452f12db7780925b6.jpg)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: Hansseptember 09, 2015, 12:40:56 pm
synes bilen er råtøff.     .  men den ser litt tung ut i hekken. en cm opp tror jeg hadde gjort seg . 

mye bra respons på gatebil ?  og nå er vel målet å få en motor som matcher utseende ;)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthoseptember 14, 2015, 10:40:58 am
synes bilen er råtøff.     .  men den ser litt tung ut i hekken. en cm opp tror jeg hadde gjort seg .  

mye bra respons på gatebil ?  og nå er vel målet å få en motor som matcher utseende ;)

Takk for det. :)

Greia er at yttre spline sitter dønn, og jeg er ikke veldig gira på å skru av skjermene så jeg får torsjonstavene ut. Men finner nok på noe i vinter så det blir litt mer stuk på den.

Fikk masse tilbakemeldinger og masse folk som tok bilde av den. :)

Allerede i dialog med en motorbygger. Men blir nok et budsjettbygge, men bygget så det går an å gjøre noe mer utav det etterhvert. :)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthoseptember 14, 2015, 10:42:14 am
Det ble nytt skilt også gitt..

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/08/eb348a3a3698555f7ba72d301c057971.jpg)

Noen flere bilder ifra Gatebil.

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/08/633225d3230fcccd462857ec33f4ed59.jpg)

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/08/7282b2afe5a25335ddc597fd50d48667.jpg)

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/10/442c7d3a075d238b36469254c3bffbb7.jpg)

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/10/9e797ee5f5311e0075a2a17de4c33425.jpg)

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/10/94f080ce8c16e9e220e293c2f265bb79.jpg)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthooktober 29, 2015, 13:33:05 pm
Ikke mye som har skjedd her i det siste, bilen var å se på VW-Audi Club Norwegen sin stand på Oslo Motorshow i helgen som var.



Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthoapril 12, 2016, 16:03:44 pm
Helt glemt å oppdatere denne tråden, det har skjedd litt siden sist.

Fjernet det gamle gulvteppet. Tidligere eier har behandlet bunnplaten med en oransj maling.

(http://bolleracing.com/wp-content/uploads/2016/04/2016-04-04-17.44.04.jpg)

Nytt teppe på plass
(http://bolleracing.com/wp-content/uploads/2016/04/2016-04-04-20.17.56.jpg)

Nye braketter til bøttestoler. Skruene er bare midlertidig for å få justert det riktig, dette ble siden sveiset.
(http://bolleracing.com/wp-content/uploads/2016/04/2016-04-04-16.20.45-e1459954209170.jpg)

Stoler ble så montert i bil, bilde kommer senere. :)

Neste på lista er å montere nye bakdempere og få motor justert. :)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthoapril 26, 2016, 10:01:38 am
Årets første treff gjennomført, tok en tur til Springmeet 16 ved Dakota Hangar, Torp, Sandefjord.

(http://bolleracing.com/wp-content/uploads/2016/04/tbg-stance-16-1.jpg)

(http://bolleracing.com/wp-content/uploads/2016/04/tbg-stance-16-2.jpg)

(http://bolleracing.com/wp-content/uploads/2016/04/tbg-stance-16-4.jpg)

(http://bolleracing.com/wp-content/uploads/2016/04/tbg-stance-16-7.jpg)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: Hansapril 27, 2016, 13:47:12 pm
Synes bilen din er skikkelig tøff, men taklyset føler jeg blir for bredt og dermed litt feil. Skulle likt å se ett eller annet lys som passet inn i stilen, gjerne smalere eller en kombinasjon av lys.
F.eks en smal ledbar i midten med noe søkelys på sidene ?  

Er stor fan av konsept biler selv. Hadde ei politi boble jeg solgte før jeg kom helt i mål. Den hadde Led blålys inne i frontruten, blålys saftblander på taket pluss ymse diverse :)  
(skulle egentlig komme en hel del mer dekaler osv)
(https://hauganfoto.files.wordpress.com/2013/08/img_6510.jpg)

(blålyset står litt dustete til på bildene pga takgrinda som var et must grunnet unger, telt og pikk pakk som skulle med til SCC)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthoapril 27, 2016, 14:28:15 pm
Synes bilen din er skikkelig tøff, men taklyset føler jeg blir for bredt og dermed litt feil. Skulle likt å se ett eller annet lys som passet inn i stilen, gjerne smalere eller en kombinasjon av lys.
F.eks en smal ledbar i midten med noe søkelys på sidene ?  

Er stor fan av konsept biler selv. Hadde ei politi boble jeg solgte før jeg kom helt i mål. Den hadde Led blålys inne i frontruten, blålys saftblander på taket pluss ymse diverse :)  
(skulle egentlig komme en hel del mer dekaler osv)

(blålyset står litt dustete til på bildene pga takgrinda som var et must grunnet unger, telt og pikk pakk som skulle med til SCC)

Ser poenget ditt, men så er jo spørsmålet, hva er tidsriktig på denne bilen?

Har tittet litt og synes en enkelt saftblander som du hadde blir litt feil det og. Det pluss at jeg fikk tilgang til denne uten å betale stort gjorde valget enkelt. :)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: Hansapril 27, 2016, 21:35:53 pm
For all del, mener ikke du skal ha saftblander - men tror en smalere ledbar hadde blitt heftig og kanskje kombinert med noen strober. Føler absolutt ikke Ledbaren er ute av sync tidsmessig :)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: Formula Veeapril 28, 2016, 06:41:59 am
Jeg trodde det var meningen den skulle være så bred for å gi assosiasjoner til vinger. (Airforce)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthoapril 28, 2016, 12:26:19 pm
Jeg trodde det var meningen den skulle være så bred for å gi assosiasjoner til vinger. (Airforce)

Var mest vingen bak det, men det er det som er sjarmen med denne. Alt er opp til hver enkelts tolkning. :)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthoapril 28, 2016, 12:27:27 pm
For all del, mener ikke du skal ha saftblander - men tror en smalere ledbar hadde blitt heftig og kanskje kombinert med noen strober. Føler absolutt ikke Ledbaren er ute av sync tidsmessig :)

Ja ser den. Får se hva som dukker opp. Som sagt så kostet ikke denne meg stort, så da ble valget enkelt. :)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthomai 04, 2017, 13:49:19 pm
Leenge siden jeg oppdaterte denne tråden.

Har skjedd litt siden sist.

Alle vinduslister er byttet ut med nye i svart gummi. Dørhåndtak er lakkert svart matt, sammen med rammene til trekantvinduene.

Badebrygga under stupetårnet har også magisk blitt borte.

(http://bolleracing.com/wp-content/uploads/2017/05/boble_2017_1.jpg)

(http://bolleracing.com/wp-content/uploads/2017/05/boble_2017_3.jpg)

(http://bolleracing.com/wp-content/uploads/2017/05/boble_2017_4.jpg)

(http://bolleracing.com/wp-content/uploads/2017/05/boble_2017_7.jpg)

Nye stoler har funnet veien inn i kupeen, de blå ble solgt på finn.

(http://bolleracing.com/wp-content/uploads/2017/05/boble_2017_2.jpg)

(http://bolleracing.com/wp-content/uploads/2017/05/boble_2017_5.jpg)

Til slutt et lite stemningsbilde.

(http://bolleracing.com/wp-content/uploads/2017/05/IMG_4360.jpg)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: Squarebackmai 04, 2017, 21:21:10 pm
Tøff! Og sjansen for å møte noe lignende er nærmest null!

I like it!!!


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthomai 05, 2017, 06:17:32 am
Tøff! Og sjansen for å møte noe lignende er nærmest null!

I like it!!!

Takk for det, er en av tingene jeg liker med den.

Man kan bruke flere år på å restaurere en original boble også kommer man på treff så står det tre til i samme fargen der.

Da heller noe helt unikt. :)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: Formula Veemai 05, 2017, 08:49:35 am
Kjør din egen stil! Kjekt med oppdatering.  :)


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: TrettenNullTomai 05, 2017, 21:39:52 pm
Fra Bug-In  ;D [attachment=1] [attachment=2]


Tittel: Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none
Skrevet av: andthomai 09, 2017, 08:15:19 am
Fra Bug-In  ;D

Takk takk.

La merke til mange som stoppet og tok bilder, men sett lite til dem i etterkant. :)