VWNorge

Forum => Drag-race => Emne startet av: BERGER på august 10, 2015, 12:50:15 pm



Tittel: Spec på sprengkåpe til clutch hus
Skrevet av: BERGERaugust 10, 2015, 12:50:15 pm
Skal bygge en sprengkåpe rundt clutch huset på Rabalder. De lærde strides om dette er påkrevd eller ikke på en boble som har "original" girkasse, men jeg tenker at det er like greit å få på plass en så slipper jeg flere diskusjoner (påpekt ved flere tekniske inspeksjoner, men ikke på årskontroll...)

Men jeg sliter litt med å finne spesifikasjoner på hvordan den skal være. Tenker mest på materiale, tykkelse på materiale og innfestning. Lett i både det norske og internasjonale reglementet og henvisningene ser ut til å gå i blindgater. Noen som vet, eller er veldig gode på FIA reglementet?

Her er et eksempel på hvordan svenskene gjør det:
[attachment=1]

En US variant
[attachment=2]


Tittel: Sv: Spec på sprengkåpe til clutch hus
Skrevet av: Trond Dahlaugust 10, 2015, 12:52:36 pm
Disse reglene er vel laget for front monterte motorer uansett og samt det er ikke så veldig synlig ved teknisk. Derfor er det vel bare å kopiere hva andre har gjort og la det stå til?


Tittel: Sv: Spec på sprengkåpe til clutch hus
Skrevet av: BERGERaugust 10, 2015, 13:01:54 pm
Joda, enig i det. Vil nok gå bra så lenge det er ett eller annet der, men tenkte at når jeg først skal lage det, kan jeg sjekke hva reglene sier og få det så nære som mulig ;)

(Har sendt epost til Bilsportforbundet også for en stund siden, men intet svar enda...)


Tittel: Sv: Spec på sprengkåpe til clutch hus
Skrevet av: BeetleBugaugust 10, 2015, 13:21:30 pm
Her finner du svaret på det du spør om: http://www.nhra.com/userfiles/file/2014%20Rule%20Book%20General%20Regulations_120413.pdf

Gå ned til seksjon 2:10 på side 14 hvor du også vil finne en egen seksjon om VW og Porsche. Dette er NHRA/SFI og ikke "tulleregler" fra FIA.

Mvh
BB



Tittel: Sv: Spec på sprengkåpe til clutch hus
Skrevet av: Jeeaugust 10, 2015, 13:25:23 pm
Si som en annen kjent nordmann som ble stoppet for dette i teknisk.. " jeg har sånn spesial hus på girkassa mi jeg. Så det trengs ikke noe sprengkåpe!"   Hvorav teknisk svarer.. "OK.. da er det vel i orden da".

Dette er en av reglene som tydelig bare tar for seg en type bil.
En annen regel som ikke passer oss er plassering av utvendig hovedstrømsbryter. De fleste har frontmontert batteri. Og hovedstrømsbryter SKAL være bak på bilen. MAO går det en usikret feit strømkabel gjennom hele bilen. Ikke smart om uhellet er ute.

Jeg har sett på løsninger på problemet. Og på bilen min lar det seg ikke gjøre med de motorfestene og avstivninger som blir brukt per i dag. Så må fortsette og diskutere en stund til.  

Er fast bestemt på at kravet er 6mm stål. I Alu.. ennå tykkere. Det stod i regelboken tidligere ihvertfall.


Tittel: Sv: Spec på sprengkåpe til clutch hus
Skrevet av: Jeeaugust 10, 2015, 13:32:28 pm
Den var fin Kalle. Kunne noen skrevet den ut. Så slipper vi problemet til helgen? Ihvertfall vi uten turbo ;-)


Tittel: Sv: Spec på sprengkåpe til clutch hus
Skrevet av: BERGERaugust 10, 2015, 20:25:12 pm
Takk for svar karer, da har jeg nok info til å snekre i hop noe. SCC er vel det enkleste stedet å komme igjennom uten denne greia ;)