VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: KnastenradUndKnotenblech på august 23, 2015, 21:11:47 pm



Tittel: vw type 1 og WBX veiv og råde design
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechaugust 23, 2015, 21:11:47 pm
bl.a 1600 og wbx har jo råder som er offset siden sylinder mot rådetapp  ikke er helt på linje.
(tenker ikke på offset'et som er i stemplene pga mindre slitasje på skjørtene)
men att center av råden ikke er helt i center av krysspinnen
vw løste dette med å lage råder med offset og rådene skal jo monteres i en gitt retning (originalråder)

MEN noen som vet hvorfor?  er alle type 1 slik også de første 1200?
er det en design "feil" som de kompenserte med offset råder eller er det en tanke bak det.


Tittel: Sv: vw type 1 og WBX veiv og råde design
Skrevet av: Formula Veeaugust 24, 2015, 07:12:02 am
Du nå begynner jeg å blekne her.. Er det forskjell på pauter journalene i Wiseco stemplene og? Regnet med at alt var symmetrisk?  :o


Tittel: Sv: vw type 1 og WBX veiv og råde design
Skrevet av: kbaugust 24, 2015, 07:32:49 am
Du nå begynner jeg å blekne her.. Er det forskjell på pauter journalene i Wiseco stemplene og? Regnet med at alt var symmetrisk?  :o

Ettermarkedsråder (og stempler hvis ingen ventillommer) pleier være symmetriske, ja.  ;)


Tittel: Sv: vw type 1 og WBX veiv og råde design
Skrevet av: Formula Veeaugust 24, 2015, 07:56:13 am
Puuuhh... Hadde vært typisk om snekkeren hadde oppdaget dette dagen etter motoren er ferdig..


Tittel: Sv: vw type 1 og WBX veiv og råde design
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechaugust 24, 2015, 08:58:42 am
ja med ettermarkeds ting fjærner man ofte "innebygde" ting som var tenkt på i den original konstruksjonen

ved "extrem" trimming i forhold til hva vw tiltenkte de til , bør jo slike ting også være på plass , for å få best mulig utgangspunkt for delene  så jeg prøver å finne litt info (noe fant jeg etter forrige ras  :) )

fra Gene berg:
 "2mm offset the stock VW rods all have that is required to position the rod on the crank so it properly lines up to case and cylinder bore. "O" offset causes unwanted side loading on the rod bearing and piston, which make wrist pin keepers burr up or come out as well as blow-by."

berg cranks:
"Porsche and Capri type Carrillo or Bugpack Porsche size rods do not have an offset. When we make our Berg forged cranks using those types of rods, we move the journal location for proper centering of the rod in the piston. This means that we increase the cheek thickness from journal to journal more than 2mm than that of the stock VW width"