VWNorge

Forum => German/Euro-look => Emne startet av: Holmen på desember 21, 2007, 20:27:15 pm



Tittel: Bremser
Skrevet av: Holmendesember 21, 2007, 20:27:15 pm
Kjennetegn på en skikkelig Germanlooker er som kjent store bremser.
Dette har jeg tenkt til å ta helt ut og har begynt å sette sammen noe.
Bremsene foran består av firestemplet Brembokalipper fra Mitsubishi Lancer EVO 8.
Bremseskivene er fra Alfa Romeo med 3.2 liter motor. 330 X 32.
Dette smyger under 17" felger, men da uten avballanseringslodd midt i felgen.....
Brakettmal er laget i plexiglass for prøving å feiling.
Vil bli maskinert i aluminium når den tid kommer.


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Eddidesember 21, 2007, 22:14:06 pm
Kjennetegn på en skikkelig Germanlooker er som kjent store bremser.
Dette har jeg tenkt til å ta helt ut og har begynt å sette sammen noe.
Bremsene foran består av firestemplet Brembokalipper fra Mitsubishi Lancer EVO 8.
Bremseskivene er fra Alfa Romeo med 3.2 liter motor. 330 X 32.
Dette smyger under 17" felger, men da uten avballanseringslodd midt i felgen.....
Brakettmal er laget i plexiglass for prøving å feiling.
Vil bli maskinert i aluminium når den tid kommer.


Reiner du med og få dette godkjent av biltilsynet??
Hva må i så fall til for at det skal gå?


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Fisk1desember 22, 2007, 01:27:53 am
Reiner du med og få dette godkjent av biltilsynet??
Hva må i så fall til for at det skal gå?

Det tror jeg er ganske umulig, mtp. på at det skal være godkjenningspapirer fra et kontrollorgan (f.eks TÜV) på bremsedeler.
Da må isåfall TÜV teste byggverket da?


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 22, 2007, 01:32:42 am
her blir det skrubb!


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Hot Owldesember 22, 2007, 02:38:06 am
Tüf er en "snarvei" til godkjenning, men biltilsynet kan godkjenne ting på egne bein også.
Tror ikke Holmen får problem med å få dette gjennom.
Snyggt jobbat!


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Trond Christiandesember 22, 2007, 08:07:13 am
Så snasent ut dette her, men er dette en standard boble-spindel du bygger dette på ?
Vil ikke disse bremsene nesten bli litt overkill på en McPhersson-forstilling (går utifra dette er til en 03) ?
Tenker på kraft x arm ... Når du nå bygger ut til større diameter på skiven, får du jo lenger avstand fra klempunktet og inn til senter av skiva og dermed effektivt en lengre "arm".
Dette i kombinasjon med dekk med bedre gripeflate.
Vil bærekule, bærearm etc tåle påkjenningen ?

Håper uansett du får dette igjennom hos tilsynet. Lykke til !


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Holmendesember 22, 2007, 09:13:39 am
Her fra en annen løsning som er godkjent.
Audi TT bremser.

Som JHU sier kan Biltilsynet godkjenne egne ting uten TUV velsignelse.
Granadaen på Moi med 11.7 L Twinturbo og 1700 hk er godkjent uten et eneste TUV papir.
Den er hjemmesnekkra i alle hjørner men hver minste ting er godkjent av Biltilsynet.

Ting er mulig selv i Norge om man går den rette veien.

Regner uansett med å må reise til TUV i Tyskland for å få godkjent bilen.
Ingen har gjordt en slik ombyggning før og det er ingen å referere til.



Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Jærvadesember 22, 2007, 10:32:57 am
Hvorfor gjøre det så tungvint...  ???  Ved å bruke bakre bærearmer fra 944 som er bolt on på IRS-bobler  og du har bolt on alle varianter av Porsche-bremser som er både større og mindre enn dem du har tenkt å bruke uten en millimeter med maskinering..  ::)  Men smaken er som baken.., noen liker det spesiellt og en må jo ikke gjøre det enkelt eller som andre..  ;)

Det er 3-4 forskjellige varianter av 944 armer:
1 -  944 N/A som er fra 82-85 er veldig like de som er på bobla i stål.
2 - One year only 1986 944 turbo er de beste hvis du ikke ønsker større hjulvidde bak da disse er lik 944 N/A bare at de er laget i aluminium.
3 - Bærearmer fra 944 N/A 86-89 er oxo i alu, men har bredere sporvidde og er ubruklige hvis du ønsker orig. skjermer..
4 - Bærearmer fra 944 Turbo 87-91 er ganske like de over med annen innfesting av bla. bremser..

Ellers finnes det oxo noen leverandører av Uni-ball løsning bak til IRS-bobler for de som vil ha coilovers bak i stedet for torsion-staver, men disse er ganske så dyre, men disse har oxo muighet for Porsche (Brembo) bremser.

Det med bremser foran, så kan du bruke kerscher sin adapter( er oxo andre som leverer alt etter størrelse på skiver) med den kjente 130 mm hullavstand som blir brukt helt fra Porsche Bokster og opp til Porsche GT1 eller Porsche Carrera GT om du vil da med keramsike skiver på opp til 380 mm og åtte-stemplede calipere, hvis du vil låse hjula i rundt 200 km/t på en boble  ;D

Det du skriver at ingen har gjort en slik ombygging før, så er jeg kanskje enig med deg at ingen har godkjent akkurat de Mitsubishi-bremsene, men flere bobler i norge er godkjent med Porsche-bremser som jo er Brembo-bremser (i hvertfall på nyere årgang). Er oxo bobler i Norge godkjent med Porsche 930 bærearmer og Porsche 930 fjærbein foran, så jeg skjønner ikke helt hva du sikter til i så fall..  ;)

En annen ting som jeg vet og har prøvd er at det er null vits å ha alt for kraftige bremser foran på en boble som er så lett foran.., eneste forskjell er at du kan låse hjula i over 100 km/t i stedet for mindre.. Bobla er som kjent MYE tyngre bak enn foran og mange Porscher (faktisk oxo 944 med motor foran) har større bremser bak enn foran.. Sånn sett burde bobla oxo med fordel ha minst like kraftige bremser bak som foran..  Med en reguleringventil og litt prøving av forskjellige bremser på bane finner en fort ut at en får mer effektiv nedbremsing på en boble med større bremser bak enn en skulle tro var hensiktsmessig.. , uten at du låser bakhjul først..

Her et bilde foran av 993 bremser foran på boble-spindel ikke 1303, men er å få til 1303 oxo :


Og nederst et bilde av 944 turbo bakbremser som er samme som 968 CS og Porsche 993 som er da bolt on på 944 armer..


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Holmendesember 22, 2007, 11:39:31 am
Hele intensjonen med dette bygget er å bygge en godkjent bil uten bruk av Porsche deler.
Hvorfor? Hvorfor ikke vise at det går an å bygge om en boble uten bruk av Porsche deler.
Bremsene bak blir 330 X 28 med 4 stemplede Brembokalippere samt en egen kalipper for mekanisk håndbrems.


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: JSdesember 22, 2007, 13:16:01 pm
Er det så nøye hvilket bilmerke Brembo caliperne kommer fra?  ;)


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Jærvadesember 22, 2007, 14:24:38 pm
Nå er det Brembo som lager både dine "Mitsubishi" calipere og Porsche sine, men folk for gjerne bruke lada eller hindustan calipere for min del..  :D


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Holmendesember 22, 2007, 15:36:40 pm
Poenget er at jeg ikke skal bruke på Porsche forstilling, bakstilling eller girkasse.


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: FreddyBdesember 22, 2007, 16:06:19 pm
Syns det er fantastisk artig når nokon vågar å tråkke opp nye stiar, eg.. Vi snakkar nesegrus beundring herifrå, i alle fall.

 8)


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Holmendesember 22, 2007, 17:08:54 pm
Kan jo nevne at motoren i denne bilen er noe uvanlig i en Boble.
Ford Cosworth 1993 ccm 16V Turbo - 224 hk
091 (T-2) kasse med sperre og custom innmat


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: holmsendesember 22, 2007, 17:20:30 pm
Og det nevner du sånn bare i en bisetning,,  :)
lykke til med videre bygging
mvh. jan


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Turbo Haraunedesember 22, 2007, 17:47:03 pm
Hei Holmen! Gleder meg til denne bilen er ferdig! Det skal bli gøy og kjøre mot den på det som er av banetreff her. Den er vel den eneste som kan gi meg litt utfordring på bane her i norge tenker jeg.
Spesiellt etter jeg fannt ut at min motor er en RA Sti utgave med 265 hk orginalt!

Får ta meg en tur i ny garasjen din snart!


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: BeetleBugdesember 22, 2007, 18:07:31 pm
Hei Holmen! Gleder meg til denne bilen er ferdig! Det skal bli gøy og kjøre mot den på det som er av banetreff her. Den er vel den eneste som kan gi meg litt utfordring på bane her i norge tenker jeg.
Spesiellt etter jeg fannt ut at min motor er en RA Sti utgave med 265 hk orginalt!

Får ta meg en tur i ny garasjen din snart!

Er vel en eller annen buggy som også kan (kunne) gi deg en utfordring på banen vil jeg tro....

Morsomt lesestoff Holmen! Håper denne kommer på veien... før eller senere. Og så skulle det vært jæskli morsomt å sett den (og Haraune sin) på et street legal stevne eller på SCC. Om ikke annet så stopper derfor hvertfall fort nok  ;)

Mvh og god jul til deg og familien din,
Kalle


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Turbo Haraunedesember 22, 2007, 18:12:40 pm

Er vel en eller annen buggy som også kan (kunne) gi deg en utfordring på banen vil jeg tro....


Hehe den buggyen kjørte lett fra meg på reve gokart bane. Men den må ha riktig mann bak rattet!


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: vwfreakdesember 22, 2007, 18:34:15 pm
Hjelper ikke med 265 originalt når man har 150 uoriginalt  ::) Neida, bare for å ripe opp i den litt tragiske bremsingen i sommer, men dog viktige bremsingen for å begynne å feilsøke  ;D

Lykke til vildere holmen :-)


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Fisk1desember 22, 2007, 19:09:12 pm
Glemte å si det; lykke til Holmen! :)
Jeg skal begynne å følge med på prosjektene dine, da jeg er ganske gira på en Euro/Ger-looker sjøl, når penga er tilstede.


Om 10-20 år, i mitt tilfelle... :(


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Holmendesember 22, 2007, 19:17:02 pm
Det er vell Gatebilgeneralen som har rekorden i bremsebenk VM med 921 hk på Cosworthmotor, så motortypen har jo potensiale.
Er litt redd T-2 kassen kan bli litt veik når man nærmer seg 1000 hk.....

Bilen vil bli bygget opp i samme finish som Lindas 1303S så det vil ta "litt tid"
Men Lindas bil skal bli ferdig først, før jeg går inn for fullt på dette prosjektet.

Blir en del prøving og feiling på dette prosjektet og vil derfor ta tid.
Har holdt på i ca 4 år allerede fra første tanke til der jeg er i dag.
Har de fleste løsninger i hodet og en hel perm med dokumentasjon og fakta.

Dette er det 4 settet bremser som er blitt satt sammen og nå tror jeg at jeg er fornøyd.

Bilde viser skivebremser på IRS med Brembo 4 stemplet kalipper fra Fiat Coupe Turbo og BMW M3 skive 315 X 28
Går nå for 330 X 28 fra Alfa Romeo og egen håndrekk kalipper fra Wilwood


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Eddidesember 22, 2007, 21:44:37 pm
Det er vell Gatebilgeneralen som har rekorden i bremsebenk VM med 921 hk på Cosworthmotor, så motortypen har jo potensiale.
Er litt redd T-2 kassen kan bli litt veik når man nærmer seg 1000 hk.....

Bilen vil bli bygget opp i samme finish som Lindas 1303S så det vil ta "litt tid"
Men Lindas bil skal bli ferdig først, før jeg går inn for fullt på dette prosjektet.

Blir en del prøving og feiling på dette prosjektet og vil derfor ta tid.
Har holdt på i ca 4 år allerede fra første tanke til der jeg er i dag.
Har de fleste løsninger i hodet og en hel perm med dokumentasjon og fakta.

Dette er det 4 settet bremser som er blitt satt sammen og nå tror jeg at jeg er fornøyd.

Bilde viser skivebremser på IRS med Brembo 4 stempled kalipper fra Fiat Coupe Turbo og BMW M3 skive 315 X 28
Går nå for 330 X 28 fra Alfa Romeo og egen håndrekk kalipper fra Wilwood

Dette begynner å bli en veldig interesang tråd, litt kjekt med en tråd om hvordan det er mulig å faktisk få stoppet bilen etter utallige tråder om hvordan vi skal få dem til å gå fortest mulig.
Sikkerhet kan også være kult hvis det blir gjort riktig. ;)
Jeg har jallefall mye å lære om dette,så jeg er taknemmelig for alle disse gode rådene.


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Holmendesember 27, 2007, 14:51:01 pm
Dagens prosjekt har vært å lage en brakett i plexiglass.
Bremsekalipperen er noe uvanlig plassert.
Dette på grunn av kraft X arm.
Ved å plassere kalipperen på denne siden får fjærer og dempere mindre moment å jobbe med
og det får man igjen på kjøre egenskaper.


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Holmendesember 27, 2007, 14:53:11 pm
Modellbraketten ble seende slik ut.
Men siden jeg skal ha en egen kalipper for mekanisk håndbrems kan jeg ikke få denne maskinert i flyaluminium enda.
Denne må videreutvikles med feste for kalippere med wire.


Jeg er ingen rev i dataverden så alt er konstruert på "Old School" viset: Passer, linjal, gråblyant og skyvelær.....


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Hot Owldesember 27, 2007, 14:55:35 pm
Super nice!


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: magsdesember 27, 2007, 19:01:55 pm
Ser meget bra ut så langt ut Holmen.
Hva med Gearkasse?

Magne


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Turbo Haraunedesember 29, 2007, 15:42:50 pm
begynner å komme seg nå.
den teorien om kraft gange arm i forbindelse med plassering av calipperen tror jeg ikke stemmer helt, fordi kraften vil uansett overføres via de fire festeboltene som holder braketten, og da blir det det samme hvor calipperen står.
Dersom meningen var at vekten av calipperen 0,3kg? flyttet i framkant av bærearmen, skulle gi noe utslag, er jeg litt mere med. selv om effekten blir mikroskopisk. (men alle monner drar..)

AAAnnyway:  Kansje jeg kan hjelpe deg med en 3D  Cad tegning av delen, slik at den blir lettere å lage.

Tips: Han derre du veit på biltilsynet var veldig opphengt i TUV papirene da jeg skulle godkjenne min. så dokumentasjon blir nøkkelen her.


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Holmendesember 29, 2007, 20:01:29 pm
Ryfylke Aluminium ordner det med tegninger og beregninger, men om du har veldig lyst kan jo du også få lov til å tegne.

Blir nok TUV i Tyskland uansett på denne her....


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Roy Grellanddesember 29, 2007, 20:09:20 pm
Veldig interessant  dette, Holmen, kan du si noe om hvordan du vil gå frem overfor TUV for å få dette godkjent?

Har du tenkt å stille med styrkeberegninger etc på de brakettene etc du lager selv, og få TUV til å teste dette spesifikke oppsettet på din bil, å så ta med denne dokumentasjonen til biltilsynet?

Evt hva tror du en slik seanse hos TUV vil koste?

Ser du for deg at dette blir generiske TUV papirer som kan brukes av andre, eller vil dette være spesifikt for din bil.

Lykke til, uansett, moro med folk som tenker litt utenfor boksen.

Roy


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Holmendesember 29, 2007, 21:16:11 pm
Så langt har jeg ikke kommet enda.
Nå er det først prøving og feiling for å se om dette er fysisk mulig å få til.

Profesjonelle tegninger og beregninger er på vei.
Maskinering vil bli gjordt av et ledende firma innen maskinering.
Kan de maskinere kunstige hofteledd i Titan klarer de nok dette også  ;)

Disse eventuelle papirene blir nok bare gjeldene for den aktuelle bilen da alt skal godkjennes som en "pakke", men tiden vil vise.
Blir bremsene godkjent uavhengig av bil kan jeg jo alltid få produsert noen sett å selge, men rik blir jeg nok ikke  :(



Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: 1303SSjanuar 02, 2008, 18:50:28 pm
har du snakka med biltilsynet?ka dem sier om bremsene og om du må tuv godkjenne?det jobber en kar på biltilsynet i kristiansand tror det er der han jobber nå han heter gulleik vatnebryn han har peiling på endel som andre på tilsynet ikke vet.Han har godkjent masse rart som folk ikke trodde gikk ann
lykke til :)


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Holmenjanuar 03, 2008, 10:28:24 am
Større ombygninger skal opp til drøfting og godkjennes i Biltilsynets eget utvalg.


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Holmenfebruar 19, 2008, 14:49:42 pm
Dette prosjektet blir det mye prøving og feiling. Mest feiling ser det ut til.

Alfa Romeo skiver utgår da høyden på disse blir feil.
Kalipperen stikker så langt ut at det blir problemer med å finne felger. 7X17 et 23 er ikke lett å oppdrive.

Skiver foran blir VW T-5 Multivan 3.2. Disse er 333X32 med en høyde på 56 mm passer mye bedre.

Bak passer Chevrolet Corvette fra 88-96 med HP SUSP. Disse er 330X28 med en høyde på 56.
Da bli innpresset på felgene 35 noe som er mye lettere å få tak i.

Foran kunne jeg klart å fått til 345 mm skiver, men det får holde med Caravelleskivene på 333 mm.


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Holmenfebruar 22, 2008, 23:13:52 pm
Prøving og feiling er nevnt.
Det gikk ikke med dette oppsettet heller.

Det har blitt mye utregninger og synsing og alt for mye tall i luften på en gang.

Har vært i kontakt med "Boblebaard" og fått noen svært nyttige opplysninger.

Har nå tegnet opp felg og spindel i målestokk 1:1

Målet nå er å få disse bremsene inn under 17" felg som igjen går inn under bilens originalskjermer og det ser ut til å kunne gå.

Skiver foran blir Mercedes S-Class. 330X32. Denne er også originalt borred for bedre kjøling.
Skiver bak blir Dodge Ram Pick Up. 336X28. Usikkert om dette går men jeg prøver.
Dette oppsettet blir mer riktig i forhold til vektbalansen i bilen.

Utvalget på skiver i disse store dimensjoner er svært begrenset, så her har det vært timevis med reaserch på nettet.

Bilde viser størrelse på klosser og kalippere som skal brukes foran.
Det går bortimot 3.5 T-1 bremsekloss på 1 Brembo bremsekloss.
Da har man i teorien samme bremsebelegg areal som 7 stk T-1 kalippere foran.


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Holmenfebruar 29, 2008, 19:30:02 pm
Her er den originale T-1 bremseskiven blitt maskinert og fått status som hjulnav.
De endelige hjulnavene vil bli maskinert av nye bremseskiver med boltsirkel 5X112 som også er boltsirkelen i skiven.

Skiven er en standard Mercedes 500 S 99-05 mod, med dimensjon 330X32 med en høyde på 76 mm.


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Boblebaardfebruar 29, 2008, 21:12:01 pm
Dette kommer til å bli vannvittig bra! Bare husk å finne noen dekk som biter bra, for med en bil som er såpass lett i trynet er det fort gjordt å låse opp alt for tidlig foran.
Hvis jeg ikke husker helt feil så kan Kuhmo KU15 leveres i 205/40-17", og dette er DOT mekede gateslicks som skal være lovlige på gata. Ellers så har jeg meget gode erfaringer med Pirelli P7000 og P Zero Nero.


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Holmenfebruar 29, 2008, 22:10:57 pm
Takker Boblebaard for de opplysningene han har bidratt med på PM.

Med 7X17 et 40 (Audi felger) vil dette gå under originalskjermene foran,
og uten at Brembokalipperene tar i eikene på felgene.
Innpresset på bakfelgene er noe usikkert foreløpig,
men et sted mellom ET 26 - 30 et sted.

Bak er enda på konstruksjons stadiet.
Sliter litt med håndbrekk løsning da Biltilsynet ikke godtar hydraulisk parkeringsbrems.
Denne må være mekanisk. Har en plan på gang.


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Boblebaardfebruar 29, 2008, 23:09:15 pm
Egen calipper til håndbrekket som Porsche har kan sikkert fungere!


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: 1302Rmars 03, 2008, 20:22:33 pm
Rått Prosjekt Holmen:) ser fram til å følge tråden:)


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Holmenmars 05, 2008, 22:13:11 pm
Er da ferdig med bremsene foran.

Har brukt bremseskive fra Mercedes S-class.
Mest opptimal bremseskive hadde vært fra Dodge Viper. Denne har samme dimmensjon men mindre høyde.
Denne skiven har 6 boltehul noe som byr på problemer angående godkjenning.
Hadde da fått 5 mm klaring mellom eikene på felgen og kalipperen.
Med Mercedesskive får jeg 20 mm klaring.

VW Touareg skiver hadde også passet. Både foran og bak, men disse er 5X130-Porsche boltsirkel, noe jeg ikke vil ha.


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Holmenmars 05, 2008, 22:14:33 pm
Denne braketten kommer ingen vei selv om den ikke er fastskrudd med bolter.


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Holmenmars 13, 2008, 20:20:10 pm
Da har jeg funnet seperat handbrekk kalipper.
Aston Martin og Ferrari bruker kalippere fra Brembo.
Må få fatt i et par slike.

Blir enklere å dokumentere til BT med disse en med Wilwood sine, da disse er typegodkjente på bil.


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Holmenmars 13, 2008, 23:43:41 pm
Etter noen timer leting på internett er et par kalippere på vei fra England ;D


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Odd-Einar Johansenmars 20, 2008, 02:24:59 am
spennende lesing dette Holmen. ser frem til det endelige resultatet :) 


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Pålseptember 22, 2008, 00:13:37 am
Hvordan går dette prosjektet?? Du må jo ha brukt en formue på skiver og calippere før du fant den endelige løsningen :)


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: riskyeroktober 29, 2008, 21:17:38 pm
Åssen i svarte finner du ut av alt mulig hva som passer hit og dit? Den boka du leser om kvelden bør væra feit! ;D Imponerende!
Detta med TUV er litt kilent egentlig,for biltilsynet selv sier at Tuv papirer ikke nødvendigvis gir grønt lys! Det er kun norske lover som de trenger å stå for,ikke hva Tuv  godkjenner.
Been there ,done that! ;)


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: roadster72november 16, 2008, 13:59:46 pm
skal jo ikke være noe problem og få det her godkjent da... selv godtkjent porsche 993 calipere rundt om med skiver... men klart.. alt er enklere når dem ser det står porsche på det for der er det mye likt som passer.. så da sparer jo en dem kr på og tuf godkjenne det i tyskland..men det er jo opp til hver og en enkelt da.. ::)


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Der_Butzelmannnovember 16, 2008, 21:46:41 pm
Åssen i svarte finner du ut av alt mulig hva som passer hit og dit? Den boka du leser om kvelden bør væra feit! ;D Imponerende!
Detta med TUV er litt kilent egentlig,for biltilsynet selv sier at Tuv papirer ikke nødvendigvis gir grønt lys! Det er kun norske lover som de trenger å stå for,ikke hva Tuv  godkjenner.
Been there ,done that! ;)

Det er akkurat der Biltilsynet / Statens Vegvesen gjør grovt feil, da ett uavhengig godkjent "labratorium" slik som TÜV med flere, eller produsenten av kjøretøyet e.l. som er godkjent for å igjen godkjenne ombygninger o.l, skal, etter Norsk lovgivning med konkurransetilsynet i ryggen, bli godkjent hos BT uten noen form for problemer når alle papirer er iorden fra de tidligere nevnte aktører.

BT har tapt en og annen sak jeg kjenner til, og flere andre jeg ikke kjenner så godt til, der dem ikke ville godkjenne ombygninger som var godt dokumentert med TÜV papirer, pga. dem KUN ville godta dokumentasjon fra kjøretøyets produsent om at nettop dem gikk god for denne ombyggingen.

Konkurransetilsynet kom inn i bildet, og BT måtte bite i eplet etter noe om og men.

Det er desverre fremdeles for mange representanter hos BT som tar loven i egne hender, uten at dem har noen som helst myndighet til å gjøre det. Uvitenhet er ofte synderen her. Regelen om at dem har lov til å bruke skjønn i vurderinger, som dem veldig ofte bruker "imot" oss vanlige dødelige med ei bunke TÜV papirer i hånda, overkjøres fullstendig av lovverket om en går til bunns i det.

Om du spør, og får nei, er det ikke dermed sagt at det neiet du får er "riktig" ifølge loven.
Hard kamp - Ja, gidder folk flest å ta opp kampen - nei

En åpen dialog med BT før og i prosessen hjelper nok godt på for å få iorden en slik godkjenning, uansett. Skepsisen BT har for radikale ombygninger er forståelig, men å nekte å godkjenne noe som allerede er godkjent av f.eks TÜV med flere, det har de ingen rettighet til å gjøre, uansett. Punktum.

Har ei hel liste med grove feil og forskjellsbehandling pga. uvitenhet kombinert med stahet, når det gjelder ombygging av MC via jobben.


Nok om det.
Holmen, stå på ;)


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: roadster72november 17, 2008, 15:06:48 pm
sånn jeg føler det så er ikke akkurat og få gjennom det prosjekte her med bedre bremser noe problem... mitt titta dem på i ti min, fikk beskjed og sette et ekstra feste på bremse røret så var det godkjent. men når dem titta på motoren min ble det noe annet. er bremsa 176hk.da ville bt ha dokumentasjon på at bobla tålte det,for møller sier bare 100hk. fikk da tak i kopier på papirer fra bremse setta som er tuf godkjente på 160 og 200 hk+en haug me vognkort som hadde mye mer hk en meg. det var ikke nok for selv om bremsesetta var godkjent for 160-200hk,SÅ måte jo tuf også ha godkjent bobla,med et eget tuf papir for at bobla tåler opp til 200hk.Så jeg prøvde og få spora opp det papiret som er fra tuf på at bobla tåler 200hk, noe vistnok noen skal sitte med her i norge og dem er på forumet her også men skjøner jo det er kun kliker som hjelper hverandre og ikke den STORE boble familien som er i norge.litt leit for dem som prøver og få til noe men men..sånn er det. så jeg måte vise bilen min med en 1600 og da var alt ok.. så holmen, du kommer garantert ikke til og ha noe problem med og få det godkjent,og du kan gjrene refere til bilen min, og jeg kan være bejhelpelig vist det skulle være noe du lurer på;da jeg synes det er hygelig og hjelpe andre som prøver på noe nytt.bt vil ikke sette navnet sitt på noe som har med hk og gjøre uten dokumentasjon. er sikkert mye skrive feil men ja jeg er ordblind så håper dere forstår va som står ::)


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Pålnovember 17, 2008, 18:16:56 pm
Stjeler denne tråden litt. Dere tror ikke det vil være noe problem å få godkjent Big Red bremser fra Porsche 993 Twin Turbo på en 1303?? Vet Meminger og flere i Tyskland TÜV godkjenner dette, men da må jeg helt ned der å gjøre det. Og hva med girkassebytte, stiller BT seg skeptiske til Porsche 901 5-trinns kasse i en 1303??


På forhånd takk!!

Litt hyppigere oppdateringer i tråden her hadde vært sweet, Holmen :) Stå på!!


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: roadster72november 17, 2008, 18:31:16 pm
bare gjør det onkelig pål så er det ikke noe problem. holder på me girkasse nå og er i dialog me bt.. så vi får se men det er ei g.50 kasse da.


Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: Holmennovember 17, 2008, 21:09:24 pm
Prosjektet er lagt på is inntil videre.

Bremsene går det nok greit å få godkjent.
Kravet var at de klarte en varmkjøringstest
og at det mekaniske handbrekket klarte å stanse bilen i en fart av 20 km/t.
Noe jeg tror disse bremsen burde klare.....

Men å få bilen godkjent med Cosworth motor blir veldig omfattende.
Biltilsynet var veldig lite imøtekommende.

Ser ikke helt forskjellen på Subaru motor og Ford motor. Effekt og vekt er så å si den samme.
Subaru godkjenner dem, men de vil ikke godkjenne Ford motoren sånn uten videre.

Ved Subaru godkjenning finnes en del dokumentasjon rundt om i verden slik at de har ryggen fri.
Ved Ford godkjenning finnes ikke noen form for dokumentasjon, og da tørr de tydeligvis ikke.

Vis noen er interessert i  komplett bremsesett så er det bare å ta kontakt.



Tittel: Sv: Bremser
Skrevet av: roadster72november 18, 2008, 11:24:28 am
va skal du ha for sette og va er med og va er gjort. har et prosjekt til som jeg også samler deler til så kunne jo vært kjekt me noe deler til det også..