VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: PER M på januar 10, 2016, 21:14:31 pm



Tittel: Motor bygge spørsmål
Skrevet av: PER Mjanuar 10, 2016, 21:14:31 pm
Hei.
Bygger en t1 motor med 94mm sylindre og 80 slag. Har kommet til montering av sylindre og vende høyde, ser da at jeg må shimse 7,2 mm. 6 mm under syl og 1,2 mot topp. Er det ok å shimse så mye eller bør jeg gå for lengre sylindre.

Per M


Tittel: Sv: Motor bygge spørsmål
Skrevet av: Gaffeljanuar 10, 2016, 21:51:14 pm
problemet som blir om du shimser opp for mye er at skjørtekantene kan bli for korte i bunn av sylinderen. sjekk det først


Tittel: Sv: Motor bygge spørsmål
Skrevet av: kbjanuar 11, 2016, 09:05:04 am
Jeg synes det høres ganske mye ut - meste jeg har hatt selv er 2.25mm..
Ville målt hvor mye som er igjen av sylinderkanten inn i blokka som Gaffel nevner.

For min del høres det ut som om du har feil type stempler for langslag (er 2 (3) forskjellige typer her. Ene for 69mm, andre for 82-ish mm). Det kan være det fungerer, men mål!
Lengre sylindere kan være et alternativ, men hvis de du har, har ca vanlig lengde ville jeg heller prøvd å bytte stemplene. På den måten minsker du muligheten for potensielle problemer senere. Alt for lange sylindere gir problemer med kjøleblekk, plass i motorrom, etc.


Tittel: Sv: Motor bygge spørsmål
Skrevet av: Erlend / bug66januar 11, 2016, 09:08:50 am
80 slag er verken fugl eller fisk.

MEN. Det er 11mm lenger slag enn 69mm veiv, altså 5,5mm per side. A stempler er vanligvis ca. 39mm pinnehøyde, B stempler ca. 34mm. Så med riktige stempler og 5,4 råder (evt. 5,5 råder) så skal dette bli perfekt match.

Jeg er rimelig sikker på at du enten har A stempler eller ALTFOR lange råder til sylinderene.


Kom med litt spec på deler, så er det lettere å komme med tips.


Tittel: Sv: Motor bygge spørsmål
Skrevet av: BERGERjanuar 11, 2016, 10:44:25 am
Jeg har en motor som er shimset ut ca 6,5 mm på hver side. Går fint som snus :) Denne har 82mm slag og 1641 kitt (a-stempler). Må nevnes at skjørtekantene på stemplene er tatt ned litt siden jeg bruker standard stempler og med så lang slag så treffer de blokka når stemplet er i bunnen.
Gått tusenvis av km og like fin  ;D

Byggetråd her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,320.60.html


Tittel: Sv: Motor bygge spørsmål
Skrevet av: PER Mjanuar 11, 2016, 12:20:18 pm
Hei.
Sylinder sats er fra AA og beregnet for 69 slag, råder er 5,5. Om stempler er A eller B vet jeg ikke, skal måle pinnehøyde og se i kveld.
Regner med Erlend har rett i at dette er A stempler. Det beste her blir vel å bytte stempel, eller gå for en ny stroker sylinder sats.

Per M


Tittel: Sv: Motor bygge spørsmål
Skrevet av: Erlend / bug66januar 11, 2016, 12:24:26 pm
Hei.
Sylinder sats er fra AA og beregnet for 69 slag, råder er 5,5. Om stempler er A eller B vet jeg ikke, skal måle pinnehøyde og se i kveld.
Regner med Erlend har rett i at dette er A stempler. Det beste her blir vel å bytte stempel, eller gå for en ny stroker sylinder sats.

Per M

Bytt stempler. AA selger B stempler billig. Om du bruker lange sylindre, passer ikke kjøleblekk, viftehus, eksos etc.


Tittel: Sv: Motor bygge spørsmål
Skrevet av: PER Mjanuar 11, 2016, 16:00:20 pm
Takker for gode råd, nye stempler kjøpt :)