VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: Jb68 på januar 17, 2016, 09:36:48 am



Tittel: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: Jb68januar 17, 2016, 09:36:48 am
Nu kommer det nye regler på  eu kontroll på veteranbil, bil over 35 år hvert 5. År bil over 50 år fritak.


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: BeetleBugjanuar 17, 2016, 09:58:00 am
Nu kommer det nye regler på  eu kontroll på veteranbil, bil over 35 år hvert 5. År bil over 50 år fritak.

Gjør det? Effektivt fra?

Mvh
BB


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: StarBugs Geirjanuar 17, 2016, 10:49:07 am
Blir reglene slik at fritak/hvert 5. år KUN gjelder biler som har "bevaringsverdig" i vognkortet?


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: Kjell Roarjanuar 17, 2016, 11:31:29 am
Link til høringsforslaget:

http://www.vegvesen.no/_attachment/985313/binary/1050893?fast_title=H%C3%B8ring+-+Forslag+til+endring+av+forskrift+13++mai+2009+nr++591+om+periodisk+kontroll.pdf

Fristen for høringa var i november, tar nok litt tid før det blir effektivisert. Har ikke sett noen dato for dette.


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: BeetleBugjanuar 17, 2016, 11:42:31 am
Se der ja. Mye EU tilpassing som seg hør og bør for ett ikke EU land. Og det gjelder, slik jeg leser dem, kun bevaringsverdige kjøretøy.

-BB-


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: Rocket-Racingjanuar 17, 2016, 12:29:57 pm
Se der ja. Mye EU tilpassing som seg hør og bør for ett ikke EU land. Og det gjelder, slik jeg leser dem, kun bevaringsverdige kjøretøy.

-BB-

Forslaget gjelder som du sier kun bevaringsverdige kjøretøyer. Men det beror først og fremst på en misforstått og feil bruk av begrepet.
De bilene som har "bevaringsverdig" innskrevet i vognkortet er først og fremst importbiler hvor det er gjort unntak fra reglene som gjaldt når bilen var ny. Det har vært mye varierende praksis fra sted til sted men i hovedsak skal det være slik at når en veteranbil importeres skal den enten godkjennes etter reglene som gjaldt det året den ble produsert (feks ikke sealed beam lykter, spiss panserpryd osv) eller det kan gjøres unntak og bilen godkjennes som levert fra fabrikk, da skal den få denne innskriften i vognkortet. Det er først og fremst det uttrykket "bevaringsverdig motorvogn" har vært brukt til når det gjelder biler eldre enn 1971. På biler nyere enn '71 er det mer komplisert, der har man hatt en egen paragraf som krever at bilen er bortimot original for å kunne importere som veteran.

Det faller på sin egen urimelighet at forslaget kun skal gjelde for disse bilene og det er nok heller ikke intensjonen.

Her er høringssvaret fra Amcar:   http://www.amcar.no/Files/Aktuelt/2015/November/HoringssvarPKK.pdf

Det blir spennende å se hvordan det blir til slutt  :)


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: 181januar 17, 2016, 16:32:22 pm
Min 1979 181 ble importert fra Hellas og ble klassifisert som bevaringsverdig. På grunn at det er en tidligere militær bil ville de ikke klassifisere den som veteran.

Alex


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: Jb68januar 17, 2016, 20:57:51 pm
Gjelder fra første reg i norge, men vi får se hva de blir enige om på berget.
Amcar har gjort en kjempejobb for alle som driver med veteranbiler i norge.


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: LOBOjanuar 20, 2016, 11:01:00 am
Se der ja. Mye EU tilpassing som seg hør og bør for ett ikke EU land. Og det gjelder, slik jeg leser dem, kun bevaringsverdige kjøretøy.

-BB-

Her er høringssvaret fra Amcar:   http://www.amcar.no/Files/Aktuelt/2015/November/HoringssvarPKK.pdf

Det blir spennende å se hvordan det blir til slutt  :)

Er vel ikke mange som kan påstå at de IKKE har et par gode poenger der! Veldig bra.


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: magic666januar 26, 2016, 21:50:57 pm

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153230725436962&set=gm.480151735521562&type=3&theater

Virker som det er tatt ibruk?


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: nobrakesjanuar 26, 2016, 23:20:30 pm
pussig at det ikke står i lovdata egentlig... https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-05-13-591?q=kjøretøyforskriften dokumentasjon


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: Rocket-Racingjanuar 26, 2016, 23:43:38 pm
Han karen viser bare frem merknaden i vognkortet sitt og sier at pga de nye reglene (forslaget) vil han slippe lettere unna. Står vel ikke noe håndfast om at det faktisk har tredd i kraft.

Legg merke til at det i hans tilfelle dreier seg om en '75 modell, altså nyere enn '71 og godkjent etter paragraf 1-9.
De bilene har det relativt strengt og der har faktisk "bevaringsverdig" begrepet og originalitet en del å si siden de er registrert på særvilkår.


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: Atmobiljanuar 26, 2016, 23:54:09 pm
Men med dette bevaringsverdi kjøretøy greiene i vognkortet, kan man da f.eks. bytte hjul (felger og/eller dekk) eller lakkere om bilen i en annen farge enn den som var på den på tidspunktet den fikk dette skrevet inn i vognkortet?

Si at man importerer en bil i god teknisk stand fra f.eks. usa og man har fått den billig for at en tidligere eier har lakkert den rosa med grønne prikker og satt på felger av typen gulv-peker-bling-bling. Viser man så bilen med dette når den kommer til landet og får dette skrevet inn så må den se slik ut?
Eller er det vil det være slik bilen var orginal som gjelder? Er jo ikke alltid man vet hvilken farge en bil ble levert med fra fabrikk. Og hvordan blir det med f.eks. hot rod'er og custom biler?

Dette med å kun måtte viste bilen vært 5 år er sikkert greit det men for meg ikke spesielt viktig, langt viktigere at den som kontrollerer bilen vet hva en ser på og ikke begynner å påpeke feil som ikke eksisterer eller som ikke gjelder for den bilen (2'er feil for defekt ABS på en bil som aldri har hatt det f.eks.)


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: nobrakesjanuar 27, 2016, 09:55:45 am
den bevaringsverdig anmerkninga i vognkortet er noe jeg  opplever som en forenkling for registrering av veteranbil, spes nyere enn 73 , da de ellers kan kreve dok på sikkerhetstsbelteinnfestinger, for og bakstilling utslipp og støy. setter man bevaringsverdig i vognkortet, slipper man å fremskaffe dette. har ikke opplevd noen gang, at man må søke, eller at det på noen måte er vanskelig å få dette i vognkortet ved import av veteranbil, jeg personlig serdet som en såppass innskrenkende betegnelse på et kjøretøy jeg vil kunne bruke når det passer meg, at jeg ønsker ikke bil med det i vognkortet, og ser det som negativt for min del, har fjernet det på et par biler jeg har hatt pga dette ... 


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: pWolfjanuar 28, 2016, 09:12:39 am
De nye reglene trer ikraft 1/7-2016.


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: Rocket-Racingjanuar 28, 2016, 10:05:30 am
De nye reglene trer ikraft 1/7-2016.

Vel og bra, men hva er/blir "de nye reglene"?
Det vi har lest tidligere er kun et høringsforslag åpent for innspill, ikke et vedtatt regelverk.


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: StarBugs Geirjanuar 28, 2016, 10:36:39 am
De nye reglene trer ikraft 1/7-2016.

Hvor har du fått info om det? :)


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: pWolfjanuar 28, 2016, 11:39:50 am
[attachment=1]

Ihvertfall ifølge Solvik Olsen. :)

Kan jo hende at dette kun gjelder fritak for Eu , men det ville vel vært rart om ikke alle nye regler trer i kraft fra samme dato.


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: StarBugs Geirjanuar 28, 2016, 22:20:36 pm
Spennende hva reglene blir da..... :) Veldig bra innspill fra amcar-miljøet. Håper det blir tatt hensyn til, slik at det ikke bare blir original-folket som får glede av de. ;)


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: Atmobiljanuar 29, 2016, 02:45:13 am
Hvis det da er fritak for eu for biler over 50 år, hvordan blir det da med f.eks. en 65 modell som ikke har vært registert siden 1991? Den må vel vises for å bli godkjent igjen uansett, må den vel?


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: StarBugs Geirjanuar 29, 2016, 10:52:31 am
Jeg tror det er tre sannsynlige løsninger:

1. Alle med veteranbiler må inn og vise bilen (for å sjekke at de innfrir kravene til originalietet), og få ført inn i vognkortet "bevaringsverdig kjøretøy" med det begrensinger det innebærer. Om de er modifisert, må de nok tilbakeføres.....Dette KAN over en kort periode bli et enormt arbeid. Dersom de ikke godtar bildedokumentasjon slik som forsikringsselskapene gjør.

2. Alle med veteraner får fritak/5 år (nyere enn 50år), og de innfører hyppigere kontroller på vei til treff og evt. ved tilfeldige innkallinger. Isåfall KAN folk med modifiserte biler får krav om tilbakestilling eller tap av fritak om de blir tatt, eller må søke om vanlige kontroller for å få beholde bilen slik den er. Da må vel moddingene inn i vognkortet om de ikke er det. Blir iallefall noe mindre jobb for de som skal styre med dette, og det blir fordelt utover tid.

3. De tar til fornuft, og skjønner at alt. 1 eller 2 blir et ENORMT arbeid for alle parter, og innfører enkle regler som kun går på årsmodell uten andre krav. Da blir det som idag, at man kan bli sendt til kontroll på bakgrunn av utekontroll eller mistanke (FB/forum/tips).

Det siste er jo det eneste fornuftige. Man må rett og slett stole på at folk holder seg i tøylene, og holder modifiseringer innenfor forsvarlige og lovliger rammer. Det er jo slik alle med biler eldre enn 59 har hatt det, uten at det har skapt problemer eller forårsaket ulykker.

Jeg er veldig skeptisk til å få bevaringsverdig inn i vognkortet, fordi det gir en mulighet for regulerer bruken av slike kjøretøy enda mer om noen finner det for godt...


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: burker (Brian)mars 31, 2016, 14:28:11 pm
http://www.dinside.no/936311/nye-krav-til-eu-kontrollen#_ga=1.128552394.71068560.1420812566


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: simenokstadmars 31, 2016, 14:51:03 pm
http://www.dinside.no/936311/nye-krav-til-eu-kontrollen#_ga=1.128552394.71068560.1420812566

Litt mer omfattende beskrivelser fra dette intervjuet:
Sitat
Nye PKK-krav
Noen kjøretøyer faller ut, mens andre kommer inn. I tillegg kommer det nye krav til de som skal utføre kontrollene.


Fra og med oktober i år skal biler mellom 30 og 50 år kun kalles inn til PKK hvert femte år.

For biler eldre enn 50 år bortfaller PKK.

Kravet er at kjøretøyene er godkjent som bevaringsverdige med bruks-begrensing. Vegdirektoratet antar at det vil gjelde flesteparten av bilene eldre enn 30 år.

Da PKK ble innført på siste halvdel av 1990-tallet var det kun biler førstegangsregistrert før 1960 som ble unntatt PKK.

Ferske tall fra OFV viser at i øyeblikket er bestanden av personbiler registret fra 1960 til 1986 på omkring 90.000 enheter.

Traktor inn
Fra 2018 skal traktorer i kategori T5, det vil si traktorer med konstruktiv hastighet over 40 kilometer i timen og brukes på offentlig vei, gjennom PKK.

Traktorene får samme kontrollhyppighet som personbiler, altså hvert annet år med første kontroll etter fire år.

- Jeg vil anslå at tidsbruken for en PKK av traktor vil ligge noe midt i mellom en personbil og en lastebil. Snittet for personbiler er i dag rundt 50 minutter, mens en lastebilkontroll tar rundt to og en halv time, sier Jan Haagensen.


Jan Haagensen er en av landets fremste PKK-eksperter og driver selskapet Haagensen Holding AS og Kontrollorgan Service.

- Det blir interessant å se hvem som skal utføre PKK på traktorene. Blir det tungbilverkstedene eller landbruksverkstedene? Vanlige bilverksteder blir det neppe da de ikke har bremsetestere som er store nok, sier Haagensen.

Nye kompetansekrav
Vegdirektoratet inviterte i går bilbransjen til et møte hvor de foreløpige planene for det nye direktivet 2014/45/EU ble diskutert.

Direktivet trer i kraft den 20. mai 2018 og det vil fra den dato bli omfattende kompetansekrav til hver enkelt mekaniker som skal utføre PKK.

Hva kravene vil bestå av er foreløpig ikke klart, men var noe av det Vegdirektoratet ønsket innspill på fra bilbransjen i går.

- Vi må gjennom både en forskriftsendring og en lovendring, sier jurist Trond Robert Larsen i Vegdirektoratet (bildet under).

- Dette gjelder blant annet i forhold til personlige kompetansekrav og habilitet. Vi skal ha ut en høring rundt dette som kommer til sommeren, sier han.


Habilitetskrav
Larsen sier at det blir skjerpede habilitetskrav når den nye PKK-kontrollen innføres.

- I dag har vi ikke spesielle habilitetsregler knyttet til utførelse av PKK. Vi vurderer å skaffe nødvendige hjemler for å regulere dette.

- En kontrollør kan ikke kontrollere egne kjøretøy eller nærstående slekt. Det vil vi stenge for i den nye forskriften. I dag er ikke dette veldig utbredt, men det foregår.

Stenger for "egenkontroll"
- Skal vi i fortsettelsen også gi flåteeiere anledning til kontrollere egne kjøretøyer. Det tror vi ikke, men har ikke konkludert, sier Larsen.

Juristen sier at i Danmark er det slik at kontrollene foregår hos flåteeier, men ikke av en kontrollør som er ansatt der.

- Vi ser på om det skal bli forbudt for bilforhandlere å kontrollere egne kjøretøyer, eksempelvis bruktbiler som skal fremstilles for salg.

- Sagt på en annen måte. Forbud mot kontroll av biler som bilbransjen selv har økonomiske interesser i, sier Trond Robert Larsen.

ABL positiv
Daglig leder Arild Hansen i Autobransjens Leverandørforening (ABL) deltok også på gårsdagens møte.

- Dette tyder på at vi nå får klare krav til kompetanse til de som skal utføre kontrollen, sier han.

- Jeg vil også berømme Vegdirektoratet for å invitere bilbransjen til dialog på et så tidlig stadium i prosessen.


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: Svein.mars 31, 2016, 15:31:19 pm
Er en del biler der ute som ikke er stemplet som orginale / bevaringsverdige med kjøre begrensning i vognkortet der ute??
Hvis jeg forstår dette rett, så må biler som ikke er helt orginale, tenker på bremser/ dekk/motor og som er eldre enn 50 år inn til PKK de og??....


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: simenokstadmars 31, 2016, 15:56:59 pm
Slik jeg tolker det så fortsetter reglene for biler eldre enn 50 år at de må inn til kontroll fortsatt, men at biler registrert før 1960 slipper alikevel som tidligere.


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: Svein.mars 31, 2016, 16:10:02 pm
Det er denne jeg henger meg litt opp !!!
Sitat
Nye PKK-krav
Noen kjøretøyer faller ut, mens andre kommer inn. I tillegg kommer det nye krav til de som skal utføre kontrollene.

Fra og med oktober i år skal biler mellom 30 og 50 år kun kalles inn til PKK hvert femte år.

For biler eldre enn 50 år bortfaller PKK.

Kravet er at kjøretøyene er godkjent som bevaringsverdige med bruks-begrensing. Vegdirektoratet antar at det vil gjelde flesteparten av bilene eldre enn 30 år.

.


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: BeetleBugmars 31, 2016, 16:34:56 pm
Med andre ord, med mindre du har en bil som er bevaringsverdig så gjelder de samme reglene som idag.  Kontroll hvert 2 år.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: BeetleBugapril 05, 2016, 10:48:09 am
Her kan man lese litt mer om dette:

http://www.dinside.no/936311/nye-krav-til-eu-kontrollen

"Det er viktig å presisere at de nye kontrollintervallene for eldre kjøretøy gjelder kjøretøy som er registrert som bevaringsverdige og har bruksbegrensning, dette skal fremgå av vognkortet, forteller Leif Halvorsen i Statens vegvesen. Du vil da få begrensninger på bruken av kjøretøyet, hvilket innebærer at kjøretøyet ikke skal være en bruksbil, men fortrinnsvis kun benyttes til spesielle anledninger som eksempelvis motorhistoriske samlinger og løp. For å få kjøretøyet registrert som bevaringsverdig må kjøretøyet være i orginal utførelse og ikke endret kontruktivt eller utseende messig, forteller Halvorsen. "

Med andre ord, er man ute etter nulltoleranse og bruksbegrensninger så er det bare å ta med original veteranen sin og få den registrert som bevaringsverdig. Belønningen er EU kontroll hvert 5 år istedenfor hvert 2 år som idag.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: nobrakesapril 05, 2016, 13:05:24 pm
blir intressant å se hvilken fagkompetanse som legges til grunn for dette da ... hvor mange hos BT i dag vet mye om alle biler eldre enn 30 år, og kan vurdere dette riktig.. for min del bryr jeg meg filla om at jeg viser bilene mine hvert 2dre år, da jeg foretrekker å kunne bruke bilene mine som jeg ønsker, ikke bli diktert av staten hva ,hvor og hvordan..  :)


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: LOBOapril 05, 2016, 13:27:33 pm
Ang krav til bevaringsverdig kjøretøy:
"Dette er ikke det AMCAR foreslo når saken ble løftet politisk av oss, og heller ikke det vi har jobbet for i flere år. AMCAR ville ha et lempeligere krav til PKK for alle veterankjøretøy, uavhengig av godkjenningsregel benyttet ved 1. gangs registrering i Norge. AMCAR har derfor tatt kontakt med Vegdirektoratet som bekrefter at saken ikke er ferdig behandlet, men at en enklere versjon - antagelig den versjon som opprinnelig ble forslått i høringen - er blitt pålagt innført fra oktober 2016. Det er bra at det skjer noe. Og AMCAR setter nå sin lit til politisk ledelse i Samferdselsdepartementet og vår bilentusiastiske Samferdselsminister på ytterligere lettelser når hele saken er ferdigbehandlet."

http://amcar.no/Aktuelt/6083/pkk+og+veteranbil.html


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: Kjetil Limaapril 05, 2016, 18:26:54 pm
Der står det vel også at også biler eldre enn 1960 må på EU kontroll uten bevaringsverdig i vognkortet. Det er vel en liten strek i regninga for noen.

Jeg håper som mange andre at 50 års rullerende regel vedtas uten dette tullet med bruksbegrensinger og eksportforbud som en slik merknad medfører. Min veteran kjøres vel under 100 mil hvert år, i år blir det noe mer da jeg planlegger en 120 mils roundtrip til gardermoen i august :-)


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: Atmobilapril 05, 2016, 21:18:58 pm
Jeg for min del vil heller være nødt til å vise bilen på kontroll enn å ha bruksbegrensninger. Litt rart at veidirektroratet "antar" at de fleste biler eldre enn 30 år har bevaringsverdig i vognkortet. De burde jo ha tilgang til statistikken som mest sansynlig viser at de fleste biler ikke har det.


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: Rocket-Racingapril 05, 2016, 23:43:12 pm
Det de antar er vel at de fleste vil vise bilen og får innskriften i vognkortet.

Pr i dag er det et fåtall som har dette. Ingen opprinnelig norske biler og kanskje halvparten av bilene importert etter 30-årsregelen.
Som nevnt tidligere har man hele tiden skulle hatt muligheten til å velge ved registrering av veteranimport om man vil vise bilen som bruktimport eller bevaringsverdig. Ved bruktimport må bilen tilfredstille de krav som gjaldt her til lands det året den ble produsert. Som bevaringsverdig kan det gjøres unntak som feks sealed beam lykter, panserpryd osv.

Så enkelt er det, men de færreste Trafikkstasjonene skjønner reglene og godkjenner i hytt og pine med eller uten merknad.

Det faller på sin egen urimelighet at det kun er disse bilene de nye reglene skal gjelde. Det er snakk om begrepsforvirring og uvitenhet om hvordan regelverket har fungert.

Jeg leste her en dag at en som jobber med saken politisk sa at for å få det gjennom så må regelen om bevaringsverdig gjelde for å få 5 års intervall på 30-50 år gammel bil inntil videre men at det er en oppmyking av regelverket og at dette vil forsvinne etterhvert. Han skrev også at fritak for EU-kontroll for biler over 50 år ville gjelde uansett merknad eller ikke.

Time will show, som vi si


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: LOBOapril 06, 2016, 07:29:04 am
Leste på fjæs at i Norge skal ingen lover og regler ha tilbakevendende kraft. Ergo kan ikke biler som i flere tiår har vært fritatt for PKK plutselig få dette påkrevd. Men jeg er ingen advokat, så vet ikke hva jeg skal tro...


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: BeetleBugapril 06, 2016, 07:31:17 am
Leste på fjæs at i Norge skal ingen lover og regler ha tilbakevendende kraft. Ergo kan ikke biler som i flere tiår har vært fritatt for PKK plutselig få dette påkrevd. Men jeg er ingen advokat, så vet ikke hva jeg skal tro...

Står det på FB så stemmer det nok sikkert  :)


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: LOBOapril 06, 2016, 07:35:24 am
Leste på fjæs at i Norge skal ingen lover og regler ha tilbakevendende kraft. Ergo kan ikke biler som i flere tiår har vært fritatt for PKK plutselig få dette påkrevd. Men jeg er ingen advokat, så vet ikke hva jeg skal tro...

Står det på FB så stemmer det nok sikkert  :)

Ja der er alle som ønsker det advokater ;) Får vel bare vente å se hva som skjer. Enkelt og greit er det to utfall. KRISE eller REVOLUSJON!


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: Erlend / bug66april 06, 2016, 08:45:26 am
Stemmer det at ingen nye lover kan ha tilbakevirkende kraft. Står faktisk i Grunnloven :)

§ 97. Ingen lov må gis tilbakevirkende kraft.


For å si det slik. Om man har hatt hytte i strandsonen, og staten bestemmer seg for at man ikke lenger skal kunne bygge 5m fra sjøen, så betyr det bare at naboen ikke får bygge. Ingen kommer å river din 50år gamle hytte :)


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: StarBugs Geirapril 06, 2016, 10:34:38 am
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_1#KAPITTEL_1

§ 1-9.Bevaringsverdige kjøretøy

"Tilnærmet original utførelse vil videre si at kjøretøyet ikke med hensikt skal være vesentlig endret, hverken teknisk eller utseendemessig utvendig eller innvendig, uansett om hensikten har vært å følge en mote eller å gjøre kjøretøyet mer trafikksikkert. Unntatt herfra er tidstypiske modifikasjoner og ombygninger for spesielle formål der det kan dokumenteres at disse ble foretatt og godkjent i den periode da kjøretøyet var i vanlig bruk."

Noen som skjønner hva som menes med dette, og hvordan det blir praktisert? Noen som har fått senket/moderat moddet bil godkjent som bevaringsverdi? Eller må den heves, godkjennes og senkes igjen når man har fått det inn i vognkortet? Hvis den allerede ER godkjent som senket, må den godkjenningen trekkes tilbake FØR man evt. får den godkjent som bevaringsverdig? (Om det ikke var gjort til "spesielle formål" uten at jeg aner hva det skal være....)

Det blir en del spørsmål som dukker opp om dette går gjennom...... ::)


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: Squarebackapril 21, 2016, 20:27:51 pm
Heisann! Da datt følgende informasjon inn på min mail:


"Vegdirektoratet informerer:
Bevaringsverdige kjøretøy og EU-kontroll
Vegdirektoratet har gjort forskriftsendringer slik at bevaringsverdige kjøretøy med bruksbegrensninger som er 30 år eller eldre får lengre kontrollintervall mellom EU-kontrollene. De skal ha EU-kontroll når de er 35, 40, 45 og 50 år og deretter er de fritatt for kontroll. Endringene trer i kraft fra 1. oktober 2016.
Bakgrunn
Samferdselsdepartementet ga våren 2015 Vegdirektoratet i oppdrag å utrede en endring av forskriften som regulerer EU-kontrollen slik at kjøretøy som er 30 år eller eldre kunne få en mer lempelig kontrollordning. I en offentlig høring sommeren 2015 foreslo Vegdirektoratet 5-års intervaller for disse. Det ble satt som vilkår at kjøretøyene må være godkjent som bevaringsverdige og ha bruksbegrensninger for å komme inn under ordningen. Vilkårene ble vurdert å være i tråd med kravene i EU’s kontrolldirektiv (dir 2014/45/EU) som Norge etter EØS-avtalen er forpliktet til å følge
Tilbakemeldingene på høringen er positive når det gjelder endring av kontrollordningen for kjøretøy som er 30 år eller eldre, men enkelte høringsinstanser ønsket seg en endring av kontrollintervallet for alle kjøretøyene på 30 år eller eldre uten vilkår om at de må være godkjent som bevaringsverdige og ha bruksbegrensninger. Det kom også innspill om fritak for EU-kontroll for alle kjøretøy som er 30 år eller eldre.

Vegdirektoratet har i oppsummeringen av høringen kommet til at EUs kontrolldirektiv ikke uten videre åpner for en mer lempelig kontrollordning – eventuelt også fritak - for alle kjøretøy som er 30 år eller eldre. Endringen i kontrollintervall for disse kjøretøyene blir derfor avgrenset til kjøretøy som er godkjent som bevaringsverdige og som har bruksbegrensning. Valg av kontrollintervall på hvert 5. år er gjort med grunnlag i opplysninger om hvordan kontrollordningen er utformet i andre EØS-land. Valget er basert på en skjønnsmessig vurdering der hensynet til trafikksikkerheten, bruken av kjøretøyene og behovet for periodisk kontroll har vært de sentrale vurderingstemaene.

Ikrafttredelse og gjennomføring
Forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy blir endret slik at endringen først trer i kraft fra 1. oktober 2016. Da skal både kontrollsystemet, registreringssystemet og brukersystemene være endret slik at de takler omleggingen i kontrollintervallene.

For at et kjøretøy som er 30 år eller eldre skal komme inn under ordningen med lengre kontrollintervall, må det være registrert som bevaringsverdig. De har da vanligvis påskrift i vognkortet med «Bevaringsverdig kjøretøy: Må ikke endres konstruktivt eller utseendemessig» og bruksbegrensning som vanligvis er beskrevet med teksten:
«Må bare benyttes
- Ved spesielle anledninger som f.eks. motorhistoriske samlinger og løp
- ellers leilighetsvis når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for annen trafikk»

De av disse kjøretøyene som har frist for EU-kontroll etter 1. oktober 2016 – og dermed er innenfor det nye intervallet for EU-kontroll – vil få en første kontroll som samsvarer med nærmeste 5-års intervall; altså alder på 35, 40, 45 eller 50 år. Deretter blir det hvert 5. år til siste kontroll når kjøretøyet er 50 år. Etter 50 år er kjøretøyet fritatt for kontroll. Bileiere oppfordres imidlertid til å sjekke kontrollfrist på vegvesen.no, men merk at dette må gjøres etter 1. oktober 2016.

Kjøretøy som kommer inn under ordningen men som mangler EU-kontroll eller er begjært avregistrert av samme grunn før 1. oktober 2016, vil ha et krav om godkjent EU-kontroll før de blir omfattet av endringene.

Kjøretøy som er 30 år eller eldre men ikke har merknad om bevaringsverdig og bruksbegrensning, må forholde seg til samme kontrollfrister som i dag. Dersom man har et kjøretøy i original eller tilnærmet original utførelse, kan man bestille tid på en trafikkstasjon for å få vurdert og eventuelt godkjent sitt kjøretøy som bevaringsverdig med bruksbegrensning. Det er et kontrollgebyr for denne kontrollen. Dersom kjøretøyet får nevnte status, vil det komme inn under de nye kontrollintervallene.

Avslutningsvis kan det nevnes at kjøretøy registrert før januar 1960 ikke kommer inn under EU-kontrollordningen, noe som også er beskrevet i tidligere direktiv og i forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy. Disse er dermed fritatt for kontroll uavhengig av endringene"

(sakset fra info sendt ut i disse dager)


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: Atmobilapril 21, 2016, 20:57:56 pm
Da vil det altså for meg fremdeles være EU vært andre år :)


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: BeetleBugapril 21, 2016, 21:21:35 pm
Akkurat som forventet.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Nye regler for eu kontroll
Skrevet av: Kjetil Limaapril 21, 2016, 22:01:19 pm
Ser Vegdirektoratet henviser til "EU-kontroll", heter det egentlig det lenger ? Trodde alle andre brukte PKK Periodisk Kjøretøy Kontroll  :P