VWNorge

Forum => Drag-race => Emne startet av: Frid på februar 28, 2016, 23:37:56 pm



Tittel: Motorsofan 172
Skrevet av: Fridfebruar 28, 2016, 23:37:56 pm
Denne bør alle ta seg tid til å se .
https://nitroz.solidtango.com/video/motorsoffan-172-1-sakerhet-2-smk-soderhamn-24-feb-20-34

H Tor


Tittel: Sv: Motorsofan 172
Skrevet av: Trond Dahlfebruar 29, 2016, 09:00:50 am
Helt enig, og det gjelder ikke bare de som kjører drag race.
Det er ganske mange som kjører generelt fort på gata og, samt street legal.

Alle bør se denne episoden, veldig nyttig!


Tittel: Sv: Motorsofan 172
Skrevet av: Formula Veefebruar 29, 2016, 11:12:40 am
Det var nyttig å se den ja..
Har jo lest teorien før, men veldig greit å høre fra en som har prøvd det..
Å miste grepet på bakhjula under nedbremsing.. Både pga løft bak(undertrykk over karrosseri som suger bilen oppover) og flytting av vekt ved bremsing.
Så han opplevde at uten vinge på boble var grensen på 250kmt, men med vind er det ca 200kmt..

En av tingene "jeg har lest" er at ved nedbremsing forandrer du caster på fremhjulene også, så bilen både blir mindre retningsstabil på framhjulene OG mister grep bak.
Planen min er å endre caster ved å bestille eksentriske foringer til armen fremme, og stille de gule Koni bak hardest mulig. Mulig også sette på stropper så de ikke går helt ut.

Klarer ikke å finne noe om hvordan aerodynamikken til roadsterfasongen fungerer, men mulig det bør monteres større vinge etter hvert..

Også spandere på seg en HANS.


Tittel: Sv: Motorsofan 172
Skrevet av: Trond Dahlfebruar 29, 2016, 11:38:39 am
Du bør uansett ha stropper på.
Svenskene har følgende også i sitt regeleverk:

Sitat
Pendelbakaxel
t.ex.
VW typ 1
På fordon med pendelbakaxel rekommenderas att rörelsestoppar monteras som förhindrar positiv
camber

Richie har jo ganske stabil cab så du kan jo høre med han om hans erfaringer med og uten vinge


Tittel: Sv: Motorsofan 172
Skrevet av: BeetleBugfebruar 29, 2016, 11:49:17 am
Denne episoden har vi diskutert opp og ned i mente på chatten her inne på forumet og det førte til at jeg la den ut på vårt engelske forum. Det var to alvorlige kræsj på Kjula i fjor hvor begge sjåførene fikk hjerneblødning. Den ene av dem kjørte en vw boble som "lettet" etter målgang og gikk rundt og den andre ser dere på motorsoffan.

Hodestøtter til Kirkey stoler er å få kjøpt løs til en rimelig pris og de kan festes på standarstolen. En annen ting er å kjøpe stol i riktig størrelse. Så må dere få hjelp til å stramme beltene. Jeg kjørte med H.A.N.S for første gang i fjor og kommer aldri igjen til å kjøre uten og jeg vil anbefale alle dere andre til å gjøre det samme!

SÅ kan vi jo diskutere her på forumet hvorvidt det er trygt å kjøre race på en bane uten rails. Jeg har selv sett en Turbo Volvo miste grepet på Kjula i nesten 300kmt og så skli ut på gresset hvor den seilte fint avgårde uten å rulle eller treffe noen gjenstander. En annen ting med Kjula er vinden og en tredje ting med Kjula er at den nesten er formet som en "hoppbakke" Den går svakt oppover for deretter gå nedover etter målgang for å lette take off for jagerfly.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Motorsofan 172
Skrevet av: Formula Veefebruar 29, 2016, 14:55:05 pm
Du bør uansett ha stropper på.
Svenskene har følgende også i sitt regeleverk:

Sitat
Pendelbakaxel
t.ex.
VW typ 1
På fordon med pendelbakaxel rekommenderas att rörelsestoppar monteras som förhindrar positiv
camber

Richie har jo ganske stabil cab så du kan jo høre med han om hans erfaringer med og uten vinge
Den kalesjen hans fungerer vel som vinge?


Tittel: Sv: Motorsofan 172
Skrevet av: BeetleBugfebruar 29, 2016, 15:19:24 pm
Du bør uansett ha stropper på.
Svenskene har følgende også i sitt regeleverk:

Sitat
Pendelbakaxel
t.ex.
VW typ 1
På fordon med pendelbakaxel rekommenderas att rörelsestoppar monteras som förhindrar positiv
camber

Richie har jo ganske stabil cab så du kan jo høre med han om hans erfaringer med og uten vinge
Den kalesjen hans fungerer vel som vinge?

Jepp, fordi han ikke har tak.


Tittel: Sv: Motorsofan 172
Skrevet av: Trond Dahlfebruar 29, 2016, 23:06:47 pm
På den nye bilen er vel kalesjen fake? Altså en vinge i utkledning


Tittel: Sv: Motorsofan 172
Skrevet av: Erlend / bug66februar 29, 2016, 23:15:36 pm
På den nye bilen er vel kalesjen fake? Altså en vinge i utkledning

Tenkte å ikke kommentere for å evt. la Richie fortelle selv, men er rimelig sikker på at den er i alu  :)



Tittel: Sv: Motorsofan 172
Skrevet av: Formula Veemars 01, 2016, 08:45:55 am
Jeg sender bilde av bilen min og spør.


Tittel: Sv: Motorsofan 172
Skrevet av: Formula Veemars 01, 2016, 11:40:35 am
Jeg sender bilde av bilen min og spør.
Hi Jan
Thank you :) Hopefully this year I can continue and go faster still ;)

I looked at your project and to be honest I can't say for sure, that is an interesting shape and so different to the normal beetle is hard to say. I do think the rear wing is probalby to low to get much air as the winscreen will push it up too high.

With IRS you should not need limit straps, I dont have any on either cabrio, I would get some different rear shocks, what torsion bars size do you have? what tyres will you use? size etc?  does the gearbox have a spool fitted?
Do you have a front cage now? I wouldn't want to go that speed without one and it will make the car much stiffer, without a roof the shell flexes alot and the suspension doesnt work properly so is hard to set up

cheers Richie


Så jeg har svart på det han spurte om, og spurt litt mere, så får vi se..


Tittel: Sv: Motorsofan 172
Skrevet av: Trond Dahlmars 01, 2016, 12:08:56 pm
Jeg glemmer hele tiden at du har sånn nymotens IRS bil :-D


Tittel: Sv: Motorsofan 172
Skrevet av: Speed-Demonmars 01, 2016, 14:05:31 pm
Roadsteren min er veldig stabil. Innbiller meg at vanlige bobler får løft pga flyvinge-fasongen. En roadster er stygg, men muligens mer egnet til å kjøre fort med, sånn rent aerodynamisk sett. Men jeg har jo ikke kjørt fortere enn +/- 175 kmt da. Du skal vel 100 kmt fortere.....


Tittel: Sv: Motorsofan 172
Skrevet av: Formula Veemars 01, 2016, 16:04:52 pm
Bilen har nok dessverre vært oppe i større fart enn det allerede, og den får vel potensiale til å nå 245kmt etter hvert..
Men tror heller ikke jeg trenger vinge dette året.


Tittel: Sv: Motorsofan 172
Skrevet av: BERGERmars 01, 2016, 17:00:23 pm
En ting er sikkert, kommer til å bli mer kritisk til å kjøre i sterk vind.
På Kjula er det jo dessuten ingen grunn til å gå brått av gassen ved målpassering.

Må nok tenke enda litt mer på å lage sikre løsninger etter å ha sett denne episoden, armstropper er egentlig ikke så dumt selv i en lukket bil. Kikket litt på stoler med skikkelig hodestøtte sideveis, men alle er glassfiberstoler, og regelboka sier at det må være stålramme. Noen som vet hva som godtas?


Tittel: Sv: Motorsofan 172
Skrevet av: BeetleBugmars 01, 2016, 17:30:26 pm
Her Berger: http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,25431.0.html


Tittel: Sv: Motorsofan 172
Skrevet av: BeetleBugmars 01, 2016, 17:32:37 pm
Og her er episoden hvor dere kan lære litt om stropping og seter:

https://nitroz.solidtango.com/video/motorsoffan-163-sakerhet-02-dec-20-17

Mvh
BB


Tittel: Sv: Motorsofan 172
Skrevet av: GeirJBmars 01, 2016, 19:18:04 pm
Sikkerhet er vel ikke noe man bør spare på!
For de som skal kjøre mye Drag Race eller banekjøring, så burde jo miniumum halv bur være noe som settes inn!


Tittel: Sv: Motorsofan 172
Skrevet av: BERGERmars 01, 2016, 22:02:26 pm
Her Berger: http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,25431.0.html

Er det et slikt Kirkey sete som du har linket til i den tråden du skal bytte til?


Tittel: Sv: Motorsofan 172
Skrevet av: BeetleBugmars 01, 2016, 22:07:30 pm
Her Berger: http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,25431.0.html

Er det et slikt Kirkey sete som du har linket til i den tråden du skal bytte til?

Ja, det blir enten ett slikt eller ett "standard 41 serie" sete med påskrudde skulder og hodestøtter:

https://www.kirkeyracing.com/product/10/41300/SEAT-ALUMINUM-15-PRO-STREET-DRAG

og

https://www.kirkeyracing.com/product/10/98711S/RESTRAINT-KIT-ALUMINUM-HEAD-AND-SHOULDER-RESTRAINT-KIT-WITH-BLACK-COVER

Mvh
BB


Tittel: Sv: Motorsofan 172
Skrevet av: BERGERmars 01, 2016, 22:16:07 pm
Her Berger: http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,25431.0.html

Er det et slikt Kirkey sete som du har linket til i den tråden du skal bytte til?

Ja, det blir enten ett slikt eller ett "standard 41 serie" sete med påskrudde skulder og hodestøtter:

https://www.kirkeyracing.com/product/10/41300/SEAT-ALUMINUM-15-PRO-STREET-DRAG

og

https://www.kirkeyracing.com/product/10/98711S/RESTRAINT-KIT-ALUMINUM-HEAD-AND-SHOULDER-RESTRAINT-KIT-WITH-BLACK-COVER

Mvh
BB

Takk, interessant! Spesiell prising på den hodestøtten, mye dyrere enn sete og trekk???


Tittel: Sv: Motorsofan 172
Skrevet av: BERGERmars 03, 2016, 12:13:34 pm
Har vært en tur hos Stian Sørlie Motorsport i Spydeberg og kikket på stoler med "ørelapper". De har flere gode varianter på lager. Feks denne http://shop.stianmotorsport.com/product/10323250/stol-omp-hte-r-fia
Utfordringen for oss i dragrace er at det er skrevet i regelboka at "stol av glassfiber type skal ha rammeverk av stålrør med minimum ytterdiameter 12,7 mm." Dette er en utdatert tankegang, og i andre motorsportgrener er rene glassfiberstoler ansett som bedre enn rørrammestoler. Hos Stian Sørlie sier de at det er kun de billigste og dårligste stolene som har rammeverk av stål.

Tok så en telefon til kontrollant Kjetil Hammeren og luftet saken. Hans klare oppfatning er at så lenge stolen er FIA godkjent går dette foran det som står i regelboka, og han er helt enig i at det er en bedre stol.
Så da er det bare å velge da...  ;)


Tittel: Sv: Motorsofan 172
Skrevet av: BeetleBugmars 03, 2016, 12:26:00 pm
Problemet mitt er at en slik tupperware stol vil jeg ikke ha i bilen min.

Function before beauty  -JA, men ikke for enhver pris. Estetisk sans kaster jeg ikke på døra.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Motorsofan 172
Skrevet av: BERGERmars 03, 2016, 12:30:39 pm
Problemet mitt er at en slik tupperware stol vil jeg ikke ha i bilen min.

Function before beauty  -JA, men ikke for enhver pris. Estetisk sans kaster jeg ikke på døra.

Mvh
BB

Det kan jeg godt forstå, de er jo ikke noe å se på. Men for meg som driter i det, er det jo gode alternativer. Har jo allerede en stygg stol.. ;)


Tittel: Sv: Motorsofan 172
Skrevet av: Trond Dahlmars 03, 2016, 12:35:23 pm
Problemet mitt er at en slik tupperware stol vil jeg ikke ha i bilen min.

Function before beauty  -JA, men ikke for enhver pris. Estetisk sans kaster jeg ikke på døra.

Mvh
BB

Det kan jeg godt forstå, de er jo ikke noe å se på. Men for meg som driter i det, er det jo gode alternativer. Har jo allerede en stygg stol.. ;)

Stolen i seg selv synes jeg isolert sett var tøff, ikke stygg. Men det blir litt stil kræsj kanskje ja.


Tittel: Sv: Motorsofan 172
Skrevet av: BERGERmars 05, 2016, 17:28:00 pm
Og her er episoden hvor dere kan lære litt om stropping og seter:

https://nitroz.solidtango.com/video/motorsoffan-163-sakerhet-02-dec-20-17

Mvh
BB

Har sett denne episoden nå, mye bra tips å plukke opp her, så mange takk for linken Kalle! :)


Tittel: Sv: Motorsofan 172
Skrevet av: GeirJBmars 08, 2016, 21:16:35 pm
Kirkey stol til salgs i Gøteborg!
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=103721


Tittel: Sv: Motorsofan 172
Skrevet av: Notchback Racingmars 25, 2016, 21:22:17 pm
Jag har köpt en  Atech Extreme S2, bestämde mig efter motorsoffan. Åkte med HANS hybrid förra året. Väldigt märklig känsla i början.