VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Torbjørn Ravndal på april 18, 2016, 19:30:51 pm



Tittel: Justere doble gassere
Skrevet av: Torbjørn Ravndalapril 18, 2016, 19:30:51 pm
Har montert nye Empi 44 på en dobbeltporta 1600.
Ut fra instruks på Empi video har jeg justert tomgang en halv omdreining ut og blanding en omdreining ut.
Bilen starter da, men vil ikke gå på tomgang. I tillegg lager den en tøffelyd som ikke er bra.
Det er sylinder 3 og 4, det virker som de ikke tenner?
Er det noen som kan gi en enkel forklaring til en amatør?
Se video


Tittel: Sv: Justere doble gassere
Skrevet av: Torbjørn Ravndalapril 18, 2016, 19:33:53 pm
Video
[attachment=1]


Tittel: Sv: Justere doble gassere
Skrevet av: Kjell Roarapril 18, 2016, 19:50:07 pm
Har du tatt opp gasserne og sett at de er reine? Og sjekket flottørhøydene?
Har du synkroniseringsvertøy? Hvis ikke, kjøp det /få tak i det.


Tittel: Sv: Justere doble gassere
Skrevet av: Torbjørn Ravndalapril 18, 2016, 19:55:39 pm
Har synkroniseringsverktøy. Det viser f.eks verdi 10 på syl 1/2 og 20 på 3/4
Når jeg justerer blandeskrue eller tomgang på 3/4 så skjer det ikke noe.

Om jeg pumper, så ser jeg det kommer bensin fra dysa på 3/4

De var helt nye når jeg satte dem på, blåste bare over med luft før montering


Tittel: Sv: Justere doble gassere
Skrevet av: pWolfapril 18, 2016, 19:59:56 pm
Lønner seg å skru ut dyser i tilegg å blåse reint, er som regel litt metall spon i disse gassera..


Tittel: Sv: Justere doble gassere
Skrevet av: Ziggy66bugapril 18, 2016, 22:06:59 pm
Sjekk for falskluft og. Lett å få det med metallpakkninger mot topp om det er veldig trangt mellom gasser og viftehus. Viftehus må som regel bankes litt. (om det er std bred typa da og ikke det runne )
Sjekk att det er klaring og helst bruk noe annet en de orginale metallpakkningene.
 ;)


Tittel: Sv: Justere doble gassere
Skrevet av: BERGERapril 19, 2016, 07:02:14 am
Etter en skikkelig vask og gjennomblåsing av alle kanaler og dyser slik som nevnt over her, gjør du følgende:

Monter gassere uten å koble de sammen med gasserstag (dvs du setter på staget, men ikke de korte armene til hver forgasser). Forutsetter også at tenning og ventiler er riktig justert, pluss motor litt varmkjørt før du gjør resten.

Sett alle fire blandingsskruene til to omdreininger ut fra bunnen.
Juster spjelåpning med stoppeskruene såpass at den går på tomgang.
Bruk syncrometer og juster spjelåpningene slik at den suger likt på alle fire løp.
Juster en og en blandingsskrue ved å skru de innover til du hører at sylinderen har problemer med å tenne (poppelyd i eksosen), skru den deretter ca halv omdreining ut igjen (poppelyden skal forsvinne).
Ny runde med syncrometer og tomgangsjustering slik at du får tomgangen på et turtall du er fornøyd med.
Monter gasserstaget slik at "forspenningen" på armene er lik, altså at de starter å åpne likt. Om du synes dette er vanskelig visuelt, kan du få en til å holde gasserstaget litt åpent mens du justerer armene etter syncrometeret.

Slik pleier jeg i alle fall å gjøre det, og som regel fungerer det fint :)


Tittel: Sv: Justere doble gassere
Skrevet av: Kjell Roarapril 19, 2016, 09:45:01 am
Regner med du har justert ventilene først. Det er første bud når man skal justere forgassere skikkelig. Er de ute av justering, vil du aldri få det bra.


Tittel: Sv: Justere doble gassere
Skrevet av: Torbjørn Ravndalapril 19, 2016, 19:54:53 pm
Mye gode tips, takker.
Har ikke rørt ventilene, så det får bli første punkt, pluss demontering og rengjøring 😊


Tittel: Sv: Justere doble gassere
Skrevet av: Team Antonsenapril 26, 2016, 18:51:41 pm
Nå Torbjørn, hvordan gikk det med gasserne ,fikk du dem opp å gå?


Tittel: Sv: Justere doble gassere
Skrevet av: Torbjørn Ravndalmai 03, 2016, 20:49:04 pm
Nei, den går fortsatt ikke 100%
Men nå sviver den på begge sider.
Venstre side "jager" på en måte.
Håper å få den sånn noenlunde, vil til Kvinesdal på lørdag

Har justert ventiler og tenning, virker egentlig som den ikke får bensin.
Når jeg pumper på gasspjeldet på venstre side og holder åpent så kommer den, men forsvinner igjen og da må jeg pumpe igjen.
Får prøve å lese meg frem til hvordan jeg kan sjekke bensintilførselen.
Forresten, jeg bruker den gamle fordeleren med vakuumklokke, noen som vet om det er ok?


Tittel: Sv: Justere doble gassere
Skrevet av: TrettenNullTomai 05, 2016, 21:44:32 pm
Funker dårlig med vakumklokke på doble forgassere.


Tittel: Sv: Justere doble gassere
Skrevet av: Kjell Roarmai 07, 2016, 12:57:39 pm
Funker dårlig med vakumklokke på doble forgassere.

Noen får det til, da med vacum fra begge sider mot ett t-stykke, evt med et lite plenumskammer der.


Tittel: Sv: Justere doble gassere
Skrevet av: Torbjørn Ravndalmai 10, 2016, 21:33:10 pm
Fikk hjelp på Facebook av Kim Larsen. Nå sviver bilen på begge sider med jevnt gasspådrag.
Trodde jeg hadde ca 10mm åpning på flottør, hadde egentlig 12,5.
Så når det var oppdaget og justert, så gikk alt så meget bedre.
Nå gjenstår finjustering, gjør et forsøk med vakuum før jeg evt kjøper ny fordeler.

Så enkelt var det da, men ikke for meg som ikke har erfaring med slikt 😄


Tittel: Sv: Justere doble gassere
Skrevet av: Kjell Roarjuni 04, 2016, 22:23:18 pm
Fikk hjelp på Facebook av Kim Larsen. Nå sviver bilen på begge sider med jevnt gasspådrag.
Trodde jeg hadde ca 10mm åpning på flottør, hadde egentlig 12,5.
Så når det var oppdaget og justert, så gikk alt så meget bedre.
Nå gjenstår finjustering, gjør et forsøk med vakuum før jeg evt kjøper ny fordeler.

Så enkelt var det da, men ikke for meg som ikke har erfaring med slikt 😄

Jeg nevnte flottørhøyden i det første innlegget, da jeg har hørt flere historier om at disse er feil fra fabrikk...;)

Godt det går greit nå!