VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Elgen på juli 04, 2016, 20:35:56 pm



Tittel: Fra enkelporta til dobbel..
Skrevet av: Elgenjuli 04, 2016, 20:35:56 pm
Driver å modifiserer en 1600 pumpemotor, det er en enkeltporta motor. Er det kurant å bytte til dobbel porta topper fra en 1300? Effekten nå skal være 34 kw, hva vil effekten bli med nye topper?


Tittel: Sv: Fra enkelporta til dobbel..
Skrevet av: Einicjuli 04, 2016, 20:56:35 pm
Enkelport har 47 hk. Dobbelport og 34pict3 har 50. Du vinner 3 hk og får maks moment på litt høyere turtall. Tror 47 hk har maks ved 2200 omdr. (Hvis pumpemotor har samme kamaksel og fordeler som bilmotor)


Tittel: Sv: Fra enkelporta til dobbel..
Skrevet av: Ziggy66bugjuli 04, 2016, 21:18:30 pm
1300 har mindre boring i toppen så da må toppene freses ut. Uten om det bør det gå fint. + innsug osv....  :)


Tittel: Sv: Fra enkelporta til dobbel..
Skrevet av: SveinTjuli 04, 2016, 21:47:15 pm
Industrimotorene ble som regel oppgitt med Hk på det turtallet de normalt gikk på. Grunnen til at dobbelport får litt mer Hk er som de sier at de bl.a får høyere turtall. Men på normalt cruise turtall er det nok ikke merkbart.


Tittel: Sv: Fra enkelporta til dobbel..
Skrevet av: Kjell Roarjuli 05, 2016, 10:19:00 am
Industrimotorene ble som regel oppgitt med Hk på det turtallet de normalt gikk på. Grunnen til at dobbelport får litt mer Hk er som de sier at de bl.a får høyere turtall. Men på normalt cruise turtall er det nok ikke merkbart.

I normal cruisefart fungerer en singelport vel så godt som dobbeltport, da den har mer dreimoment på lavere turtall.


Tittel: Sv: Fra enkelporta til dobbel..
Skrevet av: Elgenjuli 05, 2016, 13:32:15 pm
Takk for gode svar! Sitter på Kreta og planlegger prosjekter... Blir vel overhaling av 1300dp også..


Tittel: Sv: Fra enkelporta til dobbel..
Skrevet av: Ivarjuli 06, 2016, 09:29:37 am
Industrimotorene ble som regel oppgitt med Hk på det turtallet de normalt gikk på. Grunnen til at dobbelport får litt mer Hk er som de sier at de bl.a får høyere turtall. Men på normalt cruise turtall er det nok ikke merkbart.

I normal cruisefart fungerer en singelport vel så godt som dobbeltport, da den har mer dreimoment på lavere turtall.

Etter så me lærte kjem vel momentet på lave turtall pga laaange innsug.
Sammenligner ein derfor DP med singel gassar og EP med ditto, så responderar vel DP'en litt raskare, samtidig som ein beholder momentet.
Der er vel først når ein dobler gassarane  at momentet flytter seg mot høgre.......

Basert på dette, har eg ein plan om 1600 DP med ein Bugpack manifold, lignande denne:
http://vwparts.aircooled.net/Bugpack-IDF-DRLA-Centermount-Manifold-1-1-2-p/1018-11.htm


Tittel: Sv: Fra enkelporta til dobbel..
Skrevet av: Kjell Roarjuli 06, 2016, 19:26:03 pm

Etter så me lærte kjem vel momentet på lave turtall pga laaange innsug.
Sammenligner ein derfor DP med singel gassar og EP med ditto, så responderar vel DP'en litt raskare, samtidig som ein beholder momentet.
Der er vel først når ein dobler gassarane  at momentet flytter seg mot høgre.......


Grunnen til bedre dreimoment på lavere turtall med singelport er fordi du får høyere fart på bensinblandinga i tynnere innsugsrør. Og høyere fart gir bedre fyllingsgrad i sylinderne.


Tittel: Sv: Fra enkelporta til dobbel..
Skrevet av: SveinTjuli 06, 2016, 19:55:34 pm
Basert på dette, har eg ein plan om 1600 DP med ein Bugpack manifold, lignande denne:
http://vwparts.aircooled.net/Bugpack-IDF-DRLA-Centermount-Manifold-1-1-2-p/1018-11.htm
Husk å sjekk at det er gjennomgang på forvarmingen. Jeg fikk tips om at de kunne være tette, og det var dette. Borret opp, og satt tilbake rørene.