VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: tmbryhn på juli 05, 2016, 22:57:12 pm



Tittel: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnjuli 05, 2016, 22:57:12 pm
Som tittel tilsier er dette prosjektet av den litt eksotiske sorten. Min kjære 73 1300S som bærer navnet Leonora og som de siste fire årene har fungert som daglig bruksbil, har nå gått 140 000 km med sin matching number-motor. Det er med andre ord på tide med en overhaling per normal praksis. Fordi jeg kjører bilen på daglig basis ble det besluttet å bygge en motor fra scratch med lagerførte deler.

AS41, linjeboret
Balansert veivparti og vektjusterte stempler/råder
AA 1680 machine-in
CB2280-kam (222/260)
Skreddersydd Tmbryhn engineering-EMS paret m. std.-forgasser (spjeldhus)/innsug og tenningsanlegg

Jeg startet med å spenne opp blokka i fresen forrige søndag på temmelig spontan basis etter at en kompis hadde satt griller i hodet på meg kvelden før :D
Planen var å være klar med ny motor i bil samt få bilen klargjort for EFi-oppsett til fredagen ei arbeidsuke senere - da var det nemlig rallycross-VM i Höljes som stod på agendaen, og det hadde jo vært artig å reise avgårde med et litt eksotisk oppsett som utvilsomt ville vekke oppsikt og kanskje generere noen interessenter ;)
Det ville bli et rotterace uten sidestykke med lange dager i verkstedet, men tidspress kan også være spennende oppi det hele.
Dessverre stoppet det hele opp på fredagen før avreise da jeg oppdaget en lekkasje fra oljepumpa pga. feilproduksjon mens jeg kjørte inn kammen. Jeg hadde da sluppet opp for tid, så arbeidet fikk jeg heller fortsette etter RX-arrangementet.

Her følger en oppsummering fra byggeprosessen som fant sted forrige uke. Jeg vil naturligvis også oppdatere hvordan prosjektet tar ivei ettersom motoren havner i bilen og jeg får samlet litt data rundt hvordan oppsettet oppfører seg :)

Let's go!


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: Bug_Manjuli 05, 2016, 23:00:49 pm
Gleder meg til bilder :)


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnjuli 05, 2016, 23:18:39 pm
Enhver motor starter med blokka, og her er det viktig å gjøre ting nøye. Først og fremst ligger veiva sjelden helt rett i blokka, både mht. retning på rotasjonsakse og sentrert posisjon relativt til blokkhalvdelen.
Her brukes et dybdemikrometer for å kartlegge avviket. Dette vil bli kompsensert ifa. shims under anlegget når blokka spennes opp i fresen.

[attachment=1]

Jeg installerer alltid casesavers i blokker som ikke har dette fra fabrikk. Var det fra sent 73 de kom med dette mons tror?
Denne blokka hadde 10mm-topplokksbolter, så her ble et std. 12mm-casesaver-kit raskt plukket ned fra hylla.
Legg også merke til at jeg gjør deepstud-moden iht. VW-standard på fremre/øvre plassering ved syl#3.
Gjenging blir gjort med lang tapp i fresespindelen på lav hastighet etter forhåndsdefinerte koordinater.

[attachment=2]

[attachment=3]

[attachment=4]


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnjuli 05, 2016, 23:23:40 pm
Sylinder-deck tas ned for å rette opp sylinderanlegget til veivas nye posisjon som nå har blitt kompensert for ifa. shimsing av blokka relativt til fresebordet.
Jeg tok ned ca. 0,3mm for å sette vendehøyden til 1,2mm uten behov for å dreie sylinderne ved montering.
1680 machine-in-foringene har samme høyde som std. 1584-foringer og vendehøyden pleier å ligge på ca. 1,5mm på std.-motorer.

[attachment=1]


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnjuli 05, 2016, 23:30:24 pm
Motoren skal få pumpe med integrert filterholder i pumpelokket, men frostpluggene som forsegler smøregalleriene blir allikevel fjernet "full flow"-style for å muliggjøre rengjøring med børste etter at maskineringsarbeidet er ferdig.
Spon som kiler seg i gallerier og journaler kan ende stygt. Best å holde seg på den sikre siden og bruke den lille tiden dette tar ifa. napping, drilling og gjenging.

Jeg bruker en alminnelig glidehammer for å trekke pluggene ut.
Du vil trenge følgende tapper/plugger og tilhørende bor:
1/8 NPT, 8,7mm
1/4 NPT, 11mm
3/8 NPT, 14mm

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnjuli 05, 2016, 23:34:20 pm
Bob Hoovers HVX-mod ble også utført for å forbedre fløde av olje til høyre topp.
Denne kan leses mer om her:
http://bobhooversblog.blogspot.no/2007/05/hvx-mods.html

[attachment=1]

[attachment=2]

I tillegg ble returen fra simmeringen forstørret m. 6,8mm bor for økt flødepotensiale tilbake til sump og derav minsket fare for lekkasje ved høyt trykk.

[attachment=3]


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnjuli 05, 2016, 23:43:02 pm
Tid for topper. 88mm 1680 machine-in har samme ytre/øvre diameter som 90.5mm 1776-foringer. Dette gir en temmelig tykk sylindervegg med økt termisk kapasitet. For min del som skulle bygge tilnærmet std.-motor og som har mulighet for å maskinere var valget enkelt.
1680-slip-in er derimot svært tynnvegget og er ikke å foretrekke i noe som helst oppsett spør du meg - selv om dette er populært blant enkelte motorbyggere der ute...

Kompresjonsforholdet har blitt forutbestemt til rundt 9:1, så jeg valgte å kun ta ned kanten i brennkammeret og noen tiendeler til for en jevn og frisk overflate. Erfaringsmessig vil jeg da måtte fjerne en smule gods for å sette korrekt volum, og dette ble tatt vekk fra området rundt innsugsventilen for økt flowpotensiale.

[attachment=1]

Etter at kammervolum hadde blitt satt, overflate polert og volum dobbeltsjekket ble nye eksosventiler og pent brukte innsugsventiler slipt til de gamle setene. Ideelt sett ville jeg skiftet styringer, særlig på eksos, men vi lar den gå for denne gang og ser hvordan motoren oppfører seg ;)

Jeg bruker forresten vekt når jeg måler volumet i kammeret i stedet for å kun lese av skalaen på sprøyta. Dette gir større nøyaktighet.
1cc = 1ml = 1g vann.

[attachment=2]

[attachment=3]


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnjuli 05, 2016, 23:50:30 pm
Vektjustering av råder og etter hvert stempler var neste steg.
Man har oppigjennom årene samlet opp en del gamle brukbare deler. Etter en del veiing frem og tilbake og sjonglering med rådemuttere fant jeg et sett som klokket inn med et totalavvik på 0,7g. VW sin tolleranse er på hele 5g, så jeg så meg fornøyd med resultatet uten å foreta noen form for justering.

Stemplene var også ganske bra ut av esken. Her ble krysspinnene byttet om på til jeg hadde minst mulig diff, før den tyngste av dem blei dreid av en smule i ene enden. Stemplene m. krysspinner klokket inn med et totalavvik på ikke mer enn 0,3g uten behov for å fjerne gods utover det lille på den ene krysspinnen.
Klapp på skulderen til AA Performance :)

[attachment=1]


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnjuli 06, 2016, 00:02:44 am
Klar for assembly etter en siste rengjøring og inspeksjon av samtlige komponenter. Alle gallerier er nå børstet, både i blokk og veiv, og løftere har blitt frest iht. HVX-moden. Husk kampluggen ;)

[attachment=1]

Motoren blir satt sammen og kjørt inn med nye løftere med en svært lite brukt CB2280-kam. Denne kammen hadde jeg allerede kjørt litt med i en tidligere 1915-motor, og hadde papirer fra tidligere målte kamtider. Disse kamtidene avvek i så stor grad fra hva kamkortet tilsier, at jeg gikk i tenkeboksen for å finne ut hvordan jeg kunne få dette litt mer "innafor" uten å skaffe et justerbart kamdrev for å kompensere.
Etter litt rask regning fant jeg ut at én tann på kamdrevet tilsvarer 14,4 veivgrader.
En rask titt på de gamle kamtidene jeg hadde notert fra forrige motoren kammen stod i fant jeg ut at ved å retardere kammen med nettopp én tann på registeret, ville jeg teoretisk sett havne ganske nærme kamkortets data.
Dette viste seg å stemme etter assembly da jeg satt et måleur på innsugsventilen for å bekrefte.
Det enkle er ofte det beste! :)

Dette anbefales dog ikke med mindre du faktisk vet hva du gjør. Dette ble kun gjort fordi det var et voldsomt avvik fra produsentens kamtider og faktiske mål. Dette er sjelden større enn et par grader, og en endring på 14,4 veivgrader ene eller andre veien vil endre motorens karakteristikk i så stor grad at du antakeligvis ikke vil prøve det ut engang...

[attachment=2]

Bildet under ble tatt på det tidspunktet kamtidene ble avlest på ovennevnte kam før motoren ble demontert og en ny kam ble installert.

[attachment=3]


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnjuli 06, 2016, 00:13:31 am
Oljepumpe next. Jeg hadde ei EMPI-pumpe med innebygget filter liggende på hylla som jeg tenkte kunne være fin for denne motoren. Dessverre viste det seg at den var på 30mm uten at jeg var klar over dette den gangen den ble kjøpt inn.
30mm er i mine øyne totalt meningsløst å ha i en std.-motor. 26mm-pumpa leverer mer enn nok fløde, og det større arealet på 30mm-pumpa vil kun føre til unødvendig høyt trykk og derav oljetemp pga. restriksjon av fløde igjennom blokka - selv med HVX-moden.

Løsning: Dreie av pumpa og bruke std. 26mm VW-drev. Grovdreiing først, før vi sleiker av de siste hundredelene for å sette klaringen mellom drev og pumpelokk til <0,1mm iht. VW-spec.
Jeg sa meg fornøyd med 0,05mm målt med følerblad.

[attachment=1]

[attachment=2]

Pumpelokket ble også pyntet litt på ved anlegget til mutterne for at de originale pinneboltene i blokka skulle kunne brukes uten utskiftning med lenger pinnebolter. Jeg bruker alltid nye tetningsmuttere ved assembly av nye motorer for å sikre meg at pumpa blir tett rundt lokket.

[attachment=3]

[attachment=4]


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnjuli 06, 2016, 00:21:42 am
Så til den litt mer eksotiske biten. Hvordan får man en motor til å se nesten 100% standard ut samtidig som et moderne multipoint-injection-system skal tilpasses? Her ble min løsning. Utvilsomt ikke den mest ideelle plasseringen av injectorene, men er en eventyrlysten og sulten på fremgang må alt prøves.
Plasseringen ble et nødvendig kompromiss for å holde uttrykket så nøytralt som mulig, bredden på motoren original samt faktisk bruk av de originale tyske end-casting-ene. Må legge til at det er gøy å få mye ut av lite :)

[attachment=1]

[attachment=2]


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnjuli 06, 2016, 00:28:38 am
Såkalte injector-bungs for 14mm o-ring-tetning ble maskinert for presspasning i innsuget, som igjen ble varmet opp til rundt 250 grader for at bung-en skulle falle på plass og bli sittende etter utligning av temperatur.

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

[attachment=4]


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnjuli 06, 2016, 00:36:24 am
På hjemmebane gikk turen ned i kjellerboden for å flow-teste et sett passende Bosch-injectorer etter ultralydrens og utskiftning av o-ringer og innsatsfiltere. Injectorene flødet som forventet og med likt resultat :)
Disse leverer ikke mer enn 90 cc/min @ 3bar, men er mer enn nok for en motor av dette kaliberet.

[attachment=1]

[attachment=2]


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnjuli 06, 2016, 00:50:00 am
Så var det på tide å klargjøre motorelektronikken ifa. en ny ECU, ledningsnett og et utvalg sensorer.

ECU-en har jeg selv designet og produksjonen foregår foreløpig i Drammen. Enheten har bla. innebygget MAP-sensor, lambdakontroller for avlesning av blandingsforhold (AFR) og kan drive passive coiler ut av esken. Perfekt for dette oppsettet uten behov for eksterne duppeditter. I tillegg snakker den både via USB- og Bluetooth-link med både nettbrett/mobil (Android) og PC.
ECU-en bruker MS2-extra-programvare - noe jeg for min del er svært fornøyd med og som har vist seg å fungere upåklagelig på en rekke forskjellige oppsett.

[attachment=1]

Jeg fant også et gammel ledningsnett som ville passe motoren fint etter noen små modifikasjoner.

Aller viktigst er crank-trigger-oppsettet. Her har jeg maskinert inn et 36-1-triggerhjul på baksiden av reimskiva (inn mot blokka) slik at dette er skjult. Tilhørende VR-sensor og braket monteres sammen med reimskiva som et komplett kit.
Alt dette finnes for salg - ta kontakt ved interesse.

[attachment=2]

Jeg tilpasset også en IAT-sensor i luftfilterboksen. Denne leser temperaturen på lufta motoren suger til seg og korrigerer innsprøytningsmengden som funksjon av variabel lufttetthet.

[attachment=3]


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnjuli 06, 2016, 00:56:52 am
Så var jeg endelig klar for første oppstart og innkjøring av kam.

[attachment=1]

Motoren bruste raskt til liv etter at korrekt posisjon for tann#1 ble lagt inn i software, kinning til oljetrykk var utført og bensintrykk hadde blitt satt til 3 bar :)

Etter ca. et kvarter på rundt 3200 rpm oppdaget jeg en liten lekkasje fra en blindplugg ifm. oljepumpas overtrykksventil.
På dette tidspunkt innså jeg at det ikke ville bli noe Höljes-tur på Leonora da jeg allerede var presset for tid og et slikt setback utvilsomt ville sprengt budsjettet.
Det var allerede fredag og snart tid for avreise  ::)

Oh well, jeg syntes meg fornøyd med ukas innsats og arbeid, og dro derfor optimistisk avgårde med god samvittighet til en forrykende helg med rallycross-VM i fantastisk lag med party, fart og moro! <3


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnjuli 06, 2016, 01:01:57 am
Igang igjen med frisk energi og pågangsmot. Nå måtte denne oljepumpa repareres på et vis!

Oljefiltere har intern overtrykksmekanisme, så bypass-kretsen i pumpelokket tok jeg like så godt og maskinerte vekk.
Portene ble drillet og plugget med et par 1/8NPT-plugger.
Done deal, case closed, tett resultat.

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

Oppstarten gikk smertefritt og uten lekkasjer, og innkjøringen av kammen kunne fortsette der jeg sist slapp.
I morgen blir det olje- og filterskift og litt mer kosekjøring i benken, bare fordi det er moro og tilfredsstillende, før den finner veien inn i Leo-Peewsen og et nytt og spennende eventyr kan ta til.

Som jeg gleder meg! :D

Stay tuned, peeps ;)


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: MCCCIIISjuli 06, 2016, 06:33:54 am
Dette var et spennende prosjekt.Softis i Brevik til søndagen?i leonora altså ;)


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: Filip/purityjuli 06, 2016, 06:50:12 am
Ser ut som kjempeflott arbeid. Flott at du legger ut beskrivelser av prosessen her :)


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: Erlend / bug66juli 06, 2016, 08:55:15 am
Kul motor :)


Men en ting.

Er ikke presspasning på injectorbungs en enorm risiko? Ja, det er presspasning i ulike temperaturer, men den dagen det evt. løsner, så har du ikke bilen lenger..


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnjuli 06, 2016, 10:09:28 am
Kul motor :)

Takk, mister :)

Er ikke presspasning på injectorbungs en enorm risiko? Ja, det er presspasning i ulike temperaturer, men den dagen det evt. løsner, så har du ikke bilen lenger..

Så når begge materialene er av alu. og har like ekspansjonskoeffisienter, så vil presspasningen endre seg som funksjon av temp?
Slik jeg ser det, vil den med en svært marginal faktor faktisk bli trangere med økt temp fordi at bungen ble dreid til ca. 0,15 mm større diameter ved romtemperatur. Denne faktoren er vel uansett å regne som flisespikkeri.

Innfestningen av fuel rails ble gjort på en slik måte at den uansett vil holde hele assembly fint på plass slik at injectorer vil ha det svært vanskelig for å løsne og poppe ut fra railen, selv om pasningen til bungene skulle løsne fra innsuget. Planen er å holde et øye med dette i starten, men jeg er temmelig sikker på at dette aldri blir noe problem. Verdt å prøve ut ;)


Skal se om det blir noe softis på meg, Magne. Tett program om dagen, men hadde vært veldig koselig å sett igjen gjengen! :)


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: folkevognjuli 06, 2016, 10:47:12 am
Kul motor :)

Takk, mister :)

Er ikke presspasning på injectorbungs en enorm risiko? Ja, det er presspasning i ulike temperaturer, men den dagen det evt. løsner, så har du ikke bilen lenger..

Så når begge materialene er av alu. og har like ekspansjonskoeffisienter, så vil presspasningen endre seg som funksjon av temp?
Slik jeg ser det, vil den med en svært marginal faktor faktisk bli trangere med økt temp fordi at bungen ble dreid til ca. 0,15 mm større diameter ved romtemperatur. Denne faktoren er vel uansett å regne som flisespikkeri.

Innfestningen av fuel rails ble gjort på en slik måte at den uansett vil holde hele assembly fint på plass slik at injectorer vil ha det svært vanskelig for å løsne og poppe ut fra railen, selv om pasningen til bungene skulle løsne fra innsuget. Planen er å holde et øye med dette i starten, men jeg er temmelig sikker på at dette aldri blir noe problem. Verdt å prøve ut ;)


Skal se om det blir noe softis på meg, Magne. Tett program om dagen, men hadde vært veldig koselig å sett igjen gjengen! :)

Tykkelsen på godset har vel noe å si med tanke på hvor fort hver del varmes opp, men her er det vel uansett ikke store forskjeller i godstykkelse vil jeg tro. Men hvordan er det med tanke på bensin. Bensinen som kommer ned til dysa vil vel muligens kjøle selve injectorholderen mer en når den er forstøvet og blandet med luft nede i innsugsrøret? Bare en tanke, men definitivt noe jeg ville fulgt nøye med på i starten. Som Erlend nevnte, hvis det løsner så er det ikke mye bil igjen.

Mvh

Folke Vogn


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnjuli 06, 2016, 22:46:44 pm
Fikk laget en liten filmsnutt av typen walk-around og oppstart.
Turtallskutt er lagt på 5krpm og utføres ifa. nedtrekk av tenning til -10 grader for litt festlig pyroteknikk :D

https://www.youtube.com/watch?v=BBI3_qtuoyU

Da gjenstår bare å få den i bilen og få mappet litt :)


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: king.oslojuli 07, 2016, 18:28:28 pm
Smarte greier! Fin mottor!  ;D


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: Dallandjuli 09, 2016, 20:14:29 pm
Kul motor :)


Men en ting.

Er ikke presspasning på injectorbungs en enorm risiko? Ja, det er presspasning i ulike temperaturer, men den dagen det evt. løsner, så har du ikke bilen lenger..

Han kan vel ikke TIG sveise? :)

Kan gå fint dette, han merker jo når motoren plutselig går dårlig og varmeapparatet fungerer "ekstra godt" :)


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnjuli 10, 2016, 09:44:42 am
Hehe, nei, AC/DC-apparat står nok på ønskelista. DC-sveisinga går veldig fint fra tidligere TID-erfaring, men AC må jeg nok bruke litt tid på  :D

Først tur gjennomført i går kveld/natt. La hodet tilfreds på puta kl 0400 i dag morges etter rundt 100 km på veien.
Ting er på stell.

I dag blir det ny "langtur" til Skien for å treffe trivelige mennesker og spise softis.
Håper ting fortsetter å fungere som det har gjort til nå :)

Avlegger rapport etter hvert :)


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tezerjuli 10, 2016, 12:23:59 pm
Er mange som gjenger opp og skrur inn å


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: Dallandjuli 10, 2016, 16:14:38 pm
Hehe, nei, AC/DC-apparat står nok på ønskelista. DC-sveisinga går veldig fint fra tidligere TID-erfaring, men AC må jeg nok bruke litt tid på  :D

Først tur gjennomført i går kveld/natt. La hodet tilfreds på puta kl 0400 i dag morges etter rundt 100 km på veien.
Ting er på stell.

I dag blir det ny "langtur" til Skien for å treffe trivelige mennesker og spise softis.
Håper ting fortsetter å fungere som det har gjort til nå :)

Avlegger rapport etter hvert :)

Tipp topp tommel opp.
Med presisjon og boka "tekniske tabeller" trenger man ikke alltid å kunne sveise. ;D


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: Sveins Autohausjuli 14, 2016, 14:01:41 pm
Ja, tommel opp. Spennende ting du lager!

Men du, mr.Bryhn, eg synes det manglar ein del i salgsleddet...  Har egentlig venta på at produkta vert lansert, men det er dei kanskje allerede?
Har forstått det slik at det meste kanskje fås kjøpt på forespørsel. 
Finn litt info her, og litt på FB, men litt utydelig kor mykje som er klart for salg. 
Dersom du leverer ting og info  på forespørsel, så er jo det greit. 
Men for min egen del hadde eg satt pris på ein meny over dei forskjellige løysingane du evt har for sal. Og gjerne med forslag til kva deler ein kan og må supplere med sjølv.
Så kan folket drøyme seg vekk i kva ein ønskjer seg til jul, er berre 6 mnd igjen ☺

Men flott arbeide, stå på videre!


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnjuli 15, 2016, 15:15:32 pm
Ja, tommel opp. Spennende ting du lager!

Men du, mr.Bryhn, eg synes det manglar ein del i salgsleddet...  Har egentlig venta på at produkta vert lansert, men det er dei kanskje allerede?
Har forstått det slik at det meste kanskje fås kjøpt på forespørsel. 
Finn litt info her, og litt på FB, men litt utydelig kor mykje som er klart for salg. 
Dersom du leverer ting og info  på forespørsel, så er jo det greit. 
Men for min egen del hadde eg satt pris på ein meny over dei forskjellige løysingane du evt har for sal. Og gjerne med forslag til kva deler ein kan og må supplere med sjølv.
Så kan folket drøyme seg vekk i kva ein ønskjer seg til jul, er berre 6 mnd igjen ☺

Men flott arbeide, stå på videre!

Takk for feedback  :)

Den litt skjulte og småkryptiske informasjonen skyldes at jeg legger svært lite i "markedsføring" om dagen.
Grunnen er enkel; jeg har nok å gjøre og driver stadig med raffinering / utvikling av nye modeller fra hva jeg har å tilby i dag. Dette kan regnes som forberedelser til salg i større volum. Foreløpig tar enkelte kontakt med spesifikke ønsker - noen med ønske om større pnp-pakker blir for tiden satt i kø, mens andre med mindre behov kan få lagervare relativt raskt levert.

Det vil i fremtiden bli lagt ut en detaljert oversikt over typiske pakker og oppsett samt enkeltkomponenter ettersom jeg får testet ut og klargjort for produksjon i større skala.
Siste skrik er TMB-ECU v2.0 som foreløpig er å finne på tegnebrettet - denne blir noe for seg selv, både mht. features og pris ;)


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnjuli 15, 2016, 15:59:56 pm
Ellers litt updates på motoren:

Jeg er storfornøyd så langt! Ikke vært noen problemer etter ca. 500 km.
Er nå godt over smertegrensen, og tenker det er på tide med en ny ventiljustering, nå som ting har stabilisert seg skikkelig ;)

Det er dog veldig interessant og over snitt utfordrende å mappe fuel for denne motoren;
Jeg tenker som følger at fordi injectorene sitter såpass langt oppe i innsugene, får motoren store mengder "wall wetting", altså treghet i fuelkarakteristikken ved transisjon igjennom fuel-mappet.
Rett og slett fordi de kjølige og lange/krokete innsugsveggene vetes av bensin i ulik grad som funksjon av bla. temp, gasshastighet og volum.
Dette gjør at AFR bruker unormalt lang tid på å stabilisere seg ved overgang mellom de forskjellige steady state-områdene i fuelmappet.

Det som utvilsomt er mest utfordrende og tidkrevende med dette klønete og kompromisspregede designet, er å få til gassresponsen på motoren i det lavere turtallsområdet.
Tuning for å matche ulik grad av wall wetting under forskjellige forutsetninger, må løses med en kombinasjon av akselerasjonstilskuddsparametere og oppsett av fueltabell - da gjerne i områder som normalt ikke er i bruk ved normal kjøring.

Heldigvis har MS2-e X-tau-funksjoner som gjør kompensasjonen for wall wetting mer dynamisk og forenkler prosessen med å komme frem til et brukbart resultat - særlig for en motor med et såpass ubrukelig injector-oppsett  :D

Jeg begynner nå å få til en kjørbar og responsiv karakteristikk hvor de forskjellige cruising-partiene mer eller mindre er på plass mht. fuel/AFR.
Tenning vil jeg eksperimentere med senere, og kjører for tiden med en grei og safe tenningstabell.

Akkurat nå er jeg ute på jobb, så får ikke gjort noe mer enn å analysere logger før jeg er tilbake om ei uke eller to ;)





"akselerasjonstilskuddsparametere" - lengste ordet jeg noen gang har brukt i VW-sammenheng.
Det er mer av det gode der dette skvipet kommer fra  ;D


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnjuli 15, 2016, 17:09:11 pm
... Åja, og injector-bungene sitter fortsatt som om de var innstøpt i innsugene, til de som ennå måtte være i tvil ;)


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: Dewiljuli 17, 2016, 01:28:00 am
;D Konge
Presspassning er gull  det ;)


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: Formula Veeaugust 11, 2016, 11:43:45 am
Mnja.. under forutsetning av at temperatur holder seg i det området du forventer..
Det triggerhjulet f.eks bør skrues fast i tillegg om det skal stå nærme turbo eksos  ;)


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnaugust 11, 2016, 22:35:24 pm
Ja, hørte noe om at du var uheldig med triggerhjulet ditt. Kjipt når sånt skjer...
Jeg tror ikke det var strålevarme fra turboen din som gjorde dette, heller at reimskiva var dreid for stor i utgangspunktet.

Jeg har faktisk måttet endre presspasningen mellom reimskive/triggerhjul, da jeg erfarte det samme som deg på et tidligere tidspunkt etter at reimskiva hadde nådd driftstemp. Her snakker vi så klart om stål i alu., så dette blir kritisk siden stål har en langt lavere termisk ekspansjonskoeffisient enn det aluminium har. For å ta opp igjen et eldre tema fra denne tråden; ovennevnt fenomen er også årsaken til at pasningen mellom injector-bungene og innsuget faktisk blir trangere som funksjon av temperatur  ;)

Btw. festlig at dette skulle vise seg å bli en tråd om presspasninger kontra EFi i retro-utførelse  :D


Anyway, sees på SCC!  ;D


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: Formula Veeaugust 12, 2016, 07:26:43 am
Jepp, treffes på SCC  :)


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: Roy Grellandaugust 12, 2016, 08:03:18 am
Ja, hørte noe om at du var uheldig med triggerhjulet ditt. Kjipt når sånt skjer...
Jeg tror ikke det var strålevarme fra turboen din som gjorde dette, heller at reimskiva var dreid for stor i utgangspunktet.


Dette reimhjulet kom fra meg, og jeg har brukt det i noen sesonger på 1835n uten problemer. Det var ikke jeg som maskinerte, men mener det ble sagt at det ble maskinert med 0.15 presspasning. Når du sier du har endret din presspasning, hva bruker du da?

Roy


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnoktober 10, 2016, 14:35:48 pm
https://www.youtube.com/watch?v=Ryt236R3r9s&feature=youtu.be

For en rå helg i Helsingborg! Nørdeaktivitet på dagtid og beinhard party til solen begynte å titte opp over Skåne søndags morgen.
Dette har blitt en kul høsttradisjon og "guttetur" jeg anbefaler flere å slenge seg med på ;D

JPM-DD skuffer aldri, og denne gangen var det ekstra moro siden man tok med seg noe å bremse i tillegg.
Jeg har hele tiden tenkt at motoren gir ca. 60 svinghjulshk hele oppsettet i all sin spartanske natur tatt i betraktning, men rulla til Johannes fortalte en helt annen story: 83,5hk @ 4250rpm / 151Nm.
Så får alle andre enn meg som gidder kjøre debatt på "hvor streng / snill" bremsene vi bruker i miljøet faktisk er - jeg har nemlig ikke snøring :D
For meg er det viktigst at farkosten fungerer, og at man kunne lage litt blest med en såpass stor kontrast til hva som forøvrig spolte energi ut i Telma-bremsene den dagen. Og oppmerksomhet fikk Leonora nok av - både før og etter  :)

Fikk tilbakelangt ca. 1100 km tur/retur uten så mye som et trigger miss, og føler sånn sett at arbeidet har gitt det resultatet jeg jobbet opp mot - Et stabilt og brukervennlig oppsett som fortsetter å gi mange bekymringsfrie mil.

Takk takk til JP og alle ildsjelene som stilte og var med på å gjøre dette til en fin-fin helg. Sees neste år  ;)

[attachment=1]

[attachment=2]


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'oktober 10, 2016, 14:37:47 pm
stor og utrolig cool tommel op der! Veldig morsomt at der faktisk er lidt ekstra pust i den "enkle" motor du har bygget ;)


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: Bug_Manoktober 10, 2016, 14:55:59 pm
Drit kult! :)) gratulerer med morsomme tall!

Dessverre er videoen privat :((


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnoktober 10, 2016, 15:23:21 pm
Takk :)

Noe krøll med auto-innstilling på tuben av en eller annen grunn.
Den er public nuh ;)


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: TrettenNullTooktober 10, 2016, 20:03:23 pm
 Kult. Grattis med fine tal og et solid bygget sprut. Moro når alt funker, og fett med org gasser oppsett.
kamouflage sprut   8) 8).


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: Dallandoktober 11, 2016, 06:47:24 am
Tenk hvor mye effekt du hadde fått med Singh spora da! ;D


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: Hansoktober 11, 2016, 10:39:30 am
Tenk hvor mye effekt du hadde fått med Singh spora da! ;D

 ;D ;D  husker den tråden  ;D


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: BeetleBugoktober 11, 2016, 12:55:51 pm
Fikk tilbakelangt ca. 1100 km tur/retur uten så mye som et trigger miss, og føler sånn sett at arbeidet har gitt det resultatet jeg jobbet opp mot - Et stabilt og brukervennlig oppsett som fortsetter å gi mange bekymringsfrie mil.

Gratulerer så mye med hyggelig resultat og god PR! Vel fortjent. Hvor mange liter suppe gikk det på turen? Målte du noe forbruk?

Til sammenlikning så målte jeg min 1776ccm motor på JPM Dyno Day i 2013;

Engle W110 kam
Uporta topper, originale ventilstørrelser
Original forgasser som var åpnet opp til ca 36mm og dyset om
Original luftfilterboks
Originale varmepotter
Originale innsug
Original reimhjulstørrelse
Original fordeler
Vintage Speed eksos med utløp i originalhullene i bakplata. Meget behagelig lydbilde

84.9 hk og 144 nm og 0.81 liter/mila. 110 - 120 kmt cruise, 1303S med 195/60 og 205/55 Continental dekk og kamei spoiler

(http://racebilder.club/var/albums/Diverse/DSC02397.JPG?m=1416142406)

(http://racebilder.club/var/albums/Diverse/120.jpg?m=1476184594)

Mvh
BB


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: Gullikoktober 12, 2016, 20:59:46 pm
Congratz!
Artig filmsnutt, og fine tall i forhold til hva du har trodd det bodde av effekt, i denne motoren. Neste år regner jeg med å ta turen igjen jeg også, om jeg har kommet ut av skyggedalen.
Tenker på deg hver dag, og at vi har et lite prosjekt i komminga.
Cirka hvilken kompresjon kjører du med?


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnnovember 23, 2016, 00:22:51 am
Oi... Har ikke fått med meg kommentarene her jeg...

Takker for det, folkens :)

Kalle: Kule tall! Vi har jo nesten samme oppsett der, bortsett fra at du har ca. 1dl større motor.
Min "gasser" som nå fungerer som TB har blitt portet opp til 34mm rakt igjennom.
CB2280-kamen har effektiv åpning på 223 grader, så ca. 24 grader mindre enn Engle 110 @ 0.05" løft.
Dette butter på 4800 rpm, etter mitt skjønn mest pga. den late kammen.
9:1 i komp.

Jeg fikk ikke målt forbruket fordi telleverket i speedon min har kveldet, dog, etter at jeg fikk nettbrettet i hus og har tracket med GPS-speed og plottet dysedata og integrert hele sulamitten over tid, så cruiser den ifølge loggen på ca. 0.63 ltr/mil @ 100 km/t.
Jeg er igang med å lage nye innsug med forbedre injectorplassering, da det jeg har nå er nær sagt ubrukelig på throttle-transisjon jfr. ekstrem wall wetting - spesielt når alu.-endcastingsene er kalde...

Hadde ny liten dynorunde etter en visit hos kompisen min (Dre Racing) på Hedmarken. Husker du snappen, Kalle?  ;D
Blei ikke noe konsert gitt, men bygdefest blei det ;)

Det jeg synes var kulest av alt var at med urørt map siden JPM-testen, så bremset motoren mer eller mindre akkurat det samme som hos JPM (83.5hk) på første draget, så da fikk vi i alle fall sjekket rullene opp mot hverandre.
Etter litt tweaking peaket motoren på 88Hk/158Nm.

Lagde en liten samlingsfilm av byggeprosessen, bremsing hos JPM og til slutt hva vi greide å finne på av hyss oppe hos Dre.
Enjoy!  :)

https://www.youtube.com/watch?v=rT1pN0QPAgU


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: erikaanovember 24, 2016, 20:19:44 pm
Fin momentkurve!


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnnovember 26, 2016, 20:59:35 pm
Litt bilder fra fabrikkering av nye innsug med forbedret injectorplassering og tilhørende fuel rails.

Jeg tar utgangspunkt i et sett std. VW injection-innsug fra 70-tallet. Årsaken til at jeg ikke bruker den originale injector-plasseringen, som strengt tatt er temmelig ideell, er at innsugene ikke vil passe i motorrommet uten modifikasjon av sidene. slik form for modding utgår på Leo, så da ble det inngått et kompromiss ifa. å endre vinkelen til injectorene og i prosessen tette igjen de originale hullene med sveis.

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnnovember 26, 2016, 21:05:06 pm
Et nytt sett med passende fuel rails måtte også lages, og disse havnet til slutt i ultralydvaskeren slik at det er like rene innvendig som utvendig før montering blir å finne sted.

[attachment=1]

[attachment=2]


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnnovember 26, 2016, 21:05:48 pm
[attachment=1]

[attachment=2]

Spent på gassrespons og wall-wetting samt måling av forbruk etter litt finjustering når disse er på plass   :)


Tittel: Sv: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse
Skrevet av: tmbryhnmars 27, 2017, 22:23:18 pm
På tide med liten update.

Leo fikk nye injectorer i dag. Tanken bak de nye injectorene er at de stikker lenger ned i injector-bungen i innsuget, og derved etablerer sprøytebildet lenger ned i porten. Tanken er at dette vil gi mindre wall wetting og begrenset behov for X-tau-tuning.

[attachment=1]

[attachment=2]

5 minutters installasjon hjemme i garasjen, endring av req. fuel i form av å legge inn flow-tall til de nye injector-ene i firmware, også justerte jeg ned accel enrichment en smule da jeg umiddelbart fikk altfor fet blanding rett etter throttle transition fra lav til middels/høy last.
Sistnevnte står som et klart bevis på at de nye injectorene fungerer som tiltenkt. For ikke å snakke om hvordan motoren nå reagerer og føles ved endring i spjeldvinkel :)

Slang meg forøvrig under for et oljeskift mens jeg hadde spring cleaning etter en lang og fin vintersesong.
Innså raskt at jeg har bygget en litt for tett motor...Det er tydelig at mangelen på lokal tåkesmøring under motoren har satt sitt preg på støtstangrørene etter et halvt års bruk :D
Får spraye på noe tykk sticky olje så jeg bevarer de noen år til  ;D

[attachment=3]

[attachment=4]