VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Thommas på august 21, 2016, 16:38:27 pm



Tittel: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Thommasaugust 21, 2016, 16:38:27 pm
Når jeg kjører på feks. 4 gir med lavt turtall, eller triller i bakker, så lyser oljelampa konstant (den grønne til høyre).
Har jeg høyere turtall, så slokner lampa.
Det er nok olje på motoren, så tenkte kansje jeg skulle prøve å bytte oljetrykkbryteren først?? Eller er det andre ting jeg burde gjøre før dette?
Hva slags olje det er på den vet jeg ikke, da jeg nylig har kjøpt bilen!


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Squarebackaugust 21, 2016, 22:27:12 pm
Bytt olje snarest råd om du ikke vet hvilken olje det er og hvor gammel den er!


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: JFPaugust 21, 2016, 22:47:29 pm
Oljelampen må ikke lyse, nei. Bryteren virker slik at den slår ut når trykket blir for lavt, dvs at oljepumpen ikke bygger nok trykk til å smøre og kjøle motoren. Generell regel: Lyser oljetrykkslampen, stopp motoren!

Som Squareback sier, bytt olje (SAE 10-40 f eks). Hvis det er gammel olje uten viskositet eller alt for tyntflytende olje kan det være årsaken.

Teoretisk kan det være at trykkbryteren er kaputt, men jeg ville ikke regnet med det, den virker jo når du får turtall...

Mer logisk er det vel at oljepumpen din er slitt?


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Thommasaugust 22, 2016, 15:38:47 pm
Okei, hadde litt mer turtall resten av turen hjem sånn at lampa ikke lyste,så satser på at det gikk bra!
Får sjekke oljepumpa da,så bytter jeg olje uansett nå.
Skal vel bruke mineralsk olje på denne motoren??


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Kjell Roaraugust 22, 2016, 20:10:19 pm
Okei, hadde litt mer turtall resten av turen hjem sånn at lampa ikke lyste,så satser på at det gikk bra!
Får sjekke oljepumpa da,så bytter jeg olje uansett nå.
Skal vel bruke mineralsk olje på denne motoren??


Sjekk også at du har høy nok tomgang.
Mange bytter ut den originale oljetrykksbryteren på 0,25 bar, med en på 0,5 bar. Siden det er ganske stort slingringsmonn på bryterne, kan det bli ganske galt, er man uheldig.

Mener å ha lest at den original bryteren (0,25 bar) er godkjent mellom 0,13 - 0,48 bar...

Hvis oljepumpelokket ikke er shimset inn riktig, kan det også gi dårlig oljetrykk.

Jeg har brukt både mineralsk og delsyntetisk 10W40 på min, nå bruker jeg delsyntetisk, det smører tross alt best, og motoren får mindre karbonoppbygging (svart skit) innvendig.
Og olja er nå lysere og glattere lengre. Bruker du olje med høyere viskositet, vil oljetemperaturen bli høyere, og gi dårligere kjøling.


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Thommasaugust 22, 2016, 21:14:55 pm
Ok..
Må gi endel gass før lampa slokner, så tror ikke tomgangen er så mye for lav!
Jeg skulle bestille deler fra Unneberg Bil,så jeg bestilte like godt ny oljetrykksbryter å, om det er 0,25 eller 0,5 bar vet jeg ikke, men håper at det er samme som den originale.
Får bytte oljen etter jeg har prøvd å byttet oljetrykksbryteren.

Ser det skal være olje i luftfilteret å, hva slags olje bør brukes der?


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: P-stopaugust 22, 2016, 22:57:17 pm
Ofte får man en bryter til Golf. Den slår ut mye tidligere enn den originale. har prøvd selv å få tak i en riktig så dersom noen har noe tips så skrik ut. Og ett helt ukjent problem er vel ikke dette. Men utrolig skummelt og overse.


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Kjell Roaraugust 23, 2016, 08:17:16 am
Ok..
Må gi endel gass før lampa slokner, så tror ikke tomgangen er så mye for lav!
Jeg skulle bestille deler fra Unneberg Bil,så jeg bestilte like godt ny oljetrykksbryter å, om det er 0,25 eller 0,5 bar vet jeg ikke, men håper at det er samme som den originale.
Får bytte oljen etter jeg har prøvd å byttet oljetrykksbryteren.

Ser det skal være olje i luftfilteret å, hva slags olje bør brukes der?

Det skal være vanlig motorolje i oljebadfilteret.


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Thommasaugust 23, 2016, 16:54:22 pm
Tørr ikke overse dette nei P-stop🙄

Da bruker jeg samme motorolje der å👍
Har byttet oljetrykksbryteren nå,og det hjalp ikke:-(
Så da er det vel bare å få demontert så jeg kommer til oljepumpa!Hvis jeg har skjønt det riktig så sitter den i bakkant av motor...Må jeg ha motoren ned fra bilen for å komme til pumpa?og hva bør jeg bytte av deler?Hele pumpa eventuelt?




Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Kjell Roaraugust 23, 2016, 18:22:51 pm
Lavt oljetrykk kan komme av utslitte lagre i motoren. Sjekk endeslakken (dra reimhjulet ut og inn). Skal være ørlite slakk, ikke mye. Er vel skjelden selve pumpa er utslitt. Men ikke alle er shimset riktig hvis det har vært en hobbymekaniker der.


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Thommasaugust 23, 2016, 18:46:20 pm
Så vidt det er slakk i reimhjulet,hører bare at jeg drar det ut og inn(klakker),men nesten ikke bevegelse å se! Ser at det er brukt noe slags papirpakning imellom lokket og pumpa,så mulig at det er litt for stor avstand der.

Kan det eventuelt være noen elektrisk feil? Jo mere turtall jo mer lader vel dynamoen? Så hvis det er dårlig kontakt en plass,så trenger den mer spenning.
Det beste er vel å få målt oljetrykket,så en kan konstatere 100% at det er for lavt trykk.


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Thommasaugust 23, 2016, 19:14:14 pm
Når jeg tar av ledningen til oljetrykksbryteren så lyser ikke lampa i det hele tatt,,,regner med at det er sånn det skal fungere?
Mener å ha lest en plass om en som hadde brudd på kabelen,og da lyste lampa konstant...men er ikke helt sikker🤔


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: P-stopaugust 24, 2016, 00:27:44 am
Lampa reagerer vel på jord. Så dersom kabelen ved bruddet går til gods lyser lampa hele tiden. Ingen kabel, ingen lampe er riktig.
Sjekket du hva det stod på den nye bryteren? 0,25 eller 0,50? Slokker lampa på tomgang ved kald motor?
Det beste er å få målt trykket ved varm motor. Er det da for lavt tyder det mer på slitt motor enn oljepumpe. pumpa bør jo sjekkes først
men den holder som regel lengere enn resten av motoren. Slitte lager er ikke lett å få sjekket uten å åpne motoren.
Før rådebank f. eks er det vanlig at oljetrykket synker fordi lageret beveger seg og oljen sniker seg utenom  oljekanalene.
Så mål trykket ved varm motor, er det for lavt, sjekk oljepumpe. Er den i orden fyll litt tykkere olje og kos deg med bilen til vinteren
kommer så overhaler du den da, eventuelt setter bort det. Mitt synspunkt.


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Thommasaugust 24, 2016, 12:24:42 pm
Mener det sto 0,3 +- 0,015 på den nye jeg satt inn. På den gamle står det 0,45.
Lampa lyser når den går på tomgang ved både kald motor. Byttet olje til mineral 10/40, men det hjalp ikke, mulig det har vært samme type olje fra før å.
Skal måle oljetrykket i kveld hvis jeg har fått med meg riktig gjenger på utstyret.


Sjekker oljepumpa først hvertfall, så får jeg heller ta ut motoren i vinter, er jo lærerikt og gøy for en som ikke kan så mye om disse motorene:-)


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Thommasaugust 24, 2016, 19:07:19 pm
[attachment=1][attachment=1]

Da har jeg målt oljetrykket! Ved tomgang viser måleren 0 bar, når jeg øker turtallet betraktelig viser den opp mot 0,3bar, så tydelig at ikke alt er som det skal,men at det var så lite trykk var overraskende,selv med litt turtall,ikke helt god følelse å starte bilen i det hele tatt egentlig😳Den blir ikke starta før problemet er løst!!
Rart det ikke er ulyder,eller at motoren har tatt kvelden for lenge siden!!
Har tappet av oljen,og begynt å demontere for å få av lokket på oljepumpa,,,ser ut som jeg må ha av reimhjulet for å få av dekselet som sitter bak lokket til pumpa.. Reimhjulet må dras av med avdrager vil jeg tru?


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Kjell Roaraugust 24, 2016, 19:56:18 pm
Nesten så jeg ville prøvd en annen oljetrykksmåler, men boblemotoren kan overleve på lavt trykk, så lenge du har god flow (men da tyder det på slitne, romslige lagre).


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Thommasaugust 24, 2016, 20:10:17 pm
Ja,,var innom tanken på det,men ift. til når oljelampen slokner så samsvarer det sånn ca med det jeg måler (ca. 0,3bar) ved samme turtall.
Tenker du da på lagrene (tannhjula)i oljepumpa?


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: H-MEKaugust 24, 2016, 21:04:49 pm
Lavt oljetrykk kan komme av utslitte lagre i motoren. Sjekk endeslakken (dra reimhjulet ut og inn). Skal være ørlite slakk, ikke mye. Er vel skjelden selve pumpa er utslitt. Men ikke alle er shimset riktig hvis det har vært en hobbymekaniker der.

Er ganske så enig i denne påstanden. Oljepumpa har som regel mye lengre levetid enn lagrene i motoren.


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: P-stopaugust 24, 2016, 22:47:20 pm
Uten oljetrykk og uten ulyder. Har du sjekket at det ikke sitter møkk i kanalen opp til føleren?
Stusser på at det ikke er forskjell på kald og varm motor.


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: SveinTaugust 25, 2016, 06:49:57 am
Hva om overtrykksvenilen ikke lukker skikkelig?


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Thommasaugust 25, 2016, 11:07:26 am
Har kikket inn i hullet der føleren sitter, men ikke sett noe. Kan ta en nærmere kikk med lommelykt..

Hvor sitter overtrykksventilen på denne motoren?



Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Einicaugust 25, 2016, 14:45:46 pm
Det er ikke ladelampa da?


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Squarebackaugust 25, 2016, 18:10:34 pm
Det er ikke ladelampa da?

Den tanken slo meg også...


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Jesper1201august 25, 2016, 18:19:35 pm
Det er ikke ladelampa da?

Den tanken slo meg også...

Lest hele tråden?

Når han tar av ledningen til oljetrykksbryteren slukker lampa ;)


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Thommasaugust 25, 2016, 19:50:11 pm
Det er ikke ladelampa nei!!

Har åpnet olepumpa nå i kveld...Noen bilder her.
Som dere ser så ligger tannhjula imot lokket,så da er det vel rimelig tight.. Fylt på ny olje igjen,men virket som det gikk mer en 2,5 liter før den var på max?? Blåste med luft forsiktig inn i hullet der oljebryteren skal stå,og også i begge hull i oljepumpa...
Har startet den opp igjen,men ingen forskjell.
Stor sjans for at det er slitasje i motoren da kansje🤔
Med mindre tannhjula er slitt,,men ser ikke sånn ut vel?




Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Thommasaugust 25, 2016, 19:57:02 pm
Flere bilder


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: P-stopaugust 25, 2016, 21:21:04 pm
Med mindre det er overtrykksventilen så er det vel slitent inne i motoren. Så da får du vurdere en skikkelig overhaling i vinter.
Blir jo da en vurdering om du begynner nå eller tar sjansen på å kjøre ut sesongen. kan jo bruke litt tykk olje siste delen av "sommeren"
nå og satse på at det ikke stopper helt. Bør jo ta alt når trykket er så lavt som dette allikevel.
Men jeg savner ulyder og undres over det.
Kunne jo vært artig å få vite hvordan det ser ut inne i denne motoren. Roterende rådelager pleier å lage litt lyd. Slitte ringer pleier å lage litt røyk. Slitte bærelager bør også merkes. Føll opp med opplysninger dersom du spretter denne. Deling av erfaring er gull verdt.


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: SveinTaugust 26, 2016, 07:15:55 am

Hvor sitter overtrykksventilen på denne motoren?

(http://www.headflowmasters.com/images/oil-valve-body/case.jpg)


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Einicaugust 26, 2016, 10:16:06 am
Flattspor stor skrutrekker på pluggen, over der er en fjær og et stempel. Ved varm olje er stempelet helt oppe og tvinger olja gjennom kjøleren. Kald olje gir mottrykk i kjøleren og stempelet presses nedover slik at olja kan passere utenfor kjøleren rett til lagrene. Er trykket for høyt, presses stempelet videre ned og olja returnerer til bunnpannen.
Sjekk at fjæra er i orden, og at stempelet kan bevege seg helt opp.


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Thommasaugust 26, 2016, 17:19:51 pm
Med mindre det er overtrykksventilen så er det vel slitent inne i motoren. Så da får du vurdere en skikkelig overhaling i vinter.
Blir jo da en vurdering om du begynner nå eller tar sjansen på å kjøre ut sesongen. kan jo bruke litt tykk olje siste delen av "sommeren"
nå og satse på at det ikke stopper helt. Bør jo ta alt når trykket er så lavt som dette allikevel.
Men jeg savner ulyder og undres over det.
Kunne jo vært artig å få vite hvordan det ser ut inne i denne motoren. Roterende rådelager pleier å lage litt lyd. Slitte ringer pleier å lage litt røyk. Slitte bærelager bør også merkes. Føll opp med opplysninger dersom du spretter denne. Deling av erfaring er gull verdt.

Enig i tankegangen din, sesongen er jo uansett snart over, så har ikke lyst til å bruke den før jeg har fått rettet feilen, skal sjekke overtrykksventilen i mårra.
Hvis ikke så er det kanskje et ide å bytte hele oljepumpe,,,, og hjelper det ikke så har jeg i hvert fall fått ny pumpe:-)


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Thommasaugust 26, 2016, 17:20:38 pm
Flattspor stor skrutrekker på pluggen, over der er en fjær og et stempel. Ved varm olje er stempelet helt oppe og tvinger olja gjennom kjøleren. Kald olje gir mottrykk i kjøleren og stempelet presses nedover slik at olja kan passere utenfor kjøleren rett til lagrene. Er trykket for høyt, presses stempelet videre ned og olja returnerer til bunnpannen.
Sjekk at fjæra er i orden, og at stempelet kan bevege seg helt opp.

Se det ja, kjempeflott, da skal jeg få sjekket den i mårra:-)


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Thommasaugust 26, 2016, 20:09:21 pm
Flattspor stor skrutrekker på pluggen, over der er en fjær og et stempel. Ved varm olje er stempelet helt oppe og tvinger olja gjennom kjøleren. Kald olje gir mottrykk i kjøleren og stempelet presses nedover slik at olja kan passere utenfor kjøleren rett til lagrene. Er trykket for høyt, presses stempelet videre ned og olja returnerer til bunnpannen.
Sjekk at fjæra er i orden, og at stempelet kan bevege seg helt opp.



Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Thommasaugust 27, 2016, 07:21:03 am
Da har jeg tatt ut overtrykksventilen, og fjæra og stempelet var montert i feil rekkefølge.
Satte disse riktig på plass, og har nå oljetrykk på mellom 2,5 og 3 bar på tomgang :)

Det jeg lurer på nå er om dette er gjort bevist for å holde oljen/motoren kaldere, kan den i verste tilfelle bli for varm nå når jeg har montert det riktig?

Hvis jeg har skjønt det riktig så slipper ventilen oljen gjennom kjøleren når oljen har blitt varm, så hvis ventilen fungerer så skal det vel ikke være noe problem.


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: BeetleBugaugust 27, 2016, 07:56:15 am
En motoroverhaling er en perfekt vinteraktivitet! Kjøp inn alt du trenger av deler, vask alt skikkelig og brygg en god kopp kaffi. Gleden blir helt enorm til våren når du skal ut å cruise med selvgjort motor.

-BB-


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: SveinTaugust 27, 2016, 20:05:49 pm
Da har jeg tatt ut overtrykksventilen, og fjæra og stempelet var montert i feil rekkefølge.
Satte disse riktig på plass, og har nå oljetrykk på mellom 2,5 og 3 bar på tomgang :)
Det jeg lurer på nå er om dette er gjort bevist for å holde oljen/motoren kaldere, kan den i verste tilfelle bli for varm nå når jeg har montert det riktig?
Hvis jeg har skjønt det riktig så slipper ventilen oljen gjennom kjøleren når oljen har blitt varm, så hvis ventilen fungerer så skal det vel ikke være noe problem.

Har ikke sjekket om hvilke hull som stempelet stenger for når det er montert rett innforbi pluggen, men vil tro at mye olje går rett til sumpen igjen og at det er grunnen til at du fikk lavt trykk.
Nå som stempelet stenger der det skal, vil oljen gå til oljekjøleren slik den skal og motoren bør bli kjøligere enn før. Stempelet blir kun presset ned viss oljen er kald og tykk, og da skal oljen gå direkte til lagere. Er trykket fortsatt høyt, vil stempelet bli presset litt til ned og slippe overtykket tilbake til sumpen, samtidig som lagerne får det trykket de skal ha.
Ser ingen grunn til at de skal ha montert de feil vei. Tror det må være et arbeidsuhell.


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Thommasaugust 28, 2016, 09:09:05 am
En motoroverhaling er en perfekt vinteraktivitet! Kjøp inn alt du trenger av deler, vask alt skikkelig og brygg en god kopp kaffi. Gleden blir helt enorm til våren når du skal ut å cruise med selvgjort motor.

-BB-

Ja, kan nok hende jeg kommer til å gjøre det👍


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Thommasaugust 28, 2016, 09:11:10 am
Da har jeg tatt ut overtrykksventilen, og fjæra og stempelet var montert i feil rekkefølge.
Satte disse riktig på plass, og har nå oljetrykk på mellom 2,5 og 3 bar på tomgang :)
Det jeg lurer på nå er om dette er gjort bevist for å holde oljen/motoren kaldere, kan den i verste tilfelle bli for varm nå når jeg har montert det riktig?
Hvis jeg har skjønt det riktig så slipper ventilen oljen gjennom kjøleren når oljen har blitt varm, så hvis ventilen fungerer så skal det vel ikke være noe problem.

Har ikke sjekket om hvilke hull som stempelet stenger for når det er montert rett innforbi pluggen, men vil tro at mye olje går rett til sumpen igjen og at det er grunnen til at du fikk lavt trykk.
Nå som stempelet stenger der det skal, vil oljen gå til oljekjøleren slik den skal og motoren bør bli kjøligere enn før. Stempelet blir kun presset ned viss oljen er kald og tykk, og da skal oljen gå direkte til lagere. Er trykket fortsatt høyt, vil stempelet bli presset litt til ned og slippe overtykket tilbake til sumpen, samtidig som lagerne får det trykket de skal ha.
Ser ingen grunn til at de skal ha montert de feil vei. Tror det må være et arbeidsuhell.

Ja..det er nok sannsynligvis det,jeg får følge litt med..Takk for tips 😉


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Thommasaugust 28, 2016, 09:13:29 am
Da løste det seg til slutt,så takk for alle råd og tips,godt å ha folk som kan så mye😉👍


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Kjell Roaraugust 28, 2016, 18:39:16 pm
En motoroverhaling er en perfekt vinteraktivitet! Kjøp inn alt du trenger av deler, vask alt skikkelig og brygg en god kopp kaffi. Gleden blir helt enorm til våren når du skal ut å cruise med selvgjort motor.

-BB-

Ja, kan nok hende jeg kommer til å gjøre det👍

Bra å høre at alt er i orden nå :)

Går motoren som den skal, la den gjøre det. For mange har "overhalt" en motor og fått en tildels dårligere motor. Men få gjerne tak i en motor å skru på, man lærer mye!

Overtrykksventilen på bobla er laget for relativt tynn olje, bruker man f.eks. 20W50 vil motoren gå varmere pga høyere oljetrykk, fordi oljekjøleren blir bypassed til den blir tynn nok.

Lykke til! :)


Tittel: Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.
Skrevet av: Thommasaugust 31, 2016, 21:05:40 pm
Takk for det!
Ja,godt å finne ut av ting ;) Bruker 10w/40 olje nå.
Motoren går javnt og fint, og stopper ikke  ;D Den lugger litt på lavt turtall, er mulig det er litt justeringer på forgasser og tenning kansje..
Så jeg får sjekke det ut litt,, så lekker den litt olje, nok til at det blir noen flekker på gulvet når jeg har vært ute å kjørt. Vet ikke om det kan være pakkningen til bunnpanna kansje,,
Vi har et gammelt løftebord stående på jobben, så tenkte jeg skulle få bilen på den, og sett litt under`n.